ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 47/100-25/181 15.11.11
За позовом Відкрито го акціонерного товариства « Одесліфт»
до Міністерства Оборон и України
третя особа Домоуправлінн я №1 Квартирно-експлуатаційн ого відділу Одеси Південного оперативного командування
про стягнення 125 920,27 грн.,-
Суддя Морозов С.М.
Представники:
від позивача: ОСОБА_1 (д овіреність № 44-10/281 від 02.03.2011);
від відповідача: ОСОБА_2 (довіреність № 220/587/д від 27.12.2010р.);
від третьої особи: не з' яви лися.
В судовому засіданні 15 листопада 2011 року було оголо шено вступну та резолютивну частину рішення.
Обставини справи:
Відкрите акціонерне тов ариство «Одесліфт»(надалі - п озивач) звернулося до суду з п озовом до Міністерства Оборо ни України (надалі - відпові дач) за участю Домоуправлінн я №1 Квартирно-експлуатаційн ого відділу Одеси Південного оперативного командування (надалі - третя особа) про стя гнення 125 920,27 грн. заборгован ості за договором технічного обслуговування ліфтів.
Позовні вимоги обґрунтова но тим, що рішенням Господа рського суду Одеської област і від 16.04.2008 у справі № 8-25/308-07-8708 було з адоволено позовні вимоги поз ивача до третьої особи щодо с тягнення з останньої заборго ваності по договору в сумі 124 55 6,70 грн. та 1 363,57 грн. судових витра т, а загалом 125 920,27 грн. на виконан ня зазначеного рішення суду було видано відповідний нака з, який пред' явлено позивач ем до виконання. Третя особа ф інансується за змішаною форм ою та підпорядковується Міні стерству оборони України, як им директивою № Д-322/01/03 від 18.04.2007 бу ло вирішено припинити діяльн ість третьої особи у зв' язк у з відсутністю у неї коштів, а ухвалою Господарського суду Одеської області від 24.04.2009 було порушено справу № 25-24/75-08-3640 про ба нкрутство останньої, затверд жений реєстр вимог кредиторі в, а позивача визнано конкурс ним кредитором з вимогами в с умі 125 920,27 грн. Позивач вважає, що за зобов' язаннями третьої особи має відповідати відпов ідач в межах наявної заборго ваності в сумі 125 920,27 грн., оскіль ки відповідно до ст. ст. 3, 5 Зако ну України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України»за зобов' язаннями третьої особи, як суб'єкта гос подарської діяльності у Збро йних Силах України у разі нед остатності коштів за її зобо в'язаннями, відповідальність несе відповідач - Міністерст во оборони України, що є підст авою для стягнення з останнь ого 125 920,27 грн. заборгованості.
Відповідач надав відзив н а позов, в якому проти задовол ення позовних вимог заперечу є, посилаючись на те, що тре тя особа не фінансується з Де ржавного бюджету України, а з дійснювала свою діяльність н а підставі господарсько-фіна нсового плану (на умовах само окупності) за рахунок коштів , які отримуються ним від насе лення за надані комунальні п ослуги. А тому третя особа на п ідставі ч. 5 ст. 74 Господарськог о кодексу України та ст. 96 Циві льного кодексу України самос тійно відповідає за своїми з обов' язаннями перед іншими суб' єктами господарювання , зокрема і перед позивачем.
Третя особа письмові поясн ення щодо предмету позову не надавала.
Справа слухається Господа рським судом м. Києва вдруге. Р ішенням Господарського суду м. Києва від 21.04.2011 в позові було в ідмовлено повністю. Постанов ою Київського апеляційного г осподарського суду від 05.07.2011 вк азане рішення залишене без з мін. Постановою Вищого госпо дарського суду України від 04.1 0.2011 постанова Київського апел яційного господарського суд у від 05.07.2011 та рішення Господарс ького суду м. Києва від 21.04.2011 ска совані, справа направлена на новий розгляд до Господарсь кого суду м. Києва.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 13.10.2011 справа пр ийнята до провадження, їх при своєно номер 47/100-25/181, розгляд спр ави призначений на 25.10.2011. В судо ве засідання 25.10.2011 представник третьої особи не з' явився, р озгляд справи відкладено до 15.11.2011. В судове засідання 15.11.2011 пре дставник третьої особи також не з' явився, про час та місце судових засідань повідомлен ий належним чином.
Дослідивши матеріали сп рави, заслухавши пояснення п редставників сторін, господа рський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарсько го суду Одеської області від 16.04.2008 у справі № 8-25/308-07-8708 було задов олено позовні вимоги ВАТ «Од есліфт»до третьої особи - Дер жавної установи Домоуправлі ння №1 Квартирно-експлуатаці йного відділу міста Одеси Пі вденного оперативного коман дування про стягнення 124 556,70 грн . боргу, який виник внаслідок н евиконання грошових зобов' язань за договором технічног о обслуговування ліфтів, а та кож 1245,57 грн. державного мита та 118,00 грн. витрат за інформаційн о - технічні послуги.
На виконання рішення Госпо дарського суду Одеської обла сті від 16.04.2008 у справі № 8-25/308-07-8708 бул о видано відповідний наказ п ро стягнення з третьої особи та користь позивача загалом 125 920,27 грн.
Ухвалою Господарського су ду Одеської області від 18.08.2008 бу ло порушено провадження в сп раві № 24/75-08-3640 за заявою Державно ї установи Домоуправління №1 Квартирно-експлуатаційного відділу міста Одеси Південн ого оперативного командуван ня про визнання останнього б анкрутом.
Ухвалою Господарського су ду Одеської області від 24.04.2009 в справі № 24/75-08-3640 у зв' язку з тим, що постановою від 03.12.2008 Державн у установу Домоуправління №1 Квартирно-експлуатаційного відділу міста Одеси Південн ого оперативного командуван ня було визнано банкрутом, ві дкрито ліквідаційну процеду ру, розміщено у друкованому о фіційному виданні - Газеті « Голос України»№ 246 від 24.12.2008 надр уковано оголошення про визна ння останнього банкрутом, та враховуючи те, що до суду лікв ідатором надано реєстр вимог кредиторів, у відповідності з п. 2 ст. 14 Закону України «Про в ідновлення платоспроможнос ті боржника або визнання йог о банкрутом»затверджено від повідний реєстр вимог кредит орів боржника, зокрема позив ача визнано кредитором четве ртої черги з вимогами 125 920,27 грн .
Також, позивачем до матеріа лів справи додано копії звіт у ліквідаційної комісії від 01.02.2010, довідки КП «Одеського міс ького БТІ та реєстрації об' єктів нерухомості»№ 141442.55 від 10. 02.2010, довідки ГУ МВС України в Од еській області № 42/1-5158 від 01.12.2009.
Згідно з відомостями Єдино го державного реєстру юридич них осіб та фізичних осіб - п ідприємців (витяг станом на 09. 11.2011 в матеріалах справи) третя особа на час винесення рішен ня у цій справі знаходиться в стані припинення підприємни цької діяльності.
Відповідно до статті 193 Госп одарського кодексу України с уб' єкти господарювання та і нші учасники господарських в ідносин повинні виконувати г осподарські зобов' язання н алежним чином відповідно до закону, інших правових актів , договору. Статтею 11 Цивільно го кодексу України встановле но, що підставами виникнення цивільних прав та обов' язк ів, зокрема є договори та інші правочини.
Відповідно до вимог статті 526 Цивільного кодексу України , зобов'язання має виконувати ся належним чином відповідно до умов договору та вимог цьо го Кодексу, інших актів цивіл ьного законодавства, а за від сутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділов ого обороту або інших вимог, щ о звичайно ставляться.
Пунктом 1 статті 96 Цивільног о кодексу України визначено, що юридична особа самостійн о відповідає за своїми зобов 'язаннями. У відповідності до п. 5 статті 74 Господарського ко дексу України держава та орг ан, до сфери управління якого входить державне комерційне підприємство, не несуть відп овідальності за його зобов'я заннями, крім випадків, перед бачених цим Кодексом та інши ми законами.
Згідно ч. 1, 2 статті 5 Закону Ук раїни «Про господарську діял ьність у Збройних Силах Укра їни»від 21.09.1999, за невиконання чи неналежне виконання договір них зобов'язань, а також за шко ду і збитки, заподіяні довкіл лю, правам та інтересам фізич них і юридичних осіб та держа ві, військова частина як суб'є кт господарської діяльності несе відповідальність, пере дбачену законом та договором . Військова частина як суб'єкт господарської діяльності за своїми зобов'язаннями відпо відає коштами, що надходять н а її рахунок по відповідних с таттях кошторису (крім захищ ених статей), а в разі їх недос татності відповідальність з а зобов'язаннями військової частини несе Міністерство об орони України.
Згідно статті 1 Закону Украї ни «Про Збройні Сили в Україн і»збройні сили України - це військове формування, на яке відповідно до Конституції У країни покладаються оборона України, захист її сувереніт ету, територіальної ціліснос ті і недоторканності.
Безпосереднє керівництво Збройними Силами України зді йснює Міністерство оборони У країни, яке відповідно до ч.1 с т.3 цього Закону та п. 1 "Положенн я про Міністерство оборони У країни", затвердженого Указо м Президента України від 6 кві тня 2011 року N 406/2011 є органом війсь кового управління, у підпоря дкуванні якого перебувають З бройні Сили України, а згідно ч. 3, 4 ст. 3 вказаного Закону до ст руктури збройних сил України входять з'єднання, військові частини, військові навчальн і заклади, установи та органі зації, що не належать до видів Збройних Сил України. Органі заційно Збройні Сили України складаються з органів війсь кового управління, з'єднань, в ійськових частин, військових навчальних закладів, устано в та організацій.
Частиною першою статті 3 Зак ону України «Про господарськ у діяльність у Збройних Сила х України»суб'єктами господа рської діяльності у Збройних Силах України є військові ча стини, заклади, установи та ор ганізації Збройних Сил Украї ни, які утримуються за рахуно к коштів Державного бюджету України, ведуть відокремлене господарство, мають коштори с надходжень та видатків, рах унки в установах банків, печа тку із зображенням Державног о Герба України і своїм найме нуванням.
Згідно із ст. 1 Закону Україн и «Про господарську діяльніс ть у збройних силах України» господарська діяльність у Зб ройних Силах України - це спец ифічна діяльність військови х частин, закладів, установ та організацій Збройних Сил Ук раїни (далі - військові частин и), пов'язана із забезпеченням їх повсякденної життєдіяльн ості і яка передбачає веденн я підсобного господарства, в иробництво продукції, викона ння робіт і надання послуг, пе редачу в оренду рухомого та н ерухомого військового майна (за винятком озброєння, боєпр ипасів, бойової та спеціальн ої техніки) в межах і порядку, визначених цим Законом.
Таким чином, вказаними норм ами закону до терміну «війсь кові частини»в розумінні цьо го Закону, включені безпосер едньо військові частини, зак лади, установи та організаці ї Збройних Сил України, які ут римуються за рахунок коштів Державного бюджету України, ведуть відокремлене господа рство, мають кошторис надход жень та видатків, рахунки в ус тановах банків, печатку із зо браженням Державного Герба У країни і своїм найменуванням .
В матеріалах справи містит ься Довідка № 185 про включення до Єдиного державного реєст ру підприємств та організаці й України, видана Головним ор ганізаційно-мобілізаційне у правлінням Генерального шта бу збройних сил України 22.10.2002, у відповідності до якої Домоу правління №1 квартирно-експл уатаційного відділу м. Одеси за організаційно-правовою ф ормою є установа, органом упр авління якого є Міністерство оборони України. Однак в дани х Витягу з Єдиного державног о реєстру юридичних осіб та ф ізичних осіб - підприємців в ід 09.11.2011третя особа не міститьс я інформації про орган управ ління третьої особи, а зазнач ається, що засновником треть ої особи є квартирно-експлуа таційний відділ м. Одеси. Зваж аючи на дані Довідки №185 про вк лючення до Єдиного державног о реєстру підприємств та орг анізацій України від 22.10.2001 госп одарський суд приходить до в исновку, що третя особа є уста новою збройних сил, оскільки під час її створення входила до сфери управління відпові дача, а данні щодо зміни підпо рядкування в матеріалах спра ви відсутні.
Однак для віднесення треть ої особи до категорії військ ових частин, господарська ді яльність яких регулюється За коном України «Про господарс ьку діяльність у збройних си лах України»необхідними умо вою є те, що така установа має утримуватися за рахунок кошт ів Державного бюджету Україн и
Позивачем не надано до мате ріалів справи установчих док ументів третьої особи, в яких би визначався порядок управ ління, фінансування та госпо дарської діяльності третьої особи, а також інших доказів з яких би вбачалося, що третя ос оба фінансується виключно з Державного бюджету України.
Як підтверджено відповіда чем в Довідці №248/4/812 від 26.10.2011, яка м іститься в матеріалах справи , а також як зазначено предста вником відповідача в судових засіданнях та письмових поя сненнях, Домоуправління №1 кв артирно-експлуатаційного ві дділу м. Одеси не фінансувало ся з державного бюджету, а дія ло як госпрозрахункове підпр иємство на підставі самоокуп ності за рахунок коштів отри маних від населення за надан і комунальні послуги.
Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень. Відповідно до ст.34 ГПК Укр аїни господарський суд прийм ає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обстави ни справи, які відповідно до з аконодавства повинні бути пі дтверджені певними засобами доказування, не можуть підтв ерджуватись іншими засобами доказування.
Позивачем не надано достат ніх та належних доказів того , що третя особа утримувалася відповідачем за рахунок кош тів Державного бюджету Украї ни, а тому позивачем не довед ено, що вказана особа є військ овою частиною в розумінні За кону України «Про господарсь ку діяльність у збройних сил ах України» та на неї розповс юджується дія ч. 2 ст. 5 цього Зак ону.
Посилання позивача на факт и, встановлені в постанові Ви щого господарського суду Укр аїни від 17.01.2011 по справі № 7/142 не пр иймається судом до уваги з ог ляду на положення частини др угої ст. 35 ГПК України, оскільк и вказана постанова не має пр июдиційного значення під час розгляду справи № 47/100-25/181 зважаю чи на те, що під час розгляду с прави № 7/142 брали участь інші ст орони ніж в цій справі.
Крім того, статтею 5 Закону У країни «Про господарську дія льність у збройних силах Укр аїни»визначено, що військова частина як суб'єкт господарс ької діяльності за своїми зо бов'язаннями відповідає кошт ами, що надходять на її рахуно к по відповідних статтях кош торису (крім захищених стате й), а в разі їх недостатності в ідповідальність за зобов'яза ннями військової частини нес е Міністерство оборони Украї ни. Вказаною нормою врегульо вані загальні випадки відпов ідальності військової части ни за її зобов' язаннями та н е регулюються випадки викона ння зобов' язань військових частин у випадку визнання їх банкрутами.
Як свідчать матеріали спра ви Ухвалою Господарського суду Одеської області від 03.12.2 008 по справі № 24/75-08-3640 Домоуправ ління №1 квартирно-експлуата ційного відділу м. Одеси визн ано банкрутом та щодо нього в ідкрито ліквідаційну процед уру. Специфічні ж умови та пор ядок виконання зобов' язань боржника, визнаного банкрут ом, встановлюються спеціальн им законом - Законом України «Про відновлення платоспром ожності боржника або визнанн я його банкрутом».
У відповідності до абзацу 9 частити першої ст. 23 Закону Ук раїни «Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом»з дня прийняття господарським суд ом постанови про визнання бо ржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури вик онання зобов'язань боржника, визнаного банкрутом, здійсн юється у випадках і порядку, п ередбаченому цим розділом. З дня прийняття господарським судом постанови про визнанн я боржника банкрутом і відкр иття ліквідаційної процедур и припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом т а розпорядження його майном, якщо цього не було зроблено р аніше, керівник банкрута зві льняється з роботи у зв'язку з банкрутством підприємства, про що робиться запис у його т рудовій книжці, а також припи няються повноваження власни ка (власників) майна банкрута , якщо цього не було зроблено р аніше.
Таким чином, з 03.12.2008 (дня прийняття господарським суд ом Одеської області пос танови про визнання третьої особи банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури) пов новаження органу управління , а саме відповідача щодо упра вління третьою особою припин илися, а виконання зобов' яз ань Домоуправління №1 кварти рно-експлуатаційного відділ у м. Одеси здійснюється виклю чно у порядку, передбаченому Законом України «Про віднов лення платоспроможності бор жника або визнання його банк рутом».
Як свідчать матеріали спра ви, ухвалою від 24.04.2009 Господарсь кого суду Одеської області п о справі № 25-24/75-08-3640 затверджен о реєстр вимог кредиторів Домоуправління №1 квартирно -експлуатаційного відділу м. Одеси, до якого включені вимо ги позивача в сумі 125 920,27 грн.
За таких умов, виконання зоб ов' язань третьої особи пере д позивачем має здійснюватис я виключно у порядку, визначе ному Законом України «Про ві дновлення платоспроможност і боржника або визнання його банкрутом», який регулює спе цифічні правовідносини щодо виконання зобов' язань борж ника, визнаного банкрутом.
Враховуючи викладене, суд д ійшов висновку про відсутніс ть підстав для відповідально сті Міністерства оборони Укр аїни за зобов'язаннями треть ої особи перед позивачем згі дно статті 5 Закону України «П ро господарську діяльність у Збройних Силах України»та з врахуванням положень розділ у ІІІ Закону України «Про від новлення платоспроможності боржника або визнання його б анкрутом», а тому вимога пози вача про стягнення з відпові дача 125 920,27 грн. за зобов' язанн ям Домоуправління №1 Квартир но-експлуатаційного відділу міста Одеси Південного опер ативного командування, є не о бґрунтованою і задоволенню н е підлягає.
Керуючись ст.ст. 33,49, 82-85 ГПК У країни, господарський суд -
ВИРІШИВ:
В позові відмовити повн істю.
Рішення набирає законної с или в порядку, встановленому ст. 85 ГПК України та може бути о скаржене в порядку та в строк и, встановлені ст.ст. 91, 93 ГПК Укр аїни.
Суддя С.М. Морозов
Дата підписання повного т ексту рішення 21.11.2011
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2011 |
Оприлюднено | 01.12.2011 |
Номер документу | 19365670 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Морозов С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні