Рішення
від 16.09.2008 по справі 9/79
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

9/79

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Шевченка 16, м. Івано-Франківськ , 76000, тел. 2-57-62

 

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

  

16 вересня 2008 р.   

Справа № 9/79   

Господарський суд Івано-Франківської області у складі суду: судді Фанди Оксани Михайлівни при секретарі судового засідання Чмихові Юрію Анатолійовичу розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали  справи   

за позовом  Товариства з обмеженою відповідальністю  "КСК "Форум"  вул. Будівельників, 6/26 ,  м. Івано-Франківськ,76000

до відповідача  Івано-Франківської міської ради  вул.Грушевського,21,Івано-Франківськ,76000

про визнання права на розроблення ( складання) проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки

 За участю представників сторін:

Від позивача:  Селянін Валерій Олександрович, (довіреність від 18.06.2008року)     

Від відповідача:  Буджак Віктор Миколайович - головний спеціаліст юридичного відділу виконавчого комітету, (довіреність № 1059/05-17/07в від 12.07.2006 року)

СУТЬ СПОРУ: Заявлено вимогу про визнання  права Товариства з обмеженою відповідальністю  "КСК "Форум" на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для реконструкції з добудовою оздоровчого центру  на прилеглій до існуючого спортзалу території на вул. Будівельників ,4  в  м. Івано-Франківську.

          Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задоволити. В обгрунтування заявлених позовних вимог представник позивача зазначив наступне.

          Відповідно до рішення  Івано-Франківської міської ради від 10.05.2007року Товариству з обмеженою відповідальністю  "КСК "Форум" було надано дозвіл на проведення проектно-пошукових робіт (дозвіл на збір матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки) для реконструкції з добудовою оздоровчого центру  на прилеглій до існуючого спортзалу території на вул. Будівельників ,4  в  м. Івано-Франківську.

          Позивач вказав , що ним на виконання вищевказаного рішення органу місцевого самоврядування  виконано проектно-пошукові роботи в повному обсязі та отримано усі необхідні матеріали погодження місця розташування земельної ділянки.

          13 червня 2008 року позивач  звернувся до Івано-Франківської міської ради із заявою  про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. До вказаної заяви було додано копії всіх необхідних висновків компетентних органів.

          Представник позивача вказав, що на сьогоднішній день Івано-Франківська міська рада  в порушення ч. 5 ст. 123 ЗК України  не приймала жодних рішень стосовно заяви Товариства з обмеженою відповідальністю  "КСК "Форум" від  13 червня 2008 року.

          Представник позивача  зазначив, що всі роботи із попереднього погодження  приватним підприємцем виконані.

         Висновки всіх служб є позитивними, а також наявний  позитивний  висновок (акт) вибору земельної ділянки під реконструкцію з добудовою в м.Івано-Франківську на вул.Будівельників,4.

          Позивач зазначає , що вказаний Акт вибору був підписаний  усіма членами комісії, окрім

голови комісії,  який є заступником міського голови. Свою відмову підписувати акт , заступник міського голови пояснив у листі адресованому позивачу та мотивував тим , що відповідно до          ст.16 Закону України "Про оренду землі",  набуття  права  оренди  земельних  ділянок,  що перебувають у державній або  комунальній  власності,  здійснюється  виключно на аукціонах .                    Позивач вважає , що такі дії голови комісії є необгрунтованими  і  не можуть розцінюватись як вмотивована відмова комісії у виборі земельної ділянки відповідно до  п.6  Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.

          Із посиланням на ст.  123, 124,  151, 186  Земельного кодексу України, ст. 20, 22, 70 Закону України "Про землеустрій" та  Порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затверджений  Постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26 травня 2004 року  представник позивача вказав, що  у відповідача відсутні будь-які підстави для відмови в затверджені матеріалів погодження місця розташування об'єкта та в наданні згоди на складання проекту відведення земельної ділянки.

          Представник відповідача  Івано-Франківської міської ради позовні вимоги заперечив та просив суд в їх задоволенні відмовити.  В обгрунтування заявлених заперечень представник відповідача  вказав, що відповідно до рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 10.05.2007 року позивачу дозволено проведення проектно-пошукових робіт, що дозволяє позивачу здійснювати заходи стосовно погодження вибору земельної ділянки для розміщення об'єктів та погодження місць розташування об'єктів.

          Відповідач вказав , що зазначена процедура регламентована ст. 151 ЗК України та Порядком вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженим постановою Кабінет Міністрів України № 427 від 31.03.2004 р.

          Крім , того відповідач послався на те , що на сесію Івано-Франківської міської ради питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо земельної ділянки для реконструкції з добудовою оздоровчого центру  на прилеглій до існуючого спортзалу території на вул. Будівельників ,4  в  м. Івано-Франківську не  виносилось  і , відповідно, міська  рада  не приймала жодних рішень, а тому відповідач  вважає,  що в позові слід відмовити .

          Одночасно відповідач зазначив , із посланням на ст.16 Закону України "Про оренду землі", що набуття  права  оренди  земельних  ділянок,  що перебувають у

державній або  комунальній  власності,  здійснюється  виключно на аукціонах .          

          Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив, що відповідно до рішення Івано-Франківської міської ради від 10.05.2007 року  Товариству з обмеженою відповідальністю "КСК "Форум" було надано дозвіл на проведення проектно-пошукових робіт (дозвіл на збір матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки) для реконструкції з добудовою оздоровчого центру  на прилеглій до існуючого спортзалу території на вул. Будівельників, 4  в  м. Івано-Франківську.

           На виконання вищевказаного рішення органу місцевого самоврядування позивач виконав проектно-пошукові роботи в повному обсязі та отримав усі необхідні матеріали погодження місця розташування земельної ділянки.

          13 червня 2008 року позивач звернувся до Івано-Франківської міської ради із заявою  про затвердження матеріалів попереднього погодження місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. До вказаної заяви було додано копії всіх необхідних висновків компетентних органів.

          Докази звернення Товариства з обмеженою відповідальністю  "КСК "Форум"  підтверджуються відміткою загального відділу міськвиконкому від 13.06.08 р.

           Порядком вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 427 від 31 березня 2004 року визначено механізм вибору юридичними особами земельних ділянок для розміщення об'єктів.

Товариством з обмеженою відповідальністю  "КСК "Форум"  виконано  всі роботи із попереднього погодження та отримано:

-  погодження управління земельних ресурсів - висновок № 03-04-04/237 від 03.04 2008 року;

-  погодження управління архітектури і містобудування - висновок № 2/3-3/542 від 21.03 2008 року;

- погодження управління культури - висновок № 38 від 07.03. 2008 року;

- погодження Івано-Франківської міської СЕС - висновок № 97,  від 23.04.2008 року;

-   погодження державного управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області - висновок № 07-10/2993 від 08.05.2008року;

- погоджена схема генплану забудови території головним архітектором;

         Судом досліджено вищевказані докази (наявні в матеріалах справи)  та встановлено,  що висновки всіх служб є позитивними, оформленими відповідно до вимог законодавства.

Порядок  вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів,  затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 року № 427, визначає механізм вибору юридичними особами земельних ділянок для розміщення об`єктів.

Відповідно до п.2 Порядку вибір земельних ділянок проводиться до початку проектування об`єктів.

          Порядком вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 427 від 31 березня 2004 року визначено, що з метою проведення таких робіт проводиться комісійна робота, кінцевим результатом якої є акт.

          Пункт 7  вищевказаного Порядку встановлює, що  акт  вибору  земельних  ділянок  для  розміщення  об'єктів підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

          В матеріалах справи наявний позитивний акт вибору земельної ділянки  для реконструкції з добудовою оздоровчого центру  на прилеглій до існуючого спортзалу території на вул. Будівельників ,4  в  м. Івано-Франківську, який підписаний всіма членами комісії без жодних зауважень та скріплений печатками всіх компетентних служб. В акті відсутній підпис тільки  голови комісії,  який є заступником міського голови. Свою відмову підписувати акт , заступник міського голови пояснив у листі адресованому позивачу та мотивував тим , що відповідно до          ст.16 Закону України "Про оренду землі",  набуття  права  оренди  земельних  ділянок,  що перебувають у державній або  комунальній  власності,  здійснюється  виключно на аукціонах .          

                    Суд погоджується із міркуваннями позивача , що такі дії голови комісій є необгрунтованими  і  не можуть розцінюватись як вмотивована відмова комісії у виборі земельної ділянки . Оскільки відповідно до п.6 Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об`єктів  у разі неможливості вибору земельної ділянки в акті зазначається мотивоване обгрунтування  відмови. Натомість Акт є позитивним і не містить жодних застережень. Крім того, слід зазначити , що аналіз вищевказаного Положення  , а саме відомостей які слід зазначати  у акті вибору, свідчить , що відмова може мати місце  лише якщо вибрана земельна ділянка не відповідає тим параметрам які слід відобразити  у вищевказаних відомостях п.п.5,6 Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об`єктів.

                    За наведених обставин, не підписання акту головою комісії , не є відмовою у погодженні місця розташування земельної ділянки в розумінні Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об`єктів.

          Дослідивши подані в матеріали справи докази,  суд дійшов висновку про відсутність у відповідача  будь-яких  підстав  для відмови в затверджені матеріалів погодження місця розташування об'єкта та в наданні згоди на складання проекту відведення земельної ділянки, враховуючи наступне.

          Відповідно до п. 3 ст. 124  Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

          Пункт 3 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26 травня 2004 року вказує, що проект  відведення  земельної  ділянки розробляється на підставі рішення сільської,    селищної,   міської   ради,   районної, Київської або Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.

        Проект відведення земельної ділянки складається після подання всіх визначених чинним законодавством  документів щодо попереднього погодження місця розташування об`єкту і затверджується в установленому порядку після погодження його власником землі або землекористувачем та отримання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи.

                    Пункти 3, 5 ст. 123  Земельного кодексу України вказують, що юридична особа,  зацікавлена в одержанні земельної ділянки у  постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради.  Відповідна  районна  державна  адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки.

           Пункт 6 ст. 123 Земельного кодексу України зазначає, що проект   відведення   земельної  ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і  санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.

       Пункт 9 ст. 123 Земельного кодексу України вказує, що відмову  органів  місцевого  самоврядування  або  органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в судовому порядку. Рішення про відмову у наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані пояснення з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою.

         Однак, всупереч вимог  земельного законодавства відповідачем не прийнято рішення  по суті розгляду.

        Стаття 19 Конституції України вказує, що правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що  не передбачено  законодавством.    Органи державної влади та  органи  місцевого  самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти  лише  на  підставі,  в  межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією  та  законами України.

     Відповідно до ст. 70  Закону  України "Про землеустрій" спори, що  виникають при здійсненні землеустрою,  вирішуються судом.

         Відповідно до п. 16 ст. 151 Земельного кодексу України у  разі  відмови  власника  землі  або  землекористувача, сільської, селищної, міської ради, органів державної влади у погодженні місця розташування об'єкта ці питання вирішуються у судовому порядку.

        Відповідно до п. 17  ст.  151 Земельного кодексу України у  разі  задоволення  позову  щодо   оскарження   відмови власника землі або землекористувача, сільської, селищної міської ради, органів державної влади у погодженні місця розташування об'єкта рішення суду є підставою для розробки проекту відведення земельної ділянки.

         За наведених обставин суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог. Позов підлягає задоволенню.

          Щодо посилання відповідача на положення  ст.16 Закону України "Про оренду землі" то слід зазначити наступне. Відповідно до вказаної норми  набуття  права  оренди  земельних  ділянок,  що перебувають у державній або  комунальній  власності,  здійснюється  виключно на аукціонах . Однак , на час розгляду справи законодавчо вказане питання неврегульоване, проте вказана обставина не може бути підставою для позбавлення осіб, як юридичних так і фізичних, можливості набуття права на оренду землі.

                    Одночасно слід зазначити , що термін "надання земельної ділянки", який вживається у статті 123 Земельного кодексу  України , є процесуальним за змістом , що враховує усі стадії , пов`язані з одержанням земельної ділянки в користування. Стадія погодження місця розташування останньої є лише однією із стадій надання . Тому Рада прийнявши  рішення ( яке є чинним на сьогодні) про надання  дозволу на збір матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки , висловила своє волевиявлення  щодо розпорядження земельною ділянкою . За таких обставин норма Закону що набула чинності  після  прийняття рішення Радою не може бути застосована до спірних правовідносин.

          Щодо решти  заперечень відповідача, то слід зазначити наступне.

          Стаття 2 Закону України “Про судоустрій України” встановлює, що суд, здійснюючи правосуддя, на засадах верховенства права забезпечує захист гарантованих Конституцією України та законами прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.

          Відповідно до частини першої ст. 6 Закону України “Про судоустрій України” усім суб'єктам правовідносин гарантується захист їх прав, свобод і законних інтересів незалежним і неупередженим судом, утвореним відповідно до закону.

          Згідно з п. 5 частини першої ст. 3 Цивільного кодексу України  однією з основних засад цивільного законодавства є судовий захист цивільного права та інтересу.

          Частина перша ст. 16 Цивільного кодексу України  передбачає, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового  права та інтересу.

          Таким чином, звернення особи до суду за захистом своїх прав, свобод і законних інтересів гарантовано законодавством України .

          При цьому, частиною 3 ст.16 Цивільного кодексу України , передбачається,  що суд при дослідженні і встановленні дійсних обставин справи може відмовити особі (позивачу) у захисті , не застосовуючи  жоден із перерахованих у вказаній нормі способів, у випадку зловживання своїми правами.

          Відповідачем  не доведено жодної  із визначених ст. 13 Цивільного кодексу України  форм зловживання правом, яке вчинено б позивачем.

          Натомість, саме недотримання відповідачем норм Конституції України , Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та норм земельного законодавства призвело до порушення прав позивача.

          Щодо посилання відповідача на положення  ст.16 Закону України "Про оренду землі" то слід зазначити наступне. Відповідно до вказаної норми  набуття  права  оренди  земельних  ділянок,  що перебувають у державній або  комунальній  власності,  здійснюється  виключно на аукціонах . Однак , на час розгляду справи законодавчо вказане питання неврегульоване, проте вказана обставина не може бути підставою для позбавлення осіб, як юридичних так і фізичних, можливості набуття права на оренду землі.

          Одночасно слід зазначити , що термін "надання земельної ділянки", який вживається у статті 123 Земельного кодексу  України , є процесуальним за змістом , що враховує усі стадії , пов`язані з  одержанням земельної ділянки в користування. Стадія погодження місця розташування останньої є лише однією із стадій надання .Тому Рада прийнявши  рішення ( яке є чинним на сьогодні) про надання  дозволу на збір матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки , висловила своє волевиявлення  щодо розпорядження земельною ділянкою . За таких обставин норма Закону що набула чинності  після  прийняття рішення Радою не може бути застосована до спірних правовідносин.           

            За наведених обставин  заперечення відповідача безпідставні.

        Судові витрати відповідно до вимог ст. 49 ГПК України слід відшкодувати позивачу з відповідача.

           Керуючись ст. 19, 124 Конституції України,  ст.  123, 124, 151 Земельного кодексу України,  ст.  70 Закону  України "Про землеустрій",  Порядком   вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів,  затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 року №427,  Порядком  розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердлим  Постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26 травня 2004 року,  ст.   49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов задоволити.

                    Визнати  право    Товариства з обмеженою відповідальністю  "КСК "Форум"(вул Будівельників ,6 кв.26 , м.Івано-Франківськ ) на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для реконструкції з добудовою оздоровчого центру  на прилеглій до існуючого спортзалу території на вул. Будівельників ,4  в  м. Івано-Франківську.

        Стягнути з  відповідача Івано-Франківської міської ради  на користь позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "КСК "Форум"(вул Будівельників ,6 кв.26 , м.Івано-Франківськ ,  код 32605990 )   85 грн. - витрат по сплаті державного мита  та 118 грн. - витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

          Наказ видати позивачу після набрання рішенням законної сили.

          Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

 

Суддя                                                            Фанда Оксана Михайлівна

                                        повний текст рішення складено та підписано 22.09.08 року

Виготовлено в АС "Діловодство суду"


Чмихов Юрій Анатолійович  

 

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення16.09.2008
Оприлюднено05.10.2008
Номер документу2084638
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/79

Ухвала від 16.12.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 13.12.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 01.12.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 15.11.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Нікітенко С. В.

Ухвала від 09.11.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Нікітенко С. В.

Ухвала від 21.10.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Нікітенко С. В.

Ухвала від 30.09.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Нікітенко С. В.

Постанова від 18.11.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кротюк О.В.

Постанова від 18.11.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кротюк О.В.

Постанова від 18.11.2009

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Кротюк О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні