Постанова
від 19.09.2011 по справі 14/5007/33/11
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

14/5007/33/11

   

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне,  вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" вересня 2011 р.                                                           Справа № 14/5007/33/11  

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючий  суддя                                                      Огороднік К.М.

суддя                                                                             Мельник О.В. ,

 суддя                                                                             Коломис В.В.

при секретарі судового засідання Лукасевич А.І.     

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного підприємства "Черняхівське Полісся" на рішення господарського суду Житомирської області від 30.06.11 р. у справі № 14/5007/33/11 (суддя Костриця О.О.)

за позовом Прокурора Черняхівського району в інтересах держави в особі Житомирської обласної державної адміністрації та Головного управління Держкомзему у Житомирській області

до 1) Приватного підприємства "Черняхівське Полісся"

2) Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Пекарщинської сільської ради Черняхівського району Житомирської області

про визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 14.05.2008 року

за участю представників:

позивачів - не з'явився

відповідача 1 -  Мотрич Є.Р.     

відповідача 2 - не з'явився

третьої особи - не з'явився

прокуратури - Зайчук І.П.     

В судовому засіданні 19.09.2011 року відповідно до ст.ст. 85, 99 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

ВСТАНОВИВ:

Прокурором в інтересах держави пред'явлено позов про визнання незаконними та скасування розпорядження голови Черняхівської районної державної адміністрації № 173 від 22.04.2008 року, в частині, якою надано в користування на умовах оренди земельну ділянку, загальною площею 15,0 га ПП "Черняхівське Полісся" на території Пекарщинської сільської ради Черняхівського району за межами населеного пункту терміном на 5 років для ведення підсобного сільського господарства, а також, розпорядження голови Черняхівської районної державної адміністрації № 42 від 02.02.2007 року, в частині, якою надано дозвіл на виготовлення ПП "Черняхівське Полісся" технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі на території Пекарщинської сільської ради за рахунок земель запасу, попередньою площею 15,0 га, мотивуючи свої вимоги тим, що Черняхівська районна державна адміністрація передала спірну земельну ділянку ПП "Черняхівське Полісся" в оренду без розроблення проекту відведення земельної ділянки і висновку державної землевпорядної експертизи, а також про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 14.05.2008 року, укладеного між відповідачами.

Рішенням господарського суду Житомирської області від 30.06.2011 року у справі № 14/5007/33/11 позов задоволено повністю. Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Черняхівської районної державної адміністрації № 42 від 02.02.2007 року "Про надання згоди на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право оренди на земельні ділянки" в частині, якою надано згоду ПП "Черняхівське Полісся" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчує право оренди на земельну ділянку для ведення підсобного сільського господарства на території Пекарщинської сільської ради за рахунок земель запасу попередньою площею 15,0 га. Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Черняхівської районної державної адміністрації № 173 від 22.04.2008 року "Про передачу земельних ділянок в оренду" в частині, якою надано в користування ПП "Черняхівське Полісся" на умовах оренди земельну ділянку загальною площею 15,0 га, в тому числі: рілля - 15,0 га, за рахунок земель запасу Пекарщинської сільської ради. Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 15,0 га від 14.05.2008 року, укладений між Черняхівською районною державною адміністрацією та ПП "Черняхівське Полісся". Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, ПП "Черняхівське Полісся" звернулось до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Житомирської області від 30.06.2011 року у справі № 14/5007/33/11 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Апеляційна скарга обґрунтована тим, що рішення винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, без врахування всіх обставин справи.

Представник ПП "Черняхівське Полісся" в судовому засіданні підтримав апеляційну скаргу в повному обсязі.

Відповідно до ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги господарського судочинства, вирішив справу згідно з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин відповідно до статті 4 Господарського процесуального кодексу України, а також правильно витлумачив ці норми.

Обґрунтованим визнається рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.

Обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вищезазначеним вимогам, а апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Рішенням 6-ої сесії п'ятого скликання Пекарщинської сільської ради Черняхівського району від 18.12.2006 року "Про погодження надання земельної ділянки для ведення підсобного сільського господарського" було вирішено: 1. Погодити надання земельної ділянки ПП "Черняхівське Полісся" попередньою площею 15 га в оренду терміном на 4 роки для ведення підсобного сільськогосподарського господарства із земель резерву Пекарщинської сільської ради за межами населеного пункту. 2. ПП "Черняхівське Полісся" звернутись до районної державної адміністрації про надання згоди на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документу, що посвідчує право оренди на земельну ділянку попередньою площею 15 га для ведення підсобного сільськогосподарського господарства із земель резерву Пекарщинської сільської ради".

02.02.2007 року розпорядженням голови Черняхівської районної державної адміністрації "Про надання згоди на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право оренди на земельні ділянки" № 42, надано згоду ПП "Черняхівське Полісся" на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку на території Пекарщинської сільської ради за рахунок земель запасу попередньою площею 15,0 га, для ведення підсобного сільського господарства.

22.04.2008 року розпорядженням голови Черняхівської районної державної адміністрації "Про передачу земельних ділянок в оренду" № 173, передано ПП "Черняхівське Полісся" земельну ділянку для ведення підсобного сільського господарства в короткострокову оренду терміном на 5 років за рахунок земель запасу Пекарщинської сільської ради, площею 15,0га. Пунктом 3 вищезазначеного розпорядження зобов'язано відділ земельних ресурсів у Черняхівському районі та виконком Пекарщинської сільської ради внести відповідні зміни в земельно-кадастрову документацію та планово-картографічні матеріали.

На виконання вищезазначених розпоряджень, 14.05.2008 року між Черняхівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ПП "Черняхівське Полісся" (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Пекарщинської сільської ради за межами с. Пекарщина Черняхівського району Житомирської області.

Відповідно до п. "в" ч.1 ст.20 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 року, землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.

Згідно ст. 50 Закону України "Про землеустрій", проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 1 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 року № 677, цей Порядок визначає механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (далі - проект відведення земельної ділянки).

Відповідно до п. 2 Порядку, проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення; земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування, міни, на підставі інших цивільно-правових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового призначення; земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за результатами земельних торгів).

Проект відведення земельної ділянки може не розроблятися також в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з п. 9 Порядку, проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини.

Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства (п. 10 Порядку).

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягають обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації також і відповідно до ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" встановлює, що державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Згідно статті 35 вищезазначеного закону результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для  прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією. Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.

Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення  щодо об'єктів державної експертизи.

Крім того, згідно п. 11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 року № 677, після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.

Відповідно до ч. 4 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" невід'ємною частиною договору оренди землі є, зокрема, проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" визначено, що особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання) (ч. 1). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України (ч. 2). У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону (ч. 3). Передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту її відведення (ч. 4).

Отже, без розроблення проекту відведення земельної ділянки передача її в оренду можлива за наявності наступних двох складових: земельна ділянка передавалася в оренду без зміни її цільового призначення та при цьому її межі вже було визначено в натурі (на місцевості).

Відсутність однієї із вищезазначених складових є підставою для розроблення проекту відведення земельної ділянки.

Як вбачається із матеріалів справи, надання в оренду першому відповідачу земельної ділянки площею 15 га здійснювалося за рахунок земель запасу Пекарщинської сільської ради, що раніше не відводилась, відповідно межі спірної земельної ділянки, в натурі на місцевості не встановлювались, що підтверджується технічною документацією по оформленню договору оренди земельної ділянки (а.с. 37-51).

Отже, в порушення вищезазначених вимог чинного законодавства проект відведення земельної ділянки загальною площею 15,0га, із земель резерву Пекарщинської сільської ради за межами населеного пункту, не розроблявся, а відтак відсутній в порушення вимог ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" висновок обов'язкової державної експертизи проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 ст. 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Згідно вимог ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оспорювані розпорядження вимогам Конституції України та зазначеним нормативним актам не відповідають, а тому є незаконним.

Відповідно до ст.ст. 13, 14 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу, основним національним багатством і перебуває під особливою охороною держави. Надання земельної ділянки в оренду з порушенням вимог чинного законодавства суперечить інтересам держави.

Як передбачено ч. 1 ст. 21 Земельного кодексу України, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для:

а) визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам;

б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд підставно дійшов висновку про визнання спірних розпоряджень голови Черняхівської районної державної адміністрації від 02.02.2007 року № 42 в частині, якою надано в користування на умовах оренди земельну ділянку, загальною площею 15,0 га ПП "Черняхівське Полісся" на території Пекарщинської сільської ради Черняхівського району за межами населеного пункту терміном на 5 років для ведення підсобного сільського господарства, а також, розпорядження голови Черняхівської районної державної адміністрації № 42 від 02.02.2007 року, в частині, якою надано дозвіл на виготовлення ПП "Черняхівське Полісся" технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі на території Пекарщинської сільської ради за рахунок земель запасу, попередньою площею 15,0га недійсними.

14.05.2008 року між Черняхівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ПП "Черняхівське Полісся" (орендар) на виконання оспорюваних розпоряджень було укладено договір оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу України, порушенням законодавства є, зокрема, укладення угод з порушенням земельного законодавства.

Згідно вимог ч. 1 ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Враховуючи правомірність визнання недійсними прийнятих головою Черняхівської районної державної адміністрації незаконні розпоряджень від 02.02.2007 року № 42 та від 22.04.2008 року № 173, які стали підставою для укладення оспорюваного договору оренди землі від 14.05.2008 року, колегія суддів погоджується із висновком місцевого господарського суду про визнання недійсним оскаржуваного договору оренди.

Разом з тим, суд апеляційної інстанції, зважаючи на наявні в матеріалах справи докази, вважає помилковим висновок суду першої інстанції про те, що одна із істотних умов спірного договору оренди землі, а саме: орендна плата, в спірному договорі є такою, що визначена не у відповідності до норм діючого законодавства, якими передбачено порядок її встановлення, оскільки відсутні докази, що підтверджують проведення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки щодо якої укладено договір оренди від 14.05.2008 року. Однак, дана обставина не впливає на правильність прийнятого судом по суті рішення, відтак, не є підставою для скасування оскаржуваного рішення.

Щодо посилань скаржника на те, що на момент прийняття розпорядження № 173 межі земельної ділянки, що пропонувались для передачі в оренду ПП "Черняхівське Полісся" були визначені в натурі, то колегія суддів зазначає, що встановлення меж в натурі відбулось після прийняття розпорядження № 42, та за відсутності державної землевпорядної експертизи в обласному головному управлінні земельних ресурсів.

Інші посилання скаржника, викладені ним в апеляційній скарзі, також є необґрунтованими, документально не підтвердженими, такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, висновків суду першої інстанції не спростовують, а відтак, скаржник, в порушення вимог ст. 33 ГПК України, не довів тих обставин, на які він посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відтак, беручи до уваги наведене, колегія суддів зазначає, що рішення господарського суду Житомирської області від 30.06.2011 року у справі № 14/5007/33/11 прийняте на підставі матеріалів справи, у відповідності до норм матеріального та процесуального права, посилання скаржника, викладені ним в апеляційній скарзі, належним чином досліджені судом першої інстанції, висновків господарського суду Житомирської області не спростовують, а відтак, не визнаються такими, що можуть бути підставою, у відповідності до ст. 104 ГПК України, для скасування оскаржуваного рішення.

З огляду на вищезазначене, керуючись ст. ст. 4-7, 33, 43, 99, 101-103, 105 ГПК України, Рівненський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Черняхівське Полісся" залишити без задоволення, а рішення господарського суду Житомирської області від 30.06.2011 року у справі № 14/5007/33/11 - без змін.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.

3. Матеріали справи скерувати на адресу місцевого господарського суду

Головуючий суддя                                                                       Огороднік К.М.  

Суддя                                                                                              Мельник О.В.  

Суддя                                                                                              Коломис В.В.  

01-12/12756/11

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.09.2011
Оприлюднено19.10.2011
Номер документу18660251
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/5007/33/11

Постанова від 19.09.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Огороднік К.М.

Ухвала від 01.08.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Огороднік К.М.

Рішення від 30.06.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Ухвала від 20.04.2011

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні