19.09.2011
Справа № 2-а-2283 2011 рік
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2011року 09 го д. 05 хв. смт.Березанка
Суддя Березанського район ного суду Миколаївської обла сті Старчеус О.П., розглянувши у скороченому провадженні в смт. Березанка адміністрати вну справу за позовом ОСОБА _1 до Управління Пенсійн ого фонду України в Березанс ькому районі Миколаївської о бласті про визнання протипра вною бездіяльність та зобов 'язання здійснити нарахуванн я і виплату недоплаченої щом ісячної державної соціально ї допомоги, як дитині війни, -
в с т а н о в и л а :
Позивач ОСОБА_1 08. 09.2011 року звернувся до суду із в казаним адміністративним по зовом, посилаючись на те, що ві н народився ІНФОРМАЦІЯ_1 р оку та відповідно до ст.6 Зако ну України “Про соціальний з ахист дітей війни” має стату с дитини війни і тому має прав о на підвищення до пенсії в ро змірі 30% від мінімальної пенсі ї за віком, але відповідачем в казана соціальна допомога йо му не нараховувалась та не ви плачувалась. Тому просить ви знати бездіяльність УПФ у Бе резанському районі протипра вною, зобов'язати УПФ здійсни ти перерахунок та виплатити йому соціальну допомогу з 08.04 .2011 року і до винесення судом рі шення по справі.
Відповідач - управління П енсійного фонду України в Бе резанському районі позовні в имоги не визнав, надав суду пи сьмове заперечення проти поз ову, посилаючись на те, що розм ір мінімальної пенсії за вік ом, що застосовується для обч ислення підвищення пенсії ос обам, яким встановлено стату с “діти війни”, законодавчо н е врегульовано, а мінімальни й розмір пенсії за віком, вста новлений Законом України “Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування”, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим зак оном, і не може бути застосова ний для визначення розмірів соціальних виплат непрацезд атним громадянам. Також зазн ачив, що підвищення до пенсії на підставі Закону України “ Про соціальний захист дітей війни” повинне виплачуватис ь за рахунок коштів Державно го бюджету України, а не за ра хунок коштів Пенсійного фонд у, і вказаним Законом не перед бачено обов'язок саме відпов ідача здійснювати призначен ня та виплату пенсій дітям ві йни. Крім того, вважає, що при в изначенні розміру державної соціальної допомоги “дітям війни” застосовується ст.6 За кону України “Про соціальний захист дітей війни” у редакц ії Закону від 28.12.2007 року, якою пе редбачена виплата державної соціальної допомоги з 01.01.2008 р. в розмірі 10% від прожиткового м інімуму для осіб, які втратил и працездатність і зазначена допомога виплачується позив ачу. Посилаючись на викладен е, на Закон України “Про в несення змін до Закону Украї ни “Про державний бюджет Укр аїни на 2011 рік”, який набрав чин ності 19.06.2011 року та на Постанов у Кабінету Міністрів України № 745 “Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансую ться за рахунок коштів держа вного бюджету”, яка набрала ч инності 23.07.2011 року, просить повн істю відмовити позивачу у за доволенні позовних вимог.
Розглянувши у скороченому провадженні дану справу, оці нивши повідомлені сторонами обставини, суд приходить до в исновку про часткове задовол ення позовних вимог з таких п ідстав.
Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни” від 18.11.2004 року № 2195-IV , дитиною війни визнається ос оба, яка є громадянином Украї ни та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світов ої війни було менше 18 років.
Судом встановлено, і сторо нами не оспорюється, що позив ач відповідно до ст.1 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни” має статус дити ни війни та отримує державну соціальну допомогу як дитин а війни у розмірі 10 відсотків прожиткового мінімуму для ос іб, що втратили працездатніс ть. Зазначені обставини підт верджено копією паспорта, пе нсійного посвідчення, довідк ою УПФУ в Березанському райо ні.
Відповідно до ст.ст. 6,7 вказа ного Закону, дітям війни пенс ії підвищуються на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м. Фінансове забезпечення де ржавних соціальних гарантій , передбачених цим законом, зд ійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Мінімальна пенсія за віком в ідповідно до ст. 28 Закону Укра їни “Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання” встановлюється у розмі рі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність.
Згідно з пп.2 п.41 розділу II Зако ну України “Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України” від 28.12.20 07 року № 107-VI, ст.6 Закону України “ Про соціальний захист дітей війни” від 18.11.2004 року № 2195-IV виклад ено в новій редакції, згідно я кої дітям війни (крім тих, на я ких поширюється дія Закону У країни “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту”) до пенсії виплач ується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для у часників війни. Частиною 4 ста тті 14 Закону України “Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” від 22.10.2993 року № 3551-XII визначено, що уча сникам війни пенсії підвищую ться на 10 відсотків прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку № 10-рп/2008 п.п.2 п.41 розділу II Зако ну України “Про Державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України” від 28.12.20 07 року № 107-VI, визнано неконститу ційним.
Конституційний Суд Україн и у Рішеннях від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007, в ід 22.05.2008 р. № 10-рп/2008 та від 30.11.2010 р. № 1-47/2 010 підкреслив, що законом про Д ержавний бюджет України не м ожна вносити зміни до інших з аконів, зупиняти їх дію чи ска совувати їх, оскільки з об' є ктивних причин це створює пр отиріччя у законодавстві, у р азі необхідності зупинення д ії законів, внесення до них зм ін і доповнень, визнання їх не чинними мають використовува тись окремі закони.
Відповідно до ч.2 ст.152 Консти туції України, ч.2 ст.73 Закону Ук раїни «Про Конституційний Су д України», закони, інші право ві акти або їх окремі положен ня, що визнані неконституцій ними, втрачають чинність з дн я ухвалення Конституційним С удом України рішення про їх н еконституційність.
Судом встановлено, що з 1 січ ня 2008 року позивачу підвищено пенсію на 10 відсотків від про житкового мінімуму для осіб, які втратили працездатність на підставі ст. 6 Закону Украї ни “Про соціальний захист ді тей війни” (в редакції від 28.12.2007 року). З 22 травня 2008 року, на підс таві рішення Конституційног о Суду України № 10-рп/2008, перерах унок пенсії з урахуванням ст .6 Закону України “Про соціаль ний захист дітей війни” (в ред акції від 18.11.2004 року) позивачу Управлінням пенсійного фо нду України в Березанському районі не проводився.
Відповідно до ч.2 ст.8 Констит уції України, Конституція Ук раїни має найвищу юридичну с илу. Закони та інші нормативн о-правові акти приймаються н а основі Конституції України і повинні відповідати їй.
В ст. 22 Конституції України з акріплено гарантію конститу ційних прав і свобод, які не мо жуть бути скасовані. При прий нятті нових законів або внес енні змін до чинних законів н е допускається звуження зміс ту та обсягу існуючих прав і с вобод.
Згідно з ч.2 ст.3 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” державні соціальні гарантії дітям війни, встано влені цим Законом, не можуть б ути обмежені або скасовані і ншими нормативно-правовими а ктами.
Відповідно до ст.46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.
Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюдже тних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовід носин нормативно-правових ак тів національного законодав ства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних а сигнувань, тобто посилання о рганами державної влади на в ідсутність коштів як на прич ину невиконання своїх зобов' язань судом не приймається д о уваги. На данному положенні закону акцентував свою уваг у Європейський Суд з прав люд ини у справі “Кечко проти Укр аїни», констатуючи, що не при ймає аргумент Уряду щодо бюд жетних асигнувань, оскільки органи державної влади не мо жуть посилатись на відсутніс ть коштів як на причину невик онання своїх зобов'язань.
Конституційний Суд Україн и у рішенні від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 (справа про рівень пенс ії і щомісячного довічного г рошового утримання) зазначив , що зміст прав і свобод людини - це умови і засоби, які визна чають матеріальні та духовні можливості людини, необхідн і для задоволення потреб її і снування і розвитку. Обсяг пр ав людини - це кількісні пок азники відповідних можливос тей, які характеризують його множинність, величину, інтен сивність і ступінь прояву та виражені у певних одиницях в иміру.
Звуження змісту прав і своб од означає зменшення ознак, з містовних характеристик мож ливостей людини, які відобра жаються відповідними правам и та свободами, тобто якісних характеристик права. Звужен ня обсягу прав і свобод - це з меншення кола суб'єктів, розм іру території, часу, розміру а бо кількості благ чи будь-яки х інших кількісно вимірювани х показників використання пр ав і свобод, тобто їх кількісн ої характеристики.
Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, він наділений державою певним правовим ст атусом, який включає в себе й п раво на додаткові елементи с оціального захисту, зокрема право на отримання надбавки до пенсії.
Наділивши дітей війни зазн аченою соціальною гарантією , держава, таким чином, взяла н а себе публічне зобов'язання забезпечити належний матері альний рівень осіб, які є діть ми війни.
Тобто, між позивачем і держа вою встановлено певний право вий зв'язок у визначеній сфер і життєдіяльності, який хара ктеризується наявністю зобо в'язання держави забезпечити соціальний захист дітей вій ни.
Відповідно до частин 1, 2 стат ті 8 КАС України суд при виріше нні справи керується принцип ом верховенства права, відпо відно до якого, зокрема, людин а, її права та свободи визнают ься найвищими цінностями та визначають зміст і спрямован ість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховен ства права з урахуванням пра ктики Європейського суду з п рав людини.
Відповідно до п.п.2 п.2.1. та п.п.7 п .2.2 Положення про управління П енсійного фонду України в ра йонах, містах і районах у міст ах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 8-2 від 30.04.2002р., на відпов ідача покладено обов' язок с воєчасного нарахування, пере рахування та виплати пенсій за рахунок коштів Фонду та ін ших джерел, встановлених зак онодавством України.
Крім того, статтею 72 Закону У країни "Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання" від 09.07.2003, № 1058-IV передбачен о, що джерелами формування ко штів Пенсійного фонду є тако ж кошти державного бюджету т а цільових фондів, що перерах овуються до Пенсійного фонду у випадках, передбачених цим Законом. Статтею 113 вказаного Закону встановлено, що у разі виникнення дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінансу вання виплати пенсій у солід арній системі (перевищення в идатків над доходами, у тому ч ислі з урахуванням резерву к оштів Пенсійного фонду) у зв'я зку із забезпеченням виплати пенсій в розмірі, передбачен ому статтею 28 цього Закону, та кий дефіцит покривається за рахунок коштів Державного бю джету України.
Розмір мінімальної пенсії за віком визначений ч.1 ст. 28 За кону України «Про загальнооб ов`язкове державне пенсійне страхування», згідно з якою м інімальна пенсія за віком до рівнює прожитковому мінімум у встановленого для осіб, що в тратили працездатність. Іншо го нормативно-правового акта , який би визначав цей розмір а бо встановлював інший розмір , немає.
Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання щомісячної де ржавної соціальної допомоги дітям війни, засновані на при нципі юридичної визначеност і. Зазначений принцип не дозв оляє державі посилатися на в ідсутність певного норматив ного акту, який визначає меха нізм реалізації прав та своб од громадян, закріплених у ко нституційних та інших актах. Як свідчить позиція Європей ського Суду у справі Yvonne van Duym v. Home Offi ce (Case 41/74 van Duym v. Home Office) принцип юридично ї визначеності означає, що за цікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов' язання, взяті державою, навіт ь якщо такі зобов' язання мі стяться у законодавчому акті , який загалом не має автомати чної прямої дії. Така дія зазн аченого принципу пов' язана з іншим принципом - відпові дальності держави, який поля гає у тому, що держава не може посилатися на власне порушен ня зобов' язань для запобіга ння відповідальності. При ць ому, якщо держава чи орган пуб лічної влади схвалили певну концепцію, в даному випадку н ею є надання соціальної допо моги дітям війни, держава чи о рган вважатимуться такими, щ о діють протиправно, якщо вон и відступлять від такої полі тики чи поведінки, оскільки с хвалення такої політики чи п оведінки дало підстави для в иникнення обґрунтованих спо дівань у фізичних осіб стосо вно додержання державою чи о рганом публічної влади такої політики чи поведінки.
Зважаючи на викладене, поси лання відповідача на неврегу льованість питання обчислен ня розміру пенсії дітям війн и чинним законодавством, не п риймається судом до уваги, ос кільки ст.6 Закону України “Пр о соціальний захист дітей ві йни” визначено, що дітям війн и пенсії або щомісячне довіч не грошове утримання чи держ авна соціальна допомога, що в иплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком. З огляду на викладене, дане пит ання чинним законодавством У країни врегульоване.
Крім того, незважаючи на ком петенцію деяких органів влад и по наданню обов'язкових роз 'яснень щодо виконання вимог законодавства, наявність чи відсутність будь-яких відом чих чи міжвідомчих роз'яснен ь, інструкцій та розпоряджен ь щодо механізму виконання н орм Закону України не може бу ти підставою для невиконання цих норм, якщо це тягне за соб ою порушення прав та законни х інтересів громадян України .
Тому, на підставі ст.162 КАС Ук раїни суд вважає за необхідн е зобов'язати відповідача зд ійснити нарахування та випла ту недоплаченої соціальної д опомоги позивачу.
Разом з тим, 14.06.2011 року Верхов ною радою України прийнято Закон України № 3491-VI (3491-17) “Про в несення змін до Закону Украї ни “Про державний бюджет Укр аїни на 2011 рік”, який набрав чин ності 19.06.2011 року.
Пунктом 7 частини 1 зазначен ого Закону Прикінцеві полож ення Закону України “Про Дер жавний бюджет України на 2011 рі к” доповнено пунктом 4, яким вс тановлено, що у 2011 році норми і положення статті 6 Закону Укр аїни “Про соцільний захист д ітей війни”, застосовуються у порядку та розмірах, встано влених Кабінетом Міністрів У країни виходячи з наявного ф інансового ресурсу бюджету п енсійного фонду України на 2011 рік.
Із аналізу наведеної норми випливає, що визначення поря дку та розмірів виплат зазна ченим категоріям громадян де леговано Кабінету Міністрів України.
Статтею 11 Закону України “П ро пенсійне забезпечення” № 1788-XII від 05.11.1991 року також передбач ено, що до відання Кабінету Мі ністрів України належать пит ання, пов'язані з реалізацією і додержанням гарантій, пере дбачених цим Законом.
Оскільки Закон України в ід 14.06.2011 року № 3491-VI “Про внесення змін до Закону України “Про д ержавний бюджет України на 2011 рік” прийнято пізніше Закон у України “Про соціальний за хист дітей війни”, підлягає з астосуванню Закон від 14.06.2 011 року, який не визнано неконс титуційним в установленному порядку.
06.07.2011 року Кабінетом Міністрі в України прийнята Постанова № 745 “Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансую ться за рахунок коштів держа вного бюджету, яка набрала чи нності 23.07.2011 року. Згідно пункту 6 зазначеної Постанови дітям війни (крім тих, на яких пошир юється дія Законів України “ Про статус ветеранів війни, г арантії їх соціального захис ту” та “Про жертви нацистськ их переслідувань”) до пенсії або щомісячного довічного г рошового утримання чи держав ної соціальної допомоги, що в иплачується замість пенсії, підвищення проводиться у роз мірі 49,8 грн.
Враховуючи викладене та зв ажаючи на те, що згідно довідк и Управління Пенсійного фонду України в Березансько му районі Миколаївської обла сті ОСОБА_1 отримує надб авку, як дитина війни в сумі 49,80 грн., вимоги позивача підляга ють частковому задоволенню, тобто підлягає стягненню дер жавна соціальна допомога поз ивачу, як дитині війні, у розмі рі 30 відсотків мінімальної пе нсії за віком з 08.04.2011 року по 22.07.2011 року включно.
Згідно із ч.1 ст.94 КАС України , якщо судове рішення ухвален е на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважен ь, суд присуджує всі здійснен і нею та документально підтв ерджені судові витрати з Дер жавного бюджету України.
Керуючись ст.ст.10,11,86,158-163, 183-2 КАС України, -
п о с т а н о в и л а :
Адміністративний поз ов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Березанському районі Микола ївської області про визнання протиправною бездіяльніст ь та зобов' язання здійснит и нарахування і виплату недо плаченої щомісячної державн ої соціальної допомоги як ди тині війни - задовольнити час тково.
Визнати протиправною безд іяльність Управління Пе нсійного фонду України в Бер езанському районі в частині ненарахування підвищення до пенсії, призначеної ОСОБА_ 1 у розмірі 30 відсотків мінім альної пенсії за віком, встан овленому ст. 28 закону “Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування”, відп овідно до ст.6 Закону України “Про соціальний захист діте й війни” за період з 08 квітня 201 1 року по 22 липня 2011 року включн о.
Зобов' язати Управління Пенсійного фонду України в Березанському районі Микола ївської області здійснити на рахування та виплату підвище ння до пенсії як дитині війни ОСОБА_1 в розмірі 30 відсот ків мінімального розміру пен сії за віком, який встановлен ий ст. 28 закону “Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування”, відповідно до статті 6 Закону України “Пр о соціальний захист дітей ві йни” за період з 08 квітня 2011 рок у по 22 липня 2011 року включно, з у рахуванням проведених за це й період виплат.
В задоволенні решти позовн их вимог ОСОБА_1 відмовити .
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 державне мито в сумі 3,40 грн ..
Постанова підлягає нега йному виконанню.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Одеського апеляційного адм іністративного суду через су д першої інстанції шляхом по дання апеляційної скарги в д есятиденний строк з дня отри мання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасн о надсилається особою, яка її подає, до апеляційної інстан ції.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я, або набрання законної сили постанови за наслідками апе ляційного провадження.
Постанова, прийнята у скоро ченому провадженні, крім вип адків її оскарження в апеляц ійному порядку, є остаточною .
Суддя :
Суд | Березанський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2011 |
Оприлюднено | 01.12.2011 |
Номер документу | 18911339 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Долинський районний суд Івано-Франківської області
Тураш В. А.
Адміністративне
Великобагачанський районний суд Полтавської області
Білецька В. І.
Адміністративне
Свалявський районний суд Закарпатської області
Уліганинець П. І.
Адміністративне
Березанський районний суд Миколаївської області
Старчеус О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні