Постанова
від 21.09.2011 по справі 21/78(10)
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" вересня 2011 р. Справа № 21/78(10)

Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:

головуючого Кравчука Г.А.,

суддів Мачульського Г.М.,

Рогач Л.І.,

розглянувши у відкритому

судовому засіданні

касаційну скаргу Державної екологічної інс пекції у Львівській області

на постанову Львівського апеляційного господарського суду

від 12.07.2011р.

у справі №21/78(10)

Господарського суду Львівської області

за позовом Державної екологічної інс пекції у Львівській області

до Державного підприємства " Бібрське лісове господарств о"

про відшкодування збитків,-

В С Т А Н О В И В:

Звернувшись у суд з да ним позовом, Державна еколог ічна інспекція у Львівській області (далі-позивач) просил а стягнути з Державного підп риємства "Бібрське лісове го сподарство" (далі-відповідач ) на користь держави в особі Де ржавної екологічної інспекц ії у Львівській області збит ки в розмірі 198156,00 грн. на спеціа льний рахунок м.Бібрка у Пере мишлянському районі, в рахун ок відшкодування заподіяних збитків державі, обґрунтову ючи свої вимоги тим, що відпов ідач здійснив незаконну рубк у дерев.

Рішенням Господарського с уду Львівської області від 15.1 1.2010р. (суддя Чорній Л.З.), залишен им без змін постановою Львів ського апеляційного господа рського суду від 12.07.2011р. (колегі я суддів у складі: головуючий суддя Дубник О.П., судді Скрип чук О.С., Процик Т.С.), в позові ві дмовлено.

У касаційній скарзі позива ч просить скасувати вказані судові рішення та прийняти н ове, про задоволення позову, п осилаючись на порушення суда ми норм матеріального та про цесуального права.

Відзиву на касаційну скарг у не надійшло.

Сторони не використали над аного законом права на участ ь своїх представників у судо вому засіданні.

Переглянувши у касаційном у порядку судові рішення, кол егія суддів Вищого господарс ького суду України приходить до висновку, що касаційна ска рга підлягає частковому задо воленню з наступних підстав.

Як встановлено судами попе редніх інстанцій, 09.07.2010р. Держав ною екологічною інспекцією в Львівській області проведен о перевірку дотримання вимог природоохоронного законода вства відповідачем, за резул ьтатами якої складено акт пе ревірки дотримання природоо хоронного законодавства №83 в ід 09.07.2010р.

Перевіркою виявлено, що на т ериторії Брюховецького лісн ицтва проведено незаконну пр охідну рубку 2009 року, в кв.38, вид 13, на пл. 2,9 га, кубомасою 52 м куб. л іквідної деревини, та визнач ено що це є порушенням чинног о природоохоронного законод авства: ст.ст. 26, 40 Закону Україн и "Про рослинний світ" та п.п. 4, 13 постанови Кабінету міністрі в України №724 від 12.05.2007р. "Про затв ердження правил поліпшення я кісного складу лісів", в резул ьтаті чого державі завдано з битків на суму 198156 грн.

Розрахунок шкоди, заподіян ої лісу незаконною рубкою де рев, проведено Інспекцією зг ідно такс, затверджених дода тком №1 до постанови Кабінету міністрів України від 23.07.2008р. № 665 "Про затвердження такс для о бчислення розміру шкоди, зап одіяної лісу".

Суди попередніх інстанцій приймаючи оскаржені рішення виходили з того, що позивачем не доведено факт порушення в ідповідачем вимог природоох оронного законодавства про р ослинний світ.

Однак з такими висновками п огодитись не можна з наступн их підстав.

Відповідно до приписів ста тті 46 п.4 Лісового кодексу Укра їни лісовпорядкування перед бачає, зокрема, виявлення дер евостанів, що потребують руб ок, з метою поліпшення якісно го складу лісів.

Згідно статті 40 ч.2 40 Закону Ук раїни "Про рослинний світ" від повідальність за порушення з аконодавства про рослинний с віт несуть особи, винні, зокре ма, у: самовільному спеціальн ому використанні природних р ослинних ресурсів; порушенні правил загального використа ння природних рослинних ресу рсів; порушенні вимог охорон и умов місцезростання об'єкт ів рослинного світу.

Із встановлених судами обс тавин справи вбачається, що п ідставою для проведення прох ідної рубки дерев була визна чена загроза зміни головної породи на малоцінні породи, д ля запобігання чому, як визна чили суди, і було проведено пр охідну рубку із вирубкою пор ід, які загрожують цінним пор одам.

Відповідно ж до приписів ст атті 84 ч.1 п.3, статті 105 ч.2 п.7 Господ арського процесуального код ексу України судові рішення є законними і обґрунтованими тоді, коли всі обставини спра ви, що входять до предмету док азування в справі та мають зн ачення для її розгляду, відоб ражені, в судових рішеннях, а в исновки суду про встановлені обставини і правові наслідк и є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, досл ідженими в судовому засіданн і.

Між тим, судами не встановле но, якою була визначена на мом ент здійснення вирубки голов на порода дерев і якій мала мі сце загроза заміни на малоці нні породи, як і не встановлен о вирубку яких порід було зді йснено - головної, чи малоці нної.

Відтак, суди дійшли передча сного та незаконного висновк у про відсутність порушення відповідачем вимог природоо хоронного законодавства про рослинний світ.

Разом з тим, звернувшись із позовом у 2010р., позивач зазнача в, що шкода підлягає стягненн ю на користь держави в його ос обі.

Між тим, статтею 6 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2010 рік", що діяв на моме нт винесення рішення судом п ершої інстанції, було встано влено, що джерелами формуван ня спеціального фонду Держав ного бюджету України на 2010 рік у частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнен ь за шкоду, заподіяну порушен ням законодавства про охорон у навколишнього природного с ередовища внаслідок господа рської та іншої діяльності (п .49).

Відповідно до статті 33 цьог о Закону у 2010 році кошти, отрима ні до спеціального фонду Дер жавного бюджету України згід но з окремими пунктами стате й 6, 20 та 32 цього Закону, спрямову ються відповідно на заходи, п ов'язані з охороною навколиш нього природного середовища ((за рахунок джерел, визначени х пунктами 48 та 49 статті 6 цього Закону) (п.65)).

Статтею 47 вказаного Закону встановлено, що джерелами фо рмування спеціального фонду місцевих бюджетів у 2010 році є 7 0 відсотків грошових стягнен ь за шкоду, заподіяну порушен ням законодавства про охорон у навколишнього природного с ередовища внаслідок господа рської та іншої діяльності, щ о зараховуються до місцевих бюджетів згідно із статтею 46 З акону України "Про охорону на вколишнього природного сере довища" (п.7).

В главі 8 Порядку казначейсь кого обслуговування доходів та інших надходжень державн ого бюджету, затвердженого н аказом Державного казначейс тва України від 19.12.2000р. №31 передб ачено, що платежі, які відпові дно до Бюджетного кодексу Ук раїни та закону України про Д ержавний бюджет України на в ідповідний рік розподіляють ся між державним та місцевим и бюджетами, зараховуються н а аналітичні рахунки, відкри ті в головних управліннях Де ржавного казначейства Украї ни за балансовим рахунком 3311 "К ошти, які підлягають розподі лу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в р озрізі кодів класифікації до ходів бюджету та територій. К ошти, які надійшли за день (з у рахуванням повернення помил ково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на анал ітичні рахунки, відкриті за б алансовим рахунком 3311, у регла ментований час розподіляють ся головними управліннями Де ржавного казначейства Украї ни за встановленими норматив ами між державним бюджетом т а відповідними місцевими бюд жетами.

Таким чином, позивач неправ омірно просив стягнути збитк и, завдані порушенням природ оохоронного законодавства, л ише на користь держави, оскіл ьки з урахуванням визначеної ч.5 ст.124 Конституції України об ов' язковості судових рішен ь це могло призвести до зарах ування цих коштів лише до Дер жавного бюджету України.

Суди обох інстанцій вказан им обставинам правової оцінк и не дали, не врахували положе нь бюджетного законодавства , що діяло на час прийняття суд ових рішень.

Відтак, судові рішення, з ур ахуванням вимог статей 1115, 1117 Го сподарського процесуальног о кодексу України, підлягают ь скасуванню з передачею спр ави на новий розгляд.

При новому розгляді справи суду необхідно всебічно та п овно з' ясувати обставини сп рави в їх сукупності та виріш ити спір відповідно до закон у.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 п.3, 11110 ч.1 , 11111, 11112 Господарського процесу ального кодексу України, Вищ ий господарський суд України , -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Держ авної екологічної інспекції у Львівській області задово льнити частково.

Постанову Львівського апе ляційного господарського су ду від 12.07.2011р. та рішення Господ арського суду Львівської обл асті від 15.11.2010р. у справі №21/78(10) ска сувати, справу передати на но вий розгляд до суду першої ін станції.

Головуючий суддя Г.А. Кравчук

Судді Г.М. Мачульський

Л.І. Рогач

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення21.09.2011
Оприлюднено03.10.2011
Номер документу18383406
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —21/78(10)

Постанова від 21.09.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 13.09.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 10.02.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні