Постанова
від 13.09.2011 по справі 33/62-46/555-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"13" вересня 2011 р. м. Київ К-13089/07

Колегія суддів Вищог о адміністративного суду Укр аїни у складі:

Головуючого - Шипуліної Т .М.,

суддів: Карася О.В., Рибчен ка А.О., Усенко Є.А., Федорова М.О .

при секретарі Ткачук О.М.

за участю представників:

від позивача: не з'явився

від відповідача: ОСОБА_1 , дов. №7026/9/10-017 від 19.10.2010

розглянула у відкритому судовому засіданні касаційн у скаргу Державної податково ї інспекції у Деснянському р айоні м. Києва на постанову Го сподарського суду м. Києва ві д 05.02.2007 року та ухвалу Київськог о апеляційного адміністрати вного суду від 23.05.2007 року у спра ві № 33/62-46/555-А (22а-59/07) за позовом Това риства з обмеженою відповіда льністю «Санлорі»до Державн ої податкової інспекції у Де снянському районі м. Києва пр о визнання недійсними податк ових повідомлень - рішень

Заслухавши доповід ь судді Шипуліної Т.М., заслух авши пояснення представника відповідача, перевіривши до води касаційної скарги щодо дотримання правильності зас тосування судами першої та а пеляційної інстанції норм м атеріального та процесуальн ого права, колегія:

В С Т А Н О В И Л А :

Постановою Господа рського суду м. Києва від 05.02.2007 р оку, залишеною без змін ухвал ою Київського апеляційного а дміністративного суду від 23.05 .2007 року, позовні вимоги Товари ства з обмеженою відповідаль ністю «Санлорі»(далі-ТОВ «Са нлорі», позивач) до Державної податкової інспекції у Десн янському районі м. Києва (дал і-ДПІ у Деснянському районі м . Києва, відповідач) задоволе но. Визнано недійсними подат кові повідомлення-рішення п ро застосування до позивача штрафних санкцій, в сумі 61713,00г рн., застосованих на підставі пунктів 1, 6 ст. 17 Закону України «Про застосування реєстрато рів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадськог о харчування та послуг»(далі -Закон України №1776-ІІІ) за пору шення порядку проведення ро зрахункових операцій на нале жній товариству автозаправ ній станції.

Судові рішення вмот ивовані висновком суду про н едоведеність в судовому проц есі відповідачем правомірно сті застосування до позивача штрафних санкцій; посилання м на те, що позивач по старт-ка ртах ТОВ «КЛО»здійснює не пр одаж паливно-мастильних мате ріалів (пального), а відпуск на фтопродуктів, що знаходяться у нього на зберіганні. При ць ому, старт-карти не використо вуються як платіжний засіб ч и засіб розрахунку, тому пози вач не повинен застосовувати реєстратор розрахункових оп ерацій та видавати розрахунк ові документи під час відпус ку паливно-мастильних матері алів (пального) пред'явника м старт-карток ТОВ «КЛО». Крім того, судами зазначено що фі нансові санкції, передбачені Законом України № 1776-ІІІ, не є с умою податкового зобов'яза ння.

Не погоджуючись із зазнач еними судовими рішеннями, ві дповідач 18.06.2010 року звернувся з касаційною скаргою до Вищог о адміністративного суду Укр аїни, який своєю ухвалою від 24 .09.2008 року прийняв її до свого пр овадження.

В касаційній скарзі відпов ідач просить скасувати пос танову Господарського суду м . Києва від 05.02.2007 року та ухвалу К иївського апеляційного адмі ністративного суду від 23.05.2007 ро ку, в задоволенні позову відм овити.

В обґрунтування своїх вимо г, відповідач посилається н а порушення судом норм матер іального та процесуальног о права, зокрема, п.п.1,2, 11 ст. 3 З акону України «Про застосув ання реєстраторів розрахун кових операцій у сфері торгі влі, громадського харчування та послуг».

Перевіривши матеріалами с прави, наведені у скарзі дово ди, колегія суддів, дійшла вис новку, що касаційна скарга п ідлягає частковому задовол енню з наступних підстав.

Судами попередніх інстанц ій встановлено, що підставою для визначення позивачу до сплати штрафних санкцій в су мі 61713,00грн. згідно податкових п овідомлень-рішень №0001422306/1 від 28 .05.2004, №0001422306/2 від 12.08.2004 та №0001422306/3 від 13.10.2004 слугувала обставина відпу ску позивачем пального чере з належну йому автозаправну станцію пального по талонам і по терміналу на загальну с уму 12325,70грн. без застосування р еєстратора розрахункових оп ерацій та роздрукування від повідних розрахункових док ументів, яка зафіксована в ак ті перевірки від 28.04.2004.

Задовольняючи позов, суди виходили з того, що між позива чем та ТОВ «КЛО»було укладен о договір купівлі-продажу на фтопродуктів №3/С від 15.05.2000 та №2/С від 01.05.2000 про приймання на тимч асове зберігання нафтопроду ктів з подальшим відпуском (з аправкою) по талонам та старт -картам ТОВ «КЛО». Оскільки по зивач по талонах та старт-кар тах ТОВ «КЛО»здійснює не про даж паливно-мастильних матер іалів, а відпуск нафтопродук тів, що знаходяться у нього на зберіганні, старт-карти не ви користовуються як платіжний засіб чи засіб розрахунку, а т ому позивач не повинен викор истовувати РРО та видавати р озрахункові документи під ча с відпуску пального.

Відповідно до ст. 1 Зак ону України №1776-ІІІ реєстрато ри розрахункових операцій за стосовуються фізичними особ ами - суб'єктами підприємниць кої діяльності або юридичним и особами (їх філіями, відділе ннями, іншими відокремленими підрозділами) (далі - суб'єкти підприємницької діяльності ), які здійснюють операції з ро зрахунків в готівковій та/аб о в безготівковій формі (із за стосуванням платіжних карто к, платіжних чеків, жетонів то що) при продажу товарів (надан ні послуг) у сфері торгівлі, гр омадського харчування та пос луг, а також уповноваженими б анками та суб'єктами підприє мницької діяльності, які вик онують операції купівлі-прод ажу іноземної валюти.

За змістом п. 1 ст. 3 вказ аного Закону суб'єкти підпри ємницької діяльності, які зд ійснюють розрахункові опера ції в готівковій та/або в безг отівковій формі (із застосув анням платіжних карток, плат іжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні пос луг) у сфері торгівлі, громадс ького харчування та послуг з обов'язані проводити розраху нкові операції на повну суму покупки (надання послуги) чер ез зареєстровані, опломбован і у встановленому порядку та переведені у фіскальний реж им роботи реєстратори розрах ункових операцій з роздрукув анням відповідних розрахунк ових документів, що підтверд жують виконання розрахунков их операцій, або у випадках, пе редбачених цим Законом, із за стосуванням зареєстрованих у встановленому порядку роз рахункових книжок. Стат тя 2 зазначеного Закону місти ть визначення «розрахунково ї операції», а саме: це прийман ня від покупця готівкових ко штів, платіжних карток, платі жних чеків, жетонів тощо за мі сцем реалізації товарів (пос луг).

Талони та старт-картк и при здійсненні операцій не можуть використовуватися ли ше як акт приймання-передачі , оскільки право власності на товар, яке включає в себе три складові: володіння, розпоря дження та користування товар ом (пальним) може виникнути ли ше у разі передачі пального. Ф акт переходу права власності від позивача до контрагенті в підтверджується поверненн ям картки продавцеві. Відсут ність талона позбавляє прав а на отримання пального.

Відповідно до Закону касовий чек є розрахунковим документом, який підтверджу є факт продажу товару.

Єдиний порядок прийм ання, транспортування, збері гання, відпуску та обліку наф ти і нафтопродуктів, проведе ння обліково-розрахункових о перацій, який застосовується на підприємствах та організ аціях України, які займаютьс я нафтопродуктозабезпеченн ям, встановлений Інструкцією про порядок приймання, транс портування, зберігання, відп уску та обліку нафти і нафтоп родуктів на підприємствах і в організаціях України, затв ердженою наказом Державного комітету нафтової, газової т а нафтопереробної промислов ості України, Міністерства е кономіки України, Міністерст ва транспорту України, Держа вного комітету по стандартиз ації, метрології та сертифік ації України, Державного ком ітету статистики України від 02.04.1998 №81/38/101/235/122 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції Укра їни 07.10.1999 за №685/3978.

Вимоги цієї Інструкц ії є обов'язковими для підпри ємств, установ та організаці й всіх галузей народного гос подарства і всіх форм власно сті, а також для громадян - суб 'єктів підприємницької діяль ності, що займаються придбан ням, транспортуванням, збері ганням та реалізацією нафти і нафтопродуктів на територі ї України.

Пункт 4.1.7.18 зобов'язує за значених суб'єктів при прове денні розрахунків із спожива чами за нафтопродукти, які ре алізуються через АЗС, застос овувати лише спеціалізовані електронні контрольно-касов і апарати, що внесені до Держа вного реєстру електронних ко нтрольно-касових апаратів і комп'ютерних систем України для сфери застосування на АЗ С, в повному складі технічних засобів, зазначеному в реєст рі.

Згідно із вимогами чинного законодавства (Технічні вим оги до спеціалізованих елект ронних контрольно-касових ап аратів для автозаправних ста нцій, встановлені Додатком № 7 до протокольного рішення ві д 27.06.2002 №13 Державної комісії з п итань впровадження електрон них систем і засобів контрол ю та управління товарним і гр ошовим обігом, Вимоги щодо ре алізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункови х операцій для різних сфер за стосування, затвердженим пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 18.02.2002 №199) реалізація п ального через АЗС повинна зд ійснюватись із застосування м спеціалізованих комп'ютерн о-касових систем, які повинні бути включені до Держреєстр у, відповідати вищевказаним Технічним вимогам до ЕККА та повинні забезпечувати відпу ск пального в єдиному циклі з друкуванням фіскального кас ового чека.

Відповідно до п. 12 ст. 9 Закону України №1776-ІІІ реєстратори р озрахункових операцій та роз рахункові книжки не застосов уються якщо в місці отриманн я товарів операції з розраху нків у готівковій формі не зд ійснюються (оптова торгівля тощо).

У даному випадку відсутні п ідстави вважати заправку пал ивом автотранспорту спожива чів оптовою торгівлею шляхом видачі товару, який знаходит ься на зберіганні, оскільки у випадку оптової торгівлі па ливом, яке не передається одр азу покупцеві, а залишається на зберіганні у продавця, так а видача має здійснюватися з окремих ємностей, не підключ ених до паливно-роздавальних колонок, спеціально признач ених для зберігання та відпу ску попередньо оплачених опт ових партій пального, або пал ьного, що знаходиться на відп овідальному зберіганні без н абуття права власності на ни х утримувачем, оформленому в ідповідними договорами.

З огляду на викладене , суд касаційної інстанції вв ажає правомірним визначення позивачеві на підставі п. 1 ст . 17 Закону України України № 1776-І ІІ фінансових санкцій за неп роведення розрахункових опе рацій через реєстратор розра хункових операцій.

Разом з тим, позиція су дів попередніх інстанцій щод о неправомірності визначенн я податковим органом за пору шення вимог законодавства, я кими встановлені правила тор гівлі, штрафної санкції шлях ом прийняття такої форми акт у ненормативного характеру, як податкове повідомлення, є правильною.

Закон України «Про пр ядок погашення зобов'язань п латників податків перед бюдж етами та державними цільовим и фондами» (далі-Закон Україн и №2181-III) є спеціальним законом і з питань оподаткування, який встановлює порядок погашенн я зобов'язань юридичних або ф ізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фон дами з податків і зборів (обов 'язкових платежів), перелік як их визначає Закон України «П ро систему оподаткування», а також порядок нарахування і сплати пені та штрафних санк цій, що застосовуються до пла тників податків контролюючи ми органами за порушення вим ог податкового законодавств а, яким не є Закон України "Про застосування реєстраторів р озрахункових операцій у сфер і торгівлі, громадського хар чування та послуг", а податков е повідомлення - це письмове п овідомлення контролюючого о ргану про обов'язок платника податків сплатити суму пода ткового зобов'язання зі спла ти податку, збору (обов'язково го платежу), визначену контро люючим органом.

Таким чином, податков е повідомлення-рішення може бути прийнято лише щодо пода ткових зобов'язань зі сплати податків і зборів (обов'язков их) платежів, перелік яких виз начений Законом України «Про систему оподаткування», а та кож зі сплати штрафних санкц ій за порушення податкового законодавства.

З урахуванням наведе ного, у суду не було підстав по вністю задовольняти позов пр о визнання недійсними подат кових повідомлень-рішень про визначення штрафу, а необхід но було визнати недійсним на рахування такого штрафу лише в частині визначення його по датковим зобов'язанням.

Оскільки у справі нем ає необхідності досліджуват и нові докази та встановлюва ти обставини, а судові рішенн я судів попередніх інстанцій є помилковими лише в частині , суд касаційної інстанцій вв ажає за правильне змінити су дові рішення, задовольнивши позов про визнання недійсним податкових повідомлень-ріше нь в частині визначення штра фних (фінансових) санкцій под атковими зобов'язаннями.

Керуючись ст. ст. 210, 220, 221, 223, 225, 230, 232 т а ч. 5 ст. 254 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, колегія -

ПОСТАНОВИЛА :

Касаційну скаргу Дер жавної податкової інспекції у Деснянському районі м. Києв а задовольнити частково.

Змінити постанову Господа рського суду м. Києва від 05.02.2007 р оку та ухвалу Київського апе ляційного адміністративног о суду від 23.05.2007 року у справі № 33/62-46/555-А (22а-59/07).

Позов задовольнити частко во.

Скасувати податкове повід омлення-рішення Державної по даткової інспекції у Деснянс ькому районі м. Києва №0001422306/1 ві д 28.05.2004 в частині визначення шт рафних санкцій у розмірі 61713,00г рн. сумою податкового зобов' язання ТОВ «Санлорі».

В задоволенні вимог про с касування податкового повід омлення-рішення Державної по даткової інспекції у Деснянс ькому районі м. Києва №0001422306/1 ві д 28.05.2004 в частині зобов'язання ТОВ «Санлорі»сплатити штра фні (фінансові) санкції у роз мірі 61713,00грн. відмовити.

В іншій частині судові ріше ння залишити без змін.

Постанова набирає з аконної сили з моменту прого лошення і може бути оскаржен а до Верховного Суду України в порядку, на підставі та у ст роки, передбачені статтями 236 - 238 Кодексу адміністративно го судочинства України.

Голо вуючий:


Т.М. Шипуліна

Судді:


О.В. Карась


А.О. Рибченко


Є.А. Усенко


М.О. Федоров

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення13.09.2011
Оприлюднено07.10.2011
Номер документу18454172
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —33/62-46/555-а

Постанова від 13.09.2011

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Постанова від 05.02.2007

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шабунін С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні