ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" листопада 2011 р. Справа № 2a-3499/11/0970
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Главача І.А.
за участю секретаря судового засідання: Зарицької Н.М.,
за участю представників сторін:
від позивача -ОСОБА_1,
від відповідача -ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу
за позовом: приватного підприємства «Західукрбуд»
до відповідача: Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську
про скасування рішення № 147/152 від 11.07.2011 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість та зобов'язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ :
27.10.2011 року приватне підприємство «Західукрбуд»звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську про скасування рішення № 147/152 від 11.07.2011 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість та зобов'язання до вчинення дій.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську протиправно, в порушення вимог чинного законодавства, винесено рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд» № 147/152 від 11.07.2011 року, на підставі якого Державною податковою службою України безпідставно виключено цього платника ПДВ з Реєстру платників податків на додану вартість.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, суду пояснив, що на підставі підпункту «и»пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську прийнято рішення №147/152 від 11.07.2011 року про анулювання реєстрації приватного підприємства «Західукрбуд»як платника податку на додану вартість. Вказав, що Податковий кодекс України набрав чинності з 01.01.2011 року, за винятком окремих норм, набуття чинності якими перенесено на більш пізню дату. Відповідно до вимог пункту 184.1 «и»статті 184 Податкового кодексу України свідоцтво платника податку може бути анульоване в тому разі, коли обсяг постачання товарів (послуг) платникам податку, зареєстрованим добровільно, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців сукупно становить менше 50-ти відсотків загального обсягу постачання. Однак, на момент прийняття оскаржуваного рішення минуло лише повних п'ять місяців, а тому вважає, що відповідачем розрахунок обсягу постачання товарів (послуг) приватним підприємством «Західукрбуд» іншим платникам податку може проводитися не раніше 01.01.2012 року. Вказав також, що норми, викладені в статті 9 Закону України «Про податок на додану вартість», не містили підстави, передбаченої підпунктом «и»пункту 184.1 статі 184 Податкового кодексу України, що теж свідчить про те, що відповідний розрахунок Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську повинен проводитися не раніше 01.01.2012 року. При цьому зазначив, що відповідно до вимог статті 58 Конституції України та рішення Конституційного суду України від 09.02.1999 року №1-рп/99 положення частини першої статті 58 Конституції України стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті. Наголосив, що чинним законодавством не встановлено зворотну дію у часі підпункту «и»пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України. З урахуванням наведеного вважає, що відповідачем оскаржуване рішення прийнято протиправно, а тому підлягає скасуванню. При цьому зазначив, що оскільки на підставі оскаржуваного рішення позивача виключено з Реєстру платників податку на додану вартість, то з метою відновлення його порушеного права Державна податкова інспекція в м. Івано-Франківську зобов'язана вчинити відповідні зворотні дії та відновити реєстрацію приватного підприємства «Західукрбуд»як платника податку на додану вартість. Просив позов задовольнити повністю.
Представник відповідча проти позову заперечив з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов, суду пояснив, що позивач подавав податкові декларації з податку на додану вартість за період з 01.06.2010 року по 01.06.2011 року з показниками, які свідчать, що протягом останніх 12-ти календарних місяців обсяги постачання товарів (послуг), здійснених з метою формування податкових зобов'язань складають 257 671,00 грн., в тому числі, постачання іншим платникам ПДВ - 123 553,06 грн., що складає 48% від загального обсягу постачання, тобто менше 50% . В зв'язку з цим, відповідачем 11.07.2011 року прийнято рішення № 147/152 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд». Вважає, що вказане рішення відповідачем прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства, а посилання позивача на порушення принципу незворотності дії законів в часі, закріпленого в статті 58 Конституції України та рішенні Конституційного суду України, безпідставним, оскільки це стосується прав людини і громадянина, а не юридичної особи -суб'єкта господарювання. Вважає позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими, просив у задоволенні позову відмовити.
Вислухавши представника позивача, представника відповідача, дослідивши наявні та подані письмові докази, суд прийшов до висновку, що позов підлягає до часткового задоволення з наступних мотивів.
Судом встановлено, що приватне підприємство «Західукрбуд»12.12.1996 року зареєстроване Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради як юридична особа та 19.12.1996 року взято на податковий облік як платник податків Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську (а.с. 8,10).
03.09.1997 року приватне підприємство «Західукрбуд», на підставі поданої до Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську заяви, зареєстроване платником податку на додану вартість (індивідуальний податковий номер - 246796209152), про що видано свідоцтво № 12846440.
26.09.2006 року, у зв'язку із зміною адреси місцезнаходження приватного підприємства «Західукрбуд», проведено перереєстрацію платника податку на додану вартість.
29.09.2006 року Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську взамін вищевказаного свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість приватному підприємству «Західукрбуд»видано нове свідоцтво № 12889557 (а.с.11).
11.07.2011 року Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську винесено рішення № 147/152 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд»за Формою № 6-РПДВ (а.с. 7).
На офіційному веб-сайті Державної податкової служби України оприлюднена інформація про анулювання свідоцтва № 12889557 Форми № 2-Р про реєстрацію платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд» (а.с.107).
Підставою для здійснення такого анулювання у самому Рішенні визначено як, обсяг постачання товарів/послуг платниками податку, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців сукупно становить менше 50 відсотків загального обсягу постачання (підпункт «и»пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України).
Не погоджуючись із вищевказаним рішенням Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську, приватне підприємство «Західукрбуд»звернулося до суду.
Підстави та порядок анулювання реєстрації платника ПДВ визначені статтею184 Податкового кодексу України та Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом ДПА України № 978 від 22.12.2010 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2010 за №1400/18695 (далі - Положення).
Відповідно до підпункту «и»пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі, якщо обсяг постачання товарів/послуг платниками податку, зареєстрованими добровільно, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців сукупно становить менше 50 відсотків загального обсягу постачання
Згідно пункту 184.2 статті 184 Податкового кодексу України анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті "а" пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах "б" - "и" пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного органу державної податкової служби. Свідоцтво про реєстрацію платника податку вважається анульованим з дати анулювання реєстрації платника податку.
Аналогічні підстави та порядок анулювання реєстрації платника податку на додану вартість визначено розділом V Положення. про реєстрацію платників податку на додану вартість.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що до набрання чинності Податковим кодексом України підстави анулювання реєстрації платника податку на додану вартість за ініціативою податкового органу були визначені підпунктами «б»- «е»пункту 9.8 статті 9 Закону України «Про податок на додану вартість» № 168/97-ВР від 03.04.1997.
Вказаною нормою було визначено вичерпний перелік підстав, за наявності яких орган державної податкової служби мав право провести анулювання реєстрації платника податку на додану вартість. При цьому, у Законі України «Про податок на додану вартість»у редакції, чинній до 01.01.2011 року, була відсутня норма, яка б встановлювала таку підставу для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість як «обсяг постачання товарів/послуг платниками податку, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців сукупно становить менше 50 відсотків загального обсягу постачання».
Прикінцевими положеннями Податкового кодексу України передбачено, що Податковий кодекс України набирає чинності з 1 січня 2011 року, за винятком окремих норм, набуття чинності якими перенесено на більш пізню дату. При цьому норми Податкового кодексу України, за загальним правилом, застосовуються до тих правовідносин, що виникли після набрання ним чинності.
Суд зазначає, що відповідно до положень частини 1 статті 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Виходячи із системного аналізу положень чинного законодавства, яким врегульовано підстави та порядок реєстрації платника податку на додану вартість, а також підстави та порядок анулювання такої реєстрації, суд приходить до висновку, що підстави анулювання реєстрації платника податку на додану вартість за ініціативою податкового органу, в тому числі визначені підпунктом «и»пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України, за своєю природою є юридичною відповідальністю за порушення вимог податкового законодавства, яка реалізується у формі примусу зі сторони податкового органу.
При цьому, суд звертає увагу на те, що відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1-рп/99 у справі №1-7/99 положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом'якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.
Однак, ні Податковим кодексом України, ні будь-яким іншим нормативно-правовим актом не встановлено зворотну дію у часі підпункту «и»пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України, а отже вказана норма введена у дію з 01.01.2011 року.
З урахуванням наведеного суд зазначає, що право для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість з підстав «обсяг постачання товарів/послуг даного платника податку на додану вартість, зареєстрованого добровільно, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців»(підпункт «и»пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України) виникає з 01.01.2012 року. При цьому відлік «останніх 12 календарних місяців»розпочинається з 01.01.2011 року, тобто з дня набрання чинності вказаною нормою.
Натомість, з рішення № 147/152 від 11.07.2011 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд»вбачається, що відповідачем розрахунок обсягу постачання товарів/послуг даного платника податку на додану вартість, зареєстрованого добровільно, іншим платникам податку, проведено на підставі відомостей податкових декларацій з податку на додану вартість за період з 01.06.2010 року до 01.06.2011 року. Дана обставина свідчить про те, що Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську, в порушення вимог чинного законодавства, не вірно визначено «останні 12 календарних місяців», за який рахується обсяг поставок.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (пункт 1); обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) (пункт 3).
Таким чином, суд приходить до висновку про те, що підстави для анулювання реєстрації позивача як платника податку на додану вартість згідно підпункту «и»пункту 181.1 статті 181 Податкового кодексу України відсутні, а отже рішення № 147/152 від 11.07.2011 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд»винесене Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську протиправно та підлягає скасуванню.
Разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити, що визнання протиправним рішення Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд» № 147/152 від 11.07.2011 року має наслідком відновлення дії свідоцтва платника податку на додану вартість.
Згідно абзацу 2 пункту 1 розділу ІІІ Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість особа є зареєстрованою платником ПДВ з відповідної дати реєстрації, внесеної до Реєстру. Реєстрація платника ПДВ є анульованою з дати анулювання свідоцтва про таку реєстрацію та виключення цього платника ПДВ з Реєстру згідно з розділом V цього Положення.
У відповідності до вимог пункту 183.12 статті 183 Податкового кодексу України Центральний орган державної податкової служби веде реєстр платників податку, в якому містяться інформація про осіб, зареєстрованих як платники податку.
Пунктом 1 розділу ІІ Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість реєстр - це автоматизований банк даних, створений відповідно до пункту 183.12 статті 183 розділу V Кодексу для забезпечення, зокрема, реєстрації та єдиного обліку платників ПДВ.
Згідно абзацу 1 пункту 3 розділу ІІ Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість формування та ведення Реєстру здійснює центральний орган державної податкової служби.
Відповідно до вимог пункту 4 розділу ІІ цього Положення з числа обов'язків щодо ведення Реєстру центральний орган державної податкової служби здійснює, зокрема, організацію реєстрації платників ПДВ; автоматизоване ведення бази Реєстру; оприлюднення даних з Реєстру.
Як уже встановлено судом, на підставі оскаржуваного позивачем рішення суб'єкта владних повноважень Державною податковою службою України виключено приватне підприємство «Західукрбуд»із Реєстру платників податків на додану вартість (а.с. 107).
Таким чином, оскільки судом встановлено, що рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд»№ 147/152 від 11.07.2011 року Державною податковою інспекцією в м. Івано-Франківську винесено протиправно, то порушене право позивача підлягає відновленню шляхом внесення до Реєстру платників податку на додану вартість запису про відміну анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, що відбулась за ініціативою податкового органу.
Згідно абзацу 1 підпункту 6.2 пункту 6 розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість підставою для внесення до Реєстру запису про відміну анулювання реєстрації, що відбулась за ініціативою податкового органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення податкового органу про відміну анулювання реєстрації та скасування свого рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Рішення із копіями відповідних документів направляються до центрального органу державної податкової служби для розгляду та внесення відповідних змін до Реєстру.
При цьому суд звертає увагу на те, що повноваження щодо внесення запису про відміну анулювання реєстрації віднесено до компетенції центрального органу державної податкової служби.
З урахуванням наведеного суд зазначає, що вимога позивача про зобов'язання Державну податкову інспекцію в м. Івано-Франківську поновити реєстрацію приватного підприємства «Західукрбуд»як платника податку на додану вартість є безпідставною та такою, що не підлягає до задоволення.
Крім того, слід зазначити, що представник позивача у судовому засіданні на стадії судових дебатів відмовився від цієї частини позовних вимог.
За таких обставин позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.
Щодо судових витрат, то відповідно до частини 3 статті 94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відтак на користь позивача підлягають стягненню 3,40 грн. судового збору.
На підставі ст. 124 Конституції України, керуючись ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частково.
Скасувати рішення Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську № 147/152 від 11.07.2011 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «Західукрбуд», код 24679628.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь приватного підприємства «Західукрбуд» (76010, Івано-Франківська область, м. Івано-Франківськ, вул. Ленкавського, 20, код ЄДРПОУ - 24679628) 3 (три) грн. 40 коп. судового збору.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Суддя Главач І.А.
Постанова складена в повному обсязі 24.11.2011 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2011 |
Оприлюднено | 14.12.2015 |
Номер документу | 54129038 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Главач І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні