Ухвала
від 15.12.2011 по справі 2а-2325/11/1070
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 2а-2325/11/1070 Го ловуючий у 1-й інстанції: Лисе нко В.І.

Суддя-доповідач: Шурко О .І.

У Х В А Л А

Іменем України

"15" грудня 2011 р. м. Київ

Київський апе ляційний адміністративний с уд у складі колегії суддів:

головуючого Шурка О.І.,

суддів Степанюка А.Г., Васил енка Я.М.,

при секретарі Киричуку Р.В.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні, без фіксу вання його за допомогою звук озаписувального технічного засобу згідно до ч. 1 ст. 41 КАС Ук раїни, апеляційну скаргу Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни у м. Білій Церкві Київськ ої області на постанову Киї вського окружного адміністр ативного суду від 01 червня 2011 р. у справі за адміністративн им позовом Управління Пенсі йного фонду України у м. Білій Церкві Київської області до Публічного акціонерного то вариства "Трібо" про стягнен ня заборгованості, -

В С Т А Н О В И В:

Управління Пенсійног о фонду України у м. Білій Церк ві Київської області звернул ося до суду з позовом про стяг нення з ПАТ “Трібо” заборгов аності по відшкодуванню факт ичних витрат на виплату та до ставку пільгових пенсій за с писком № 1 у сумі 393065, 12 грн.

Постановою Київського окр ужного адміністративного су ду від 01 червня 2011 р. у задоволен ні позову відмовлено повніст ю.

Не погоджуючись з вищезазн аченим судовим рішенням УПФ України у м. Білій Церкві Київ ської області звернулось із апеляційною скаргою, в якій п росить скасувати оскаржуван у постанову, посилаючись на п орушення норм матеріального та процесуального права при її винесенні, та прийняти нов у постанову, якою задовольни ти позовні вимоги повністю.

Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши матеріали сп рави та доводи апеляційної с карги, колегія суддів вважає , що апеляційна скарга не підл ягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першо ї інстанції та вбачається з м атеріалів справи, УПФ Україн и у м. Білій Церкві Київської о бласті, на підставі розрахун ків фактичних витрат на випл ату і доставку пенсій, призна чених відповідно до п. “а”ст. 1 3 Закону України “Про пенсійн е забезпечення” (крім праців ників, безпосередньо зайняти х повний робочий день на підз емних роботах з видобутку ву гілля, сланцю, руди та інших ко рисних копалин, на будівницт ві шахт та рудників), відповід но до пункту 2 Прикінцевих пол ожень Закону України № 1058-ІV, ви значено розмір витрат, які пі длягають відшкодуванню відп овідачем за списком № 1 за груд ень 2010 року - у сумі 200 529, 17 грн., сі чень 2011 року - у сумі 192535, 95 грн., у загальному розмірі - 393065, 12 грн .

Позивачем до розрахунку ви трат на виплату і доставку пе нсій включено осіб, яким пенс ії призначено до 1 січня 2004 року (до набрання чинності Законо м України № 1058-ІV) та осіб, які маю ть статус постраждалих внасл ідок Чорнобильської катастр офи, вік виходу на пенсію яких знижено на п'ять років.

Крім того, розмір витрат поз ивачем розраховано з урахува нням основної пенсії, додатк ових пенсій, доплат, надбавок та підвищень, що здійснюютьс я відповідно до законодавств а.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої ін станції мотивував своє рішен ня тим, що відповідачем не дов едено належними та допустими ми доказами розмір та склад ф актичних витрат органу Пенсі йного фонду на виплату та дос тавку пенсій, а також правомі рності їх нарахування.

Колегія суддів погоджуєть ся з рішенням суду першої інс танції, враховуючи наступне.

Згідно з абз. 1 п. 2 розділу XV “П рикінцеві положення” Закону України № 1058-ІV, пенсійне забез печення застрахованих осіб, які працювали або працюють н а підземних роботах, роботах з особливо шкідливими й важк ими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкід ливими і важкими умовами пра ці за списком № 2 виробництв, р обіт, професій, посад і показн иків, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за резу льтатами атестації робочих м ісць, на посадах, що дають прав о на призначення пенсії за ві ком на пільгових умовах або з а вислугу років, які відповід но до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію н а пільгових умовах або за вис лугу років, здійснюється згі дно з окремим законодавчим а ктом через професійні та кор поративні фонди.

Колегія суддів звертає ува гу на те, що до запровадження п енсійного забезпечення чере з професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в аб заці першому цього пункту, пе нсії призначаються за нормам и Закону України № 1058-ІV в разі д осягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, п ередбаченого Законом Україн и “Про пенсійне забезпечення ” від 05.11.1991 № 1788-ХІІ. У цьому випадк у розміри пенсій визначаютьс я відповідно до статті 27 та з у рахуванням норм статті 28 Зако ну України № 1058-ІV. При цьому, збе рігається порядок покриття в итрат на виплату і доставку ц их пенсій, що діяв до 01.01.2004, тобто до набрання чинності цим Зак оном.

До того ж, згідно з пп. “а” ч. 1 с т. 13 Закону України “Про пенсі йне забезпечення” мають прав о на пенсію за віком, незалежн о від місця останньої роботи працівники, зайняті повний р обочий день на підземних роб отах, на роботах з особливо шк ідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком № 1 в иробництв, робіт, професій, по сад і показників, затверджув аним Кабінетом Міністрів Укр аїни, і за результатами атест ації робочих місць: чоловіки - після досягнення 50 років і пр и стажі роботи не менше 20 рокі в, з них не менше 10 років на зазн ачених роботах; жінки - після д осягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них н е менше 7 років 6 місяців на заз начених роботах.

До 15.03.2000 згідно з частиною 2 ста тті 13 Закону України “Про пенс ійне забезпечення”(в редакці ї Закону України від 16.05.1996 № 198/96-ВР ), підприємства та організаці ї з коштів, призначених на опл ату праці, вносять до Пенсійн ого фонду України плату, що по криває витрати на виплату і д оставку пенсій відповідно до пунктів “б”, “з” цієї статті д о досягнення працівником пен сійного віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, в розм ірі 50 процентів по пенсіях, пр изначених у 1991 році, 60 проценті в - у 1992 році, 70 процентів - у 1993 році , 80 процентів - у 1994 році, 90 процент ів - у 1995 році і 100 процентів - з 1996 р оку.

У лютому 2000 року частину 2 ста тті 13 Закону України “Про пенс ійне забезпечення”виключен о згідно з Законом України ві д 17.02.2000 № 1461-ІІІ. Цим же Законом, вн есено зміни до Закону Україн и № 400/97-ВР, відповідно до яких фа ктичні витрати на виплату і д оставку пенсій, призначених відповідно до пунктів “б” “з ” статті 13 Закону України “Про пенсійне забезпечення” до д осягнення працівниками пенс ійного віку, передбаченого с таттею 12 Закону України “Про п енсійне забезпечення”, відне сено до об'єкту оподаткуванн я збором на обов'язкове держа вне пенсійне страхування.

До січня 2004 року порядок відш кодування підприємствами фа ктичних витрат Пенсійного фо нду України на виплату і дост авку пенсій, призначених від повідно до пунктів “б” “з” ст атті 13 Закону України “Про пен сійне забезпечення” до досяг нення працівниками пенсійно го віку, передбаченого статт ею 12 Закону України “Про пенсі йне забезпечення”, визначавс я пунктом 3.1 Інструкції про по рядок обчислення і сплати пі дприємствами, установами, ор ганізаціями та громадянами з бору на обов'язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, а також обліку їх на дходження до Пенсійного фонд у України, затвердженої пост ановою правління Пенсійного фонду України від 19.10.2001 за № 16-6.

Колегія суддів звертає ува гу на те, що до набрання чиннос ті Законом України № 1058-ІV підпр иємствами не відшкодовували сь витрати Пенсійного фонду України на виплату та достав ку пільгових пенсій особам, я кі працювали на роботах з осо бливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за спи ском № 1 та мають право на пенс ію за віком на пільгових умов ах відповідно до підпункту “ а” частини 1 статті 13 Закону Ук раїни “Про пенсійне забезпеч ення”.

Отже, вірними є висновки суд у першої інстанції про те, що п равові підстави для відшкоду вання фактичних витрат на ви плату і доставку пенсій особ ам, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особл иво важкими умовами праці за списком № 1, та отримали право на пенсію за віком на пільгов их умовах відповідно до підп ункту “а” частини 1 статті 13 За кону України “Про пенсійне з абезпечення” до 01.01.2004, відсутні . Таким чином, суми витрат Пенс ійного фонду на виплату і дос тавку пенсій вказаним особам до розрахунку включені безп ідставно, а тому дійсно не під лягають відшкодуванню за рах унок відповідача.

Вірними є висновки суду пер шої інстанції й щодо осіб, які працювали на роботах з особл иво шкідливими і особливо ва жкими умовами праці за списк ом № 1 та отримали право на пен сію з 01.01.2004, з огляду на наступне .

Так, згідно з абзацом 4 підпу нкту 1 пункту 2 Прикінцевих пол ожень Закону України № 1058-ІV, по чинаючи з 01.01.2004 підприємства та організації з коштів, призна чених на оплату праці, вносят ь до Пенсійного фонду плату, щ о покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повн ий робочий день на підземних роботах, на роботах з особлив о шкідливими і особливо важк ими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професі й, посад і показників, затверд жених Кабінетом Міністрів Ук раїни, крім тих, що були безпос ередньо зайняті повний робоч ий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гі рничорятувальних частин) з в идобутку вугілля, сланцю, руд и та інших корисних копалин, н а будівництві шахт та рудник ів за списком робіт і професі й, затвердженим Кабінетом Мі ністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим За коном, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її що року на 10 відсотків до 100-відсот кового розміру відшкодуванн я фактичних витрат на виплат у і доставку цих пенсій до наб уття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.

Таким чином, починаючи з 01.01.200 4, законом покладено на відпов ідача обов'язок відшкодовува ти фактичні витрати на випла ту і доставку пенсій, що випла чуються на користь вказаних вище осіб, з поступовим збіль шенням таких витрат до набут тя особою права на пенсію за в іком відповідно до Закону № 105 8-ІV. Проте, вік, з якого особи на бувають право на пенсію, визн ачається не лише цим Законом , але й іншими законами з питан ь пенсійного забезпечення. З аконодавством не визначено т акі терміни як пенсійний вік , вік виходу на пенсію, вік при значення пенсії, право на пен сію. Поряд з цим, системний ана ліз положень статей 12, 14 Закону України “Про пенсійне забез печення”, статті 26 і Прикінцев их положень Закону України № 1058-ІV та статті 55 Закону України “Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи” від 28.02.1991 № 796-ХІІ дают ь підстави вважати, що всі заз начені терміни стосуються од нієї певної дати, з якої закон одавство пов'язує настання п евних наслідків, а саме - право особи на отримання пенсії за віком. При чому, дата набуття особою права на отримання пе нсії визначається у кожному випадку окремо по відношенню до кожної особи.

Відповідно до положень ста тті 55 Закону № 796-ХІІ особам, які працювали або проживали на т ериторіях радіоактивного за бруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного вік у, встановленого для одержан ня державних пенсій в залежн ості від категорії особи. При значення та виплата пенсій ц им категоріям осіб провадить ся відповідно до Закону Укра їни “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня” і цього Закону.

Так, особи, які постійно про живали або постійно проживаю ть чи постійно працювали або постійно працюють у зоні пос иленого радіологічного конт ролю (постраждалі від Чорноб ильської катастрофи 4 катего рії) з урахуванням положень с татті 55 Закону України № 796-ХІІ, набувають право на пенсію: чо ловіки - в 55 років; жінки - в 50 рок ів.

При цьому, згідно зі статтею 63 зазначеного Закону, фінансу вання витрат, пов'язаних з реа лізацією цього Закону, здійс нюється за рахунок коштів де ржавного бюджету, коштів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, т а інших джерел, не заборонени х законодавством.

Таким чином, фінансування в итрат Пенсійного фонду Украї ни на виплату і доставку пенс ій, призначених на пільгових умовах на користь осіб, яким з нижено пенсійний вік як особ ам, що постраждалим внаслідо к Чорнобильської катастрофи , після досягнення ними пенсі йного віку, який надає їм прав о на пенсію (для чоловіків 55 ро ків та для жінок 50 років) має зд ійснюватись за рахунок кошті в державного бюджету. Включе ння Пенсійним фондом таких в итрат до розрахунку з метою ї х подальшого відшкодування з а рахунок відповідача, є непр авомірним і безпідставним.

Крім того, згідно з пунктом 6 Прикінцевих положень Закон у України № 1058-ІУ, до прийняття відповідного закону до пенсі й, передбачених цим Законом, у становлюються надбавки та зд ійснюється їх підвищення згі дно із Законом України “Про п енсійне забезпечення”. Зазна чені надбавки та підвищення встановлюються в розмірах, щ о фактично виплачувалися на день набрання чинності цим З аконом з наступною індексаці єю відповідно до законодавст ва про індексацію грошових д оходів населення. Виплата їх здійснюється за рахунок кош тів Державного бюджету Украї ни.

Відповідно до пункту 6.6 Інст рукції про порядок обчисленн я і сплати страхувальниками та застрахованими особами вн есків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня до Пенсійного фонду Украї ни, затвердженої постановою Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1, додаткові пенсії, дода ткові витрати на виплату під вищеного розміру пенсії відп овідно до статті 8 Закону Укра їни “Про підвищення престижн ості шахтарської праці” від 02.09.2008 № 345-VІ, доплати, надбавки та п ідвищення призначені відпов ідно до законодавства Україн и, не включаються до розміру ф актичних витрат на виплату т а доставку пільгових пенсій, що підлягають відшкодуванню .

Враховуючи вищезазначені положення законодавства, кол егія суддів погоджується з в исновками суду першої інстан ції про те, що на страхувальни ків законом покладено обов'я зок здійснювати відшкодуван ня фактичних витрат на випла ту і доставку сум основної пе нсії. При цьому, відшкодуванн я витрат на виплату і доставк у додаткових пенсій, доплат, н адбавок та підвищень, призна чених відповідно до законода вства України понад розмір о сновної пенсії, не можуть пок ладатися на страхувальників , оскільки джерелом таких вип лат в силу приписів Закону Ук раїни № 1058-ІV є Державний бюджет України. Таким чином, включен ня до розрахунку витрат на ви плату додаткових пенсій, доп лат, надбавок та підвищень з м етою їх відшкодування за рах унок відповідача, дійсно є не правомірним, що вірно встано влено судом першої інстанції та не спростовано апелянтом .

Крім того, відповідно до пун кту 6.8 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхува льниками та застрахованими о собами внесків на загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фо нду України, затвердженої по становою Пенсійного фонду Ук раїни від 19.12.2003 № 21-1, підприємств а щомісяця до 25-го числа внося ть до Пенсійного фонду зазна чену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на вип лату та доставку пенсій, приз начених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії а бо настання обставин, які впл ивають на суму відшкодування , органи Пенсійного фонду пов ідомляють про це підприємств а у місячний термін з моменту виникнення цих обставин.

При цьому, позивачем ні суду першої інстанції, ні суду апе ляційної інстанції не надано жодних доказів щодо повідом лення відповідача про настан ня обставин, які вплинули на р озмір відшкодування витрат П енсійного фонду з дати призн ачення пенсії до дати склада ння розрахунків фактичних ви трат.

Колегія суддів також зверт ає увагу на те, що витрати Пенс ійного фонду складаються з в итрат на безпосередню виплат у пенсій та витрат на доставк у цих пенсій, і що відповідно д о Закону відшкодуванню підля гають лише фактичні витрати.

Так, доставка пенсій здійсн юється Пенсійним фондом Укра їни через банківську систему або через мережу відділень У країнського державного підп риємства поштового зв'язку “ Укрпошта”.

Згідно з пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 № 1596 “Про заходи щодо ви конання статті 3 Указу Презид ента України від 4 липня 1998 року № 734”операції з відкриття пот очних рахунків, зарахування і виплати пенсій та грошової допомоги з них (у тому числі з доставкою додому) здійснюют ься уповноваженими банками б езоплатно.

Тобто, вірними є висновки су ду першої інстанції про те, що у разі доставки пенсій пенсі онерам на їх пенсійні рахунк и через банківську систему П енсійний фонд жодних витрат не несе, що не спростовано апе лянтом.

Крім того, згідно з наказом Міністерства транспорту та з в'язку України від 19.09.2007 № 828, заре єстрованого в Міністерстві ю стиції України 25.09.2007 за № 1090/14357, тар ифи на оплату послуг, пов'язан их з виплатою і доставкою дер жавних пенсій та грошової до помоги, застосовуються підпр иємствами (операторами) пошт ового зв'язку, що надають ці по слуги, встановлено в таких ро змірах, у відсотках від суми: у місті - 0,8 %, у селі (с.м.т.)-1,95%. Водноч ас, розрахунки фактичних вит рат на виплату та доставку пе нсій, що складені позивачем з гідно з додатком 7 до пункту 6.4 І нструкції про порядок обчисл ення і сплати страхувальника ми та застрахованими особами внесків на загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання до Пенсійного фонду Ук раїни, не містять інформації про витрати Пенсійного фонд у на виплату пенсії (розмір ос новної пенсії та інших витра т - додаткової пенсії, доплат, надбавок чи підвищень, призн ачених відповідно до законод авства України), а також про ви трати на доставку таких пенс ій. При цьому, колегія суддів п огоджується з висновками суд у першої інстанції про те, що т акі розрахунки не можуть вва жатися доказами понесення фа ктичних витрат.

Отже, апелянтом не доведено правомірності нарахування р озміру та складу фактичних в итрат органу Пенсійного фонд у на виплату та доставку пенс ій, як він безпідставно проси ть стягнути з відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених статтею 72 цього Кодек су.

При цьому, апелянтом не нада но належних доказів на підтв ердження доводів апеляційно ї скарги про неправомірність висновків суду першої інста нції.

Таким чином, колегія судді в вирішила згідно ст. 200 КАС Укр аїни залишити апеляційну ска ргу без задоволення, а постан ову суду - без змін, з урахува нням того, що суд першої інста нції правильно встановив обс тавини справи та ухвалив суд ове рішення з додержанням но рм процесуального права.

Керуючись ст.ст. 41, 160, 195, 196, 198, 200, 205, 2 06 КАС України, суд

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни у м. Білій Церкві Київськ ої області - залишити без за доволення, а постанову Київс ького окружного адміністрат ивного суду від 01 червня 2011 р. - без змін.

Ухвала набирає законної си ли з моменту проголошення, ал е може бути оскаржена до Вищо го адміністративного суду Ук раїни в порядок і строки, визн ачені ст. 212 КАС України.

Головуючий:

Судді:

Повний те кст ухвали виготовлено 20.12.2011.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.12.2011
Оприлюднено19.01.2012
Номер документу20864783
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2325/11/1070

Ухвала від 17.05.2011

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 22.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заїка М.М.

Ухвала від 28.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заїка М.М.

Ухвала від 15.12.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шурко О.І.

Постанова від 01.06.2011

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні