Постанова
від 18.11.2011 по справі 20/5009/3771/11
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

20/5009/3771/11

донецький апеляційний господарський суд

18.11.2011

Постанова

Іменем України

15.11.2011 р.           справа №20/5009/3771/11

Донецький апеляційний господарський суд  у складі колегії суддів:

головуючого:Калантай М.В.    

суддів:

Богатиря К.В.Дучал Н.М.

за участю  представників сторін:

прокурор:не з'явився

від позивача:не з'явився

від відповідача:не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу

Товариства з обмеженою відповідальністю "Комета-3"               м. Запоріжжя

на рішення господарського суду

Запорізької області

від06.09.2011 року

у справі№20/5009/3771/11                                            

за позовом:Прокурора Жовтневого району м. Запоріжжя, заявленого в інтересах держави в особі Запорізької міської ради                        м. Запоріжжя

до відповідача:Товариства з обмеженою відповідальністю "Комета-3"                 м. Запоріжжя

прозміну договору оренди земельної ділянки

                            

   ВСТАНОВИВ:

                                                                        

Рішенням господарського суду Запорізької області від 06.09.2011 року у справі                №20/5009/3771/11 (суддя Гандюкова Л.П.) частково задоволено позов Прокурора Жовтневого району м. Запоріжжя, заявленого в інтересах держави в особі Запорізької міської ради            м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комета-3" м. Запоріжжя про внесення змін у п.9 договору оренди земельної ділянки від 07.05.2007 року.

Внесено зміни в п. 9 договору оренди землі від 07.05.2007 року, яким  передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:01:007:0164) по вул. Запорізькій, 38а у м. Запоріжжя площею 0,0413 га, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Комета-3", зареєстрованого Запорізькою регіональною філією Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.06.2007 року за №040726100488, виклавши його в наступній редакції: "п. 9. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі  у розмірі 14926 (чотирнадцять тисяч дев'ятсот двадцять шість) грн. 35 коп., що складає 3% від нормативної оцінки землі за календарний рік в цінах на 2011 рік".  

В іншій частині позову відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням господарського суду відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Комета-3" м. Запоріжжя, звернувся з апеляційною скаргою про скасування рішення господарського суду, оскільки вважає, що воно прийняте з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, з недоведеністю обставин, які господарський суд визнав встановленими, з порушенням норм матеріального і процесуального права. Скаржник просить апеляційну скаргу задовольнити, оспорюване рішення у даній справі скасувати та прийняти нове рішення.

Заявник апеляційної скарги наданим йому правом не скористався, представника в судове засідання жодного разу не направив, причин неявки суду не повідомив. Про час та місце судового засідання сторони були сповіщені належним чином, про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення.

Прокурор та позивач, Запорізька міська рада м. Запоріжжя, проти апеляційної скарги заперечують, вважають рішення господарського суду законним та обґрунтованим, прийнятим відповідно до вимог чинного законодавства, просять залишити рішення господарського суду без змін, апеляційну скаргу –без задоволення.

В запереченнях  на апеляційну скаргу позивач просив здійснити розгляд справи без участі його представників.

Зважаючи на нез'явлення в нинішнє судове засідання прокурора та представників сторін, достатність наданих сторонами доказів, та керуючись статтею 75 Господарського процесуального кодексу України –справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

У відповідності до статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв‘язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення  місцевого господарського суду у повному обсязі.

Вивчивши матеріали справи, доводи заявника апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та їх юридичну оцінку, судова колегія встановила.

Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Комета-3" (орендар) 07.05.2007 року укладено договір оренди землі (далі –договір оренди), за умовами якого орендодавець, відповідно до рішення Запорізької міської ради №72/23 від 06.12.2006 року надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0413га (кадастровий номер 2310100000:01:007:0164) для розташування нічної платної автостоянки, яка знаходиться на вул. Запорізька,38а в м. Запоріжжя, строком на 10 років. Вказаний договір зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 26.06.2007 року №040726100488.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 105657,79 грн.  (в цінах 2007 року) (п.5 договору оренди).

Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1584,87грн., що складає 1,5% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року.

Пунктом 12 договору сторони встановили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Рішенням Запорізької міської ради №9 від 18.01.2008 р.  "Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 27.12.06 №14 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" встановлено орендну плату за земельні ділянки у м. Запоріжжя такою, що не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення –розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій –трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю" (п.1 Рішення).

Землекористувачам, у яких відсоток від нормативної грошової оцінки землі для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки певного функціонального використання менше 3%, укласти додаткові угоди до договорів оренди в частині зміни орендної плати за землю. Перерахунок орендної плати дійсний з моменту набрання чинності Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік" (п. 4 Рішення).

Запорізькою міською радою 03.03.2008 року прийнято рішення №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Українським ДНДІПМ "Дніпромісто", затверджено базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 року, впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 року.

Рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011 року №16 було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, зокрема, затверджено коефіцієнт "3", згідно з яким визначається розмір орендної плати, на всі земельні ділянки м. Запоріжжя (за виключеннями, переліченими у даному рішенні).

Запорізька міська рада звернулася до відповідача з письмовою пропозицією від 24.03.2011р. за № 01-32/1782 про внесення зміни до договору оренди землі від 26.06.2007р. № 040726100488 шляхом викладення п. 9 договору у новій редакції. До пропозиції було додано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена на 2011р. Однак відповідна додаткова угода сторонами укладена не була.

Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм чинного законодавства, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду у справі  відповідає вимогам матеріального права та не підлягає скасуванню з наступних підстав.

Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Частина 7 ст. 93 Земельного кодексу України встановлює, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

До набрання чинності Податковим кодексом України та на час виникнення договірних відносин між позивачем і відповідачем питання стосовно оренди земельної ділянки та розміру орендної плати за землю регулювались Законом України "Про оренду землі" та Законом України "Про плату за землю".

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 цього ж закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

З огляду на наведені приписи чинного законодавства, правовідносини щодо оренди землі полягають у оплатному користуванні земельною ділянкою на умовах, передбачених договором. Такі правовідносини (і зобов'язання щодо оплатної передачі і зобов'язання щодо користування і сплати орендної плати) виникають між орендодавцем і орендарем одночасно в момент укладання договору оренди.

Законом України "Про плату за землю"  та Податковим кодексом України, що набув чинності на час вирішення даного спору, передбачено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земельної ділянки (ст. 288.5 Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Законом України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка проводиться для визначення розміру земельного  податку,  державного  мита  при міні, спадкуванні  та  даруванні  земельних  ділянок  згідно  із законом,  орендної  плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат    сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів  незалежно  від  їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених  пунктів  земельних  ділянок сільськогосподарського  призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років,  а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок   проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Підставою для  проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок)  є  рішення  органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (статті 13, 15, 18 Закону).

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

У статті 26 цього ж закону визначено виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин (п.34); затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (п.35).

Статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно зі ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.

Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

Таким чином, внаслідок зміни ставки оподаткування змінюється розрахунок орендної плати.

Згідно зі статтею 188 Господарського кодексу України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 651 Цивільного кодексу України визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.

При цьому, ч. 3 ст. 653 ЦК України встановлено, якщо  договір  змінюється або  розривається у судовому порядку,  зобов'язання змінюється або припиняється з  моменту  набрання  рішенням  суду  про  зміну  або розірвання договору законної сили.

Відповідно до п. 32 договору оренди землі від 07.05.2007 року зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Пунктом 12 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі, внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.    

Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Згідно зі статтею 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель  сільськогосподарського  призначення   -   розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших  категорій  земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Таким чином, зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, що призводить до обов'язковості внесення змін до договору оренди землі.

Згідно зі  статтею  632 ЦК України ціна в договорі встановлюється  за  домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які  встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до частини першої статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі  зміни  ставок  орендної  плати  за  землю  та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею ГК України. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної   плати, встановленої умовами договору.

Беручи до уваги викладене, судова колегія вважає, що оскільки уповноваженим органом прийняті відповідні рішення про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки, про затвердження нормативної грошової оцінки земель, договір оренди містить умови, при наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду, то вимоги про внесення змін в п. 9 договору оренди землі від 07.05.2007 року в частині "Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 14926,35 грн., що складає 3% від нормативної оцінки землі за календарний рік в цінах на 2011 рік." є правомірними, тому господарський суд дійшов правильного висновку про часткове задоволення позову.   

Щодо вимоги викласти пункт 9 договору оренди в редакції, де зазначено, зокрема, що "Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Жовтневого району 33219812700003 в управлінні Держказначейства у Жовтневому районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677124, код 13050200, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця", то суд першої інстанції правомірно вказав на те, що в даній частині (друге речення) запропонована редакція пункту 9 договору є фактично тотожною пункту 11 договору оренди: "Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Жовтневого району 33219812700003 в управлінні Держказначейства у Жовтневому районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677124, код 13050200", та відносно якого позивачем вимоги щодо внесення змін або виключення не заявлені, тому в цій частині позов правильно залишений без задоволення.

Доводи, викладені заявником в апеляційній скарзі, не можуть вважатись підставою для її задоволення, оскільки спростовуються матеріалами справи.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що норми чинного законодавства місцевим господарським судом застосовані правильно, рішення відповідає приписам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи, а мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування рішення, оскільки спростовуються вищевикладеним.

Керуючись  статтями 49, 93, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський  суд, -         

                                                                          

                                                П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Комета-3"  м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 06.09.2011 року у справі №20/5009/3771/11 –залишити без задоволення.   

Рішення господарського суду Запорізької області від 06.09.2011 року у справі №20/5009/3771/11 –залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у встановленому законодавством порядку.

Повний текст постанови підписаний 18.11.11.

Головуючий                                                                                                М.В.Калантай

Суддя                                                                                                           К.В.Богатир

Суддя                                                                                                           Н.М.Дучал

  

                                                          Надруковано 8 прим.:

                                                          1 прим. – у справу;

                                                          2 прим. –прокурору;

                                                          2 прим. - сторонам;

                                                          1 прим. –ГСЗО;

                                                          2 прим. –ДАГС.

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.11.2011
Оприлюднено20.12.2011
Номер документу19918500
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20/5009/3771/11

Постанова від 18.11.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Калантай М.В.

Ухвала від 19.10.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Калантай М.В.

Ухвала від 29.09.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Калантай М.В.

Рішення від 06.09.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 16.08.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 25.07.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 08.07.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні