Ухвала
від 22.11.2011 по справі 2а-4979/11/2670
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 2а-4979/11/2670 Головуючий у 1-й інстанції: Добрянська Я.І.

Суддя-доповідач: Троян Н .М.

У Х В А Л А

Іменем України

"22" листопада 2011 р. м. Київ

Колегія суддів Київськог о апеляційного адміністрати вного суду у складі:

головуючого судді - Троян Н.М.,

суддів - Гром Л.М., Бужа к Н.П.,

при секретарі - Горяіновій Н .В.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Києві а пеляційну скаргу Державної п одаткової інспекції у Печерс ькому районі м. Києва на поста нову Окружного адміністрати вного суду м. Києва від 21 квітн я 2011 року по справі за адмініс тративним позовом Державної податкової інспекції у Пече рському районі м. Києва до Тов ариства з обмеженою відповід альністю «Ліон-Т», третя особ а: Печерська районна у м. Києві державна адміністрація про припинення державної реєстр ації юридичної особи,-

ВСТАНОВИЛА:

Державна податкова інсп екція у Печерському районі м . Києва звернулась до Окружно го адміністративного суду м. Києва з позовом до Товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Ліон-Т», третя особа: Печер ська районна у м. Києві держав на адміністрація про припин ення державної реєстрації юр идичної особи.

Постановою Окружного адм іністративного суду м. Києва від 21 квітня 2011 року у задоволе нні адміністративного позов у відмовлено.

Не погоджуючись із прийня тим судовим рішенням, Держав на податкова інспекція у Печ ерському районі м. Києва звер нулась з апеляційною скаргою , в якій просить рішення скасу вати та прийняти нове рішенн я, яким задовольнити вказани й позов.

Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши матеріали сп рави, доводи апеляційної ска рги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволен ню не підлягає, виходячи з нас тупного.

Судом встановлено, що Това риство з обмеженою відповіда льністю «Ліон-Т»зареєстрова не Печерською районною держа вною адміністрацією м. Києва 19.04.2002 року за № 10000834171, місцезнаход ження: 01103, м. Київ, вул. Кіквідзе, 18.

Відповідно до довідки про в зяття на облік платника пода тків № 10577 від 17.11.2010р., відповідач п еребуває на обліку в ДПІ у Печ ерському районі м. Києва з 30.04.2002 р. за № 29227.

Позивач просив припинити д іяльність юридичної особи То вариства з обмеженою відпові дальністю «Ліон-Т»в зв' язку з наявністю в Єдиному держав ному реєстрі запису про відс утність юридичної особи за в казаним її місцезнаходження м.

Суд першої інстанції прийш ов до висновку про відсутніс ть достатніх підстав для зад оволення вказаного адмініст ративного позову з огляду на наступне.

Статтею 9 Закону України «Пр о систему оподаткування»пер едбачені обов' язки платник ів податків і зборів (обов' я зкових платежів), а саме платн ики податків і зборів (обов'яз кових платежів) зобов'язані: 1) вести бухгалтерський облік, складати звітність про фіна нсово-господарську діяльніс ть і забезпечувати її зберіг ання у терміни, встановлені з аконами; 2) подавати до державн их податкових органів та інш их державних органів відпові дно до законів декларації, бу хгалтерську звітність та інш і документи і відомості, пов'я зані з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов'язков их платежів); 3) сплачувати нал ежні суми податків і зборів (о бов'язкових платежів) у встан овлені законами терміни; 4) доп ускати посадових осіб держав них податкових органів до об стеження приміщень, що викор истовуються для одержання до ходів чи пов'язані з утриманн ям об'єктів оподаткування, а т акож для перевірок з питань о бчислення і сплати податків і зборів (обов'язкових платеж ів).

Обов'язок юридичної особи щ одо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) припи няється із сплатою податку, з бору (обов'язкового платежу) а бо його скасуванням або спис анням податкової заборгован ості відповідно до Закону Ук раїни "Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом". У разі ліквідації юридичної особи заборгованість з податків і зборів (обов'язкових платежі в) сплачується у порядку, вста новленому законами України. У разі укладення мирової уго ди у процедурі провадження у справі про банкрутство забо ргованість з податків і збор ів (обов'язкових платежів) спл ачується у розмірах, визначе них мировою угодою, укладено ю у порядку, встановленому за конами України.

У відповідності зі статтею 247 Господарського кодексу Укр аїни, у разі здійснення суб'єк том господарювання діяльнос ті, що суперечить закону чи ус тановчим документам, до ньог о може бути застосовано адмі ністративно-господарську са нкцію у вигляді скасування д ержавної реєстрації цього су б'єкта та його ліквідації.

Як встановлює норма п. 6 ст. 58 Г осподарського кодексу Украї ни, суб'єкт господарювання лі квідується: - за ініціативою о сіб, зазначених у частині пер шій цієї статті; - у зв'язку із з акінченням строку, на який ві н створювався, чи у разі досяг нення мети, заради якої його б уло створено; - у разі визнання його в установленому порядк у банкрутом, крім випадків, пе редбачених законом; - у разі ск асування його державної реєс трації у випадках, передбаче них законом.

В пункті 2. ст. 38 Закону Україн и «Про державну реєстрацію ю ридичних та фізичних осіб-пі дприємців»вказано, що порядо к державної реєстрації припи нення юридичної особи на під ставі судового рішення, що не пов'язане з банкрутством юри дичної особи передбачено під стави для постановлення судо вого рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'яза но з банкрутством юридичної особи:

- визнання недійсним запис у про проведення державної р еєстрації через порушення за кону, допущені при створенні юридичної особи, які не можна усунути;

- провадження нею діяльнос ті, що суперечить установчим документам, або такої, що забо ронена законом;

- невідповідність мінімаль ного розміру статутного фонд у юридичної особи вимогам за кону;

- неподання протягом року ор ганам державної податкової с лужби податкових декларацій , документів фінансової звіт ності відповідно до закону;

- наявність в Єдиному держав ному реєстрі запису про відс утність юридичної особи за в казаним її місцезнаходження м.

Частиною 7 статті 19 із змін ами, внесеними згідно із Зако ном України від 03.03.2005р. № 2452-IV пере дбачено, що не пізніше тринад цяти місяців з дня подачі (над іслання рекомендованим лист ом) останньої реєстраційної картки, що містить відомості про юридичну особу, юридична особа зобов'язана подати (над іслати рекомендованим листо м) державному реєстратору ре єстраційну картку встановле ного зразка про підтвердженн я відомостей про юридичну ос обу.

Судом першої інстанції вір но зазначено, що на податкові органи покладається контрол ь за додержанням платниками податків законодавства лише у сфері податкового законод авства. Відносини, які виник ають у сфері державної реєст рації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юр идичних осіб та фізичних осі б-підприємців».

Стаття 38 Закону України “Пр о державну реєстрацію юридич них осіб та фізичних осіб-під приємців»визначає підстави для прийняття судового ріше ння щодо припинення юридично ї особи. Зокрема ч.2 ст.38 Закону України «Про державну реєстр ацію юридичних осіб та фізич них осіб - підприємців»від 1 5.05.2003р. №755-IV, підставою для постан овлення судового рішення щод о припинення юридичної особи неподання протягом року орг анам державної податкової сл ужби податкових декларацій, документів фінансової звітн ості відповідно до закону.

Пункт 1 ст. 33 зазначеного Зак ону встановлює, що юридична о соба припиняється в результа ті передання всього свого ма йна, прав та обов' язків інши м юридичним особам-правонаст упникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетвор ення (реорганізації) або в рез ультаті ліквідації за рішенн ям, прийнятим засновниками (у часниками) юридичної особи а бо уповноваженим ними органо м, за судовим рішенням або за р ішенням органу державної вла ди, прийнятим у випадках, пере дбачених законом.

Статтею 10 Закону України «П ро державну податкову службу в Україні»№ 509-ХІІ від 04.12.1990 р. пер едбачені функції державних п одаткових інспекцій в района х, містах без районного поділ у, районах у містах, міжрайонн их та об'єднаних державних по даткових інспекцій.

Так, зокрема п.1, 3, 4, 9, 11, 11-1 ч. 1 вищез азначеної статті Закону, дер жавні податкові інспекції в районах, містах без районног о поділу, районах у містах, між районні та об'єднані державн і податкові інспекції викону ють такі функції: - здійснюють контроль за своєчасністю, до стовірністю, повнотою нараху вання та сплати податків та з борів (обов'язкових платежів ); - контролюють своєчасність п одання платниками податків б ухгалтерських звітів і балан сів, податкових декларацій, р озрахунків та інших документ ів, пов'язаних з обчисленням п одатків, інших платежів, а так ож перевіряють достовірніст ь цих документів щодо правил ьності визначення об'єктів о податкування і обчислення по датків, інших платежів; - здійс нюють у межах своїх повноваж ень контроль за законністю в алютних операцій, додержання м порядку проведення готівко вих розрахунків за товари (по слуги) у встановленому закон ом порядку, за наявністю свід оцтв про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької д іяльності, ліцензій на прова дження видів господарської д іяльності, що підлягають ліц ензуванню відповідно до зако ну, з наступною передачею мат еріалів про виявлені порушен ня органам, що видають ці доку менти, за наявністю торгових патентів; - за дорученням спец іальних підрозділів по борот ьбі з організованою злочинні стю проводять перевірки своє часності подання та достовір ності документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою пода тків, інших платежів в порядк у, встановленому законом; - под ають до судів позови до підпр иємств, установ, організацій та громадян про визнання уго д недійсними і стягнення в до ход держави коштів, одержани х ними за такими угодами, а в і нших випадках - коштів, одержа них без установлених законом підстав, а також про стягненн я заборгованості перед бюдже том і державними цільовими ф ондами за рахунок їх майна; - п одають до судів позови про за стосування санкцій, пов'язан их із забороною організації і проведення азартних ігор н а території України.

Згідно з п. 2 ст. 9 Закону Украї ни "Про систему оподаткуванн я", платники податків і зборів (обов'язкових платежів) зобов 'язані подавати до державних податкових органів та інших державних органів відповідн о до законів декларації, бухг алтерську звітність та інші документи і відомості, пов'яз ані з обчисленням і сплатою п одатків і зборів (обов'язкови х платежів).

Права органів державної по даткової служби передбачені статтею 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»№ 509-ХІІ від 04.12.1990 р.

Зокрема, п. 17 ч. 1 статті 11 цього Закону встановлено, що орган и державної податкової служб и у випадках, межах компетенц ії та у порядку, встановлених законами України, мають прав о звертатися у передбачених законом випадках до судових органів із заявою (позовною з аявою) про скасування держав ної реєстрації суб' єкта під приємницької діяльності.

Таким чином, зважаючи, на те , що державна податкова служб а здійснює контроль за дотри манням законодавства що пов' язане із обчисленням та спла тою податків і зборів обов' язкових платежів, подачею зв ітності, а відтак при порушен ні платниками податків подат кового законодавства вправі звертатися з позовом до суду .

Закон України «Про державн у реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємц ів»є спеціальним та регулює відносини, які виникають у сф ері державної реєстрації юри дичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до ст. 5 зазначен ого Закону державна реєстрац ія юридичних осіб та фізични х осіб - підприємців проводит ься державним реєстратором в иключно у виконавчому коміте ті міської ради міста обласн ого значення або у районній, р айонній у містах Києві та Сев астополі державній адмініст рації за місцезнаходженням ю ридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - п ідприємця.

Суд першої інстанції прийш ов до висновку, що з позовом пр о припинення юридичної особи на підставі наявності в Єдин ому державному реєстрі запис у про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезн аходженням мають право зверт атись районні державні адмін істрації, а не податкові орга ни.

Законом України «Про держа вну реєстрацію юридичних осі б та фізичних осіб - підприє мців»передбачено право осіб на зміну свідоцтва про держа вну реєстрацію у зв' язку із змінами місцезнаходження ю ридичної особи.

Відповідно до ч.6 ст. 9 вищезаз наченого Закону заміна свідо цтва про державну реєстрацію проводиться у разі, зокрема в несення змін до відомостей п ро юридичну особу, якщо ці змі ни пов'язані із зміною місцез находження юридичної особи.

Статтею 19 Закону України «П ро державну реєстрацію юриди чних осіб та фізичних осіб - підприємців»визначена проц едура внесення змін до відом остей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державн ому реєстрі.

Так, відповідно до п. 1 ст. 19 заз наченого Закону у разі якщо з міна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдином у державному реєстрі, не пов'я зана із змінами, що вносяться до установчих документів юр идичної особи, або не підляга є державній реєстрації, особ а, уповноважена діяти від іме ні юридичної особи (виконавч ого органу), подає (надсилає ре комендованим листом з описом вкладення) державному реєст ратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридич ної особи заповнену реєстрац ійну картку про внесення змі н до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдином у державному реєстрі.

Також Законом України від 21.12.2000 р. № 2181- III «Про погашенн я зобов' язань платників под атків перед бюджетами та дер жавними цільовими фондами», зокрема п.1.1. ст.17 передбачено, щ о платник податків, що не пода є податкову декларацію у стр оки, визначені законодавство м, сплачує штраф у розмірі дес яти неоподатковуваних мінім умів доходів громадян за кож не таке неподання або її затр имку.

А відтак законодавець пере дбачив відповідальність пла тника податку за невчасну по дачу або не подачу податково ї декларації у Законі Україн и «Про погашення зобов' язан ь платників податків перед б юджетами та державними цільо вими фондами». Також законод авцем передбачено підстави д ля скасування державної реєс трації, зокрема неподання де кларації протягом 12 місяців.

Слід зазначити, що Держава с прияє розвитку малого підпри ємництва, створює необхідні умови для цього та здійснює Д ержавний контроль та нагляд за господарською діяльністю суб' єктів господарювання. Відповідно до ст. 19 Господарсь кого кодексу України:

1. Суб'єкти господарювання мають право без обмежень сам остійно здійснювати господа рську діяльність, що не супер ечить законодавству.

2. Суб'єкти господарювання п ідлягають державній реєстра ції відповідно до цього Коде ксу та закону.

3. Держава здійснює контроль і нагляд за господарською ді яльністю суб'єктів господарю вання.

Зокрема ч.5 ст.19 ГКУ передбаче но, що незаконне втручання та перешкоджання господарські й діяльності суб'єктів госпо дарювання з боку органів дер жавної влади, їх посадових ос іб при здійсненні ними держа вного контролю та нагляду за бороняються.

В ч.6 вказаного Кодексу заз начено, що органи державної в лади і посадові особи зобов'я зані здійснювати інспектува ння та перевірки діяльності суб'єктів господарювання неу переджено, об'єктивно і опера тивно, дотримуючись вимог за конодавства, поважаючи права і законні інтереси суб'єктів господарювання.

Суб'єкт господарювання має право на одержання інформац ії про результати інспектува ння і перевірок його діяльно сті не пізніш як через тридця ть днів після їх закінчення, я кщо інше не передбачено зако ном. Дії та рішення державних органів контролю та нагляду , а також їх посадових осіб, як і проводили інспектування і перевірку, можуть бути оскар жені суб'єктом господарюванн я у встановленому законодавс твом порядку.

Податкова політика, спрямо вана на забезпечення економі чно обґрунтованого податков ого навантаження на суб'єкті в господарювання, стимулюван ня суспільно необхідної екон омічної діяльності суб'єктів , а також дотримання принципу соціальної справедливості т а конституційних гарантій пр ав громадян при оподаткуванн і їх доходів.

Згідно ч.1 ст.48 ГКУ, державою с творюються сприятливі орган ізаційні та економічні умови для розвитку підприємництва органи влади на умовах і в пор ядку, передбачених законом.

Тобто контроль щодо відпов ідності юридичної адреси і м ісця знаходження юридичної о соби здійснюється органами р еєстрації відповідно до Зако ну України «Про державну реє страцію юридичних осіб та фі зичних осіб-підприємців».

Відповідно до пп.20.1.12 п.20.1 ст.20 По даткового кодексу України, о ргани державної податкової с лужби мають право, зокрема, у в ипадках, встановлених законо м, звертатися до суду щодо при пинення юридичної особи та п ідприємницької діяльності ф ізичної особи - підприємця пр о визнання недійсними устано вчих (засновницьких) докумен тів суб'єктів господарювання .

Виходячи з положень пп.20.1.12 п.2 0.1 ст.20 Податкового кодексу Укр аїни, ст. 10 Закону України “Про державну податкову службу в Україні” стосовно функцій п одаткової служби з контролю за своєчасністю подання плат никами податків податкових з вітів, декларацій, розрахунк ів та інших документів, пов' язаних з обчисленням податкі в, інших платежів, в кореспонд енції з положеннями ч. 2 ст. 38 За кону України “Про державну р еєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців”, органи державної податкової служби можуть звертатися з в имогами про припинення юриди чної особи не в усіх випадках , визначених статтею 38 зазначе ного закону, а лише в тих, коли податкові органи діють на ре алізацію своєї владної компе тенції.

Тому органи державної пода ткової служби вправі звертат ися з вимогою про припинення суб' єктів господарювання л ише в разі, якщо підставою поз ову є неподання таким суб' є ктом протягом року до органі в державної податкової служб и податкових декларацій, док ументів фінансової звітност і згідно із законодавством.

Водночас, відповідно до ч. 2 с т. 7 Закону України “Про держав ну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємці в”, державний нагляд за дотри манням законодавства у сфері державної реєстрації юридич них осіб та фізичних осіб-під приємців здійснює спеціальн о уповноважений орган з пита нь державної реєстрації, яки м відповідно до постанови Ка бінету Міністрів України від 26.04.2007р. № 667 є Державний комітет У країни з питань регуляторної політики та підприємництва.

Відповідно до ст. 19 Конститу ції України, органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни. Компетенція органів державної податкової служби поширюється саме на відноси ни в сфері оподаткування.

Окрім того, судом першої інс танції встановлено, що відпо відач виконує покладені на н ього обов'язки та подає до орг анів державної податкової сл ужби звіти про фінансово-гос подарську діяльність, що під тверджується наявною в матер іалах справи службовою запис кою Державної податкової інс пекції у Печерському районі м. Києва № 8288/15-5 від 21.04.2011 р., з якої вб ачається, що відповідачем по дано звітність з податку на п рибуток за 3 квартал 2010 року та подано звітність з податку н а додану вартість за жовтень 2010 року.

Таким чином, оскільки до ком петенції органів державної п одаткової служби не віднесен о контроль за дотриманням за конодавства у сфері державно ї реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , в тому числі контроль за дост овірністю даних, які містять ся в Єдиному державному реєс трі юридичних осіб та фізичн их осіб-підприємців, звернен ня до суду з вимогою скасуван ня державної реєстрації юрид ичної особи на підставі її ві дсутності за вказаним у Єдин ому державному реєстрі юриди чних осіб та фізичних осіб-пі дприємців місцезнаходження м виходить за межі повноваже нь органів державної податко вої служби, що є підставою для відмови у задоволенні позов у.

Колегія суддів вважає, що су д першої інстанції дійшов пр авильного висновку про відмо ву в задоволенні позовних ви мог, оскільки позивач, як суб' єкт владних повноважень не н адав суду достатніх доказів в підтвердження позовних вим ог та не довів правомірність вказаного позову .

За таких обставин ухвалене судом рішення відповідає но рмам матеріального та процес уального права, а тому підста в для його скасування немає. Д оводи апеляційної скарги вис новків суду першої інстанції не спростовують.

Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206 , 212, 254 КАС України, колегія судді в,-

УХВАЛИЛА:

Апеляційну скаргу Держа вної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва з алишити без задоволення, а по станову Окружного адміністр ативного суду м. Києва від 21 кв ітня 2011 року - без змін.

Ухвала набирає законної си ли з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищог о адміністративного суду Укр аїни в порядку та строки, пере дбачені ст. 212 КАС України.

Головуючий суддя:

Судді:

Ухвала складена та пі дписана в повному обсязі 28 лис топада 2011року.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2011
Оприлюднено06.12.2011
Номер документу19496706
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4979/11/2670

Ухвала від 22.11.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Троян Н.М.

Постанова від 21.04.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні