ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦ ІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 грудня 2011 р. Справа № 94097/09/9104
Колегія суддів Львів ського апеляційного адмініс тративного суду у складі:
головуючого судді Пліша М.А.,
суддів Коваля Р.Й., Судо вої-Хомюк Н.М.,
при секретарі судового зас ідання Ливак М.М.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Альфа К Луцьк» на постано ву Волинського окружного адм іністративного суду від 20 лис топада 2009 року у справі за позо вом товариства з обмеженою в ідповідальністю «Альфа К Луц ьк» до Луцької об' єднаної д ержавної податкової інспекц ії Волинської області про ви знання нечинним рішення ,-
В С Т А Н О В И Л А :
товариство з обмеженою від повідальністю «Альфа К Луцьк » звернулось в суд першої інс танції з адміністративним по зовом до Луцької об' єднаної державної податкової інспек ції Волинської області в яко му просило визнати частково нечинним та скасувати рішенн я відповідача про застосуван ня штрафних санкцій від 21.08.2008 р. №0091892303 в частині накладення штр афу в розмірі 6460 грн.
Постановою Волинсько го окружного адміністративн ого суду від 20 листопада 2009 рок у в задоволенні позовних вим ог відмовлено.
Не погодившись з таки м рішенням суду першої інста нції товариство з обмеженою відповідальністю «Альфа К Лу цьк» оскаржило його в апеляц ійному порядку, вважає, що пос танова прийнята з порушення норм матеріального та процес уального права.
В апеляційній скарзі зазначає, що при розгляді поз ову суд першої інстанції не з 'ясовував, чи вживав позивач в сіх залежних від нього заход ів по переведенню в фіскальн ий режим його гральних автом атів і недопущенню порушень вимог Закону України «Про за стосування реєстраторів роз рахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчу вання та послуг». Так відпові дно до ст. 218 ГК України підстав ою господарсько-правової від повідальності учасника госп одарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері г осподарювання. Учасник госпо дарських відносин відповіда є за невиконання або неналеж не виконання господарського зобов'язання чи порушення пр авил здійснення господарськ ої діяльності, якщо не доведе , що ним вжито усіх залежних ві д нього заходів для недопуще ння господарського правопор ушення. У разі якщо інше не пер едбачено законом або договор ом, суб'єкт господарювання за порушення господарського зо бов'язання несе господарсько -правову відповідальність, я кщо не доведе, що належне вико нання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії не переборної сили, тобто надзв ичайних і невідворотних обст авин за даних умов здійсненн я господарської діяльності. Не вважаються такими обстави нами, зокрема, порушення зобо в'язань контрагентами правоп орушника, відсутність на рин ку потрібних для виконання з обов'язання товарів, відсутн ість у боржника необхідних к оштів.
З долучених до матеріалів с прави доказів, в тому числі до говору №15-07- 2008/15-Ф від 15.07.2008 р., вбача ється, що ТзОВ «Альфа К Луцк» в живало такі заходи: після опр илюднення 04.07.2008 р. Державною под атковою адміністрацією Укра їни на своєму офіційному сай ті нової редакції Державного реєстру реєстраторів розрах ункових операцій, до якого бу ло включено систему «Фіскал» , товариство намагалось вста новити її на своїх гральних а втоматах. Але оскільки було в становлено несумісність сис теми «Фіскал» з встановленою на його гральних автоматах « Відеослот» системою накопич увального призового фонду «Д жек-пот», вони звернулись до р озробника цієї системи - ТзОВ «Експотрейд» з проханням пр овести її доопрацювання. Нес умісність систем підтверджу ється технічним висновком ви робника гральних автоматах « Відеослот» - підприємця ОСО БА_1 та ТзОВ «Експотрейд», як е 15.07.2008 р. уклало з товариством д оговір №15-07-2008/15-Ф, тим самим визна вши необхідність доопрацюва ння своєї системи.
За умовами вказаного догов ору ТзОВ «Експотрейд» зобов' язувалось провести доопрацю вання системи «Фіскал» з нас тупним встановленням її на г ральних автоматах апелянта. Оскільки на момент укладення договору підприємство утрим увало 36 залів в різних регіона х держави, в яких було встанов лено 631 гральний автомат, які в иконавець одночасно фіскалі зувати був не в змозі, то сторо ни договору погодились зроби ти це в 10 залах, розміщених за м ісцем знаходження позивача - в м.Луцьку. Після завершення р обіт в цих залах це ж було б зр облено і в інших, в тому числі і в залі в м.Володимир-Волинсь ку по вул.Цинкаловського, 4 а. І лише через призупинення Мін істерством фінансів України дії ліцензії на діяльність з організації та проведення а зартних ігор та в подальшому заборону грального бізнесу в державі вищевказані автома ти не були фіскалізовані.
Через нез'ясування цієї обс тавини залишилась нез'ясован ою наявність чи відсутність вини в діях позивача, а оскіль ки вина є необхідним елемент ом правопорушення, то нез'ясо ваним залишився факт правопо рушення, тобто наявність під став для притягнення ТзОВ «А льфа К Луцк» до господарсько -правової відповідальності, так як у відповідності до ст.21 8 ГК України підставою господ арсько-правової відповідаль ності учасника господарськи х відносин є вчинене ним прав опорушення у сфері господарю вання.
Крім того апелянт вказує, що відповідно до ч.2. ст.71 КАС Укра їни в адміністративних справ ах про протиправніств рішень , дій чи бездіяльності суб'єкт а владних повноважень обов'я зок щодо доказування правомі рності свого рішення, дії чи б ездіяльності покладається н а відповідача, якщо він запер ечує проти адміністративног о позову. Отже, особливістю ад міністративного судочинств а є те, що тягар доказування в спорі покладається на відпов ідача - орган публічної влади , який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про, з окрема, правомірність його р ішення. Однак при розгляді сп рави сам відповідач правомір ність винесеного ним 21.08.2008 р. рі шення №0091892303 про застосування ш трафних санкцій належним чин ом не довів.
З урахуванням наведеного п росить постанову суду першої інстанції скасувати та прий няти нову, якою позовні вимог и задовільнити.
Заслухавши суддю доповіда ча, вивчивши матеріали справ и та доводи апеляційної скар ги, колегія судів вважає, що ап еляційна скарга підлягає зад оволенню з наступних міркува нь.
Судом першої інстанції вст ановлено, що товариство з обм еженою відповідальністю «Ал ьфа К Луцк» здійснювало підп риємницьку діяльність в сфер і грального бізнесу на підст аві ліцензії серія АВ № 082808 на о рганізацію діяльності з пров едення азартних ігор (діяльн ість з організації та провед ення азартних ігор на гральн их автоматах), виданої 21.07.2006р. Мі ністерством фінансів Україн и, та ліцензії серії АБ № 124371 на о рганізацію та утримання тота лізаторів, гральних закладів , виданої 02.04.2007р. Волинською обл асною державною адміністрац ією. Товариству належить зал ігрових автоматів розташова ний в приміщені по вул. Цинкал овського, 4 а, в місті Володими р-Волинський. Приміщення пло щею 100 м.кв. перебувало у тимчас овому володінні позивача згі дно договору оренди нежитлов ого приміщення б/н від 01.12.2006р., ук ладеного з малим підприємств ом у формі ТзОВ «Пролісок». 05.08. 2008р. працівниками ДПА у Волинс ькій області було проведено перевірку залу ігрових автом атів по вул. Цинкаловського, 4 а, м. Володимир-Волинський, за результатами якої складено а кт № 03203155/2308, згідно якого в ході п еревірки виявлено порушення вимог п. 1,2, 13 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстрато рів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадськог о харчування та послуг», відп овідно до яких суб'єкти підпр иємницької діяльності, які з дійснюють розрахункові опер ації в готівковій та/або в без готівковій формі (із застосу ванням платіжних карток, пла тіжних чеків, жетонів тощо) пр и продажу товарів (наданні по слуг) у сфері торгівлі, громад ського харчування та послуг зобов'язані: проводити розра хункові операції на повну су му покупки (надання послуги) ч ерез зареєстровані, опломбов ані у встановленому порядку та переведені у фіскальний р ежим роботи реєстратори розр ахункових операцій з роздрук уванням відповідних розраху нкових документів, що підтве рджують виконання розрахунк ових операцій, або у випадках , передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрован их у встановленому порядку р озрахункових книжок; видават и особі, яка отримує або повер тає товар, отримує послугу аб о відмовляється від неї. розр ахунковий документ встановл еної форми на повну суму пров еденої операції; забезпечува ти відповідність сум готівко вих коштів на місці проведен ня розрахунків сумі коштів, я ка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових о перацій, а у випадку використ ання розрахункової книжки - з агальній сумі продажу за роз рахунковими квитанціями, вид аними з початку робочого дня . Зокрема, було встановлено, що в ігровому залі 19 автоматів п ідключених до електромережі не переведені у фіскальний р ежим роботи, в автоматичному режимі не здійснюють реєстр ацію розрахункових операцій при надані послуг у сфері гра льного бізнесу. Також, виявле но невідповідність сум готів кових коштів у розмірі 80,00 грн. із сумою на місці проведення розрахунків (2 975,00 грн.) сумі кош тів, яка зазначена в денному з віті реєстратора розрахунко вих операції (2 895,00 грн.). За вище в казані порушення вимог Закон у на підставі акту перевірки № 03203155/2308 від 05.08.2008р., п. 2 ст. 17, ст. 22 Зако ну України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, гр омадського харчування та пос луг» 21.08.2008р. Луцькою ОДПІ винесе но рішення про застосування до ТзОВ «Альфа К Луцк» штрафн их (фінансових) санкцій № 0091892 303 на загальну суму 6860,00 грн.. з я ких 6460.00 грн. за застосування пр и здійснені розрахункових оп ерацій непереведених у фіска льний режим роботи, незареєс трованих, неопломбованих РРО та 400,00 грн. - за незабезпечення в ідповідності суми готівкови х коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої ін станції виходив з того, що пун ктом 6 Додатку до постанови Ка бінету Міністрів України від 07.02.2001р. № 121 «Про терміни перевед ення суб'єктів підприємницьк ої діяльності на облік розра хункових операцій у готівков ій та безготівковій формі із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій» вст ановлено, що до 31 грудня 2006 року всі гральні автомати повинн і бути переведені в режим зас тосування реєстратора розра хункових операцій, а ч. 2 п. 2 вка заної постанови на Міністерс тво промислової політики бул о покладено обов'язок забезп ечити до 1 лютого 2003 року органі зацію розроблення автоматів з продажу товарів (послуг), як і відповідатимуть необхідни м вимогам, а також запам'ятову ючих пристроїв (фіскальної п ам'яті) для оснащення автомат ів, що вже діють. Статтею 12 Зако ну України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, гр омадського харчування та пос луг» на території України у с ферах, визначених цим Законо м, дозволяється реалізовуват и та застосовувати лише ті ре єстратори розрахункових опе рацій вітчизняного та інозем ного виробництва, які включе ні до Державного реєстру реє страторів розрахункових опе рацій та конструкція і прогр амне забезпечення яких відпо відає конструкторсько-техно логічній та програмній докум ентації виробника. Положення про Державний реєстр реєстр аторів розрахункових операц ій затверджується Кабінетом Міністрів України. Пунктами 5, 8, 10 Положення про Державний р еєстр реєстраторів розрахун кових операцій, затвердженог о постановою Кабінету Мініст рів України від 29.08.2002р. № 1315, перед бачено, що ведення Державног о реєстру забезпечує Державн а податкова адміністрація. Р ішення про включення моделей до Державного реєстру прийм ає Державна податкова адміні страція за наявності позитив ного висновку технічної комі сії. Копія рішення надсилаєт ься уповноваженій організац ії. Державний реєстр або змін и до нього оприлюднюються у 10- денний строк після їх затвер дження Державною податковою адміністрацією на її офіцій ному сайті та у визначених не ю друкованих засобах масової інформації. Наказом ДПА Укра їни від 01.07.2008 року № 430 «Про затве рдження Державного реєстру р еєстраторів розрахункових о перацій у новій редакції» до Державного реєстру реєстрат орів розрахункових операцій було включено комп'ютерно-ка сову спеціалізовану систему Фіскал, яка призначена для фі скалізації гральних автомат ів. Даний наказ був оприлюдне ний на веб-сайті Державної по даткової адміністрації Укра їни 04.07.2008 року.
З огляду на це суд першої ін станції вважав, що позивач зо бов'язаний був використовува ти комп'ютерно-касову спеціа лізовану систему Фіскал з мо менту включення її до Держав ного реєстру реєстраторів ро зрахункових операцій, а відт ак спірне рішення податковог о органу про застосування са нкцій до позивача є правомір ним.
Однак колегія суддів з таки ми доводами суду першої інст анції не погоджується.
Відповідно до ст.2 Закону Ук раїни «Про застосування реєс траторів розрахункових опер ацій в сфері торгівлі, громад ського харчування та послуг» реєстратор розрахункових оп ерацій - пристрій або програм но-технічний комплекс, в яком у реалізовані фіскальні функ ції і який призначений для ре єстрації розрахункових опер ацій при продажу товарів (над анні послуг), операцій з купів лі-продажу іноземної валюти та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих по слуг). До реєстраторів розрах ункових операцій відносятьс я: електронний контрольно-ка совий апарат, електронний ко нтрольно-касовий реєстратор , комп'ютерно-касова система, е лектронний таксометр, автома т з продажу товарів (послуг) то що. Згідно п. 1 ст. 3 цього ж Закон у суб'єкти підприємницької д іяльності, які здійснюють ро зрахункові операції в готівк овій та/або в безготівковій ф ормі (із застосуванням платі жних карток, платіжних чеків , жетонів тощо) при продажу тов арів (наданні послуг) у сфері т оргівлі, громадського харчув ання та послуг зобов'язані пр оводити розрахункові операц ії на повну суму покупки (нада ння послуги) через зареєстро вані, опломбовані у встановл еному порядку та переведені у фіскальний режим роботи ре єстратори розрахункових опе рацій з роздрукуванням відпо відних розрахункових докуме нтів, що підтверджують викон ання розрахункових операцій , або у випадках, передбачених цим Законом, із застосування м зареєстрованих у встановле ному порядку розрахункових к нижок. Пунктом 6 додатку до пос танови Кабінету Міністрів Ук раїни від 07.02.2001 року № 121 «Про тер міни переведення суб'єктів п ідприємницької діяльності н а облік розрахункових операц ій у готівковій та безготівк овій формі із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій», як уже зазначалос ь вище, встановлено, що до 31 гру дня 2006 року всі ігрові автомат и повинні бути переведені в р ежим застосування реєстрато ра розрахункових операцій. К рім цього, пунктом 2 вказаної п останови Кабінету Міністрів України на Міністерство про мислової політики було покла дено обов'язок забезпечити д о 01.02.2003 року організацію розроб лення автоматів з продажу то варів (послуг), які відповідат имуть необхідним вимогам, а т акож запам'ятовуючих пристро їв (фіскальної пам'яті) для осн ащення автоматів, що вже діют ь. Згідно зі статтею 12 Закону У країни «Про застосування реє страторів розрахункових опе рацій у сфері торгівлі, грома дського харчування та послуг » на території України у сфер ах, визначених цим Законом, до зволяється реалізовувати та застосовувати лише ті реєст ратори розрахункових операц ій вітчизняного та іноземног о виробництва, які включені д о Державного реєстру реєстра торів розрахункових операці й та конструкція і програмне забезпечення яких відповіда є конструкторсько-технологі чній та програмній документа ції виробника. Положенням пр о Державний реєстр реєстрато рів розрахункових операцій, затвердженого постановою Ка бінету Міністрів України від 29.08.2002 року № 1315, передбачено, що ве дення Державного реєстру заб езпечує Державна податкова а дміністрація. Рішення про вк лючення моделей до Державног о реєстру приймає Державна п одаткова адміністрація за на явності позитивного висновк у технічної комісії. Наказом Державної податкової адміні страції України від 01.07.2008 року № 430 «Про затвердження Державно го реєстру реєстраторів розр ахункових операцій у новій р едакції» до Державного реєст ру реєстраторів розрахунков их операцій було включено ко мп'ютерно-касову систему ФІС КАЛ, яка призначена для фіска лізації гральних автоматів. Система забезпечує облік дан их про рух готівки або її замі нників (жетонів, кредитів), як по кожному автомату окремо, т ак і в цілому по залу гральних автоматів, а також реєстраці ю операцій з купівлі-продажу замінників гривні.
При цьому колегія суддів за значає, що за своєю правовою п риродою та з урахуванням пол оження статті 238 Господарсько го кодексу України зазначені штрафні санкції є адміністр ативно-господарськими санкц іями, а відповідно до вимог ст атті 218 цього Кодексу підставо ю господарської відповідаль ності учасника господарськи х відносин, у тому числі для за стосування адміністративно -господарських санкцій, є вчи нене таким суб'єктом господа рське правопорушення. У силу частини другої зазначеної с татті учасник господарських відносин відповідає за пору шення правил здійснення госп одарської діяльності, якщо н е доведе, що ним ужито всіх зал ежних від нього заходів для н едопущення господарського п равопорушення. Отже суб'єкти господарювання повинні вжит и всіх необхідних заходів дл я з'ясування питання про сумі сність комп'ютерно-касової с истеми Фіскал із тими ігрови ми автоматами, що введені в ек сплуатацію до включення зазн аченої системи до Державного реєстру реєстраторів розрах ункових операцій. При цьому, н акладення штрафних санкцій м ожливо лише в тому разі, якщо і грові автомати, введені в екс плуатацію до моменту включен ня комп'ютерно-касової систе ми Фіскал до Державного реєс тру реєстраторів розрахунко вих операцій, мають технічну можливість сумісності з ціє ю системою.
Згідно матеріалів справи, в становлено що ігрові автомат и, які знаходилися на момент п еревірки в гральному залі по зивача є технічно несумісним и з комп'ютерно-касовою систе мою «Фіскал». Більше того поз ивачем укладено договір з єд иним виробником комп'ютерно- касової системи «Фіскал» - Тз ОВ «Експотрейд» на поставку, установку комплексу програм но-апаратних засобів, його се рвісне обслуговування та рем онт, згідно з пунктом 1.1 якого т овариство з обмеженою відпов ідальністю «Експотрейд» зоб ов'язувалося виконати роботу з розробки додаткових модул ів спеціалізованого програм ного забезпечення «Консоль» , яке входить до складу комп'ют ерно-касової електронної спе ціалізованої системи «Фіска л» для інтеграції з програмн им забезпеченням «Система на копичувального призового фо нду «Джекпот», установки сис теми в залах гральних автома тів позивача.
З огляду на це суд апеляційн ої інстанції вважає, що позив ач вжив усіх залежних від ньо го заходів для недопущення г осподарського правопорушен ня. Позивач був позбавлений м ожливості використовувати к омп'ютерно-касову систему «Ф іскал» до введених раніше в е ксплуатацію ігрових автомат ів через технічну несумісніс ть, а відтак у відповідача бу ли відсутні правові підстави для притягнення позивача до відповідальності у вигляді застосування адміністратив но- господарських санкцій за вище згадане порушення.
Враховуючи вище викл адене колегія суддів вважає, що постанову суду першої інс танції слід скасувати, бо так а прийнята з порушення норм м атеріального права, а виснов ки суду не відповідають обст авинам справи і позовні вимо ги задовольнити.
Керуючись ч.3 ст. 160, ст. 195, ч. 4 ст. 19 6, п. 3 ч. 1 ст. 198, ст. 202, ст.205, ст.207, ст. 254 КА С України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
апеляційну скаргу товарис тва з обмеженою відповідальн істю «Альфа К Луцьк» - задовол ьнити, постанову Волинського окружного адміністративног о суду від 20 листопада 2009 року у справі № 2а-18730/09/0370 - скасувати.
Позов товариства з обмежен ою відповідальністю «Альфа К Луцьк» задовольнити, визнат и протиправним та частково с касувати рішення про застосу вання штрафних (фінансових) с анкцій на суму 6860,00 грн. від 21 сер пня 2008 року за № 0091892303, а саме с касувати штрафну санкцію на суму 6460,00 грн.
Постанова набирає законно ї сили з моменту її проголоше ння та може бути оскаржена до Вищого адміністративного су ду України протягом двадцяти днів шляхом подання касацій ної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М.А. П ліш
Судді Р.Й. К оваль
Н.М . Судова-Хомюк
Повний текст постанови виг отовлений 06.12.2011 року
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2011 |
Оприлюднено | 20.01.2012 |
Номер документу | 20881333 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Пліш М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні