ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" листопада 2011 р. Справа № 1-25-24/75-08-3640
Колегія суддів Одесько го апеляційного господарс ького суду у складі:
Головуючого Єрмілова Г.А.
Суддів : Воронюка О.Л.
Лашина В.В.
при секретарі Хом'як О.С.
за участю представникі в сторін:
від ДК “Газ України” НАК “Н афтогаз України” - ОСО БА_2, за довіреністю №48/10 від 05.0 4.2011р.;
від Одеського міського цен тру зайнятості - ОСОБА_3, за довіреністю №2568/17/06 від 27.08.2011р.;
від ПАТ "Укртелеком" - ОСОБ А_4, за довіреністю №243 від 30.06.2011 р.
від Виконавчої дирекції В ідділення в Малиновському ра йоні Фонду соціального страх ування від нещасних випадків на виробництві та професійн их захворювань України - О СОБА_5, за довіреністю №02/362 ві д 20.09.2011р.
Представники інших учасни ків провадження у справі в су дове засідання не з'явились. П ро час і місце його проведенн я повідомлені належним чином .
Розглянувши у відкритом у судовому засіданні апеляці йну скаргу Відділу з пита нь банкрутства в Одеській об ласті
на постанову господарсь кого суду Одеської області в ід 03.12.2008р.
по справі № 24/75-08-3640
про банкрутство д ержавної установи „Домоупра вління № 1 квартирно-експлуат аційного відділу м. Одеси Пів денного оперативного команд ування”
ліквідатор - арбітражний ке руючий Сафронова С.В.
Відповідно до ст.77 ГПК України розгляд апеляційної скарги відкладався на 10.11.2011р. т а 22.11.2011р.
Відповідно до ст.4-4 ГПК України здійснювалась фікса ція судового процесу технічн ими засобами.
ВСТАНОВИЛА:
Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.08.2 008р. за заявою боржника - держ авної установи „Домоуправлі ння № 1 квартирно-експлуатаці йного відділу м. Одеси Півден ного оперативного командува ння" порушено провадження у с праві про його банкрутство в порядку ст.51 Закону України "П ро відновлення платоспромож ності боржника або визнання його банкрутом".
Постановою госпо дарського суду Одеської обла сті від 03.12.2008 р. (суддя Оборото ва О.Ю.) державну установу „Дом оуправління № 1 квартирно-екс плуатаційного відділу м. Оде си Південного оперативного к омандування" визнано банкрут ом; відкрито ліквідаційну пр оцедуру; ліквідатором банкру та призначено арбітражного к еруючого Сафронову С.В., я ку зобов'язано у п'ятиденний с трок опублікувати відомості про визнання боржника банкр утом та відкриття ліквідацій ної процедури, надати суду ві домості про персональний скл ад членів ліквідаційної комі сії та після завершення усіх розрахунків з кредиторами н адати суду ліквідаційний бал анс банкрута.
Постанова суду мотив ована тим, що Директивою Міні стерства оборони України бул о вирішено питання про припи нення діяльності домоуправл іння, і під час ліквідаційної процедури встановлено, що бо ржник має кредиторську забо ргованість у загальній сумі 4 033 300грн., і активів боржника нед остатньо для виконання грошо вих зобов'язань перед кредит орами.
Не погоджуючись із вказаною постановою, відділ з питань банкрутства в Одесь кій області подав апеляційну скаргу, в якій просить пос танову скасувати, а провадже ння у справі припинити, посил аючись на порушення судом но рм матеріального та процесуа льного права.
В обґрунтування свої х вимог державний орган поси лається на те, що:
- в порушення ст. ст .51 Закону України "Про відновл ення платоспроможності борж ник або визнання його банкру том" судом першої інстанції н е було встановлено, на яких пі дставах була прийнята директ ива Міністерства оборони Укр аїни та яким шляхом - ліквід ації чи розформування (перед ислокації) було передбачено припинення боржника. При цьо му, у другому випадку, ст.51 Зако ну застосувати неможливо, та к як одночасно з прийняттям т акого рішення повинно вирішу ватись питання щодо правонас тупництва. Однак витяг з Дире ктиви, який у відповідності д о ст.34 ГПК України, є належним т а допустимим доказом, місцев им господарським судом не до сліджувався і в матеріалах с прави взагалі відсутній;
- під час дії Закон у України “Про введення мора торію на примусову реалізаці ю майна” господарські судом не повинні виносити постанов и про визнання банкрутом дер жавних підприємств та господ арських товариств, у статутн их фондах яких частка держав и становить не менше 25%, та дозв оляти продаж об'єктів нерухо мого майна та інших основних засобів виробництва, що забе зпечують ведення виробничої діяльності цими підприємств ами, а також акцій, що належать державі в майні інших господ арських товариств і передані до статутних фондів цих підп риємств;
- Домоуправління № 1 перебуває в безпосередньом у підпорядкуванні КЕВ м.Одес и і не суб'єктом господарюван ня, оскільки основними засад ами діяльності підприємства є управління нерухомим майн ом, а не отримання прибутку, що свідчить про неможливість ц ієї державної установи бути учасником провадження у спра ві про банкрутство.
Відзиви на апеляційн у скаргу Відділу з питань бан крутства в Одеській області до Одеського апеляційного го сподарського суду не надходи ли.
В судовому засіданні апеляційної інстанції від 22.1 1.2011р. представник ДК "Газ Украї ни" проти доводів апеляційно ї скарги заперечувала та про сила залишити її без задовол ення, а оскаржену постанову - б ез змін. Представники Одеськ ого міського центру зайнятос ті, ПАТ "Укртелеком" та Виконав чої дирекції Відділення в Ма линовському районі Фонду соц іального страхування від нещ асних випадків на виробництв і та професійних захворювань України пояснили, що залиша ють питання щодо обґрунтован ості апеляційної скарги на р озсуд суду.
Інші учасники провад ження у справі про банкрутст во своїм правом на участь в су дових засіданнях не скориста лись, хоча про час і місце їх п роведення повідомлені належ ним чином, про причини нез' я влення суд не повідомили.
Заслухавши поясне ння представників сторін, об говоривши доводи апеляційно ї скарги, перевіривши наявні матеріали справи на предмет їх юридичної оцінки господа рським судом Одеської област і, проаналізувавши застосув ання норм процесуального пр ава, колегія суддів дійшла на ступних висновків.
Згідно ст. 101 ГПК Украї ни апеляційна інстанція не з в' язана доводами апеляційн ої скарги і перевіряє законн ість та обґрунтованість ріше ння місцевого господарськог о суду в повному обсязі.
Відповідно до статті 4-1 ГПК України, господарські с уди розглядають справи про б анкрутство в порядку провадж ення, передбаченого цим Коде ксом, з урахуванням особливо стей, встановлених Законом У країни “Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутом”, які превалюють, як спеціальні но рми права, у застосуванні над загальними нормами ГПК Укра їни.
У відповідності до ст .110 ЦК України (в редакції, чинні й на дату порушення провадже ння у справі) юридична особа л іквідується, зокрема, за ріше нням її учасників або органу юридичної особи, уповноваже ного на це установчими докум ентами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на яки й було створено юридичну осо бу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших в ипадках, передбачених устано вчими документами.
Згідно з вимогами ч. 3 с т. 110 ЦК України, якщо вартість м айна юридичної особи є недос татньою для задоволення вимо г кредиторів, юридична особа ліквідується в порядку, вста новленому Законом України "П ро відновлення платоспромож ності боржника або визнання його банкрутом".
Статтею 51 вказаного За кону встановлені особливост і застосування процедури бан крутства до боржника, що лі квідується власником.
Так, якщо вартості май на боржника - юридичної особи , щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог креди торів, така юридична особа лі квідується в порядку, передб аченому цим Законом. У разі ви явлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна ко місія) зобов'язані звернутис я в господарський суд із заяв ою про порушення справи про б анкрутство такої юридичної о соби. У разі виявлення обста вин, зазначених у абзаці перш ому цієї частини, після прийн яття рішення про ліквідацію до створення ліквідаційної к омісії (призначення ліквідат ора) заява про порушення спра ви про банкрутство подається власником майна боржника (уп овноваженою ним особою).
Досліджуючи правовий статус боржника, судом апеля ційної інстанції встановлен о, що згідно Положення про Дом оуправління № 1 квартирно-екс плуатаційного відділу м. Оде си, затвердженого начальнико м КЕВ м.Одеси 21.01.2002р., домоуправл іння є юридичною особою, яка м ає рахунок в установі Держав ного банку, печатку і штамп вс тановленого зразка, має зміш ану форму фінансування і вед е самостійну господарсько-фі нансову діяльність. Домоупр авління перебуває у безпосер едньому підпорядкуванні КЕВ м.Одеси.
У відповідності до до відки про включення до ЄДРПО У №185 від 22.10.2002р., органом управлі ння домоуправління №1 є Мін істерство оборони України , у графі "форма власності" вк азано - "загальнодержавна". До видів діяльності домоуправл іння №1 віднесено житлово-ком унальне господарство.
В довідці Головного у правління статистики в Одесь кій області №2939 від 11.04.2007р. у граф і "організаційно-правова фор ма за КОПФГ" домоуправління № 1 значиться як державна орган ізація.
Зі змісту заяви про по рушення провадження у цій сп раві №63 від 13.08.2008р., поданої голов ою ліквідаційної комісії дом оуправління №1, вбачається, що рішення про припинення діял ьності державної установи „Д омоуправління № 1 квартирно-е ксплуатаційного відділу м. О деси Південного оперативног о командування" було прийнят о директивою Міністра оборон и України від 18.04.2007р. №Д-322/1/03.
Однак, в порушення ст.с т.33,34 ГПК України, належним чино м завірена копія цієї директ иви в матеріалах справи відс утня.
Відтак, неможливо дос теменно встановити, чи дійсн о Міністерством оборони Укра їни приймалось рішення саме про ліквідацію боржника.
Крім того, згідно ст.105 Ц К України (у редакції, чинній н а дату порушення провадження у справі) учасники юридичної особи, суд або орган, що при йняв рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридич ної особи (ліквідаційну ко місію, ліквідатора тощо) та вс тановлюють порядок і строки припинення
юридичної особи відповідн о до цього Кодексу.
Як вбачається з матер іалів справи, ліквідаційна к омісія по ліквідації Домоупр авління № 1 квартирно-експлуа таційного відділу м. Одеси бу ла обрана на зборах праців ників домоуправління, які відбулись 11.06.2008р.
З огляду на те, що таки й спосіб призначення ліквіда ційної комісії чинним законо давством не передбачений, ус і дії ліквідаційної комісії боржника не можуть вважатись легітимними та такими, що утв орюють правові наслідки.
Відповідно до вимог ч .4 ст.105 ЦК України, комісія з при пинення юридичної особи помі щає в друкованих засобах мас ової інформації, в яких публі куються відомості про держав ну реєстрацію юридичної особ и, що припиняється, повідомле ння про припинення юридичної особи та про порядок і строк з аявлення кредиторами вимог д о неї. Цей строк не може станов ити менше двох місяців з дня п ублікації повідомлення про п рипинення юридичної особи.
За приписами ч.1 ст.111 ЦК України ліквідаційна комісі я після закінчення строку дл я пред'явлення вимог кредито рами складає проміжний лікві даційний баланс, який містит ь відомості про склад майна ю ридичної особи, що ліквідуєт ься, перелік пред'явлених кре диторами вимог, а також про ре зультати їх розгляду.
Згідно ч. 5 ст. 60 ГК Украї ни, яка регулює загальний пор ядок ліквідації суб'єкта гос подарювання, ліквідаційна ко місія оцінює наявне майно су б'єкта господарювання, який л іквідується і розраховуєтьс я з кредиторами, складає лікв ідаційний баланс та подає йо го власнику або органу, який п ризначив ліквідаційну коміс ію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу пови нні бути перевірені у встано вленому законодавством поря дку.
В порушення наведени х вимог закону, до заяви про по рушення провадження у цій сп рав не додані докази здійсне ння комісією з припинення юр идичної особи повідомлення в друкованих засобах масової інформації у порядку ч. 4 ст. 105 Ц К України, та відсутні докази здійснення оцінки наявного майна боржника, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підпр иємства у встановленому зако нодавством порядку, а також с кладення проміжного ліквіда ційного балансу, які необхід ні для встановлення наявност і чи відсутності підстав для порушення провадження у спр аві про банкрутство за прави лами ст. 51 Закону України "Про в ідновлення платоспроможнос ті боржника або визнання йог о банкрутом".
Господарський суд, в п орушення ст.43 ГПК України, заз начених обставин не перевіри в та необґрунтовано прийшов до висновку про достатність підстав для порушення провад ження у справі про банкрутст во за спрощеною процедурою.
Крім тогр, 26.12.2001р. набув ч инності Закон України "Про вв едення мораторію на примусов у реалізацію майна", яким запр оваджено мораторій на примус ову реалізацію майна державн их підприємств та господарсь ких товариств, у статутних фо ндах яких частка держави ста новить не менше 25%, до вдоскона лення визначеного законами У країни механізму примусової реалізації майна.
Статтею 2 Закону визна чено, що під примусовою реалі зацією майна підприємств роз уміється відчуження об'єктів нерухомого майна та інших ос новних засобів виробництва, що забезпечують ведення виро бничої діяльності цими підпр иємствами, а також акцій (част ок, паїв), що належать державі в майні інших господарських товариств і передані до стат утних фондів цих підприємств а, якщо таке відчуження здійс нюється, зокрема шляхом прод ажу майна в процесі провадже ння справи про банкрутство в ліквідаційній процедурі.
Під час дії мораторію , відносно підприємств, у стат утних фондах яких частка дер жави становить не менше 25 відс отків, в процесі розгляду спр ави про банкрутство ліквідац ійна процедура не відкриваєт ься до вдосконалення механіз му примусової реалізації май на, а продаж майна банкрута мо жливий тільки у справах, де лі квідаційна процедура відкри та до набрання чинності Зако ном.
Тобто, стосовно вказа них підприємств, до яких відн оситься і боржник у цій справ і, після набуття чинності Зак оном ліквідаційна процедура не відкривається у будь-яком у випадку, незалежно від скла ду їх майнових активів.
Відповідної правової позиції дотримується Верхов ний Суд України, зокрема у пос танові від 10.03.2009 р. у справі № 2-4/9047.2 -2007.
Зазначена правова по зиція відображена також у п.2.5 Рекомендацій Президії Вищог о господарського суду Україн и від 04.06.2004 р. N 04-5/1193 " Про деякі питан ня практики застосування Зак ону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом ", відповідно до якого під час дії Закону України "Про введе ння мораторію на примусову р еалізацію майна" господарськ і суди не повинні виносити по станови про визнання банкрут ами державних підприємств та господарських товариств, у с татутних фондах яких частка держави становить не менше 25 в ідсотків, про відкриття лікв ідаційної процедури та дозво ляти продаж об'єктів нерухом ого майна та інших основних з асобів виробництва, що забез печують ведення виробничої д іяльності цими підприємства ми, а також акцій (часток, паїв ), що належать державі в майні інших господарських товарис тв і передані до статутних фо ндів цих підприємств.
За таких обставин, у су ду першої інстанції не було п равових підстав для визнання боржника банкрутом та введе ння ліквідаційної процедури .
З огляду на викладене , постанова господарського с уду від 03.12.2008р., як прийнята з пор ушенням норм матеріального та процесуального права, зал ишатись чинною не може та під лягає скасуванню, а провадже ння у справі про банкрутство державної установи „Домоупр авління № 1 квартирно-експлуа таційного відділу м. Одеси Пі вденного оперативного коман дування”, як неправомірно по рушене, - припиненню.
Керуючись п.п.1-1 ст.80 ГПК Укра їни, ст.ст. 85,103-105 ГПК України, ст.40 З акону України "Про відновлен ня платоспроможності боржни ка або визнання його банкрут ом" колегія суддів -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну с каргу Відділу з питань бан крутства в Одеській області задовольнити.
Постанову господарсь кого суду Одеської області в ід 03.12.2008р. у справі №24/75-08-3640 - скасува ти.
Провадження у справі про банкрутство державної у станови „Домоуправління № 1 к вартирно-експлуатаційного в ідділу м. Одеси Південного оп еративного командування” - п рипинити.
Головуючий суддя Г.А. Єрмілов
Суддя О.Л. Воронюк
Суддя В.В. Лашин
Повний текст постанови скл адено 28.11.2011р.
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2011 |
Оприлюднено | 20.12.2011 |
Номер документу | 19919259 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Єрмілов Г.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні