Постанова
від 17.11.2011 по справі 5002-21/2457-2011
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

5002-21/2457-2011

         

 < Список > 

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ  АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ   СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

17 листопада 2011 року Справа № 5002-21/2457-2011

                    Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді                                                  Воронцової Н.В.,

суддів                                                                      Проценко О.І.,

                                                                                          Сікорської Н.І.,

представники сторін: не з'явилися;

розглянувши  апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Арго-2500" на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Чонгова С.І.) від 25 серпня 2011 року у справі № 5002-21/2457-2011

за позовом Євпаторійської міської ради (пр-т Леніна, 2, м. Євпаторія, 97400)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арго-2500" (вул. Некрасова, 92, м. Євпаторія,97400)    

про спонукання внести зміни до договору оренди земельної ділянки

                                                            

                                                            ВСТАНОВИВ:

Євпаторійська міська рада звернулася до господарського суду Дніпропетровської області із позовом до відповідача –Товариства з обмеженою відповідальністю "Арго-2500", у якому просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Євпаторійською міською радою та ТОВ "Арго-2500", площею 10 000,00 кв.м., для будівництва та обслуговування курортного готелю, за кадастровим номером 0110900000:01:076:0046, яка розташована за адресою: АР Крим, м. Євпаторія, вул. Сімферопольська, зареєстрованого 22.09.2005р. за №815, виклавши пункт 8 договору у наступній редакції: "З 01.01.2011р. орендна плата визначається відповідно до рішень міської ради від 22.02.2008р. №5-29/4 та від 29.12.2010р. №6-3/37. Орендна плата справляється виключно у грошовій формі. Щомісячний розмір орендної плати без ПДВ складає: тридцять п'ять тисяч шістсот вісімдесят дві гривні п'ятдесят копійок. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеним чинним законодавством".

Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням 3 сесії 4 скликання Євпаторійської міської ради №6-3/37 від 29.12.2010р. "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель " затверджено нову нормативну грошову оцінку земель міста Євпаторії виходячи із віднесенням земельної ділянки до певної економіко –планувальної зони, а відтак в зв'язку із зміною грошової оцінки земельної ділянки, яка надана відповідачу в оренду, змінився і розмір земельного податку, що відповідно до п. 11 договору оренди від 22.09.2005р. №815 є підставою для перегляду орендної плати та внесення до нього відповідних змін.

Так, з ціллю приведення договору оренди  від 22.09.2005р. №815 у відповідність до діючого законодавства, позивач листом від 14.03.2011р. за вих. №01-132181 надіслав відповідачу пропозицію про внесення змін в п. 8 договору оренди  від 22.09.2005р. №815, але остання була залишена відповідачем без розгляду, що і стало підставою для звернення позивача із позовом до суду.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 31 травня 2011 року справу №3/5005/5854/2011 передано для розгляду за територіальною підсудністю до господарського суду АР Крим.

Ухвалою господарського суду АР Крим від 10 червня 2011 року позовну заяву Євпаторійської міської ради було прийнято до розгляду суддею Чонговою С. І. та справу призначено до розгляду із привласненням нового номеру 5002-21/2457-2011.

Рішенням господарського суду АР Крим (суддя Чонгова С. І.) від 25 серпня 2011 року у справі №5002-21/2457-2011 позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 22.09.2005р., площею 10 000,00 кв.м. для будівництва та обслуговування курортного готелю, зареєстрованого за кадастровим номером 0110900000:01:076:0046 22 вересня 2005р. №815, за адресою: АР Крим, м. Євпаторія, вул. Сімферопольська, виклавши пункт 8 договору у наступній редакції: "З дня набрання рішенням господарського суду АР Крим законної сили орендна плата визначається відповідно до рішень міської ради від 22.02.2008р. №5-29/4 та від 29.12.2010р. №6-3/37".

"Орендна плата справляється виключно у грошовій формі. Щомісячний розмір орендної плати без ПДВ складає: тридцять п'ять тисяч шістсот вісімдесят дві гривні п'ятдесят копійок.

Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеним чинним законодавством".

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що через істотну зміну обставин, якими сторони керувалися при укладені договору, а саме, через зміну нормативної грошової оцінки землі, що відповідно змінило розмір земельного податку, а також враховуючи, що умови договору оренди не виключають можливості зміни суми орендної плати через зміну нормативної грошової оцінки землі, є умовами, з якими закон –частина 2 статті 652 Цивільного кодексу України, пов'язує можливість змін умов договору за рішенням суду.

В свою чергу, суд першої інстанції не погодився з тим, що орендна плата повинна бути встановлена з 01 січня 2011 року, оскільки відповідно до частини п'ятої статті 188 Господарського кодексу України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Вважаючи, що вказане рішення судом першої інстанції винесене з порушенням норм матеріального та процесуального права, Товариство з обмеженою відповідальністю "Арго-2500" звернулося до Севастопольського апеляційного господарського суду із апеляційної скаргою, в якій просить скасувати оспорюване рішення та справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Апеляційна скарга мотивована тим, що спірна земельна ділянка була отримана Товариством з обмеженою відповідальністю "Арго-2500" для будування та обслуговування курортного готелю, тобто на думку відповідача приміщення соціального призначення, а відтак в умовах дії наслідків світової фінансової кризи, при розгляді даного спору слід керуватися спеціальною нормою, такою як Закон України "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва". Так, відповідач посилається на пункт 6 статті 3 зазначеного Закону, яким передбачено, що договори оренди  земельних ділянок державної та комунальної власності, на яких здійснюється будівництво багатоквартирних житлових будинків (у тому числі із вбудовано –прибудованими приміщеннями соціального призначення) та на яких виконуються будівельно –монтажні роботи, укладені до набрання чинності цим Законом, підлягають поновленню на ті самі строки і на тих самих умовах, що були передбачені цими договорами у порядку, встановленому законом.

Також, апелянтом було заявлено клопотання про відновлення пропущеного строку на подання апеляційної скарги.

Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 29 вересня 2011 року Товариству з обмеженою відповідальністю "Арго-2500" було відновлено строк на подання апеляційної скарги, апеляційну скаргу останнього прийнято до провадження та справа призначена до розгляду, колегією суддів у складі: головуючий суддя Воронцова Н. В., судді Заплава Л. М., Остапова К. А.

У зв'язку з відрядженням судді Остапової К. А., на підставі розпорядження Заступника голови Севастопольського апеляційного господарського суду від 27 жовтня 2011 року, здійснена заміна судді  Остапової К. А. на суддю Сікорську Н. І.

В судовому засіданні, 27.10.2011р., позивач заперечував проти задоволення апеляційної скарги, посилаючись на відсутність підстав для скасування оспорюваного рішення та більш детальніше свої заперечення виклав у відзиві на скаргу (а. с. 108).

Розпорядженням В. о. секретаря судової палати Севастопольського апеляційного господарського суду від 17 листопада 2011 року, в зв'язку з відпусткою, суддю Заплаву Л. М. у складі колегії замінено на суддю Проценко О. І.

В судове засідання 17 листопада 2011 року, сторони явку повноважних представників не забезпечили, хоча про час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином, ухвалою суду від 27 жовтня 2011 року, яка спрямовувалася на їх адреси рекомендованою кореспонденцією.

Слід зазначити, що 15.11.2011р. на адресу суду від позивача надійшла заява про долучення до матеріалів справи, витребуваних судом документів.

Відповідно до норм статі 22 ГПК України - явка в судове засідання - це право, а не обов'язок сторін, справа може розглядатися без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи, що судом явка сторін в судове засідання обов'язковою не визнавалася, частиною 2 статті 101 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі, матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, сторони належним чином сповіщався про дату, місце і час слухання справи за адресою їх реєстрації, вказаної в документах. Судова колегія, визнала можливим розглянути скаргу за відсутності представників сторін, оскільки їх неявка, ніяким чином цьому не перешкоджає.

Переглянувши справу в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія Севастопольського  апеляційного господарського суду встановила наступне.

Рішенням Євпаторійської міської ради від 03 березня 2005 року №4-28/95 затверджено проект землеустрою по відводу земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Арго-2500" для будівництва та обслуговування  курортного готелю по вул. Сімферопольська в м. Євпаторії.

Пунктом 2 зазначеного рішення вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Арго-2500" в довгострокову оренду з моменту прийняття рішення, строком на 10 років земельну ділянку загальною площею 1,0000 га, код УКЦЗ –1.11.6 (кадастровий номер 0110900000:01:076:0046), в томі числі по угіддям: забудовані землі (34), із них землі які використовуються в комерційних цілях (42) –1,0000 га за адресою: вул. Сімферопольська для будівництва та обслуговування курортного готелю із земель рекреаційного призначення.

Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Арго-2500" на протязі 2-ох місяців з моменту отримання рішення про передачу в оренду земельної ділянки представити в управління економіки документи для оформлення договору оренди земельної ділянки (п. п. 3.2 рішення).

Так, у виконання зазначеного рішення, 02 червня 2005 року між Євпаторійською міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агро-2005" (Орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки.

Відповідно до п. 1 договору, Орендодавець на підставі рішень Євпаторійської міської ради від 03 березня 2005 р. № 4-28/95 передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку з міських земель, яка зареєстрована за Євпаторійською міською радою за кадастровим № 0110900000:01:076:0046 за адресою: м. Євпаторія, вул. Сімферопольська.

Згідно п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 10000,00 кв. м., відповідно до прикладених: плану (схеми) земельної ділянки, проекту відведення, акту визначення меж земельної ділянки в натурі, кадастрового плану земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та установлених земельних сервітутів, у тому числі забудовані землі окремих категорій за їх складом, та видами угідь –землі, що використовуються у комерційних цілях.

На земельній ділянці розташований зруйнований фундамент; під'їзд до ділянки –вулиця Сімферопольська; зелені насадження –існують; інженерні мережі –відсутні (п. 3 договору).

Відповідно до п. 4 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки у відповідності з відомостями, вказаними у довідці про визначення вартості земельної ділянки, виданій 17 травня 2005 р. управлянням земельних ресурсів за № 817, становить 3916260,80 грн.

Пунктом 1 договору сторони узгодили, що договір укладено строком на 10 років, до 03 березня 2015 р.

Розділом 4 договору визначено, що орендна плата визначається відповідно до рішення міської ради від 03 березня 2005 р. № 4-28/8. Орендна плата сплачується виключно у грошовій формі. Щомісячний розмір орендної плати без ПДВ складає 13054,20 грн.

Пунктом 11 договору оренди земельної ділянки передбачено, що розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; у випадку зміни ставок орендної плати згідно рішень Євпаторійської міської ради; погіршення стану земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством України.

Вказаний Договір зареєстрований у Кримський регіональній філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" при Державному Комітеті України по земельних ресурсах, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22 вересня 2005 року за № 815.

29 грудня 2010 р. Євпаторійською міською радою прийнято рішення № 6-3/37 "Про затвердження грошової оцінки земель", відповідно до пункту 2 якого грошова оцінка земель м. Євпаторія вводиться у дію з 01.01.2011 р. Проведення грошової оцінки землі тягне змінення розміру земельного податку, у зв'язку з тим, що змінюється порядок його нарахування.

Вказане рішення Євпаторійської міської ради було опубліковане в офіційному друкованому органі Євпаторійської міської ради газеті "Євпаторійська здравниця" від 05.01.2011 р., а відтак, в силу ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", набрало чинності.

Листом від 14.03.2011 р. вих. № 01-132181 Євпаторійська міська рада направила на адресу відповідача проект договору про внесення змін до пункту 8 договору оренди земельної ділянки від 22.09.2005 р. № 815 (а. с. 18).

Так, проектом договору про внесення змін від 24.04.2011р. передбачається внесення змін до пункту 8 договору оренди та викласти його у наступній редакції: " п. 8. З 01.01.2011р. орендна плата визначається відповідно до рішень міської ради від 22.02.2008 р. № 5-29/4 та від 29.12.2010 р. № 6-3/37. Орендна плата справляється  виключено у грошовій формі. Щомісячний розмір орендної плати без ПДВ  складає: тридцять п'ять тисяч шістсот вісімдесят дві гривні 50 копійок.

Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.

Сторони встановлюють новий розмір орендної плати, визначивши його відповідно до розрахунку, наведеному у цьому договорі.

Договір про внесення змін набирає сили з моменту державної реєстрації і дійсний до закінчення терміну дії договору оренди земельної ділянки.

В усьому іншому, не обговореному в даному договорі, сторони керуються договором оренди земельної ділянки.

Цей договір складений у трьох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких залишається у Орендодавця, другий –у Орендаря, третій –в органі, що здійснив державну реєстрацію" (а. с. 20).

Наведений проект договору було отримано відповідачем 25 березня 2011 року, про що свідчить наявна в матеріалах справи копія повідомлення про вручення поштового відправлення (а. с. 19).

Однак, як було підставно встановлено місцевим господарським судом, відповіді на наведену пропозицію укласти договір про зміну умов договору оренди землі від  22.09.2005 р. № 815, позивач не отримав, а відтак між ним і відповідачем не було досягнуто згоди щодо внесення відповідних змін до спірного договору, що стало причиною звернення з даним позовом до суду.

Обговоривши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права та відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998, № 161-XIV, зі змінами та доповненнями (далі - Закон України "Про оренду землі") відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України  громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування  земельними  ділянками  із   земель   державної   або комунальної  власності  за  рішенням  органів виконавчої влади або органів  місцевого  самоврядування   в   межах   їх   повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Частинами 3, 4 статті 11 Цивільного кодексу України від 16.01.2003р.,   № 435-IV, зі змінами та доповненнями (далі - Цивільний кодекс України)  встановлено, що цивільні права і обв'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства, у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" від 06 жовтня 1998 року 161-XIV, зі змінами, внесеними Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03 червня 2008 року № 309-VI, річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

Крім того, слід зазначити, що Закон України "Про плату за землю" втратив чинність з 1 січня 2011 року, у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України, а відтак саме норми останнього підлягають застосуванню в даному випадку.

Так, відповідно до пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу.

Згідно з частинами першою та третьою статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997, № 280/97-ВР, зі змінами та доповненнями, акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Згідно з статтею 189 Господарського кодексу України від 16.01.2003р.,  № 436-IV, зі змінами та доповненнями (далі - Господарський кодекс України), статтею 632 Цивільного кодексу України ціна є істотною умовою договору, у випадках, встановлених законом застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженим органом державної влади або органом місцевого самоврядування.

За приписами частини другої статті 18 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003р., № 1378-IV, зі змінами та доповненнями, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:  розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Відповідно до частини другої статті 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 10000 кв.м., яка розташована у м. Євпаторії по вул. Сімферопольська, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 10 704700,00 грн., із яких нормативно –грошова оцінка 1 кв.м. складає 1 070, 47 грн.

Таким чином нормативно-грошова оцінка спірної земельної ділянки, здійснена у встановленому законом порядку, що підтверджується вищевказаним витягом витягом.

Відповідно до статті 288.4 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Водночас, частиною 2 статті 23 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Як вбачається із матеріалів справи, в договорів оренди землі від 22.09.2005 р. № 815передбачено випадки, за наявності яких, розмір орендної плати підлягає перегляду.

Так, пунктом 11 договором оренди земельної ділянки передбачено, що розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із сторін у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; у випадку зміни ставок орендної плати згідно рішень Євпаторійської міської ради; погіршення стану земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавством України.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Згідно зі статтею 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.  

Як вже вказувалося вище, позивач так і не отримав відповіді від відповідача на пропозицію внести зміни в пункт 8 договору оренди земельної ділянки від 22.09.2005р. №815.

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Згідно зі статтею 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Відповідно до частини першої статті 641 Цивільного кодексу України пропозиція щодо зміни істотних умов договору повинна містити істотні умови договору.

Умови договору оренди не виключають можливості зміни суми орендної плати через зміну нормативної грошової оцінки землі. Ці обставини змінилися настільки, що якби сторони могли передбачити інший розмір нормативної грошової оцінки землі, то вони б уклали договір на інших умовах - передбачили більшу суму орендної плати.

При цьому, в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане. Зміна обставин зумовлена причинами, які зацікавлений орендодавець не міг усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від нього вимагалися тому, що зобов'язання органу місцевого самоврядування переглядати у певний строк нормативну грошову оцінку землі встановлено законом.

Виконання договору на колишніх умовах порушує співвідношення майнових інтересів сторін і позбавляє орендодавця того, на що він розраховував при укладенні договору - отримання орендної плати у розмірі, який не нижче встановленого мінімального розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки землі.

В даному Договорі не визначено, що ризик зміни обставин несе орендодавець. Тобто, одночасно є певні умови, з якими закон - частина друга статті 652 Цивільного кодексу України, пов'язує можливість зміни договору за рішенням суду.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 06.12.2010р. по справі № 2-1/10068-2008.

Крім цього, згідно зі ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначених законом, приймають рішення які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому в разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки, ці обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.

Враховуючи, що рішенням Євпаторійської міської ради від 29 грудня 2010 р. № 6-3/37 "Про затвердження грошової оцінки земель", була встановлена нова грошова оцінка земель м. Євпаторія, що тягне змінення розміру земельного податку, у зв'язку з тим, що змінюється порядок його нарахування, а відтак останнє є підставою для внесення змін в договір про оренду землі щодо орендної плати за землю.

Разом з тим, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про застосування частини п'ятої статті 188 Господарського кодексу України щодо моменту, з якого вважається зміненим договір, відповідно до якої якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Відносно посилання відповідача на необхідність застосування до спірних правовідносин положень Закону України "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва", колегія суддів зазначає наступне.

Пунктом 12 договору оренди передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для будування та обслуговування курортного готелю.

Так, згідно преамбули Закону України від 25.12.2008р. № 800-VI "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва" цей Закон прийнято з метою стабілізації будівництва, підвищення платоспроможності населення, забезпечення реалізації житлових прав громадян, які потребують державної підтримки, стимулювання розвитку будівельної та суміжних галузей в умовах світової фінансової кризи.

Цей Закон спрямований на подолання кризових явищ у будівельній галузі та регулювання правовідносин, що виникають у зв'язку з будівництвом житла.

Так, п. 6 ст. 3 цього Закону встановлено, що до 01.01.2012 р. договори оренди земельних ділянок державної та комунальної власності, на яких здійснюється будівництво багатоквартирних житлових будинків (у тому числі із вбудовано-прибудованими приміщеннями соціального призначення) та на яких виконуються будівельно-монтажні роботи, укладені до набрання чинності цим Законом, підлягають поновленню на ті самі строки і на тих самих умовах, що були передбачені цими договорами у порядку, встановленому законом.

Зазначені положення вказаної статті повністю кореспондуються із положеннями ст. 33 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.98 р. № 161-XIV, якою встановлено, що у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Отже, наведені норми підлягають застосуванню безпосередньо при вирішенні спорів, пов'язаних з поновленням (пролонгацією) договорів оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, тобто основним фактором виникнення яких є закінчення строку договору оренди земельної ділянки.

Проте, в даному випадку спір між сторонами виник відносно внесення змін в діючий договір оренди земельної ділянки щодо розмірів орендної плати, вирішення якого пов'язане із застосуванням зокрема положень ст. 188 ГК України та 652 ЦК України.

Таким чином, посилання апелянта на пункт 6 статті 3 Закону України від 25.12.2008р. № 800-VI "Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва" є помилковими.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що відповідач не є суб'єктом будівництва в розумінні вказаного Закону, оскільки як стверджує останній, ним не розпочиналися будівельні роботи на спірній земельній ділянці з дня отримання її в оренду та до теперішнього часу.

Крім того, як вже вказувалося вище, земельна ділянка передана в оренду відповідачу для будування та обслуговування курортного готелю, який за своїм призначенням не є а ні житловим будинком, а ні вбудовано –прибудованим приміщенням соціального призначення, як стверджує відповідач.

Адже, згідно Державного класифікатору будівель та споруд ДК 018-2000 будівлі готельні (1211) включають в себе: готелі, мотелі, кемпінги, пансіонати та подібні заклади з надання житла з рестораном або без нього

окремі ресторани та бари ресторани в житлових будинках (1122); туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, будинки відпочинку (1212); ресторани в торгових центрах (1230).

В розумінні Закону України "Про туризм" від 15.09.1995 N 324/95-ВР готель - це підприємство будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, що складається з шести і більше номерів та надає готельні послуги з тимчасового проживання з обов'язковим обслуговуванням.

Тоді як, відповідно до ст. 380 ЦК України житловий будинок –це будинок, який містить три чи більше квартир, кожна з яких є ізольованим помешканням в житловому будинку, призначеним та придатним для постійного у ньому проживання.

Натомість, вбудовано –прибудовані приміщення, на які розповсюджується дія п. 6 ст. 3 Закону України від 25.12.2008р. № 800-VI, це частина внутрішнього об'єму будівлі, обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу або прибудовані до основної будівлі та мають з нею хоча б одну спільну стіну (Постанова КМ України, від 28.10.2004р. № 1442 "Про затвердження Національного стандарту N 2 "Оцінка нерухомого майна" із змінами і доповненнями).

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що справа розглянута місцевим господарським судом відповідно дослідженим доказам, встановленим обставинам з правильним застосуванням норм матеріального права і дотриманням вимог процесуального права, а відтак підстави для скасування оспорюваного рішення відсутні

Керуючись статтями 99, 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського  процесуального кодексу України, суд –

                                                            ПОСТАНОВИВ:          

                    

1.   Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро-2005" залишити без задоволення.

2.  Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 25 серпня 2011 року у справі №5002-21/2457-2011 залишити без змін.          

                                                  

Головуючий суддя                              < Підпис >                    Н.В. Воронцова

Судді                                                            < Підпис >                    О.І. Проценко

                                                            < Підпис >                    Н.І. Сікорська

< Список > 

< Список >                                                                      < Довідник > 

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.11.2011
Оприлюднено20.12.2011
Номер документу19921997
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5002-21/2457-2011

Постанова від 17.11.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Воронцова Наталія Владиславівна

Ухвала від 27.10.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Воронцова Наталія Владиславівна

Ухвала від 29.09.2011

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Воронцова Наталія Владиславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні