Рішення
від 06.09.2011 по справі 8/5005/9823/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

06.09.11р. Справа № 8/5005/9823/2011

За позовом Прокурора З аводського району міста Дніп родзержинська

в інтересах дер жави в особі Дніпродзержинсь кої міської ради,

м. Дніпродзержи нськ Дніпропетровської обла сті

до Товариства з обмежен ою відповідальністю "Вітрас"

(м. Дніпродзержинськ, Дні пропетровської області)

про внесення змін в п. 3.1 д оговору оренди земельної діл янки

від 20.06.2003 року, зареєстров аного за № 0871

Суддя Дубінін І.Ю.

Представники:

Прокурор: Киричок О .В. - діє згідно посвідчення

від позивача: ОСОБА_1 - гол. спеціаліст (дов. № 42-мр в ід 24.01.11р.)

від відповідача: не з'явив ся

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Заводського району міста Дніпродзержинс ька Дніпропетровської облас ті звернувся до господарськ ого суду із позовом в інтерес ах держави в особі Дніпродзе ржинської міської ради (далі -позивач) до Товариства з обме женою відповідальністю "Вітр ас" (далі-відповідач), про змін у п. 3.1. договору оренди землі ві д 20.06.2003р., укладеного між позива чем та відповідачем, зареєст рованого в книзі записів дер жавної реєстрації договорів оренди землі від 20.06.03р. за № 0871, шл яхом викладення його в такій редакції: "3.1. Річна орендна пла та вноситься "Орендарем" викл ючно у грошовій формі у трикр атному розмірі земельного по датку, що встановлюється Под атковим кодексом України, на підставі довідки про визнач ення грошової оцінки земельн ої ділянки, виконаної Дніпро дзержинським міським управл інням земельних ресурсів на рахунок місцевого бюджету".

Обґрунтовуючи позовні вим оги, прокурор посилається на те, що орендна плата, передбач ена умовами договору оренди земельної ділянки не відпові дає вимогам Податкового коде ксу України, яким внесені змі ни щодо розміру орендної пла ти за земельні ділянки, які пе ребувають у державній або ко мунальній власності, що і є пр ичиною спору.

Представник позивача у суд ових засіданнях позовні вимо ги прокурора підтримала у по вному обсязі та просить прив ести договір оренди у відпов ідність до вимог чинного зак онодавства. Доповнення до по зову, клопотання, запереченн я від позивача не надходили.

Отже, прокурор та позивач ст верджують, що обставини щодо змін у законодавстві є необх ідною та достатньою підставо ю для внесення змін у договір оренди в редакції, що ним запр опонована.

Попередня редакція наведе ної норми (до 01.01.2008 року) визнача ла, що річна орендна плата за з емельні ділянки, які перебув ають у державній або комунал ьній власності, надходить до відповідних бюджетів, розпо діляється і використовуєтьс я відповідно до закону і не мо же бути меншою за розмір земе льного податку, що встановлю ється Законом України "Про пл ату за землю", та перевищувати 10 % їх нормативної грошової оц інки. У разі визначення оренд аря на конкурентних засадах може бути встановлений більш ий розмір орендної плати.

Відповідач в судові засіда ння не заявлявся. Запереченн я на позов не надав.

21.08.2011 року до суду повернувся поштовий конверт з ухвалою с уду, що направлявся на адресу відповідача. Відповідно до п оштового запису, адресат за а дресою вибув.

Відповідно до витягу з Єдин ого державного реєстру юриди чних осіб та фізичних осіб-пі дприємців, станом на 30.08.2011 року адресою місцезнаходження ві дповідача є: 51908, м. Дніпродзерж инськ, вул. Медична, буд.5а.

За цією адресою і були напра влені процесуальні документ и.

Як вбачається з наведеного , відповідач не забезпечив на лежним чином отримання пошто вої кореспонденції, а, отже, на лежним чином був повідомлени й про дату та місце судового р озгляду справи.

Дослідивши матеріали спра ви, оцінивши докази в їх сукуп ності, вислухавши пояснення представників сторін та прок урора, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

Згідно ст. 2 ГПК України т а рішення Конституційного су ду України від 08.04.99 р. № 3-рп/99, госп одарський суд порушує справи за позовними заявами прокур орів та їх заступників, які зв ертаються до господарського суду в інтересах держави, при цьому прокурор в позовній за яві самостійно визначає, в чо му полягає порушення інтерес ів держави, та обґрунтовує не обхідність їх захисту, а тако ж вказує орган, уповноважени й державою здійснювати відпо відні функції у спірних відн осинах. Пiд поняттям "орган, уп овноважений державою здiйсню вати вiдповiднi функцiї у спiрни х вiдносинах", зазначеним у час тинi другiй статтi 2 АПК України , потрiбно розумiти орган держа вної влади чи орган місцевог о самоврядування, якому зако ном надано повноваження орга ну виконавчої влади.

За чинним законодавством У країни позивач є органом міс цевого самоврядування.

Згідно ст. 14 Конституції Укр аїни, земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави, Право власності набу вається і реалізується грома дянами, юридичними особами т а державою виключно відповід но до закону.

Відповідно до ст. 32 Закону Ук раїни "Про власність", суб'єкта ми права державної власності на землю виступають: Верховн а Рада України - на землі загал ьнодержавної власності Укра їни; Верховна Рада Республiки Крим - на землi в межах територ ії республiки, за винятком зем ель загальнодержавної власн остi; обласнi, районнi, мiськi, сел ищнi, сiльськi Ради народних де путатiв - на землi в межах їх тер иторiй, за винятком земель, що перебувають в загальнодержа внiй власностi.

Пунктом 34 ст. 26 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" визначено, що викл ючною компетенцією сільськи х, селищних, міських рад є вирі шення відповідно до закону п итань регулювання земельних відносин.

Таким чином, прокурором в ме жах наданих законом повноваж ень щодо представництва інте ресів в суді, обґрунтовано по дано позов в інтересах держа ви в особі Дніпропетровської міської ради.

За ст. 12 Земельного кодексу У країни, до повноважень сiльсь ких, селищних, мiських рад у га лузi земельних вiдносин на тер иторiї сiл, селищ, мiст належить : розпорядження землями тери торiальних громад; передача з емельних дiлянок комунальної власностi у власнiсть громадя н та юридичних осiб вiдповiдно до цього Кодексу; надання зем ельних дiлянок у користуванн я iз земель комунальної власн остi вiдповiдно до цього Кодекс у; здiйснення контролю за вико ристанням та охороною земель комунальної власностi, додер жанням земельного та екологi чного законодавства.

На підставі рішенням викон кому Дніпропетровської місь кої ради № 144-05/XXIV від 25.03.03р., між поз ивачем, як орендодавцем, та ві дповідачем, як орендарем, 15.05.2003р . було укладено договір оренд и землі (далі-Договір), відпові дно до умов якого орендодаве ць передав, а орендар прийняв в строкове платне користува ння земельну ділянку несільс ькогосподарського використ ання для розміщення виробнич их та адміністративних будів ель - 0,0531 га; під проходами, проїз дами, площадками - 0,1296 га; розміщ ення зелених насаджень - 0,0138 га , що в сумі складає 0,1965 га, що зна ходиться за адресою: вул. Меди чна,5а, м. Дніпродзержинськ і з ареєстрована в Державному ре єстрі земель за кадастровим номером 1210400000:02:016:0086. Нормативна гр ошова оцінка земельної ділян ки на час укладення договору становила 462 949 грн. Договір бул о укладено строком до 25.03.2013 року (п.п. 1.1., 1.2., 1.3., 2.1, 2.3., 3.1. договору).

Зазначений договір підпис аний сторонами та 15.05.2003р. посвід чений нотаріусом Дніпропетр овського міського нотаріаль ного округу ОСОБА_2, зареє стровано в реєстрі за № 1-1286. Вка заний договір зареєстровано в книзі записів державної ре єстрації договорів оренди зе млі від 20.06.03р. за № 0871.

Згідно з п. п. 4.1., 4.2. договору, рі чна орендна плата за земельн у ділянку встановлюється у г рошовій формі (гривнях), у розм ірі 1% від нормативної грошово ї оцінки та дорівнює розміру земельного податку. Зміна но рмативної грошової оцінки зе мельної ділянки та її індекс ація проводиться без внесенн я змін та доповнень до догово ру у порядку та у випадках пер едбачених законодавством Ук раїни.

Згідно ст. 3 Земельного коде ксу України, земельні віднос ини регулюються Конституціє ю України, цим кодексом, а тако ж прийнятими відповідно до н их нормативно-правовими акта ми.

Відповідно ст. 2 Закону Укра їни "Про оренду землі", відноси ни, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодек сом України, цим Законом, зако нами України, іншими нормати вно-правовими актами, прийня тими відповідно до них, а тако ж договором оренди землі.

Прокурор вважає, що орендна плата, передбачена умовами д оговору оренди земельної діл янки не відповідає вимогам П одаткового кодексу України, яким внесені зміни щодо розм іру орендної плати за земель ні ділянки, які перебувають у державній або комунальній в ласності, що і є причиною спор у.

28.01.2011 року Дніпродзержинська міська рада прийняла рішенн я №60-04/УІ "Про внесення змін до д оговорів оренди землі" про за стосування ставки орендної п лати на рівні трикратного ро зміру земельного податку під час укладення додаткових уг од до договорів оренди землі , розмір орендної плати в яких не відповідає ст.288 Податково го кодексу України.

Акти ради, сільського, селищ ного, міського голови, голови районної в місті ради, викона вчого комітету сільської, се лищної, міської, районної у мі сті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм п овноважень, є обов'язковими д ля виконання всіма розташова ними на відповідній територі ї органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підпр иємствами, установами та орг анізаціями, посадовими особа ми, а також громадянами, які по стійно або тимчасово прожива ють на відповідній території (ст. 73 Закону України "Про місце ве самоврядування в Україні" ).

Відповідно до ст. 15 Закону Ук раїни "Про оренду землі", одніє ю з істотних умов договору ор енди земельної ділянки є оре нда плата із зазначенням її р озміру, індексації, форм плат ежу, строків, порядку її внесе ння і перегляду та відповіда льності за її несплату.

З 01.01.2011р. набрав чинності Пода тковий кодекс України, за вик люченням окремих його положе нь.

Відповідно до п. 2 розділу ХІ Х "Прикінцеві положення" Пода ткового кодексу України з 01.01.20 11р. втратив чинність Закон Укр аїни "Про плату за землю".

Законом України "Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України у зв' язку з прийняттям Податкового коде ксу України" від 02.12.2010р. № 2756-VI, який набрав чинності з дня набран ня чинності Податковим кодек сом України, частини четверт у та п' яту ст. 21 Закону Україн и "Про оренду землі" виключено , а до частини другої ст. 21 внесе ні зміни, в силу яких розмір, ф орма і строки внесення оренд ної плати за землю встановлю ються за згодою сторін у дого ворі оренди (крім строків вне сення орендної плати за земе льні ділянки державної та ко мунальної власності, які вст ановлюються відповідно до По даткового кодексу України).

Згідно ст. 288 Податкового код ексу України, підставою для н арахування орендної плати за земельну ділянку є договір о ренди такої земельної ділянк и.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. О б'єктом оподаткування є земе льна ділянка, надана в оренду . Розмір та умови внесення оре ндної плати встановлюються у договорі оренди між орендод авцем (власником) і оренда рем. Розмір орендної пла ти встановлюється у договорі оренди, але річна сума платеж у:

- не може бути меншою:

для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється цим розділом;

для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься цим розділом;

- не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, на даних для розміщення, будівн ицтва, обслуговування та ек сплуатації об'єктів енергети ки, які виробляють електричн у енергію з відновлюваних дж ерел енергії, включаючи техн ологічну інфраструктуру так их об'єктів (виробничі приміщ ення, бази, розподільчі пункт и (пристрої), електричні підст анції, електричні мережі), - 3 в ідсотки нормативної грошово ї оцінки;

б) для інших земельних діля нок, наданих в оренду, - 12 відсот ків нормативної грошової оці нки.

Отже, мінімальний розмір рі чної орендної плати за земел ьні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, передбачений Под атковим кодексом України.

Згідно статті 290 Податковог о кодексу України, плата за зе млю зараховується до відпові дних місцевих бюджетів у пор ядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати з а землю.

Відповідно до статті 652 Циві льного кодексу України, у раз і істотної зміни обставин, як ими сторони керувалися при у кладенні договору, договір м оже бути змінений або розірв аний за згодою сторін, якщо ін ше не встановлено договором або не випливає із суті зобов 'язання.

Зміна обставин є істотною, я кщо вони змінилися настільки , що, якби сторони могли це пер едбачити, вони не уклали б дог овір або уклали б його на інши х умовах.

Якщо сторони не досягли зго ди щодо приведення договору у відповідність з обставинам и, які істотно змінились, або щ одо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підс тав, встановлених частиною ч етвертою цієї статті, - змінен ий за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких ум ов:

1) в момент укладення догово ру сторони виходили з того, що така зміна обставин не наста не (не відбудеться значне під вищення розміру орендної пла ти, у зв'язку із змінами в зако нодавстві);

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересован а сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися (нем ожливість заінтересованою с тороною впливу на зміни в зак онодавстві);

3) виконання договору поруши ло б співвідношення майнових інтересів сторін і позбави ло б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувал а при укладенні договору (сут тєва зміна цінності або повн а втрата цінності отримувано го стороною за договором мож е відбутися в результаті сер йозних змін у ринковій ситуа ції (наприклад, наслідки стрі мких та непередбачуваних інф ляційних процесів щодо догов ірної ціни). Зазначене підтве рджує правову підставу зверн ення міської ради з даною поз овною заявою, а саме: Відповід ач порушує майнові права оре ндодавця - міської ради, внося чи орендну плату у розмірах м енших, ніж передбачено чинни м законодавством. Крім того, в наслідок не приведення Відпо відачем договору оренди земе льної ділянки у відповідніст ь з вимогами закону, бюджет мі ста зазнає значних втрат;

4) із суті договору або звича їв ділового обороту не випли ває, що ризик зміни обставин н есе заінтересована сторона. Виходячи із змісту названої умови, випадки ускладнення у виконанні договору не можут ь мати місця, якщо потерпіла с торона прийняла на себе ризи к зміни обставин.

Прийняття на себе ризику зм іни обставин не обов'язково п овинно бути прямо відображен о у договорі, такий висновок м оже слідувати із самого хара ктеру та змісту зобов'язання .

Таким чином, враховуючи вик ладене вище, убачається наяв ність усіх чотирьох умов, пер едбачених ч. 2 ст. 652 ЦК України, щ о в свою чергу є однією із підс тав для внесення судом змін д о договору оренди землі.

Приймаючи рішення господа рський суд виходив також з на ступного.

Сторони в договорі не можу ть відступити від положень а ктів цивільного законодавст ва, якщо в цих актах прямо зазн ачено про це, а також у разі, як що обов' язковість для сторі н положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин м іж сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту стате й 759 та 762 Цивільного кодексу Ук раїни, законом можуть бути пе редбачені особливості уклад ання та виконання договору н айму (оренди), і договором або законом може бути встановлен о періодичний перегляд, змін у (індексацію) розміру плати з а користування майном

Згідно ст. 15 Закону України "П ро оренду землі" орендна плат а із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату є однією із сут тєвих умов договору оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону Ук раїни "Про оренду землі", розмі р, форма і строки внесення оре ндної плати за землю встанов люються за згодою сторін у до говорі оренди (крім строків в несення орендної плати за зе мельні ділянки державної та комунальної власності, які в становлюються відповідно до Податкового кодексу України ).

Таким чином, у відповідност і з Законом України "Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України" від 03.06.2008 рок у та Податковим кодексом Укр аїни, розмір річної орендної плати за земельну ділянку, на дану в оренду, не може бути мен шим трикратного розміру земе льного податку, що встановлю ється Податковим кодексом Ук раїни, а спірний договір в цій частині є таким, що суперечит ь чинному законодавству.

Підставами для порушення п итання про зміну орендної пл ати згідно з частинами друго ю та третьою статті 21 Закону У країни "Про оренду землі" є збі льшення відповідно до законі в України розміру земельного податку, якщо умовами догово ру оренди не передбачене інш е.

Розмір орендної плати пере глядається щорічно, або у раз і: зміни умов господарювання , передбачених договором; змі н у цільовому використанні з емельної ділянки; зміни розм ірів земельного податку, під вищення цін, тарифів, у тому чи слі внаслідок інфляції; погі ршення стану орендованої зем ельної ділянки не з вини орен даря, що підтверджено докуме нтами; в інших випадках, перед бачених законом.

Отже, однією з підстав перег ляду розміру орендної плати є зміна розмірів земельного податку.

Аналогічна підстава перег ляду розміру орендної плати викладена в п.13 Типової форми договору оренди землі, яка за тверджена постановою Кабіне ту Міністрів України від 03.03.2004 р оку № 220 (із змінами та доповнен нями).

Відповідно до ст. 654 Цивільно го кодексу України, зміна умо в договору вчинюється в такі й самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не вста новлено договором, законом ч и не випливає із звичаїв діло вого обороту.

Відповідно до частини друг ої статті 651 Цивільного кодекс у України договір може бути з мінено або розірвано за ріше нням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного пору шення договору другою сторон ою та в інших випадках, встано влених договором або законом .

Статтею 30 Закону України "Пр о оренду землі" передбачено, щ о зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаєм ною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щ одо зміни умов договору орен ди землі спір вирішується в с удовому порядку.

Отже, нормами чинного закон одавства передбачено можлив ість зміни умов договору за р ішенням суду на вимогу одніє ї із сторін у випадках встано влених договором або законом .

Слід звернути увагу на те, щ о сторонами в договорі оренд и передбачена можливість збі льшення розміру орендної пла ти, а орендна плата за земельн і ділянки державної та комун альної власності є регульова ною ціною, тому законодавча з міна граничного розміру цієї плати є підставою для перегл яду розміру орендної плати, в становленої умовами договор у (постанова ВСУ від 27.12.10 №27/15-10).

Крім того, рішенням Констит уційного Суду України від 09.07.20 02 №15-рп у справі №1-2/2002 у справі за конституційним зверненням Т ОВ "Торговий Дім "Кампус Котто н клаб" щодо офіційного тлума чення положення частини друг ої ст. 124 Конституції України б уло визначено, що ч. 2 ст.124 Конст итуції України передбачає пр аво юридичної особи на захис т судом своїх прав, встановлю є юридичні гарантії їх реалі зації, надаючи можливість ко жному захищати права будь-як ими не забороненими засобами . Кожна особа має право вільно обирати не заборонений зако ном засіб захисту прав, у тому числі судовий захист.

Право на судовий захист сво їх прав не може бути обмежене . Суб' єкти правовідносин, у т ому числі юридичні особи, у ра зі виникнення спору можуть з вертатись до суду за його вир ішенням. При цьому право юрид ичної особи на звернення до с уду за вирішенням спору не мо же бути обмежене законом, інш ими нормативно-правовими акт ами.

Тобто, можливість судового захисту не може бути поставл ена законом, іншими норматив но-правовими актами у залежн ість від використання суб' є ктом правовідносин інших зас обів правового захисту.

Враховуючи, що має місце змі на законодавства щодо визнач ення розміру орендної плати за користування землею, суд в важає правомірними та такими , що підлягають задоволенню п озовні вимоги про внесення з мін у п. 3.1. договору оренди земл і від 15.05.2003р., укладеного між поз ивачем та відповідачем, заре єстрованого в книзі записів державної реєстрації догово рів оренди землі від 20.06.03р. за № 0871, шляхом викладення його в та кій редакції: "3.1. Річна орендна плата вноситься "Орендарем" в иключно у грошовій формі у тр икратному розмірі земельног о податку, що встановлюється Податковим кодексом України , на підставі довідки про визн ачення грошової оцінки земел ьної ділянки, виконаної Дніп родзержинським міським упра влінням земельних ресурсів н а рахунок місцевого бюджету" .

Викладене є підставою для з адоволення позову в повному обсязі.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного к одексу України визначено, що у разі зміни або розірвання д оговору зобов'язання змінюєт ься або припиняється з момен ту досягнення домовленості п ро зміну або розірвання дого вору, якщо інше не встановлен о договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо д оговір змінюється або розрив ається у судовому порядку, зо бов'язання змінюється або пр ипиняється з моменту набранн я рішенням суду про зміну або розірвання договору законно ї сили.

Керуючись ст.ст. 6, 651, 652, 653, 654, 759, 762 Ци вільного кодексу України, По датковим кодексом України , З емельним кодексом України, З аконом України "Про оренду зе млі", ст. ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу Укра їни, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити в по вному обсязі.

Змінити пункт 3.1. договору ор енди землі від 15.05.2003р, укладеног о між Дніпродзержинською мі ською радою (51931, м. Дніпродзерж инськ, пл. Дзержинського,2, код ЄДРПОУ 24604168) та Товариством з об меженою відповідальністю "Ві трас" (51900, м. Дніпродзержинськ, в ул. Медична,5а, код ЄДРПОУ 23945594), за реєстрованого в книзі записі в державної реєстрації догов орів оренди землі від 20.06.03р. за № 0871, виклавши його в такій редак ції: "шляхом викладення його в такій редакції: "3.1. Річна оренд на плата вноситься "Орендаре м" виключно у грошовій формі у трикратному розмірі земельн ого податку, що встановлюєть ся Податковим кодексом Украї ни, на підставі довідки про ви значення грошової оцінки зем ельної ділянки, виконаної Дн іпродзержинським міським уп равлінням земельних ресурсі в на рахунок місцевого бюдже ту".

Рішення суду набир ає законної сили після закін чення десятиденного строку з дня його підписання і може бу ти оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровськог о апеляційного господарсько го суду.

Суддя І.Ю. Дубінін

Згiдно з оригіналом

Помічник судді Н.В.Касьянова

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення06.09.2011
Оприлюднено13.09.2011
Номер документу18109763
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/5005/9823/2011

Рішення від 06.09.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 18.08.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 03.08.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні