Постанова
від 02.07.2008 по справі 14/9пн
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

14/9пн

донецький апеляційний господарський суд

 

Постанова

Іменем України

02.07.2008 р.                                                                       справа №14/9пн

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Запорощенка  М.Д.

суддів Волкова Р.В. , Діброви  Г.І.

за участю представників сторін:

від позивача:Уздемир А.І. , за довіреністю

від відповідача 1 :від відповідача 2 :не з"явивсяГоловченко О.І., за довіреністю

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуДонецької міської ради м.Донецьк

на рішення господарського суду

Донецької області

від29.05.2008 року

по справі№14/9пн (Левшина Г.В.)

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Альтком" Бетон-буд" м.Донецьк

до1. Виконавчого комітету Донецької міської ради м. Донецьк2. Донецької міської ради м. Донецьк

проВизнання права на оренду земельної ділянки

В С Т А Н О В И В:

   Рішенням господарського суду Донецької області від 29.05.2008р. у справі №14/9пн  позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю “Альтком”Бетон-строй”, м. Донецьк  до Донецької міської ради задоволені повністю.

Визнано за Товариством з обмеженою відповідальністю “Альтком”Бетон-строй”, м. Донецьк право на отримання в оренду земельної ділянки площею 1,35 га строком на 5 років для розміщення заводу з виробництва бетонних та розчинних сумішей по вул. Баумана у Будьонівському районі м. Донецька, шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання такого договору з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю “Альтком”Бетон-строй”, м. Донецьк з заявкою до Донецького міського голови.

В задоволені позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю “Альтком”Бетон-строй”, м. Донецьк до виконавчого комітету Донецької міської ради, м. Донецьк відмовлено.

Рішення суду мотивоване тим, що прийняття Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, яким внесено зміни до ст. 124 Земельного кодексу України, та визначено виключно конкурсні засади передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, не є підставою, що позбавляє позивача пріоритетного права на укладання договору оренди визначеної та погодженої з органом місцевого самоврядування земельної ділянки, оскільки згідно встановленого ст. 5 ЦК України загальноправового принципу ретроактивності закону, гарантованого ст. 58 Конституції України, акти цивільного законодавства не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують цивільну відповідальність особи.

   Відповідач, Донецька міська рада м. Донецьк, не погоджуючись з рішенням Господарського суду Донецької області від 29.05.2008р. у справі №14/9пн звернулась з апеляційною скаргою до Донецького апеляційного господарського суду, оскільки вважає, що рішення першої інстанції прийнято із порушенням застосування норм матеріального та процесуального права України, висновки суду не відповідають дійсним обставинам справи.

         

      В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови. Також  посилається на те , що   набуття права оренди земельних ділянок , які перебувають у державній або комунальній власності , здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок , на яких розташовані об'єкти нерухомого майна , що перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції ( частки, паї), належні державі.  При цьому зазначає , що центральним органом влади у сфері регулювання земельних відносин є Державний  комітет України по земельним ресурсам . Тож , міська рада лише розпоряджається земельними ділянками , а її діяльність підконтрольна держкомрезерву. Вважає , що  для забезпечення повного та всебічного розгляду справи , встановлення фактичних обставин по справі необхідно було залучити представників управління земельних ресурсів у місті Донецьку.

         

           Товариство з обмеженою відповідальністю „Альтком”Бетон-строй” м. Донецьк, у відзиві на апеляційну скаргу та представник відповідача в судовому засіданні, заперечує проти апеляційної скарги позивача, вважає рішення першої ірстанції обгрунтованим та таким, що не підлягає скасуванню.

         До нинішнього судового засідання представники відповідача1 не з”явилися. Поважних причин нез”явлення суду не повідомлено. Про час та місце судового засідання сторони були сповіщенні належним чином.

Керуючись ст.75 Господарського процесуального кодексу України - справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Згідно зі ст. 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення  місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, що були присутні в судовому засіданні,  судова колегія встановила наступне.

Рішенням № 20/16 від 24.06.2005 р. Донецька міська рада делегувала виконавчому комітету Донецької міської ради повноваження в галузі земельних правовідносин, зокрема, щодо розпорядження землями комунальної власності.

03.04.2006р. позивач звернувся до Донецького міського голови з заявою №03/04-1 про виділення земельної ділянки  для розміщення об”єкту з надання послуг населенню по вул. Баумана у Будьонівському районі м. Донецьк      

    На підставі рішення Донецької міської ради від 30.09.05р.№21/2 "Про затвердження правил забудови м. Донецька", рішення Донецького міського голови (віза) питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.

22.06.2006 р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів видано акт вибору земельної ділянки;

Крім того, позивач отримав наступні дозволи та  узгодження органів державної влади та місцевого самоврядування :

-          22.05.2006р. висновок №784 Донецького обласного краєзнавчого музею про відсутність пам'яток історії та культури, археологічних об'єктів на спірній земельній ділянці;

-          23.05.2006р. висновок №1067/07 Донецької міської санітарно-епідеміологічної станції;

-          20.06.2006р. висновок №01/14-2214 Головного управління містобудування та архітектури про узгодження містобудівного обґрунтування розміщення об'єкту;

-          висновок №24/07 від 24.07.2006р. Головного управління МНС України в Донецькій області;

-          27.07.2006р. висновок №9/817-дн Управління державної автомобільної інспекції про погодження містобудівного обґрунтування розташування спірного заводу;

-          04.08.2006р. лист №37/1362 Центрально-Донецької регіональної екологічної інспекції про узгодження місця розташування спірного об'єкту;

-          08.08.2006р. висновок №1652/07 Донецької міської санітарно-епідеміологічної станції;

-          11.08.2006р. висновок №01/35-3921 Донецького міського управління земельних ресурсів;

-          15.08.2006р. висновок №01/14-3273 Головного управління містобудування та архітектури про узгодження місця розташування заводу;

-          05.06.2007р. висновок №01/14-2975 Головного управління містобудування та архітектури про узгодження проекту заводу з виробництва бетонних та розчинних сумішей

20.09.2006р. рішенням №535/1 виконавчого комітету Донецької міської ради було узгоджено позивачу місце розташування заводу з виробництва бетонних та розчинних сумішей на земельній ділянці орієнтовною площею 1,35 га по вул. Баумана у Будьонівському районі м. Донецька.

Крім того, 11.08.2006р. між виконавчим комітетом Донецької міської ради та позивачем було укладено договір резервування земельної ділянки (а. с. 26), за умовами якого позивач зарезервував земельну ділянку орієнтовною площею 1,35 га для розміщення об'єкту –заводу з виробництва бетонних та розчинних сумішей по вул. Баумана у Будьонівському районі м. Донецька.

          За умовами вищевказаного Договору , виконавчий комітет Донецької міської ради зобов'язався не надавати зарезервовану земельну ділянку загальною площею 1,35 га. (яка розташована по вул. Баумана у Будьонівському районі м. Донецька), іншим юридичним та фізичним особам, а позивач, в свою чергу, зобов'язався прийняти означену земельну ділянку, зі сплатою коштів за резервування земельної ділянки в розмірі 10083,67грн.(п.4) на рік, а також  розробити за період резервування проект будівництва та звернутися до виконкому із клопотанням про надання  цієї земельної ділянки.

Однією з умов належного виконання умов вказаного Договору, є надання позивачу у користування вказаної земельної ділянки шляхом прийняття радою відповідного рішення.

Рішенням виконавчого комітету Донецької міської ради №535/1 від 20.09.06р.(а.с.29),позивачеві погоджено місце розташування об”єкту забудови та дозволено розроблення проекту землеустрою земельної ділянки загальною площею 1,35га та дозволено проведення проектно-вишукувальних робіт.

Строк розробки позивачем проектно-кошторисної документації відносно вказаного об'єкту встановлений згідно п. 5 Рішення до 01.06.2008 р.

Листом № 01/16-30 від 19.03.2008 р. виконавчий комітет Донецької міської ради, у зв'язку з внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України “Про оренду землі”, згідно яких визначено виключно конкурсні засади передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, повідомив позивача про неможливість розгляду документів щодо оформлення за ним права користування спірною земельною ділянкою.

Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, заслухавши пояснення та доводи повноважних представників сторін , що були присутні в судовому засіданні , колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку про не обґрунтованість апеляційної скарги, та  відповідність оскарженого судового акта зі справи вимогам чинного законодавства з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи , предметом спору між сторонами визначено визнання права на набуття в оренду для розміщення об'єкту шляхом укладення договору оренди.

Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України “Про оренду землі ” , ст.ст. 792-797 Цивільного кодексу України, а також іншими нормативно-правовими актами прийнятими на їх виконання.

Приписи ст. ст. 13 і 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені  Конституцією та законами України.

У відповідності до ст. 9 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Положенями ст. 12 Земельного кодексу України закріплено, що до повноважень  міських  рад  у галузі земельних відносин на території міст, зокрема,  належить:

    а) розпорядження землями територіальних громад;

    б) передача  земельних  ділянок   комунальної   власності   у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;

    в) надання   земельних   ділянок  у  користування  із  земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

    г) вилучення  земельних   ділянок   із   земель   комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

    є) здійснення  контролю  за  використанням та охороною земель комунальної  власності,  додержанням  земельного  та  екологічного законодавства.

Відповідно до ст.ст. 140, 142-146 Конституції України, ст. 26, 33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні ” повноваження у галузі земельних відносин на території міст можуть бути делеговані місцевою радою виконавчим органам ради, одним з яких за нормами ст. 11 даного Закону є виконавчий комітет.

За приписами положень ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності  та права користування земельними ділянками із земель державної  або комунальної  власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень , визначених цим Кодексом.

Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Зазначена норма Земельного кодексу України кореспондується з вимогами ч. 3 ст. 16 Закону України “Про оренду землі”, відповідно до якої необхідною передумовою укладення договору оренди землі визначено згоду орендодавця передати земельну ділянку в оренду.

Судом першої інстанції вірно визначено , що Договір резервування землі, хоча і не передбачений інститутами цивільного та земельного права, однак, в силу ст.ст. 11, 509 Цивільного кодексу України є підставою, що зумовлює виникнення для сторін  взаємних цивільних прав та обов'язків, оскільки його зміст не суперечить законодавству.

Позивач з урахуванням положень ст. 16 Цивільного кодексу України , скористався наданим йому правом  та звернувся до господарського суду з позовною заявою про  визнання його права на оренду земельної ділянки.

За своїм загальноправовим змістом, вимоги позивача щодо визнання за ним права набуття земельної ділянки в оренду шляхом укладання прямого договору оренди –є засобом захисту цивільного права у вигляді визнання права, передбаченого ст.ст. 16 ЦК України, 20 ГК України та закріпленого ст. 152 Земельного кодексу України.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем здійснено комплекс підготовчих дій, пов'язаних з реалізацією наданого права на оренду спірної земельної ділянки.

Судова колегія вважає , що  судом першої інстанції вірно встановлено, що наведений вище порядок набуття позивачем в оренду спірної земельної ділянки визначений  Законом України „Про планування і забудову ” та рішенням Донецької міської ради від 24.06.2005 р. № 20/16 „Про затвердження порядку відведення земельних ділянок в оренду і надання у постійне користування ” та не суперечить  приписам ст. 124 Земельного кодексу України, ст. 16 Закону України “Про оренду землі ”.

Крім того , суд першої інстанції правомірно визначив , що прийняття Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, яким внесено зміни до ст. 124 Земельного кодексу України, та визначено виключно конкурсні засади передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, не є підставою, що позбавляє позивача пріоритетного права на укладання договору оренди визначеної та погодженої з органом місцевого самоврядування земельної ділянки, оскільки згідно встановленого ст. 5 ЦК України загальноправового принципу ретроактивності закону, гарантованого ст. 58 Конституції України, акти цивільного законодавства не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують цивільну відповідальність особи.

Згідно із зазначеним вище правилом дія закону чи іншого нормативно-правового акта поширюється тільки на ті відносини, які виникли після набуття ним чинності.

Таким чином, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що  з урахуванням вимог ст. 58 Конституції України, ст. 16 Закону України “Про оренду землі ”, ст. 124 Земельного кодексу України, позивач має право на проведення дій, пов'язаних з переданням в оренду спірної земельної ділянки на засадах, встановлених у вищевказаних актах в редакції, чинній на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю з заявкою до Донецького міського голови.

Як вбачається з матеріалів справи , 28.03.2008 р. Рішенням Донецької міської ради №18/12 “Про відміну рішення міської ради від 24.06.2005р. № 20/16”(а.с.45), повноваження виконавчого комітету Донецької міської ради по укладенню договорів оренди земельної ділянки були вилучені з кола повноважень виконавчого комітету Донецької міської ради  та передані Донецькій міській раді.

При цьому слід зазначити , що  на момент звернення позивача до виконавчого комітету Донецької міської ради та наданням ним відповіді про відмову від укладання спірного договору оренди земельної ділянки, повноваження в галузі земельних правовідносин, зокрема, щодо розпорядження землями комунальної власності, згідно з рішенням  № 20/16 від 24.06.2005 р. були делеговані безпосередньо виконавчому комітету, тобто заява позивача в силу наведених обставин була адресована належному органу, який станом на момент підписання листа № 01/16-30 від 19.03.2008 р., був уповноважений на здійснення відповідних функцій.

З урахуванням вищевикладеного , судова колегія  вважає правомірним висновок  суду першої інстанції про правомірність захисту цивільного права позивача у заявлений ним спосіб, визнавши за ним право на отримання в оренду земельної ділянки площею 1,35 га (кадастровий номер 1410136200:00:024:0116) строком на 5 років для розміщення заводу з виробництва бетонних та розчинних сумішей по вул. Баумана у Будьонівському районі м. Донецька, шляхом укладання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання такого договору з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Альтком”Бетон-строй", м. Донецьк з заявкою до Донецького міського голови.

При цьому ,  в позовних вимогах  Товариства з обмеженою відповідальністю “Альтком”Бетон-строй” до Виконавчого комітету Донецької міської ради м. Донецьк судом відмовлено правомірно , оскільки відповідно до приписів  рішення Донецької міської ради № 18/12 від 28.03.2008 р. “Про відміну рішення міської ради від 24.06.2005р. № 20/16”(а.с.33) виконком  не є органом уповноваженим укладати договори оренди земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, а відтак не є належним відповідачем у справі.

Правовідносини, що склалися між сторонами з приводу визнання за позивачем права на укладення спірного договору оренди, носять договірний характер, при цьому, Донецька міська рада, виступає як власник спірної земельної ділянки,  яка, в силу свого статусу та наданих повноважень має право розпоряджатись нею в установленому порядку.

Таким чином , посилання скаржника на необхідність залучення до участі у справі  Управління  земельних ресурсів у місті Донецьку  є необґрунтованим .

З огляду на викладене, судова колегія вважає, що оскаржуване рішення господарського суду  не підлягає скасуванню, так як відповідає фактичним обставинам справи та чинному законодавству, а мотиви, з яких надана апеляційна скарга не можуть бути підставою для його скасування.

Керуючись статтями  91, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу  Донецької міської ради м. Донецьк на рішення господарського суду  Донецької області від 29.05.2008р. у справі  № 14/9пн - залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Донецької області від 29.05.2008р. у справі  № 14/9пн  - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через апеляційний господарський суд.

Результати розгляду апеляційної скарги оголошені в судовому засіданні.

Повний текст постанови підписаний 02.07.08р.

Головуючий          М.Д.  Запорощенко

Судді:          Р.В.  Волков

          Г.І.  Діброва

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення02.07.2008
Оприлюднено14.07.2008
Номер документу1804155
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/9пн

Ухвала від 13.09.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 28.01.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Г.В.

Ухвала від 19.01.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Г.В.

Постанова від 02.07.2008

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Запорощенко М.Д.

Ухвала від 19.06.2008

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Запорощенко М.Д.

Рішення від 29.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Г.В.

Ухвала від 22.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Г.В.

Ухвала від 08.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Г.В.

Ухвала від 25.04.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Г.В.

Рішення від 14.02.2008

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні