13/5005/8742/2011
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29.11.2011 року Справа № 13/5005/8742/2011
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді : Бахмат Р. М. (доповідача),
суддів: Лотоцької Л.О., Євстигнеєва О.С.
при секретарі: Соловйової О.І.
за участю прокурора: Киричок О.В. (посвідчення № 112 від 12.07.2010 р.) Представники сторін у судове засідання не з'явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю “Форт Нокс” м. Дніпропетровськ на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 20.09.2011 р. у справі № 13/5005/8742/2011
за позовом Прокурора м. Кривого Рогу Дніпропетровської обл. в інтересах держави в особі Криворізької міської ради м. Кривий Ріг
до Товариства з обмеженою відповідальністю “Форт Нокс” м. Дніпропетровськ
про стягнення 15 793,63 грн.
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господарського суду Дніпропетровської обл. від 20.09.2011 р. у справі № 13/5005/8742/2011, яке підписано 03.10.2011 р. і оформлено відповідно до вимог статті 84 ГПК України (суддя Первушин Ю.Ю.), задоволено позов прокурора м. Кривого Рогу Дніпропетровської обл., пред'явлений в інтересах держави в особі Криворізької міської ради м. Кривий Ріг до Товариства з обмеженою відповідальністю “Форт Нокс” м.Дніпропетровськ про стягнення 15 793,63 грн.
Вказаним рішенням стягнуто з відповідача на користь позивача заборгованість по орендній платі у розмірі 15 065, 95 грн. та пеня у розмірі 727,68 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю “Форт Нокс” м. Дніпропетровськ не погодилося з вказаним рішенням, подало апеляційну скаргу, в якій просить відновити строк на подання апеляційної скарги.
Ухвалою від 09.11.2011 р. Дніпропетровський апеляційний господарський суд відновив строк на подання апеляційної скарги.
Відповідач просить у скарзі скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Скаржник вважає, що рішення є незаконним, оскільки при його прийнятті судом порушено та невірно застосовано норми матеріального та процесуального права; не досліджено та не надано оцінку поданим сторонами доказам (фактичним даним), що призвело до неповного з'ясування обставин, які мають значення для справи; визнано встановленими недоведені обставини; висновки господарського суду не відповідають дійсним обставинам справи.
Також відповідач зазначає в апеляційній скарзі, що, приймаючи оскаржуване рішення суд дійшов висновку, що на підставі договору оренди земельної ділянки у Орендаря виник обов'язок сплачувати збільшений розмір орендної плати без внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Починаючи з моменту державної реєстрації договору оренди та по 31.12.2010 р. відповідач сплачував орендну плату, виходячи з розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що була отримана перед укладанням договору, застосовуючи щорічні коефіцієнти індексації.
Рішенням від 14.05.2010 р. № 3884 “Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу” позивач збільшиш розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що, на його думку, яку підтримав суд, мало стати підставою для автоматичного збільшення розміру орендної плати для відповідача.
Скаржник зазначає в скарзі, що відповідно до п. 12 Договору у разі зміни (збільшення або зменшенням міської ради розмірів земельного податку, річної орендної плати за землю, базової вартості 1 кв. м земель міста) підвищення цін та тарифів, розмір та сума орендної плати переглядається без внесення змін до договору оренди. Позивачем в обґрунтування своїх позовних вимог було пред'явлено рішення Криворізької міської ради № 3884 “Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу”, у якому встановлено, що змінилася базова вартість одного квадратного метра земель міста, яка з 01.06.2010 р. складає 150 грн. за один квадратний метр.
Проте, відповідач вважає, що зміна базової вартості одного квадратного метра земель міста дає лише підставу для перегляду розміру річної орендної плати.
Підставою для сплати орендної плати за користування земельною ділянкою згідно пункту 7 договору є Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
В ході судового розгляду позивачем було надано довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Скаржник вказує, що у суду не було підстав ототожнювати довідку та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Крім того, копія довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки датована 28.01.2011 р., тобто довідка, яка на думку позивача, є підставою для виникнення у відповідача обов'язку сплачувати орендну плату на нових умовах, була отримана після спливу спірного періоду, за який позивачем стягується заборгованість.
Відповідач не погоджується з висновком суду першої інстанції, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки автоматично породжує зміну розміру земельного податку на відповідній земельній ділянці.
Крім того, скаржник вказує, що в силу вимог ст. 58 Конституції України рішення Криворізької міської ради від 14.05.2010 р. № 3884 “Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу” не має зворотної дії і до спірних орендних правовідносин не застосовується. Оскільки стосується договорів оренди землі, укладених після набрання ним чинності.
У відзиві на апеляційну скаргу Криворізька міська рада просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення залишити без змін, оскільки вважає його законним та обґрунтованим.
Позивач зазначає, що, згідно до ст. 15 Закону України “Про оцінку земель” підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Пункт 1 ч. 2 ст. 18 цього Закону наголошує, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів не залежно від їх цільового призначення проводиться не рідше кожних 5-7 років.
Важливо, що згідно ст. 15 Закону України “Про оцінку земель” Криворізька міська рада не зобов'язана отримувати згоду від відповідача на проведення чергової нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Більш того, згідно ст. 13 ЗУ “Про оцінку земель” однією з обов'язкових підстав для проведення грошової оцінки земельних ділянок є визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, чергове проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки не визначається за згодою сторін, а є обов'язковим згідно Закону.
Позивач вказує, що відповідно до інформації, наданої управлінням земельних ресурсів та Південною МДПІ, за відповідачем обліковується борг у сумі 15 065 грн. 95 коп. по договору оренди, а у зв'язку з невнесенням орендної плати у строки, визначені договором, нарахована пеня, яка складає 727, 68 грн.
Заборгованість по орендній платі за земельні ділянки визначена повністю, підтверджується та деталізується розрахунком договірних обов'язків по сплаті та заборгованості по орендній платі за землю, виконаного управлінням земельних ресурсів виконкому міськради.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Заслухавши суддю-доповідача та пояснення прокурора, який був присутній у судовому засіданні, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила, що між Криворізькою міською радою (орендодавець) та ТОВ “ФОРТ НОКС” (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки від 23.03.2009 р.
Згідно п. 1 договору орендодавець, на підставі рішення міської ради від 27.02.2008 р. № 2355 надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку транспорту для розміщення автозаправної станції, яка знаходиться на пр. 200-річчя Кривого Рогу, 36 у Саксаганському районі м. Кривого Рогу.
В оренду передана земельна ділянка площею 0,3451 га (п. 2 договору).
Договір укладено на три роки (п.6).
Пунктом 7 договору встановлено, що річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі, незалежно від результатів діяльності Орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України “Про плату за землю”, на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного Криворізьким міським управлінням земельних ресурсів, на рахунок Управління держказначейства у м. Кривому Розі, який вказано у цьому пункті.
Умовами п. 12 договору передбачено, що розмір та сума орендної плати переглядаються без внесення змін до цього договору у разі..., в тому числі зміни (збільшення або зменшення ) розмірів річної орендної плати за землю, базовою вартості 1 кв.м земель міста, розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законодавством та цим договором.
Пунктом 36 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
01.04.2009 р. договір оренди земельної ділянки від 23.03.2009 р. був зареєстрований у Криворізькому відділі Дніпропетровської регіональної філії державного підприємства “Центр державного земельного кадастру”, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.04.2009 р. № 040910800173.
14.05.2010 р. Криворізька міська рада прийняла рішення № 3884 “Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу”. Відповідно до ухваленого рішення базова вартість 1 м земель міста складає 240,05 гривень за м2. Застосування базової вартості 1 м2 земель міста встановлено здійснювати в три етапи: перший - з 01 червня 2010 року у розмірі 150 грн. за 1 м2; термін впровадження другого і тертого етапів розглядаються міською радою за результатами розвитку господарського комплексу міста.
Відповідно до довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держкомзему у м. Кривому Розі Дніпропетровської області нормативна грошова оцінка земельної ділянки на пр. 200- річчя Кривого Рогу, 36 у Саксаганському районі м. Кривого Рогу становить 3 187 964,78 грн.
Відповідно до рішення Криворізької міської ради «Про затвердження положення про управління земельних ресурсів виконкому міської ради»від 25.02.2010 р. № 3752, на управління земельних ресурсів виконкому міської ради покладено обов'язок контролю за виконанням фізичними особами та суб'єктами господарювання умов договорів оренди земельних ділянок та купівлі - продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, та за надходженням до бюджету міста коштів від надання у користування, вилучення (продажу) земельних ділянок.
Відповідно до інформації, наданої Управлінням земельних ресурсів та Центральною МДПІ за відповідачем обліковується борг у сумі 15 065,95 грн. по договору оренди земельної ділянки від 01.04.2009 р. № 040910800173. Заборгованість відповідача по орендній платі за земельну ділянку за період з червня 2010 р. по грудень 2010 р.виникла як різниця між фактично сплаченими відповідачем сумами орендної плати за землю та сумами орендної плати за землю, нарахованими відповідно до рішення міської ради від 14.05.20110 р. №3884, та складає суму у розмірі 15065,95 грн. (а.с. 19)
Згідно ст. 526 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України зобов'язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства.
Згідно ст. 629 Цивільного кодексу України ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України договори є обов'язковими для виконання їх сторонами і мають виконуватись належним чином.
У відповідності до вимог ст. 2 Закону України „Про плату за землю" та вимог ст. 96 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Землекористувачі повинні своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Згідно ст. ст. 24, 25 Закону України "Про оренду землі", орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасної сплати орендної плати. Орендар зобов'язаний виконувати встановлені щодо об'єкта оренди зобов'язання та виконувати обов'язки відповідно до умов договору оренди і Земельного кодексу України.
Статтею 193 Господарського Кодексу України передбачено, що до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.
У відповідності до п. 2 ст. 409, п. 2 ст. 410 Цивільного кодексу України, власник земельної ділянки має право на одержання плати за користування нею, а землекористувач зобов'язаний вносити плату за користування земельною ділянкою, а також інші платежі, встановлені законом.
Відповідно до ст. 21 Закону України “Про оренду землі”, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України); обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно до ст. 15 Закону України «Про оцінку земель»підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Пункт 1 ч. 2 ст. 18 цього Закону наголошує, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів не залежно від їх цільового призначення проводиться не рідше кожних 5-7 років.
Згідно ст. 15 Закону України «Про оцінку земель»Криворізька міська рада не зобов'язана отримувати згоду від Відповідача на проведення чергової нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно ст. 13 Закону України «Про оцінку земель»однією з обов'язкових підстав для проведення грошової оцінки земельних ділянок є визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, чергове проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки не визначається за згодою сторін, а є обов'язковим згідно Закону.
Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки; Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки;
Згідно до розрахунку договірних обов'язків наданого позивачем: нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.06.2010 р. становить 3187964,78 грн., розмір орендної плати визначено в трикратному розмірі земельного податку та становить 95638,94 грн.;
Згідно до п. 12 договору, розмір та сума орендної плати переглядається без внесення змін до цього договору у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором (включно зі зміною мети використання або цільового призначення земельної ділянки); зміни (збільшення або зменшення) розмірів річної орендної плати за землю, базової вартості 1 кв. м. земель, розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами, в інших випадках, передбачених законодавством та цим договором.
За розрахунком договірних обов'язків по договору оренди земельної ділянки від 01.04.2009 р. № 040910800173 по ТОВ „Форт Нокс” від 09.06.2011 р., складений Центральною МДПІ у м. Кривому Розі (а.с. 18) вбачається, що відповідачем були задекларовані та сплачені суми орендної плати за землю у період з червня по грудень 2010 року у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі на загальну суму 40723,42 грн., але сума орендної плати за землю за цей період відповідно до рішення міської ради від 14.05.2010 р. №3884 складає суму 7969,91 грн. за місяць, таким чином, різниця між фактично сплаченими сумами орендної плати за землю та нарахованими відповідно до вимог ст. 21 Закону України “Про оренду землі” за вказаний період складає суму 15065,95 грн.
Відповідач свої зобов'язання не виконує, за період з червня по грудень 2010 р. частково не доплачує орендну плату, в зв'язку з чим на теперішній час має заборгованість за користування земельною ділянкою за вказаний період на загальну суму 15065,95 грн.
Позивач надав до суду копії публікацій в засобах масової інформації повідомлення виконкому Криворізької міської ради до уваги землекористувачів міста про зміну нормативної грошової оцінки землі (а.с. 14-16).
Таким чином, відповідач був повідомлений про зміни в законодавстві, на підставі яких йому необхідно було привести договір оренди земельної ділянки у відповідність до норм чинного законодавства України та внести зміни до договору в частині розміру нарахування річної орендної плати за землю.
Пунктом 13 договору передбачено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня, яка нараховується на суму боргу по орендній платі із розрахунку 120 % річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого боргу по орендній платі або на день його погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті, включаючи день такого погашення.
Позивач нарахував пеню за період з червня по грудень 2010 р. у розмірі 727,68 грн. (згідно до розрахунку договірних обов'язків за договором –а.с. 19).
Таким чином, загальна сума заборгованості відповідача за договором, з урахуванням пені нарахованої згідно до п. 13 договору, склала 15 793,68 грн.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правомірно задовольнив позов і стягнув з відповідача суму заборгованості і пені.
Керуючись статями 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю “Форт Нокс” м.Дніпропетровськ залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 20.09.2011 р. у справі № 13/5005/8742/2011 залишити без змін.
Головуючий Р.М. Бахмат
Судді: Л.О. Лотоцька
О.С. Євстигнєєв
Постанова виготовлена в повному обсязі 05.12.2011 р.
З оригіналом згідно:
Пом. судді І.Г.Логвиненко
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2011 |
Оприлюднено | 20.12.2011 |
Номер документу | 19915700 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні