Постанова
від 09.08.2011 по справі 8/5009/2015/11
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

8/5009/2015/11

   

донецький апеляційний господарський суд

 

Постанова

Іменем України

30.08.2011 р.           справа №8/5009/2015/11

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого:           Алєєвої  І.В.

суддів:          Величко  Н.Л., Склярук О.І.

при секретарі:                                Кобзар М.В.

За участю представників

сторін:

від прокурора:                                 не з'явились

від позивача:                                   не з'явились

від  відповідача:                              не з'явились

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу:

Товариства з обмеженою відповідальністю “Аверс” м.Запоріжжя

на рішення господарського суду Запорізької області:

від 04.07.2011р. (підписане 11.07.2011р.) по справі №8/5009/2015/11

за позовом: Першого заступника прокурора м.Запоріжжя в інтересах держави в особі

Запорізької міської ради м.Запоріжжя

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю “Аверс” м.Запоріжжя

про: внесення зміни в п. 9 договору оренди землі, укладеного Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аверс»14.04.2006р. (зареєстрований 26.04.2006 р. за № 040626100356), виклавши його в наступній редакції: «9. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1257875 грн. 84 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах на 2010 рік.».

                                                         

                                                            В С Т А Н О В И В:

Перший заступник прокурора м.Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради м.Запоріжжя звернувся до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю “Аверс” м.Запоріжжя про внесення змін в п.9 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аверс» 14.04.2006р. (зареєстрованого 26.04.2006 р. за № 040626100356), виклавши його в наступній редакції:

«9. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1257875 грн. 84 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах на 2010 рік.».

Рішенням від 04.07.2011р. (підписаним 11.07.2011р.) по справі №8/5009/2015/11 господарський суд Запорізької області (суддя: Попова І.А.) позовні вимоги задовольнив в повному обсязі.

Рішення місцевого господарського суду мотивоване положеннями ст.116, ст.206 Земельного кодексу України, ст.15, ст.20 Закону України “Про оцінку земель” (зі змінами та доповненнями), ст.288.5 Податкового кодексу України, ст.188 Господарського кодексу України, ст.632, ст.653 Цивільного кодексу України; тим, що позивачем до матеріалів справи в обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий № 2310100000:05:003:0054) додано технічну документацію щодо спірної земельної ділянки; тим, що саме затверджена у встановленому порядку технічна документація, складена за результатами грошової оцінки є підставою для обрахування земельного податку та орендної плати; тим, що рішення №9 від 18.01.2008р. про внесення змін щодо розмірів орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, та рішення №79 від 03.03.2008р. про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя прийняті уповноваженим органом, договір оренди містить умови, при наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду.

При розгляді спору місцевий господарський суд виходив з того, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю “Аверс” м.Запоріжжя, з прийнятим рішенням господарського суду Запорізької області від 04.07.2011р. (підписаним 11.07.2011р.) по справі №8/5009/2015/11 не погодився та подав апеляційну скаргу, посилаючись в обгрунтування вимог про скасування на те, що в порушення ст.23 Закону України “Про оцінку земель” (зі змінами та доповненнями) позивачем не надано витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки землі; на те, що надане позивачем технічне завдання на проведення нормативної грошової оцінки землі не є доказом проведення оцінки; на те, що конкретних підстав для збільшення розміру орендної плати за землю, зокрема, з ініціативи орендодавця, Закон України “Про оренду землі” (зі змінами та доповненнями) не містить; на те, що окремих положень щодо розповсюдження правил ст.288.5 ст.288 Податкового кодексу України про визначення граничних розмірів річної орендної плати на правовідносини, які виникли до 1 січня 2011р., Податковий кодекс України не містить; на те, що орендодавцем не приймалось рішення про збільшення орендної плати, про проведення нової грошової оцінки відповідач не повідомлявся; на те, що позивачем як орендодавцем в порушення вимог чинного законодавства було надіслано лист з пропозицією про внесення змін до договору без проекту договору про внесення змін.

Перший заступник прокурора м.Запоріжжя у відзиві на апеляційну скаргу заперечення заявника відхилив з підстав, викладених в рішенні місцевого господарського суду , вважаючи оскаржене судове рішення законним та обгрунтованим.

Судове засідання апеляційної інстанції переносилось в порядку ст.77, ст.99, ст.101 ГПК України.

В судове засідання апеляційної інстанції представники сторін не з'явились, не скористались своїм процесуальним правом на участь у розгляді даної справи.

Судова колегія вважає за можливе здійснити апеляційний розгляд справи за наявними матеріалами. При цьому судовою колегією враховано, що ухвалою від 04.08.2011р. у справі №8/5009/2015/11 про порушення апеляційного провадження явка представників сторін не визнавалась обов'язковою.

Згідно ст.81-1 ГПК України у випадку неявки у судове засідання всіх учасників судового процесу фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснюється.

Вивчивши матеріали справи, вимоги апеляційної скарги, судова колегія Донецького апеляційного господарського суду встановила:

За матеріалами справи, 14.04.2006р. між  Запорізькою міською радою («Орендодавець”) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аверс»(«Орендар”) укладено договір оренди землі, за умовами якого “Орендодпвець” відповідно до рішення Запорізької міської ради №17/20 від 17.03.2006 р. надав, а “Орендар” прийняв в строкове платне користування земельні ділянки площею 4,8514 га (кадастровий номер 2310100000:05:003:0054) для розташування ринку по реалізації продовольчих та непродовольчих товарів «Вознесенівський базар»та торговельного центру, які знаходяться на вул. Перемоги, 72 в м. Запоріжжя, строком на 15 років. (договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 26.04.2006 р. № 040626100356).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 28846339 грн. 80 коп. (в цінах 2006 року) (п.5 договору).

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 288463 грн. 40 коп.  за календарний рік в цінах 2006 року (п.9 договору).

Розмір орендної плати переглядається один раз на три роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом. (п.12 договору).

18.01.2008р. Запорізькою міською радою прийняте рішення №9, згідно якого керуючись п.8 розділу ІІ Закону України “Про Державний бюджет на 2008 рік” в інтересах територіальної громади міста та з метою збільшення міського бюджету  встановлено орендну плату за земельні ділянки у м. Запоріжжя, яка не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення – розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій –трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю».

03.03.2008р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р. впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008р.

Місцевим господарським судом вірно застосовані приписи ст.20 Закону України “Про оцінку земель” та надана належна оцінка технічній документації щодо земельної ділянки щодо її нормативної грошової оцінки.

З метою внесення змін щодо розміру орендної плати до договору оренди від 14.04.2006р. та на виконання положень ст.188 ГК України позивачем направлено на адресу відповідача лист від 22.07.2010р. за №01-32/1175 з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі. Факт направлення змін до проекту договору підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення (16арк.справи) та змістом листа від 22.07.2010р. №01-32/1175 з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі (див.14 арк. справи). Доводи апеляційної скарги стосовно цього є безпідставними.

Умовами проекту договору про внесення змін і доповнень в договір позивачем запропоновано викласти пункт 9 договору в наступній редакції: “9.Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1257875 грн. 84 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах на 2010 рік.».

Згідно відповіді ТОВ “Аверс” від 30.07.2010р. №97 в зв'язу з економічною кризою в країні, важким матеріальним становищем підприємців, відповідач просить не укладати додаткову угоду до договору оренди землі щодо збільшення орендної плати за землю.

Статтею 1 Закону України “Про оренду землі” (в редакції, чинній на момент спірних правовідносин) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

У відповідності до ст.2 Закону України “Про плату за землю” землі” (в редакції, чинній на момент спірних правовідносин)  використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст.18 Закону України “Про оцінку земель” (зі змінами та доповненнями).

Господарський суд першої інстанції обгрунтовано врахував приписи ст.274 Податкового кодексу України та дійшов вірного висновку, що зміна грошової оцінки землі має наслідком зміни земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, що призводить до обов'язковості внесення змін до договорів оренди землі.

Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускається. Сторона, яка вважає за необхідне змінити договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором, а при недосягненні згоди між сторонами щодо змін договору заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Аналогічне положення містить стаття 30 Закону України "Про оренду землі", згідно з якою зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі не обгрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст.33, ст.34 ГПК України та спростовуються наявними в матеріалах справи доказами.

Місцевий господарський суд в повному обсязі з'ясував фактичні обставини щодо спірних правовідносин.

Рішення господарського суду Запорізької області від 04.07.2011р. (підписане 11.07.2011р.) по справі №8/5009/2015/11 відповідає фактичним обставинам, нормам матеріального та процесуального права.

Результати апеляційного провадження у справі №8/5009/2015/11 оголошені в судовому засіданні.

Беручи до уваги викладене, керуючись  ст.ст.50-51, ст.81-1, ст.85, ст.87, ст.91, ст.92, ст.93, ст.99, ст.101, ст.102, ст.103, ст.105 ГПК України, Донецький апеляційний господарський суд

                        П О С Т А Н О В И В:

Рішення  господарського суду Запорізької області від 04.07.2011р. (підписане 11.07.2011р.) по справі №8/5009/2015/11 - залишити без зміни.

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю “Аверс” м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 04.07.2011р. (підписане 11.07.2011р.) по справі №8/5009/2015/11 - залишити без задоволення.

Головуючий:          І.В.  Алєєва

Судді:          Н.Л. Величко

                                                                                                                О.І. Склярук

Повний текст постанови складений 02.09.2011р.                                                                                                                                                              

Дата ухвалення рішення09.08.2011
Оприлюднено14.10.2011

Судовий реєстр по справі —8/5009/2015/11

Постанова від 09.08.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Алєєва І.В.

Ухвала від 16.08.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Алєєва І.В.

Ухвала від 04.08.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Алєєва І.В.

Рішення від 04.07.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Ухвала від 15.06.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні