Рішення
від 20.09.2011 по справі 41/100пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

20.09.11 р. Сп рава № 41/100пн

Суддя господарського суд у Донецької області Гончаров С.А.

при секретарі судового зас ідання Говор О.С.

розглянув у відкритому суд овому засіданні господарськ ого суду справу

за позовом: Прокурора Ворош иловського району м. Донецьк а в інтересах держави в особі Донецької міської ради, м. Дон ецьк

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальніст ю „Кураж”, м. Донецьк

про зобов' язання привест и у придатний для використан ня стан самовільно зайняту з емельну ділянку та повернути її за належністю Донецькій м іській раді шляхом знесення споруд

При участі представників:

від позивача: ОСОБА_1 - довіреність від 16.06.2011 №01/13-3400

від відповідача: ОСОБА_2 - довіреність від 20.09.2011р.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Ворошиловського району м. Донецька звернувся до господарського суду Доне цької області з позовом в інт ересах держави в особі Донец ької міської ради до Товарис тва з обмеженою відповідальн істю „Кураж” про зобов' язан ня привести у придатний для в икористання стан самовільно зайняту земельну ділянку пл ощею 0,0046 га із земель житлової та громадської забудови під розміщення літнього майданч ику (металева конструкція) бі ля кафе (вбудоване приміщенн я) по пр. Гурова, 1 у Ворошиловсь кому районі м. Донецька та пов ернути її за належністю Доне цькій міській раді шляхом зн есення споруд.

В обґрунтування позовних в имог прокурор посилався на ф акт самовільного використан ня відповідачем спірної земе льної ділянки, без одержання правовстановлюючих докумен тів на неї та їх державної реє страції, без встановлення її меж у натурі (на місцевості), щ о є порушенням ст.ст. 125, 126 Земель ного кодексу України.

Позивачем позов прокурора підтримано.

Відповідач, згідно з відзив ом на позовну заяву проти поз овних вимог заперечив, посил аючись на те, що металева конс трукція, розташована на спір ній земельній ділянці, є мало ю архітектурною формою, її зв едення не вимагає будь-яких у згоджень з органами місцевог о самоврядування. Відповідач стверджує, що, оскільки метал еву конструкцію зведено ще в 2006 році, позивачем пропущено с трок позовної давності.

Також, з посиланням на ст. 12 Г ПК України, ст. 17 КАС України, ві дповідач стверджує, що, оскіл ьки відповідач є суб' єктом владних повноважень, даний с пір підлягає розгляду в адмі ністративному суді.

Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши пояснення пр едставників сторін, суд ВСТА НОВИВ:

Старшим державним інспект ором відділу державної інспе кції з контролю за використа нням та охороною земель Упра вління Держкомзему у м. Донец ьку Донецької області 27.05.2010 рок у проведено перевірку відпов ідача відповідно до вимог ст атей 6, 10 Закону України „Про де ржавний контроль за використ анням та охороною земель” з п итання дотримання вимог земе льного законодавства, резуль тати якої викладені в акті пе ревірки від 27.05.2010 року.

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксован о, що на час перевірки відпові дачем самовільно зайнята та використовується земельна д ілянка площею 0,0046 га із земель житлової та громадської забу дови під розміщення літнього майданчику (металева констр укція) біля кафе (вбудоване пр иміщення) по пр. Гурова, 1 у Воро шиловському районі м. Донець ка без правовстановлюючих до кументів та їх державної реє страції, що є порушенням ст.ст . 125, 126 Земельного кодексу Украї ни.

За результатами перевірки Управлінням Держкомзему у м . Донецьку Донецької області 27.05.2010 року відповідачу видано п рипис № 000111, яким відповідачу п риписано усунути порушення в имог земельного законодавст ва.

Постановою головного держ авного інспектора відділу Де ржавної інспекції з контролю за використанням і охороною земель Управління Держкомзе му у м. Донецьку Донецької обл асті про накладення адмініст ративного стягнення від 08.06.2010 р оку № 37-07 дирктора відповідача визнано винним у скоєнні адм іністративного правопоруше ння, відповідальність за яке передбачена ст. 531 Кодексу Укр аїни про адміністративні пра вопорушення.

16.08.2010 року здійснено повторну перевірку відповідача з пит ання дотримання вимог земель ного законодавства, якою вст ановлено невиконання відпов ідачем вимог припису від 27.05.2010 р оку № 000111. За результатами пере вірки 16.08.2010 року відповідачу ви дано припис № 000261, яким приписа но усунути порушення земельн ого законодавства.

Постановою державного інс пектора відділу Державної ін спекції з контролю за викори станням і охороною земель Уп равління Держкомзему у м. Дон ецьку про накладення адмініс тративного стягнення від 17.08.201 0 року директора відповідача визнано винним у скоєнні адм іністративного правопоруше ння, відповідальність за яке передбачена ст. 1885 Кодексу Укр аїни про адміністративні пра вопорушення.

Перевіркою, проведеною 18.10.2010 року державним інспектором в ідділу державної інспекції з контролю за використанням т а охороною земель Управління Держкомзему у м. Донецьку Дон ецької області, результати я кої оформлено відповідним ак том перевірки дотримання вим ог земельного законодавства , встановлено, що на час переві рки відповідачем не виконано вимоги приписів від 27.05.2010 року № 000111 та від 16.08.2010 року № 000261, порушен ня земельного законодавства не усунено.

Листом від 31.08.2011 року № 1716 Упрал інням земельних ресурсів Дон ецької міської ради повідомл ено суд про те, що між позиваче м та відповідачем відсутні о рендні відносини щодо спірно ї земельної ділянки.

Господарський суд вважає в имоги позивача обґрунтовани ми та такими, що підлягають за доволенню з огляду на наступ не.

Основним законом, яким регу люються земельні відносини, є Конституція України. Крім ц ього, земельні відносини рег улюються іншими, прийнятими відповідно до Конституції за конами і підзаконними актами , а саме законами України "Про землеустрій", "Про державний к онтроль за використанням та охороною земель", "Про місцеве самоврядування" та іншими за конами, також Земельним коде ксом України, прийнятим Верх овною Радою України 25.10.2001 року, який набув чинності з 01.01.2002 року .

Відповідно до частини перш ої статті 13 Конституції Украї ни земля є об'єктом права влас ності Українського народу, в ід імені якого це право здійс нюють органи державної влади і органи місцевого самовряд ування в межах, визначених ці єю Конституцією, іншими зако нодавчими актами України.

Статтею 2 Земельного Кодекс у України передбачено, що зем ельні відносини - це суспіл ьні відносини щодо володіння , користування і розпоряджен ня землею. Суб'єктами земельн их відносин є громадяни, юрид ичні особи, органи місцевого самоврядування та органи де ржавної влади.

Завданням земельного зако нодавства є регулювання земе льних відносин з метою забез печення права на землю грома дян, юридичних осіб, територі альних громад та держави, рац іонального використання та о хорони земель.

Стаття 12 Земельного кодексу України встановлює повноваж ення сільських, селищних, міс ьких рад у галузі земельних в ідносин. Зокрема, до їх повнов ажень належить: розпорядженн я землями територіальних гро мад; надання земельних ділян ок у користування із земель к омунальної власності відпов ідно до цього Кодексу; органі зація землеустрою; здійсненн я контролю за використанням та охороною земель комунальн ої власності; додержання зем ельного та екологічного зако нодавства.

Підстави набуття права на з емлю передбачені статтею 116 Зе мельного кодексу України. У ц ій статті врегульовані відно сини щодо набуття громадянам и та юридичними особами прав а власності та права користу вання земельними ділянками і з земель державної або комун альної власності. Підставою набуття права на землю у таки х випадках є рішення органів виконавчої влади або органі в місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визнач ених цим Кодексом або за ре зультатами аукціону.

На підставі рішень сільськ их, селищних, міських рад, а в о кремих випадках - районних і обласних рад, земельні ділян ки передаються у власність г ромадян і юридичних осіб із з емель комунальної власності шляхом відведення їх в натур і (на місцевості) та оформленн я відповідних правовстановл юючих документів.

Порядок надання у постійне користування земельних діля нок встановлений статтею 123 Зе мельного кодексу України. Та к, згідно ч. 1 цієї статті надан ня земельних ділянок держа вної або комунальної власн ості у користування здійсню ється на підставі рішень орг анів виконавчої влади або ор ганів місцевого самоврядува ння. Рішення зазначених орга нів приймається на підставі проектів землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок у разі зміни цільового призн ачення земельних ділянок; на дання в користування земел ьних ділянок, межі яких не в становлені в натурі (на місце вості).

Надання у користування з емельної ділянки, межі як ої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її ці льового призначення, здійсн юється на підставі технічної документації із землеустро ю щодо складання документ а, що посвідчує право корис тування земельною ділянкою.

Відповідно ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацік авлена в одержанні у користу вання земельної ділянки із земель державної або комунал ьної власності за проектом ї ї відведення, звертається з клопотанням про вибір мі сця розташування земельної д ілянки до відповідної сільсь кої, селищної, міської, районн ої, обласної ради, Кабінету Мі ністрів України, Ради мініст рів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

Умови і строки розроблення проектів відведення земельн их ділянок визначаються дого вором , укладеним замовником з виконавцем цих робіт відп овідно до типового договору .

Розроблений проект землеу строю щодо відведення земель ної ділянки подається Комісі ї з розгляду питань, пов'язани х з погодженням документації із землеустрою. Комісія прот ягом трьох тижнів з дня одерж ання проекту надає відповідн ому органу виконавчої влади чи органу місцевого самовряд ування свій висновок щодо по годження проекту або відмови у його погодженні. У разі відм ови у погодженні проекту він повертається заявнику у заз начений у цій частині строк.

Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування у двотижнев ий строк з дня отримання прое кту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки, а в раз і необхідності здійснення об ов'язкової державної експерт изи землевпорядної документ ації згідно із законом - після отримання позитивного висно вку такої експертизи приймає рішення про надання земельн ої ділянки у користування.

Рішенням про надання земел ьної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеу строю щодо відведення земель ної ділянки; вилучення земел ьних ділянок у землекористув ачів із затвердженням умов в илучення земельних ділянок ( у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у ко ристування з визначенням умо в її використання і затвердж енням умов надання, у тому чис лі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сі льськогосподарського та ліс огосподарського виробництв а.

Згідно статті 125 Земельного кодексу України Право власн ості на земельну ділянку, а та кож право постійного користу вання та право оренди земель ної ділянки виникають з моме нту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 126 Земельно го кодексу України право вла сності на земельну ділянку і право постійного користуван ня земельною ділянкою посвід чується державними актами. Ф орми державних актів затверд жуються Кабінетом Міністрів України.

Право оренди земельної діл янки посвідчується договоро м оренди землі, зареєстрован им відповідно до закону.

Визначення терміну „самов ільне зайняття земельних діл янок” наведене в ст. 1 Закону У країни „Про державний контро ль за використанням та охоро ною земель”. За приписами ціє ї статті, самовільне зайнятт я земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичн е використання земельної діл янки за відсутності відповід ного рішення органу виконавч ої влади чи органу місцевого самоврядування про її перед ачу у власність або надання у користування (оренду) або за в ідсутності вчиненого правоч ину щодо такої земельної діл янки, за винятком дій, які відп овідно до закону є правомірн ими.

Виходячи з матеріалів спра ви, рішення позивача про пере дачу відповідачу у власність спірної земельної ділянки а бо надання її у користування (оренду), відсутнє, в матеріал ах справи відсутні вчинені в ідповідачем правочини щодо с пірної земельної ділянки.

Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини сп рави, на які вона посилається , як на підставу своїх вимог та заперечень.

Судом встановлено, що спірн а земельна ділянка використо вується відповідачем самові льно, з порушенням земельног о законодавства, що підтверд жується матеріалами справи, зокрема, актами перевірки до тримання вимог земельного за конодавства від 27.05.2010 року, від 16.08.2010 року та від 18.10.2010 року.

Тобто, матеріалами справи п ідтверджується самовільне з аволодіння відповідачем спі рною земельною ділянкою, що н е спирається на закон і відбу вається з порушенням визначе ного порядку надання земельн их ділянок, що здійснюється б ез наявності відповідного рі шення та/або вчинення правоч ину щодо спірної земельної д ілянки.

Відповідачем не надано суд у документів, що підтверджую ть право відповідача на кори стування земельною ділянкою площею 0,0046 га із земель житлов ої та громадської забудови п о пр. Гурова, 1 у Ворошиловсько му районі м. Донецька, що викор истовується під розміщення л ітнього майданчику (металева конструкція) біля кафе (вбудо ване приміщення).

Заходів щодо усунення пору шень земельного законодавст ва відповідачем не вжито, сам остійно земельну ділянку від повідачем не звільнено.

Згідно статті 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки під лягають поверненню власника м землі або землекористувача м без відшкодування затрат, п онесених за час незаконного користування ними. Підприємс тва, установи, організації та громадяни, винні у самовільн ому зайнятті земель, зобов'яз ані самостійно (за власний ра хунок) привести ділянку до ст ану, придатного для використ ання, відновити порушені меж ові знаки, знести самовільно зведені будівлі.

Відповідно до ч.3 ст.212 цього К одексу повернення самовільн о зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суд у.

Таким чином, суд вважає поз овні вимоги обґрунтованими т а такими, що підлягають задов оленню.

Суд спростовує твердження відповідача про підвідомчіс ть даного спору адміністрати вному суду з огляду на наступ не.

Імперативні приписи норм с татей 13-14 Конституції України , статей 177, 181 Цивільного кодекс у України та статей 1, 6-17 Земель ного кодексу України прямо в изначають, що земля та її надр а, які знаходяться в межах тер иторії України - є об'єктами пр ава власності Українського н ароду. При цьому, від імені Укр аїнського народу права власн ика здійснюють органи держав ної влади та органи місцевог о самоврядування в межах, виз начених Конституцією.

Означені норми вказують не тільки те, що земля є об'єктом цивільного права з усіма нео бхідними ознаками нерухомої речі, але й те, що реалізація в изначених частиною 1 статті 319 ЦК України повноважень влас ника цієї нерухомої речі зді йснюється відповідними орга нами державної влади та орга нами місцевого самоврядуван ня, на підставі відповідних з аконів, причому суб'єкти прав є рівними у праві на користув ання природними об'єктами пр ава власності Українського н ароду.

Тобто, у даному випадку Доне цька міська рада виступає як власник спірної земельної д ілянки, який в силу свого стат усу та наданих повноважень м ає право розпоряджатись нею у встановленому порядку.

Таким чином, відповідач у сп ірних правовідносинах не зді йснює владних повноважень, а виступає як суб' єкт господ арських відносин. Отже, даний спір має розглядатись у поря дку господарського судочинс тва.

Як зазначалось, відповідач стверджує, що при поданні поз ову пропущено строк позовної давності, оскільки металеву конструкцію на спірній земе льній ділянці зведено ще в 2006 р оці.

Відповідно до ст. 257 Цивільно го кодексу України загальна позовна давність встановлює ться тривалістю у три роки.

Статтею 261 цього ж кодексу ви значено, що перебіг позовної давності починається від дн я, коли особа довідалася або м огла довідатися про порушенн я свого права або про особу, як а його порушила.

Як вбачається з матеріалів справи, порушення відповіда чем вимог земельного законод авства щодо самовільного зай няття спірної земельної діля нки було встановлено внаслід ок проведення 27.05.2010 року відділ ом державної інспекції з кон тролю за використанням та ох ороною земель Управління Дер жкомзему у м. Донецьку Донець кої області перевірки відпов ідача відповідно до вимог ст атей 6, 10 Закону України „Про де ржавний контроль за використ анням та охороною земель” з п итання дотримання вимог земе льного законодавства.

Лише після складання уповн оваженим на те органом 27.05.2010 рок у акту перевірки дотримання вимог земельного законодавс тва, в якому зафіксовано факт самовільного зайняття відпо відачем спірної земельної ді лянки, її власник міг довідат ись про порушення свого прав а, а також про особу, яка таке п раво порушила.

З матеріалів справи не вбач ається, та жодною особою не за явлено про те, що уповноважен им на те державою органом про водились будь які інші попер едні перевірки щодо дотриман ня вимог земельного законода вства на спірній земельній д ілянці.

З огляду на викладене, суд в важає безпідставними твердж ення відповідача про порушен ня у даному випадку строків п озовної давності.

Судові витрати згідно ст. 49 Г осподарського процесуально го кодексу України суд покла дає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. 13, 14 Конституції України, ст.ст. 1, 2, 6-17 116, 123, 125, 126, 212 Земе льного кодексу України, ст.ст . 177, 181, 319 Цивільного кодексу Укра їни ст. 16 Закону України „Про о ренду землі”, ст. 1 Закону Укра їни „Про державний контроль за використанням та охороною земель” ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 49, 82-85 Госпо дарського процесуального ко дексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Прокурора В орошиловського району м. Дон ецька в інтересах держави в о собі Донецької міської ради до Товариства з обмеженою ві дповідальністю „Кураж” про з обов' язання привести у прид атний для використання стан самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,0046 га із земел ь житлової та громадської за будови під розміщення літньо го майданчику (металева конс трукція) біля кафе (вбудоване приміщення) по пр. Гурова, 1 у Во рошиловському районі м. Доне цька та повернути її за належ ністю Донецькій міській раді шляхом знесення споруд - за довольнити.

Зобов' язати Товариство з обмеженою відповідальністю „Кураж” (83055, м. Донецьк, пр. Гуро ва, 1, ЄДРПОУ 25112198) привести у прид атний для використання стан самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,0046 га із земел ь житлової та громадської за будови під розміщення літньо го майданчику (металева конс трукція) біля кафе (вбудоване приміщення) по пр. Гурова, 1 у Во рошиловському районі м. Доне цька та повернути її за належ ністю Донецькій міській раді шляхом знесення споруд.

Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю „Ку раж” (83055, м. Донецьк, пр. Гурова, 1, ЄДРПОУ 25112198) на користь Державн ого бюджету України державн е мито в розмірі 85 грн.

Стягнути з Товариства з обм еженою відповідальністю „Ку раж” (83055, м. Донецьк, пр. Гурова, 1, ЄДРПОУ 25112198) на користь Державн ого бюджету України (р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФ О 834016, ЄДРПОУ 34687001, Отримувач: УДК у Київському районі м. Донець ка, код бюджетної класифікац ії 22050003) витрати з інформаційно -технічного забезпечення роз гляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.

Суддя Гончаров С.А.

< Список > < Дов ідник >

< Список > < Довід ник >

< Текст >

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення20.09.2011
Оприлюднено03.11.2011
Номер документу18825572
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/100пн

Постанова від 01.11.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 13.10.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Рішення від 20.09.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 01.09.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 03.08.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 16.12.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 25.09.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 09.07.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 27.06.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні