Рішення
від 03.11.2011 по справі 4/183/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ

91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.11.11 Справа № 4/183/2011

Розглянувши матеріали справи за позовом

Одеської залізниці, м. Оде са

до Товариство з обмеженою відповідальністю “Гірничоз багачувальна фабрика “Індус трія”, м. Луганськ

про стягнення 79310 грн. 00 коп.

Суддя: Старкова Г.М.

секретар судового засідан ня: Макаренко В.А.

у присутності представник ів сторін:

від позивача - не прибув;

від відповідача - ОСОБА_ 1,довіреність № б/н від 03.10.2011.

Обставини справи: пози вачем заявлено вимогу про ст ягнення з відповідача штрафу 79310 грн. 00 коп., згідно ст.ст.118,122 Статуту залізниць, за невірне зазначення маси ван тажу в накладній.

Згідно довідки з Єдиного де ржавного реєстру підприємст ва та організацій України АА №080668 від 25.02.2008 правильна назва по зивача Одеська залізниця, ко д ЄДРПОУ 01071315.

На підставі викладеного, по зивачем у справі слід вважат и: Одеська залізниця, код ЄДР ПОУ 01071315.

Згідно довідки з Єдиного де ржавного реєстру юридичних о сіб та фізичних осіб-підприє мців станом на 04.10.2011 точна назва відповідача Товариств о з обмеженою відповідальніс тю “Гірничозбагачувальна фа брика “Індустрія”, код ЄДРПО У 32864211.

На підставі викладеного, ві дповідачем у справі слід вва жати: Товариство з обмеженою відповідальністю “Гірничоз багачувальна фабрика “Індус трія”, код ЄДРПОУ 32864211.

Відповідач відзивом на поз овну заяву від 03.10.2011 № 5789 проти по зову заперечує та зокрема за значає, що позивачем не врахо вані норми природної втрати вантажу та припустимості роз біжності в показаннях ваг на 1%.

Представником відповідача в судовому засіданні 03.11.2011 було подано клопотання про зменш ення розміру штрафу. В обґрун тування клопотання відповід ач посилається на тяжкий фін ансовий стан підприємства, т а зокрема зазначає, що згідно даних балансу та звіту про фі нансові результати за 9 місяц ів 2011 року збитки підприємств а складають 2 558 000 грн. 00 коп. Тако ж відповідач вказує на те, що н а цей час у підприємства є заб оргованість по виплаті зароб ітної платі, сплати єдиного с оціального внеску, податкови х зобов' язань. Скрутне фіна нсове становище відповідач о бґрунтовує наявністю дебіт орської заборгованості у сум і 3 269 000 грн. 00 коп. та кредиторськ ої заборгованості у сумі

40 070 000 грн. 00 коп., значним зниже нням валового доходу та відс утністю грошових коштів на р озрахунковому рахунку.

Також, відповідач визнає ф акт своєї вини та просить суд зменшити суму штрафу до розм іру вартості провізної плати перевезення 3-х вагонів, а сам е 23 793 грн. 00 коп.

Розглянувши документи і ма теріали, додані до позовної з аяви, заслухавши пояснення п редставника відповідача, всебічно і повно з' ясува вши всі обставини справи, оці нивши докази, які мають значе ння для вирішення спору, госп одарський суд, -

в с т а н о в и в :

26.03.2011 зі станції Ровеньки Донецької залізниці Товарис тво з обмеженою відповідальн істю “Гірничо-збагачувальна фабрика “Індустрія” здійсни ло відправлення групи вагоні в згідно накладної № 50187418 на ста нцію Сосновка Львівської зал ізниці, вантажоодержувачу - ВАТ “Львівська вугільна комп анія”.

Так, у накладній № 50187418 відпо відачем вказано, що у вагоні № 60493350 маса нетто вантажу склада є 70000 кг., у вагоні № 61806600 маса нетт о вантажу складає 70500 кг.

При прибутті вагонів на ста нцію Знам' янка Одеської зал ізниці 28.03.2011 було проведено кон трольну перевірку маси ванта жу за вказаною накладною.

В результаті зважування на тензометричних динамічних в агах було виявлено, що:

- у вагоні № 60493350 фактична маса нетто вантажу складає 59800 кг, з амість 70 000 кг, що на 10200 кг менше, ніж визначено у на кладній;

- у вагоні № 61806600 фактична маса нетто вантажу складає 61410кг, за мість 70500 кг, що на 9090 кг менше, ні ж визначено у накладній.

Переважування здійснено з а участю представників станц ії і за результатами складен о акти загальної форми № 10856, № 1 0883, № 10894 від 28.03.2011 (а.с.18-19) та комерці йний акт АА №056777/218/03 від 29.03.2011(а.с. 15 ).

За вказаним комерційним ак том зазначено що навантаженн я навалом на рівні бортів, про сипання вантажу відсутнє, на поверхні вантажу заглиблень та ознаків крадіжки не виявл ено, в вагонах глухі торцеві с тінки люки щільно закриті.

Оскільки відповідачем був припущений факт невірного з азначення у накладній маси в антажу, позивач нарахував шт раф відповідно до положень с т.ст. 118, 122 Статуту Залізниць у су мі 79 310 грн. 00 коп., який просить ст ягнути на свою користь.

Відповідач проти позовни х вимог заперечив та просить зменшити суму штрафу.

Оцінивши матеріали справи та доводи представників сто рін у їх сукупності, суд прийш ов до наступного.

Відповідно до ст. 33 ГПК Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 34 ГПК госпо дарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини, які від повідно до законодавства пов инні бути підтверджені певни ми засобами доказування, не м ожуть підтверджуватись інши ми засобами доказування.

Відповідно до ст. 908 ЦК Укра їни перевезення вантажу здій снюється за договором переве зення; загальні умови визнач аються цим Кодексом, іншими з аконами, транспортними кодек сами (статутами), іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них, умови перевезенн я вантажу окремими видами тр анспорту, а також відповідал ьність сторін щодо цих перев езень встановлюються догово ром, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законам и, транспортними кодексами (с татутами), іншими нормативно -правовими актами та правила ми, що видаються відповідно д о них.

Як встановлено ч. 3 ст. 909 ЦК Укр аїни, укладення договору пер евезення вантажу підтверджу ється складанням транспортн ої накладної.

Згідно ч. 5 ст. 307 ГК України, ум ови перевезення вантажів окр емими видами транспорту, а та кож відповідальність суб' є ктів господарювання за цими перевезеннями встановлюють ся транспортними кодексами, транспортними статутами та і ншими нормативно - правовими актами.

Як зазначено в с т. 6 глави 1 Статуту залізниць У країни (далі - Статут), наклад на - це основний перевізний документ встановленої форми , оформлений відповідно до ць ого Статуту та Правил переве зення вантажів і наданий зал ізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов' я зковою двосторонньою письмо вою формою угоди на перевезе ння вантажу, яка укладається між відправником та залізни цею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Статут залізниць України визначає обов'язки, права і ві дповідальність залізниць, а також підприємств, які корис туються залізничним транспо ртом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені М інтрансом Правила перевезен ь вантажів, які є обов'язковим и для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).

Правилами перевезень ван тажів, а саме п.1.1. розділу 4 "Прав ила оформлення перевізних до кументів", зареєстрованих в М іністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084 (далі - Правила № 863/5084 в ід 24.11.2000 ), а також ст. 23 Статуту пер едбачено, що відправник пови нен надати станції навантаже ння на кожне відправлення ва нтажу заповнену накладну (ко мплект перевізних документі в). У відповідності до цих Прав ил, а саме п. 2.1 та п. 2.2, графи "Маса вантажу, визначена відправн иком, кг" та "Спосіб визначення маси" заповнюються вантажов ідправником. Маса вантажу зг ідно ст. 37 Статуту та п. 5 "Правил а приймання вантажів до пере везення", зареєстрованих в Мі ністерстві юстиції України 2 4.11.2000. за № 861/5082, визначається відп равником.

Правильність внесених у на кладну відомостей, як це пере дбачено п. 2.3 "Правила оформлен ня перевізних документів", за реєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 за № 8 63/5084, своїм підписом підтверджу є представник відправника. Т ак, правильність внесених ві домостей до вищевказаної нак ладної підтвердив своїм підп исом представник відправник а.

Згідно п. 28 "Правила прийманн я вантажів до перевезення", за реєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082, ва нтажі, завантажені відправни ком у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо ), а у даному випадку вагони №№ 60493350, 61806600 є напіввагонами, прийма ються залізницею до перевезе ння шляхом візуального огляд у вагона, вантажу, його маркув ання (у т.ч. захисного) та кріпл ення у вагоні без перевірки м аси та кількості вантажу.

Відповідно до статті 24 Стат уту залізниць України, заліз ниця має право перевірити пр авильність відомостей про ва нтаж, зазначений відправнико м у накладній на станції відп равлення, під час перевезенн я та на станції призначення.

Так, по прибутті вагонів н а станцію Знам' янка Одесько ї залізниці, при переважуван ні вагону на вагонних вагах б уло виявлено, що маса вантажу зазначена у накладній №50187418 не відповідає фактичній масі в антажу у вагонах №№ 60493350, 61806600. Від повідно до даного факту були складені акти загальної фор ми № 10856, № 10883, № 10894 від 28.03.2011 (а.с.18-19) та комерційний акт АА №056777/218/03 від 29.03.2011 (а.с. 15).

Пунктом 22 "Правила видачі ва нтажів", зареєстрованих в Мін істерстві юстиції України 24.11 .2000 за № 862/5083, передбачено, що пере вірка маси вантажу на станці ї призначення провадиться, я к правило, таким самим способ ом, яким цю масу було визначен о на станції відправлення.

Так, згідно Правил перевезе ння вантажів, пункту 4, розділу 28 "Правила складання актів" (за реєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855), ко мерційного акту АА №056777/218/03 від 29.03.2011 (а.с. 15) контрольне переважу вання вагонів №№ 60493350, 61806600 провод илось на 150 тонних вагонних ва гах, тобто таким же самим спос обом, яким цю масу було визнач ено на станції відправлення.

Перевіркою було виявлено наступне:

- у вагоні № 60493350 фактична ма са нетто вантажу складає 59800 кг , замість 70 000 кг, що н а 10200 кг менше, ніж визначено у н акладній;

- у вагоні № 61806600 фактична маса нетто вантажу складає 61410кг, за мість 70500 кг, що на 9090 кг менше, ні ж визначено у накладній.

Підставою для покладання на відправника відповідальн ості, згідно ст. 122 Статуту, за н еправильне зазначення ним ві домостей про масу вантажу, є к омерційний акт, складений у в ипадках передбачених ст.129 Ста туту (п. 3.23 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 за № 04-5/601 "Про дея кі питання практики вирішенн я спорів, що виникають з перев езення вантажів залізницею" (зі змінами та доповненнями).

Згідно ст. 24 Стат уту, вантажовідправник несе відповідальність за всі нас лідки невірності, неточності або неповноту відомостей, за значених ним у накладній.

Згідно з п.5.5 розділу 5 “Прав ил оформлення перевізних док ументів”, затверджених Наказ ом Міністерства транспорту У країни 21.11.2000 за № 644 та зареєстров аних в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне за значення у накладній відомос тей про адресу одержувача, йо го код, назву вантажу, його кіл ькість, то з відправника стяг ується штраф згідно зі ст. 122 Ст атуту залізниць України. Фак т неправильного зазначення в ідправником указаних відомо стей засвідчується комерцій ним актом АА №056777/218/03 від 29.03.2011 (а.с . 15).

Згідно з ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України за неправ ильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника с тягується штраф в розмірі зг ідно із ст. 118 Статуту залізниц ь / 5-кратна провізна плата за в сю відстань перевезення/, а са ме:

- провізна плата вагону № 604933 50 в накладній № 50187418 - 7931 грн. 00 коп ., сума штрафних санкцій - 7931 г рн. 00 коп. х 5 = 39 655 грн. 00 коп.

- провізна плата вагону № 618066 00 в накладній № 50187418 - 7931 грн. 00 коп ., сума штрафних санкцій - 7931 г рн. 00 коп. х 5 = 39 655 грн. 00 коп.

Сума штрафу складає 79 310 грн. 00 коп.

Відповідно до ст.24 Статуту залізниць України залізниця має право перевірити правил ьність відомостей про вантаж , зазначених відправником у н акладній на станції відправл ення, під час перевезення та н а станції призначення.

Тобто наведені норми свідч ать про те, що залізниця не зоб ов' язана перевіряти дані, з азначені у накладних фактичн им даним при прийнятті ванта жу до перевезення.

Відповідно до ст. 33, 34 ГПК Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на які во на посилається як на підстав у своїх вимог і заперечень.

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають зн ачення для справи.

Обставини справи які відп овідно до законодавства пови нні бути підтверджені певним и засобами доказування, не мо жуть підтверджуватись іншим и засобами доказування.

Згідно пояснень представн ика відповідача контрольне п ереваження вантажу за спірно ю накладною на станції ванта жовідправника не проводилас я.

Отже, позивачем переваже ння вантажу на станції Знам' янка Одеської залізниці було проведене контрольне перева ження маси вантажу, яке прово дилося на вагонних вагах (тех нічний паспорт ваг №0301, тип ваг -механічний ), яких проведена п овірка 03.03.2011 та вказано, що ваги придатні до переважування, щ о підтверджено матеріалами с прави .

Відповідно до ст. 24 Статуту з алізниць України передбачен о право залізниці перевіряти правильність відомостей, за значених у накладній та масу вантажу, а не обов' язок. Тако ж, відповідно до п. 3.15. роз' ясн ень Президії Вищого господар ського Суду України від 29.05.02 № 04 -5/601 (із змінами і доповненнями) при застосуванні статті 118 Ст атуту залізниць штраф підляг ає стягненню за самий факт до пущення вантажовідправнико м порушень, незалежно від тог о, чи завдано залізниці у зв' язку з цим збитки.

Відповідно до ст. 233 Господа рського кодексу України - у ра зі, якщо належні до сплати штр афні санкції надмірно великі порівняно із збитками креди тора, суд має право зменшити р озмір санкцій.

При цьому повинно бути взят о до уваги: ступінь виконання зобов' язання боржником; ма йновий стан сторін, які берут ь участь у зобов' язанні; не л ише майнові, але й інші інтере си сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов 'язання не завдало збитків іншим учасникам господарськ их відносин, суд може з урахув анням інтересів боржника зме ншити розмір належних до спл ати штрафних санкцій

Розмір неустойки може бут и зменшений за рішенням суду , якщо він значно перевищує ро змір збитків, та за наявност і інших обставин, які мають і стотне значення (ч.3 ст. 551 ЦК Укр аїни).

Аналогічна норма міститьс я й у п. 3 ст. 83 ГПК України, за яко ю господарський суд має прав о зменшувати у виняткових ви падках розмір неустойки (штр афу, пені), яка підлягає стягне нню зі сторони, що порушила зо бов'язання.

Таким чином, суд має право, в иходячи з конкретних обстави н справи, зменшити розмір штр афних санкцій, але не звільни ти повністю боржника від їх с плати.

Враховуючи наведене та те , що підприємство відповідач а знаходиться в тяжкому фіна нсовому стані, згідно даних б алансу та звіту про фінансов і результати за 9 місяців 2011 рок у збитки підприємства склада ють 2 558 000 грн. 00 коп., у підприємс тва є заборгованість зі спла ти заробітної платі, сплати є диного соціального внеску та податкових зобов' язань, пі дприємство має наявність де біторської заборгованості у сумі 3 269 000 грн. 00 коп. та кредитор ської заборгованості у су мі 40 070 000 грн. 00 коп., значне зниже ння валового доходу та відсу тність грошових коштів на ро зрахунковому рахунку, тому с уд вважає за доцільне застос увати ст. 233 ГК України та зменш ити розмір штрафу до 15 862 грн. 00 к оп.

( 7931,00х 2 вагони=15 862,00 грн.) .

У стягненні решти суми поз овних вимог слід відмовити.

За таких обставин, суд вважа є за можливе зменшити суму шт рафу, у зв'язку з чим задовольн ити позов частково у розмірі 15 862 грн. 00 коп. з покладенням суд ових витрат на відповідача.

Суд вважає, вина відпов ідача у неправильному зазнач енні відомостей у накладній є такою, що підтверджена мате ріалами справи, тому позов пі длягає задоволенню частково з віднесенням на відповідач а, у відповідності із ст. 49 ГПК У країни, витрат по держмиту та на інформаційно-технічне за безпечення судового процесу .

У судовому засіданні 03.11.2011 ог олошена вступна та резолюти вна частини рішення.

Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК У країни витрати по держмиту т а судові витрати покладаютьс я на відповідача.

На підставі викладеного, ке руючись ст. ст.551, 908 ЦК України, с т. 233 ГК України, ст. ст. 44, 49, п.3 ст.83, с т.ст.82-85 ГПК України, суд

в и р і ш и в:

1. Позов задо вольнити частково.

2.Стягнути з Товариства з о бмеженою відповідальністю “ Гірничозбагачувальна фабри ка “Індустрія”, м. Луганськ, ву л. Комісара Санюка, буд.64 “В”, к од ЄДРПОУ 32864211 на користь Одесь кої залізниці, вул. Пантелейм онівська, 19, м.Одеса, код ЄДРПО У 01071315, штраф у розмірі 15 862 грн. 00 к оп., витрати на сплачене держм ито 793 грн. 10 коп. та витрати на ін формаційно-технічне забезпе чення судового процесу у сум і 236 грн. 00 коп., видати на викона ння наказ позивачу після наб рання рішенням законної сили .

3.У задоволенні решти поз овних вимог відмовити.

Відповідно до ст. 85 Господ арського процесуального код ексу України рішення на бирає законної сили після за кінчення десятиденного стро ку з дня його підписання.

Повне рішення складено і підписано - 08.11.2011.

Суддя Г.М.Старкова

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення03.11.2011
Оприлюднено22.12.2011
Номер документу19892017
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/183/2011

Рішення від 03.11.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Старкова Г.М.

Ухвала від 20.10.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Старкова Г.М.

Ухвала від 06.10.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Старкова Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні