Рішення
від 13.08.2008 по справі 41/134
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/134

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

13.08.08 р.                                                                                                    Справа № 41/134                               

Суддя господарського суду Донецької області      Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк

до відповідача: Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” структурний підрозділ „Шахта ім. Карла Маркса”, м. Єнакієве

про стягнення збитків, заподіяних державі в сумі 272094,40 грн.

При участі представників:

від позивача: Кулик В.М. – довіреність № 02-2250 від 17.12.07р.

від відповідача: Добріна В.Е. – довіреність №01/4-15202 від 03.01.2008р.    

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” структурний підрозділ „Шахта ім. Карла Маркса”, м. Єнакієве про стягнення збитків, заподіяних державі в сумі 272094,40 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що перевіркою дотримання природоохоронного законодавства відповідача було виявлено на території структурного підрозділу відповідача несанкціоноване розміщення 1129 тонн (493м3) породи, що привело до засмічення 448 м2 земель. Зазначене позивач підтверджує актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 115 від 06.09.2007 року; протоколом по факту порушення природоохоронного законодавства від 11.10.2007 року; протоколом про адміністративне правопорушення №293 від 11.10.2007 року та винесеною постановою про адміністративне стягнення № 293 від 11.10.2007 року.

Позивач стверджує, що зазначеними діями відповідачем порушені вимоги ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст. 17 Закону України “Про відходи”, ст. 96 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України „Про охорону земель”, чим нанесені збитки державі на суму 272094,40 грн., які розраховані згідно „Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забруднення або засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства” (зі змінами), нова редакція якої затверджена наказом Мінприроди від 04.04.2007 року №149, зареєстрованим в Мін'юсті України 25.04.2007 року за №422/13689.

Відповідач у відзиві позовні вимоги визнав у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:  

Згідно ст. 16 Закону України  "Про  охорону навколишнього природного   середовища", спеціально уповноваженими державними  органами  управління  в галузі охорони навколишнього природного середовища і  використання природних   ресурсів   у  республіці  є  спеціально  уповноважений центральний  орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів,  його  органи  на  місцях  та  інші  державні органи, до компетенції  яких  законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

За приписами п. п. 1, 2 Указу Президента України від 15.09.2003  № 1039/2003 “Про заходи щодо підвищення ефективності державного управління у сфері охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів”, спеціально уповноваженим центральним органом  виконавчої влади   з  питань  охорони  навколишнього  природного  середовища,  екологічної  безпеки, заповідної справи, а  також гідрометеорологічної  діяльності  є Міністерство охорони   навколишнього   природного  середовища України, яке створене шляхом реорганізації Міністерства екології та природних ресурсів України.

Згідно із ст. 20 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить, зокрема, державний контроль за  використанням  і  охороною  земель, надр,  поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої  рослинності,  тваринного  світу,  морського  середовища  та природних  ресурсів територіальних вод,  континентального шельфу і виключної (морської)  економічної  зони  республіки,  а  також  за додержанням норм екологічної безпеки, а також подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 9 ст. 5 „Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі”, затверджену наказам Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 548 від 19.12.2006 року та зареєстрованого в Міністерстві юстиції 13.02.2007 року за № 120/13387 інспекція має право, зокрема, подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Таким чином, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, є належним позивачем по справі.

06.09.2007 року відділом оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області було проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства структурного підрозділу структурного підрозділу „Шахта ім. Карла Маркса” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля”.

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що на території відведеної під промплощадку шахти (біля ділянки навантаження) виявлено несанкціоноване розміщення 1129 тонн (493м3) породи, що привело до засмічення 448 м2 земель, що є порушенням ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст. 17 Закону України „Про відходи”, ст. 96 Земельного Кодексу України та ст. 35 Закону України „Про охорону земель”.

По факту порушення природоохоронного законодавства був складений протокол від 11.10.2007 року, відповідно до якого несанкціоноване розміщення відходів (породи) було здійснено до 21.05.07р.

Внаслідок порушення підприємством ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст. 17 Закону України „Про відходи”, ст. 96 Земельного Кодексу України та ст. 35 Закону України „Про охорону земель” державі був заподіяний збиток на суму 272094,40 грн., який розрахований згідно „Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забруднення або засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства” (зі змінами), нова редакція якої затверджена наказом Мінприроди від 04.04.2007 року №149, зареєстрованим в Мін'юсті України 25.04.2007 року за №422/13689.

Відповідно до ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей;

В ст. 17 Закону України „Про відходи” передбачено, що суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об'єктів розміщення власних відходів та відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України

Відповідно до ст. 96 Земельного Кодексу України землекористувачі зобов'язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

В ст. 35 Закону України „Про охорону земель” передбачено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів.

Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст. 17 Закону України „Про відходи”, ст. 96 Земельного Кодексу України та ст. 35 Закону України „Про охорону земель”, що підтверджується актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 115 від 06.09.2007 року, а також протоколом по факту порушення природоохоронного законодавства від 11.10.2007 року.

Відповідно до ст. 43 Закону України „Про відходи” підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до ст. 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, у повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм „Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забруднення або засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства” (зі змінами), нова редакція якої затверджена наказом Мінприроди від 04.04.2007 року №149, зареєстрованим в Мін'юсті України 25.04.2007 року за №422/13689, була розрахована сума збитку, яка дорівнює 272094,40 грн.

Сума збитків у розмірі 272094,40 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення. Суму збитків позивач просить стягнути на рахунок Єнакієвської міської ради.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Доказів відшкодування збитків в сумі 272094,40 грн.  відповідачем до матеріалів справи не представлено.

Як зазначалось, відповідач у відзиві позовні вимоги визнав у повному обсязі.

Відповідно до ст. 22 Господарського процесуального кодексу України відповідач має право визнати позов повністю або частково.

Відповідно до ст. 78 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

З огляду на викладені положення законодавства та обставини справи, суд вважає, що визнання відповідачем позову не суперечить законодавству, не порушує прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб і, таким чином, суд приймає визнання відповідачем позову та позовні вимоги підлягають задоволенню на підставі ст. 78 ГПК України.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 16, 20, 40, 47, 55, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст. 211 Земельного кодексу України, ст.ст. 42, 43 Закону України „Про відходи”, ст. 56 Закону України  “Про охорону земель”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 78, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” структурний підрозділ „Шахта ім. Карла Маркса”, м. Єнакієве про стягнення збитків, заподіяних державі в сумі 272094,40 грн.  – задовольнити.

Стягнути з Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” структурний підрозділ „Шахта ім. Карла Маркса” (86045, Донецька обл., м. Єнакієве, вул. Трестівська, ЄДРПОУ 26351872) на користь місцевого бюджету Єнакієвської міської ради (УДК м. Єнакієве, п/р 33115331700043 в ГУДКУ в Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34686594, КБК 24062100) збиток, заподіяний державі, в сумі 272094,40  грн.

Стягнути з Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” структурний підрозділ „Шахта ім. Карла Маркса” (86045, Донецька обл., м. Єнакієве, вул. Трестівська, ЄДРПОУ 26351872)  на користь Державного бюджету України  державне  мито  в  розмірі 2720,94 грн.

Стягнути з Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” структурний підрозділ „Шахта ім. Карла Маркса” (86045, Донецька обл., м. Єнакієве, вул. Трестівська, ЄДРПОУ 26351872) на користь Державного бюджету України  (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 118 грн.

          

               Суддя                                                                                                                                           

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення13.08.2008
Оприлюднено03.09.2008
Номер документу1956308
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/134

Ухвала від 16.01.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 13.07.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 29.05.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 10.06.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 22.06.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 22.06.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 07.10.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Малетич M.M.

Судовий наказ від 10.08.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

Постанова від 28.07.2009

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв О.С.

Рішення від 22.06.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні