Постанова
від 20.09.2011 по справі 14/17-1633-2011
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" вересня 2011 р. Справа № 14/17-1633-2011

Одеський апеляційни й господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Кол околова С.І.

суддів: Разюк Г.П., Петров а М.С.

(Згідно із розпорядженням г олови Одеського апеляційног о господарського суду № 509 від 05.09.2011 року, колегію суддів у скл аді С.І. Колоколова, Г.П. Р азюк, О.Л. Воронюка замінено на колегію суддів у складі С.І. Колоколова, Г.П. Разюк, Л .В. Поліщук)

(Згідно із розпорядженням г олови Одеського апеляційног о господарського суду № 524 від 09.09.2011 року, колегію суддів у скл аді С.І. Колоколова, Г.П. Р азюк, Л.В. Поліщук замінено н а колегію суддів у складі С.І. Колоколова, Г.П. Разюк, М.С . Петрова)

при секретарі судового зас ідання: Підгурському Д.Л.

за участю представників ст орін:

від позивача: не з' явив ся

від відповідачів:

від ДП ОЗ ОСОБА_1 (довіре ність № 31 від 04.01.2011 року)

від ТОВ „ПІК „Інтерком” - н е з' явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляцій ну скаргу Державного підп риємства „Одеська залізниця ”

на рішення господарсь кого суду Одеської області в ід „15” липня 2011 року

по справі № 14/17-1633-2011

за позовом Приватного п ідприємства „Лінар-Люкс”, м. К иїв

до:

- Державного підприємства „Одеська залізниця”, м. Одеса ;

- Товариства з обмеженою від повідальністю „Промислово-і нвестиційна компанія „Інтер ком”, м. Луганськ

про стягнення 19 848 грн.

В С Т А Н О В И В :

27.04.2011 року Приватне підпр иємство „Лінар-Люкс” (далі по тексту - позивач) звернулос я до господарського суду Оде ської області з позовною зая вою про стягнення з Одеської залізниці (далі по тексту - в ідповідач-1) та Товариства з об меженою відповідальністю „П ромислово-інвестиційна комп анія „Інтерком” (далі по текс ту - відповідач-2) вартості не достачі вугілля кам' яного в сумі 19 848 грн. Також позивач про сив стягнути на його користь з відповідачів витрати по сп латі державного мита в сумі 198 ,48 грн. та витрати на ІТЗ судово го процесу в сумі 236 грн.

Позовні вимоги мотивован і тим, що Одеською залізницею на адресу одержувача - ПП „Л інар-Люкс”, здійснювалося пе ревезення вантажу - вугільн у продукцію, але при його пере вірці та видачі встановлено недостачу, відшкодування зби тків від якої відповідачами не здійснено.

Рішенням господарського суду Одеської області від 15.07.20 11 року по справі № 14/17-1633-2011 (суддя Г орячук Н.О.) позовні вимоги ПП „Лінар-Люкс” задоволені. Стя гнуто з ДП „Одеська залізниц я” 19 848 грн. вартості недостачі вантажу, 198,48 грн. державного ми та, 236 грн. витрати на ІТЗ судово го процесу. Товариство з обме женою відповідальністю „Про мислово-інвестиційна компан ія „Інтерком” від відповідал ьності звільнена.

Такий висновок суду мотиво ваний тим, що актами загально ї форми №5105/Г, №1721/ваги від 05.12.2010 рок у та комерційним актом серії АА №034449/444/11 від 05.12.2010 року встановл ено незбереження частини ван тажу при перевезенні, а тому відповідно до вимог статті 11 3 Статуту залізниць України з а незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізни ці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди. Статтею 114 Статуту пере дбачено, що залізниця відшко довує фактичні збитки, що вин икли з її вини під час перевез ення вантажу.

Не погоджуючись із зазнач еним вище рішенням місцевого господарського суду, ДП „Оде ська залізниця” звернулася д о Одеського апеляційного гос подарського суду з апеляційн ою скаргою, в якій просить оск аржуване рішення скасувати п овністю та прийняти нове, яки м в задоволенні позову відмо вити. Скаржник в своїх довода х та запереченнях посилаєтьс я на те, що суд повно та всебіч но не перевірив всі обставин и справи, не дав належну право ву оцінку доказам, порушив та невірно застосував норми ма теріального та процесуально го права, в зв'язку з чим виніс незаконне і необґрунтоване рішення, яке не відповідає об ставинам справи і вимогам за кону.

За твердженням скаржника , відповідно до статей 909 ЦК Укр аїни та 307 ГК України, за догово ром перевезення вантажу залі зниця зобов' язується доста вити ввірений їй відправнико м вантаж до пункту призначен ня та видати його одержувачу . Згідно статті 31 Статуту залі зниць України, відправник зо бов' язаний перевірити прид атність рухомого складу у ко мерційному відношенні, але п ри цьому залізниця не звільн яється від зобов' язання под авати під завантаження справ ні, придатні для перевезення відповідного вантажу вагони . Пунктами 5, 6 Правил перевезен ня вантажів у вагонах відкри того типу встановлено обов' язок вантажовідправника пер ед навантаженням вантажу у в агон визначити його придатні сть для перевезення вантажу у комерційному відношенні, п ри завантаженні вантажів, як і містять дрібні фракції, - усу нути щілини та конструктивні зазори вагонів, а також вжити заходів щодо запобігання ви дуванню або псуванню вантажу . Комерційним актом серії АА № 034449/444 від 05.12.2010 року, встановлено, вагон у технічному відношенн і справний, є сліди старої теч і.

Між тим, всі ці обставини не були враховані судом першої інстанції, та неправильно за стосовані ст.111 Статуту залізн иць України, ст.34 ГПК України, с т.909 ЦК України, які звільняють Одеську залізницю від відпо відальності за недостачу ван тажу.

Позивач відзив на апеляцій ну скаргу до суду не надав та й ого представник в судове зас ідання 20.09.2011 року не з' явився б ез поважних причин, про причи ни неявки суд не повідомив, бу дь-яких клопотань не заявляв , хоча був належним чином пові домлений про час та місце слу хання справи, про що свідчить відповідне поштове повідомл ення б/н від 12.08.2011 року, а тому кол егія суддів вважає за можлив е розглянути справу за його в ідсутності.

Відповідач-2 - ТОВ „ПІК „Ін терком”, надало до суду відзи в на апеляційну скаргу, в яком у просило розглянути справу за відсутністю її представни ка, а також залишити апеляцій ну скаргу ДП „Одеська залізн иця” без задоволення, а рішен ня місцевого господарського суду - без змін, вважаючи йог о правомірним, обґрунтованим , відповідаючим вимогам діюч ого законодавства та матеріа лам справи.

Розглянувши та перевірив ши матеріали справи, апеляці йну скаргу і відзив на неї, зас лухавши у судовому засіданні пояснення представника відп овідача-1, проаналізувавши на підставі встановлених факти чних обставин справи правиль ність застосування місцевим господарським судом норм ма теріального та процесуально го права, судова колегія дійш ла до наступного.

Як вбачається з матеріалі в справи, 01.08.2010 року між ПП „Ліна р-Люкс” та ТОВ „ТД „Топливо Ук раїни” було укладено договір поставки вугілля кам' яного №5.

На виконання умов договору № 5 від 01.08.2010 року 03.12.2010 року вантаж овідправником - ТОВ „ПІК „Ін терком” по залізничній накла дній № 52967341 зі станції Красний Л уч. Дон. (Донецької залізниці) відправлено на адресу ПП „Лі нар Люкс” (станція призначен ня Первомайськ - на - Буге О деської залізниці) у відкрит ому вагоні № 66232364 вугілля кам' яне завантажене навалом ваго ю 68 500 кг. У залізничній накладн ій відправником зазначено: у власність ПП „Лінар-Люкс”, ва нтаж маркований вапном, прий няті профілактичні мірі прот и змерзання, шляхом пересипа ння сіллю 0,1 %, вологість 6,0 %, вант аж розміщений і закріплений згідно Р2 параграф 3-5 ТУ гл. І п. 3, 4,7,8 прил. 14 к СМГС вірно (а.с.9).

Актами загальної форми № 5105/Г та №1721/Г від 05.12.2010 року станції Ни жньодніпровськ - Вузол (Прид непровської залізниці) встан овлено, що у вагоні №66232364 завант аження рівномірне, нижче бор тів на 15 см., маркування вапном . По ходу потягу над 1-5 люками по глиблення, довжиною 7 м., ширин ою вагону, глибиною 1,7 м. На місц і поглиблення маркування від сутня. На момент огляду вагон у течі вантажу не було (а.с.22).

В той же день, 05.12.2010 року був ск ладений акт про технічний ст ан вагону за №160, з якого вбачає ться, що втрата вантажу імові рна. З ліва по ходу потягу відс утні армовані листи, маються зазори між кришкою люка та по перечною балкою вагону, між к ришкою 1 та 3 люків довжиною 500мм , шириною 50мм, між кришкою 5 люку довжиною - 400 мм, шириною - 40 м м. Вантажовідправник зазори міг бачити, але мір по запобіг анню не прийняв (а.с.21)

На підставі акту загальної форми № 5105/г від 05.12.2010 року на стан ції призначення Первомайськ на Бузі Одеської залізниці б уло проведено комісійне пере важування вагону та складени й комерційний акт № АА 034449/444/11 від 05.12.2010 року, яким встановлено, що по накладній значиться вант аж вугілля кам' яне вага бру тто 90 700 кг, тара с бруса 22 200 кг., не тто 68 500 кг. Фактично виявилось вага брутто 64 520 кг., тара с брус а 22 200 кг., нетто 42 320 кг., тобто менш е ніж вказано в накладній на 26 180 кг. Вагон технічно справний (акт про технічний стан вагон у № 160 від 05.12.2010 року ст. Нижнедніп ровськ - Вузол), завантаженн я у вагоні рівномірне нижче б ортів на 15 см., маркований вапн ом, Над 1-5 люками по ходу потягу маються воронкоподібне погл иблення довжиною - 7м, на всю ш ирину вагону, глибиною - 1,7м. Н а місці поглиблення маркуван ня відсутня. Є сліди старої те чі. Ліворуч по ходу потягу від сутні армовані листи, має міс це зазори між кришкою люку та поперечною балкою вагону, мі ж кришкою 1 та 3 люків довжиною 500 мм, шириною 50 мм, між кришкою 5 люку довжиною 400 мм, шириною 40 м м. Для подальшого запобіганн я втрати вантажу конструктив ні зазори ущільнені за допом огою паклі та картону. Двері т а люки з обох сторін закриті.

Судова колегія частково по годжується з позовними вимог ами ПП „Лінар-Люкс”, частково не погоджується з висновкам и місцевого господарського с уду та вважає, що апеляційна с карга ДП „Одеська залізниця” підлягає частковому задовол енню, а рішення місцевого гос подарського суду - частково му скасуванню, виходячи з нас тупного.

Частина 5 статті 307 Господарс ького кодексу України встано влює, що умови перевезення ва нтажів окремими видами транс порту, а також відповідальні сть суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визна чаються транспортними кодек сами, транспортними статутам и та іншими нормативно-право вими актами.

Статтею 314 Господарського к одексу України, яка трансфор мується із статтею 110 Статуту залізниць України, встановле но, що перевізник несе відпов ідальність за втрату, нестач у та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини.

Згідно п.27 Правил видачі ван тажів (розділ 8 Правил перевез ень), затверджених Наказом Мі ністерства транспорту Украї ни від 21.11.2000 № 644 зареєстрованих в Міністерстві юстиції 24.11.2000 за № 862/5083, вантаж вважається достав леним без втрати, якщо різниц я між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначен ою на станції призначення, не перевищує норми природної в трати і граничного розходжен ня у визначенні маси нетто.

При видачі вантажів, маса як их унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні , норма недостачі (сума норми п риродної втрати та граничног о розходження визначення мас и нетто) становить:

- 2 % маси, зазначеної в переві зних документах:

вантажі рідкі або здані до п еревезення в сирому (свіжому ) або у вологому стані; руда ма рганцева і хромова; кварцити у подрібненому стані (фракці ї 0-6 мм); мідний купорос; хімічна сировина навалом; солі; фрукт и свіжі; овочі свіжі; шкіра обр облена і мокросолона; тютюн; м 'ясо свіже;

- 1,5 % маси, зазначеної в перев ізних документах:

вугілля деревне; будівельн і матеріали; кварцити в куска х; жири; риба солона; мінеральн і добрива;

- 1 % маси, зазначеної в переві зних документах:

мінеральне паливо; кокс; руд а залізна; вовна немита; мило; м'ясо морожене; птиця бита вся ка; копченості м'ясні всякі;

- 0,5 % маси всіх інших вантаж ів.

Згідно із статтею 110 Статуту залізниць України, затвердж еного Постановою Кабінету Мі ністрів України від 06.04.1998 року № 457, залізниця несе відповідал ьність за збереження вантажу від часу його прийняття для п еревезення і до моменту вида чі одержувачу або передачі з гідно з Правилами іншому під приємству.

Відповідно до статті 114 Стат уту залізниць України, заліз ниця відшкодовує фактичні зб итки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а са ме за втрату чи нестачу - у ро змірі дійсної вартості втрач еного вантажу чи його нестач і; за втрату вантажу, який здан о до перевезення з оголошено ю вартістю - у розмірі оголо шеної вартості, якщо залізни ці доведе, що оголошена варті сть перевищує дійсну, у розмі рах дійсної вартості; за псув ання і пошкодження - у розмі рах тієї суми, на яку було зниж ено його вартість.

Статтею 115 Статуту залізниц ь України передбачено, що вар тість вантажу визначається н а підставі загальної суми ра хунку або іншого документа в ідправника, який підтверджує кількість і вартість відпра вленого вантажу, зокрема дог овору або контракту купівлі- продажу, специфікації на ван таж, довідки відправника про кількість, ціну і вартість ві дправленого вантажу.

Матеріалами справи встан овлено, що вантажовідправник - ТОВ „ПІК „Інтерком” відва нтажило та передала перевізн ику - Одеській залізниці ва нтаж в тій кількості, яка вказ ана в перевізних документах, а саме 68 тонн 500 кг вугілля кам' яного у вагоні № 66232364. При цьому, у відповідності до пункту 6 Пр авил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, ван тажовідправник прийняв міри забезпечення збереженості в антажу та на поверховість ву гілля було нанесено маркуван ня ізвести, про що було зробле но відмітка у залізничній на кладній №52967341 від 03.12.2010 року.

Перевізник - Одеська залі зниця, в свою чергу, прийняла в се вищезазначене без усяких зауважень, про що свідчить за лізнична накладна № 52967341 від 03.12.2 010 року.

Як було вище зазначено, 05.12.2010 р оку при прибутті вагону № 66232364 н а станцію призначення Первом айськ на Бузі Одеської заліз ниці у зазначеному вагоні бу ла виявлена нестача вугілля у кількості 26 180 кг, про що склад ено комерційний акт серії АА № 034449/444/11. При цьому даний комерц ійний акт був складений на пі дставі акту загальної форми №5105/г від 05.12.2010 року, який в свою че ргу був складений на станції Нижнедніпровськ - Вузол (Пр идніпровської залізниці). Пр и цьому, слід зазначити, що в т ой же день, 05.12.2010 року, на тій же с танції був складений акт за № 160 про технічний стан вагону, з якого вбачається, що втрата в антажу імовірна. Ліворуч по х оду потягу відсутні армовані листи, має місце зазори між кр ишкою люку та поперечною бал кою вагону, між кришкою 1 та 3 лю ків довжиною 500 мм, шириною 50 мм , між кришкою 5 люку довжиною 400 мм, шириною 40 мм. Вантажовідпр авник зазори міг побачити, ал е мір по запобіганню не прийн яв.

Пунктами 5, 6 Правил перевезе ння вантажів у вагонах відкр итого типу встановлено обов' язок вантажовідправника пер ед навантаженням вантажу у в агон визначити його придатні сть для перевезення вантажу у комерційному відношенні, п ри завантаженні вантажів, як і містять дрібні фракції, - усу нути щілини та конструктивні зазори вагонів, а також вжити заходів щодо запобігання ви дування або псування вантажу .

Відповідно до статті 31 Стат уту залізниць України, заліз ниця зобов' язана подавати п ід завантаження справні, при датні для перевезення відпо відного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, рек візиту, а у необхідних випадк ах - продезінфіковані вагон и та контейнери.

Оскільки незбереження ван тажу може бути наслідком як т ехнічної несправності вагон у або контейнеру, так і їх непр идатності для перевезення пе вного вантажу (тобто у комерц ійному відношенні), то у виріш енні спорів слід розмежувати відповідні поняття.

У випадках, коли під заванта ження поданий несправний за своїм технічним станом вагон або контейнер, відправник по винен відмовитись від їх вик ористання. Якщо він цього не з робив, відповідальність за в трату, недостачу, псування аб о пошкодження вантажу, що ста лися внаслідок технічної нес правності рухомого складу, п окладається на відправника.

В даному випадку, з матеріал ів справи вбачається, та підт верджується як комерційним а ктом від 05.12.2010 року так і актом п ро технічний стан вагону від 05.12.2010 року, що вагон в технічном у стані справний. Але ж при цьо му зазначається, що всі зазор и, які були у вагоні, вантажові дправник міг бачити, але мір п о запобіганню не прийняв, що н е суперечить вимогам пунктів 5,6 Правил перевезення вантажі в у вагонах відкритого типу. К рім того, з комерційного акту вбачається, що є сліди старої течі.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що вищ езазначені несправності ваг ону, такі як існування старої течі вантажу та інші, виникли в процесі перевезення ванта жу. У такому разі відповідаль ність за незбереження вантаж у покладається на залізницю, так як згідно статті 31 Статут у залізниця зобов' язана под авати під завантаження справ ні, придатні для перевезення відповідного вантажу вагони .

За таких обставин, колегія с уддів вважає, що незбереженн я вантажу сталося в наслідок того, що вагон поряд з несправ ностями, які виникли під час т ранспортування, мали ще й так і, які могли бути виявлені до з авантаження, а тому відповід альність за недостачу вантаж у необхідно покласти як на за лізницю так і на вантажовідп равника у пропорційному відн ошенні.

Отже, стягненню підлягают ь з Одеської залізниці та ТОВ „ПІК „Інтерком” на користь П П „Лінар-Люкс” вартість недо стачі вугілля в сумі 9 924,13 грн. з кожного.

В свою чергу, Одеська заліз ниця та ТОВ „ПІК „Інтерком” н алежним чином не змогли дове сти обставини, що недостача в антажу виникла не з їх вини, у зв' язку з чим підлягають пр итягненню до відповідальнос ті у вигляді сплати суми збит ків за недостачу вантажу вуг ілля кам' яного.

Відповідачі ніяких додатк ових пояснень та відповідних доказів до суду апеляційної інстанції не надали, а тому за значені вище факти під час ро згляду справи в суді апеляці йної інстанції нічим спросто вані не були, а відповідно, в п орушення статті 33 Господарсь кого процесуального кодексу і не були доведені ті обстави ни, на які відповідачі посила лися як на підстави своїх вим ог, доводів і заперечень.

За викладених обставин, кол егія суддів вважає, що рішенн я господарського суду Одеськ ої області від 15.07.2011 року по спр аві № 14/17-1633-2011 частково не відпов ідає вимогам чинного законод авства та матеріалам справи, а тому підлягає частковому с касуванню, а апеляційна скар га ДП „Одеська залізниця” - частковому задоволенню.

Відповідно до статті 49 ГПК У країни, витрати по сплаті дер жавного мита за розгляд позо вної заяви, витрати по сплаті державного мита за розгляд а пеляційної скарги та витрати на ІТЗ судового процесу покл адаються на Одеську залізниц ю та ТОВ „ПІК „Інтерком” проп орційно задоволених позовни х вимог ПП „Лінар-Люкс”.

Керуючись статтями 49, 9 9, 101-105 Господарського процесуального кодексу Ук раїни, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

1. Апеляційну скаргу Держ авного підприємства „Одеськ а залізниця” задовольнити ча стково.

2. Рішення господарського су ду Одеської області від „15” ли пня 2011 року по справі № 14/17-1633-2011 ска сувати частково, виклавши йо го резолютивну частину в нас тупній редакції:

„Позов Приватного підприє мства „Лінар Люкс” задовольн ити.

Стягнути з Державного підп риємства „Одеська залізниця ” (65012, м. Одеса, вул. Понтелеймоні вська,19, код 01071315) на користь Прив атного підприємства „Лінар Л юкс” (03191, м. Київ, вул. Лятошинськ ого,4-а, кв.289, код ЄДРПОУ 33593578) варті сть недостачі вугілля в сумі 9 924 грн., державне мито за розгл яд позовної заяви в сумі 99,24 грн . та витрати на ІТЗ судового пр оцесу в сумі 118 грн.

Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю „Пр омислово-інвестиційна компа нія „Інтерком” (94503, Луганська о бласть, м. Красний Луч, вул. Ста ханова,4) на користь Приватног о підприємства „Лінар Люкс” (03191, м. Київ, вул. Лятошинського,4 -а, кв.289, код ЄДРПОУ 33593578) вартість недостачі вугілля в сумі 9 924 г рн., державне мито за розгляд п озовної заяви в сумі 99,24 грн. та витрати на ІТЗ судового проц есу в сумі 118 грн.”.

3. Видачу наказів за постано вою та в порядку статті 122 Госп одарського процесуального к одексу України доручити госп одарському суду Одеської обл асті.

Постанова в порядку статті 105 Господарського процесуаль ного кодексу України набирає законної сили з дня її прийня ття.

Постанову апеляційної інс танції може бути оскаржено у касаційному порядку до Вищо го господарського суду Украї ни.

Головуючий суддя С.І. Колоколов

Суддя Г.П. Разюк

Суддя М.С. Петров

Повний текст по станови

складено „22” вересня 2 011 року.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.09.2011
Оприлюднено28.09.2011
Номер документу18292496
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/17-1633-2011

Постанова від 20.09.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 08.08.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 15.07.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

Ухвала від 24.06.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

Ухвала від 08.06.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

Ухвала від 08.06.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

Ухвала від 18.05.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

Ухвала від 28.04.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Горячук Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні