Постанова
від 22.11.2011 по справі 2а-3499/11/0970
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИ Й ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" листопада 2011 р. Справа № 2a-3499/11/0970

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський о кружний адміністративний су д у складі:

судді Главача І.А.

за участю секретаря судово го засідання: Зарицької Н.М.,

за участю представників ст орін:

від позивача - Сохан В.Є.,

від відповідача - Гринчак В.В.,

розглянувши у відкри тому судовому засіданні в пр иміщенні суду адміністратив ну справу

за позовом: приватн ого підприємства «Західукрб уд»

до відповідача: Державної податкової інспе кції в м. Івано-Франківську

про скасування рішен ня № 147/152 від 11.07.2011 року про анулюв ання реєстрації платника под атку на додану вартість та зо бов' язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

27.10.2011 року приватне підприє мство «Західукрбуд»звернул ося до суду з адміністративн им позовом до Державної пода ткової інспекції в м. Івано-Фр анківську про скасування рі шення № 147/152 від 11.07.2011 року про ану лювання реєстрації платника податку на додану вартість т а зобов' язання до вчинення дій.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франків ську протиправно, в порушенн я вимог чинного законодавств а, винесено рішення про анулю вання реєстрації платника по датку на додану вартість при ватного підприємства «Захід укрбуд» № 147/152 від 11.07.2011 року, на пі дставі якого Державною подат ковою службою України безпід ставно виключено цього платн ика ПДВ з Реєстру платників п одатків на додану вартість.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав з підстав, викла дених у позовній заяві, суду п ояснив, що на підставі підпун кту «и»пункту 184.1 статті 184 Пода ткового кодексу України Держ авною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську прийня то рішення №147/152 від 11.07.2011 року про анулювання реєстрації прива тного підприємства «Західук рбуд»як платника податку на додану вартість. Вказав, що По датковий кодекс України набр ав чинності з 01.01.2011 року, за виня тком окремих норм, набуття чи нності якими перенесено на б ільш пізню дату. Відповідно д о вимог пункту 184.1 «и»статті 184 П одаткового кодексу України с відоцтво платника податку мо же бути анульоване в тому раз і, коли обсяг постачання това рів (послуг) платникам податк у, зареєстрованим добровільн о, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяці в сукупно становить менше 50-ти відсотків загального обсягу постачання. Однак, на момент п рийняття оскаржуваного ріше ння минуло лише повних п' ят ь місяців, а тому вважає, що ві дповідачем розрахунок обсяг у постачання товарів (послуг ) приватним підприємством «З ахідукрбуд» іншим платникам податку може проводитися не раніше 01.01.2012 року. Вказав також , що норми, викладені в статті 9 Закону України «Про податок на додану вартість», не місти ли підстави, передбаченої пі дпунктом «и»пункту 184.1 статі 184 Податкового кодексу України , що теж свідчить про те, що від повідний розрахунок Державн ою податковою інспекцією в м . Івано-Франківську повинен п роводитися не раніше 01.01.2012 року . При цьому зазначив, що відпов ідно до вимог статті 58 Констит уції України та рішення Конс титуційного суду України від 09.02.1999 року №1-рп/99 положення част ини першої статті 58 Конституц ії України стосується фізичн их осіб і не поширюється на юр идичних осіб. Проте надання з воротної дії в часі таким нор мативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прям ої вказівки про це в законі аб о іншому нормативно-правовом у акті. Наголосив, що чинним з аконодавством не встановлен о зворотну дію у часі підпунк ту «и»пункту 184.1 статті 184 Подат кового кодексу України. З ура хуванням наведеного вважає, що відповідачем оскаржуване рішення прийнято протиправн о, а тому підлягає скасуванню . При цьому зазначив, що оскіль ки на підставі оскаржуваного рішення позивача виключено з Реєстру платників податку на додану вартість, то з метою відновлення його порушеного права Державна податкова ін спекція в м. Івано-Франківськ у зобов' язана вчинити відпо відні зворотні дії та віднов ити реєстрацію приватного пі дприємства «Західукрбуд»як платника податку на додану в артість. Просив позов задово льнити повністю.

Представник відповідча пр оти позову заперечив з підст ав, викладених у письмових за переченнях на адміністратив ний позов, суду пояснив, що поз ивач подавав податкові декла рації з податку на додану вар тість за період з 01.06.2010 року по 01. 06.2011 року з показниками, які сві дчать, що протягом останніх 12- ти календарних місяців обсяг и постачання товарів (послуг ), здійснених з метою формуван ня податкових зобов'язань ск ладають 257 671,00 грн., в тому числі, п остачання іншим платникам ПД В - 123 553,06 грн., що складає 48% від за гального обсягу постачання, тобто менше 50% . В зв'язку з цим, в ідповідачем 11.07.2011 року прийнят о рішення № 147/152 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватно го підприємства «Західукрбу д». Вважає, що вказане рішення відповідачем прийнято у від повідності до вимог чинного законодавства, а посилання п озивача на порушення принцип у незворотності дії законів в часі, закріпленого в статті 58 Конституції України та ріше нні Конституційного суду Укр аїни, безпідставним, оскільк и це стосується прав людини і громадянина, а не юридичної о соби - суб' єкта господарюв ання. Вважає позовні вимоги б езпідставними та необґрунто ваними, просив у задоволенні позову відмовити.

Вислухавши представника п озивача, представника відпов ідача, дослідивши наявні та п одані письмові докази, суд пр ийшов до висновку, що позов пі длягає до часткового задовол ення з наступних мотивів.

Судом встановлено, що прива тне підприємство «Західукрб уд»12.12.1996 року зареєстроване Ви конавчим комітетом Івано-Фра нківської міської ради як юр идична особа та 19.12.1996 року взято на податковий облік як платн ик податків Державною податк овою інспекцією в м. Івано-Фра нківську (а.с. 8,10).

03.09.1997 року приватне підприємс тво «Західукрбуд», на підста ві поданої до Державної пода ткової інспекції в м. Івано-Фр анківську заяви, зареєстрова не платником податку на дода ну вартість (індивідуальний податковий номер - 246796209152), про щ о видано свідоцтво № 12846440.

26.09.2006 року, у зв' язку із зміно ю адреси місцезнаходження пр иватного підприємства «Захі дукрбуд», проведено перереєс трацію платника податку на д одану вартість.

29.09.2006 року Державною податков ою інспекцією в м. Івано-Франк івську взамін вищевказаного свідоцтва про реєстрацію пл атника податку на додану вар тість приватному підприємст ву «Західукрбуд»видано нове свідоцтво № 12889557 (а.с.11).

11.07.2011 року Державною податков ою інспекцією в м. Івано-Франк івську винесено рішення № 147/152 про анулювання реєстрації п латника податку на додану ва ртість приватного підприємс тва «Західукрбуд»за Формою № 6-РПДВ (а.с. 7).

На офіційному веб-сайті Дер жавної податкової служби Укр аїни оприлюднена інформація про анулювання свідоцтва № 128 89557 Форми № 2-Р про реєстрацію пл атника податку на додану вар тість приватного підприємст ва «Західукрбуд» (а.с.107).

Підставою для здійснення такого анулювання у самому Р ішенні визначено як, обсяг по стачання товарів/послуг плат никами податку, іншим платни кам податку за останні 12 кален дарних місяців сукупно стано вить менше 50 відсотків загаль ного обсягу постачання (підп ункт «и»пункту 184.1 статті 184 Под аткового кодексу України).

Не погоджуючись із вищевка заним рішенням Державної под аткової інспекції в м. Івано-Ф ранківську, приватне підприє мство «Західукрбуд»звернул ося до суду.

Підстави та порядок анулюв ання реєстрації платника ПДВ визначені статтею184 Податков ого кодексу України та Полож енням про реєстрацію платник ів податку на додану вартіст ь, затвердженого наказом ДПА України № 978 від 22.12.2010 року, зареє строваного в Міністерстві юс тиції України 29.12.2010 за №1400/18695 (дал і - Положення).

Відповідно до підпункту «и »пункту 184.1 статті 184 Податково го кодексу України реєстраці я діє до дати анулювання реєс трації платника податку, яка проводиться шляхом виключен ня з реєстру платників подат ку і відбувається у разі, якщо обсяг постачання товарів/по слуг платниками податку, зар еєстрованими добровільно, ін шим платникам податку за ост анні 12 календарних місяців су купно становить менше 50 відсо тків загального обсягу поста чання

Згідно пункту 184.2 статті 184 Под аткового кодексу України ану лювання реєстрації на підста ві, визначеній у підпункті "а" пункту 184.1 цієї статті, здійсню ється за заявою платника под атку, а на підставах, визначен их у підпунктах "б" - "и" пункту 184. 1 цієї статті, може здійснюват ися за заявою платника подат ку або за самостійним рішенн ям відповідного органу держа вної податкової служби. Свід оцтво про реєстрацію платник а податку вважається анульов аним з дати анулювання реєст рації платника податку.

Аналогічні підстави та пор ядок анулювання реєстрації п латника податку на додану ва ртість визначено розділом V П оложення. про реєстрацію пла тників податку на додану вар тість.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що до набрання чинн ості Податковим кодексом Укр аїни підстави анулювання реє страції платника податку на додану вартість за ініціатив ою податкового органу були в изначені підпунктами «б»- «е »пункту 9.8 статті 9 Закону Укра їни «Про податок на додану ва ртість» № 168/97-ВР від 03.04.1997.

Вказаною нормою було визна чено вичерпний перелік підст ав, за наявності яких орган де ржавної податкової служби ма в право провести анулювання реєстрації платника податку на додану вартість. При цьому , у Законі України «Про подато к на додану вартість»у редак ції, чинній до 01.01.2011 року, була ві дсутня норма, яка б встановлю вала таку підставу для анулю вання реєстрації платника по датку на додану вартість як « обсяг постачання товарів/пос луг платниками податку, інши м платникам податку за остан ні 12 календарних місяців суку пно становить менше 50 відсотк ів загального обсягу постача ння».

Прикінцевими положеннями Податкового кодексу України передбачено, що Податковий к одекс України набирає чиннос ті з 1 січня 2011 року, за винятком окремих норм, набуття чиннос ті якими перенесено на більш пізню дату. При цьому норми По даткового кодексу України, з а загальним правилом, застос овуються до тих правовідноси н, що виникли після набрання н им чинності.

Суд зазначає, що відповідно до положень частини 1 статті 5 8 Конституції України, закони та інші нормативно-правові а кти не мають зворотної дії в ч асі, крім випадків, коли вони п ом'якшують або скасовують ві дповідальність особи.

Виходячи із системного ана лізу положень чинного законо давства, яким врегульовано п ідстави та порядок реєстраці ї платника податку на додану вартість, а також підстави та порядок анулювання такої ре єстрації, суд приходить до ви сновку, що підстави анулюван ня реєстрації платника подат ку на додану вартість за ініц іативою податкового органу, в тому числі визначені підпу нктом «и»пункту 184.1 статті 184 По даткового кодексу України, з а своєю природою є юридичною відповідальністю за порушен ня вимог податкового законод авства, яка реалізується у фо рмі примусу зі сторони подат кового органу.

При цьому, суд звертає увагу на те, що відповідно до рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 у с праві №1-7/99 положення частини п ершої статті 58 Конституції Ук раїни про зворотну дію в часі законів та інших нормативно -правових актів у випадках, ко ли вони пом'якшують або скасо вують відповідальність особ и, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не м оже поширюватись на закони т а інші нормативно-правові ак ти, які пом'якшують або скасов ують відповідальність юриди чних осіб. Проте надання звор отної дії в часі таким нормат ивно-правовим актам може бут и передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або і ншому нормативно-правовому а кті.

Однак, ні Податковим кодекс ом України, ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом н е встановлено зворотну дію у часі підпункту «и»пункту 184.1 с татті 184 Податкового кодексу У країни, а отже вказана норма в ведена у дію з 01.01.2011 року.

З урахуванням наведеного с уд зазначає, що право для анул ювання реєстрації платника п одатку на додану вартість з п ідстав «обсяг постачання тов арів/послуг даного платника податку на додану вартість, з ареєстрованого добровільно , іншим платникам податку за о станні 12 календарних місяців »(підпункт «и»пункту 184.1 статт і 184 Податкового кодексу Украї ни) виникає з 01.01.2012 року. При цьом у відлік «останніх 12 календар них місяців»розпочинається з 01.01.2011 року, тобто з дня набранн я чинності вказаною нормою.

Натомість, з рішення № 147/152 в ід 11.07.2011 року про анулювання ре єстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд» вбачається, що відповідачем розрахунок обсягу постачанн я товарів/послуг даного плат ника податку на додану варті сть, зареєстрованого доброві льно, іншим платникам податк у, проведено на підставі відо мостей податкових деклараці й з податку на додану вартіст ь за період з 01.06.2010 року до 01.06.2011 ро ку. Дана обставина свідчить п ро те, що Державною податково ю інспекцією в м. Івано-Франкі вську, в порушення вимог чинн ого законодавства, не вірно в изначено «останні 12 календар них місяців», за який рахуєть ся обсяг поставок.

Відповідно до частини 2 стат ті 19 Конституції України орга ни державної влади та органи місцевого самоврядування, ї х посадові особи зобов' язан і діяти лише на підставі, в меж ах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 2 КАС Украї ни передбачено, що у справах щ одо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб' єктів в ладних повноважень адмініс тративні суди перевіряють, ч и прийняті (вчинені) вони, зок рема, на підставі, у межах повн оважень та у спосіб, що перед бачені Конституцією та закон ами України (пункт 1); обґрунто вано, тобто з урахуванням усі х обставин, що мають значенн я для прийняття рішення (вчин ення дії) (пункт 3).

Таким чином, суд приходить д о висновку про те, що підстави для анулювання реєстрації п озивача як платника податку на додану вартість згідно пі дпункту «и»пункту 181.1 статті 181 Податкового кодексу України відсутні, а отже рішення № 147/152 в ід 11.07.2011 року про анулювання ре єстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд» винесене Державною податков ою інспекцією в м. Івано-Франк івську протиправно та підля гає скасуванню.

Разом з тим, суд вважає за не обхідне зазначити, що визнан ня протиправним рішення Держ авної податкової інспекції в м. Івано-Франківську про анул ювання реєстрації платника п одатку на додану вартість пр иватного підприємства «Захі дукрбуд» № 147/152 від 11.07.2011 року має наслідком відновлення дії св ідоцтва платника податку на додану вартість.

Згідно абзацу 2 пункту 1 розд ілу ІІІ Положення про реєстр ацію платників податку на до дану вартість особа є зареєс трованою платником ПДВ з від повідної дати реєстрації, вн есеної до Реєстру. Реєстраці я платника ПДВ є анульованою з дати анулювання свідоцтва про таку реєстрацію та виклю чення цього платника ПДВ з Ре єстру згідно з розділом V цьог о Положення.

У відповідності до вимог пу нкту 183.12 статті 183 Податкового кодексу України Центральний орган державної податкової служби веде реєстр платників податку, в якому містяться ін формація про осіб, зареєстро ваних як платники податку.

Пунктом 1 розділу ІІ Положен ня про реєстрацію платників податку на додану вартість р еєстр - це автоматизований ба нк даних, створений відповід но до пункту 183.12 статті 183 розділ у V Кодексу для забезпечення, з окрема, реєстрації та єдиног о обліку платників ПДВ.

Згідно абзацу 1 пункту 3 розд ілу ІІ Положення про реєстра цію платників податку на дод ану вартість формування та в едення Реєстру здійснює цент ральний орган державної пода ткової служби.

Відповідно до вимог пункту 4 розділу ІІ цього Положення з числа обов'язків щодо веденн я Реєстру центральний орган державної податкової служби здійснює, зокрема, організац ію реєстрації платників ПДВ; автоматизоване ведення бази Реєстру; оприлюднення даних з Реєстру.

Як уже встановлено судом, на підставі оскаржуваного по зивачем рішення суб' єкта вл адних повноважень Державною податковою службою України виключено приватне підприєм ство «Західукрбуд»із Реєстр у платників податків на дода ну вартість (а.с. 107).

Таким чином, оскільки судом встановлено, що рішення про а нулювання реєстрації платни ка податку на додану вартіст ь приватного підприємства «З ахідукрбуд»№ 147/152 від 11.07.2011 року Державною податковою інспек цією в м. Івано-Франківську ви несено протиправно, то поруш ене право позивача підлягає відновленню шляхом внесення до Реєстру платників податк у на додану вартість запису п ро відміну анулювання реєстр ації платника податку на дод ану вартість, що відбулась за ініціативою податкового орг ану.

Згідно абзацу 1 підпункту 6.2 п ункту 6 розділу V Положення про реєстрацію платників податк у на додану вартість підстав ою для внесення до Реєстру за пису про відміну анулювання реєстрації, що відбулась за і ніціативою податкового орга ну, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення по даткового органу про відміну анулювання реєстрації та ск асування свого рішення про а нулювання реєстрації платни ка ПДВ. Рішення із копіями від повідних документів направл яються до центрального орган у державної податкової служб и для розгляду та внесення ві дповідних змін до Реєстру.

При цьому суд звертає увагу на те, що повноваження щодо вн есення запису про відміну ан улювання реєстрації віднесе но до компетенції центрально го органу державної податков ої служби.

З урахуванням наведеного с уд зазначає, що вимога позива ча про зобов' язання Державн у податкову інспекцію в м. Іва но-Франківську поновити реєс трацію приватного підприємс тва «Західукрбуд»як платник а податку на додану вартість є безпідставною та такою, що н е підлягає до задоволення.

Крім того, слід зазначити, щ о представник позивача у суд овому засіданні на стадії су дових дебатів відмовився від цієї частини позовних вимог .

За таких обставин позовні в имоги підлягають до частково го задоволення.

Щодо судових витрат, то відп овідно до частини 3 статті 94 КА С України якщо адміністратив ний позов задоволено частков о, судові витрати, здійснені п озивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених в имог, а відтак на користь пози вача підлягають стягненню 3,40 грн. судового збору.

На підставі ст. 124 Конс титуції України, керуючись с т. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, суд ,-

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити ч астково.

Скасувати рішення Де ржавної податкової інспекці ї в м. Івано-Франківську № 147/152 в ід 11.07.2011 року про анулювання реє страції платника податку на додану вартість приватного п ідприємства «Західукрбуд», к од 24679628.

В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь прива тного підприємства «Західук рбуд» (76010, Івано-Франківська об ласть, м. Івано-Франківськ, вул . Ленкавського, 20, код ЄДРПОУ - 24679628) 3 (три) грн. 40 коп. судового зб ору.

Постанова може бути оскар жена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодек су адміністративного судочи нства України, апеляційна ск арга на постанову суду першо ї інстанції подається протяг ом десяти днів з дня отр имання копії постанови.

Апеляційна скарга подаєть ся до Львівського апеляційно го адміністративного суду че рез Івано-Франківський окруж ний адміністративний суд.

Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодекс ом адміністративного судочи нства України, якщо таку скар гу не було подано.

Суддя Глава ч І.А.

Постанова складен а в повному обсязі 24.11.2011 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.11.2011
Оприлюднено12.01.2012
Номер документу20561373
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3499/11/0970

Постанова від 22.11.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

Постанова від 22.11.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

Ухвала від 28.10.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

Ухвала від 22.01.2014

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Шавель Р.М.

Постанова від 22.11.2011

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Главач І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні