ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02.11.11р. Справа № 8/5005/11046/2011
За позовом Товариства з обмеженою відповідальніст ю "Сата", (м. Дніпропетровськ)
до Відкритого акціонер ного товариства "Енергопоста чальна компанія "Дніпрооблен ерго" в особі Дніпропетровсь ких міських електричних мере ж, (м. Дніпропетровськ)
про скасування операти вно-господарських санкцій в розмірі 14 624,03 грн. за недорахова ну спожиту електричну енергі ю
Суддя Дубінін І.Ю.
Представники:
від позивача: н е з'явився
від відповідача: ОС ОБА_1. - юрисконсульт (дов. № 135 в ід 12.04.11р.)
СУТЬ СПОРУ:
Товариство з обмежено ю відповідальністю "Сата" (дал і-відповідач) звернулося до г осподарського суду із позово м до Публічного товариства з обмеженою відповідальністю "Енергопостачальна компанія "Дніпрообленерго" в особі Дні пропетровських міських елек тричних мереж (далі-відповід ач) про скасування оперативн о-господарських санкцій в ро змірі 14 624,03 грн. за недораховану спожиту електричну енергію.
Позивач обґрунтовує позов ні вимоги виходячи з наступн ого.
Акт про порушення ПКЕЕ № Б 0053 81 від 12.01.11р. та акт проведення ек спертизи № 000066 від 20.01.11р. є не нале жними доказами порушення поз ивачем ПКЕЕ та не можуть бути підставою для нарахування з битків в сумі 14 624,03 грн. за періо д з 06.10.10р. по 12.01.11р. Відповідачем н е доведено належним чином вт ручання позивача в прилад об ліку електроенергії та навми сне пошкодження пломб на при ладі обліку електроенергії.
20.09.2011 року до господарського суду від відповідача надійшл о заперечення на позовну зая ву, в якому проти позовних вим ог заперечує та просить суд в ідмовити у задоволенні позов них вимог та вважає, що при про веденні експертизи приладу о бліку позивача члени комісії діяли у межах своїх повноваж ень встановлених чинним зако нодавством. Акт проведення е кспертизи складено без поруш ення вимог чинного законодав ства. Отже не має підстав для в изнання недійсним рішення, о формленого у вигляді протоко лу від 12.01.2011р. № 3 з сумою нарахува нь 14 624,03 грн.
Розгляд справи відкладавс я з 20.09.11 на 02.11.11р.
Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу сторонами не подава лось.
В порядку ст. 85 ГПК України су дом було оголошено вступну т а резолютивну частини рішенн я.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставників сторін, оцінивши надані докази в їх сукупност і, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
18.03.2009 року між Товариством з обмеженою відповідальніст ю "Сата" та Публічним товарист вом з обмеженою відповідальн істю "Енергопостачальна комп анія "Дніпрообленерго" в особ і Дніпропетровських міських електричних мереж було укла дено договір про постачання електроенергії № 031202 (далі-дого вір).
Як вказує позивач,представ никами відповідача було здій снено перевірку дотримання п озивачем ПКЕЕ на електроуста новці позивача, а саме в кафе, яке знаходиться за адресою: м . Дніпропетровськ, пр. Кірова, 59а.
По результатам перевірки б ув складений акт № Б 005381 від 12.01.2011р . про порушення споживачем ПК ЕЕ (а. с. 12).
Даною перевіркою було вста новлено, що споживач порушив п. 3.3., 3.31., 6.40. ПКЕЕ, а саме, встановле но, що є підозра в фальсифікац ії пломб держстандарту та на явності порошку в нутрі плом би клемної кришки № 19667788, прилад обліку знятий та направлени й на експертизу.
20.01.2011р. представниками відпов ідача була проведена експерт иза приладу обліку електроен ергії, який був знятий при про веденні перевірки 12.01.2011р.
Комісією відповідача, а сам е в присутності представника Центральної служби експлуат ації приладів обліку цеху з р емонту приладів обліку, інже нером по експлуатації прилад ів обліку Глущук М.В., представ ником РЕС-4 та представником Д ержспоживстандарту складен о акт № 000066 проведення експерти зи лічильника електроенергі ї (а. с. 13).
В акті № 000066 проведення експе ртизи лічильника електроене ргії, зазначено, що за результ атами проведеної експертизи лічильника № 19439 типу Дельта 80100 8 дата повірки 2006р. 4 кв., визнано не придатним для подальшої е ксплуатації. Заниження показ ів лічильника здійснювалося таким чином: "вмешательство в работу Эл. Счетчика - наруше ны пломбы на приборе учета".
14.03.2011р. комісією у складі поса дових осіб Дніпропетровськи х міських електричних мереж, за наслідками розгляду Акту про порушення ПКЕЕ № Б 005381 від 12 .01.2011р., прийнято рішення по пров еденню нарахування ТОВ "Сата " до сплати вартості електрое нергії, не облікової внаслід ок порушення споживачем ПКЕЕ , розмір якої склав 14 624,03 грн. за п еріод з 06.10.10р. по 12.01.11р., та складен о рахунок НОМЕР_1 від 04.03.2011р. та повідомлення про припинен ня подачі електроенергії.
Позивач не погоджується з р ішенням комісії постачальни ка електричної енергії, офор мленим протоколом № 3 від 04.03.11р., яке є актом ненормативного х арактеру, вважає його таким, щ о суперечить законодавству, оскільки не вбачає порушень з свого боку Правил користув ання електричною енергією, щ о і є причиною спору, у звяку і з чим просить суд скасувати в казану оперативно-господарс ьку санкцію.
Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставників сторін, оцінивши надані докази, суд приходить до висновку, що позовні вимог и підлягають задоволенню з н аступних підстав.
Відповідно до п.6.41 Правил кор истування електричною енерг ією, у разі виявлення під час контрольного огляду або тех нічної перевірки уповноваже ним представником постачал ьника електричної енергії, в ід якого споживач одержує ел ектричну енергію, або електр опередавальної організації порушень цих Правил або умов договору на місці виявлення порушення у присутності пре дставника споживача оформля ється двосторонній акт поруш ень. В акті мають бути зазначе ні зміст виявленого порушенн я із посиланням на відповідн і пункти цих Правил та вихідн і дані, необхідні та достатні для визначення обсягу недор ахованої електричної енергі ї та/або суми завданих спожив ачем збитків. За необхідност і в акті зазначаються заходи , які необхідно вжити для усун ення допущених порушень.
Згідно із ч. 5 п. 6.41 Правил кори стування електричною енергі єю, споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта, які зазначаютьс я в акті, а також викласти моти ви своєї відмови від його під писання.
Згідно пункту 3.3 Правил, Відп овідальність за збереження і цілісність розрахункових за собів обліку електричної ене ргії та пломб (відбитків їх та вр) відповідно до акта про пло мбування покладається на вла сника (користувача) електроу становки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
За приписами п. 3.31 ПКЕЕ розра хунковий засіб обліку електр ичної енергії має бути оплом бований на кріпленні кожуха лічильника пломбою з тавром Державного комітету України з питань технічного регулюв ання та споживчої політики, а на затискній кришці - пломб ою електропередавальної орг анізації.
Пломби з тавром електропер едавальної організації мают ь бути встановлені також на п ристроях, що закривають перв инні і вторинні кола живленн я засобу обліку, приводи і кно пки управління комутаційних апаратів та кришки автоматі в, встановлених у цих колах, дв ері комірок трансформаторів напруги, кришки на зборках і к олодках затискачів, випробув альних блоках, лінії зв' язк у автоматизованих систем обл іку та всі інші пристрої і міс ця, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин схе ми обліку.
Згідно п.п. 3.34. Правил користу вання електричною енергією н а порушення якого посилаєтьс я Відповідач, будь-які роботи , пов'язані з порушенням або зм іною схеми розрахункового об ліку електричної енергії, за міною типу розрахункового за собу обліку електричної енер гії, проводяться за погоджен ням з електропередавальною о рганізацією (постачальником електричної енергії) у прису тності представників заінте ресованих сторін та оформляю ться актом. Після закінчення робіт засоби обліку опломбо вуються та передаються на зб ереження згідно з процедурою , визначеною пунктами 3.31 - 3.32 цих Правил.
Як вбачається з матеріалів справи, 18.04.2011р. Відповідачем ск ладений Акт №000066 проведення ек спертизи лічильника електро енергії номер 19439 типу Дельта 80 1008, в якому зафіксовано, що лічи льник являється непридатним .
Експертиза засобу обліку в частині дослідження матеріа лів, речовин, з яких виготовле ні засіб обліку та/або пломби здійснюється спеціалізован ими організаціями, які мають право на виконання таких роб іт. (абз. 2 п. 3.30 ПКЕЕ). За результат ами експертизи складається а кт.
Тобто, експертний висновок спеціаліста (експерта) є підс тавою для складання постачал ьником електричної енергії ( електропередавальною орган ізацією) акта.
Згідно із п. 1.1 Методики визна чення обсягу та відшкодуванн я вартості електричної енерг ії необлікованої в наслідок порушення споживачами Прави л користування електричною е нергією, затвердженої Постан овою Національної комісії ре гулювання електроенергетик и України від 04.05.2006р. № 562 (надалі - Методика) зареєстрованої у М іністерстві юстиції України 04.07.2007 року за № 782/12656 (із змінами та доповненнями), Методика вста новлює порядок визначення об сягу та вартості електричної енергії, не облікованої внас лідок порушення споживачами ПКЕЕ затверджених постаново ю Національної комісії рег улювання електроенергетики України від 31.07.96 N 28, або Правил користування електричною е нергією для населення, затв ерджених постановою Кабінет у Міністрів України від 26.07. 99 N 1357.
Відповідно до п. 2.1 Мето дики, Методика застосовуєтьс я на підставі акта про поруше ння, складеного в порядку, ус тановленому цією Методикою, з урахуванням вимог ПКЕЕ.
Як вказувалось вище, поста чання електричної енергії По зивачу за адресою, яка наведе на в Акті про порушення Прави л користування електричною е нергією, здійснюється на під ставі укладеного між Позивач ем та Відповідачем договору про постачання електричної е нергії № 031202 від 18.03.2009р.
Відповідно до статті 235 ГК Ук раїни за порушення господарс ьких зобов' язань до суб' єк тів господарювання та інших учасників господарських від носин можуть застосовуватис я оперативно-господарські са нкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з м етою припинення або попередж ення повторення порушень зоб ов' язання, що використовуют ься самими сторонами зобов' язання в односторонньому пор ядку. До суб' єкта, який поруш ив господарське зобов' язан ня, можуть бути застосовані л ише ті оперативно-господарсь кі санкції, застосування яки х передбачено договором.
Частиною 1 статті 236 ГК встано влено види господарсько-опер ативних санкцій, серед яких, з окрема, передбачено встановл ення в односторонньому поряд ку на майбутнє додаткових га рантій належного виконання з обов' язань стороною, яка по рушила зобов' язання: зміна порядку оплати продукції (ро біт, послуг), переведення плат ника на попередню оплату про дукції (робіт, послуг) або на о плату після перевірки їх яко сті тощо.
Згідно з частиною 2 вищезазн аченої статті перелік операт ивно-господарських санкцій, встановлений у її першій час тині, не є вичерпним. Сторони м ожуть передбачити у договорі також інші оперативно-госпо дарські санкції.
Зі змісту вказаних положен ь чинного законодавства, умо в укладеного між Позивачем т а Відповідачем договору вбач ається, що рішення постачаль ника електричної енергії про донарахування споживачу вар тості недоврахованої спожит ої електроенергії є саме опе ративно-господарською санкц ією.
Підставою для застосуванн я оперативно-господарських с анкцій є факт порушення госп одарського зобов'язання друг ою стороною (ч. 1 ст. 237 ГК України ).
За частиною 2 статті 237 ГК Укр аїни порядок застосування ст оронами конкретних оператив но-господарських санкцій виз начається договором. У разі н езгоди із застосуванням опер ативно-господарської санкці ї заінтересована сторона мож е звернутися до суду із заяво ю про скасування такої санкц ії та відшкодування збитків, завданих її застосуванням.
Розглядаючи вказані позов ні вимоги, докази надані до су ду слід також вказати на наст упне.
У відповідності до п. 3.30. Прав ил користування електроенер гії "експертиза засобу облік у в частині дослідження його відповідності нормативним м етрологічним характеристик ам та умовам експлуатації зд ійснюється у присутності упо вноважених представників вл асника засобу або організаці ї, яка відповідає за його збер еження, постачальника електр ичної енергії, електропереда вальної організації, предста вника територіального орган у, уповноваженого центральни м органом виконавчої влади у сфері метрології на проведе ння державних приймальних і контрольних випробувань і пр овірки засобів вимірювально ї техніки та на проведення ат естації методик виконання ви мірювань, що використовуютьс я у сфері та/або поза сферою по ширення державного метролог ічного нагляду.
Експертиза засобу обліку в частині дослідження матеріа лів, речовин, з яких виготовле ні засіб обліку та/або пломби , здійснюється спеціалізован ими організаціями, які мають право на виконання таких роб іт.
Числові та описові дані, отр имані під час експертизи, вис новки зазначаються у відпові дному документі.
Відповідно до вимог пункту 1.2 Правил користування електр ичною енергією, затверджених постановою Національної ком ісії регулювання електроене ргетики України від 31.07.1996р. № 28, е кспертиза засобу обліку - ко мплекс заходів, які здійснюю ться з метою встановлення пр авильності та вірності робот и схеми обліку, отримання дан их щодо цілісності пломб, яки ми опломбовується засіб облі ку, їх відповідності пломбам заінтересованих організаці й, відповідності засобу облі ку метрологічним характерис тикам та умовам експлуатації .
Згідно до листа Державної і нспекції з нагляду за режима ми споживання електричної та теплової енергії від 03.10.06р. № 04/10 -1353 визначено, що при проведенн і експертизи пошкоджених зас обів обліку представник Держ споживстандарту має зробити висновок та підписати акт пр оведення експертизи в частин і відповідності метрологічн их характеристик засобу облі ку вимогам нормативно-техніч ної документації.
В той же час, згідно вимог п. 3 Порядку визначення розміру і відшкодування збитків, зав даних енергопостачальнику в наслідок викрадення електри чної енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністр ів України від 08.02.2006р. № 122, пошкод ження приладів обліку, пломб на приладах, а також факти втр учання в їх роботу, що призвел и до зниження показань, встан овлюються спеціалізованими організаціями (підприємства ми), які мають право на проведе ння відповідної перевірки, і з залученням представників Д ержспоживстандарту".
Листом НКРЕ від 15.09.06р. № 4861/11/17-06 за значив, що при проведенні екс пертизи пошкоджених засобів обліку представник Держспож ивстандарту може зробити вис новок та підписати акт прове дення експертизи тільки у ча стині щодо відповідності мет рологічних характеристик за собу обліку вимогам норматив но-технічної документації.
Енергопостачальні компані ї також не наділені повноваж еннями робити висновки щодо того пошкоджені пломби на пр иладах обліку чи ні, або встан овлювати факт втручання в ро боту приладів обліку.
Листами НКРЕ від 28.12.07р. № 7569/11/17-07 т а від 25.09.08р. № 5893/11/17-08 повідомило, що надання висновків щодо фаль сифікації пломб, встановлени х на приладі обліку, та щодо не санкціонованого втручання у роботу приладу обліку не вхо дить до компетенції Держспож ивстандарту (як і до компетен ції енергопостачальних комп аній). Такі висновки мають пра во надавати установи та орга нізації, уповноважені на це, з гідно з чинним законодавство м України".
04.03.2011р. комісією у складі поса дових осіб Дніпропетровськи х міських електричних мереж, за наслідками розгляду Акту про порушення ПКЕЕ № Б 005381 від 12 .01.2011р., прийнято рішення по пров еденню нарахування ТОВ "Сата " до сплати вартості електрое нергії, не облікової внаслід ок порушення споживачем ПКЕЕ , розмір якої склав 14 624,03 грн. за п еріод з 06.10.10р. по 12.01.11р., та складен о рахунок НОМЕР_1 від 04.03.11р. т а повідомлення про припиненн я подачі електроенергії.
Відповідно до п. 6.40 ПКЕЕ у раз і виявлення представниками е лектропередавальної органі зації або представниками пос тачальника електричної енер гії пошкоджень чи зриву плом б, установлених у місцях, указ аних в акті про пломбування, а бо пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження р озрахункових засобів обліку , явних ознак втручання в пара метри розрахункових засобів (систем) обліку з метою зміни їх перерахунок обсягу електр ичної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відпов ідно до Методики визначення обсягу та вартості електричн ої енергії, не облікової внас лідок порушення споживачами правил користування електри чною енергією, затвердженою постановою НКРЕ від 04.05.2006р. № 562 з ареєстрованої в Міністерств і юстиції України 04.07.2006р. за № 82/1265 6.
Вищевказані факти свідчат ь, що акт про порушення ПКЕЕ № Б 005381 від 12.01.11р. та акт проведення експертизи № 000066 від 20.01.11р. є не на лежними доказами порушенням позивачем ПКЕЕ та не можуть б ути підставою для нарахуванн я збитків в сумі 14 624,03 грн. за пер іод з 06.10.10р. по 12.01.11р.
Відповідно до вимог ст. 33 Гос подарського процесуального кодексу України, кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається я к на підставу своїх вимог і за перечень.
Відповідно до вимог ст. 49 Гос подарського процесуального кодексу України, судові витр ати у справі покласти на відп овідача.
Враховуючи викладене, керу ючись ст.ст. 33, 43, 44, 49, 82-85, 116, 117 Господа рського процесуального коде ксу України, господарський с уд, -
ВИРІШИВ:
Скасувати оперативно- господарську санкцію, застос овану Публічним акціонерним товариством "Енергопостачал ьна компанія "Дніпрообленерг о" в особі Дніпропетровських міських електричних мереж у вигляді нарахування та спла ти Товариством з обмеженою в ідповідальністю "Сата" суми в розмірі 14 624,03 грн. за недорахова ну електричну енергію.
Стягнути з Публічного акці онерного товариства "Енергоп остачальна компанія "Дніпроо бленерго" в особі Дніпропетр овських міських електричних мереж (49000, м. Дніпропе тровськ, вул. Ленінградська, 40 ; р/р 2600830067901 в АБ "Кредит-Дніпро", МФ О 305749) на користь Товариства з о бмеженою відповідальністю "С ата" (49000, м. Дніпр опетровськ, пр. Героїв, 10/131; код Є ДРПОУ 24239607) - 85 (вісімдесят п'ять) г рн. 00 коп. витрат по сплаті держ авного мита, 236 (двісті тридцят ь шість) грн. 00 коп. витрат по сп латі за інформаційно-технічн е забезпечення судового проц есу.
Наказ видати після набранн я судовим рішенням законної сили.
Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення де сятиденного строку з дня йог о підписання і може бути оска рженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеля ційного господарського суду .
Суддя І.Ю. Дубінін
Повне рішення складено 07.11.11р .
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2011 |
Оприлюднено | 01.12.2011 |
Номер документу | 19344942 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Герасименко Ірина Миколаївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Дубінін Ігор Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні