Рішення
від 13.01.2012 по справі 5013/2007/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"13" січня 2012 р. Справа № 5013/2007/11

Господарський суд Кіров оградської області у складі судді Тимошевської В.В. при се кретарі судового засідання П риліпко О.В., розглянувши у від критому судовому засіданні с праву № 5013/2007/11

за позовом: Прокурора Гайво ронського району в інтересах держави в особі Гайворонськ ої районної державної адміні страції, Кіровоградська обла сть, м. Гайворон, Кіровоградсь ка область

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальніст ю "Інвестагросервіс", Кіровог радська область, Гайворонськ ий район, с. Могильне

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору на стороні відповідача - Мощенської сіл ьської ради Гайворонського р айону Кіровоградської облас ті, Кіровоградська область, Г айворонський район, с. Мощене

про зобов'язання повернути земельну ділянку

за зустрічним позовом това риства з обмеженою відповіда льністю "Інвестагросервіс", К іровоградська область, Гайво ронський район, с. Могильне

до Гайворонської районної державної адміністрації, Кі ровоградська область, м.Гайв орон, Кіровоградська область

про стягнення 38 802,65 грн.

Представники сторін:

від прокуратури - участі не брали ;

від позивача за первісним п озовом та відповідача за зус трічним позовом - ОСОБА_1, д овіреність № б/н від 03.01.12, засту пник керівника апарату, нача льник юридичного відділу;

від відповідача за первісн им позовом та позивача за зус трічним позовом - ОСОБА_2, д овіреність № б/н від 03.01.12, юриск онсульт;

від 3-ї особи - участі не брали .

В судовому засіданні огол ошено вступну і резолютивну частини рішення.

Прокурором Гайворонськог о району Кіровоградської обл асті подано позов в інтереса х держави в особі Гайворонсь кої районної державної адмі ністрації до товариства з об меженою відповідальністю "Ін вестагросервіс" з вимогою зо бов'язати (спонукати) останнь ого повернути земельну ділян ку сільськогосподарського п ризначення загальною площею 14,39 га, що розташована за межам и населеного пункту с. Мощене , Гайворонській районній дер жавній адміністрації шляхом її звільнення.

Подання позову обґрунтова но тим, що відповідач займає з азначену земельну ділянку за договором, який з огляду на ві дсутність в ньому всіх істот них умов і не здійснення його державної реєстрації є неук ладеним, та при наявності інш их порушень оформлення права оренди землі.

Ухвалою господарського су ду від 02.11.2011 р. поданий позов при йнято до розгляду та порушен о провадження у справі. Крім т ого, даною ухвалою за клопота нням прокурора залучено до у часті у справі третю особу, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору на сторон і відповідача - Мощенську сіл ьську раду Гайворонського ра йону Кіровоградської област і.

19.12.2011 р. товариство з обмежено ю відповідальністю "Інвестаг росервіс" звернулось із зуст річною позовною заявою по да ній справі, в якій просить стя гнути з Гайворонської районн ої державної адміністрації з битки, що полягають у понесен их витратах на обробіток спі рної земельної ділянки у сум і 38 802,65 грн.

Ухвалою господарського су ду від 22.12.2011 р. зустрічний позов товариства з обмеженою відп овідальністю "Інвестагросер віс" прийнято для спільного р озгляду з первісним позовом.

В судовому засіданні 13.01.2012 р. п редставником позивача перві сний позов підтримано в повн ому обсязі, зустрічний позов заперечено. Представником в ідповідача первісний позов з аперечено, зустрічний позов підтримано. Представник прок урора та представник третьої особи Мощенської сільської ради в судове засідання не з'я вились.

Розглянувши наявні у справ і матеріали та оцінивши пода ні сторонами докази і заслух авши пояснення представникі в сторін, наведенні в обґрунт ування підстав первісного і зустрічного позовів та запер ечень проти позовних вимог, г осподарський суд

ВСТАНОВИВ:

З матеріалів справи слідує , що 18.01.2011 р. між Мощенською сіль ською радою, яка виступила ор ендодавцем, та ТОВ "Інвестагр осервіс", як орендарем, підпи сано договір оренди землі (ти мчасова угода), на виконання у мов якого зазначена сільська рада передала відповідачеві за первісним позовом в оренд у земельну ділянку сільськог осподарського призначення з агальною площею 14,39 га (том І а.с . 13).

За актом приймання-передач і від 18.01.2011 р. здійснено фактичн у передачу відповідачеві за значеної в договорі від 18.01.2011 р. земельної ділянки площею 14,39 га (том І а.с. 14).

Згідно з пунктами 8, 43 договор у, строк його дії визначено д о виготовлення Договору орен ди на землю, але не більше одно го 2011 сільськогосподарського року.

Вказаний договір підписан о обома сторонами - Мощенсько ю сільською радою (орендодав ець) і ТОВ "Інвестагросервіс" ( орендар) та скріплено печатк ами.

Законом України "Про оренду землі" встановлено, що оренда землі - це засноване на догово рі строкове платне володіння і користування земельною ді лянкою, необхідною орендарев і для проведення підприємниц ької та інших видів діяльнос ті.

Орендарі набувають права о ренди земельної ділянки на п ідставах і в порядку, передба чених Земельним кодексом Укр аїни, Цивільним кодексом Укр аїни, Законом України "Про оре нду землі" та іншими законами України і договором оренди з емлі.

У відповідності до статті 13 Закону України "Про оренду зе млі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавец ь зобов'язаний за плату перед ати орендареві земельну діля нку у володіння і користуван ня на певний строк, а орендар з обов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог зем ельного законодавства.

Згідно загальних положень цивільного законодавства Ук раїни укладення договору є п роцесом досягнення згоди з у сіх істотних умов договору т а надання результату досягне ння згоди належної форми.

Так, відповідно до статті 638 Ц ивільного кодексу України до говір є укладеним, якщо сторо ни в належній формі досягли з годи з усіх істотних умов дог овору. Істотними умовами дог овору є умови про предмет дог овору, умови, що визначені зак оном як істотні або є необхід ними для договорів даного ви ду, а також усі ті умови, щодо я ких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто зг оди.

Законом України "Про оренду землі" (стаття 15) визначено так ими, як істотні, наступні умов и договору оренди землі: об'єк т оренди (кадастровий номер, м ісце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна пла та із зазначенням її розміру , індексації, форм платежу, стр оків, порядку її внесення і пе регляду та відповідальності за її несплату; умови викорис тання та цільове призначення земельної ділянки, яка перед ається в оренду; умови збереж ення стану об'єкта оренди; умо ви і строки передачі земельн ої ділянки орендарю; умови по вернення земельної ділянки о рендодавцеві; існуючі обмеже ння (обтяження) щодо використ ання земельної ділянки; визн ачення сторони, яка несе ризи к випадкового пошкодження аб о знищення об'єкта оренди чи й ого частини; відповідальніст ь сторін; умови передачі у зас таву та внесення до статутно го фонду права оренди земель ної ділянки.

Згідно названої норми неві д'ємною частиною договору ор енди землі є: план або схема зе мельної ділянки, яка передає ться в оренду; кадастровий пл ан земельної ділянки з відоб раженням обмежень (обтяжень) у її використанні та встанов лених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевос ті); акт приймання-передачі об 'єкта оренди; проект відведен ня земельної ділянки у разі й ого розроблення згідно із за коном.

Прокурором зазначено про т е, що в порушення наведеної н орми, у договорі оренди землі від 18.01.2011 р., підписаного між Мощ енською сільською радою та Т ОВ "Інвестагросервіс" відсут ні такі істотні умови, як: када стровий номер та місце розта шування земельної ділянки; у мови передачі в заставу та вн есення до статутного фонду п рава оренди земельної ділянк и.

Однак, такі твердження прок урора є помилковими, оскільк и необхідність зазначення у договорі оренди землі кадаст рового номеру земельної діля нки передбачено Законом Укра їни від 07.07.2011 р. №3613-VI "Про Державни й земельний кадастр", тоді як д оговір підписано до набрання даним Законом чинності. В дог оворі від 18.01.2011 р. вказано розмі р земельної ділянки - 14,39 га та ї ї місце розташування - на тери торії Мощенської сільської р ади. За положеннями статті 8-1 З акону України "Про оренду зем лі" право на оренду земельної ділянки державної або комун альної власності не може бут и відчужено її орендарем інш им особам, внесено до статутн ого фонду, передано у заставу .

Разом з цим, приписи статті 20 Закону України "Про оренду з емлі" визначають обов'язкові сть державної реєстрації дог овору оренди землі.

Указом Президента України від 17 лютого 2003 р. "Про заходи що до створення єдиної системи державної реєстрації земель них ділянок, нерухомого майн а та прав на них у складі держа вного земельного кадастру", я кий у силу статті 106 Конституц ії України є обов'язковим до в иконання на території Україн и, функції з державної реєстр ації земельних ділянок, неру хомого майна та прав на них у с кладі державного земельного кадастру покладено на Держа вний комітет України по земе льних ресурсах.

Наказом Державного коміте ту України по земельних ресу рсах від 23 травня 2003 р. N135, зареєст рованого в Міністерстві юсти ції України 27 травня 2003 р. за N408/7729, установлено, що реєстрацію з емельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, договорі в оренди землі здійснює держ авне підприємство "Центр дер жавного земельного кадастру при Державному комітеті Укр аїни по земельних ресурсах".

Відповідно до постанови Ка бінету Міністрів України від 17.07.2003 р. N 1088 "Про створення єдиної системи державної реєстраці ї земельних ділянок, нерухом ого майна та прав на них у скла ді державного земельного кад астру" та Тимчасового порядк у ведення державного реєстру земель, затвердженого наказ ом Держкомзему від 02.07.2003 N 174 і зар еєстрованого в Мін'юсті Укра їни 25.07.2003 р. за N 641/7962, адміністрато ром державного реєстру земел ь є державне підприємство "Це нтр державного земельного ка дастру" .

В порушення викладеного, п ідписаний між Мощенською сіл ьською радою та ТОВ "Інвестаг росервіс" договір оренди зем лі від 18.01.2011 р. не був зареєстров аний у встановленому законо давством порядку. Натомість, як повідомляє відділ Держко мзему у Гайворонському район і, договір оренди земельної д ілянки площею 14,39 га, що укладав ся Мощенською сільською радо ю, у зазначеному відділі не р еєструвався (том І а.с. 26).

Відповідач у відзиві на пе рвісний позов відсутність ре єстрації договору від 18.01.2011р. не заперечив та пояснив тим, що з азначений договір є тимчасов ою угодою, укладеною до вигот овлення всіх необхідних для державної реєстрації догово ру оренди земельної ділянки документів (том І а.с. 74-76).

Поміж тим, положення Закон у України "Про оренду землі", в изначаючи поняття договору о ренди землі, не містять жодни х виключень стосовно необхід ності його реєстрації. А тому наведені пояснення ТОВ "Інв естагросервіс" законодавчо н еобґрунтовані.

У відповідності до частини першої статті 210 Цивільного к одексу України правочин під лягає державній реєстрації л ише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчи неним з моменту його державн ої реєстрації.

Згідно з частиною третьою с татті 640 Цивільного кодексу Ук раїни договір, який підлягає нотаріальному посвідченню а бо державній реєстрації, є ук ладеним з моменту його нотар іального посвідчення або дер жавної реєстрації, а в разі не обхідності і нотаріального п освідчення, і державної реєс трації - з моменту державної р еєстрації.

Відповідно до статті 18 Зако ну України "Про оренду землі" д оговір оренди землі набирає чинності після його державно ї реєстрації.

Таким чином, не будучи зареє строваним у встановленому за коном порядку, договір оренд и землі від 18.01.2011 р., що підписани й між Мощенською сільською р адою та ТОВ "Інвестагросерві с", не може вважатися укладени м.

Неукладений договір не пор оджує для сторін договору пр ав та обов'язків, на досягненн я яких було спрямовано їх вол евиявлення при документальн ому оформленні договору, а от же ТОВ "Інвестагросервіс" не н абуло статусу орендаря за до говором від 18.01.2011р.

Як звертає увагу Верховний Суд України у постанові плен уму "Про судову практику розг ляду цивільних справ про виз нання правочинів недійсними " від 6 листопада 2009 року, у разі передчасної передачі на вик онання юридично ще не укладе ного договору майна, право на це майно у набувача не виника є і власник може витребувати його в порядку, встановленом у главою 83 Цивільного кодексу України.

Відповідно до статей 1212, 1213 гл ави 83 Цивільного кодексу Укра їни особа, яка набула майно аб о зберегла його у себе за раху нок іншої особи (потерпілого ) без достатньої правової під стави (безпідставно набуте м айно), зобов'язана повернути п отерпілому це майно. Особа зо бов'язана повернути майно і т оді, коли підстава, на якій вон о було набуте, згодом відпала . Набувач зобов'язаний поверн ути потерпілому безпідставн о набуте майно в натурі.

Враховуючи наведене та оск ільки відповідач отримав зем ельну ділянку в користування за неукладеним договором, до спірних правовідносин підля гають застосуванню наведені вище положення статей 1212, 1213 гл ави 83 Цивільного кодексу Укра їни.

Стаття 13 Конституції Україн и встановлює, що земля, її надр а, атмосферне повітря, водні т а інші природні ресурси, які з находяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, ви ключної (морської) економічн ої зони є об'єктами права влас ності Українського народу. В ід імені Українського народу права власника здійснюють о ргани державної влади та орг ани місцевого самоврядуванн я в межах, визначених цією Кон ституцією.

Відповідно до статті 19 Конс титуції України органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування, їх посадо ві особи зобов'язані діяти ли ше на підставі, в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.

Згідно статті 10 Закону Укра їни "Про місцеве самоврядува ння" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого са моврядування, що представляю ть відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функц ії і повноваження місцевого самоврядування, визначені Ко нституцією України, цим та ін шими законами.

Територіальним громадам с іл, селищ, міст, районів у міст ах належить право комунально ї власності на рухоме і нерух оме майно, землю, природні рес урси. Правомочності щодо вол одіння, користування та розп орядження об'єктами права ко мунальної власності від імен і та в інтересах територіаль них громад відповідно до зак ону здійснюють органи місцев ого самоврядування (ст. 60 Зако ну України "Про місцеве самов рядування").

Земельний кодекс України в ідносить до повноважень сіль ських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин н а території сіл, селищ, міст ро зпорядження землями територ іальних громад, у т.ч. надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу (ст. 12 Земельного коде ксу).

Згідно статті 83 Земельного кодексу України землями кому нальної власності є землі, як і належать на праві власност і територіальним громадам сі л, селищ, міст. У комунальній в ласності перебувають усі зем лі в межах населених пунктів , крім земель приватної та дер жавної власності, а також зем ельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти ком унальної власності.

Порядок розмежування земе ль державної та комунальної власності визначено Законом України від 5 лютого 2004 року N 1457-I V.

Згідно названого Закону ро змежування земель державної та комунальної власності по лягає у здійсненні організац ійно-правових заходів щодо р озподілу земель державної вл асності на землі територіаль них громад і землі держави, а т акож щодо визначення і встан овлення в натурі (на місцевос ті) меж земельних ділянок дер жавної та комунальної власно сті (стаття 1). Розмежування зе мель державної та комунально ї власності здійснюється в м ежах адміністративно-терито ріальних утворень - сіл, селищ , міст, районів, областей (стат тя 10).

З матеріалів справи слідує , що розмежування земель держ авної та комунальної власнос ті на території Мощенської с ільської ради не проводилос ь (том І а.с. 31, 33, 45, 46).

За вимогами пункту 12 Перехі дних положень земельного код ексу України до розмежування земель державної та комунал ьної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів зд ійснюють відповідні сільськ і, селищні, міські ради, а за ме жами населених пунктів - відп овідні органи виконавчої вла ди.

Згідно відомостей відділу Держкомзему у Гайворонськом у районі земельна ділянка пл ощею 14,39 га, яка використовуєть ся ТОВ "Інвестагросервіс", від носиться до категорії - землі сільськогосподарського при значення, знаходиться за меж ами с. Мощене і перебуває в роз порядженні Гайворонської ра йонної державної адміністра ції (том І а.с. 17).

Як повідомлено Гайворонсь кою районною державною адмін істрацією, яка не заперечує п еребування спірної земельно ї ділянки в її розпорядженні , нею повноваження щодо уклад ення договорів оренди земель них ділянок, розташованих за межами населених пунктів, сі льським, селищним або міськи м радам не делегувались (том І а.с. 15).

З викладеного слідує, що Мощ енська сільська рада не мала повноважень розпоряджатися земельною ділянкою, з привод у повернення якої виник спір . Земельна ділянка, яка переда на Мощенською сільською радо ю в оренду відповідачеві за д оговором від 18.01.2011 р., розташова на за межами населеного пунк ту та перебуває в розпорядже нні Гайворонської районної д ержавної адміністрації.

Згідно положень статті 116 Зе мельного кодексу України гро мадяни та юридичні особи наб увають права власності та пр ава користування земельними ділянками із земель державн ої або комунальної власності за рішенням органів виконав чої влади або органів місцев ого самоврядування в межах ї х повноважень, визначених ци м Кодексом, або за результата ми аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридич ними особами здійснюється шл яхом передачі земельних діля нок у власність або надання ї х у користування.

Отже, підставою для набуття зазначених прав на землю є пр ийняття рішень органами вико навчої влади чи органами міс цевого самоврядування у меж ах їх компетенції щодо розпо рядження відповідною земель ною ділянкою.

Виникає право власності на земельну ділянку, а також пра во постійного користування т а право оренди земельної діл янки лише з моменту державно ї реєстрації цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України ).

З матеріалів справи вбачає ться, що відносно земельної д ілянки, яку займає відповіда ч, Гайворонською районною де ржавною адміністрацією жодн их розпоряджень про передачу її у власність чи в користува ння ТОВ "Інвестагросервіс" не приймалось. Право власності чи право користування на зем ельну ділянку за ТОВ "Інвеста гросервіс" не реєструвалось .

Використання ТОВ "Інвестаг росервіс" земельної ділянко ю площею 14,39 га на території Мо щенської сільської ради за м ежами с. Мощене на підставі до говору, заключеного на рівні сільської ради з порушенням вимог земельного законодавс тва, встановлено також актом перевірки державного інспек тора з контролю за використа нням та охороною земель у Гай воронському районі від 05.08.2011 р. (том І а.с. 12, 27, 28). Вказану перевір ку проведено у присутності у повноваженої особи відпові дача, якою підписано акт пере вірки без зауважень.

Відповідно до статті 9 Закон у України "Про державний конт роль за використанням та охо роною земель" Державна інспе кція з контролю за використа нням та охороною земель і її т ериторіальні органи здійсню є державний контроль за вико ристанням та охороною земель у системі центрального орга ну виконавчої влади з питань земельних ресурсів шляхом, з окрема, проведення перевірок .

Згідно з Порядком плануван ня та проведення перевірок з питань здійснення державног о контролю за використанням та охороною земель, затвердж еного наказом Державного ком ітету України по земельних р есурсах від 12 грудня 2003 року N 312, д ержавний інспектор при прове денні перевірки: перевіряє н аявність документів, що посв ідчують право власності чи п раво користування земельною ділянкою; з'ясовує обставини та суть скоєного порушення з емельного законодавства; уст ановлює особу, яка здійснила порушення земельного законо давства. При проведенні всіх видів перевірок державний і нспектор складає акт перевір ки дотримання вимог земельно го законодавства за встановл еною формою, в якому зазначаю ться, зокрема, обставини пору шення земельного законодавс тва.

Отже, акт перевірки державн ого інспектора з контролю за використанням та охороною з емель у Гайворонському район і від 05.08.2011 р. в розумінні статті 34 Господарського процесуаль ного кодексу України є належ ним доказом на підтвердження зайняття відповідачем земел ьної ділянки з порушенням ви мог земельного законодавств а України.

Докази звільнення відпові дачем земельної ділянки або належного оформлення права н а неї до суду не подано та в ма теріалах справи на час розгл яду справи відсутні.

Наведені відповідачем у за перечені обставини щодо нал ежної сплати ним орендних пл атежів, відсутність його вин и у порушені порядку оформле ння оренди та проведення обр обітку землі, не наділяють ос таннього правом використову вати земельну ділянку з пору шенням законодавчого порядк у отримання в оренду. Навіть п ри набутті права за результа тами аукціону це також відбу вається за умови прийняття в ідповідним органом рішення п ро продаж (надання в користув ання) земельної ділянки (гл. 21 З емельного кодексу).

Як слідує з Положення про зе мельну конкурсну комісію, за твердженого розпорядженням голови Гайворонської районн ої державної адміністрації від 20.07.2009 р. №292-р (том ІІ а.с. 1-4), вказа на комісія є дорадчим органо м, одним із основних завдань я кого є проведення земельного конкурсу з набуття права оре нди з послідуючим наданням з емельних ділянок на умовах о ренди. Така комісія законода вчо не уповноважена делегува ти сільським радам повноваже ння органів виконавчої влади щодо розпорядження землями.

Більш того, рішення конкурс ної комісії від 23.03.2010 р. № 1 (том І а .с. 82) стосується питання оренд и земельної ділянки площею 14,0 га, тоді як за договором від 18.0 1.2011 р. ТОВ "Інвестагросервіс" пе редано в користування земель ну ділянку більшою площею - 14,39 га. Будь-яка технічна докумен тація (проект землеустрою) на зайняту відповідачем земель ну ділянку не виготовлялась. Посилання у договорі від 18.01.2011 р. на вказане рішення конкурс ної комісії відсутнє.

Враховуючи вищенаведене, о тримана згідно договору від 18.01.2011 р. ТОВ "Інвестагросервіс" з емельна ділянка розміром 14,39 г а підлягає поверненню відпов ідачем Гайворонській районн ій державній адміністрації ш ляхом її звільнення.

За даних обставин, первісни й позов прокурора є обґрунто ваним та таким, що підлягає за доволенню в повному обсязі.

Зустрічний позов ТОВ "Інвес тагросервіс" про стягнення з Гайворонської районної держ авної адміністрації 38802,65 грн. к оштів, понесених на обробіто к земельної ділянки, задовол енню не підлягає, виходячи з н аступного.

Як на підставу стягнення за значених коштів, ТОВ "Інвеста гросервіс" вказує про те, що в період перебування спірної з емельної ділянки в його кори стуванні, ним проводились ро боти по обробітку землі, що зн аходилась у запущеному стані . Вказує на те, що товариством підготовлено земельну діля нку під урожай 2012 р., а тому її по вернення спричинить збитки.

Заявлену до стягнення суму обґрунтовує посиланням на н орми статей 224, 225 Господарськог о кодексу України, статей 152, 153, 1 56, 157, 158 Земельного кодексу Украї ни та кваліфікує як збитки, що полягають у витратах, понесе них на обробіток земельної д ілянки, зокрема: вартість мін еральних добрив, вартість ви траченого пального, витрати на заробітну плату працівни ків, які виконували роботи.

Стаття 56 Конституції Україн и регламентує, що кожен має пр аво на відшкодування за раху нок держави чи органів місце вого самоврядування матеріа льної та моральної шкоди, зав даної незаконними рішеннями , діями чи бездіяльністю орга нів державної влади, органів місцевого самоврядування, ї х посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх по вноважень.

У відповідності до статті 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадян ам та юридичним особам рівні умови захисту прав власност і на землю. Захист прав громад ян та юридичних осіб на земел ьні ділянки здійснюється шля хом, зокрема, відшкодування з аподіяних збитків.

Згідно зі статтями 611, 1166 Цивіл ьного кодексу України відшко дуванню підлягають збитки, з аподіяні суб'єктам як правоп орушеннями у зв'язку із поруш енням договірних зобов'язань , так і порушеннями, що виплива ють із деліктів.

Збитками відповідно до ста тті 224 Господарського кодексу України, на яку посилається Т ОВ "Інвестагросервіс", розумі ються витрати, зроблені упра вненою стороною, втрата або п ошкодження її майна, а також н е одержані нею доходи, які упр авнена сторона одержала б у р азі належного виконання зобо в'язання або додержання прав ил здійснення господарської діяльності другою стороною.

За загальним правилом збит ки відшкодовуютьcя особою, як а їх завдала. Земельний кодек с України передбачає відшкод ування збитків як при вчинен ні правопорушень, так і при вч иненні деяких правомірних ді й, котрі можуть спричинити зб итки. При цьому, збитки, які за подіяні правомірними діями, відшкодовуються лише у випа дках, передбачених законом.

Відповідно до статті 33 Госп одарського процесуального к одексу України обов'язок док азування розподіляється між сторонами виходячи з того, хт о посилається на певні юриди чні факти та обставини, які об ґрунтовують його вимоги та з аперечення.

Згідно зі статтею 32 Господа рського процесуального коде ксу України доказами у справ і є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарськи й суд у визначеному зако ном порядку встановлює наяв ність чи відсутність обстави н, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, також і нші обставини, які мають знач ення для правильного вирішен ня господарського спору. Від повідно до статті 34 Господарс ького процесуального кодекс у України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Об ставини справи, які відповід но до законодавства повинні бут підтверджені певними зас обами доказування, не можуть підтверджуватись іншими зас обам доказування.

Разом з цим, ТОВ "Інвестагро сервіс", як позивачем за зустр ічним позов, не доводиться на явність неправомірних дій в діяльності Гайворонської ра йонної державної адміністра ції, наслідком яких стало пон есення заявлених збитків. Не є такий випадок законодавчо ю підставою відшкодування зб итків, заподіяних внаслідок правомірних дій (зокрема п. "а ", "б", "д" ч. 1 ст. 156 Земельного кодек су України).

Як встановлено матеріалам и справи, Гайворонська район на державна адміністрація зг оди чи розпорядження стовно надання ТОВ "Інвестагросерв іс" спірної земельної ділянк и в оренду не приймала, жодног о договору не укладала, факти чну передачу земельної ділян ки не здійснювала. Спірна зем ельна ділянка передана ТОВ "І нвестагросервіс" в користува ння Мощенською сільською рад ою на підставі договору від 1 8.01.2011 р., підписаного із зазначен ою радою з порушенням вимог з емельного законодавства та з а відсутності у сільської ра ди повноважень на передачу з емельної ділянки в оренду.

Докази звернення ТОВ "Інвес тагросервіс" до Гайворонсько ї районної ради із заявою про надання спірної земельної д ілянки в оренду відсутні, тод і як рішення конкурсної комі сії №1 від 22.03.2010 р. стосується зем ельної ділянки меншого розмі ру. Жодних документів, які під тверджували б ідентичність з емельної ділянки, обумовлено ї у рішенні конкурсної коміс ії та фактично зайнятій ТОВ "І нвестагросервіс", відсутні. У договорі від 18.01.2011 р. посилання на зазначене рішення відсут нє.

Надані ТОВ "Інвестагросерв іс" документи на підтверджен ня наведеного розрахунку роз міру збитків не надають можл ивості зробити висновок, що в итрати понесені виключно на обробіток саме спірної земел ьної ділянки, а не будь-якої ін шої.

Судом встановлено та матер іалами справи підтверджено з айняття ТОВ "Інвестагросерві с" спірної земельної ділянки з порушенням законодавчого порядку її надання в оренду. В силу статті 125 Земельного код ексу України право оренди зе мельної ділянки виникає з мо менту державної реєстрації ц ього права, а отже до вказаног о ТОВ "Інвестагросервіс" не ма ло законодавчого права займа ти і обробляти спірну земель ну ділянку.

Стаття 68 Конституції Україн и встановлює, що кожен зобов'я заний неухильно додержувати ся Конституції України та за конів України, не посягати на права і свободи, честь і гідні сть інших людей. Незнання зак онів не звільняє від юридичн ої відповідальності.

З урахуванням викладеного , з огляду на відсутність всіх складових елементів, необхі дних для відшкодування збитк ів, господарський суд відмов ляє у задоволенні зустрічног о позову ТОВ "Інвестагросерв іс".

За правилами статті 49 Госпо дарського процесуального ко дексу України (в редакції, чин ній на момент подання позову до суду) державне мито та витр ати на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су за первісним позовом прок урора, від сплати яких позива ч у встановленому порядку зв ільнений, стягуються з ТОВ "Ін вестагросервіс" в доход бюдж ету. Положення Закону Україн и "Про судовий збір", який набр ав чинності з 01.11.2011р., до первісн ого позову застосуванню не п ідлягають, оскільки таку поз овну заяву подано до господа рського суду до зазначеної д ати. Що стосується зустрічно го позову, поданого до господ арського суду 19.12.2011 р., то сплаче ний ТОВ "Інвестагросервіс" су довий збір покладається на о станнього, з поверненням за у хвалою суду від 13.01.2012 р. перепла ченої суми в розмірі 94,50 грн.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 44, 49, 82, 84, 85, 116, 117 Г осподарського процесуально го кодексу України, господар ський суд

ВИРІШИВ:

Первісний позов задовольн ити повністю.

Зобов'язати товариство з об меженою відповідальністю "Ін вестагросервіс" (26333, Кіровогра дська область, Гайворонський район, с. Могильне, пров. Садов ий, 2, ідентифікаційний код 30418454) повернути земельну ділянку сільськогосподарського при значення площею 14,39 га, що розта шована за межами населеного пункту с. Мощене, Гайворонськ ій районній державній адміні страції (26300, Кіровоградська об ласть, м. Гайво рон, пл. Радянська, 5, ідентифік аційний код 04055305) шляхом її звіл ьнення.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Стягнути з товариства з об меженою відповідальністю "Ін вестагросервіс" (26333, Кіровогра дська область, Гайворонський район, с. Могильне, пров. Садов ий, 2, ідентифікаційний код 30418454) в доход державного бюджету (о тримувач коштів - УДК у м. Кіровограді, банк отримув ача - ГУДКУ у Кіровоградській області, МФО 823016, № рахунку: 31115095700002, ідентифікацій ний код: 24145329, код бюджетної клас ифікації: 22090200 "Державне мито, не віднесене до інших категорі й") - 85 грн. державного мита.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

Стягнути з товариства з об меженою відповідальністю "Ін вестагросервіс" (26333, Кіровогра дська область, Гайворонський район, с. Могильне, пров. Садов ий, 2, ідентифікаційний код 30418454) в доход державного бюджету ( отримувач коштів - УДК у м. К іровограді, банк отримувача - ГУДКУ у Кіровоградській обл асті, МФО 823016, № рахун ку: 31214264700002, ідентифікаційний код : 24145329, код бюджетної класифікац ії: 22050003 "Надходження від оплати витрат з інформаційно-техні чного забезпечення розгляду справ у судах (місцеві господ арські та апеляційні господа рські суди)" - 236 грн. витрат на ін формаційно-технічне забезпе чення судового процесу.

Наказ видати після набранн я рішенням законної сили.

В задоволенні зустрічного позову відмовити.

Згідно частини 5 статті 85 Гос подарського процесуального кодексу України рішення гос подарського суду набирає зак онної сили після закінчення строку подання апеляційної с карги, якщо апеляційну скарг у не було подано. У разі поданн я апеляційної скарги рішення , якщо його не скасовано, набир ає законної сили після розгл яду справи апеляційним госпо дарським судом.

Дане рішення може бути оска ржено до Дніпропетровського апеляційного господарськог о суду через господарський с уд Кіровоградської області в порядку, встановленому Госп одарським процесуальним код ексом України.

Суддя В .В.Тимошевська

Повне рішення складено 18.01.2012 р.

< Текст >

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення13.01.2012
Оприлюднено24.01.2012
Номер документу20945432
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5013/2007/11

Рішення від 13.01.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 13.01.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 05.01.2012

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 22.12.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 21.12.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 13.12.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 18.11.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 02.11.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні