ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"13" вересня 2011 р. м. Київ К-13089/07
Колегія суддів Вищог о адміністративного суду Укр аїни у складі:
Головуючого - Шипуліної Т .М.,
суддів: Карася О.В., Рибчен ка А.О., Усенко Є.А., Федорова М.О .
при секретарі Ткачук О.М.
за участю представників:
від позивача: не з'явився
від відповідача: ОСОБА_1 , дов. №7026/9/10-017 від 19.10.2010
розглянула у відкритому судовому засіданні касаційн у скаргу Державної податково ї інспекції у Деснянському р айоні м. Києва на постанову Го сподарського суду м. Києва ві д 05.02.2007 року та ухвалу Київськог о апеляційного адміністрати вного суду від 23.05.2007 року у спра ві № 33/62-46/555-А (22а-59/07) за позовом Това риства з обмеженою відповіда льністю «Санлорі»до Державн ої податкової інспекції у Де снянському районі м. Києва пр о визнання недійсними податк ових повідомлень - рішень
Заслухавши доповід ь судді Шипуліної Т.М., заслух авши пояснення представника відповідача, перевіривши до води касаційної скарги щодо дотримання правильності зас тосування судами першої та а пеляційної інстанції норм м атеріального та процесуальн ого права, колегія:
В С Т А Н О В И Л А :
Постановою Господа рського суду м. Києва від 05.02.2007 р оку, залишеною без змін ухвал ою Київського апеляційного а дміністративного суду від 23.05 .2007 року, позовні вимоги Товари ства з обмеженою відповідаль ністю «Санлорі»(далі-ТОВ «Са нлорі», позивач) до Державної податкової інспекції у Десн янському районі м. Києва (дал і-ДПІ у Деснянському районі м . Києва, відповідач) задоволе но. Визнано недійсними подат кові повідомлення-рішення п ро застосування до позивача штрафних санкцій, в сумі 61713,00г рн., застосованих на підставі пунктів 1, 6 ст. 17 Закону України «Про застосування реєстрато рів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадськог о харчування та послуг»(далі -Закон України №1776-ІІІ) за пору шення порядку проведення ро зрахункових операцій на нале жній товариству автозаправ ній станції.
Судові рішення вмот ивовані висновком суду про н едоведеність в судовому проц есі відповідачем правомірно сті застосування до позивача штрафних санкцій; посилання м на те, що позивач по старт-ка ртах ТОВ «КЛО»здійснює не пр одаж паливно-мастильних мате ріалів (пального), а відпуск на фтопродуктів, що знаходяться у нього на зберіганні. При ць ому, старт-карти не використо вуються як платіжний засіб ч и засіб розрахунку, тому пози вач не повинен застосовувати реєстратор розрахункових оп ерацій та видавати розрахунк ові документи під час відпус ку паливно-мастильних матері алів (пального) пред'явника м старт-карток ТОВ «КЛО». Крім того, судами зазначено що фі нансові санкції, передбачені Законом України № 1776-ІІІ, не є с умою податкового зобов'яза ння.
Не погоджуючись із зазнач еними судовими рішеннями, ві дповідач 18.06.2010 року звернувся з касаційною скаргою до Вищог о адміністративного суду Укр аїни, який своєю ухвалою від 24 .09.2008 року прийняв її до свого пр овадження.
В касаційній скарзі відпов ідач просить скасувати пос танову Господарського суду м . Києва від 05.02.2007 року та ухвалу К иївського апеляційного адмі ністративного суду від 23.05.2007 ро ку, в задоволенні позову відм овити.
В обґрунтування своїх вимо г, відповідач посилається н а порушення судом норм матер іального та процесуальног о права, зокрема, п.п.1,2, 11 ст. 3 З акону України «Про застосув ання реєстраторів розрахун кових операцій у сфері торгі влі, громадського харчування та послуг».
Перевіривши матеріалами с прави, наведені у скарзі дово ди, колегія суддів, дійшла вис новку, що касаційна скарга п ідлягає частковому задовол енню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанц ій встановлено, що підставою для визначення позивачу до сплати штрафних санкцій в су мі 61713,00грн. згідно податкових п овідомлень-рішень №0001422306/1 від 28 .05.2004, №0001422306/2 від 12.08.2004 та №0001422306/3 від 13.10.2004 слугувала обставина відпу ску позивачем пального чере з належну йому автозаправну станцію пального по талонам і по терміналу на загальну с уму 12325,70грн. без застосування р еєстратора розрахункових оп ерацій та роздрукування від повідних розрахункових док ументів, яка зафіксована в ак ті перевірки від 28.04.2004.
Задовольняючи позов, суди виходили з того, що між позива чем та ТОВ «КЛО»було укладен о договір купівлі-продажу на фтопродуктів №3/С від 15.05.2000 та №2/С від 01.05.2000 про приймання на тимч асове зберігання нафтопроду ктів з подальшим відпуском (з аправкою) по талонам та старт -картам ТОВ «КЛО». Оскільки по зивач по талонах та старт-кар тах ТОВ «КЛО»здійснює не про даж паливно-мастильних матер іалів, а відпуск нафтопродук тів, що знаходяться у нього на зберіганні, старт-карти не ви користовуються як платіжний засіб чи засіб розрахунку, а т ому позивач не повинен викор истовувати РРО та видавати р озрахункові документи під ча с відпуску пального.
Відповідно до ст. 1 Зак ону України №1776-ІІІ реєстрато ри розрахункових операцій за стосовуються фізичними особ ами - суб'єктами підприємниць кої діяльності або юридичним и особами (їх філіями, відділе ннями, іншими відокремленими підрозділами) (далі - суб'єкти підприємницької діяльності ), які здійснюють операції з ро зрахунків в готівковій та/аб о в безготівковій формі (із за стосуванням платіжних карто к, платіжних чеків, жетонів то що) при продажу товарів (надан ні послуг) у сфері торгівлі, гр омадського харчування та пос луг, а також уповноваженими б анками та суб'єктами підприє мницької діяльності, які вик онують операції купівлі-прод ажу іноземної валюти.
За змістом п. 1 ст. 3 вказ аного Закону суб'єкти підпри ємницької діяльності, які зд ійснюють розрахункові опера ції в готівковій та/або в безг отівковій формі (із застосув анням платіжних карток, плат іжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні пос луг) у сфері торгівлі, громадс ького харчування та послуг з обов'язані проводити розраху нкові операції на повну суму покупки (надання послуги) чер ез зареєстровані, опломбован і у встановленому порядку та переведені у фіскальний реж им роботи реєстратори розрах ункових операцій з роздрукув анням відповідних розрахунк ових документів, що підтверд жують виконання розрахунков их операцій, або у випадках, пе редбачених цим Законом, із за стосуванням зареєстрованих у встановленому порядку роз рахункових книжок. Стат тя 2 зазначеного Закону місти ть визначення «розрахунково ї операції», а саме: це прийман ня від покупця готівкових ко штів, платіжних карток, платі жних чеків, жетонів тощо за мі сцем реалізації товарів (пос луг).
Талони та старт-картк и при здійсненні операцій не можуть використовуватися ли ше як акт приймання-передачі , оскільки право власності на товар, яке включає в себе три складові: володіння, розпоря дження та користування товар ом (пальним) може виникнути ли ше у разі передачі пального. Ф акт переходу права власності від позивача до контрагенті в підтверджується поверненн ям картки продавцеві. Відсут ність талона позбавляє прав а на отримання пального.
Відповідно до Закону касовий чек є розрахунковим документом, який підтверджу є факт продажу товару.
Єдиний порядок прийм ання, транспортування, збері гання, відпуску та обліку наф ти і нафтопродуктів, проведе ння обліково-розрахункових о перацій, який застосовується на підприємствах та організ аціях України, які займаютьс я нафтопродуктозабезпеченн ям, встановлений Інструкцією про порядок приймання, транс портування, зберігання, відп уску та обліку нафти і нафтоп родуктів на підприємствах і в організаціях України, затв ердженою наказом Державного комітету нафтової, газової т а нафтопереробної промислов ості України, Міністерства е кономіки України, Міністерст ва транспорту України, Держа вного комітету по стандартиз ації, метрології та сертифік ації України, Державного ком ітету статистики України від 02.04.1998 №81/38/101/235/122 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції Укра їни 07.10.1999 за №685/3978.
Вимоги цієї Інструкц ії є обов'язковими для підпри ємств, установ та організаці й всіх галузей народного гос подарства і всіх форм власно сті, а також для громадян - суб 'єктів підприємницької діяль ності, що займаються придбан ням, транспортуванням, збері ганням та реалізацією нафти і нафтопродуктів на територі ї України.
Пункт 4.1.7.18 зобов'язує за значених суб'єктів при прове денні розрахунків із спожива чами за нафтопродукти, які ре алізуються через АЗС, застос овувати лише спеціалізовані електронні контрольно-касов і апарати, що внесені до Держа вного реєстру електронних ко нтрольно-касових апаратів і комп'ютерних систем України для сфери застосування на АЗ С, в повному складі технічних засобів, зазначеному в реєст рі.
Згідно із вимогами чинного законодавства (Технічні вим оги до спеціалізованих елект ронних контрольно-касових ап аратів для автозаправних ста нцій, встановлені Додатком № 7 до протокольного рішення ві д 27.06.2002 №13 Державної комісії з п итань впровадження електрон них систем і засобів контрол ю та управління товарним і гр ошовим обігом, Вимоги щодо ре алізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункови х операцій для різних сфер за стосування, затвердженим пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 18.02.2002 №199) реалізація п ального через АЗС повинна зд ійснюватись із застосування м спеціалізованих комп'ютерн о-касових систем, які повинні бути включені до Держреєстр у, відповідати вищевказаним Технічним вимогам до ЕККА та повинні забезпечувати відпу ск пального в єдиному циклі з друкуванням фіскального кас ового чека.
Відповідно до п. 12 ст. 9 Закону України №1776-ІІІ реєстратори р озрахункових операцій та роз рахункові книжки не застосов уються якщо в місці отриманн я товарів операції з розраху нків у готівковій формі не зд ійснюються (оптова торгівля тощо).
У даному випадку відсутні п ідстави вважати заправку пал ивом автотранспорту спожива чів оптовою торгівлею шляхом видачі товару, який знаходит ься на зберіганні, оскільки у випадку оптової торгівлі па ливом, яке не передається одр азу покупцеві, а залишається на зберіганні у продавця, так а видача має здійснюватися з окремих ємностей, не підключ ених до паливно-роздавальних колонок, спеціально признач ених для зберігання та відпу ску попередньо оплачених опт ових партій пального, або пал ьного, що знаходиться на відп овідальному зберіганні без н абуття права власності на ни х утримувачем, оформленому в ідповідними договорами.
З огляду на викладене , суд касаційної інстанції вв ажає правомірним визначення позивачеві на підставі п. 1 ст . 17 Закону України України № 1776-І ІІ фінансових санкцій за неп роведення розрахункових опе рацій через реєстратор розра хункових операцій.
Разом з тим, позиція су дів попередніх інстанцій щод о неправомірності визначенн я податковим органом за пору шення вимог законодавства, я кими встановлені правила тор гівлі, штрафної санкції шлях ом прийняття такої форми акт у ненормативного характеру, як податкове повідомлення, є правильною.
Закон України «Про пр ядок погашення зобов'язань п латників податків перед бюдж етами та державними цільовим и фондами» (далі-Закон Україн и №2181-III) є спеціальним законом і з питань оподаткування, який встановлює порядок погашенн я зобов'язань юридичних або ф ізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фон дами з податків і зборів (обов 'язкових платежів), перелік як их визначає Закон України «П ро систему оподаткування», а також порядок нарахування і сплати пені та штрафних санк цій, що застосовуються до пла тників податків контролюючи ми органами за порушення вим ог податкового законодавств а, яким не є Закон України "Про застосування реєстраторів р озрахункових операцій у сфер і торгівлі, громадського хар чування та послуг", а податков е повідомлення - це письмове п овідомлення контролюючого о ргану про обов'язок платника податків сплатити суму пода ткового зобов'язання зі спла ти податку, збору (обов'язково го платежу), визначену контро люючим органом.
Таким чином, податков е повідомлення-рішення може бути прийнято лише щодо пода ткових зобов'язань зі сплати податків і зборів (обов'язков их) платежів, перелік яких виз начений Законом України «Про систему оподаткування», а та кож зі сплати штрафних санкц ій за порушення податкового законодавства.
З урахуванням наведе ного, у суду не було підстав по вністю задовольняти позов пр о визнання недійсними подат кових повідомлень-рішень про визначення штрафу, а необхід но було визнати недійсним на рахування такого штрафу лише в частині визначення його по датковим зобов'язанням.
Оскільки у справі нем ає необхідності досліджуват и нові докази та встановлюва ти обставини, а судові рішенн я судів попередніх інстанцій є помилковими лише в частині , суд касаційної інстанцій вв ажає за правильне змінити су дові рішення, задовольнивши позов про визнання недійсним податкових повідомлень-ріше нь в частині визначення штра фних (фінансових) санкцій под атковими зобов'язаннями.
Керуючись ст. ст. 210, 220, 221, 223, 225, 230, 232 т а ч. 5 ст. 254 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, колегія -
ПОСТАНОВИЛА :
Касаційну скаргу Дер жавної податкової інспекції у Деснянському районі м. Києв а задовольнити частково.
Змінити постанову Господа рського суду м. Києва від 05.02.2007 р оку та ухвалу Київського апе ляційного адміністративног о суду від 23.05.2007 року у справі № 33/62-46/555-А (22а-59/07).
Позов задовольнити частко во.
Скасувати податкове повід омлення-рішення Державної по даткової інспекції у Деснянс ькому районі м. Києва №0001422306/1 ві д 28.05.2004 в частині визначення шт рафних санкцій у розмірі 61713,00г рн. сумою податкового зобов' язання ТОВ «Санлорі».
В задоволенні вимог про с касування податкового повід омлення-рішення Державної по даткової інспекції у Деснянс ькому районі м. Києва №0001422306/1 ві д 28.05.2004 в частині зобов'язання ТОВ «Санлорі»сплатити штра фні (фінансові) санкції у роз мірі 61713,00грн. відмовити.
В іншій частині судові ріше ння залишити без змін.
Постанова набирає з аконної сили з моменту прого лошення і може бути оскаржен а до Верховного Суду України в порядку, на підставі та у ст роки, передбачені статтями 236 - 238 Кодексу адміністративно го судочинства України.
Голо вуючий:
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2011 |
Оприлюднено | 07.10.2011 |
Номер документу | 18454172 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Шипуліна Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні