Постанова
від 07.09.2011 по справі 2а-8995/11/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА



  

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД  міста КИЄВА

01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

м. Київ

 07 вересня 2011 року                      № 2а-8995/11/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Катющенка В.П., при секретарі судового засідання Тимошенко К.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом

Прокурора Подільського району м.Києва в інтересах держави в особі Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів  

до

про

Комунального підприємства «Київпастранс»

стягнення адміністративно-господарських (штрафних) санкцій за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів в розмірі 3 154 798,74грн.   

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Прокурор Подільського району м.Києва в інтересах держави в особі Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Комунального підприємства «Київпастранс»про стягнення адміністративно-господарських (штрафних) санкцій за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у розмірі 3 154 798,74грн.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що чисельність штатних працівників на підприємстві складала 5 646 чоловік, а тому відповідач мав забезпечити працевлаштування 371 інваліду. Однак на підприємстві працювало 269 інвалідів, з огляду на що, на думку позивача, було порушено вимоги ст. 19  Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів». З огляду на те, що не виконано норматив по створенню 102 робочих місць, прокурор просив стягнути на користь Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів 3 154 798,74грн. штрафних санкцій.

Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач вказав, що згідно вимог ст. 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів»підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов’язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів. Водночас, на підприємство не покладено обов’язку з пошуку інвалідів для їх працевлаштування. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог у зв’язку з відсутню вини та порушення вимог Закону.

Ухвалами Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 червня 2011 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

В судове засідання представник позивача не з’явився, надав клопотання про розгляд справи за його відсутності, позовні вимоги підтримав.

Відповідач позовні вимоги не визнав, надав пояснення, аналогічні викладеним у письмових запереченнях, просив відмовити у задоволенні позову.

Відповідно до частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв’язку з тим, що немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд розглянув справу у письмовому провадженні.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва,-

  ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство «Київпастранс»подало звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2010 рік у якому, зокрема, було зазначено, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) за рік складала 5646 осіб без водіїв, водії –3637 осіб, а всього 9283 особи.  

Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність становить 269 осіб.

Статтею 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів»встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Враховуючи те, що середньооблікова кількість штатних працівників відповідача у 2010 році становила 9283 особи, норматив робочих місць, створених відповідно до Закону складає 371 особу.

Робоче місце інваліда відповідно до п. 3 Положення про організацію робочих місць та працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №314 від 03.05.95 р., норми якого підлягають застосуванню до спірного періоду, це окреме робоче місце або ділянка виробничої площі на підприємстві (об'єднанні), в установі та організації незалежно від форм власності та господарювання, де створено необхідні умови для праці інваліда.

Пунктом 10 Положення про робоче місце інваліда і про порядок працевлаштування інвалідів передбачено, що працевлаштування інвалідів здійснюється державною службою зайнятості, органами Мінсоцзахисту, місцевими Радами народних депутатів, громадськими організаціями інвалідів з урахуванням побажань, стану здоров'я інвалідів, їхніх здібностей і професійних навичок відповідно до висновків МСЕК.

Робоче місце інваліда вважається створеним, якщо воно відповідає встановленим вимогам робочого місця для інвалідів відповідної нозології, атестоване спеціальною комісією підприємства за участю представників МСЕК, органів Держнаглядохоронпраці, громадських організацій інвалідів і введено в дію шляхом працевлаштування на ньому інваліда (п. 3 Положення). Підприємства розробляють заходи щодо створення робочих місць для інвалідів і включають їх до колективного договору (п. 5 Положення).

Таким чином, створеним робочим місцем є те, яке введено в дію шляхом працевлаштування інваліда. Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" зобов'язує відповідача, відповідно до 4-х відсоткового нормативу, створити робочі місця для праці інвалідів, зазначити їх у колективному договорі і інформувати центри зайнятості, місцеві органи соціального захисту населення та відділення Фонду соціального захисту інвалідів, а органи працевлаштування - підібрати робоче місце і працевлаштувати інваліда.

Згідно із статтею 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»(у редакції до 18 березня 2006 року) працевлаштування інвалідів здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань праці та соціальної політики, органами місцевого самоврядування, громадськими організаціями інвалідів.

Законом від 23 лютого 2006 року № 3483-ІУ зазначену статтю було викладено в іншій редакції, відповідно до якої підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Окрім того, Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»було доповнено статтею 18-1, за змістом якої пошук підходящої роботи для інваліда здійснює державна служба зайнятості відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Аналіз вищевказаних норм закону дає підстави дійти до висновку, що на підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю покладено обов’язок по перше: виділити та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, по друге: надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, по третє: якщо середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, сплатити  відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.

При цьому обов'язок підприємства щодо створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов'язком підбирати і працевлаштовувати інвалідів на створені робочі місця. Такий обов'язок покладено на органи працевлаштування, перелічені в ч. 1 ст. 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".

Згідно форми 10-ПІ «Звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів»за 2010 рік, що надавався відповідачем до Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу у 2010 році становила 9283 осіб, з них середньооблікова чисельність інвалідів - штатних працівників на підприємстві становила 269 осіб,  чисельність інвалідів –штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, встановлено ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», становить 371 особа.

Відповідно до змісту статей 19, 20 Закону України “Про зайнятість населення” державна служба зайнятості має право одержувати від підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності, адміністративні дані про наявність вакантних робочих місць, у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, характер і умови праці на них, про всіх вивільнюваних, прийнятих і звільнених працівників та інформацію про передбачувані зміни в організації виробництва і праці, інші заходи, що можуть призвести до вивільнення працівників; направляти для працевлаштування на підприємства, в установи і організації всіх форм власності при наявності там вільних робочих місць (вакантних посад) громадян, які звертаються до служби зайнятості, відповідно до рівня їх освіти і професійної підготовки, а інвалідів, крім того, - відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у них кваліфікації і знань та з урахуванням їх побажань. Підприємства, установи і організації, незалежно від форм власності, їх службові особи зобов'язані сприяти проведенню державної політики зайнятості, зокрема, працевлаштування осіб, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці, в кількості, визначеній місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами відповідних рад, та інвалідів у кількості, визначеній згідно із Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".

Належним повідомленням про наявність вільних робочих місць для працевлаштування інвалідів є систематичне подання звітів за формою державної статистичної звітності № 3-ПН.

Судом встановлено, що КП «Київпастранс»та підрозділи КП «Київпастранс»подавали відомості про наявність вільних робочих місць для працевлаштування інвалідів.

Так, згідно листа Оболонського районного центру зайнятості протягом 2010 року позивачем звіти за формою №3-ПН «Звіт про наявність вакансій»надавались щомісячно, у звіті наданому 30.12.2010р. вказано дві вакансії –мийник-прибиральник рухомого складу, машиніст з прання та ремонту спецодягу. На вказані вакансії інваліди для працевлаштування центром зайнятості не направлялись.

Шевченківським районним центром зайнятості листом №8889 від 22.07.2011р. повідомлено, що протягом 2010 року КП «Київпастранс ТРЕД2»та КП «Київпастранс»Автобусний парк №8 надавали звіт зо формою №3-ПН «Звіт про наявність вакансій» де зазначено, про наявність вільного робочого місця (вакантні посади) для інвалідів, а саме: контролер-касир (10 вакансій), прибиральник території (1 вакансія), фельдшер-нарколог (1 вакансія), прибиральник (1вакансія), мийник-прибиральник рухомого складу (1 вакансія), електрослюсар (1 вакансія), слюсар-сантехнік (1 вакансія); служба автоматики та зв’язку КП «Київпастранс», Навчально-курсовий комбінат КП «Київпастранс», ДБОНПТ КП «Київпастранс»протягом 2010 року вакансії для інвалідів не надавали. Особи з інвалідністю, які пербували на обліку в центрі зайнятості протягом 2010 року для працевлаштування до філії та відокремлених підрозділів КП «Київпастранс»не направлялись.

Деснянський районний центр зайнятості повідомив (лист №22-2903 від 28.07.2011р.) про те, що КП «Київпастранс», а також філії та відокремлені підрозділи підприємства не зареєстровані в Деснянському районному центрі зайнятості та звіти про наявність вакансій за ф.№3-НП не надавали. Протягом 2010 року особи з інвалідністю, які перебували на обліку в Деснянському центрі зайнятості, не направлялися на вакансії на вказаному підприємстві та у його філії та відокремлені підрозділи.

Солом’янським районним центром зайнятості листом №4128 від 27.07.2011р. надано інформацію, що в Солом’янському центрі зайнятості зареєстровано Автобусний парк «3 КП «Київпастранс», яке вакансії для інвалідів в 2010 році не надавали; Тролейбусне ремонтно-експлуатаційне депо №3 КП «Київпастранс» надавали в 2010 році вакансії для інвалідів: контролер-касир, прибиральниця. Направлення центром зайнятості для працевлаштування інвалідів на вказаному підприємстві не надавались.

Дарницький районний центр зайнятості у листі №21/1642 від 09.08.2011року повідомив, що протягом 2010 року КП «Київпастранс»філією автобусний парк №7 (код ЄДРПОУ 26124343) звіти по формі №3-ПН «Про наявність вільних робочих місць»не надавались. Протягом 2010 року інваліди на дане підприємство не направлялись за відсутністю вакансій.

Голосіївський районний центр зайнятості листом №20-3359 від 05.08.2011року надав інформацію про те, що КП «Київпастранс»Автобусний парк №1 (код ЄДРПОУ 03114247) протягом 2010 року звіти за формою 3-ПН (про наявність вакансій) з вакансіями для інвалідів не надавав; трамвайне ремонтно-експлуатаційне депо ім. Т.Шевченка (код ЄДРПОУ 03328793) протягом 2010 року надавало звіти за формою 3-ПН (про наявність вакансій)  із зазначенням 26-ти вакансій для інвалідів; служба організації збору та обліку виручки КП «Київпастранс»(код ЄДРПОУ 24251770) протягом 20190 року надавала звіти за формою 3-ПН (про наявність вакансій) із зазначенням 6-ти вакансій для інвалідів; КП «Київпастранс»Автостанція «Видубичі» (код ЄДРПОУ 26051911) протягом 2010 року звіти за формою 3-ПН (про наявність вакансій) з вакансіями для інвалідів не надавали; протягом 2010 року особи з обмеженими фізичними можливостями для працевлаштування на вказаних підприємствах не направлялися.

Відповідно до листа Печерського районного центру зайнятості №04-3728 від 09.08.2011року, служба організації руху КП «Київпастранс»(код ЄДРПОУ 24250090) в Печерському районному центрі зайнятості зареєстроване як платник страхових внесків до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття 17.10.1991р., звіти про наявність вільних робочих місць та вакантних посад за формою №3-ПН з зазначенням вакансій  для інвалідів протягом 2010 року до Печерського районного центру зайнятості не надавала, протягом 2010 року особи з інвалідністю, які зверталися до Печерського центру зайнятості за допомогою в пошуку підходящої роботи до Служби організації руху КП «Київпастранс»у зв’язку з відсутністю вакансій не направлялися; КП «Київпастранс»Тролейбусне ремонтно-експлуатаційне депо №1 (код 03328741) в Печерському районному центрі зайнятості зареєстроване як платник страхових внесків до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття 02.01.1995року, копії звітів про наявність вільних робочих місць та вакантних посад за формою №3-ПН із зазначенням вакансій для інвалідів протягом 2010 року надані в додатках до листа, протягом 2010 року серед осіб, які зверталися до Печерського районного центру зайнятості за допомогою в пошуку підходящої роботи не було осіб, яких відповідно до їх професії (спеціальності), кваліфікації, досвіду роботи, довідки МСЕК та індивідуальної програми реабілітації інваліда можливо було направити для працевлаштування на заявлені КП «Київпастранс»Тролейбусне ремонтно-експлуатаційне депо №1 вакансії.

Подільський районний центр зайнятості листом №26-1959 від 04.08.2011року проінформував, що протягом 2010 року згідно даних звітів за формою 3-ПН «Звіт про наявність вакансій», інформацію про вакантні посади для працевлаштування інвалідів надавало Подільське трамвайне ремонтно-експлуатаційне депо КП «Київпастранс»: 26.04.2010р.- 10 вакансій, контролери-касири, 21.06.2010р. –10 вакансій, контролери-касири, 02.08.2010р. –10 вакансій, контролери-касири, 11.08.2010р. –10 вакансій, контролери-касири, 30.08.2010р. –10 вакансій, контролери-касири, 15.09.2010р. –10 вакансій, контролери-касири, 30.09.2010р.- 10 вакансій, контролери-касири, 20.10.2010р. –20 вакансій, контролери-касири,  05.11.2010р. –5 вакансій, контролери-касири. Протягом 2010 року Подільський районний центр зайнятості не направляв осіб з обмеженими фізичними можливостями, які перебували на обліку для працевлаштування до КП «Київпастранс, філій та відокремлених підрозділів комунального підприємства «Київпастранс».

З наданих до матеріалів справи Святошинським районним центром зайнятості копій звітів вбачається, що Автобусний парк №4 КП «Київпастранс»протягом 2010 року надавав звіти про наявність вакансій водія автобуса кат. «Д»та «ДЕ», прибиральника службових приміщень, контролера-касира, слюсаря з ремонту автомобілів, акумуляторщика, слюсаря з ремонту електрообладнання (автоелектрика), газоелектрозварника, мийниці-прибиральниці рухомого складу, інженера-механіка (автомеханіка); Автобусний парк №5 КП «Київпастранс»протягом 2010 року надавав звіти про наявність вакансій водія автобуса категорії «Д», контролера-касира (кондуктора), слюсаря з ремонту автомобілів, машиніста мийних машин, прибиральниць, начальника виробничо-технічного відділу, начальника відділу експлуатації, старшого диспетчера, електрогазозварника, рихтувальника кузовів, головного механіка, маляра, старшого комірника. Інформації щодо направлення Святошинським районним центром зайнятості інвалідів для працевлаштування на вказаних підприємствах не надано.

Окрім того, з листів філій та відокремлених підрозділів КП «Київпастранс», які наявні в матеріалах справи, вбачається що останні надавали інформацію до відповідних центрів зайнятості про наявність вакантних місць для працевлаштування інвалідів, а також те, що із центрів зайнятості інваліди для працевлаштування не направлялися (а.с. 127-166).

Вказане також підтверджується листом Київського міського центру зайнятості за №02-6003 від 12.07.2011року (а.с. 124-126).

Викладене свідчить про виконання відповідачем вимог щодо створення робочих місць відповідно до нормативів встановлених ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів»та належне інформування центру зайнятості про наявність вільних робочих місць на його підприємстві та потребу у направленні йому центром зайнятості інвалідів для працевлаштування.

Окрім того, суд відзначає, що КП «Київпастранс»виконує робот з підвищеною небезпекою. Працівнику не може пропонуватись робота, яка за медичним висновком протипоказана йому за станом здоров’я.  

Відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною другою наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

У зв'язку з тим, що відповідач здійснив всі залежні від нього заходи щодо утворення робочих місць для працевлаштування інвалідів, на нього не може бути покладена відповідальність за ненаправлення уповноваженими органами державного центру зайнятості необхідної кількості інвалідів для працевлаштування, відсутність у населеному пункті за місцем знаходження Комунального підприємства «Київпастранс»та його структурних підрозділів інвалідів, які бажають працевлаштуватись.

Окрім того, судом встановлено, що безпосереднього звернення інвалідів до відповідача для працевлаштування не було. Фактів відмови підприємства в працевлаштуванні інвалідів центром зайнятості не зафіксовано.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про те, що позивач достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, суду не надав, натомість відповідач довів суду відсутність протиправних дій зі свого боку.

За таких обставин позовні вимоги визнаються судом необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволені адміністративного позову прокурору Подільського району в місті Києві в інтересах держави в особі Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Комунального підприємства «Київпастранс»про стягнення адміністративно-господарських (штрафних) санкцій за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів в розмірі 3 154 798,74грн.  - відмовити.

Постанова набирає законної сили відповідно до частини 1 статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів  за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.   

      

              Суддя                                                                                                 В.П. Катющенко

Дата ухвалення рішення07.09.2011
Оприлюднено13.10.2011
Номер документу18516166
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-8995/11/2670

Ухвала від 25.06.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 18.04.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Гром Л.М.

Постанова від 07.09.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні