Постанова
від 27.09.2011 по справі 2а-0870/7122/11
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 вересня 2011 року 11:30 Справа № 2а-0870/7 122/11

Запорізький окружний ад міністративний суд у складі :

головуючого судді Ка лашник Ю.В.,

при секретарі судового зас ідання Корольові О.О.

за участю представників:

позивача - ОСОБА_1 (дов іреність від 12.09.2011)

відповідача - ОСОБА_2 (д овіреність від 18.11.2010 №8684/10-014)

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

за позовною заявою Товарис тва з обмеженою відповідальн істю «СКІФСЬКИЙ СТЕП»

до Державної податкової ін спекції у Орджонікідзевсько му районі м.Запоріжжя

про визнання дій та рішення протиправними

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду наді йшла позовна заява Товариств а з обмеженою відповідальніс тю «СКІФСЬКИЙ СТЕП» (далі - п озивач) до Державної податко вої інспекції у Орджонікідзе вському районі м.Запоріжжя (д алі - відповідач) про визнання протиправними дій відповіда ча щодо винесення рішення №215 від 26.07.2011 про анулювання реєстр ації платника податку на дод ану вартість та про визнання противоправним рішення №215 ві д 26.07.2011 про анулювання реєстрац ії платника податку на додан у вартість.

Представник позивач а в судовому засіданні позов ні вимоги підтримав у повном у обсязі на надав пояснення в обґрунтування позовних вимо г аналогічні викладеним у по зовній заяві.

Представник відпові дача у судовому засіданні пр оти позову заперечив із підс тав, викладених у письмових з апереченнях на позов від 14.09.2011. Зокрема вказує, що працівник ами ДПІ у Орджонікідзевськом у районі м.Запоріжжя під час з дійснення моніторингу платн иків податку на додану варті сть встановлено, що у ТОВ «СКІ ФСЬКИЙ СТЕП» обсяг постачанн я товарів/послуг платниками податку, зареєстрованими доб ровільно, іншим платникам по датку за останні 12 календарни х місяців сукупно становить менше 50 відсотків загального обсягу постачання. Вважає, що рішення ДПІ у Орджонікідзев ському районі м.Запоріжжя пр о анулювання реєстрації плат ника податку на додану варті сть №215 повністю відповідає но рмам законодавства. Просить відмовити у задоволенні позо ву.

Відповідно до ст.160 КАС Украї ни, сторонам проголошено вст упну та резолютивну частини постанови та оголошено про ч ас виготовлення постанови у повному обсязі.

Відповідно до ст. 41 КАС Украї ни, у судовому засіданні здій снювалось повне фіксування с удового засідання за допомог ою технічних засобів.

Розглянувши матеріа ли справи, суд встановив:

Товариство з обмежен ою відповідальністю «СКІФСЬ КИЙ СТЕП» було зареєстровано в якості юридичної особи Вик онавчим комітетом Запорізьк ої міської ради 12.06.2007.

18.01.2010 ТОВ «СКІФСЬКИЙ СТЕП» було зареєстровано платнико м податку на додану вартість , про що відповідачем 18.01.2010 було видане Свідоцтво №100263350 про реє страцію платника податку на додану вартість серія НБ№511717, і ндивідуальний податковий но мер 352158008294.

05.08.2011 товариством з обмеже ною відповідальністю «СКІФС ЬКИЙ СТЕП» було отримано Ріш ення № 215 про анулювання реєст рації платника податку на до дану вартість ТОВ «СКІФСЬКИЙ СТЕП» (69035, пр-т Маяковського, 11, к од ЄДРПОУ 35215805), прийняте ДПІ у О рджонікідзевському районі м . Запоріжжя 26.07.2011.

При цьому в рішенні зазн ачено, що ТОВ «СКІФСЬКИЙ СТЕП » зареєстровано згідно з п.182.1 с т. 182 ПК України, як добровільна реєстрація.

Підставою для анулюван ня реєстрації платника ПДВ в казано пп. «и» п. 184.1. ст. 1 84 ПК Укра їни, а саме: обсяг постачання т оварів/послуг платниками под атків, зареєстрованими добро вільно, іншим платника подат ків за останні 12 календарних м ісяців сукупно становить мен ше 50 відсотків загального обс ягу постачання, що підтвердж ено службовою відділу адміні стрування ПДВ управління опо даткування юридичних осіб ві д 18.07.2011 № 413.

Не погоджуючись із ріше нням ДПІ у Орджонікідзевсько му районі м. Запоріжжя рішенн я № 215 від 26.07.2011 Товариство з обме женою відповідальністю «СКІ ФСЬКИЙ СТЕП» звернулося до с уду.

Вислухавши пояснення п редставників сторін, досліди вши обставини справи та пере віривши їх доказами, суд вваж ає, що позовні вимоги підляга ють задоволенню, виходячи з н аступного.

Анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість здійснюєтьс я за наявності підстав перед бачених статтею 184 розділу V Податкового кодексу Украї ни, який набрав чинність з 01.01.2011 , та в порядку, визначеному роз ділом V Положення про реєстра цію платників податку на дод ану вартість, затвердженого наказом Державної податково ї адміністрації України від 22.12.2010 № 978 (далі по тексту - Положен ня № 978). Анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість може здійсн юватись безпосередньо за зая вою платника податку на дода ну вартість на підставах, виз начених у підпунктах «а» - «и» пункту 184.1 статті 184 розділу V Ко дексу, та за ініціативою відп овідного податкового органу на підставах, визначених у пі дпунктах «б» - «и» пункту 184.1 ст атті 184 розділу V Кодексу.

Відповідно до положень абзацу «и» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу Укра їни, який набрав чинності з 1 с ічня 2011 року, реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка провод иться шляхом виключення з ре єстру платників податку і ві дбувається у разі якщо: обсяг постачання товарів/послуг п латниками податку, зареєстро ваними добровільно, іншим пл атникам податку за останні 12 к алендарних місяців сукупно с тановить менше 50 відсотків за гального обсягу постачання.

Згідно з п. 182.1 ст. 182 ПК Укра їни, якщо особа, яка провадить оподатковувані операції і в ідповідно до пункту 181.1 статті 181 цього Кодексу не с платнико м податку у зв'язку з тим, що об сяги оподатковуваних операц ій є меншими від встановлено ї зазначеною статтею суми та обсяги постачання товарів/п ослуг іншим платникам податк у за останні 12 календарних міс яців сукупно становлять не м енше 50 відсотків загального о бсягу постачання, вважає за д оцільне добровільно зареєст руватися як платник податку, така реєстрація здійснюєтьс я за її заявою.

Рішення про анулюванн я реєстрації особи як платни ка податку на додану вартіст ь за ініціативою податкового органу приймається за наявн ості відповідних підтвердни х документів, які зазначені у підпункті 5.2 пункту 5 розділу V Положення № 978.

Так, згідно з пп. 5.2.14. п. 5.2. ро зділу V Положення № 978 такими до кументами, якщо підстава - під пункт «и» пункту 184.1 статті 184 ро зділу V ПК України, є:

акт (довідка) документ альної чи камеральної переві рки або реєстр (перелік) подат кових декларацій (податкових розрахунків) особи, зареєстр ованої добровільно, за 12 послі довних податкових місяців, я кий свідчить про те, що обсяг п остачання товарів/послуг інш им платникам податку за оста нні 12 календарних місяців сук упно становить менше 50 відсот ків загального обсягу постач ання (підстава - підпункт «и» п ункту 184.1 статті 184 розділу V Коде ксу). У реєстрі (переліку) зазн ачаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кож ній декларації (податковому розрахунку) - податковий пері од, дата надходження деклара ції (податкового розрахунку) до податкового органу, загал ьні обсяги поставок звітного періоду , вказані у відповідн их рядках та колонках податк ової декларації (податкового розрахунку), обсяги постачан ня товарів/послуг та їх відсо ток платникам ПДВ.

Судом встановлено, що Т ОВ «СКІФСЬКИЙ СТЕП» було зар еєстровано 18.01.2010 р. на підставі вимог ст. 2 Закону України «Про податок на додану вартість» , який на момент реєстрації не містив поняття «добровільна » або «обов'язкова» реєстрац ія платником ПДВ.

Таким чином, ТОВ «СКІФС ЬКИЙ СТЕП» не приймало рішен ня про добровільну реєстраці ю як платника податку на дода ну вартість згідно з п. 182.1. ст. 182 П К України та не подавало реєс траційну заяву про це, оскіль ки на момент набрання чиннос ті Податкового кодексу У країни вже мало статус платн ика ПДВ.

Згідно з п. 5.4 Положення п ро реєстрацію платників ПДВ, затвердженого наказом ДПА У країни від 22.12.2010 № 978, рішення про анулювання реєстрації пла тника ПДВ за ініціативою п одаткового органу оформляє ться за формою № 6-РПДВ (додато к 6). Таке рішення складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до ро зпорядження податкового ор гану, та підписується керів ником податкового органу. У рішенні про анулювання реєс трації платника ПДВ обов'язк ово вказується підстава для такого анулювання з посила нням на відповідні норми Код ексу.

Вирішуючи спір по суті суд зазначає, що до набрання ч инності Податковим коде ксом України, правовідносини з приводу анулювання реєстр ації платника податку на дод ану вартість були визначені пунктом 9.8 статті 9 Закону Укра їни «Про податок на додану ва ртість» № 168/97-ВР від 03.04.1997, відпові дно до якого, реєстрація діє д о дати її анулювання, яка відб увається у випадках, якщо:

а) платник податку, який до м ісяця, в якому подається заяв а про анулювання реєстрації, є зареєстрованим згідно з по ложеннями підпункту 2.3.1 пункт у 2.3 статті 2 цього Закону більш е двадцяти чотирьох календар них місяців, включаючи місяц ь реєстрації, та має за останн і дванадцять поточних календ арних місяців обсяги оподатк овуваних операцій, менші за в изначені зазначеним підпунк том;

б) ліквідаційна комісія пла тника податку, оголошеного б анкрутом, закінчує роботу аб о платник податку ліквідуєть ся за власним бажанням чи за р ішенням суду (фізична особа п озбувається статусу суб'єкта господарювання);

в) особа, зареєстрована як п латник податку, реєструється як платник єдиного податку а бо стає суб'єктом інших спрощ ених систем оподаткування, я кі визначають особливий поря док нарахування чи сплати по датку на додану вартість, від мінний від тих, що встановлен і цим Законом, чи звільняють т аку особу від сплати цього по датку за рішенням суду або з б удь-яких інших причин;

г) зареєстрована як платник податку особа обирає відпов ідно до цього Закону спеціал ьний режим оподаткування за ставками, іншими, ніж зазначе ні у статті 6 та статті 8-1 цього Закону;

ґ) особа, зареєстрована як п латник податку, не надає пода тковому органу декларації з цього податку протягом двана дцяти послідовних податкови х місяців або подає таку декл арацію (податковий розрахуно к), яка (який) свідчить про відс утність оподатковуваних пос тавок протягом такого період у, а також у випадках, визначен их законодавством стосовно п орядку реєстрації суб'єктів господарювання;

д) установчі документи особ и, зареєстрованої як платник податку, за рішенням суду виз нані недійсними;

е) в Єдиному державному реєс трі юридичних осіб та фізичн их осіб - підприємців зроблен о запис про відсутність юрид ичної особи або фізичної осо би за її місцезнаходженням.

Вказаною нормою було ви значено вичерпний перелік пі дстав, за яких орган державно ї податкової служби мав прав о провести анулювання реєстр ації платника ПДВ. При цьому, у Законі України «Про податок на додану вартість» була від сутня норма, яка б встановлюв ала таку підставу для анулюв ання реєстрації платника ПДВ як «обсяг постачання товарі в/послуг платниками податку, іншим платникам податку за о станні 12 календарних місяців сукупно становить менше 50 від сотків загального обсягу пос тачання».

Також слід зазначити, щ о ДПІ у Орджонікідзевському районі м. Запоріжжя було неві рно враховано останні 12 кален дарних місяців, за який рахує ться обсяг поставок, оскільк и, такий обрахунок відповідн их обсягів постачання товарі в/послуг такого платника под атку на додану вартість для ц ілей анулювання реєстрації о соби як платника податку на д одану вартість повинен здійс нюватись за попередні 12 кален дарних місяців.

Згідно з п.1 розділу XIX «Пр икінцеві положення» Подат ковий кодекс України набра в чинності з 1 січня 2011 року, йог о норми не можуть мати зворот ної сили, бо відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові а кти не мають зворотної дії в ч асі, крім випадків, коли вони п ом'якшують або скасовують ві дповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діянн я, які на час їх вчинення не ви знавалися законом як правопо рушення.

Таким чином, органи ДП І мають право враховувати об сяги постачання товарів/посл уг платника ПДВ з метою анулю вання його реєстрації за пер іод з січня 2011 по грудень 2011, але цей період ще не настав.

Виходячи із вищевиклад ених положень випливає, що не можуть мати зворотної дії юр идичні норми, які встановлюю ть нові права й обов'язки чи за борони, оскільки порушення т аких прав, невиконання таких обов'язків, недотримання так их заборон завжди буде новим видом, новим «складом» право порушень.

На думку суду, анулюван ня реєстрації платника ПДВ з а рішенням суб' єкта владних повноважень необхідно розці нювати як різновид відповіда льності платника податків, п ри цьому, до набрання чинност і Податковим кодексом Ук раїни, дії відповідача не мал и ознак порушення вимог норм ативно - правових актів, за які податковий орган зобов' яза ний був прийняти рішення про анулювання реєстрації платн ика ПДВ.

Суд вважає, що прийнятт я податковим органом рішення про анулювання реєстрації п латника ПДВ з підстав передб ачених абзацом «и» пункту 184.1 с татті 184 Податкового коде ксу України, можливо лише при виникненні та існуванні вка заних обставин після 01.01.2011 року , тобто після набрання чиннос ті Податковим кодексом У країни, оскільки до цього дії позивача не були порушенням та узгоджувалися із вимогам и діючого нормативно - правов ого акту - Закону України «Про податок на додану вартість» .

Відповідно до частини д ругої статті 19 Конституції Ук раїни органи державної влади та органи місцевого самовря дування, їх посадові особи зо бов' язані діяти лише на під ставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конс титуцією та законами України .

Відповідно до пп. 6.2. п. 6 ро зділу V Положення № 978 підставо ю для внесення до Реєстру зап ису про відміну анулювання р еєстрації, що відбулась за ін іціативою податкового орган у, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення по даткового органу про відміну анулювання реєстрації та ск асування свого рішення про а нулювання реєстрації платни ка ПДВ.

Частиною 3 ст. 2 КАС Украї ни передбачено, що у справах щ одо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб' єктів в ладних повноважень адмініс тративні суди перевіряють, ч и прийняті (вчинені) вони: на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни; з використанням повнова ження з метою, з якою це повно важення надано;обґрунтовано , тобто з урахуванням усіх об ставин, що мають значення дл я прийняття рішення (вчиненн я дії); безсторонньо (неуперед жено); добросовісно;розсудли во;з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискр имінації; пропорційно, зокре ма з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несп риятливими наслідками для пр ав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких с прямоване це рішення (дія); з у рахуванням права особи на у часть у процесі прийняття рі шення; своєчасно, тобто протя гом розумного строку.

Частиною 2 ст. 71 КАС Украї ни передбачено, що в адмініст ративних справах про протипр авність рішень, дій чи бездія льності суб' єкта владних п овноважень обов' язок щодо доказування правомірності с вого рішення, дії чи бездіяль ності покладається на відпо відача, якщо він заперечує пр оти адміністративного позов у.

Враховуючи, що обов' я зок доведення наявності факт ів порушення податкового зак онодавства покладений на орг ани державної податкової слу жби, суд вважає, що відповідач ем не доведений факт порушен ня позивачем Податкового кодексу України, а отже, його рішення про анулювання реєс трації позивача як платника податку на додану вартість є протиправними з огляду на те , що відповідач діяв при непов ному з' ясуванні обставин сп рави, в умовах відсутності пі дстав для анулювання реєстра ції платника податку на дода ну вартість.

Відповідно до п. 1 ч.2 ст. 1 62 КАС України, у разі задоволе ння адміністративного позов у суд може прийняти постанов у про визнання протиправними рішення суб' єкта владних п овноважень чи окремих його п оложень, дій чи бездіяльност і і про скасування або визнан ня нечинним рішення чи окрем их його положень, про поворот виконання цього рішення чи о кремих його положень із зазн аченням способу його здійсне ння.

Відповідно до ст.94 КАС Украї ни, якщо судове рішення ухвал ене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноваж ень, суд присуджує всі здійсн ені нею документально підтве рджені судові витрати з Держ авного бюджету України (або в ідповідного місцевого бюдже ту, якщо іншою стороною був ор ган місцевого самоврядуванн я, його посадова чи службова о соба).

Керуючись ст. ст.161-163, 167 КАС Ук раїни, суд

ПОСТАНОВИВ:

1.Адміністративний позов за довольнити.

2. Визнати протиправними дії Державної податкової інспек ції у Орджонікідзевському ра йоні м.Запоріжжя щодо винесе ння рішення від 26.07.2011 №215 про анул ювання реєстрації платника п одатку на додану вартість То вариства з обмеженою відпові дальністю «Скіфськй степ».

3. Визнати протиправним та с касувати рішення від 26.07.2011 №215 пр о анулювання реєстрації плат ника податку на додану варті сть Товариства з обмеженою в ідповідальністю «Скіфськй с теп», винесене Державною под аткової інспекції у Орджонік ідзевському районі м.Запоріж жя .

4. Стягнути з Державного бюд жету України на користь Това риства з обмеженою відповіда льністю «Скіфськй степ» (код ЄДРПОУ 35215805) судовий збір у розм ірі 3,40грн. (три грн.40 коп.). Видати виконавчий лист.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и, якщо вона не була подана у в становлені строки. У разі под ання апеляційної скарги судо ве рішення, якщо його не скас овано, набирає законної сили після повернення апеляційн ої скарги, відмови у відкритт і апеляційного провадження а бо набрання законної сили рі шенням за наслідками апеляці йного провадження.

Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Дніпропетровського ап еляційного адміністративно го суду через Запорізький ок ружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний стро к з дня її проголошення, а в ра зі складення постанови у пов ному обсязі відповідно до ст атті 160 КАС України - з дня отр имання такої постанови, апел яційної скарги, з подачею її к опії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у спра ві.

Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених ч.4 ст.167 цього Ко дексу, було повідомлено про м ожливість отримання копії по станови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження по станови суду обчислюється з наступного дня після закінч ення п'ятиденного строку з мо менту отримання суб'єктом вл адних повноважень повідомле ння про можливість отримання копії постанови суду.

Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до суду апеляц ійної інстанції.

Постанову виготовлено у по вному обсязі та підписано 10.10. 2 011 року.

Суддя (підпис) Ю.В.Калашник

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.09.2011
Оприлюднено18.10.2011
Номер документу18612273
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-0870/7122/11

Ухвала від 31.08.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 22.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Постанова від 27.09.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні