ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Севастопольська, 43, м . Сімферополь, Автономна Респ убліка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
14 грудня 2011 р. Справа №2а-12548/11/0170/13
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого су дді Ольшанської Т.С., при секр етарі Ківа А.С.,
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу
за позовом Прокурора Розд ольненського району АР Крим в інтересах держави в особі Республіканського комітет у по земельних ресурсах АРК, Ради Міністрів АР Крим
до Роздольненської район ної державної адміністрації в АР Крим
третя особа - ОСОБА_1
про визнання незаконним та скасування розпорядження,
за участю:
від прокуратури- не з'явився ,
від позивача 1 - не з'явився,
від позивача 2- ОСОБА_2, до віреність №01-01/2687 від 22.11.2011,
від відповідача- ОСОБА_3 , довіреність №01-05/1305 від 10.11.2010,
від третьої особи- не з'явив ся.
Обставини справи: Прокурор Роздольненського району АР Крим в інтересах держави в ос обі Республіканського коміт ету по земельних ресурсах АР К, Ради Міністрів АР Крим звер нувся до Окружного адміністр ативного суду Автономної Рес публіки Крим з адміністратив ним позовом до Роздольненськ ої районної державної адміні страції в АР Крим про визнанн я незаконним та скасування р озпорядження №350 відс13.05.2011 №Про дозвіл на складання технічн ої документації з землеустро ю по передачі земельної діля нки, безкоштовно у власність для ведення садівництва із з емель садівницького товарис тва "Отдих" ОСОБА_1"
Ухвалами Окружного адміні стративного суду АР Крим від 13.10.2011 відкрите провадження в ад міністративній справі та зак інчено підготовче проваджен ня і призначено справу до суд ового розгляду.
Ухвалою Окружного адмініс тративного суду АР Крим від 0 1.11.2011 залучено до участі у спра ві третю особу, яка не заявляє самостійні вимоги на предме т спору на стороні відповіда ча - ОСОБА_1.
Представник другого позив ача у судовому засіданні на з адоволенні позовних вимог на полягав та просив суд задово льнити позов у повному обсяз і.
Представник відповідача у судовому засіданні проти за доволення позову заперечува в.
Представник прокурора Роз дольненського району АР Крим та першого позивача у судове засідання явку свого предст авника не забезпечили, про да ту, час та місце розгляду спра ви повідомлені належним чино м.
Вислухавши пояснення пред ставників сторін, розглянувш и матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактич ні обставини, на яких ґрунтую ться позовні вимоги, об'єктив но оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгл яду справи і вирішення спору , суд
ВСТАНОВИВ:
13.05.2011 Роздольненською ра йонною державною адміністра цією було прийнято розпорядж ення №350 “Про дозвіл на склада ння технічної документації з землеустрію з передачі земе льної ділянки, безоплатно у в ласність для ведення садівни цтва з земель садового товар иства “Отдих” гр. ОСОБА_1 ” . Зазначеним рішенням ОСОБА _1 дозволено скласти техніч ну документацію з землеустрі й з оформлення державного ак ту на право власності на земе льну ділянку загальною площе ю 0,1000 га, для ведення садівницт ва за рахунок земель, що раніш е надані садовому товариству “Отдих”(ділянка №376) за межами населених пунктів Славновсь кої селищної ради Роздольнен ського району АР Крим. Витрат и покладені на ОСОБА_1
Оцінюючи правомірність ос каржуваного розпорядження в ідповідача, суд керувався кр итеріями, закріпленими у час тині 3 статті 2 КАС України, які певною мірою відображають п ринципи адміністративної пр оцедури, які повинні дотриму ватися при реалізації дискре ційних повноважень владного суб'єкта.
Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: 1) на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; 2) з ви користанням повноваження з м етою, з якою це повноваження н адано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, щ о мають значення для прийнят тя рішення (вчинення дії); 4) без сторонньо (неупереджено); 5)доб росовісно; 6) розсудливо; 7) з дот риманням принципу рівності п еред законом, запобігаючи не справедливій дискримінації ; 8) пропорційно, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія); 9) з урахуван ням права особи на участь у пр оцесі прийняття рішення; 10) св оєчасно, тобто протягом розу много строку.
Стаття 19 Конституції Україн и зобов'язує орган влади діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, передба чені Конституцією та законам и України.
Отже "на підставі" означає, щ о суб'єкт владних повноважен ь повинний бути утворений у п орядку, визначеному Конститу цією та законами України та з обов'язаний діяти на виконан ня закону, за умов та обставин , визначених ним.
"У межах повноважень" означа є, що суб'єкт владних повноваж ень повинен вчиняти дії, не ви ходячи за межі прав та обов'яз ків, встановлених законами.
"У спосіб" означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'я заний дотримуватися встанов леної законом процедури вчин ення дії, і повинен обирати ли ше встановлені законом спосо би правомірної поведінки при реалізації своїх владних по вноважень.
Суд з'ясовує, чи використане повноваження, надане суб'єкт у владних повноважень, з нале жною метою; обґрунтовано, тоб то вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без п роявлення неупередженості д о особи, стосовно якої вчиняє ться дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудл иво, тобто доцільно з точки зо ру законів логіки і загально прийнятих моральних стандар тів; з дотриманням принципу р івності перед законом, запоб ігаючи несправедливій дискр имінації, тобто з рівним став ленням до осіб; пропорційно т а адекватно; досягнення розу много балансу між публічними інтересами та інтересами ко нкретної особи.
Оцінюючи законність оскар жуваного розпорядження Розд ольненської районної держав ної адміністрації в АР Крим в ід 13.05.2011 №350 суд вважає необхідни м перевірити законність дій відповідача та обсяг його по вноважень.
Правовий статус місцевих д ержавних адміністрацій, їх о рганізація, повноваження та порядок діяльності визначен і Конституцією України (ст.ст . 118-119), Законом України “Про місц еві державні адміністрації” ” від 09 квітня 1999 року № 586-XIV (далі - Закон №586) та іншими нормати вно-правовими актами України .
Статтею 118 Конституції Укра їни встановлено, що виконавч у владу в областях і районах, м істах Києві та Севастополі з дійснюють місцеві державні а дміністрації.
Місцеві державні адмініст рації, відповідно до статті 119 Конституції України, на відп овідній території забезпечу ють: 1) виконання Конституції т а законів України, актів През идента України, Кабінету Мін істрів України, інших органі в виконавчої влади; 2) законніс ть і правопорядок; додержанн я прав і свобод громадян, а так ож інші повноваження, передб ачені Конституцією України т а законами України.
Згідно пункту 1 частини перш ої статті 13 Закону №586 до віданн я місцевих державних адмініс трацій у межах і формах, визна чених Конституцією і закона ми України, належить виріше ння питань використання земл і, природних ресурсів, охорон и довкілля.
Статтею 21 Закону №586 та статт ею 17 Земельного кодексу Украї ни конкретизовано, які саме п овноваження має місцева держ авна адміністрація стосовно використання та охорони зе мель, природних ресурсів і ох орони довкілля. Серед інших, д о них входить також розпоря дження землями державної вла сності відповідно до закону .
Так, згідно до частин 1 та 2 ст . 116 Земельного Кодексу Україн и громадяни та юридичні особ и набувають права власності та права користування земель ними ділянками із земель дер жавної або комунальної власн ості за рішенням органів вик онавчої влади або органів мі сцевого самоврядування в меж ах їх повноважень. Повноваже ння органів в цій частині роз межовані пунктом 12 розділу X З емельного Кодексу України, в якому вказано, що до розмежув ання земель державної та ком унальної власності відповід ні органи виконавчої влади т акож наділені повноваженням щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у прив атну власність) за межами нас елених пунктів.
Відповідно до частини 3 стат ті 122 Земельного кодексу Украї ни районні державні адмініст рації на їх території переда ють земельні ділянки із земе ль державної власності у вла сність або у користування у м ежах сіл, селищ, міст районног о значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
Поняття земель сільського сподарського призначення на ведено у главі 5 Земельного ко дексу України, де у частині 3 с татті 22 зазначено, що Землі сі льськогосподарського призн ачення передаються у власніс ть та надаються у користуван ня:
а) громадянам - для ведення о собистого селянського госпо дарства, садівництва, городн ицтва, сінокосіння та випаса ння худоби, ведення товарног о сільськогосподарського ви робництва.
Таким чином, суд зазначає, щ о Роздольненська РДА має пра во розпоряджатися землями, щ о знаходяться у державній вл асності, за межами населених пунктів відповідно до чинно го на момент прийняття розпо рядження Роздольненської ра йонної державної адміністра ції в АР Крим від 13.05.2011 №350 законо давства, зокрема, статей 22, 122, Пе рехідних положень Земельног о кодексу України та Закону № 586.
У зв' язку з чим суд вважає безпідставним посилання поз ивачів на відсутність в Розд ольненській РДА компетенції на розпорядження зазначеною земельною ділянкою, оскільк и вона знаходиться поза межа ми населеного пункту та приз начена для сільськогосподар ського використання.
Позивачі зазначають, що зем ельна ділянка №376, щодо якої пр ийнято розпорядження від 13.05.201 1 №350 в натурі не виділена, чим п роігноровані вимоги законод авства щодо розроблення прое кту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки в нату рі.
Суд не може погодитись з заз наченим твердженням позивач ів у зв' язку з наступним.
Відповідно до статті 116 Земе льного кодексу України грома дяни та юридичні особи набув ають права власності та прав а користування земельними ді лянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх по вноважень, визначених цим Ко дексом або за результатами а укціону.
Набуття права на землю гром адянами та юридичними особам и здійснюється шляхом переда чі земельних ділянок у власн ість або надання їх у користу вання.
Безоплатна передача земел ьних ділянок у власність гро мадян провадиться у разі:
а) приватизації земельних д ілянок, які перебувають у кор истуванні громадян;
б) одержання земельних діля нок внаслідок приватизації д ержавних і комунальних сільс ькогосподарських підприємс тв, установ та організацій;
в) одержання земельних діля нок із земель державної і ком унальної власності в межах н орм безоплатної приватизаці ї, визначених цим Кодексом.
Порядок безоплатної прива тизації земельних ділянок гр омадянами встановлений стат тею 118 Земельного кодексу Укра їни.
Зокрема, відповідно до част ин першої та другої статті 118 З емельного кодексу України, г ромадянин, зацікавлений у пр иватизації земельної ділянк и, яка перебуває у його корист уванні, подає заяву до відпов ідної районної, Київської чи Севастопольської міської де ржавної адміністрації або сі льської, селищної, міської ра ди за місцезнаходженням земе льної ділянки.
Рішення органів виконавчо ї влади та органів місцевого самоврядування щодо привати зації земельних ділянок прий мається у місячний строк на п ідставі технічних матеріалі в та документів, що підтвердж ують розмір земельної ділянк и.
Статтею 25 Закону України "Пр о землеустрій" від 22.05.2003 №858-ІУ пе редбачено, що документація і з землеустрою розробляється у вигляді програм, схем, проек тів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної доку ментації.
Зокрема, одним із видів доку ментації із землеустрою є те хнічна документація із земле устрою щодо складання докуме нтів, що посвідчують право на земельну ділянку.
При виготовленні технічно ї документації із землеустро ю щодо складання документаці ї, що посвідчує право на земел ьну ділянку, проводиться ком плекс геодезичних робіт з пр ив'язкою меж ділянок до єдино ї геодезичної мережі.
Відповідно до статті 56 Зако ну України “Про землеустрій” технічна документація із зе млеустрою щодо складання док ументів, що посвідчують прав о на земельну ділянку, крім по ділу та об'єднання земельних ділянок, включає: а) пояснювал ьну записку; б) технічне завда ння на складання документів, що посвідчують право на земе льну ділянку; в) копії заяв фіз ичних або клопотання юридичн их осіб; г) матеріали польових геодезичних робіт і план зем ельної ділянки, складений за результатами кадастрової зй омки; ґ) рішення органу викона вчої влади чи органу місцево го самоврядування про наданн я або передачу земельної діл янки у власність або надання в користування, у тому числі н а умовах оренди; д) акт прийомк и-передачі межових знаків на зберігання; е) акт перенесенн я в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарно ї охорони, санітарно-захисни х зон і зон особливого режиму використання земель за їх на явності; є) кадастровий план з емельної ділянки; ж) перелік о бмежень прав на земельну діл янку і наявні земельні серві тути.
Таким чином суд робить висн овок, що Земельним кодексом У країни окремо визначений пор ядок оформлення набуття прав а власності на земельну діля нку, що знаходиться у користу ванні громадянина - шляхом с кладання технічної документ ації, в який зазначаються від омості щодо прив' язки меж з емельної ділянки до єдиної г еодезичної мережі.
У зв' язку з чим суд вважає безпідставними посилання по зивачів на необхідність вказ івки у розпорядженні про обо в' язковість складення прое кту землеустрою, оскільки за значені вимоги не узгоджують ся з приписами вищенаведених статей.
Також суд вважає безпідста вним посилання позивачів на статті 60 Земельного кодексу У країни та 90 Водного кодексу Ук раїни.
Відповідно до частини 3 стат ті 60 Земельного кодексу Украї ни уздовж морів та навколо мо рських заток і лиманів встан овлюється прибережна захисн а смуга шириною не менше двох кілометрів від урізу води.
Межі встановлених прибере жних захисних смуг і пляжних зон зазначаються в документ ації з землеустрою, кадастро вих планах земельних ділянок , а також у містобудівній доку ментації.
Таким чином суд вважає, що п итання про розташування земе льної ділянки у межах прибер ежної захисної смуги, може бу ти розглянуте тільки після о тримання відповідачем відпо відної технічної документац ії.
У зв' язку з чим зазначене п итання не може бути вирішени м на час прийняття рішення пр о надання дозволу на складан ня технічної документації.
Частиною п'ятою статті 35 Зем ельного кодексу України вста новлено, що приватизація зем ельної ділянки громадянином - членом садівницького товар иства здійснюється без згоди на те інших членів цього това риства.
Судом встановлено, що згідн о витягу з Поземельної книги про земельну ділянку від 24.10.2011с адівницькому товариству “От дих” належить земельна ділян ка площею 49,7175 га кадастровий н омер 0123986600:05:001:0024 на підставі догов ору оренди.
У зв' язку з чим суд вважає безпідставним посилання поз ивачів на застосування стате й 149, 151 Земельного кодексу Укра їни, оскільки ними врегульов ане питання про вилучення зе мельної ділянки, що знаходит ься у власності, або постійно му користуванні. Проте як вст ановлено з матеріалів справи , земельна ділянка, щодо якої п рийняте розпорядження від 13.05 .2011 знаходиться у користуванн і на умовах оренди.
На підставі наведеного суд надходить висновку про відм ову у задоволені позову.
У судовому засіданні, яке ві дбулось 14.12.2011, оголошено вступн у та резолютивну частини пос танови.
Відповідно до вимог ч.3 ст. 160 К АС України повний текст пост анови виготовлений та підпис аний 21.12.2011.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 160-163,167 КАС Укра їни, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. У задоволенні адміністр ативного позову відмовити.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частини постанови або розгляду справи у порядку пи сьмового провадження, апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.
Суддя Ол ьшанська Т.С.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2011 |
Оприлюднено | 28.12.2011 |
Номер документу | 20199247 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Омельченко В'ячеслав Анатолійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Ольшанська Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні