Рішення
від 13.12.2011 по справі 28/206пд/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ

91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.12.11 С права № 28/206пд/2011

Суддя Семендяє ва І.В., при секретарі судов ого засідання Мартинцевій Н. М. розглянувши матеріали за п озовом

1-го позивача Виконавчого комітету Луганської міської ради, м. Луганськ

2-го позивача Луганської міської ради, м. Луганськ

до Малого приватного під приємства "Алгоритм", м. Луг анськ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору, на стороні позивача Управління Держкомзему м. Лу ганськ в Луганської області, м. Луганськ

про внесення змін до догов ору на право тимчасового кор истування землею (в тому числ і на умовах оренди)

за участю представникі в сторін:

від 1-го позивача:, ОСОБА_1 ., довіреність № 01/03-30./5444/0/2-10 від 24.11.11, заступник начальника відділ у контрольно - юридичної робо ти відділу контрольно-юридич ної роботи Управління Луганс ької міської ради з питань зе мельних ресурсів;

від 2-го позивача: ОСОБА_1 ., довіреність № 01/03-30./5445/0/2-10, від 24.11.11, з аступник начальника відділу контрольно - юридичної робот и відділу контрольно-юридичн ої роботи Управління Лугансь кої міської ради з питань зем ельних ресурсів;

від відповідача: ОСОБА_2 ., паспорт серії НОМЕР_1, ви даний Жовтневим РВУМВС Украї ни в Луганській області 18.03.2002, з асновник;

від відповідача: ОСОБА_3 ., представник за довіреністю б/н від 10.11.2011;

від 3-ої особи: представник н е прибув

в с т а н о в и в:

Позивачі - Виконавч ий комітет Луганської місько ї ради, Луганська міська рада звернулися до господарськог о суду Луганської області з п озовом до Малого приватного підприємства "Алгоритм" про в несення змін до договору на п раво тимчасового користуван ня землею (в тому числі на умов ах оренди) від 11.08.1995, реєстрація від 15.08.1995 № 984, а саме:.

- викласти пункт 2.1 розділу «2. Плата за землю»договору в новій редакції: "2.1. Годовая аре ндная плата устанавливается в размере 3х процентов от норм ативной денежной оценки земе льного участка, который пере дан в аренду, в гривнах";

- доповнити розділ «2. Плата з а землю»договору новим пункт ом 2.2 наступного змісту: «2.2. Аре ндная плата платится за базо вый налоговый (отчетный) пери од, который равен календарно му месяцу, в денежной безнали чной форме ежемесячно на про тяжении 30 календарних дней, сл едующих за последним календа рным днем отчетного (налогов ого) месяца.»;

- виключити з абзацу 4 пп. а) пу нкту 3.1 розділу 3 "Права и обязан ности сторон" слова "и ставки з емельного налога";

- викласти абзац 11 пп. б) п. 3.2 роз ділу 3 «Права и обязанности ст орон»договору в новій редакц ії: «своевременно вносить об условленную договором аренд ную плату за землю. В случае не внесения арендной платы в ср оки, определенные данным дог овором на право временного п ользования землей (в том числ е на условиях аренды), с аренда тора взимается пеня в размер е пени, за несвоевременную уп лату земельного налога от не уплаченной суммы за каждый д ень просрочки»;

- датою внесення змі н вважати дату набрання чинн ості рішення суду.

Відповідач не погодився з позовними вимогами, про що за значив у відзиві. У відзиві ві дповідач наводить законодав ство України, на підставі яко го заявлений позов, і робить в исновок про те, що це законода вство не робить розмежування між великим та малим бізнесо м, а малий бізнес не в змозі за платити 300% збільшення вартост і земельних ділянок.

В судовому засіданні 08.11.2011 у в ідповідності до вимог ст. 77 ГП К України оголошено перерву до 13.12.2011. Рішення приймається у судовому засіданні 13.12.2011.

За клопотанням відповідач а здійснюється фіксування су дового процесу за допомогою звукозаписувального техніч ного засобу.

Розглянувши матеріали сп рави, вислухавши представник ів сторін, які прибули у судов е засідання, встановивши фак тичні обставини справи, оцін ивши надані докази, господар ський суд Луганської області дійшов наступного.

Підставою свого позову п озивачі - Виконавчий комітет Луганської міської ради та Л уганська міська рада - зазна чають наступне.

Рішенням виконавчого ком ітету Луганської міської рад и народних депутатів від 25.07.1995 № 372/18 Малому приватному підприє мству "Алгоритм" була надана в тимчасове довгострокове кор истування на умовах оренди з емельна ділянка загальною пл ощею 0,2638 га терміном на 49 років з а адресою: м. Луганськ, вул. 30 лє т Побєди, під розміщення поже жного резервуару.

Між виконавчим комітетом Л уганської міської ради та Ві дповідачем укладено договір на право тимчасового корист ування землею (в тому числі на умовах оренди) від 11.08.1995, реєстр ація 15.08.1995 за № 758 (надалі - Договір ).

Згідно з п. 2.1. розділу 2 догово ру "Орендна плата" плата за зем лю вноситься землекористува чем у вигляді орендної плати у розмірі земельного податк у з коефіцієнтом 1 щомісячно р івними долями.

Законом України "Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України" від 03.06.2008 № 309 бу ли внесені зміни до Земельно го кодексу України та Закону України "Про оренду землі", зг ідно з якими річна орендна пл ата за земельні ділянки, які п еребувають у державній або к омунальній власності не може бути меншою трикратного роз міру земельного податку, та н е може перевищувати 12% їх норм ативної грошової оцінки.

01.01.2011 набув чинності Податков ий кодекс України (надалі - Код екс), яким змінено деякі полож ення щодо орендної плати за з емлю.

Так, пунктом 288.5 статті 288 Коде ксу встановлено, що розмір ор ендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна с ума платежу не може бути менш ою трикратного розміру земел ьного податку та не може пере вищувати 12 відсотків нормати вної грошової оцінки».

В зв'язку з чим позивачі вва жають, що необхідно викласти пункт 2.1 розділу «2. Плата за зе млю»договору в новій редакці ї: "2.1. Годовая арендная плата ус танавливается в размере 3х пр оцентов от нормативной денеж ной оценки земельного участк а, который передан в аренду, в гривнах".

Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю визначене у по датковій декларації на поточ ний рік, сплачується рівними частками власниками та земл екористувачами земельних ді лянок за місцезнаходженням з емельної ділянки за податков ий період, який дорівнює кале ндарному місяцю, щомісяця пр отягом 30 календарних днів, що настають за останнім календа рним днем податкового (звітн ого) місяця.

В зв 'язку з чим, на думку пози вачів, необхідно доповнити р озділ доповнити розділ «2. Пла та за землю»договору новим п унктом 2.2 наступного змісту: « 2.2. Арендная плата платится за базовый налоговый (отчетный ) период, который равен календ арному месяцу, в денежной без наличной форме ежемесячно на протяжении 30 календарних дне й, следующих за последним кал ендарным днем отчетного (нал огового) месяца.».

Пунктом 129.4 статті 129 Кодексу п ередбачено, що пеня нарахову ється на суму податкового бо ргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та бе з урахування суми пені) із роз рахунку 120 відсотків річних об лікової ставки Національног о банку України, діючої на ден ь виникнення такого податков ого боргу або на день його (йог о частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний ка лендарний день прострочення у його сплаті.

На думку позивачів, необх ідно виключити з абзацу 4 пп. а ) пункту 3.1 розділу 3 "Права и обя занности сторон" слова "и став ки земельного налога" та викл асти абзац 11 пп. б) п. 3.2 розділу 3 « Права и обязанности сторон»д оговору в новій редакції: «св оевременно вносить обусловл енную договором арендную пла ту за землю. В случае невнесен ия арендной платы в сроки, опр еделенные данным договором н а право временного пользован ия землей (в том числе на услов иях аренды), с арендатора взим ается пеня в размере пени, за несвоевременную уплату земе льного налога от неуплаченно й суммы за каждый день просро чки».

З метою приведення вказа ного договору на право тимча сового користування землею ( в тому числі на умовах оренди ) від 11.08.1995, реєстрація від 15.08.1995 № 984 , у відповідність до вимог дію чого законодавства, Луганськ ою міською радою було надісл ано пропозицію про внесення змін до Договору (лист від 11.07.2011 № 01/03-13/4003/0/2-11) з проектом договору п ро внесення змін до договору на право тимчасового корист ування землею (в тому числі на умовах оренди) від 03.05.1995, реєстр ація від 11.05.1995 №758 (а.с. 16-18).

Вказаний лист було направл ено Відповідачу поштою реком ендованим листом з повідомле нням. Відповідач відповідь н е надав, тому позивачі зверну лися з даним позовом до суду.

Оцінивши обставини справ и у їх сукупності, суд вважає п озовні вимоги такими, що підл ягають до задоволення.

Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земель ного кодексу України відноси ни, пов' язані з орендою земл і, регулюються законом.

Статтею 13 Закону України "Пр о оренду землі" визначено, що д оговір оренди землі - це догов ір, за яким орендодавець зобо в'язаний за плату передати ор ендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов 'язаний використовувати земе льну ділянку відповідно до у мов договору та вимог земель ного законодавства.

Істотними умовами договор у оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренд у землі" є: об'єкт оренди (кадас тровий номер, місце розташув ання та розмір земельної діл янки); строк дії договору орен ди; орендна плата із зазначен ням її розміру, індексації, фо рм платежу, строків, порядку ї ї внесення і перегляду та від повідальності за її несплату ; умови використання та цільо ве призначення земельної діл янки, яка передається в оренд у; умови збереження стану об' єкта оренди; умови і строки пе редачі земельної ділянки оре ндарю; умови повернення земе льної ділянки орендодавцеві ; існуючі обмеження (обтяженн я) щодо використання земельн ої ділянки; визначення сторо ни, яка несе ризик випадковог о пошкодження або знищення о б'єкта оренди чи його частини ; відповідальність сторін; ум ови передачі у заставу та вне сення до статутного фонду пр ава оренди земельної ділянки . За згодою сторін у договорі о ренди землі можуть зазначати ся інші умови, зокрема якісни й стан земельних угідь, поряд ок виконання зобов'язань сто рін, порядок страхування об'є кта оренди, порядок відшкоду вання витрат на здійснення з аходів щодо охорони і поліпш ення об'єкта оренди, проведен ня меліоративних робіт, а так ож обставини, що можуть вплин ути на зміну або припинення д ії договору оренди, тощо.

Загальні підстави внесенн я змін до договору визначені у Цивільному кодексі Україн и, ст. 651 якого визначено, що змі на або розірвання договору д опускається лише за згодою с торін, якщо інше не встановле но договором або законом. Дог овір може бути змінено або ро зірвано за рішенням суду на в имогу однієї із сторін у разі істотного порушення договор у другою стороною та в інших в ипадках, встановлених догово ром або законом. Істотним є т аке порушення стороною догов ору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона знач ною мірою позбавляється того , на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі од носторонньої відмови від дог овору у повному обсязі або ча стково, якщо право на таку від мову встановлено договором а бо законом, договір є відпові дно розірваним або зміненим.

Відповідно до ст. 30 Закону Ук раїни "Про оренду землі" змін а умов договору оренди землі здійснюється за взаємною зг одою сторін. У разі недосягне ння згоди щодо зміни умов дог овору оренди землі спір вирі шується в судовому порядку.

У відповідності до ст. 274.1 По даткового кодексу України ст авка податку на земельні діл янки, нормативну грошову оці нку яких проведено, встановл юється у розмірі 1 відсотка ві д їх нормативної грошової оц інки.

Відповідно до ст. 2 Закону Ук раїни "Про оренду землі" відно сини, пов' язані з орендою зе млі, регулюються Земельним к одексом України, Цивільним к одексом України, цим Законом , законами України, іншими нор мативно-правовими актами, пр ийнятими відповідно до них, а також договором оренди земл і.

Відповідно до ст.16 Закону Ук раїни „Про оренду землі” та с т. 124 Земельного кодексу Украї ни передача в оренду земельн их ділянок, що перебувають у д ержавній або комунальній вла сності, здійснюється на підс таві рішення відповідного ор гану виконавчої влади або ор гану місцевого самоврядуван ня шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право оренди землі оформля ється договором, який реєстр ується відповідно до закону (ст.126 Земельного кодексу Укра їни).

Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладен ня договору оренди і його дер жавної реєстрації (ст.125 Земел ьного кодексу України).

Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земел ьного кодексу України віднос ини, пов' язані з орендою зем лі, регулюються законом.

Як передбачено ст. 632 ЦК Укра їни ціна в договорі встановл юється за домовленістю сторі н. У випадках, встановлених за коном, застосовуються ціни /т арифи, ставки тощо/, які встано влюються або регулюються упо вноваженими органами держав ної влади або органами місце вого самоврядування.

Як вбачається з матеріалі в справи, позивачі виявили на мір внести зміни до укладено го договору на право тимчасо вого користування землею (в т ому числі на умовах оренди) № 9 84 від 11.08.1995, які розглядаються су дом. Відповідна пропозиція п озивачем було направлена від повідачу 13.07.2011 /а.с. 16-18/.

Відповіді на пропозицію вн есення змін до договору орен ди земельної ділянки відпові дачем надано не було.

Розмір орендної плати, яку відповідач має сплачувати з а договором оренди земельної ділянки, безпосередньо зале жить від грошової оцінки зем ельної ділянки.

Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни "Про плату за землю" став ки земельного податку з земе ль, грошову оцінку яких встан овлено, визначається у розмі рі одного відсотка від їх гро шової оцінки.

Згідно ст. 5 Закону України "П ро оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ді лянок використовується для в изначення розміру земельног о податку, державного мита пр и міні, спадкуванні та дарува нні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, вт рат сільськогосподарського і лісогосподарського виробн ицтва, а також при розробці по казників та механізмів еконо мічного стимулювання раціон ального використання та охор они земель.

У зв'язку з тим, що з 01.01.2011 набра в чинності Податковий кодекс України, позивач обґрунтова но посилається на положення статей 274 та 288 цього Кодексу, як ими аналогічним чином врегул ьовано правовідносини обчис лення та сплати орендної пла ти за землю, а саме:

- розмір орендної плати вста новлюється у договорі оренди , але річна сума платежу не мож е бути меншою трикратного ро зміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсот ків нормативної грошової оці нки (ст. 288);

- ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встан овлюється у розмірі 1 відсотк а від їх нормативної грошово ї оцінки (ст. 274).

Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю визначене у по датковій декларації на поточ ний рік, сплачується рівними частками власниками та земл екористувачами земельних ді лянок за місцезнаходженням з емельної ділянки за податков ий період, який дорівнює кале ндарному місяцю, щомісяця пр отягом 30 календарних днів, що настають за останнім календа рним днем податкового (звітн ого) місяця.

Відповідно до п. 129.4 ст. 129 Пода ткового кодексу України пеня , визначена підпунктом 129.1.1 пун кту 129.1 цієї статті, нараховуєт ься на суму податкового борг у (включаючи суму штрафних са нкцій за їх наявності та без у рахування суми пені) із розра хунку 120 відсотків річних облі кової ставки Національного б анку України, діючої на день в иникнення такого податковог о боргу або на день його (його частини) погашення, залежно в ід того, яка з величин таких ст авок є більшою, за кожний кале ндарний день прострочення у його сплаті. Пеня, визначена п ідпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї ст атті, нараховується із розра хунку 120 відсотків річних облі кової ставки Національного б анку України, діючої на день з аниження. Пеня, визначена під пунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї стат ті, нараховується із розраху нку 120 відсотків річних обліко вої ставки Національного бан ку України, діючої на день вип лати (нарахування) доходів на користь платників податків - фізичних осіб.

Статтею 18 Закону України "П ро оцінку земель" передбачає , що нормативна грошова оцінк а земельних ділянок, розташо ваних у межах населених пунк тів, незалежно від цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Суд дійшов висновку, що пози вачами доведено обґрунтован ість та обгрунтованість внес ення змін до договору на прав о тимчасового використання з емлею (в тому числі на умовах о ренди).

Відповідно до ст. 33 Закону Ук раїни "Про місцеве самовряду вання в Україні" до відання ви конавчих органів сільських, селищних, міських рад належа ть підготовка і внесення на р озгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельн ого податку, розмірів плати з а користування природними ре сурсами, справляння плати за землю, здійснення контролю з а додержанням земельного та природоохоронного законода вства.

Згідно ст. 23 Закону України "П ро оренду землі" орендна плат а за земельні ділянки держав ної і комунальної власності, які передані в оренду для сіл ьськогосподарського викори стання, переглядається один раз на три роки в порядку, вста новленому законом або догов ором оренди.

Відповідно до змісту стате й 759, 762 Цивільного кодексу Укра їни, законом можуть бути пере дбачені особливості укладан ня та виконання договору най му (оренди), і договором або за коном може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Отже, чинним законодавство м передбачена можливість змі ни умов договору оренди земл і за рішенням суду на вимогу о днієї із сторін у випадках, вс тановлених договором або зак оном.

Оскільки орендна плата за з емельні ділянки державної та комунальної власності є рег ульованою ціною, то законода вча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для пе регляду розміру орендної пла ти, встановленої умовами дог овору.

Суд враховує про те, що пози вач зробив належну пропозиці ю відповідачу про внесення з мін у діючий спірний договір .

Судом залучено в якості тр етьої особи, яка не заявляє са мостійних вимог на предмет с пору, на стороні позивача Упр авління Держкомзему у м. Луга нськ Луганської області.

Згідно з постановою КМУ від 09.09.2009 № 1021 "Про затвердження поря дків ведення Поземельної кни ги і Книги записів про держав ну реєстрацію державних акті в на право власності на земел ьну ділянку та на право пості йного користування земельно ю ділянкою, договорів оренди землі" повноваження ведення книги записів відкривається та ведеться у паперовому виг ляді - територіальним орган ом Держкомзему.

Отже, підлягають державній реєстрації третьою особою з міни, які вносяться до догово ру оренди земельної ділянки.

За таких обставин, позовні вимоги підлягають задоволен ню у повному обсязі, враховую чи наведені приписи чинного законодавства України.

Доводи відповідача, виклад ені у відзиві на позов, судом д о уваги не можуть бути прийня ті, оскільки вони не спростов ують обґрунтованість позовн их вимог, а неможливість спла ти збільшеної орендної плати не є підставою для невнесенн я змін до договору.

Відповідно до ст.ст.44,49 Гос подарського процесуального кодексу України судові витр ати покладаються на відповід ача та стягуються на користь Луганської міської ради, оск ільки платником цих витрат в ідповідно до платіжних доруч ень №№ 539, 540 від 18.10.2011 є Управління Луганської міської ради з пи тань земельних ресурсів.

У судовому засіданні 13.12.2011 бу ли оголошені вступна та резо лютивна частини рішення.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарс ького процесуального кодекс у України, господарський суд Луганської області

В И Р І Ш И В:

1. Позов 1-го позивача В иконавчого комітету Лугансь кої міської ради, 2-го позивача Луганської міської ради до М алого приватного підприємст ва "Алгоритм" про внесення змі н до договору на право тимчас ового користування землею (в тому числі на умовах оренди) в ід 11.08.1995, державна реєстрація ві д 15.08.1995 № 984, задовольнити повніст ю.

2. Викласти пункт 2.1 розділ у «2. Плата за землю»договору в новій редакції: "2.1. Годовая аре ндная плата устанавливается в размере 3х процентов от норм ативной денежной оценки земе льного участка, который пере дан в аренду, в гривнах".

3. Доповнити розділ «2. Плата за землю»договору новим пунк том 2.2 наступного змісту: «2.2. Ар ендная плата платится за баз овый налоговый (отчетный) пер иод, который равен календарн ому месяцу, в денежной безнал ичной форме ежемесячно на пр отяжении 30 календарних дней, с ледующих за последним календ арным днем отчетного (налого вого) месяца.».

4. Виключити з абзацу 4 пп. а) пу нкту 3.1 розділу 3 "Права и обязан ности сторон" слова "и ставки з емельного налога".

5. Викласти абзац 11 пп. б) п. 3.2 ро зділу 3 «Права и обязанности с торон»договору в новій редак ції: «своевременно вносить о бусловленную договором арен дную плату за землю. В случае н евнесения арендной платы в с роки, определенные данным до говором на право временного пользования землей (в том чис ле на условиях аренды), с аренд атора взимается пеня в разме ре пени, за несвоевременную у плату земельного налога от н еуплаченной суммы за каждый день просрочки».

6. Стягнути з Малого п риватного підприємства "Алго ритм", м. Луганськ, кв. Комаро ва, б. 26а, кв. 10, ідентифікаційний код 21833885, на користь Луганськ ої міської ради, м. Лугансь к, вул. Коцюбинського, 14, іденти фікаційний код 26070794, державне м ито у сумі 85 грн. 00 коп. та витрат и на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у у сумі 236 грн. 00 коп., видати нак аз Луганській міській раді.

7. Днем внесення змін до до говору вважати дату набрання чинності рішення господарсь кого суду у справі.

Дане рішення є підставо ю для реєстрації змін до дого вору на право тимчасового ко ристування землею (в тому чис лі на умовах оренди) відповід ними органами.

Відповідно до ст.85 Господар ського процесуального кодек су України рішення господарс ького суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не бу ло подано. У разі подання апел яційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає за конної сили після розгляду с прави апеляційним господарс ьким судом.

Дата підписання рішення: 16.12.2011.

Суддя І.В. С емендяєва

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення13.12.2011
Оприлюднено20.12.2011
Номер документу19944594
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —28/206пд/2011

Постанова від 21.05.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Малашкевич С.А.

Ухвала від 06.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Малашкевич С.А.

Ухвала від 06.02.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Малашкевич С.А.

Ухвала від 06.01.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Малашкевич С.А.

Рішення від 13.12.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні