ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" жовтня 2011 р. Справа № 22/30б
Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів:
Ткаченко Н.Г. (головуючого),
Катеринчук Л.Й. (доповідача) ,
Коробенка Г.П.
розглянувши
касаційну скаргу ТОВ "Луганське енергети чне об'єднання"
на постанову
та ухвалу Донецького апеляційного господарського суду від 13.07.2011 р оку
господарського суду Луган ської області від 12.05.2011 року
у справі
господарського суду № 22/30б
Луганської області
за заявою Управління Пенсійного фо нду України в Новопсковськом у районі Луганської області
до ПП "Бірюза"
про визнання банкрутом
ліквідатор Льовін А.П.
у судовому засіданні взял и участь представники :
від ТОВ "Луганське енерге тичне об'єднання": ОСОБА_1 (довіреність від 01.01 .2011 року № 65),
від Управління Пенсійного фонду України в Новопсковсь кому районі Луганської облас ті: не з'явились,
від боржника: не з'явились.
В С Т А Н О В И В :
ухвалою господарськог о суду Луганської області ві д 27.04.2010 року порушено проваджен ня у справі про банкрутство П П "Бірюза" (далі - боржника) за заявою Управління Пенсійног о фонду України в Новопсковс ькому районі Луганської обла сті (далі - ініціюючий креди тор) з урахуванням особливос тей, передбачених статтею 52 За кону України "Про відновленн я платоспроможності боржник а або визнання його банкруто м" (далі - Закону).
Постановою господарського суду Луганської області від 11.05.2010 року визнано грошові вимо ги ініціюючого кредитора в р озмірі 18 747 грн. 56 коп., боржника в изнано банкрутом, відкрито л іквідаційну процедуру, лікві датором призначено арбітраж ного керуючого Льовіна А.П. (том 1 а.с. 55-56).
Ухвалою господарського су ду Луганської області від 12.05.2011 року звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс бор жника затверджено, боржника ліквідовано, провадження у с праві припинено, зобов'язано державного реєстратора запо внити реєстраційну карту про державну реєстрацію припине ння юридичної особи банкрута ПП "Бірюза" (том 2 а.с. 37-39).
Не погоджуючись з винесено ю ухвалою, ТОВ "Луганське енер гетичне об'єднання" звернуло сь до Донецького апеляційног о господарського суду з апел яційною скаргою, в якій проси ло скасувати ухвалу суду пер шої інстанції.
Постановою Донецького апе ляційного господарського су ду від 13.07.2011 року ухвалу го сподарського суду Лугансько ї області від 12.05.2011 року у справ і № 22/30б залишено без зм ін (том 2 а.с. 76-79).
Не погоджуючись з винесено ю постановою, ТОВ "Луганське е нергетичне об'єднання" зверн улось до Вищого господарсько го суду України з касаційною скаргою, в якій просило скасу вати постанову суду апеляцій ної інстанції та ухвалу суду першої інстанції, а справу пе редати на новий розгляд до су ду першої інстанції, аргумен туючи порушенням норм матері ального та процесуального пр ава, зокрема, статей 3-1, 52 Закону України "Про відновлення пла тоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ста тей 32, 33, 34, 43 Господарського проц есуального кодексу України.
Колегія суддів Вищого госп одарського суду України, пер еглянувши у касаційному поря дку постанову апеляційної ін станції та ухвалу суду першо ї інстанції на підставі вста новлених фактичних обставин справи, перевіривши застосу вання судами норм матеріальн ого та процесуального права, вислухавши представників ст орін, дійшла висновку про ная вність правових підстав для задоволення касаційної скар ги, виходячи з такого.
Відповідно до частини 2 ст атті 41 Господарського процес уального кодексу України, пр овадження у справах про банк рутство здійснюється у поряд ку, передбаченому цим кодекс ом, з врахуванням вимог Закон у України "Про відновлення пл атоспроможності боржника аб о визнання його банкрутом", но рми якого, як спеціальні норм и права, превалюють у застосу ванні над загальними нормами Господарського процесуальн ого кодексу України.
За приписами частин 1, 2, 5 ста тті 52 Закону в разі, якщо грома дянин - підприємець - боржни к або керівні органи боржник а - юридичної особи відсутні за її місцезнаходженням, або у разі ненадання боржником п ротягом року до органів держ авної податкової служби згід но із законодавством податко вих декларацій, документів б ухгалтерської звітності, а т акож за наявності інших озна к, що свідчать про відсутніст ь підприємницької діяльност і боржника, заява про порушен ня справи про банкрутство ві дсутнього боржника може бути подана кредитором незалежно від розміру його вимог до бор жника та строку виконання зо бов'язань. Ліквідатор пись мово повідомляє про визнанн я господарським судом відсут нього боржника банкрутом усі х відомих йому кредиторів ві дсутнього боржника, які в міс ячний строк з дня одержання п овідомлення можуть направит и ліквідатору заяви з вимога ми до банкрута.
Згідно з статтею 25 Закону з дня свого призначення лікв ідатор виконує повноваження керівника боржника банкрута , аналізує фінансове станови ще банкрута, очолює ліквідац ійну комісію та формує лікві даційну масу, здійснює інвен таризацію та оцінку майна ба нкрута згідно з законодавств ом, вживає заходів спрямов аних на пошук, виявлення та по вернення майна банкрута, що з находиться у третіх осіб.
Відповідно до частини 7 ста тті 37 Закону України "Про вико навче провадження" виконавче провадження підлягає закінч енню у випадку передачі вико навчого документа ліквідаці йній комісії у разі ліквідац ії боржника - юридичної особи або арбітражному керуючому у разі визнання боржника бан крутом.
Відтак, обов'язком ліквідат ора є належне виконанням ним усіх повноважень в ході лікв ідаційної процедури, зокрема , встановлення майна та майно вих прав (обтяжень) боржника, його потенційних кредиторів шляхом надіслання запитів д о державних реєстрів майнов их прав та обтяжень (заборон в ідчуження), надіслання повід омлень до державних органів, які контролюють сплату зага льнообов'язкових податків та зборів, витребування в орган ах державної виконавчої служ би виконавчих проваджень, по рушених кредиторами боржник а та повідомлення зазначених кредиторів про перебування боржника в ліквідаційній про цедурі та права кредиторів з гідно з частиною 5 статті 52 под ати свої грошові вимоги. Насл ідком належного виконання лі квідатором зазначених обов' язків буде встановлення заст авних, конкурсних кредиторів боржника.
Відповідно до частини 1 ст атті 32 Закону після завершенн я всіх розрахунків з кредито рами ліквідатор подає до гос подарського суду звіт та лік відаційний баланс, до якого д одаються: показники виявлено ї ліквідаційної маси (дані її інвентаризації); відомості п ро реалізацію об' єктів лікв ідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі -продажу та акти приймання-пе редачі майна; реєстр вимог кр едиторів з даними про розмір и погашених вимог кредиторів ; документи, які підтверджуют ь погашення вимог кредиторів .
За приписами частин 10, 12-14 стат ті 3-1 Закону оплата послуг, від шкодування витрат арбітражн ого керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, лі квідатора) у зв'язку з виконан ням ним своїх обов'язків здій снюються в порядку, встановл еному цим Законом, за рахунок коштів, одержаних від продаж у майна боржника, або за рахун ок коштів кредиторів чи кошт ів, одержаних у результаті ви робничої діяльності боржник а. Оплата послуг арбітражног о керуючого (розпорядника ма йна, керуючого санацією, лікв ідатора) за період від дня в инесення господарським судо м ухвали про порушення прова дження у справі про банкрутс тво і до дня першого засіданн я комітету кредиторів, на я кому встановлюється розмір о плати послуг та відшкодуванн я витрат арбітражного керуюч ого, здійснюється кредито ром або боржником, за заявою я кого порушено справу, у мак симальному розмірі, визначен ому цією статтею. Кредитор и можуть створювати фонд для оплати послуг, відшкодуванн я витрат та виплати додатков ої винагороди арбітражному к еруючому (розпоряднику майна , керуючому санацією, ліквіда тору). Формування фонду та пор ядок використання його кошті в визначаються рішенням комі тету кредиторів та затверджу ються ухвалою господарськог о суду. Звіт про оплату п ослуг, відшкодування витрат арбітражного керуючого затв ерджується рішенням комітет у кредиторів та ухвалою госп одарського суду.
Відповідно до вимог части н 1, 2 статті 52 Закону в разі, якщо громадянин - підприємець - б оржник або керівні органи бо ржника - юридичної особи від сутні за її місцезнаходження м, або у разі ненадання боржни ком протягом року до органів державної податкової служби згідно із законодавством по даткових декларацій, докумен тів бухгалтерської звітност і, а також за наявності інших о знак, що свідчать про відсутн ість підприємницької діяльн ості боржника, заява про пору шення справи про банкрутство відсутнього боржника може б ути подана кредитором незале жно від розміру його вимог до боржника та строку виконанн я зобов' язань.
В такому випадку проваджен ня у справі про банкрутство з дійснюється за спрощеною про цедурою без публікації оголо шення про порушення справи п ро банкрутство, без формуван ня реєстру вимог кредиторів за наслідками проведеного пу блічного конкурсу, без утвор ення комітету кредиторів та з переходом в підготовчому з асіданні суду до ліквідаційн ої процедури, визначеної з ос обливостями, передбаченими с таттею 52 Закону. Законодавець не передбачає обов' язку ін іціюючого кредитора оплатит и арбітражному керуючому усі надані ним послуги у процеду рі банкрутства відповідно до положень статті 52 Закону.
Системний аналіз наведени х норм права дозволяє зробит и висновок про обов' язок ін іціюючого кредитора оплатит и послуги арбітражного керую чого з моменту призначення т а до винесення постанови про визнання боржника банкрутом (у випадку призначення розпо рядника майна в момент поруш ення провадження у справі). В п одальшому кредитори (комітет кредиторів) повинні прийнят и рішення про утворення фонд у для оплати послуг та покрит тя витрат арбітражного керую чого (ліквідатора) за відсутн ості активів боржника. За від сутності комітету кредиторі в звіт арбітражного керуючог о про оплату його послуг пови нен затверджуватися в судово му засіданні за підсумками л іквідаційної процедури або в окремому судовому засіданні . При цьому суд зобов'язаний ви рішити питання про затвердже ння витрат на оплату послуг л іквідатора та проведення лік відаційної процедури у справ і про банкрутство, оцінивши п овноту дій ліквідатора в ход і проведення ним ліквідаційн ої процедури та реальний пер іод часу, необхідний для вико нання ліквідатором своїх обо в'язків у конкретній ліквіда ційній процедурі, дослідити обставини паралельного вико нання обов'язків розпорядник а майна в інших справах про ба нкрутство та отримання ним в инагороди в цей же період в ін ших справах. Оцінивши всі обс тавини в сукупності суду нал ежить зробити висновок про м ожливий розмір винагороди лі квідатора за відсутності фор мування відповідного фонду к редиторами (комітетом кредит орів) боржника. Так, керуючись принципом пропорційності го лосів кредиторів кількості ї х грошових вимог відповідно до статті 16 Закону, суд вправі застосувати такий принцип д о розподілу витрат між креди торами, пов'язаних з проведен ням спрощеної ліквідаційної процедури за відсутності ко штів від реалізації майна бо ржника на проведення ліквіда ційної процедури . Однак, суд н е вправі виходячи з положень частини 2 статті 31 Закону заст осовувати принципи відшкоду вання витрат ліквідатора бор жника, які можуть дискриміну вати кредиторів однієї черги .
Як вбачається з матеріалів справи, постановою господар ського суду Луганської облас ті від 11.05.2010 року визнано грошов і вимоги ініціюючого кредито ра в розмірі 18747 грн. 56 коп., боржн ика визнано банкрутом, відкр ито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено арб ітражного керуючого Льовіна А.П. (том 1 а.с. 55-56).
Також в ході ліквідаційної процедури заявлено та визна но грошові вимоги кредитора Товариства з обмеженою відпо відальністю "Луганське енерг етичне об"єднання" на суму 1303,75г рн., як вимоги 4 черги та 20,36грн., я к вимоги 6 черги задоволення в имог кредиторів (том 2, а.с. 33).
Ухвалою господарського су ду Луганської області від 12.05.20 11 року звіт ліквідатора та лік відаційний баланс боржника з атверджено, як таких згідно я кого не відбулося жодного за доволення вимог кредиторів з а відсутності будь-яких акти вів у боржника, прийнято ріше ння про ліквідацію Приватног о підприємства "Бірюза", прова дження у справі припинено, зо бов'язано державного реєстра тора заповнити реєстраційну карту про державну реєстрац ію припинення юридичної особ и банкрута ПП "Бірюза" (том 2 а.с. 37-39).
Також, відповідно до пункту 5 оскаржуваної ухвали суду за тверджено : "Звіт від 19.04.2011 б/н арбітражного керуючого Льов іна А.П. про оплату його послуг , за час виконання ним повнова жень ліквідатора у справі № 22/ 306, в загальній сумі 22134грн. 90коп., починаючи з дня його признач ення - 11.05.2010 й до 16.09.2010 оплату послу г ліквідатора здійснювати за рахунок коштів ініціюючого кредитора - УПФУ в Новопсковс ькому районі Луганської обла сті, а з 16.09.2010 й по цей час - за раху нок коштів всіх кредиторів п орівну, а також про затвердже ння Звіту від 19.04.2011 б/н арбітраж ного керуючого Льовіна А.П. пр о відшкодування його витрат, за час виконання ним обов'язк ів ліквідатора у справі № 22/306, в загальній сумі 1928грн. 44 коп., поч инаючи з моменту його призна чення - 11.05.2010 й до 16.09.2010 - за рахунок к оштів ініціюючого кредитора - УПФУ в Новопсковському райо ні Луганської області, а з 16.09.2010 й по цей час - за рахунок кошті в всіх кредиторів порівну" .
Матеріалами справи підтве рджується, що затверджуючи з віт ліквідатора та ліквідаці йний баланс суд не дав оцінки тому, що ліквідатором не бу ло зроблено запитів до держа вних органів, які реєструють обтяження (заборону відчуже ння) рухомого та нерухомого м айна, внаслідок чого не було в иявлено заставних кредиторі в боржника та можливих актив ів боржника, які перебувають в податковій заставі, не пові домлено орган ДПІ про ліквід ацію юридичної особи, не пере вірено обставин передачі пра в землекористування земельн ою ділянкою, яка обліковувал ась за боржником (том 1, а.с. 19) . Отже, ліквідатором не в повні й мірі виконано обов'язки по в иявленню майна боржника та п отенційних кредиторів боржн ика в ході провадження справ и про банкрутство за статтею 52 Закону.
Судом апеляційної інстанц ії зазначених порушень закон одавства про банкрутство доп ущених судом першої інстанці ї виправлено не було.
Також згідно матеріалів сп рави та за змістом пункту 5 оск аржуваної ухвали суду першої інстанції, залишеної в силі а пеляційним судом вбачається , що при наявності незадоволе ної заборгованості на загаль ну суму 20 479,67грн. (том 2, а.с. 33) суд за доволив ліквідатору оплату й ого послуг в ліквідаційній п роцедурі на загальну суму 22134г рн. 90коп., що в цілому перевищує кредиторські вимоги кредито рів та зводить нанівець усю п роцедуру банкрутства, спрямо вану на задоволення вимог кр едиторів, а у випадку неможли вості задоволення, - на ліквід ацію боржника з обґрунтовани ми витратами в ході ліквідац ійної процедури (Преамбула З акону України "Про відновлен ня платоспроможності боржни ка або визнання його банкрут ом" ).
Ухвала суду про затверджен ня звіту ліквідатора, ліквід аційного балансу є за своєю п равовою природою судовим ріш енням, яке підсумовує хід лік відаційної процедури, в яком у необхідно повно відобразит и обставини, що мають значенн я для даної справи (вчинення н алежних дій по виявленню акт ивів та пасивів боржника, вст ановленню правового статусу боржника, як юридичної особи , встановленню відсутності к ерівних органів боржника за адресою їх місцезнаходження у випадку ведення спрощеної процедури банкрутства, дове дення неможливості відновле ння платоспроможності боржн ика внаслідок вжитих ліквіда тором заходів та необхідніст ь його ліквідації), висновки с уду про встановлені обставин и і їх правові наслідки повин ні бути вичерпними, відповід ати дійсності та підтверджув атися достовірними доказами , дослідженими в судовому зас іданні (Постанова Пленуму Ве рховного Суду України від 18.12.20 09 № 14).
З огляду на зазначене, колег ія суддів Вищого господарськ ого суду України вважає прий няту у справі постанову Доне цького апеляційного господа рського суду від 13.07.2011 року та у хвалу господарського суду Лу ганської області від 12.05.2011 року такими, що не відповідають но рмам матеріального та процес уального права та
належними до скасування. С праву № 22/30б слід направити на н овий судовий розгляд до суду першої інстанції на стадії л іквідаційної процедури.
При новому розгляді справ и суду першої інстанції нале жить врахувати викладене та з урахуванням обставин справ и прийняти рішення про можли вість завершення провадженн я у справі про банкрутство із затвердженням звіту ліквіда тора та ліквідаційного балан су.
Згідно з частиною 1 статті 122 Господарського процесуальн ого кодексу України, якщо вик онані рішення або постанова змінені чи скасовані і прийн ято нове рішення про повну аб о часткову відмову в позові, а бо провадження у справі прип инено, або позов залишено без розгляду, боржникові поверт ається все те, що з нього стягн уто на користь стягувача за з міненими чи скасованими у ві дповідній частині рішенням, постановою. Отже, до компетен ції судів касаційної (апеляц ійної або першої інстанції) н алежить вжиття заходів до по вороту виконання скасованог о судового рішення.
Відповідно до статті 122 ГПК України, суд вважає необхідн им зобов'язати державного ре єстратора за адресою місцезн аходження боржника внести до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-п ідприємців дані про скасуван ня постанови Донецького апел яційного господарського суд у від 13.07.2011 року та ухвали госпо дарського суду Луганської об ласті від 12.05.2011 року у справі № 22/ 30б.
На підставі викладеного, к еруючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11110, 11111 ГПК У країни Вищий господарський с уд України,
П О С Т А Н О В И В :
1. Касаційну скаргу ТОВ "Луганське енергетичне о б'єднання" задовольнити.
2. Постанову Донецьког о апеляційного господарсько го суду від 13.07.2011 року та ухвалу господарського суду Лугансь кої області від 12.05.2011 року скасу вати, справу № 22/30б направити на новий судовий розгляд на ста дії ліквідаційної процедури до господарського суду Луга нської області.
3. Державному реєстрат ору за місцезнаходженням бор жника ПП "Бірюза" внести до Єди ного державного реєстру юрид ичних та фізичних осіб-підпр иємців дані про прийняття за значеної постанови, скасуван ня постанови Донецького апел яційного господарського суд у від 13.07.2011 року та ухвали госпо дарського суду Луганської об ласті від 12.05.2011 року у справі № 22/ 30б про банкрутство ПП "Бірюза" (код ЄДРПОУ 24844151).
Головуючий Н. Ткаченко
Судді Л. Катеринчук
Г. Коробенко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2011 |
Оприлюднено | 14.10.2011 |
Номер документу | 18543878 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Катеринчук Л.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні