ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
22 листопада 2011 року 10:04 № 2а-14876/11/2670
Окружний адміністратив ний суд міста Києва у складі: г оловуючого судді Кармазіна О .А. при секретарі судового зас ідання Руденко Н.В.,
за участю представників ст орін:
від позивача: Мартинюк А.Л. (керівник, діє на підста ві статуту)
від відповідача: ОСОБ А_2 (довіреність від 29.09.2011 р. № 4420/ 9/10-009)
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом Благодійної організації «Благодійний фонд «св. Апо стола Андрія»
до Державної податкової інсп екції у Голосіївському район і міста Києва
про скасування податкового по відомлення - рішення № 0000882320 від 10.10.2011 року,-
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністра тивного суду м. Києва звернул ася Благодійна організація « Благодійний фонд «св. Апост ола Андрія»з позовом до ДПІ у Голосіївському районі м. Ки єва про визнання протиправни м та скасування податкового повідомлення-рішення № 0000882320 від 10.11.2011 року, яким позивачу з більшено суму грошового зобо в' язання за платежем «подат ок на прибуток підприємств с поживчої кооперації та грома дських організацій»на 32364 грн . та визначено штрафні санкці ї у розмірі 1 грн. за результат ами перевірки діяльності поз ивача за період з 01.01.2011 року по 30. 06.2011 року.
Позивач зазначає, що є благо дійною неприбутковою органі зацією, основною метою якої є благодійна допомога фізични м та юридичним особам.
Позивач також у позові зазн ачає, що податковим органом з а результатами перевірки зро блено висновок про порушення позивачем порядку обліку ро зподілу гуманітарної допомо ги, яким передбачено передач у отримувачами гуманітарної допомоги за документами, що з асвідчують фізичну особу наб увача, у зв' язку з чим ДПІ при йшла до висновку про не веден ня обліку щодо цільового вик ористання гуманітарної допо моги та відсутності будь-яко ї ідентифікації фізичних осі б - одержувачів допомоги та, внаслідок цього, ДПІ прийшла до висновку про її використа ння не за цільовим призначен ням, визнала вартість допомо ги доходом позивача та прийш ла до висновку про оподаткув ання її вартості на загальни х підставах. Такого ж висновк у про оподаткування на загал ьних підставах вартості благ одійної допомоги ДПІ дійшло і щодо благодійної допомоги, переданої іншим благодійним організаціям, які розташова ні поза межами м. Києва. Позива ч вважає, що ДПІ дійшло помилк ового висновку відносно того , що позивачем не надано доказ ів передачі гуманітарної доп омоги фізичним особам та її ц ільового використання, оскіл ьки позивачем складалися зві ти про розподіл гуманітарної допомоги, яка роздана фізичн им особам під час благодійни х акцій. При цьому позивач виз нає, що не вів обліку відносно передачі гуманітарної допом оги конкретним фізичним особ ам.
Окрім того, позивач вважає, що передача гуманітарної доп омоги іншим благодійним орга нізаціям, які розташовані за межами м. Києва, не свідчить п ро нецільове використання бл агодійної допомоги, факт пер едачі цим організаціям відпо відачем не заперечується, а о тже відсутні підстави для оп одаткування переданої таким благодійної допомоги на заг альних підставах. Відтак, поз ивач вважає оскаржуване ріше ння таким, що не відповідає фа ктичним обставинам та є безп ідставним у зв' язку з чим пр осить задовольнити позов.
Відповідач проти позову за перечує та зазначає, що під ча с перевірки в порушення поря дку ведення обліку цільового розподілу гуманітарної допо моги позивачем не було надан о жодних доказів того, що гума нітарна допомога розподілен а нужденним фізичним особам, відсутні необхідні в таких в ипадках будь-які ідентифікую чі дані щодо цих осіб, які за т вердженням позивача начебто отримали допомогу, що є поруш енням порядку обліку розподі лу допомоги, яка є цільовою, ад ресною. У той же час, частина г уманітарної допомоги, яку по зивач називає розподіленою ф ізичним особам, у позивача ві дсутня. Відтак, ДПІ зазначає, щ о в силу закону, за відсутност і обліку, отримана позивачем гуманітарна допомога вважає ться використаною не за ціль овим призначенням та її варт ість є доходом та оподаткову ється за загальними правилам и у зв' язку з чим, ДПІ вважає висновки акту перевірки таки ми, що відповідають фактични м обставинам, а відтак підста в для задоволення позову не м ає.
Окрім цього, ДПІ зазначає, щ о діяльність позивача поширю ється на місто Київ, однак час тина гуманітарної допомоги б ула розподілена благодійним організаціям, які розташова ні за межами м. Києва, тобто в п орушення вимог статуту позив ача, а отже підлягає оподатку ванню на загальних підставах , як розподілена не за цільови м призначенням.
На підставі ч. 3 ст. 160 КАС Украї ни в судовому засіданні 22.11.2011 ро ку проголошено вступну та ре золютивну частини постанови .
Розглянувши подані позива чем та відповідачем документ и і матеріали, заслухавши поя снення позивача та відповіда ча, з' ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуєть ся позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд встановив наступне.
Відповідно до Свідоцтва пр о реєстрацію благодійних орг анізацій, виданого Головним управлінням юстиції у м. Києв і, позивача зареєстровано 07.09.20 10 року за № 0240-2010 у статусі благод ійної організації.
Згідно свідоцтва статус ор ганізації - місцевий, терито рія, на яку поширюється діяль ність об' єднання - місто Ки їв.
Відповідно до свідоцтва ос новна мета діяльності - здій снення благодійної діяльнос ті, надання матеріальної, фін ансової, соціальної, організ аційної та іншої благодійної допомоги фізичним та юридич ним особам відповідно до мет и та завдань, визначених стат утом, а також реалізація соці альних проектів та програм.
Відповідно до Свідоцтва пр о державну реєстрацію юридич ної особи № 371592 Благодійна орга нізація "Благодійний фонд "св . Апостола Андрія" зареєст рована у статусі юридичної о соби 20.09.2010 року Голосіївською р айонною у м. Києві державною а дміністрацією. Адреса благод ійної організації: 03150, м. Київ, в ул. Горького, 165 офіс 9-А. Ідентиф ікаційний код юридичної особ и - 37250527.
Благодійну організацію вз ято на податковий облік 21.09.2010 ро ку за № 183049 в ДПІ у Голосіївсько му районі м. Києва.
Згідно з рішенням ДПІ у Голо сіївському районі м. Києва № 80 /15-434 від 18.10.2010 року позивача внесе но реєстру неприбуткових орг анізацій з ознакою неприбутк ової організації - 005.
Згідно з рішенням Комісії з питань гуманітарної допомог и при Кабінеті Міністрів Укр аїни (протокол від 21.10.2010 р. № 26/ГД-11 411, позивач внесений до Єдиног о реєстру отримувачів гумані тарної допомоги за № 03187ЄР, що в изнається та не заперечуєтьс я сторонами.
Відповідно до статей 61 та 44 П одаткового кодексу України н а контролюючі органи поклада ється обов'язок контролювати правильність формування дан их податкового обліку платни ків податків, у тому числі щод о правильності складення та достовірності первинних док ументів.
ДПІ у Голосіївському район і м. Києва проведено позаплан ову виїзну перевірку позивач а з питань використання гума нітарної допомоги за цільови м призначенням, дотримання в имог податкового, валютного та іншого законодавства за п еріод з 01.01.2011 року по 30.06.2011 року.
За результатами перевірки складено Акт від 23.09.2011 року № 441/1-23-20-37250527 (далі - Акт перев ірки).
Згідно з висновками акту пе ревірки (стор. 7 (останній абз., 8 Акту) в порушення п/п. 4.1.1. За кону України «Про оподаткува ння прибутку підприємств», з урахуванням положень ст. 11 За кону України «Про гуманітарн у допомогу», позивачем не вкл ючено до бази оподаткування вартість гуманітарної допом оги, використаної не за цільо вим призначенням занижено о податковуваний дохід у розмі рі 135864 грн., що призвело до заниж ення податку на прибуток на 323 64 грн., у т.ч. за 1 квартал 2011 року н а 13 935 грн. (55740*25%), за 2 квартал 2011 року на 18429 грн. (80124*23%).
Тобто, податкові зобов' яз ання нараховані у зв' язку з нецільовим використання гум анітарної допомоги. З цього п риводу, як зазначено в Акті перевірки, до перевірки над ано книгу обліку та контролю отримання та використання б лагодійної допомоги, акти пр о списання благодійної допом оги на благодійних акціях, в я ких відсутні відомості, що ід ентифікують набувачів гуман ітарної допомоги - фізичних осіб, облік передачі допомог и на користь фізичних осіб не вівся. Під час перевірки не н адано жодних журналів, відом остей, інших документів, які п ередбачені законодавством в яких би містились відомості , які дають змогу ідентифікув ати кінцевих споживачів - фі зичних осіб, а отже відповідн о ч. 4 ст. 11 та ст. 6 Закону України «Про гуманітарну допомогу», за відсутності обліку щодо о тримання та цільового викори стання гуманітарної допомог и вона вважається використан ою не за цільовим призначенн ям, гуманітарна допомога, яка була використана не за цільо вим призначенням, вважається доходом і оподатковується в ідповідно до законодавства У країни.
Так, згідно з Актом пере вірки та додатком № 2 до нього (щодо розподілу позивачем гу манітарної допомоги фізични м особам) за період 1 кварталу 2011 року без підтвердження пер едачі конкретним фізичним ос обам розподілено гуманітарн ої допомоги на суму 26568 грн., за п еріод 2 кварталу 2011 року - на сум у 15468 грн., а всього за перевірен ий період вартість склала 42036 г рн. Відповідно донараховані податкові зобов' язання за 1 квартал 2011 р. склали 6642 грн. (25% від 15468 грн.), за 2 квартал 2011 року - 3557,64 гр н.
Окрім того, згідно з Актом перевірки та додатком № 3 до нього, передано іншим благод ійним організаціям, які знах одяться за межами м. Києва: за 1 квартал 2011 року - на суму 29172,00 г рн., за 2 квартал 2011 року - на сум у 64655,5 грн., а всього на суму 93827,5 гр н. Відповідно донараховані п одаткові зобов' язання за ци м епізодом за 1 квартал 2011 р. скл али 7293,00 грн. (25% від 29172,00 грн.), за 2 ква ртал 2011 року - 14870,77 грн. (23% від 64655,50 грн .).
На підстав акту перевірки Д ПІ прийнято оскаржуване пода ткове повідомлення-рішення № 0000882320 від 10.10.2011 р., яке прийнято згідно з п/п. 54.3.2., абз. 1 п. 123.1. ПК Укр аїни.
З матеріалів справи вбачає ться, сторонами визнається т а не заперечується, що позива ч є отримувачем гуманітарної допомоги, яка (допомога) підля гає розподілу між набувачами (у т.ч. фізичними особами), а так ож визнається загальна кільк ість допомоги, що надійшла по зивачу, визначення її вартіс ть за ВМД, те, що залишків отри маної у спірний період гуман ітарної допомоги, відносно я кої виник спір, у позивача не м ає.
При цьому, позивачем також в изнається, що обліку конкрет них фізичних осіб, якім він, як зазначено у позові, передава в гуманітарну допомогу, він н е вів, а, як зазначає позивач, ц я гуманітарна допомога перед авалась на благодійних акція х.
Окрім того, ДПІ визначаєтьс я наявність у позивача підтв ерджуючих документів стосов но передачі спірної благодій ної допомоги тим благодійним організаціям, які знаходять ся за межами м. Києва.
В даному випадку спірним є п итання щодо ведення/не веден ня встановленого законодавс твом обліку цільового, необх ідність ведення такого облік у, питання адресного розподі лу гуманітарної допомоги на користь нужденних фізичних о сіб, підтвердження/не підтве рдження розподілу гуманітар ної допомоги нужденним фізич ним особам на суму 42036 грн. та на явність/відсутність підстав вважати гуманітарну допомог у вартістю 93827,5 грн., яка безопла тно передана іншим благодійн им організаціям, що знаходят ься за межами м. Києва (за межа ми території діяльності пози вача) такою, що розподілена не за цільовим призначенням та , відповідно, наявність/відсу тність підстав для оподаткув ання цієї вартості гуманітар ної допомоги на загальних пі дставах.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Правові, організаційні, соц іальні засади отримання, над ання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим вико ристанням гуманітарної д опомоги регулюються Законам и України «Про гуманітарну д опомогу», «Про благодійництв о та благодійні організації» , а також підзаконними актами , прийнятими на виконання цих законів.
Так відповідно до Закону Ук раїни "Про гуманітарну допом огу" гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошов ій або натуральній формі, у ви гляді безповоротної фінансо вої допомоги або добровільни х пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, на дання послуг, що надаєтьс я іноземними та вітчизня ними донорами із гуманних мо тивів отримувачам гуманітар ної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв'язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фі нансовим становищем, виникне нням надзвичайного стану, зо крема внаслідок стихійного л иха, аварій, епідемій і епізоо тій, екологічних, техногенни х та інших катастроф, які ство рюють загрозу для життя і здо ров'я населення, або тяжкою хв оробою конкретних фізичних о сіб.
Гуманітарна допомога є різ новидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно д о обставин, об'єктивних потре б, згоди її отримувачів та за у мови дотримання вимог статті 4 Закону України "Про благодій ництво та благодійні організ ації".
Донори (іноземні, вітчизнян і) - юридичні та фізичні особи в Україні або за її межами, які добровільно надають гуманіт арну допомогу отримувачам гу манітарної допомоги в Україн і або за її межами.
Отримувачі гуманітарної д опомоги - юридичні особи, яких зареєстровано в установлено му Кабінетом Міністрів Украї ни порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної до помоги, зокрема, благодійні о рганізації.
Набувачі гуманітарної доп омоги - фізичні та юрид ичні особи, які її п отребують і яким вона безпосередньо надаєтьс я. Набувачі гуманітарної допомоги з статусом юридичн ої особи визначаються відпов ідно до пунктів "а", "б", "в", "г", "ґ" аб зацу п'ятого статті 1 цього Зак ону.
Згідно з ч. 4 ст. 11 Закону Украї ни «Про гуманітарну допомогу »бухгалтерський облік гуман ітарної допомоги та відповід на звітність здійснюються от римувачами гуманітарної доп омоги та набувачами гуманіта рної допомоги (юридичними ос обами) у порядку, встановлено му Міністерством фінансів Ук раїни.
На виконання вищезгаданої ст. 11 Закону України «Про гума нітарну допомогу»Міністерс твом фінансів України затвер джено порядок бухгалтерсь кого обліку гуманітарної доп омоги (наказ № від 14.12.1999 року № 298, зареєстрований в Мінюсті 27. 12.1999 р. за № 915/4208; із змінами).
Згідно з п. 1.1. цього Порядку п ередача отримувачами коштів і предметів гуманітарної до помоги здійснюється, зокрема , за документами, що засвід чують фізичну особу набувача , і оформлюється відповід ними видатковими документам и (ордерами, накладними, доруч еннями та тощо).
Відтак, виходячи із суті, зм істу та призначення наведени х вище правових актів, гумані тарна допомога є безоплатною цільовою адресною допомогою , яка надається безпосереднь о конкретно визначеній нужде нній фізичній особі (відпові дно до визначення термінів « гуманітарна допомога»та «на бувач гуманітарної допомоги »), що, з метою уникнення зловж ивань шляхом безпідставного уникнення/звільнення від оп одаткування, зумовлює нео бхідність ведення детальног о обліку розподілу гуман ітарної допомоги та ідентифі кації, зокрема, фізичних осіб -набувачів допомоги, через фі ксацію в обліку даних конкре тних фізичних осіб, які отрим али цю допомогу.
Згідно з ч. 4 ст. 11 Закону Украї ни «Про гуманітарну допомогу »у разі відсутності облік у щодо отримання та ці льового використання гу манітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням .
При цьому, відповідно до ч. 4 с т. 6 Закону України "Про гумані тарну допомогу" якщо кошти аб о товари (роботи, послуги), зві льнені від оподаткування як гуманітарна допомога, було в икористано не за цільовим призначенням, вони вв ажаються доходом і опода тковуються відповідно до зак онодавства України.
В даному випадку, як встанов лено судом під час розгляду с прави, у позивача як під час пе ревірки, так і під час розгляд у справи, відсутні докази пер едачі спірної частини гумані тарної допомоги (вартістю 42036 г рн.) конкретно визначеним фіз ичним особам, відсутні будь-я кі докази, що гуманітарна доп омога передана саме нужденни м фізичним особам, тобто не на дано доказів цільового адрес ного розподілу гуманітарної допомоги, що в свою чергу свід чить про відсутність обліку цільового адресного викорис тання (надання фізичним особ ам) гуманітарної допомоги.
Виходячи з цього, в силу Зак ону, а саме ч. 4 ст. 6 та ч. 4 ст. 11 Зако ну України «Про гуманітарну допомогу», спірний обсяг гум анітарної допомоги, щодо яко ї позивач зазначає, що вона пе редана фізичним особам варті стю 42036 грн. (за 1 квартал 2011 - на 2656 8 грн., за 2 квартал 2011 року - на сум у 15468 грн.), визнається використ аним не за цільовим призначе нням, вважається доходом позивача та підлягає оподат куванню на загальних підстав ах, тобто за період 1 кварталу 2011 року - за правилами, встановл еними Законом України «Про о податкування прибутку підпр иємств», зокрема, з урахуванн ям положень ст. 3, п. 4.1., п/п. 4.1.1., ст. 5, 1 0.1., абз. 2 п/п. 7.11.9 цього Закону, та з а період 2 кварталу 2011 року - за правилами, встановленими ПК України.
В контексті наведеного, суд зазначає, що відповідно до п. 157.14. ПК України кошти та майно, в икористані неприбутковою ор ганізацією не за цільовим призначенням, вважаються доходом і підлягають оподат куванню за ставкою, встановл еною пунктом 151.1 статті 151 цього Кодексу.
Відповідно до п. 151.1. ПК Україн и та з урахуванням пункту 10 пі дрозділу 4 розділу XX "Перехідн і положення" цього Кодексу, з 1 квітня 2011 року по 31 грудня 2011 рок у включно ставка податку на п рибуток становить 23 відсотки . В період першого кварталу 2011 р оку діяла ставка у розмірі 25% в становлена п. 10.1. Закону Україн и «Про оподаткування прибутк у підприємств».
Відтак, враховуючи те, що сп ірний обсяг гуманітарної доп омоги, щодо якої позивач зазн ачає, що вона передана фізи чним особам, вважається ви користаним позивачем не за ц ільовим призначенням, беручи до уваги те, що позивачем не н адано рішення Комісії про сп рощений порядок розподілу гу манітарної допомоги та позив ачем не надано доказів наявн ості та складу витрат, пов' я заних із отриманням спірного обсягу гуманітарної допомог и, суд приходить до висновку, щ о оскаржуване рішення в цій ч астині є законним та обґрунт ованим, вірним по суті, визнач ені у ньому грошові зобов' я зання розраховані правильно , підстав для скасування оска ржуваного рішення в цій част ині не має.
Що стосується іншої спірно ї частини гуманітарної допом оги, переданої позивачем інш им благодійним організаціям , які знаходяться за межами м. Києва, тобто за межами визнач еної реєстраційними докумен тами території діяльності по зивача, суд зазначає, що єдино ю підставою для оподаткуванн я вартості цієї допомоги за з агальними правилами (згідно акту перевірки) є те, що гумані тарна допомога передана інши м благодійним організаціям, які знаходяться за межами Ки єва. Проте, виходячи з наведен их вище норм законодавства з а загальними правилами опода тковується гуманітарна допо мога, яка використана не за ці льовим призначенням. В даном у випадку ДПІ не заперечуєть ся та визнається, що благодій ні організації, які отримали гуманітарну допомогу, належ ить до категорії набувачів г уманітарної допомоги відпов ідно до визначення, наведено го у ст. 1 Закону України «Про г уманітарну допомогу», а отри мане ними майно є гуманітарн ою допомогою. Та обставина, що вони знаходяться за межами м . Києва не свідчить про викори стання допомоги за цільовим призначенням. Відповідачем н е надано під час розгляду спр ави доказів того, що ці обсяги використані не за цільовим п ризначенням. Відтак, суд прих одить до висновку, що в цій час тині оскаржуване рішення є н еобґрунтованим та не відпові дає вимогам наведених вище п равових актів, а отже в частин і, що ґрунтується на даних обс тавинах, є протиправним та пі длягає скасуванню. Зокрема, в раховуючи, що донараховані с уми податкових зобов' язань за цим епізодом за 1 квартал 2011 р. склали 7293,00 грн. (25% від 29172,00 грн.), з а 2 квартал 2011 року - 14870,77 грн. (23% від 64655,50 грн.), а загалом сума податк ових зобов' язань відносно ц ього епізоду склала 22163,77 грн., ос каржуване рішення підлягає с касуванню саме в частині виз начення податкових зобов' я зань за основним платежем у р озмірі 22163,77 грн. На повернені су дового збору (державного мит а) позивач не наполягав.
Керуючись вимогами статей 11, 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністрати вного судочинства України, О кружний адміністративний су д міста Києва,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Благодійної організації «Бл агодійний фонд «св. Апостол а Андрія»(адреса: 03150, м. Київ, в ул. Горького, 165 офіс 9-А; код з ЄДР 37250527) задовольнити частково.
Визнати протиправним та ск асувати податкове повідомле ння-рішення ДПІ у Голосіївсь кому районі міста Києва № 0000 882320 від 10.10.2011 року в частині збі льшення грошового зобов' я зання на 22163,77 гривень.
У задоволенні позову в інші й частині - відмовити.
Постанова набирає законно ї сили в строк і порядку, перед бачені статтею 254 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни. Постанова може бути о скаржена за правилами, встан овленими ст. ст. 185-187 КАС України .
Суддя О.А.Карм азін
Повний текст постанов и складено та підписано 25.11.2011 р.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2011 |
Оприлюднено | 22.12.2011 |
Номер документу | 19994429 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кармазін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні