Рішення
від 23.08.2011 по справі 15/47/5022-1007/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"23" серпня 2011 р. Справа № 15/47/5022-1007/2011

Господарський суд Терноп ільської області

у складі судді Бучинської Г.Б.

Розглянув справу

за позовом Прокурора Б орщівського району тернопіл ьської області в інтересах д ержави вул. С. Бандери, 5, м. Борщ ів, Борщівський район, Терноп ільська область, 48700 в ос обі Державної екологічної ін спекції у Тернопільській обл асті вул. Шашкевича, 3, м. Терноп іль, 46000

до Скала-Подільського к омбінату комунальних підпри ємств вул. І.Франка, 2, м. Скала-П одільська, Борщівський район , Тернопільська область, 48720

про відшкодування шкод и, заподіяної самовільним ви користанням водних ресурсів

За участю представникі в:

позивача: головний спеці аліст - юрисконсульт юридичн ого сектору ОСОБА_1, довір еність № 1-1/1867 від 11.05.11 р. ,

відповідача: керівник Д орож Анатолій Анатолійович, паспорт серія НОМЕР_1 від 24.03.1998р.,

прокуратури: Олійник А ндрій Дмитрович, посвідчення №39 від 04.08.2009р.

Суть справи:

Прокурор Борщівського р айону в інтересах держави, ву л. С. Бандери, 5, м. Борщів, Борщів ський район, Тернопільська о бласть, в особі Державної еко логічної інспекції у Тернопі льській області вул. Шашкеви ча, 3, м. Тернопіль, звернувся до господарського суду Тернопі льської області з позовом до Скала-Подільського комбінат у комунальних підприємств ву л. І.Франка, 2, м. Скала-Подільськ а, Борщівський район, Тернопі льська область про стягнення 18299,22 грн. збитків, заподіяних вн аслідок самовільного викори стання води.

В розпочатому судовому зас іданні учасникам судового пр оцесу роз' яснено права та о бов' язки, передбачені ст.ст . 20, 22, 29, 811 ГПК України.

За відсутності клопотання сторін технічна фіксація су дового процесу не здійснювал ася.

Представник позивача в су довому засіданні 23.08.2011р. подав з аяву про зменшення розміру п озовних вимог та просить суд стягнути з Скала-Подільсько го комбінату комунальних під приємств вул. І.Франка, 2, м. Скал а-Подільська, Борщівський ра йон, Тернопільська область, 210 5,22 грн. шкоди, заподіяної самов ільним використанням водних ресурсів згідно розрахунку, що проводився за період з 02.07.2008 р. по 24.08.2009р. за "Методикою розрах унку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законод авства про охорону та раціон альне використання водних ре сурсів", затвердженою наказо м Міністерства охорони навко лишнього природного середов ища та ядерної безпеки Украї ни № 37 від 18.05.1995 року".

Прокурор в судовому засіда нні підтримав заяву позивача про зменшення позовних вимо г.

Суд, розглянувши клопотанн я про зменшення позовних вим ог, підтримане прокурором в с удовому засіданні, вважає йо го таким, що відповідає вимог ам ст. 22 ГПК України.

А відтак предметом спору у д аній справі є стягнення збит ків, спричинених самовільним використанням води, в сумі 2105,2 2 грн.

Представник відповідача п роти позовних вимог, про стяг нення 2105,22 грн. не заперечив.

Відповідно до вимог ст. 75 ГПК України справа розглядаєтьс я за наявними в ній матеріала ми.

Розглянувши матеріали с прави, заслухавши прокурора, пояснення представників сто рін, оцінивши представлені д окази в їх сукупності, судом в становлено наступне:

Згідно вимог ст. 121 Консти туції України, Закону Україн и "Про прокуратуру", ст. 29 Господ арського процесуального код ексу України на органи проку ратури покладається предста вництво інтересів громадян т а держави в судах у випадках, в изначених Законом. Прокурор має право звернутися до госп одарського суду з позовом в і нтересах держави або громадя нина. В силу ст. ст. 20, 36-1 Закону Ук раїни "Про прокуратуру" при зд ійсненні прокурорського наг ляду за додержанням і застос уванням законів прокурор має право звертатись до суду з за явою про захист прав і законн их інтересів громадян, держа ви, а також підприємств та інш их юридичних осіб при наявно сті порушень або загрози пор ушень економічних, політични х та інших державних інтерес ів внаслідок протиправних ді й (бездіяльності) фізичних аб о юридичних осіб, що вчиняють ся у відносинах між ними або з державою.

Відповідно до наказів Міні стерства охорони навколишнь ого природного середовища Ук раїни № 548 від 19.12.2006р., № 540 від 12.12.2006р., Д ержавна екологічна інспекці я в межах своїх повноважень з абезпечує реалізацію держав ної політики у сфері охорони навколишнього природного се редовища, раціонального вико ристання, відтворення та охо рони природних ресурсів, пов одження з відходами, зокрема і шляхом звернення до судів з позовами про відшкодування шкоди, заподіяної в результа ті порушення законодавства п ро охорону навколишнього при родного середовища.

Згідно вимог ст. 37 Закону Укр аїни “Про охорону навколишнь ого природного середовища" п ри здійсненні нагляду органи прокуратури застосовують на дані їм законодавством права , включаючи звернення до суді в з позовами про відшкодуван ня шкоди, заподіяної в резуль таті порушення законодавств а про охорону навколишнього природного середовища;

Відповідно до статті 40 Зако ну України "Про охорону навко лишнього природного середов ища" використання природних ресурсів громадянами, підпри ємствами, установами та орга нізаціями повинно здійснюва тись із додержанням обов' яз кових екологічних норм.

Скала-Подільський комбіна т комунальних підприємств ву л. І.Франка, 2, м. Скала-Подільськ а, Борщівський район, Тернопі льська область, зареєстрован ий в Єдиному державному реєс трі як юридична особа (ідент. к од 21133610) 10.01.1992р. Бучацькою районно ю державною адміністрацією, що підтверджується Свідоцтв ом про державну реєстрацію ю ридичної особи серії А00 №579212.

Як вбачається із матеріалі в справи, Скала-Подільський к омбінат комунальних підприє мств вул. І.Франка, 2, м. Скала-По дільська, Борщівський район, Тернопільська область, в пер іоди з 02.07.2008р. по 24.08.2009р. та з 25.08.2009р. по 01.10.2009р., не маючи дозволу на спец іальне водокористування, що видається державними органа ми охорони навколишнього при родного середовища - у разі використання води водних об' єктів загальнодержавного зн ачення та обласною радою за п огодженням з органами охорон и навколишнього природного с ередовища у разі використанн я води водних об'єктів місцев ого значення (ст. 49 Водного код ексу України) здійснило забі р води, в кількості 7800 та 600 м3.

Даний факт порушення підтв ерджується актом перевірки д отримання вимог природоохор онного законодавства від 13.10.200 9р. (підписаного начальником С кала-Подільського ККП ОСОБ А_2 без заперечень), протокол ом про адміністративне право порушення № 004461 від 13.10.2009р., постан овою про накладення адмініст ративного стягнення № 004461 від 1 3.10.2009р..

Із акта перевірки дотриман ня вимог природоохоронного з аконодавства від 13.10.2009 р. вбачає ться, що підприємство здійсн ювало забір підземних вод із артезіанських свердловин гл ибиною більше 120 м., 120 м. та 130 м. без дозволу на спеціальне водок ористування, що є порушенням ст.ст. 44, 49 Водного кодексу Укра їни.

Згідно довідки № 88 від 13.10.2009р. п ідприємством було видобуто п ідземних вод за періоди: з 02.07.2008 р. по 24.08.2009р. - 7,8 тис. м. куб., а з 25.08.2009р . по 01.10.2009 р. -0,6 тис. м. куб..

Відповідно до п. 9 ст. 44 Водног о кодексу України, водокорис тувачі зобов'язані здійснюва ти спеціальне водокористува ння лише за наявності дозвол у. У випадку використання вод и, водних об'єктів загальноде ржавного значення, дозвіл на спеціальне водокористуванн я видається державними орган ами охорони навколишнього пр иродного середовища (ч. 1 ст. 49 В одного кодексу України).

Статтею 50 Водного кодексу У країни передбачено, що строк и спеціального водокористув ання встановлюються органам и, які видали дозвіл на спеціа льне водокористування. Спеці альне водокористування може бути короткостроковим (до тр ьох років) або довгострокови м (від трьох до двадцяти п'яти років). У разі необхідності ст рок спеціального водокорист ування може бути продовжено на період, що не перевищує від повідно короткострокового а бо довгострокового водокори стування. Продовження строкі в спеціального водокористув ання за клопотанням заінтере сованих водокористувачів зд ійснюється державними орган ами, що видали дозвіл на спеці альне водокористування.

Стаття 69 Закону України "Про охорону навколишнього приро дного середовища" встановлює , що шкода, заподіяна внаслідо к порушення законодавства пр о охорону навколишнього прир одного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі .

Згідно частини 1, пункту 6 час тини 3 статті 110 Водного кодекс у України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністрати вну, цивільно-правову і кримі нальну відповідальність згі дно з законодавством України . Відповідальність за поруше ння водного законодавства н есуть особи, винні у недотрим анні умов дозволу або поруше нні правил спеціального водо користування.

Розрахунок розміру відшко дування збитків при самовіль ному водокористуванні, переу ступці права водокористуван ня, заборі води з порушенням п ланів водокористування, при безгосподарському використ анні води, при порушенні прав ил ведення первинного обліку кількості води, що забираєть ся з водних об' єктів і скида ються до них в період з 02.07.2008р. по 24.08.2009р., що заподіяні державі в с умі 2105,22 грн. здійснено відпові дно до "Методики розрахунку р озмірів відшкодування збитк ів, заподіяних державі внасл ідок порушення законодавств а про охорону та раціональне використання водних ресурсі в", затвердженої наказом Міні стерства охорони навколишнь ого природного середовища та ядерної безпеки України № 37 в ід 18.05.1995 року (чинній на час здій снення порушення).

Розділом 1 "Методики розраху нку розмірів відшкодування з битків, заподіяних державі в наслідок порушення законода вства про охорону та раціона льне використання водних рес урсів", затвердженої наказом Міністерства охорони навкол ишнього природного середови ща та ядерної безпеки Україн и № 37 від 18.05.1995 року (надалі - Метод ика), визначено, що дана методи ка, встановлює основні вимог и щодо порядку проведення ро зрахунку заподіяних збитків і застосовується при здійсн енні державного контролю у г алузі охорони та раціонально го використання водних ресур сів. Методика є обов'язковою д ля інспекторів інспекційних підрозділів органів Мінекор есурсів України.

Пунктом 4.1 Методики розраху нку збитків, заподіяних держ аві внаслідок порушення зако нодавства про охорону та рац іональне використання водни х ресурсів встановлено, що шк ода, заподіяна внаслідок пор ушення законодавства про охо рону навколишнього природно го середовища, підлягає комп енсації юридичними та фізичн ими особами, в тому числі іноз емними, як правило, в повному о бсязі, без застосування норм зниження розміру стягнення і незалежно від плати за забр уднення навколишнього приро дного середовища та погіршен ня якості природних ресурсів (ст. 69 Закону України "Про охоро ну навколишнього природного середовища"). Відповідальніс ть юридичних і фізичних осіб настає внаслідок порушення ними встановлених умов водок ористування, а саме самовіль ного водоспоживання, тобто з абору води з поверхневих чи п ідземних джерел без дозволу на спец водокористування.

Отже, позовні вимоги щодо ст ягнення з відповідача збиткі в в сумі 2105,22 грн. за період з 02.07.2008р . по 24.08.2009р., заподіяних внаслідо к самовільного забору підзем них вод без дозволу на спеціа льне водокористування із арт езіанських свердловин згідн о розрахунку, проведеного по зивачем відповідно до пункту 6.1 за формулою (12) Методики розр ахунку розмірів відшкодуван ня збитків, заподіяних держа ві внаслідок порушення закон одавства про охорону та раці ональне використання водних ресурсів", є правомірними.

Водночас суд зазначає, що ро зрахунок розміру збитків при самовільному водокористува нні за період з 25.08.2009р. по 01.10.2009р. зд ійснено у відповідності до п . 9.1 Методики розрахунку розмі рів відшкодування збитків, з аподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне вико ристання водних ресурсів, за твердженої наказом Міністер ства охорони навколишнього п риродного середовища Україн и від 20.07.2009 №389 та зареєстрованої в Мінюсті України 14.08.2009р. за №767/167 83, який (в редакції, чинній на ча с вчинення порушення) визнач ав розрахунок розміру збиткі в, обумовлених самовільним в одокористуванням, крім прісн их підземних вод глибиною бі льше 20 м.

Як зазначено в акті перевір ки дотримання природоохорон ного законодавства від 13.10.2009р., відповідач здійснює водопос тачання з 3 артезіанських све рдловин, які мають глибину бі льше 20м (Н1-130м., Н2-120м., Н3-120м.), що виклю чає можливість розрахунку зб итків за формулою, визначено ю п.9.1 Методики №389.

Водночас судом не беруться до уваги заперечення відпов ідача щодо необхідності дода ткового рішення органу, яким надаються дозволи на спеціа льне водокористування, про п рипинення дії даного дозволу , у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 56 В одного кодексу України, оскі льки безпосередньо дозвіл на спеціальне водокористуванн я і є відповідною формою ріше ння органу, уповноваженого н а його видання. Враховуючи, що дозвіл є строковим, то відпов ідно ним і визначається, як да та початку дії, так і його закі нчення, що виключає необхідн ість в додатковому рішенні.

При таких обставинах позов ні вимоги щодо стягнення з Ск ала-Подільського комбінату к омунальних підприємств вул. І.Франка, 2, м. Скала-Подільська , Борщівський район, Тернопіл ьська область, 2105,22 грн. збитків заподіяних державі в резуль таті самовільного водокорис тування підлягають задоволе нню як обґрунтовано заявлені та не заперечені відповідач ем.

Судові витрати згідно ст. 49 Г ПК України, покладаються на в ідповідача.

На підставі наведеного та к еруючись ст. ст. 1, 2, 22, 33, 43, 44, 49, 82, 84, 85 Гос подарського процесуального кодексу України, господарсь кий суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги задово льнити.

2.Стягнути з Скала-Подільськ ого комбінату комунальних пі дприємств вул. І.Франка, 2, м. Ска ла-Подільська, Борщівський р айон, Тернопільська область, код 21133610:

- на користь спеціального фо нду місцевого бюджету Скала- Подільської селищної ради Бо рщівського району, р/р 31511921700033, МФ О 838012, код 24062100 в ГУДКУ у Тернопіль ській області, - 2105,22 грн. збитк ів заподіяних державі в резу льтаті самовільного водокор истування;

- в доход Державного бюджету України 102 грн. державного мит а;

- в доход Державного бюджету України, р/р 31210264700002 у ГУДКУ у Терн опільській області, МФО 838012, ЄД РПОУ 23588119, Одержувач: УДК у м. Тер нополі - 236 грн. витрат на інфо рмаційно-технічне забезпече ння судового процесу.

3.Рішення господарського су ду набирає законної сили в де сятиденний строк з дня його п рийняття (підписання рішення ).

4.Накази видати стягувачеві після набрання судовим ріше нням законної сили.

5.На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право под ати апеляційну скаргу, а прок урор апеляційне подання прот ягом десяти днів з дня прийня ття (підписання) рішення 25.08.2011р. через місцевий господарськи й суд.

Це поле друкуватися не б уде !!! Інформацію НЕ ЗМІНЮВАТИ !!!переведено в чистовик -7667

Суддя Г.Б. Бучинська

Дата ухвалення рішення23.08.2011
Оприлюднено14.09.2011
Номер документу18121622
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/47/5022-1007/2011

Судовий наказ від 05.09.2011

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бучинська Г.Б.

Судовий наказ від 05.09.2011

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 03.08.2011

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бучинська Г.Б.

Рішення від 23.08.2011

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бучинська Г.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні