8/130пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
06.08.08 р. Справа № 8/130пн
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД", м.Горлівка,
ЄДРПОУ 35151878
до відповідача 1 Виконавчого комітету Горлівської міської ради Донецької області,
м.Горлівка, ЄДРПОУ 26352682
до відповідача 2 Горлівської міської ради Донецької області, м.Горлівка, ЄДРПОУ 04052749
про визнання права
Суддя Ємельянов А.С.
Представники:
від позивача: Веремеєв О.О. – по дов.
від відповідача 1: не з'явився
Від відповідача 2: не з'явився
В засіданні суду брали участь:
Згідно із ст.77 ГПК України в засіданні суду
оголошувалась перерва з 31.07.2008р. по 05.08.2008р.
СУТЬ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД", м.Горлівка, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідіча 1, Виконавчого комітету Горлівської міської ради Донецької області, м.Горлівка, відповідача 2, Горлівської міської ради Донецької області, м.Горлівка про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,875 га для розміщення об'єкту – автозаправочного комплексу з автомийкою, готелем, рестораном за адресою: м.Горлівка, Центрально-міський район, вул.Інтернаціональна шляхом укладання договору оренди з Горлівською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Горлівського міського голови.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення ТОВ "СХІД ТРЕЙД" з заявою до Горлівського міського голови.
Відповідач 1 у відзиві №1-4198 від 31.07.2008р. проти позовних вимог заперечує з огляду на те, що укладання договорів оренди земельних ділянок відноситься до повноважень Горлівської міської ради Донецької області.
Відповідач 2 надав відзив на позовну заяву №1-4197 від 31.07.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач 2 посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" та Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах. Крім того, за твердженням відповідача 2, на теперішній час відсутнє законодавство про порядок надання в оренду земельних ділянок під будівництво особам, у яких правовідносини з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування виникли до набрання чинності Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:
17.05.2007р. Товариство з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД" звернулося до Горлівського міського голови з заявою про надання дозволу на збір матеріалів погодження місяця розташування автозаправочного комплексу по вул.Інтернаціональній Центрально-міського району м.Горлівка.
24.07.2007р. комісією у складі першого заступника міського голови, заступників міського голови, начальника Горлівської регіональної державної екологічної інспекції, начальника цеху електрозв'язку №21 ВАТ „Укртелеком”, виконуючого обов'язки начальника управління містобудування та архітектури, виконуючого обов'язки начальника управління водопровідно-каналізаційного господарства ДВП „Укрпромводчермет”, головного санітарного лікаря м.Горлівки, заступника начальника управління земельних ресурсів, начальника управління МНС м.Горлівки, начальника центрально-міської адміністрації, управління державної автомобільної інспекції, начальника відділу культури та туризму позивачу було надано акт вибору земельної ділянки, в якому зазначено, що спірна земельна ділянка за вказаною вище адресою є придатною для будівництва автозаправочного комплексу з автомийкою, готелем та рестораном.
Одночасно, як встановлено судом, ТОВ "СХІД ТРЕЙД" були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту:
- висновок №587 від 20.12.2007р. відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області;
- висновок №369 від 25.12.2007р. відділу культури та туризму виконавчого комітету Горлівської міської ради;
- висновок №18 від 23.01.2008р. Донецької обласної санітарно-епідеміологічної станції;
- висновок №16 від 23.01.2008р державної санітарно-епідеміологічної експертизи;
- висновок №17.01-19-191 від 25.01.2008р. відділу містобудування і архітектури Управління муніципальних послуг Горлівської міської ради;
- висновок №399-07 відділу охорони пам'яток Донецького обласного краєзнавчого музею Управління культури Донецької обласної державної адміністрації;
- висновок №400 від 04.02.2008р. управління земельних ресурсів у місті Горлівка Донецької області;
- висновок державної експертизи землевпорядної документації №623 від 19.02.2008р., виданий Головним управлінням земельних ресурсів у Донецькій області.
Горлівською міською радою було прийнято рішення №V/19-23 від 25.07.2007р., згідно якого позивачу було погоджено місце розташування та надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва автозаправочного комплексу з автомийкою, готелем та рестораном по вул.Інтернаціональній Центрально-міського району м.Горлівка.
Проте, 27.06.2008р. Горлівською міською радою було прийняте рішення №V/33-26 від 27.06.2008р., згідно якого Товариству з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД" було відмовлено у передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається на аукціонах. Одночасно, відповідач 2 повідомив позивача про відсутність законодавчої бази з питань передання в оренду земельних ділянок, згода на відведення яких надана до 01.01.2008р.
Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,8750 га для розміщення об'єкту – автозаправочного комплексу з автомийкою, готелем, рестораном за адресою: м.Горлівка, Центрально-міський район, вул.Інтернаціональна шляхом укладання договору оренди з Горлівською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Горлівського міського голови.
Відповідач 1 та відповідач 2 проти позовних вимог заперечують з підстав, викладених у відзиві відповідно №1-4198 від 31.07.2008р. та №1-4197 від 31.07.2008р.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача 2 такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Горлівського міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.
Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.
Внаслідок внесення змін Законами України від 28.12.2007р. N107-VI та від 03.06.2008р. N 309-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
За висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України.
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.
Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Горлівка, Центрально-міський район, вул.Інтернаціональна була подана тільки одна заявка - ТОВ "СХІД ТРЕЙД". Відповідачами вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.
Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки, розташованої по вул.Інтернаціональній у Центрально-міського районі м.Горлівка нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Горлівського міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.
27.06.2008р. Горлівською міською радою було прийняте рішення №V/33-26 від 27.06.2008р., згідно якого Товариству з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД" було відмовлено у передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку належного відповідача – Горлівської міської ради оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки, розташованої за адресою: м.Горлівка, Центрально-міський район, вул.Інтернаціональна.
Посилання відповідача 2 на відсутність законодавчої бази щодо надання в оренду земельних ділянок, згода на відведення яких надана до 01.01.2008р., як на підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, суд до уваги не приймає, враховуючи, що фактично судом було встановлено правомірність дій позивача як єдиної особи, що може реалізувати своє право на отримання спірної земельної ділянки в оренду в порядку, встановленому Земельним кодексом України та Законом України «Про оренду землі» до внесення у вказані нормативно-правові акти відповідних змін.
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги до відповідача 2 про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,8750 га для розміщення об'єкту – автозаправочного комплексу з автомийкою, готелем, рестораном за адресою: м.Горлівка, Центрально-міський район, вул.Інтернаціональна шляхом укладання договору оренди з Горлівською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Горлівського міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Одночасно, позов в частині вимог до відповідача 1 підлягає залишенню без задоволення, враховуючи відсутність у Виконавчого комітету Горлівської міської ради Донецької області повноважень на укладання договорів оренди землі.
При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкти господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.
У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача 2 повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД", м.Горлівка до Горлівської міської ради Донецької області, м.Горлівка задовольнити повністю.
Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД" на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,8750 га для розміщення об'єкту – автозаправочного комплексу з автомийкою, готелем, рестораном за адресою: м.Горлівка, Центрально-міський район, вул.Інтернаціональна шляхом укладання договору оренди з Горлівською міською радою Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД" з заявою до Горлівського міського голови.
Відмовити повністю у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД", м.Горлівка до Виконавчого комітету Горлівської міської ради Донецької області, м.Горлівка.
Стягнути з Горлівської міської ради Донецької області, м.Горлівка на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІД ТРЕЙД", м.Горлівка витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
У судовому засіданні 06.08.2008р. оголошено повний текст рішення.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2008 |
Оприлюднено | 22.08.2008 |
Номер документу | 1917519 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ємельянов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні