Категорія №10.1
ПОСТАНОВА
Іменем України
10 серпня 2011 року Справа № 2а-5918/11/1270
Луганський окружний адміністративний суд у скла ді
головуючого судді Чернявс ької Т.І.,
за участю
секретаря судового засіда ння Ігнатович О.А.
та
представників сторін:
від позивача - головний спеціалі ст-юрисконсульт
ОСОБА_1 (довіреність від 18.01.2011 № 472/01-08)
від відповідача - головний спеціаліст юридичного відділу
ОСОБА_2 (довіреність від 14.01.2011 № 3)
розглянувши у відкритому с удовому засіданні у м. Луганс ьку
справу за адміністративни м позовом
управління Пенсійного фон ду України в Краснодонському районі Луганської області
до відділення виконавчої д ирекції Фонду соціального ст рахування від нещасних випад ків на виробництві та профес ійних захворювань України в м. Краснодоні та Краснодонсь кому районі Луганської облас ті
про зобов' язання прийнят и до заліку та стягнення поне сених витрат,
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Луганського окруж ного адміністративного суду від 11 липня 2011 року відкрито пр овадження в адміністративні й справі № 2а-5918/11/1270 за адміністра тивним позовом управління Пе нсійного фонду України в Кра снодонському районі Лугансь кої області до відділення ви конавчої дирекції Фонду соці ального страхування від неща сних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Краснодоні та Кра снодонському районі Лугансь кої області, в якому позивач п росить:
- зобов' язати відповідача прийняти до заліку витрати, п ов' язані з виплатою пенсій у зв' язку з втратою годувал ьника, який помер внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання, дружині, якій на момент загибелі потерпілого не вип овнилося 55 років, за період з 01 січня 2011 року по 01 червня 2011 року в сумі 29714,84 грн.;
- стягнути з відповідача вит рати, пов' язані з виплатою п енсій у зв' язку з втратою го дувальника, який помер внасл ідок нещасного випадку на ви робництві або професійного з ахворювання, дружині, якій на момент загибелі потерпілого не виповнилося 55 років, за пер іод з 01 січня 2011 року по 01 червня 2011 року в сумі 29714,84 грн.
В обґрунтування позовних в имог позивач зазначив, що від ділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхуван ня від нещасних випадків на в иробництві та професійних за хворювань України в м. Красно доні та Краснодонському райо ні Луганської області необґр унтовано відмовляється прий няти зазначені витрати до ві дшкодування у той час, як відш кодовування вказаних витрат передбачено Законом України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV « Про загальнообов' язкове де ржавне соціальне страхуванн я від нещасного випадку на ви робництві та професійного за хворювання, які спричинили в трату працездатності», Поряд ком відшкодування Фондом соц іального страхування від нещ асних випадків на виробництв і та професійних захворювань України Пенсійному фонду Ук раїни витрат, пов' язаних з в иплатою пенсій по інваліднос ті внаслідок нещасного випад ку на виробництві або профес ійного захворювання та пенсі й у зв' язку із втратою годув альника, який помер внаслідо к нещасного випадку на вироб ництві або професійного захв орювання, затвердженим поста новою правління Пенсійного ф онду України, правління Фонд у соціального страхування ві д нещасних випадків на вироб ництві та професійних захвор ювань України від 04 березня 2003 року № 5-4/4 та зареєстрованим в М іністерстві юстиції України 16 травня 2003 року за № 376/7697.
У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав, надав поясненн я, аналогічні викладеним у по зові, просив задовольнити ад міністративний позов у повно му обсязі.
Відповідач адміністративн ий позов не визнав, про що пода в заперечення проти позову в ід 09 серпня 2011 року № 06/3575 (арк. спра ви 103-104). В запереченнях проти по зову відповідач просить у за доволенні позовних вимог від мовити в повному обсязі. Запе речуючи проти позовних вимог , відповідач послався на таке .
Статтею 21 Закону України ві д 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про заг альнообов' язкове державне соціальне страхування від н ещасного випадку на виробниц тві та професійного захворюв ання, які спричинили втрату п рацездатності» конкретно вс тановлено вид страхових випл ат у разі настання страховог о випадку. Серед переліку так их виплат є пенсія у зв' язку із втратою годувальника. Так ої страхової виплати як «пен сія у зв' язку із втратою год увальника дружині, якій на мо мент загибелі потерпілого не виповнилось 55 років» чинним з аконодавством не передбачен о. Так, стаття 33 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про з агальнообов' язкове держав не соціальне страхування від нещасного випадку на виробн ицтві та професійного захвор ювання, які спричинили втрат у працездатності» відносить жінок, які досягли 55 років, до с татусу непрацездатних осіб, однак виповнення жінці 55 рокі в не свідчить про те, що вона м ає статус утриманця.
Відповідач зазначив, що згі дно із статтею 33 Закону Україн и від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов' язкове держа вне соціальне страхування ві д нещасного випадку на вироб ництві та професійного захво рювання, які спричинили втра ту працездатності» у разі см ерті потерпілого право на од ержання щомісячних страхови х виплат та одноразової допо моги на утриманця мають непр ацездатні особи, які перебув али на утриманні померлого а бо мали на день його смерті пр аво на одержання від нього ут римання. Відповідно до статт і 75 Сімейного кодексу України один з подружжя є таким, що по требує матеріальної допомог и, якщо заробітна плата, пенсі я, доходи від використання ма йна, інші доходи не забезпечу ють йому прожиткового мініму му, встановленого законодавс твом. Позивач не перевірив до ходи дружин померлих згідно до Закону України «Про Держа вний бюджет України», тобто н е перевірив прожитковий міні мум для осіб, які втратили пра цездатність. Крім того, згідн о з пунктом 20 Постанови Пленум у Верховного Суду України ві д 27 березня 1992 року № 6 «Про практ ику розгляду судами цивільни х справ за позовами про відшк одування шкоди» непрацездат ні члени сім'ї загиблого, які м али самостійний заробіток аб о одержували пенсію на час йо го смерті, можуть бути визнан і утриманцями потерпілого, я кщо частка заробітку останнь ого, що припадала на кожного з них, була основним і постійни м джерелом їх існування. Таки м чином, у позивача не було пра вових підстав для призначенн я виплат на утриманця.
Статтею 24 Закону України ві д 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про заг альнообов' язкове державне соціальне страхування від н ещасного випадку на виробниц тві та професійного захворюв ання, які спричинили втрату п рацездатності» передбачено обов' язок Фонду соціальног о страхування від нещасних в ипадків на виробництві та пр офесійних захворювань Украї ни по співпрацюванню з фонда ми інших видів соціального с трахування, спільно приймаюч и рішення щодо того, хто з них братиме участь у фінансуванн і конкретних заходів. Позива ч не звертався до відповідач а стосовно спільного вирішен ня зазначеного питання. Всуп ереч пункту 5 частини 1 статті 24 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов ' язкове державне соціальне страхування від нещасного в ипадку на виробництві та про фесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності» позивач самостійно вз яв на себе обов' язок по відш кодуванню витрат, зазначених у позові. Позивач самостійно надав статус утриманця друж инам, яким на момент загибелі потерпілих не виповнилося 55 р оків. Позивач не перевірив до ходи як дружин, так і померлих , не перевірив той факт, чи дій сно дружини знаходились на у триманні померлих, без усяки х на те доказів проводив випл ати по втраті годувальника. Ч астиною другою статті 24 Закон у України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов' язк ове державне соціальне страх ування від нещасного випадку на виробництві та професійн ого захворювання, які спричи нили втрату працездатності» передбачено, що виплата здій снюється страховиком, до яко го звернувся застрахований. Між тим, коли застраховані ос оби зверталися до позивача, в ін повинен був скористуватис я правом, передбаченим пункт ом 5 частини 1 статті 24 Закону Ук раїни від 23 вересня 1999 року № 1105-XI V «Про загальнообов' язкове державне соціальне страхува ння від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинил и втрату працездатності» (то бто звернутися до Фонду соці ального страхування від неща сних випадків на виробництві та професійних захворювань України та спільно вирішити зазначене питання). Таким пра вом позивач не скористався, а навпаки добровільно, за влас ною ініціативою сплачував вк азані виплати.
У судовому засіданні предс тавник відповідача проти поз ову заперечував, просив відм овити у його задоволенні пов ністю, надав пояснення, анало гічні викладеним у заперечен нях від 09 серпня 2011 року № 06/3575.
Вислухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянув ши справу в межах заявлених п озовних вимог і наданих стор онами доказів, оцінивши дока зи відповідно до вимог стате й 69-72 Кодексу адміністративно го судочинства України, суд д ійшов до висновку про частко ву обґрунтованість заявлени х позовних вимог з огляду на т аке.
Згідно із частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданн ям адміністративного судочи нства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, пра в та інтересів юридичних осі б у сфері публічно-правових в ідносин від порушень з боку о рганів державної влади, орга нів місцевого самоврядуванн я, їхніх посадових і службови х осіб, інших суб' єктів при з дійсненні ними владних управ лінських функцій на основі з аконодавства, в тому числі на виконання делегованих повно важень, шляхом справедливого , неупередженого та своєчасн ого розгляду адміністративн их справ.
У справах щодо оскарження р ішень, дій чи бездіяльності с уб'єктів владних повноважень адміністративні суди відпов ідно до вимог частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України перевір яють, чи прийняті (вчинені) вон и:
1) на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваже ння з метою, з якою це повноваж ення надано;
3) обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджен о);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації;
8) пропорційно, зокрема з дот риманням необхідного баланс у між будь-якими несприятлив ими наслідками для прав, своб од та інтересів особи і цілям и, на досягнення яких спрямов ане це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що правовий п орядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яки х ніхто не може бути примушен ий робити те, що не передбачен о законодавством. Органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
Відповідно до вимог Кодекс у адміністративного судочин ства України, суд при вирішен ні справи керується принципо м законності, відповідно до я кого вирішує справи відповід но до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язко вість яких надана Верховною Радою України та застосовує інші нормативно-правові акти , прийняті відповідним орган ом на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, передбачен і Конституцією та законами У країни.
Згідно із частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна с торона повинна довести ті об ставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крі м випадків, встановлених ста ттею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справа х про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт а владних повноважень обов'я зок щодо доказування правомі рності свого рішення, дії чи б ездіяльності відповідно до ч астини 2 статті 71 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни покладається на відпо відача, якщо він заперечує пр оти адміністративного позов у.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом під час судового розгляду сп рави, управління Пенсійного фонду України в Краснодонськ ому районі Луганської област і передало до відділення вик онавчої дирекції Фонду соціа льного страхування від нещас них випадків та професійних захворювань України в м. Крас нодоні та Краснодонському ра йоні Луганської області спис ки осіб, яким виплачено пенсі ї по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробни цтві або професійного захвор ювання та пенсії у зв' язку з втратою годувальника, який п омер внаслідок нещасного вип адку на виробництві або проф есійного захворювання, за пе ріод січень-травень 2011 року, з я ких відділенням виконавчої д ирекції Фонду соціального ст рахування від нещасних випад ків та професійних захворюва нь України в м. Краснодоні та К раснодонському районі Луган ської області не прийнято до заліку, зокрема, пенсії у зв' язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасн ого випадку на виробництві а бо професійного захворюванн я, виплачені 8 особам: ОСОБА_3 , ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСО БА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 (арк. спра ви 18- 26).
Згідно таблиць розбіжност ей за січень-травень 2011 не прий нято до заліку пенсії у зв' я зку з втратою годувальника, я кий помер внаслідок нещасног о випадку на виробництві або професійного захворювання, виплачені 8 особам: ОСОБА_3 , ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБ А_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, О СОБА_9, ОСОБА_10, за січень 2011 року в сумі 5903,18 грн., за лютий 201 0 року в сумі 5903,18 грн., за березен ь 2011 року в сумі 5903,18 грн., за квіте нь 2011 року в сумі 6002,65 грн., за трав ень 2011 року в сумі 6002,65 грн., всьог о в сумі 29714,84 грн. (арк. справи 12-16).
Сторонами не заперечуютьс я суми витрат, понесених упра влінням Пенсійного фонду Укр аїни в Краснодонському район і Луганської області, заявле ні до відшкодування в даному адміністративному позові. С пір між сторонами виник з при воду наявності обов' язку у відповідача відшкодовувати понесені позивачем витрати на виплату пенсії у зв' язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного в ипадку на виробництві або пр офесійного захворювання, 8 ос обам: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 , ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСО БА_10, за рахунок коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків та профес ійних захворювань України.
Статтею 1 Закону України від 14 січня 1998 року № 16/98-ВР «Основи з аконодавства України про заг альнообов'язкове державне со ціальне страхування» встано влено, що загальнообов'язков е державне соціальне страхув ання - це система прав, обов'яз ків і гарантій, яка передбача є надання соціального захист у, що включає матеріальне заб езпечення громадян у разі хв ороби, повної, часткової або т имчасової втрати працездатн ості, втрати годувальника, бе зробіття з незалежних від ни х обставин, а також у старості та в інших випадках, передбач ених законом, за рахунок грош ових фондів, що формуються шл яхом сплати страхових внескі в власником або уповноважени м ним органом, громадянами, а т акож бюджетних та інших джер ел, передбачених законом.
Відповідно до статті 4 цього Закону в Україні залежно від страхового випадку є такі ви ди загальнообов'язкового дер жавного соціального страхув ання: пенсійне страхування; с трахування у зв'язку з тимчас овою втратою працездатності та витратами, зумовленими по хованням; медичне страхуванн я; страхування від нещасного випадку на виробництві та пр офесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності; страхування на випадо к безробіття; інші види страх ування, передбачені законами України. Відносини, що виника ють за зазначеними у частині першій цієї статті видами за гальнообов'язкового державн ого соціального страхування , регулюються окремими закон ами, прийнятими відповідно д о цих Основ.
Зі змісту частини 4 статті 26 З акону України від 14 січня 1998 ро ку № 16/98-ВР «Основи законодавст ва України про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування», частини 2 статті 24 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов ' язкове державне соціальне страхування від нещасного в ипадку на виробництві та про фесійного захворювання, які спричинили втрату працездат ності» вбачається: якщо післ я призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послу г між страховиками виник спі р щодо понесених витрат, випл ата здійснюється страховико м, до якого звернулася застра хована особа. При цьому ненал ежний страховик має право зв ернутися до належного страхо вика та відшкодувати понесен і ним витрати.
Спори, що виникають із право відносин за загальнообов'язк овим державним соціальним ст рахуванням, вирішуються в су довому порядку, якщо законом не встановлено досудовий по рядок їх розгляду (стаття 12 Ос нов законодавства України пр о загальнообов' язкове держ авне соціальне страхування).
Пунктом 5 частини 1 статті 24 З акону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування від нещасного випа дку на виробництві та профес ійного захворювання, які спр ичинили втрату працездатнос ті» Фонд соціального страхув ання від нещасних випадків н а виробництві та професійних захворювань України зобов' язано співпрацювати з фондам и з інших видів соціального с трахування у фінансуванні за ходів, пов' язаних з матеріа льним забезпеченням та надан ням соціальних послуг застра хованим, у кожному конкретно му випадку спільно приймаючи рішення щодо того, хто з них б ратиме участь у фінансуванні цих заходів.
У статті 21 цього Закону визн ачено соціальні послуги та в иплати, які здійснюються та в ідшкодовуються Фондом соціа льного страхування від нещас них випадків на виробництві та професійних захворювань У країни. Так, у разі настання ст рахового випадку Фонд соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань Ук раїни у встановленому законо м порядку повинен, зокрема, св оєчасно та в повному обсязі в ідшкодовувати шкоду, заподія ну працівникові внаслідок уш кодження його здоров'я або в р азі його смерті, виплачуючи й ому або особам, які перебувал и на його утриманні: допомогу у зв'язку з тимчасовою непрац ездатністю до відновлення пр ацездатності або встановлен ня інвалідності; одноразову допомогу в разі стійкої втра ти професійної працездатнос ті або смерті потерпілого; що місяця грошову суму в разі ча сткової чи повної втрати пра цездатності, що компенсує ві дповідну частину втраченого заробітку потерпілого; пенс ію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробн ицтві або професійного захво рювання; пенсію у зв'язку з втр атою годувальника, який поме р внаслідок нещасного випадк у на виробництві або професі йного захворювання; допомогу дитині відповідно до статті 9 цього Закону.
Порядок відшкодування Фон дом соціального страхування від нещасних випадків на вир обництві та професійних захв орювань України Пенсійному ф онду України витрат, пов'язан их з виплатою пенсій по інвал ідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або п рофесійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою го дувальника, який помер внасл ідок нещасного випадку на ви робництві або професійного з ахворювання, затверджений по становою Правління Пенсійно го фонду України та Правлінн я Фонду соціального страхува ння від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 4 березня 2003 ро ку № 5-4/4 та зареєстрований в Мін істерстві юстиції України 16 т равня 2003 року за № 376/7697, визначає механізм відшкодування на це нтралізованому рівні Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробн ицтві та професійних захворю вань України Пенсійному фонд у України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідн ості внаслідок нещасного вип адку на виробництві або проф есійного захворювання та пен сій у зв'язку із втратою годув альника, який помер внаслідо к нещасного випадку на вироб ництві або професійного захв орювання, які призначені осо бам, що застраховані згідно і з Законом України «Про загал ьнообов'язкове державне соці альне страхування від нещасн ого випадку на виробництві т а професійного захворювання , які спричинили втрату праце здатності» (крім осіб, зазнач ених у пункті 2 статті 8 цього З акону), у тому числі добровіль но застраховані, та потерпіл им особам, право яких на отрим ання відшкодування шкоди ран іше було встановлено згідно із законодавством СРСР або з аконодавством України про ві дшкодування шкоди, заподіяно ї працівникам внаслідок трав мування на виробництві або п рофесійного захворювання, по в'язаних з виконанням ними тр удових обов'язків.
У відповідності із пунктом 4 Порядку відшкодування Фонд ом соціального страхування в ід нещасних випадків на виро бництві та професійних захво рювань України Пенсійному фо нду України витрат, пов'язани х з виплатою пенсій по інвалі дності внаслідок нещасного в ипадку на виробництві або пр офесійного захворювання та п енсій у зв'язку із втратою год увальника, який помер внаслі док нещасного випадку на вир обництві або професійного за хворювання, затвердженого по становою правління Пенсійно го фонду України, правління Ф онду соціального страхуванн я від нещасних випадків на ви робництві та професійних зах ворювань України від 04 березн я 2003 року № 5-4/4 та зареєстрованог о в Міністерстві юстиції Укр аїни 16 травня 2003 року за № 376/7697, від шкодуванню підлягають суми, що виплачуються відповідно д о Законів України «Про пенсі йне забезпечення», «Про зага льнообов'язкове державне соц іальне страхування від нещас ного випадку на виробництві та професійного захворюванн я, які спричинили втрату прац ездатності» та інших нормати вно-правових актів, а саме: сум а основного розміру пенсії п о інвалідності внаслідок нещ асного випадку на виробництв і або професійного захворюва ння та пенсії у зв'язку із втра тою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професій ного захворювання; щомісячна цільова грошова допомога на прожиття, якщо така надавала ся пенсіонеру, який одержува в вищезазначену пенсію; допо мога на поховання сім'ї помер лого або особі, яка здійснила поховання особи, яка отримув ала вищезазначену пенсію; су ма витрат Пенсійного фонду з виплати і доставки вищезазн ачених пенсій.
З матеріалів справи вбачає ться, що у січні-травні 2011 року пенсія по втраті годувальник а сплачена ОСОБА_3, ІНФОР МАЦІЯ_1, у зв' язку зі смертю внаслідок нещасного випадку на виробництві її чоловіка ОСОБА_11 (арк. справи 54-58), ОСОБ А_12, ІНФОРМАЦІЯ_2, у зв' яз ку зі смертю внаслідок нещас ного випадку на виробництві її чоловіка ОСОБА_13 (арк. сп рави 59-62), ОСОБА_5, ІНФОРМАЦ ІЯ_3, у зв' язку зі смертю вна слідок нещасного випадку на виробництві її чоловіка ОС ОБА_14 (арк. справи 68-76), ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4, у зв' язку зі смертю її чоловіка ОСОБ А_15, який помер в наслідок пр офесійного захворювання, зв' язок з яким підтверджено вис новком профпаталогічної МСЕ К (арк. справи 77-82), ОСОБА_7, І НФОРМАЦІЯ_5, у зв' язку зі см ертю внаслідок нещасного вип адку на виробництві її чолов іка ОСОБА_16 (арк. справи 83-87), ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_6, у зв' язку зі смертю в наслідо к нещасного випадку на вироб ництві її чоловіка ОСОБА_17 (арк. справи 88-92), ОСОБА_9, ІН ФОРМАЦІЯ_7, у зв' язку зі сме ртю внаслідок нещасного випа дку на виробництві її чолові ка ОСОБА_18 (арк. справи 93-96) та ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_8, у зв' язку зі смертю внаслідо к нещасного випадку на вироб ництві її чоловіка ОСОБА_19 (арк. справи 97-102).
Факт призначення зазначен им особам пенсії у зв' язку з втратою годувальника, який п омер внаслідок нещасного вип адку на виробництві, підтвер джується матеріалами справи та відповідачем не оспорюєт ься.
Спірним у даній справі є ві дшкодування відповідачем по зивачу витрат по виплаті заз наченим особам пенсії по втр аті годувальника, оскільки в казані особи на момент смерт і годувальника - чоловіка бул и працездатними. Саме це і ста ло підставою для неприйняття відповідачем до заліку сум п енсій, сплачених вказаним ос обам. Інших підстав для відмо ви у прийнятті до заліку сум п енсій сплачених вказаним осо бам відповідачем не наведено у таблицях розбіжностей за с пірний період та не надано пі д час розгляду даної справи с удом. Однак, з вказаною позиці єю суд не може погодитись, так як на час здійснення виплати пенсії у січні-травні 2011 року в сі вищезазначені пенсіонери досягли пенсійного віку.
Статтею 36 Закону України ві д 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування» передба чено, що пенсія у зв'язку з втр атою годувальника призначає ться непрацездатним членам с ім'ї померлого годувальника, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стаж у, який був би необхідний йому для призначення пенсії по ін валідності, а в разі смерті пе нсіонера або осіб, зазначени х у частині другій статті 32 ць ого Закону, - незалежно від три валості страхового стажу. Не працездатними членами сім'ї вважаються чоловік (дружина) , батько, мати, якщо вони є інва лідами або досягли пенсійног о віку, передбаченого статте ю 26 цього Закону, а також діти (у тому числі діти, які народили ся до спливу 10 місяців з дня см ерті годувальника) померлого годувальника, які не досягли 18 років або старші цього віку , якщо вони стали інвалідами д о досягнення 18 років. Діти, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх навчальних закладах системи загальної середньої освіти, а також професійно-технічни х, вищих навчальних закладах , - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не д овше ніж до досягнення ними 23 років, та діти-сироти - до дося гнення ними 23 років незалежно від того, навчаються вони чи н і. Члени сім'ї померлого годув альника, для яких його допомо га була постійним і основним джерелом засобів до існуван ня, але які й самі одержували п енсію, мають право, за бажання м, перейти на пенсію у зв'язку з втратою годувальника. Пенс ії у зв'язку з втратою годувал ьника, який помер внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання, призначаються відпові дно до Закону України «Про за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування від нещ асного випадку на виробництв і та професійного захворюван ня, які спричинили втрату пра цездатності».
Статтею 33 Закону України ві д 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про заг альнообов' язкове державне соціальне страхування від н ещасного випадку на виробниц тві та професійного захворюв ання, які спричинили втрату п рацездатності» передбачено , що у разі смерті потерпілого право на одержання щомісячн их страхових виплат (пенсій з гідно з підпунктом «д» пункт у 1 частини першої статті 21 цьо го Закону) мають непрацездат ні особи, які перебували на ут риманні померлого або мали н а день його смерті право на од ержання від нього утримання, а також дитина померлого, яка народилася протягом не біль ш як десятимісячного строку після його смерті.
Такими непрацездатними ос обами є:
1) діти, які не досягли 16 років ; діти з 16 до 18 років, які не працю ють, або старші за цей вік, але через вади фізичного або роз умового розвитку самі не спр оможні заробляти; діти, які є у чнями, студентами (курсантам и, слухачами, стажистами) денн ої форми навчання - до закінче ння навчання, але не більш як д о досягнення ними 23 років;
2) жінки, які досягли 55 років, і чоловіки, які досягли 60 років , якщо вони не працюють;
3) інваліди - члени сім'ї потер пілого на час інвалідності;
4) неповнолітні діти, на утри мання яких померлий виплачув ав або був зобов'язаний випла чувати аліменти;
5) непрацездатні особи, які н е перебували на утриманні по мерлого, але мають на це право .
Право на одержання страхов их виплат у разі смерті потер пілого мають також дружина (ч оловік) або один з батьків пом ерлого чи інший член сім'ї, якщ о він не працює та доглядає ді тей, братів, сестер або онуків потерпілого, які не досягли 8- річного віку.
Пенсія у разі смерті годува льника призначається і випла чується згідно із законодавс твом.
Враховуючи, що спеціальним законом, який регулює питанн я призначення та виплати пен сії у зв' язку з втратою году вальника є Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування», яким в ча стині 2 статті 36 закріплено, що батьки і чоловік (дружина) пом ерлого, які не були на його утр иманні, мають право на пенсію у зв'язку з втратою годувальн ика, якщо втратили джерело за собів до існування, суд вважа є правомірними дії позивача щодо призначення жінкам післ я досягнення ними 55 річного ві ку, чоловіки яких померли вна слідок нещасного випадку на виробництві або профзахворю вання, пенсії у зв' язку з втр атою годувальника.
Оскільки статтею 21 Закону У країни від 23 вересня 1999 року № 110 5-XIV «Про загальнообов' язкове державне соціальне страхува ння від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинил и втрату працездатності» та пунктом 4 Порядку відшкодува ння Фондом соціального страх ування від нещасних випадків на виробництві та професійн их захворювань України Пенсі йному фонду України витрат, п ов'язаних з виплатою пенсій п о інвалідності внаслідок нещ асного випадку на виробництв і або професійного захворюва ння та пенсій у зв'язку із втра тою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професій ного захворювання, затвердже ного постановою правління Пе нсійного фонду України, прав ління Фонду соціального стра хування від нещасних випадкі в на виробництві та професій них захворювань України від 04 березня 2003 року № 5-4/4 та зареєст рованого в Міністерстві юсти ції України 16 травня 2003 року за № 376/7697, передбачено обов' язок відповідача відшкодувати по зивачу сплачені ним пенсії у зв' язку із втратою годувал ьника, який помер внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання, факт понесення цих вит рат і їх розмір сторонами у сп раві не оспорюється, а відпов ідач не наділений правом рев ізувати на свій розсуд рішен ня позивача про призначення вказаного виду пенсії, суд ді йшов до висновку про обґрунт ованість заявлених вимог про стягнення з відповідача вит рат, пов' язаних з виплатою п енсій у зв' язку з втратою го дувальника, який помер внасл ідок нещасного випадку на ви робництві або професійного з ахворювання, - ОСОБА_3, ОС ОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА _9, ОСОБА_10, за період з 01 сі чня 2011 року по 01 червня 2011 року в с умі 29714,84 грн.
Щодо обраного позивачем сп особу захисту порушеного пра ва в частині позовних вимог п ро зобов' язання відповідач а прийняти до заліку витрати , пов' язані з виплатою пенсі й у зв' язку з втратою годува льника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробн ицтві або професійного захво рювання, за період з 01 січня 2011 р оку по 01 червня 2011 року в сумі 29714,84 грн., суд вважає за необх ідне зазначити, що обраний по зивачем у цій частині спосіб захисту (відновлення) поруше ного права є таким, що не відпо відає змісту прав управління Пенсійного фонду України в К раснодонському районі Луган ської області щодо відшкодув ання понесених ним витрат, ос кільки у разі незгоди Фонду с оціального страхування від н ещасних випадків на виробниц тві та професійних захворюва нь України прийняти до відшк одування понесені Пенсійним фондом України витрати, пов' язані з виплатою пенсій у зв' язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасн ого випадку на виробництві а бо професійного захворюванн я (прийняти до заліку та підпи сати акт звірки), в судах адмін істративної юрисдикції мают ь вирішуватися вимоги про ст ягнення витрат, а не вимоги пр о зобов'язання прийняти їх до заліку та підписати акт звір ки (зазначену правову позиці ю неодноразово висловлювала Судова палата в адміністрат ивних справах Верховного Суд у України, зокрема, в постанов і від 20 березня 2007 року за резул ьтатами перегляду за винятко вими обставинами справи за п озовом управління Пенсійног о фонду України у Великобага чанському районі Полтавсько ї області до відділення вико навчої дирекції Фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві т а професійних захворювань у Великобагачанському та Реше тилівському районах Полтавс ької області про зобов'язанн я прийняти до заліку та відшк одування суми та в постанові від 30 вересня 2008 року за резуль татами перегляду за винятков ими обставинами справи за по зовом управління Пенсійного фонду України в Яворівськом у районі Львівської області до Відділення виконавчої дир екції Фонду соціального стра хування від нещасних випадкі в на виробництві та професій них захворювань України в Яв орівському районі Львівсько ї області про спонукання до в чинення дій).
Питання про розподіл судов их витрат судом не вирішуєть ся, оскільки позивач відпові дно до пункту 34 частини 1 статт і 4 Декрету Кабінету Міністрі в України від 21 січня 1993 року №7-9 3 «Про державне мито» від спла ти державного мита (судового збору) звільнений, а статтею 9 4 Кодексу адміністративного судочинства України не перед бачено їх стягнення у даних в ипадках.
На підставі частини 3 статті 160 КАС України у судовому засі данні 10 серпня 2011 року проголош ено вступну та резолютивну ч астини постанови. Складення постанови у повному обсязі в ідкладено до 15 серпня 2011 року, п ро що згідно вимог частини 2 ст атті 167 КАС України повідомлен о після проголошення вступно ї та резолютивної частин пос танови у судовому засіданні.
Керуючись статтями 2, 9, 10, 11, 17, 18, 23 , 69-72, 87, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Краснодонському райо ні Луганської області до від ділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхуван ня від нещасних випадків на в иробництві та професійних за хворювань України в м. Красно доні та Краснодонському райо ні Луганської області про зо бов' язання прийняти до залі ку та стягнення понесених ви трат задовольнити частково.
Стягнути з відділенн я виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробн ицтві та професійних захворю вань України в м. Краснодоні т а Краснодонському районі Луг анської області (ідентифікац ійний код 25926845, місцезнаходжен ня: 94404, Луганська область, м. Кра снодон, вул. Красних Шахтарів , буд. 18) на користь управління П енсійного фонду України в Кр аснодонському районі Луганс ької області (ідентифікаційн ий код 21792502, місцезнаходження: 94 407, Луганська область, м . Краснодон, вул. Артема, буд. 15) в итрати, пов' язані з виплато ю пенсій у зв' язку з втратою годувальника, який помер вна слідок нещасного випадку на виробництві або професійног о захворювання, за період з 01 с ічня 2011 року по 01 червня 2011 року в сумі 29714,84 грн. (двадцять дев' ят ь тисяч сімсот чотирнадцять гривень вісімдесят чотири ко пійки).
В решті позовних вимог відм овити.
Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Донецького апеляційно го адміністративного суду.
Апеляційна скарга подаєть ся до Донецького апеляційног о адміністративного суду чер ез Луганський окружний адмін істративний суд. Копія апеля ційної скарги одночасно надс илається особою, яка її подає , до суду апеляційної інстанц ії.
Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні ап еляційна скарга подається пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 КАС України, бу ло повідомлено про можливіст ь отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеля ційне оскарження постанови с уду обчислюється з наступног о дня після закінчення п'ятид енного строку з моменту отри мання суб'єктом владних повн оважень повідомлення про мож ливість отримання копії пост анови суду.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и, встановленого статтею 186 КА С України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я або набрання законної сили рішенням за наслідками апел яційного провадження.
Якщо строк апеляційного ос карження буде поновлено, то в важається, що постанова суду не набрала законної сили.
Згідно з частиною 3 статті 160 КАС України постанова склад ена у повному обсязі 15 серпня 2011 року.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2011 |
Оприлюднено | 19.10.2011 |
Номер документу | 18654182 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні