8/117пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
11.07.08 р. Справа № 8/117пн
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ", м.Донецьк,
ЄДРПОУ 33671268
до відповідача Донецької міської ради, м.Донецьк, ЄДРПОУ 26502957
про визнання права
Суддя Ємельянов А.С.
Представники:
від позивача: Бєліков В.О. – по дов.
від відповідача: Головченко О.І. – по дов.
В засіданні суду брали участь:
СУТЬ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ", м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідіча, Донецька міська рада, м.Донецьк про визнання права позивача на отримання в оренду земельних ділянок площею 0,5500 га та 0,5000 га для будівництва об'єктів – двох будівель багатоповерхового житлового адміністративно-торгово-розважального комплексу з вбудованими підземними автостоянками за адресою: проспект Ленінський (на південно-схід будинку 13а), Ленінський район, м.Донецьк шляхом укладання прямих договорів оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ" з заявкою до Донецького міського голови.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення ТОВ "ДОН СТРОЙ КОМ" з заявкою до Донецького міського голови.
Відповідач надав відзив на позовну заяву №01/15-4207 від 09.07.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законами України від 28.12.2007р. N107-VI та від 03.06.2008р. N309-VI до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Крім цього, за твердженням відповідача, передача в оренду земельних ділянок здійснюється виключно на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, внаслідок чого неправомірною є передача земельної ділянки в оренду згідно з рішенням суду.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:
06.07.2005р. та 13.02.2007р. Товариство з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ" звернулося до Донецького міського голови з заявою про надання земельних ділянок площею 0,5500 га та 0,5000 га для будівництва об'єктів - двох будівель багатоповерхового житлового адміністративно-торгово-розважального комплексу з вбудованими підземними автостоянками за адресою: проспект Ленінський (на південно-схід будинку, 13а), Ленінський район, м.Донецьк.
19.07.2005р. виконавчим комітетом Донецької міської ради та 05.03.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів були надані відповіді, за змістом яких позивачу необхідно розробити, погодити та затвердити містобудівне обґрунтування розміщення об'єктів.
На замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ" Комунальним підприємством "Управління генерального плану м.Донецька" було розроблено містобудівне обґрунтування розміщення вказаних вище об'єктів на земельних ділянках, які розташовані по пр.Ленінському у Ленінському районі м.Донецька.
08.09.2005р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів позивачу було надано акт вибору земельної ділянки, в якому зазначено, що земельна ділянка орієнтованою площею 0,55 га по Ленінському проспекту Ленінського району м.Донецька є придатною для проектування та будівництва двох жилих будівель з підземними автостоянками та вбудованими приміщеннями фізкультурно-оздоровчого призначення.
Одночасно, ТОВ "ДОН СТРОЙ КОМ" були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення на земельній ділянці площею 0,5500 га об'єктів будівництва:
- висновок Донецького міського управління земельних ресурсів №01/35-2925 від 07.09.2005р.;
- висновок науково-методичного відділу охорони пам'яток історії та культури Донецького обласного краєзнавчого музею №584 від 13.09.2005р.;
- висновок Центрально-Донецької регіональної екологічної інспекції №37/1150 від 14.09.2005р.;
- висновки Головного управління містобудування і архітектури №01/14-3609 від 19.09.2005р., 01/14-3680 від 23.09.2005р.;
- умови відведення земельної ділянок від 26.09.2005р. Донецького міського управління земельних ресурсів;
- висновки Донецької міської санітарно-епідеміологічної станції №1584/07 від 28.09.2005р. та 1741/07 від 21.10.2005р.;
- висновок державної землевпорядної експертизи №3951 від 19.10.2005р.
Стосовно земельної ділянки площею 0,5000 ТОВ "ДОН СТРОЙ КОМ" були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування:
- висновки Головного управління містобудування і архітектури №01/14-1560 від 29.03.2007р., №01/14-1524 від 27.03.2007р., №01/14-2213 від 04.05.2007р., №01/14-3969 від 23.07.2007р.;
- висновок відділу культури Донецької міської ради №01-1/128-з від 05.04.2007р.;
- висновки Донецького міського управління земельних ресурсів №01/35-1907 від 05.04.2007р., №01/35-2436 від 24.04.2007р.;
- висновок відділу регуляторної політики державного управління охорони навколишнього середовища в Донецькій області №05/77 від 17.04.2007р.;
- висновок Донецької міської санітарно-епідеміологічної станції №180/07 від 23.04.2007р.;
- умови відведення земельної ділянки №01/35-2436 від 24.04.2007р. Донецького міського управління земельних ресурсів;
- висновок державної землевпорядної експертизи №1945 від 14.05.2007р.
Крім того, між Донецькою міською радою та позивачем було укладено договір резервування земельної ділянки №рс9/157 від 24.10.2005р., за умовами якого позивач зарезервував земельну ділянку площею 0,5500 га для розміщення жилого будинку з підземною автостоянкою за адресою: проспект Ленінський, Ленінський район, м.Донецьк.
Рішенням №21/72 від 30.09.2005р. Донецької міської ради (з урахування змін, внесених згідно рішення №2/36 від 26.05.2006р.) Товариству з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ", зокрема, було погоджено місце розташування двох будівель багатоповерхового жилого адміністративно-торгово-розважального комплексу з вбудованими підземними автостоянками та дозволено проведення проектно-вишукувальних робіт для будівництва зазначеного об'єкту за адресою: проспект Ленінський (на південно-схід будинку 13а), Ленінський район, м.Донецьк.
У відповідності з п.6 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення виконавчого комітету Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. у випадку, коли розташування об'єкта принципово заперечує рішенням затвердженої містобудівної документації або у разі недоцільності розміщення об'єкта за місцем розташування, запропонованим зацікавленою особою, з містобудівних, екологічних, санітарних, земельних, історико-культурних міркувань, інших обмежень та обтяжень, що підтверджуються висновками відповідних служб, зацікавленій особі за підписом Донецького міського голови видається мотивована відмова.
Проте, як вказує позивач, відповідної відмови, підписаної Донецьким міським головою не приймалося, розташування об'єкту будівництва погоджено з відповідними органами місцевого самоврядування, їх підрозділами і службами.
Листом №01/12-4173 від 06.06.2008р. Донецькою міською радою було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ", м.Донецьк про неможливість передачі в оренду спірних земельних ділянок.
Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Як вказує позивач, бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права позивача на отримання в оренду земельних ділянок площею 0,5500 га та 0,5000 га для будівництва об'єктів – двох будівель багатоповерхового житлового адміністративно-торгово-розважального комплексу з вбудованими підземними автостоянками за адресою: проспект Ленінський (на південно-схід будинку 13а), Ленінський район, м.Донецьк шляхом укладання прямих договорів оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ" з заявкою до Донецького міського голови.
Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві №01/15-4207 від 09.07.2008р
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
У відповідності з п.3 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. особа, зацікавлена у відведенні земельної ділянки для будівництва, звертається з клопотанням про погодження місця розташування об'єкта до Донецької міської ради.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.
Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.
Внаслідок внесення змін Законами України від 28.12.2007р. N107-VI та від 03.06.2008р. N 309-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
Таким чином, посилання органу місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.
Крім того, договір резервування земельної ділянки, укладений між позивачем та відповідачем, хоча і не передбачений інститутами цивільного та земельного права, однак є підставою для виникнення цивільних прав та обов'язків, оскільки його зміст не суперечить законодавству. Зокрема, згідно з вказаним договором Донецька міська рада зобов'язалася не надавати зарезервовану земельну ділянку іншим юридичним та фізичним особам, а забудовник (позивач) прийняв на себе зобов'язання сплачувати передбачені договором кошти, розробити за період резервування проект будівництва та звернутися до Донецької міської ради із клопотанням про надання спірної земельної ділянки в оренду.
Позитивним правовим результатом, настання якого пов'язано з належним виконанням умов договору, є надання позивачу у користування спірної земельної ділянки шляхом прийняття радою відповідного рішення.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Донецького міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотаннями про надання земельних ділянок в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.
Листом №01/12-4173 від 06.06.2008р. Донецькою міською радою було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ", м.Донецьк про неможливість передачі в оренду спірних земельних ділянок.
При цьому, посилання відповідача на неправомірність позовних вимог у зв'язку з відсутністю відповідного рішення органу місцевого самоврядування про передачу в оренду спірних земельних ділянок суд вважає безпідставними, враховуючи, що предметом позовних вимог є визнання права позивача на оренду земельних ділянок в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ" з заявкою до Донецького міського голови.
Тобто, рішенням суду фактично визначається правомірність дій позивача як єдиної особи, що може реалізувати своє право на отримання спірних земельних ділянок в оренду, а також визначається порядок проведення таких дій та законодавство на підставі якого вказані дії повинні здійснюватися.
За таких обставин, позовні вимоги про визнання права позивача на отримання в оренду земельних ділянок площею 0,5500 га та 0,5000 га для будівництва об'єктів – двох будівель багатоповерхового житлового адміністративно-торгово-розважального комплексу з вбудованими підземними автостоянками за адресою: проспект Ленінський (на південно-схід будинку 13а), Ленінський район, м.Донецьк шляхом укладання прямих договорів оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ" з заявкою до Донецького міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.
У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ", м.Донецьк до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.
Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ" (83055, м.Донецьк, бул.Шевченка, 13а, код ЄДРПОУ 33671268) на отримання в оренду земельних ділянок площею 0,5500 га та 0,5000 га для будівництва об'єктів – двох будівель багатоповерхового житлового адміністративно-торгово-розважального комплексу з вбудованими підземними автостоянками за адресою: проспект Ленінський (на південно-схід будинку 13а), Ленінський район, м.Донецьк шляхом укладання прямих договорів оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ" з заявкою до Донецького міського голови.
Стягнути з Донецької міської ради, м.Донецьк на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОН СТРОЙ КОМ", м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
У судовому засіданні 11.07.2008р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення підписано 11.07.2008р.
Суддя Ємельянов А.С.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2008 |
Оприлюднено | 17.07.2008 |
Номер документу | 1815658 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ємельянов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні