8/162пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
17.09.08 р. Справа № 8/162пн
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Алькор 2004", м.Донецьк,
ЄДРПОУ 32862371
до відповідача Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області, с.Піски,
ЄДРПОУ 03331370
про визнання права
Суддя Ємельянов А.С.
Представники:
від позивача: Нежигай І.О. – по дов.
від відповідача: Селезньов А.І. – голова
В засіданні суду брали участь:
СУТЬ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬКОР 2004", м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області, с.Піски про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,7 га для розміщення торгівельно-складських приміщень на території Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області шляхом укладання прямого договору оренди з Пісківською сільською радою Ясинуватського району Донецької області строком на 49 років, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та здійснення дій, необхідних для укладання такого договору оренди в порядку, передбаченому Законом України „Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення (25 квітня 2007 року) Товариства з обмеженою відповідальністю "Алькор 2004" з заявою (клопотанням) до голови Ясинуватської районної адміністрації Донецької області.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до голови Ясинуватської районної адміністрації Донецької області.
Відповідач надав відзив на позовну заяву №396/02-25 від 15.09.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:
25.04.2007р. позивач звернувся до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області з заявою про надання в оренду на 49 років земельної ділянки площею 0,7 га, яка розташована на території Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області.
21.05.2007р. Ясинуватською районною державною адміністрацією Донецької області позивачу було надано дозвіл щодо вибору земельної ділянки для розміщення торгівельно-складських приміщень.
03.12.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів Ясинуватського району позивачу було надано акт вибору та обстеження земельної ділянки, в якому зазначено, що земельна ділянка на території Пісківської сільської ради є придатною для розміщення торгівельно-складських приміщень.
З метою погодження у встановленому законодавством порядку місця розташування земельної ділянки для розміщення об'єкту нерухомості, позивачем були отримані наступні висновки органів державної влади та місцевого самоврядування:
- висновок Ясинуватського районного відділу земельних ресурсів №1022 від 17.12.2007р.;
- висновок відділу містобудування та архітектури Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області №426/1 від 17.12.2007р.;
- висновок відділу культури і туризму Ясинуватської районної державної адміністрації №585 від 18.12.2007р.;
- висновок Ясинуватської районної санітарно-епідеміологічної станції №1571а/03.2 від 18.12.2007р.;
- висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №05/3052-1 від 19.12.2007р.;
- висновок Донецького обласного управління лісового та мисливського господарства №02-110/лг від 30.01.2008р.
25.05.2007р. Ясинуватською районною радою Донецької області було прийнято рішення №132/12V, за змістом якого зазначеним органом місцевого самоврядування було погоджено збільшення площі селища Піски за рахунок включення в межі населеного пункту земельних ділянок загальною площею 179,1 га землекористування Донецького інституту агропромислового виробництва.
Розпорядженням №670 від 01.11.2007р. голови Донецької обласної державної адміністрації погоджено проект землеустрою щодо встановлення і зміни меж селища Піски Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області, включення в межі селища Піски земельних ділянок, розташованих на території Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області, загальною площею 261,11 га, втому числі: землі сільськогосподарського призначення площею 238,19 га із них: землі Донецького інституту агропромислового виробництва, землі Науково-виробничого Товариства з обмеженою відповідальністю „Насіння Донбасу”, землі садівницького товариства „Піонер”, землі запасу.
На підставі рішення Донецької обласної ради №5/13-359 від 20.12.2007р. „Про встановлення і зміну меж селища Піски Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області” Пісківською сільською радою Ясинуватського району Донецької області було прийнято рішення №147/ХV11-V від 25.01.2008р., за змістом якого вказані вище земельні ділянки були включені в межі селища Піски.
Рішенням №170/ XIX-V від 12.06.2008р. Пісківською сільською радою Ясинуватського району Донецької області було відмовлено позивачу в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування торгівельно-складських приміщень в довгострокову оренду терміном на 49 років із земель запасу, розташованої на території с.Піски.
Як вказує позивач, бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,7 га для розміщення торгівельно-складських приміщень на території Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області шляхом укладання прямого договору оренди з Пісківською сільською радою Ясинуватського району Донецької області строком на 49 років, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та здійснення дій, необхідних для укладання такого договору оренди в порядку, передбаченому Законом України „Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення (25 квітня 2007 року) Товариства з обмеженою відповідальністю "Алькор 2004" з заявою (клопотанням) до голови Ясинуватської районної адміністрації Донецької області.
Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві №396/02-25 від 15.09.2008р.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Як встановлено судом вище, на підставі рішення Донецької обласної ради №5/13-359 від 20.12.2007р. „Про встановлення і зміну меж селища Піски Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області” відповідачем було прийнято рішення №147/ХV11-V від 25.01.2008р., за змістом якого земельні ділянки, розташовані на території Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області загальною площею 261,11 га, в тому числі: землі сільськогосподарського призначення площею 238,19 га із них: землі Донецького інституту агропромислового виробництва, землі Науково-виробничого Товариства з обмеженою відповідальністю „Насіння Донбасу”, землі садівницього товариства „Піонер”, землі запасу площею 5,89 га пасовищ були включені в межі селища Піски.
За таких обставин, приймаючи до уваги збільшення площі селища Піски, суд дійшов висновку щодо наявності у Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області права на підставі ст.12 Земельного кодексу України розпоряджатися спірною земельною ділянкою, зокрема, надавати її в оренду. Внаслідок викладених обставин Пісківська сільська рада Ясинуватського району Донецької області є належним відповідачем по справі.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до голови Ясинуватської районної адміністрації Донецької області, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладання договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Як вказувалося вище, 25.04.2007р. позивач звернувся до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області з заявою про надання в оренду на 49 років земельної ділянки площею 0,7 га із земель запасу Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області, яка знаходиться за межами населеного пункту для розміщення торгівельно-складських приміщень.
Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Приймаючи до уваги положення вказаної норми Земельного кодексу України, а також враховуючи, що на момент подання заявки про надання в оренду спірної земельної ділянки, остання знаходилася за межами селища Піски, судом встановлено правомірність звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Алькор 2004" з відповідним клопотанням саме до Ясинуватської районної державної адміністрації Донецької області та внаслідок цього реалізацію позивачем права на оренду земельної ділянки з метою розміщення торгівельно-складських приміщень.
Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.
Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.
Внаслідок внесення змін Законами України від 28.12.2007р. N107-VI та від 03.06.2008р. 309-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні).
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
За висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами виконавчої влади, місцевого самоврядування та позивачем з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки, тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.
Вказані обставини та положення ст.58 Конституції України свідчать про неправомірність застосування до правовідносин щодо надання в оренду спірної земельної ділянки положень Законів України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.
Таким чином, посилання органу місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки в порядку та на умовах, встановлених у ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України до внесення змін згідно із Законами України №107-VI від 28.12.2007р. та №309-VI від 03.06.2008р.
Крім цього, як було зазначено в рішенні Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 Конституція України у статті 92 визначила сфери, зокрема бюджетну, які мають врегульовуватися виключно законом. Закон про Держбюджет є основним фінансовим документом держави. Через своє спеціальне призначення цей закон не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Конституція України не надає закону про Держбюджет вищої юридичної сили стосовно інших законів.
Таким чином, Конституційний Суд України в своєму рішенні дійшов висновку, що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об'єктивних причин це створює протиріччя у законодавстві, і як наслідок - скасування та обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Згідно з резолютивною частиною рішення Конституційного суду України від 22.05.2008р. №10-рп/2008 визнано неконституційними положення пункту 2 та пункту 8 розділу II Закону України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Відповідно до ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла при подачі позивачем заявки на оренду землі, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
Одночасно, за змістом матеріалів справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої на території Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області, була подана тільки одна заявка – ТОВ "Алькор 2004". Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.
Таким чином, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки, розташованої на території Пісківської сільської ради, нормами ст.16 Закону України "Про оренду землі" не передбачено.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Як встановлено судом вище, позивач звернувся до голови Ясинуватської районної адміністрації Донецької області в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.
Рішенням №170/ XIX-V від 12.06.2008р. Пісківською сільською радою Ясинуватського району Донецької області було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку відповідача – Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області, до повноважень якої відноситься розпорядження спірною земельною ділянкою, оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки загальною площею 0,7 га, розташованої на території Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області.
За таких обставин, приймаючи до уваги повноваження Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області щодо розпорядження земельними ділянками, які перебувають у межах селища Піски, позовні вимоги про визнання права на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,7 га для розміщення торгівельно-складських приміщень на території Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області шляхом укладання прямого договору оренди з Пісківською сільською радою Ясинуватського району Донецької області строком на 49 років, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та здійснення дій, необхідних для укладання такого договору оренди в порядку, передбаченому Законом України „Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення (25 квітня 2007 року) Товариства з обмеженою відповідальністю "Алькор 2004" з заявою (клопотанням) до голови Ясинуватської районної адміністрації Донецької області, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
При визначенні підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин.
У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.22, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬКОР 2004", м.Донецьк до Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області, с.Піски задовольнити повністю.
Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬКОР 2004" (83052 м.Донецьк, проспект Миру, будинок 59, ЄДРПОУ 32862371) на набуття в оренду земельної ділянки площею 0,7 га для розміщення торгівельно-складських приміщень на території Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області шляхом укладання прямого договору оренди з Пісківською сільською радою Ясинуватського району Донецької області строком на 49 років, а також оформлення та підписання всіх відповідних документів та здійснення дій, необхідних для укладання такого договору оренди в порядку, передбаченому Законом України „Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення (25 квітня 2007 року) Товариства з обмеженою відповідальністю "Алькор 2004" з заявою (клопотанням) до голови Ясинуватської районної адміністрації Донецької області.
Стягнути з Пісківської сільської ради Ясинуватського району Донецької області, с.Піски на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬКОР 2004", м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
У судовому засіданні 17.09.2008р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Повний текст рішення підписано 17.09.2008р.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2008 |
Оприлюднено | 05.10.2008 |
Номер документу | 2086134 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ємельянов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні