ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕ ЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.01.2012 року Справа № 20/5005/13708/2011
Дніпропетровський апе ляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді : Бах мат Р. М. (доповідача),
суддів: Лотоцької Л.О., Єв стигнеєва О.С.
при секретарі: Ревковій Г.О.
за участю старшого пр окурора відділу прокуратури Дніпропетровської області: Киричок О.В. (посвідчення № 112 ві д 12.07.10 р.)
за участю представників ст орін:
від позивача: представн ик у судове засідання не з' я вився, про час та місце судово го засідання повідомлений н алежним чином;
від відповідача: Золота ревський С.Ю. керівник ( довідк а АБ № 015964 від 09.12.10 р.); ОСОБА_1 (д ов. № 15-12/11-01ю від 15.12.11 р.)
розглянувши у відкритом у судовому засіданні апеляці йну скаргу Приватного мал ого підприємства “Сан” м. Дні продзержинськ на рішення господарського суду Дн іпропетровської області від 24.11.2011 р. у справі № 20/5005/13708/2011
за позовом Прокурора Ба глійського району м. Дніпрод зержинська в інтересах держа ви в особі Дніпродзержинсько ї міської ради м. Дніпродзерж инськ
до Приватного малого пі дприємства “Сан” м. Дніпродз ержинськ
про внесення змін до до говору оренди земельної діля нки
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господ арського суду Дніпропетровс ької обл. від 24.11.2011 р. у справі № 20/5 005/13708/2011, яке підписано 28.11.2011 р. і офо рмлено відповідно до вимог с т. 84 ГПК України (суддя Пархоме нко Н.В.), задоволено позов Про курора Баглійського району м . Дніпродзержинська, пред' я влений в інтересах держави в особі Дніпродзержинської мі ської ради м. Дніпродзержинс ьк до Приватного малого підп риємства “Сан” м.Дніпродзерж инськ про внесення змін до д оговору оренди земельної діл янки від 25.12.2001 р.
Вказаним рішенням змінен о пункт 3.1 договору оренди зем ельної ділянки від 25.12.2001 р. (держ авна реєстрація № 0255 від 03.01.2002 р.), укладеного між Дніпродзержи нською міською радою та Прив атним малим підприємством “С ан”, викладено його в наступн ій редакції:
"п.3.1 Річна орендна плата вн оситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок м ісцевого бюджету. Орендна пл ата за користування земельно ю ділянкою встановлюється на рівні трикратного земельног о податку, що встановлюється Податковим кодексом України .”
Стягнуто з відповідача в до ход державного бюджету 85 грн. державного мита та 236 грн. витр ат по сплаті інформаційно-те хнічного забезпечення судов ого процесу.
Приватне мале підприємст во “Сан”, не погодилося з вказ аним рішенням, подало апеляц ійну скаргу, в якій просить ск асувати рішення по даній спр аві повністю та залишити поз ов без розгляду повністю.
Скаржник вважає, що при пост анові даного рішення суд неп овністю з' ясував обставини , що мають значення для справи , та порушив норми матеріальн ого та процесуального права.
У відзиві на позов він вказа в, які саме порушення досудов ого врегулювання спору було допущено позивачем, а саме у в ідзиві на позовну заяву вказ ано, що позивачем не надано су ду належних доказів своєчасн ого направлення йому листів з пропозиціями про зміну умо в договору оренди, тим самим н е виконав вимоги ст. 11 ГПК Укра їни про досудове врегулюванн я спорів, що виникають у разі з міни та розірвання господарс ьких договорів.
Відповідач зазначає у скар зі, що звертався з заявою про в ідкладення розгляду справи у зв' язку х хворобою керівни ка підприємства, проте суд не задовольнив його заяву, чим п орушив положення ч. 3 ст. 4-3 ГПК У країни.
У відзиві на апеляційну ска ргу Дніпродзержинська міськ а рад не погоджується з довод ами скаржника, викладеними в апеляційній скарзі, так як у з в' язку з прийняттям Податко вого кодексу України, в части ні визначення граничного рів ня ціни на оренду державного та комунального майна, є обов ' язковою умовою для внесенн я змін до раніше укладених до говорів оренди, якщо інше не з азначено в законі.
З метою вдосконалення земе льних відносин у сфері оренд и землі, встановлення економ ічно обґрунтованих, справедл ивих, єдиних ставок орендної плати, приведення діючих дог оворів оренди землі у відпов ідність до вимог чинного зак онодавства, забезпечення вик онання рішення Дніпродзержи нської міської ради від 15.12.2010 р. № 07-02/УІ “Про затвердження норм ативної грошової оцінки земе ль міста Дніпродзержинськ”, відповідно до ст. 21 Закону Укр аїни “Про оренду землі”, нака зу Державного комітету Украї ни із земельних ресурсів від 23.07.2010 р. № 548 “Про затвердження Кл асифікації видів цільового п ризначення земель”, ст.ст. 282, 284, 288 Податкового кодексу Україн и Дніпродзержинською місько ю радою було прийнято рішенн я від 27.05.2011 р. № 116-08/УІ, яким затверд жено коефіцієнти для розраху нку річної орендної плати за земельні ділянки, розпорядн иком яких є Дніпродзержинськ а міська рада.
Рішенням Дніпродзержинськ ої міської ради від 27.05.2011 р. № 116-08/У І “Про плату за землю” було ви рішено встановити єдині коеф іцієнти, що застосовуються д о розрахунку річної орендної плати у співвідношенні до зе мельного податку, а саме: міні мальний - 3, максимальний - 5, що у повній мірі відповідає в имогам ст. 288 Податкового коде ксу України.
Згідно з додатком до рішенн я міської ради від 27.05.2011 р. № 116-08/УІ “Про плату за землю”, коефіці єнт, що застосовується для ро зрахунку річної орендної пла ти за землю, визначається від повідно до класифікації виді в цільового призначення земе ль.
Згідно п.1.3 договору оренди з емельної ділянки, категорія земельної ділянки - землі пр омисловості.
Таким чином, згідно додатку до рішення від 27.05.2011 р. № 116-08/УІ кое фіцієнт, що застосовується д ля розрахунку річної орендно ї плати для земель промислов ості, які надані для розміщен ня та експлуатації основних, підсобних і допоміжних буді вель та споруд, відповідає пі дрозділу 11.02 (згідно до Класифі кації видів цільового призна чення земель, затвердженої Н аказом Держкомзему від 23.07.2011 р. № 548) та становить 3.
Необхідно зауважити, що ріш ення Дніпродзержинської міс ької ради від 15.12.2010 р. № 07-02/УІ “Про затвердження нормативної гр ошової оцінки земель міста Д ніпродзержинськ” та рішення міської ради від 27.05.2011 р. № 116-08/УІ “ Про плату за землю” були опуб ліковані в газеті “Відомості ” (офіційне видання) - 22 червн я 2011 р.
Вищезазначені рішення є чи нними та неоскарженими.
Крім того, позивач вказує, щ о на адресу відповідача напр авлявся лист з пропозицією в несення змін до договору оре нди земельної ділянки в част ині зміни орендної плати, але відповіді на лист міська рад а не отримувала та зміни до ць ого часу у договір не внесено . Таким чином, відповідач ухил яється від приведення догово ру оренди землі у відповідні сть до ст. 288 Податкового кодек су України.
20.12.2011 р. скаржник надіслав пис ьмові пояснення, в якому зазн ачив, що на цей час відсутній п редмет спору між прокурором, Дніпродзержинською міською радою і ПМП “Сан” та підстав д ля звернення прокурора або п озивача з позовом до нього пр о внесення змін до договору о ренди зазначеної земельної д ілянки, так як прокурором не д отриманий встановлений зако ном порядок внесення змін до договору, а тому скаржник вва жає, що прокурор безпідставн о звернувся з позовом і цей фа кт є підставою для припиненн я провадження у справі на під ставі п.1-1 ст. 80 ГПК України.
Відповідач 20.12.2011 р. подав пись мове клопотання про відкладе ння розгляду справи у зв' яз ку з тим, що його представник н е може бути присутнім у судов ому засіданні 20.12.2011 р., так як у це й день зайнятий у іншій справ і.
У зв' язку з неявкою в судов е засідання позивача та врах овуючи клопотання відповіда ча колегія суддів відклала р озгляд справи на 12.01.2012 р. на 10 год . 30 хвилн.
В судовому засіданні оголо шено вступну та резолютивну частини постанови.
Заслухавши суддю-доповіда ча та пояснення представника прокуратури та скаржника, ро зглянувши та обговоривши дов оди апеляційної скарги, дово ди, викладені у відзиві на апе ляційну скаргу, перевіривши матеріали справи, проаналізу вавши на підставі встановлен их фактичних обставин справи правильність застосування с удом норм матеріального та п роцесуального права, колегія суддів встановила, що між Дні продзержинською міською рад ою (орендодавець) та Приватни м малим підприємством “Сан” (орендар) укладено договір ор енди земельної ділянки від 25.1 2.2001 р.
Згідно з пунктом п.1.1 договор у орендодавець надав, а оренд ар прийняв у строкове платне володіння і користування зе мельну ділянку площею 0,2607 га, щ о знаходиться за адресою: вул . Горобця, 196-1, згідно з планом зе мельної ділянки, що додаєтьс я.
Підставою для надання земе льної ділянки в оренду є ріше ння виконкому міської ради в ід 15.02.2001 р. № 51. (п.1.2)
Категорія земельної ділян ки : землі промисловості. (п.1.3)
Грошова оцінка земельної д ілянки на момент укладання ц ього договору становила 278 682 гр н. (1.4)
Відповідно до п.1.5 земельна д ілянка передається в орендну з метою несільськогосподарс ького використання: розміщен ня виробничих приміщень - 0,170 4 га; розміщення зелених насад жень - 0,0617 га; земель транспорт у - 0,0286 га.
Договір укладено на термін до 15.02.2026 р.(п.2.1)
Пунктом 3.1 договору сторони встановили, що орендна плата вноситься орендарем виключн о у грошовій формі в розмірі 33 44,18 грн./рік, що становить 278,68 грн. /міс. і вноситься на розрахунк овий рахунок Держказначейст ва за місцем податкового зві ту.
Згідно з п.3.2 договору орендн а плата сплачується щомісяця до 15 числа наступного місяця і на майбутній період може вн оситься на термін не більше о дного календарного року.
Сторони дійшли згоди, що умо ви договору оренди щодо розм іру орендної плати можуть пе реглядатися за згодою сторін у разі: зміни умов господарюв ання, збільшення розміру ста вки земельного податку; інши х випадках, передбачених зак онодавчими актами України. (п . 3.3)
За умовами договору орендо давець має право вимагати зб ільшення розмірів орендної п лати у разі збільшення відпо відно до законодавства розмі рів земельного податку та ін ших мотивів, визначених у пун кті 4.3 цього договору. (п.6.2.3).
Відповідно до п.7.1 та 7.6 зміна умов договору оренди можлив а за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щод о умов договору оренди, його д острокового розірвання на ви могу заінтересованої сторон и та інші спори вирішуються у судовому порядку.
Законом України «Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України»№309-VI від 03.06.2008 р. в Закон України «Про оренду землі»були внесені зміни, зо крема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладені в наступній редакції: «Річна о рендна плата за земельні діл янки, які перебувають у держа вній або комунальній власнос ті, надходить до відповідних бюджетів розподіляється і в икористовується відповідно до закону і не може бути меншо ю: для земель сільськогоспод арського призначення - розм іру земельного податку, що вс тановлюється Законом Україн и «Про плату за землю»; для інш их категорій земель - трикр атного розміру земельного по датку, що встановлюється Зак оном України «Про плату за зе млю». Річна орендна плата за з емельні ділянки, які перебув ають у державній або комунал ьній власності, не може перев ищувати 12 відсотків їх нормат ивної грошової оцінки. При ць ому у разі визначення оренда ря на конкурентних засадах м оже бути встановлений більши й розмір орендної плати, ніж з азначений у цій частині». Вка заний закон набрав чинності з моменту опублікування - з 04.06.2008 р.
В зв' язку із введенням в ді ю Податкового кодексу Україн и з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N 2755-VI), Закон Укра їни „Про плату за землю” втра тив чинність згідно ч. 2 Прикін цевих положень Кодексу. Пита ння сплати податку на землю т а оплати орендної плати за ко ристування земельною ділянк ою з 01.01.2011 р. регулюється виключ но Податковим кодексом Украї ни.
Згідно із статтею 287 Податко вого кодексу власники землі та землекористувачі сплачую ть плату за землю з дня виникн ення права власності або пра ва користування земельною ді лянкою.
Згідно з вимогами ст.21 Закон у України "Про оренду землі" ор ендна плата за землю - це пла тіж, який орендар вносить оре ндодавцеві за користування з емельною ділянкою. Розмір, фо рма і строки внесення орендн ої плати за землю встановлюю ться за згодою сторін у догов орі оренди (крім строків внес ення орендної плати за земел ьні ділянки державної та ком унальної власності, які вста новлюються відповідно до Под аткового кодексу України). Об числення розміру орендної пл ати за землю здійснюється з у рахуванням індексів інфляці ї, якщо інше не передбачено до говором оренди.
Розмір орендної плати за зе мельні ділянки встановлюєть ся у договорі оренди, але річн а сума платежу не може бути ме ншою для земель сільськогосп одарського призначення - роз міру земельного податку, що в становлюється цим розділом; для інших категорій земель - т рикратного розміру земельно го податку, що встановлюєтьс я цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщ ення, будівництва, обслугову вання та експлуатації об'єкт ів енергетики, які виробляют ь електричну енергію з відно влюваних джерел енергії, вкл ючаючи технологічну інфраст руктуру таких об'єктів (вироб ничі приміщення, бази, розпод ільчі пункти (пристрої), елект ричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативн ої грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків норма тивної грошової оцінки ( ст.ст . 288.5-288.5.2 Податкового кодексу Укр аїни).
Відповідно ст. 13 Конституці ї України, земля є об'єктом пра ва власності Українського на роду. Від імені Українського народу права власника здійс нюють органи державної влади та органи місцевого самовря дування в межах, визначених ц ією Конституцією. Держава за безпечує захист прав усіх су б'єктів права власності та го сподарювання, соціальну спря мованість економіки. Усі суб 'єкти права власності рівні п еред законом. До розмежуванн я земель державної і комунал ьної власності, повноваження ми з розпорядження ними в меж ах населених пунктів, тобто ф ункціями виконавчої влади, н аділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Земе льного кодексу України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов' язує органи д ержавної влади та органи міс цевого самоврядування, їх по садові особи діяти лише на пі дставі, в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и.
Згідно приписів статті 144 К онституції України органи мі сцевого самоврядування в меж ах повноважень, визначених з аконом, приймають рішення, як і є обов'язковими до виконанн я на відповідній території, а тому у разі прийняття відпов ідним органом рішення про вн есення змін щодо ставок орен дної плати за земельні ділян ки та затвердження нових кое фіцієнтів, що використовують ся для розрахунку орендної п лати за земельні ділянки, так і обставини можуть бути не вз яті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення о ргану місцевого самоврядува ння в установленому законом порядку. п.3.4.7 Рекомендації Пре зидії ВГСУ від 02.02.2010 р. № 04-06/15 “Про п рактику застосування господ арськими судами земельного з аконодавства”.
Статтею 68 Конституції Украї ни встановлено, що кожен зобо в'язаний неухильно додержува тися Конституції України та законів України.
Умови спірного договору ор енди в частині визначення ро зміру орендної плати переста ли відповідати вимогам - як ра ніше чинної ст. 21 Закону Украї ни "Про оренду землі" (в новій р едакції), так і положенням п.288.5 ст. 288 Податкового Кодексу Укр аїни.
Відповідно до пункту 34 стат ті 26, частини другої статті 77 За кону України "Про місцеве сам оврядування в Україні" питан ня надання земельної ділянки в оренду вирішується на плен арному засіданні ради - сесії , а спори про поновлення поруш ених прав юридичних і фізичн их осіб, що виникають в резуль таті рішень, дій чи бездіяльн ості органів або посадових о сіб місцевого самоврядуванн я вирішуються в судовому пор ядку.
Дніпродзержинською місько ю радою було прийнято рішенн я № 116-08/УІ від 27.05.2011 р. «Про плату за землю”, відповідно до якого б уло вирішено встановити єдин і коефіцієнти, що застосовую ться до розрахунку річної ор ендної плати у співвідношенн і до земельного податку, а сам е : мінімальний - 3, максимальн ий - 5.
Згідно з додатком до рішенн я міської ради від 27.05.2011 р. № 116-08/УІ “Про плату за землю”, коефіці єнт, що застосовується для ро зрахунку річної орендної пла ти за землю визначається від повідно до класифікації виді в цільового призначення земе ль, в даному випадку для земел ь промисловості застосовуєт ься коефіцієнт 3.
Позивачем на адресу відпо відача направлявся лист № 01-09 вих/2/468 від 13.09.2011 р. з пропозицією в нести зміни до договору орен ди землі, який був залишений в ідповідачем без відповіді.
У листі Вищого господарськ ого суду України від 06.08.2008 р. № 01-8/4 71 "Про деякі питання практики застосування у вирішенні окр емих норм процесуального пра ва (за матеріалами справ, розг лянутих Верховним Судом Укра їни)", зокрема, зазначено: відп овідно до частини другої ста тті 124 Конституції України юри сдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виник ають у державі. Як зазначено в резолютивній частині рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 09.07.2002 у справі щодо офіці йного тлумачення положення ч астини другої статті 124 Консти туції України (справа про дос удове врегулювання спорів), п оложення частини другої стат ті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що вин икають у державі, в аспекті ко нституційного звернення нео бхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, і ноземця, особи без громадянс тва, юридичної особи) на зверн ення до суду за вирішенням сп ору не може бути обмежене зак оном, іншими нормативно-прав овими актами. За таких обстав ин недотримання позивачем ви мог частини другої статті 188 Г осподарського кодексу Украї ни щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій пр о розірвання договору, у разі виникнення такої необхіднос ті, не позбавляє позивача пра ва звернутися за захистом по рушеного права шляхом вчинен ня прямого позову до відпові дача про розірвання оспорюва ного договору. Крім того, слід враховувати, що в силу ст.4 ГК У країни земельні відносини не є предметом регулювання цьо го Кодексу.
Статтею 30 Закону України "Пр о оренду землі" передбачено, щ о зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаєм ною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щ одо зміни умов договору орен ди землі спір вирішується в с удовому порядку.
Отже, нормами чинного закон одавства передбачена можлив ість зміни умов за рішенням с уду на вимогу однієї із сторі н, у випадках, встановлених до говором, а тому колегія судді в вважає, що суд першої інстан ції правомірно задовольнив п озовні вимоги.
Колегія суддів вважає, що рі шення місцевого господарськ ого суду відповідає вимогам чинного законодавства і пови нно бути залишено без зміни, а апеляційна скарга - без задов олення.
На підставі викладеного, ке руючись статями 103-105 Господарс ького процесуального кодекс у України, Дніпропетровський апеляційний господарський с уд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Пр иватного малого підприємств а “Сан” м. Дніпродзержинськ з алишити без задоволення.
Рішення господарського су ду Дніпропетровської област і від 24.11.2011 р. у справі № 20/5005/13708/2011 зал ишити без змін.
Головуючий Р.М. Бахмат
Судді: Л.О.Лотоцька
О.С. Євстигнєєв
З оригіналом згідно:
Пом. судді І.Г.Логвиненко
12.01.2012 р.
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2012 |
Оприлюднено | 19.01.2012 |
Номер документу | 20858839 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Пархоменко Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні