ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Севастопольська, 43, м . Сімферополь, Автономна Респ убліка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
< Текст >
30 серпня 2011 р.
(18:14) Справа №2а-7058/11/0170/19
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі
головуючого судді Кузняко вої С.Ю.,
при секретарі Устіновій І.В .,
за участю представника поз ивача Меріць К.С.,
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу
< Текст >, < Поле для ввода текс та >
за позовом Первинної проф спілкової організації Бахчи сарайського району електрич них мереж < Список > < Позива ч в особі >
до Управління Пенсійного фонду України в Бахчисарайс ькому районі АР Крим < Список > < Відповідач в особі > < Тек ст >
про визнання недійсними та скасування рішень,
Суть спору: позивач зверну вся до суду з адміністративн им позовом (з урахуванням уто чнених позовних вимог) до Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Бахчисарайському райо ні АР Крим про визнання недій сними та скасування рішення № 329 від 24.05.2011 р. щодо застосуванн я фінансових санкцій за прих овування (зниження) позиваче м суми заробітної плати, випл ат, доходів на суму 32760,00 грн., а та кож рішення № 335 від 25.05.2011 р. про за стосування фінансових санкц ій за ненадання звітності за період з лютого 2009 р. по листоп ад 2009 р. на суму 17717,37 грн. Позовні в имоги мотивовано тим, що ріше ння про застосування фінансо вих санкцій прийняті відпові дачем на підставі п.п.3,5 ч. 9 ст. 106 З акону України “Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування”, яка втратил а чинність 01.01.2011 року з дня набр ання чинності Законом Україн и “Про збір та облік єдиного в неску на загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання” від 08.07.2010 року № 2464-VІ. Позива ч вважає, що підставою застос ування фінансових санкцій не може бути норма, яка втратила чинність.
У судовому засіданні предс тавник позивача на позовних вимогах наполягав, з підстав викладених у позовній заяві .
Представник відповідача д о суду не з' явився, 30.08.2011 року н аправив клопотання про розгл яд справи за його відсутніст ю та письмові пояснення, у яки х заперечував у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те що, згідно з п. 7 “Прикінце вих та перехідних положень” Закону України “Про збір та о блік єдиного внеску на загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування” № 2464-VІ від 08.07 .2010 року стягнення заборгован ості із сплати страхових вне сків за діючими видами загал ьнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахо ваних та/або несплачених у пе ріод до 1 січня 2011 року, у тому чи слі нарахованих внесків, стр ок сплати яких на 1 січня 2011 рок у не настав, здійснюються фон дами загальнообов'язкового д ержавного соціального страх ування відповідно до законод авства, яке діяло на час виник нення заборгованості або зас тосування штрафних санкцій.
Розглянувши подані докуме нти та матеріали справи, засл ухавши пояснення представни ка позивача, всебічно і повно з' ясувавши всі фактичні об ставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об' єктивно оцінивши докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Судом встановлено, що 06.0 5.2011 року Управлінням Пенсійно го фонду України в Бахчисара йському районі АР Крим прове дена планова перевірка з пит ань своєчасності, достовірно сті та повноти нарахування с трахових внесків на загально обов'язкове державне пенсійн е страхування за період з 18.07.2006 р. по 31.12.2010 р., та єдиного внеску н а загальнообов'язкове держав не соціальне страхування за період з 01.01.2011 р. по 31.03.2011 р., повноти та своєчасності перерахуван ня авансових платежів у вигл яді сум страхових внесків за період з 18.07.2006 р. по 04.05.2011 р. достові рності відомостей, що надают ься в систему персоніфікован ого обліку відомостей за пер іод з 18.07.2006 р. по 31.03.2011р.
Результати перевірки знай шли відображення в акті №29-10 ві д 06.05.2011 року (а.с. 16-23).
На підставі зазначеного ак ту перевірки, відповідач при йняв рішення про застосуванн я фінансових санкцій за прих овування (зниження) страхови ком суми заробітної плати, (ви плат, доходів), на які нарахову ються страхові внески № 329 від 24.05.2011 року на суму 32760,00 грн., а тако ж рішення про застосування ф інансових санкцій за ненадан ня звітності та надання недо стовірних відомостей звітно сті, передбаченим законодавс твом, наданої до органів Пенс ійного фонду України № 335 від 25. 05.2011 року на суму 17717,37 грн.
Суд перевіряючи наявність в Управлінням Пенсійного фо нду України в Бахчисарайсько му районі АР Крим підстав для нарахування позивачу фінанс ових санкцій, а також відпові дність прийнятих рішень про застосування фінансових сан кцій нормам чинного законода вства встановив наступне.
Ст.19 Конституції України ви значає, що органи державної в лади та органи місцевого сам оврядування зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.
Оцінюючи правомірність ді й та рішень органів Пенсійно го фонду України , суд має кер уватися критеріями, закріпл еними у ст. 2 КАС України, згідн о з якою у справах щодо оскарж ення рішень, дій чи бездіяльн ості суб'єктів владних повно важень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчи нені) вони: 1) на підставі, у межа х повноважень та у спосіб, що п ередбачені Конституцією та з аконами України; 2) з використа нням повноваження з метою, з я кою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахув анням усіх обставин, що мають значення для прийняття ріше ння (вчинення дії); 4) безсторон ньо (неупереджено); 5)добросові сно; 6) розсудливо; 7) з дотриманн ям принципу рівності перед з аконом, запобігаючи несправе дливій дискримінації; 8) пропо рційно, зокрема з дотримання м необхідного балансу між бу дь-якими несприятливими насл ідками для прав, свобод та інт ересів особи і цілями, на дося гнення яких спрямоване це рі шення (дія); 9) з урахуванням пра ва особи на участь у процесі п рийняття рішення; 10) своєчасно , тобто протягом розумного ст року.
Приймаючи до уваги, що спірн і правовідносини виникли до набрання чинності Законом Ук раїни “Про збір та облік єдин ого внеску на загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування” від 08.07.2010 року № 2464-VІ, то бто до 01.01.2011 року, суд вважає за н еобхідне керуватися нормами , чинними на момент виникненн я спірних правовідносин.
Принципи, основи та механіз м функціонування системи заг альнообов' язкового держав ного пенсійного страхування визначені в Законі України “ Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування” в ід 09.07.03р. №1058-IV (далі - Закон Україн и №1058-IV ) в редакції, чинній на мо мент виникнення спірних прав овідносин скоєння позиваче м правопорушення.
Згідно із ст. 1 Закону Україн и №1058-IV страхові внески - це ко шти відрахувань на соціальне страхування та збір на обов'я зкове державне пенсійне стра хування, сплачені згідно із з аконодавством, що діяло рані ше; кошти, сплачені на загальн ообов'язкове державне пенсій не страхування відповідно до цього Закону.
Стаття 3 Закону України №1058-IV в изначає, що суб'єктами систем и пенсійного забезпечення в Україні є, зокрема Пенсійний фонд і страхувальники.
Частиною 3 статті 15 Закону Ук раїни №1058-IV встановлено, що стр ахувальники набувають стату су платників страхових внеск ів до Пенсійного фонду з дня в зяття їх на облік територіал ьним органом Пенсійного фонд у.
Згідно з ч. 6 ст. 17 Закону Украї ни №1058-IV, страхувальник зобов'я заний нараховувати, обчислюв ати і сплачувати в установле ні строки та в повному обсязі страхові внески.
Частиною 6 статті 20 Закону Ук раїни №1058-IV встановлено, що стр ахувальники зобов' язані сп лачувати страхові внески, на раховані за відповідний баз овий звітний період, не пізні ше ніж через 20 днів із дня закі нчення цього періоду (ч. 6 ст. 20 З акону України №1058-IV).
Відповідальність страхува льників, банків, організацій , що здійснюють доставку пенс ій, та їх посадових осіб було п ередбачено ст. 106 Закону Украї ни “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня”.
Відповідно до п. 3 ч. 9 ст. 106 Зак ону України №1058-IV (в редакції на час вчинення правопорушення ) виконавчі органи Пенсійног о фонду застосовують до стра хувальників такі фінансові с анкції за приховування (зани ження) страхувальником суми заробітної плати (виплат, дох оду), на які нараховуються стр ахові внески, накладається ш траф у розмірі всієї суми при хованої (заниженої) заробітн ої плати (виплат, доходу), а в ра зі повторного протягом року такого порушення - штраф у три разовому розмірі суми прихов аної (заниженої) заробітної п лати (виплат, доходу).
Згідно з п. 5 ч. 9 ст. 106 Закону Ук раїни №1058-IV (в редакції на час вч инення правопорушення) викон авчі органи Пенсійного фонду застосовують до страхувальн иків такі фінансові санкції за неподання, несвоєчасне по дання, подання не за встановл еною формою або подання недо стовірних відомостей, що вик ористовуються в системі перс оніфікованого обліку та іншо ї звітності, передбаченої за конодавством, до територіаль них органів Пенсійного фонду накладається штраф у розмір і 10 відсотків суми страхових в несків, які були сплачені або підлягали сплаті за відпові дний звітний період, за кожни й повний або неповний місяць затримки подання відомостей , звітності, але не менше десят и неоподатковуваних мінімум ів доходів громадян, а в разі п овторного протягом року тако го порушення - у розмірі 20 відс отків зазначених сум та не ме нше 20 неоподатковуваних міні мумів доходів громадян.
Проте, Законом України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування” від 08.07.2010 року № 2464-VІ внесені змін и до Закону України “Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування”, зокрем а, виключено п. 3, 5 ч. 9 ст. 106 Закону України “Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування”.
Відповідно до п. 1 Розділу VIII З акону України “Про збір та об лік єдиного внеску на загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування” цей Закон набрав чинності з 1 січня 2011 ро ку.
Таким чином, на момент прийн яття позивачем рішень № 329 від 24.05.2011 року та № 335 від 25.05.2011 року про застосування до відповідача фінансових санкцій, норми, що передбачали відповідальніс ть п. 3, 5 ч. 9 ст. 106 Закону України “ Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування ”, втратили чинність.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України с уд при вирішенні справи керу ється принципом законності, відповідно до якого: суд вирі шує справи відповідно до Кон ституції та законів України, а також міжнародних договор ів, згода на обов'язковість як их надана Верховною Радою Ук раїни; суд застосовує інші но рмативно-правові акти, прийн яті відповідним органом на п ідставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конс титуцією та законами України .
Статтею 58 Конституції Украї ни встановлено, що Закони та і нші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі , крім випадків, коли вони пом' якшують або скасовують відпо відальність особи.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.02.1999 року № 1/99-р п надано роз' яснення про те , що ч. 1 ст. 58 Конституції Україн и щодо дії нормативно-правов ого акта в часі треба розуміт и так, що вона починається з мо менту набрання цим актом чин ності і припиняється з втрат ою ним чинності, тобто до поді ї, факту застосовується той з акон або інший нормативно-пр авовий акт, під час дії якого в они настали або мали місце.
Відповідно, правомірність поведінки особи, зокрема, дот римання нею норм законодавст ва про сплату обов' язкових страхових внесків, слід визн ачати із застосуванням закон одавства, яке діяло на момент вчинення відповідних дій аб о бездіяльності такої особи.
В свою чергу, заходи відпові дальності, які можуть бути за стосовані до особи-порушника слід визначати на підставі з аконодавства, яке є чинним на момент виявлення та застосу вання відповідних санкцій.
Таким чином, якщо певне діян ня було правопорушенням на м омент його вчинення і за таке діяння до особи було застосо вано заходи відповідальност і, передбачені чинним на той ч ас нормативним актом, відпов ідні санкції підлягають стяг ненню з особи і після втрати ч инності нормативним актом, щ о визначав зміст відповідаль ності.
Пунктом 7 Прикінцевих та пер ехідних положень Закону Укра їни “Про збір та облік єдиног о внеску на загальнообов'язк ове державне соціальне страх ування” передбачено, що на пе ріод до повного стягнення за боргованості із сплати страх ових внесків за діючими вида ми загальнообов'язкового дер жавного соціального страхув ання та сум штрафних санкцій , нарахованих та/або не сплаче них у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внес ків, строк сплати яких на 1 січ ня 2011 року не настав, та відпові дних штрафних санкцій за фон дами загальнообов'язкового д ержавного соціального страх ування зберігаються повнова ження щодо контролю за прави льністю нарахування, своєчас ністю сплати страхових внеск ів, застосування фінансових санкцій, якими вони були наді лені до набрання чинності ци м Законом.
З аналізу наведеної норми ч инного законодавства вбачає ться, що органи пенсійного фо нду зберегли повноваження що до контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сп лати страхових внесків, заст осування фінансових санкцій , якими вони були наділені до н абрання чинності цим Законом , тобто в тому числі повноваже ння, передбачені статтею 106 За кону України “Про загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування”.
Отже, органи пенсійного фон ду мають право стягувати нед оїмку, штраф та пеню, однак, ті льки ті, які виникли у період д о 01.01.2011 року. Механізм стягнення цих сум відповідає змісту ст атті 106 Закону України “Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування” та з астосовується з посиланням н а пункт 7 Перехідних положень Закону України “Про збір та о блік єдиного внеску на загал ьнообов'язкове державне соці альне страхування”.
Проте, органи пенсійного фо нду з 01.01.2011 року не вправі за пор ушення, вчинені до 01.01.2011року, на раховувати штрафи, передбаче ні статтею 106 Закону України “ Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування ”, оскільки передбачені цією нормою склад правопорушень та санкції за їх вчинення втр атили чинність, у зв' язку з ч им їх застосування з 01.01.2011 року суперечить статті 58 Конститу ції України, не зважаючи на зм іст пункту 7 Перехідних полож ень Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на за гальнообов'язкове державне с оціальне страхування”.
Застосування відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень норми, яка втратила чи нність, суперечить засадам в ерховенства права, що передб ачає, в першу чергу, суворе дот римання суб'єктами владних п овноважень вимог чинного зак онодавства під час виконання останніми владних управлінс ьких функцій при реалізації публічно-правового інтересу .
Дискреційні повноваження органів державної влади та с посіб їх здійснення повинні полягати виключно в межах пр инципу законності із застосу ванням правових норм, що мают ь законну силу під час притяг нення до відповідальності юр идичних та фізичних осіб за в чинене правопорушення. Недот римання цього принципу призв одить до негативних наслідкі в у вигляді руйнування право вих підвалин функціонування механізму органів державної влади як окремих ланок у сист емі останньої, зокрема у дано му випадку - сфери загальнооб ов'язкового державного пенсі йного страхування.
Отже Управління Пенсійног о Фонду України у м. Феодосія А Р Крим при застосуванні фіна нсових санкцій до ДП "Склопла стик" за несвоєчасну сплату с трахових внесків за період з лютого 2009 р. по листопад 2009 р. неп равомірно винесло рішення № 329 від 24.05.2011 року на підставі п.3 ч. 9 ст. 106 Закону України №1058-IV у сум і 32760,00 грн. та № 335 від 25.05.2011 року на п ідставі п. 5 ч. 9 ст. 106 Закону Укра їни №1058-IV у сумі 17717,37 грн., який бул о виключено з 01.01.2011 відповідно д о Закону України № 2464 від 08.07.2010.
Відповідно до статті 71 КАС У країни в адміністративних сп равах про протиправність ріш ень, дій чи бездіяльності суб 'єкта владних повноважень об ов'язок щодо доказування пра вомірності свого рішення, ді ї чи бездіяльності покладаєт ься на відповідача, якщо він з аперечує проти адміністрати вного позову.
Відповідачем не доведено з аконність винесення рішень № 329 від 24.05.2011 року про застосуванн я фінансових санкцій на підс таві п.3 ч. 9 ст. 106 Закону України №1058-IV у сумі 32760,00 грн. та № 335 від 25.05.2011 року про застосування фінанс ових санкцій на підставі п. 5 ч . 9 ст. 106 Закону України №1058-IV у сум і 17717,37 грн.
Відповідно до п.1 ч.2 ст. 162 КАС У країни у разі задоволення ад міністративного позову суд м оже прийняти постанову про в изнання протиправними рішен ня суб'єкта владних повноваж ень чи окремих його положень , дій чи бездіяльності і про ск асування або визнання нечинн им рішення чи окремих його по ложень, про поворот виконанн я цього рішення чи окремих йо го положень із зазначенням с пособу його здійснення.
З наведеного слідує, що скас ування рішення суб' єкта вла дних повноважень є наслідок визнання цього рішення проти правним.
В свою чергу, частиною 2 ст.11 К АС України передбачено право суду вийти за межі позовних в имог тільки в разі, якщо це нео бхідно для повного захисту п рав, свобод та інтересів стор ін чи третіх осіб, про захист я ких вони просять.
Враховуючи необхідність п овного захисту прав та інтер есів позивача суд вважає нео бхідним визнати протиправни ми та скасувати рішення Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Бахчисарайському район і АР Крим від 24.05.2011 року № 329 та ріш ення від 25.05.2011 року № 335.
З матеріалів справи вбачає ться, що позивач сплатив судо вий збір, згідно з квітанцією №87 від 09 червня 2011 року у розмір і 3,40 грн., тому, відповідно до ст .94 КАС України, суд вважає за не обхідне стягнути з Державног о бюджету України на користь позивача сплачений судовий збір у розмірі 3,40 грн.
У судовому засіданні, яке ві дбулось 30.08.2011 року, оголошено в ступну та резолютивну частин и постанови.
Відповідно до вимог ст. 163 КАС України постанова оформлена та підписана 05.09.2011 року.
На підставі викладеного, ке руючись ст. 94, ст. 160 -163 КАС Україн и, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1.Позовні вимоги задоволь нити.
2.Визнати протиправним та ск асувати рішення Управління П енсійного фонду України в Ба хчисарайському районі АР Кри м про застосування фінансови х санкцій на підставі п.3 ч. 9 ст. 106 Закону України №1058-IV у сумі 32760 ,00 грн. від 24.05.2011 року № 329.
3. Визнати протиправним та с касувати рішення Управління Пенсійного фонду України в Б ахчисарайському районі АР Кр им про застосування фінансов их санкцій на підставі п. 5 ч. 9 с т. 106 Закону України №1058-IV у сумі 17717,37 грн. від 25.05.2011 року № 335.
4.Стягнути з Державного бюдж ету України (п\р 31115095700002, МФО 824026 ЗКП О 34740405, код платежу 22090200 у банку од ержувача: ГУ ДКУ в АР Крим м. Сі мферополь одержувач: Держбюд жет м. Сімферополя (або іншого рахунку)) на користь Первинн ої профспілкової організаці ї Бахчисарайського району ел ектричних мереж (98400, АР Крим, м. Б ахчисарай, вул. С. Чекаліна, 3, ід ентифікаційний код 34416817) 3,40 грн. в итрат зі сплати судового збо ру.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частини постанови або розгляду справи у порядку пи сьмового провадження, апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.
Суддя < підпис > Кузнякова С.Ю.
< Текст >
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2011 |
Оприлюднено | 07.11.2011 |
Номер документу | 18843798 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кучерук Олег Васильович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кузнякова С.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні