Постанова
від 16.06.2011 по справі 2а-14319/10/16/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43,  м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна,  95013

        

ПОСТАНОВА

Іменем України

16 червня 2011 р.  

Справа №2а-14319/10/16/0170

     

        Окружний  адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:

головуючого судді Александрова О. Ю., при секретарі Сидельової М.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу  

за  позовом  Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту      інвалідів        

до  Департаменту охорони в Автономної республіці Крим Управління державної охорони України

про спонукання до виконання певних дій

 

Суть спору: Кримське республіканське відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом про зобов’язання Департаменту охорони в Автономної республіці Крим Управління державної охорони України надати позивачу документи для реєстрації: заяву про реєстрацію роботодавця та свідоцтво про державну реєстрацію відповідача, а також звіти за формою №10-ПІ “Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів” за 2008-2009 роки.

Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем обов’язку щодо реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів.

Відповідач з позовом не погодився, надіслав письмові заперечення, в яких зазначив, що обов’язок реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів на нього не розповсюджується у зв’язку зі специфікою роботи. Відповідач зазначив, що він є правоохоронним органом спеціального призначення, до функцій якого входить забезпечення безпеки посадових осіб держави вищого рівня, з урахуванням чого до служби у департаменті допускаються особи з належним рівнем фізичної підготовки та станом здоров’я, до яких інваліді не відносяться. Крім того інформація щодо штатної чисельності та укомплектованості не підлягає розголошенню. .

Ухвалами суду від 13.12.2010р. відкрито провадження по справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

В поясненнях від 21.04.2011р. позивач уточнив позовні вимоги, включивши до них зобов’язання відповідача подати звітність і за 2010 рік.

Представник позивача у судове засідання, що відбулося 16.06.11р. не з’явився, про час, дату та місце судового засідання повідомлений належним чином.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про час, дату та місце судового засідання повідомлений належним чином,

Враховуючи вищезазначені обставини, з урахуванням принципу розумності строку розгляду адміністративних справ за ст. 122 КАС України, керуючись ст. 128 КАС України, суд вирішив за можливе розглянути справу за відсутності представників сторін, на підставі наявних доказів.

Розглянув подані документи та матеріали справи, всебічно і повно з’ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об’єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -  

                                                              ВСТАНОВИВ:

Згідно з частиною 1 статтю 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб’єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією або законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до п. 5 частини 2 статті 17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб’єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.

Пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України  дано визначення суб’єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб’єкт, який здійснює  владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 7 статті 20 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 21.03.1991 року № 875  контроль за виконанням нормативів робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, подачі щорічного звіту та сплати ними адміністративно-господарських санкцій, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування інвалідів, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Правовий статус, повноваження та умови діяльності зазначено Фонду визначені Положенням про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 року № 1434.

Відповідно до пункту 1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 N 1434, Фонд є урядовим органом державного управління, який діє у складі Міністерства праці та соціальної політики і підпорядковується йому.

Пунктом 3 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів встановлені  основні  завдання Фонду, до яких відносяться реалізація у межах своєї компетенції державної політики у сфері соціального захисту інвалідів; контроль за виконанням підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами і організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю (далі - підприємства), нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, установленого Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"

Правовий статус Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів визначений Положенням про Кримське республіканське відділення Фонду соціального захисту інвалідів, затвердженого Наказом директора Фонду соціального захисту інвалідів № 16 від 01.03.2007 року. Пунктом 1 Положення встановлено, що відділення являється територіальним органом Фонду соціального захисту інвалідів, а відповідно до пункту 12 Положення відділення  має статус юридичної особи,  та реалізує завдання, визначені пусток 3 Положення, до яких належать здійснення контролю за додержанням підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.  

Отже, судом встановлено, що Кримське республіканське відділення Фонду соціального захисту інвалідів  являється територіальним органом  Фонду соціального захисту інвалідів, яке визнано урядовим органом державного управління.

Відповідно до частини 8 статті 20 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 21.03.1991 року № 875 відділення Фонду соціального захисту інвалідів з метою контролю за виконанням нормативу робочих місць, мають право в порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України, здійснювати перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, подачі ними звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, у тому числі шляхом зарахування, та сплати ними адміністративно-господарських санкцій.

З метою реалізації зазначених завдань пунктом 5 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів Фонд наділений правами  проводити перевірку підприємств щодо реєстрації, подання ними звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів, виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та сплати адміністративно-господарських санкцій і пені, цільового використання наданих Фондом коштів.

Таким чином, судом встановлено, що Кримське республіканське відділення Фонду соціального захисту інвалідів, реалізуючи свої завдання та функції у відносинах з фізичними та юридичними особами являється органом виконавчої влади та, відповідно, суб’єктом владних повноважень.

Судом встановлено, що Департамент охорони в Автономної республіці Крим Управління державної охорони України  (ЄДРПОУ 25698384) 17.08.1992р. зареєстрований як юридична особа, що підтверджується копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Таким чином, судом встановлено, що Департамент охорони в Автономної республіці Крим Управління державної охорони України   являється юридичною особою, зобов’язаний виконувати обов’язки, покладені на нього законами.

Основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантії їм рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя, суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами визначені в Законі України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” № 875 від 21.03.1991 р. (далі –Закон).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону інваліди в Україні володіють усією повнотою соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод, закріплених Конституцією України та іншими законодавчими актами.

Згідно зі ст. 18 Закону підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов’язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Відповідно до ст. 19 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцем знаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Процедура реєстрації підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій, громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, що використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб у відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів визначена у Порядку реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 31.01.2007 р. (далі – Порядок).

Пунктами 2, 3 Порядку передбачено, що роботодавці реєструються у відділеннях Фонду за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб-підприємців. Для реєстрації роботодавці подають відділенню Фонду відповідну заяву та копію свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи або фізичної особи-підприємця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, подають (надсилають) також копію довідки про включення їх до реєстру неприбуткових установ, виданої органом державної податкової служби (далі - довідка).

Новостворені роботодавці та підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, що використовують найману працю, в яких кількість працюючих, для яких це місце роботи є основним, збільшилася до восьми і більше осіб, реєструються у відділенні Фонду до 1 лютого, що настає за роком створення або збільшення кількості працюючих.

Таким чином, основною ознакою, за якою юридична особа має  зареєструватися у фонді є визнання її роботодавцем, незалежно від її статусу у відносинах з іншими суб’єктами. При цьому в ст. 19 Закону окремо зазначені такі суб’єкти, як установи, до яких належать всі бюджетні, державні органи, у тому числі і правоохоронні органи.

Відповідно до довідки від 28.04.2011 року № 03/06-988, виданої Кримським республіканським центром зайнятості, у Департаменті охорони в Автономної республіці Крим Управління державної охорони України    середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу складає 49 осіб, з них інвалідів – 0 осіб.

Отже, відповідач, який є юридичною особою, роботодавцем,  повинен зареєструватися у Кримському республіканському відділенні Фонду соціального захисту інвалідів, незалежно від того, чи є він суб’єктом господарювання, чи державним органом.

При цьому доводи відповідача щодо відсутності у нього обов’язку реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів у зв’язку зі специфікою функцій, що виконуються, суд сприймає критично, бо діючим законодавством не передбачено жодних пільг, виключень саме щодо реєстрації роботодавців у Фонді.

В той же час суд зазначає, що відповідно до ст. 20 Закону № 875 у разі, коли установа повністю фінансується за рахунок коштів Державного бюджету, така установа звільняється від сплати адміністративно-господарських санкцій, але це також не обумовлює відсутність обов’язку реєстрації таких установ у Фонді соціального захисту інвалідів

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідач не надав доказів подання ним заяві, копії свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи  та копії довідки про включення їх до реєстру неприбуткових установ, виданої органом державної податкової служби, для реєстрації у Кримському республіканському відділенні Фонду соціального захисту інвалідів.  

У зв’язку з вищевикладеним суд вважає, що позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Позовні вимоги в частині зобов’язання відповідача надати звіт за формою №10-ПІ за період 2008-2010 роки до Фонду не підлягають задоволенню, оскільки  в цій частині позивачем обраний неналежний спосіб захисту порушеного права.

Суд зазначає, що ненадання звітності до Фонду соціального захисту інвалідів тягне адміністративну відповідальність, яка маю бути застосована до відповідача.

Тобто законодавцем встановлено відповідні заходи реагування до осіб які надають звітність.

У той же час реєстрація особи в Фонді не перешкоджає суб’єкту владних повноважень реалізовувати владну функцію – проводити перевірки суб’єктів господарювання, контролювати повноту сплати внесків.

Крім того, на думку суду, надання звітності може бути  обов’язком особи, що вже зареєстрована у встановленому законом порядку

Таким чином, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Постанову у повному обсязі складено 16.06.2011 р.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.  158–163, 167КАС України, суд

                                  ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2.Зобов’язати Департамент охорони в Автономної республіці Крим Управління державної охорони України  (98671, м.Ялта, вул.. Алупкінське шосе, 70, ЄДРПОУ 25698384)   подати документи, передбачені чинним законодавством, для проведення реєстрації до Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів

3. В іншій частині позовних вимог відмовити.  

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового  провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

   

 

Суддя                                                                          Александров О.Ю.

           

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення16.06.2011
Оприлюднено07.10.2011
Номер документу18450317
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-14319/10/16/0170

Постанова від 18.01.2012

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Яковенко Світлана Юріївна

Постанова від 16.06.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Александров О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні