ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
Підлягає публікації в ЄДРС Р
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" січня 2012 р. Справа № 30-28/17-3602-2011
За позовом: Головне упр авління Міністерства МНС Укр аїни в Одеській області
До відповідача: Публічн е акціонерне товариство „Лук ойл - Одеський нафтопереробн ий завод”
Про внесення змін у додато к до договору
Та за зустрічним позовом
Позивач: Публічне акціон ерне товариство „Лукойл - Оде ський нафтопереробний завод ”
Відповідач: Головне упр авління Міністерства МНС Ук раїни в Одеській області
Про тлумачення пункту дого вору
Суд дя Рога Н.В.
Представники:
Від Головного управління МНС України в Одеській облас ті : ОСОБА_1 - довіреніст ь № 2 від 10.01.2011р.
Від ПАТ „Лукойл - Одеський н афтопереробний завод”: ОСОБА_2 - довіреність № 711 ві д 18.03.2011р.
СУТЬ СПОРУ: Головне управління МНС України в Оде ській області звернулося до господарського суду Одесько ї області із позовом до Публі чного акціонерного товарист ва (далі - ПАТ) „Лукойл - Одеськи й нафтопереробний завод” про внесення змін до Додатку № 5 „ Кошторис видатків на 2011 рік„ д о Договору № 09\465 від 01.08.2009р., уклад еного між Головним управлінн ям МНС в Одеській області та П АТ „Лукойл - Одеський нафтопе реробний завод”, яким додатк ово передбачити видатки по К ЕКВ 1343 „Інші поточні трансфер и населенню” у сумі 81 480 грн. на в иплату одноразової грошової допомоги по інвалідності О СОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА _5, та по КЕКВ 1135 у сумі 16 296 грн. на оплату ПДВ.
Представник позивача позовну заяву підтримує, нап олягає на її задоволенні.
Відповідач проти позо ву заперечує з мотивів, викла дених у відзиві на позовну за яву.
Крім того, в ході розгля ду справи, до початку розгулу справи по суті, відповідач по дав зустрічну позовну заяву до Головного управління МНС України в Одеській області п ро тлумачення змісту п. 3.4.8 Дого вору № 09\465 від 01.08.2009р., укладеного між Головним управлінням МН С в Одеській області та ПАТ „Л укойл - Одеський нафтопереро бний завод”, шляхом визначен ня, що зобов' язання ПАТ „Лук ойл - Одеський нафтопереробн ий завод” здійснювати відшко дування шкоди в разі загибел і або каліцтва працівників в иконавця та інші витрати, згі дно з вимогами Закону Україн и „Про пожежну безпеку” та за конодавства з питань охорони праці передбачає виключно: - з обов' язання по сплаті грошо вих коштів в якості відшкоду вання шкоди працівникам Голо вного управління МНС України в Одеській області, що таку шк оду понесли (або непрацездат ним особам, що знаходилися на утриманні такого працівника - у випадку його загибелі), як що нормами Закону України „П ро пожежну безпеку” та закон одавства з питань охорони пр аці встановлений обов' язок здійснення такого відшкодув ання; - зобов' язання нести ви трати (у грошовій, матеріальн ій або нематеріальній формах ), якщо нормами Закону України „Про пожежну безпеку” та зак онодавства з питань охорони праці встановлений обов' яз ок несення таких витрат для к ола суб' єктів, до котрих нал ежить ПАТ „Лукойл - Одеський н афтопереробний завод”.
Головне управління МН С України в Одеській області проти зустрічного позову за перечує з мотивів, викладени х у запереченнях на зустрічн у позовну заяву.
Розглянувши у відкрит ому судовому засіданні матер іали справи, заслухавши пояс нення представників сторін, суд встановив:
01 серпня 2009 року між ПАТ “ Лукойл-Одеський нафтопереро бний завод” (Замовник) та Голо вним управлінням МНС України в Одеській області (Виконаве ць) був укладений Договір № 09/465 про організацію державної п ожежної охорони МНС України на об' єктах ПАТ „Лукойл - Оде ський нафтопереробний завод ”, предметом якого є взаємові дносини сторін щодо організа ції Виконавцем охорони від п ожеж та здійснення пожежно-т ехнічного обслуговування те риторії, будівель і споруд За мовника, розташованих за адр есою: м. Одеса, вул. Шкодова гор а, 1/1, Шкодова гора, 1, Шкодова гор а, 16 м. Одеса, вул. Налівна, 15 та Ха джибейська дорога, 4 (об' єкти ), їх права, обов' язки і відпо відальність (п. 2.1.Договору). Дог овір набуває чинності з моме нту його підписання та діє пр отягом трьох років (п. 7.1. Догово ру ). Зміни та/або доповнення, д одаткові угоди та додатки до договору є його невід' ємно ю частиною і мають юридичну с илу у разі, якщо вони викладен і у письмовій формі, підписан і уповноваженими представни ками сторін та засвідчені пе чатками підприємств (п. 7.3. Дого вору )
В порядку та на умовах, визначених цим Договором, Ви конавець в особі свого підро зділу - державної пожежної ч астини № 15 (далі - ДПЧ-15) за дору ченням Замовника зобов' язу ється протягом строку дії До говору організовувати цілод обову охорону від пожеж та зд ійснювати пожежно-технічне о бслуговування об' єктів Зам овника (п.п. 2.2., 2.3. Договору). Перел ік локальних об' єктів Замов ника, штатну чисельності осо бового складу Виконавця, зас оби, дислокацію дільниць, сек торів, безперервних постів і дозорів, порядок здійснення оплати послуг сторони погод жували відповідними додатка ми до договору.
За умовами п. 3.4.8 Договор у Замовник зобов' язався зді йснювати відшкодування шкод и в разі загибелі або каліцтв а працівників Виконавця та і нші витрати, згідно з вимогам и Закону України “Про пожежн у безпеку” та законодавства з питань охорони праці .
Положеннями п. 4.1. Догово ру сторони визначили, що варт ість послуг за Договором за о дин місяць враховуючи ПДВ (зв ітний період) встановлюється згідно з кошторисом (додаток № 5), складеним відповідно до П останов Кабінету Міністрів У країни, наказів Міністерства України з питань надзвичайн их ситуацій та у справах захи сту населення від Чорнобильс ької катастрофи, переліком л окальних об' єктів ПАТ “Луко йл-ОНПЗ”, що охороняється ДПЧ -15 на території об' єкту за ад ресою: м. Одеса, Шкодова гора, 1 ( додаток №1), нормативними доку ментами. Замовник може здійс нювати для працівників Викон авця інші виплати за рахунок власних коштів.
08 грудня 2009 р. сторони під писали додаткову угоду № 1 до Д оговору № 09/465 від 01 серпня 2009 р., зг ідно умов якої був викладени й у новій редакції Додаток № 5 до Договору, а саме кошторис в идатків на 2010 рік, а також викла дені у новій редакції п.п. 4.4 та 4.5 Договору.
27 січня 2011 р. сторони укла ли додаткову угоду № 3 до Догов ору № 09/465 від 01 серпня 2009 р., згідно умов якої був викладений у но вій редакції додаток № 5 до Дог овору, а саме: кошторис видатк ів на 2011 рік, а також викладені у новій редакції п.п. 4.4 та 4.5 Дого вору.
Позивач за первісним п озовом зазначає, що колишні п рацівники ДПЧ-15 ОСОБА_3, О СОБА_4, ОСОБА_5 за результ атами огляду МСЕК були визна ні інвалідами 2-ї групи та в по дальшому звільнені наказами ГУ МНС України в Одеській обл асті № 1096 від 26 листопада 2009 р., № 107 6 від 23 листопада 2009 р., № 1221 від 31 гр удня 2009 р. відповідно за станом здоров' я згідно п. 99 пп. 3 поло ження “Про проходження служб и особами рядового і начальн ицького складу органів і під розділів цивільного захисту ”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 629 від 21 липня 2005 р.
Положеннями ст. 23 Закон у України “Про пожежну безпе ку” у відповідній редакції в изначено, що у разі поранення (контузії, травми або каліцтв а), заподіяного особі рядовог о чи начальницького складу д ержавної пожежної охорони пі д час виконання службових об ов' язків, а також інвалідно сті, що настала в період прохо дження служби або не пізніше ніж через три місяці після зв ільнення зі служби чи після з акінчення цього строку, але в наслідок захворювання або не щасного випадку, що мали місц е в період проходження служб и, пов' язаного з виконанням службових обов' язків, зале жно від ступеня втрати праце здатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі до п' ятирічного г рошового забезпечення за ост анньою посадою в порядку та н а умовах, визначених Кабінет ом Міністрів України. Визнач ення ступеня втрати працезда тності особою рядового та на чальницького складу державн ої пожежної охорони у період проходження служби у кожном у випадку ушкодження здорово ' я здійснюється в індивідуа льному порядку відповідно до законодавства.
Вказівками ст. 32 Положе ння “Про Державну пожежну ох орону”, затвердженого постан овою Кабінету Міністрів Укра їни від 26 липня 1994 р. № 508 “Про захо ди щодо виконання Закону Укр аїни “Про пожежну безпеку”в редакції станом на дату вини кнення права на виплату визн ачено, що особовий склад Держ авної пожежної охорони підля гає обов' язковому державно му страхуванню відповідно до Закону України “Про пожежну безпеку”. Обов' язкове держ авне особисте страхування ос обового складу Державної пож ежної охорони на випадок заг ибелі (смерті), поранення (конт узії), травми, каліцтва або зах ворювання, одержаних у періо д проходження служби, здійсн юється за рахунок коштів, пер едбачених в кошторисах на ут римання цієї охорони, а також за рахунок коштів, одержаних за договорами від підприємс тв, установ і організацій, що о хороняються.
Головне управління МН С в Одеській області зазнача є, що у зв' язку з визнанням ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 інвалідами 2 групи вказані особи згідно положень Закону України “Про пожежну безпек у” набули право на отримання одноразової грошової допомо ги при інвалідності.
Комісія МНС України з п ризначення одноразової грош ової допомоги у разі загибел і (смерті), поранення (контузії , травми або каліцтва) чи інвал ідності осіб рядового і нача льницького складу органів і підрозділів цивільного захи сту вирішила виплатити однор азову грошову допомогу ОСО БА_3 у сумі 34830 грн., ОСОБА_4 у сумі 30240 грн., ОСОБА_5 у сумі 25 410 грн. (без ПДВ), що відображено в протоколах засідання комі сії № 4 від 14 червня 2010 р. (щодо О СОБА_3 та ОСОБА_4) та № 8 від 1 листопада 2010 р. (щодо ОСОБА_5 ).
На запит Головного упр авління МНС України в Одеськ ій області “Про виплату одно разової грошової допомоги” М іністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у с правах захисту населення від наслідків Чорнобильської ка тастрофи листами № 04-7858/201 від 22 че рвня 2010 р. та № 08/15241/201 від 5 листопад а 2010 р. роз' яснило, що виплату одноразової грошової допомо ги ОСОБА_3, ОСОБА_4 ОСО БА_5 слід здійснити за рахун ок коштів спеціального фонду .
Враховуючи, що звільне ні працівники утримувалися в ДПЧ-15, з посиланням на положен ня п. 4.3. Договору та положення п останови Кабінету Міністрів України від 26 липня 1994 р. № 508 “Про заходи щодо виконання Закон у України “Про пожежну безпе ку”, Головне управління МНС У країни в Одеській області зв ернулось з пропозицією до ПА Т “Лукойл-Одеський нафтопере робний завод”про внесення зм ін до кошторису видатків.
Позивач зазначає, що зг ідно положень постанови Кабі нету Міністрів України від 26 л ипня 1994 р. № 508 “Про заходи щодо в иконання Закону України “Про пожежну безпеку” виплату гр ошової допомоги слід здійсню вати за рахунок коштів спеці ального фонду, який формуєть ся за рахунок видатків по КЕК В 1343 “Інші поточні трансферти ”та КЕКВ 1135 “Інші видатки”при виконанні договорів з обслу говування об' єктів, акумулю ються на спеціальних реєстра ційних рахунках Головного уп равління спеціального фонду Державного бюджету України.
Відмову ПАТ “Лукойл-Од еський нафтопереробний заво д” у внесенні змін до Додатку № 5 до Договору у частині внес ення до кошторису видатків п о КЕКВ 1343 „Інші поточні трансф ери населенню” у сумі 81 480 грн. н а виплату одноразової грошов ої допомоги по інвалідності ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСО БА_5, та по КЕКВ 1135 у сумі 16 296 грн . на оплату ПДВ, позивач за пер вісним позовом вважає безпід ставною, адже, відповідно до р оз' яснення МНС України від 06.11.2007р. № 03-13507\201 при укладанні дого вору з обслуговування об' єк та в калькуляцію витрат підр озділу державної пожежної ох орони закладаються витрати у разі загибелі (смерті), поране ння (контузії, травми чи каліц тва) чи інвалідності осіб ряд ового та начальницького скла ду. Кошти, отримані за договор ами на зазначені цілі акумул юються на спеціальних рахунк ах Головного управління за К ЕКВ 1343 „Інші поточні трансфер и населенню” спеціального фо нду державного бюджету, з яки х і проводиться виплата.
Крім тог о, згідно постанови Кабінету Міністрів України „Про затв ердження переліку груп власн их надходжень бюджетних уста нов, вимог щодо їх утворення т а напрямів використання” №659 в ід 17.05.2002р., кошти, які надійшли бю джетним установам за договор ами як плата за послуги, нада ння яких пов' язане з викона нням основних функцій та зав дань, використовуються на по криття витрат, пов' язаних з організацією та наданням за значених послуг.
За таких о бставин, посилаючись на ст.ст . 651, 652 Цивільного кодексу Украї ни, позивач за первісним позо вом просить суд внести зміни до Додатку № 5 „Кошторис видат ків на 2011 рік„ до Договору № 09\465 в ід 01.08.2009р., укладеного між Голов ним управлінням МНС в Одеськ ій області та ПАТ „Лукойл - Оде ський нафтопереробний завод ”, яким додатково передбачит и видатки по КЕКВ 1343 „Інші пото чні трансфери населенню” у с умі 81 480 грн. на виплату однораз ової грошової допомоги по ін валідності ОСОБА_3, ОСОБ А_4 та ОСОБА_5, та по КЕКВ 1135 у сумі 16 296 грн. на оплату ПДВ.
Відповідач за первісн им позовом - ПАТ „Лукойл - Одес ький нафтопереробний завод” проти позову Головного упра вління МНС України в Одеські й області заперечує, посилаю чись на те, що відповідно до п. 3.4.8 Договору Замовник зобов' язався здійснювати відшкоду вання шкоди в разі загибелі а бо каліцтва працівників Вико навця та інші витрати, згідно з вимогами Закону України “П ро пожежну безпеку” та закон одавства з питань охорони пр аці .
Згідно ст. 9 Закону Украї ни „Про охорону праці” відшк одування шкоди, заподіяної п рацівникові внаслідок ушкод ження його здоров' я або у ра зі смерті працівника, здійсн юється Фондом соціального ст рахування від нещасних випад ків відповідно до Закону Укр аїни „Про загальнообов' язк ове державне соціальне страх ування від нещасного випадку на виробництві та професійн ого захворювання, які спричи нили втрату працездатності” . Роботодавець може за рахуно к власних коштів здійснювати потерпілим та членам їх сіме й додаткові виплати відповід но до колективного чи трудов ого договору.
На думку відповідача, о дноразова грошова допомога н е є відшкодуванням шкоди здо ров' ю працівників, адже, від повідно до ст. 23 Закону Україн и „Про пожежну безпеку” у раз і поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного ос обі рядового чи начальницько го складу державної пожежної охорони під час виконання сл ужбових обов' язків, а також інвалідності, що настала в пе ріод проходження служби або не пізніше ніж через три міся ці після звільнення зі служб и чи після закінчення цього с троку, але внаслідок захворю вання або нещасного випадку, що мали місце в період проход ження служби, пов' язаного з виконанням службових обов' язків, залежно від ступеня вт рати працездатності йому вип лачується одноразова грошов а допомога в розмірі до п' ят ирічного грошового забезпеч ення за останньою посадою в п орядку та на умовах, визначен их Кабінетом Міністрів Украї ни.
При цьому, відповідач з азначає, що Законом України „ Про пожежну безпеку” не пере дбачено здійснення витрат з виплати одноразової грошово ї допомоги за рахунок підпри ємств, установ та організаці й.
Крім того, відповідач з азначив, що відповідно до п. 2 п останови Кабінету Міністрів України № 908 від 11.07.2007р. „Про затв ердження порядку та умов вип лати одноразової грошової до помоги у разі загибелі (смерт і), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідност і осіб рядового і начальниць кого складу органів та підро зділів цивільного захисту” М іністерству з питань надзвич айних ситуацій та у справах з ахисту населення від наслідк ів Чорнобильської катастроф и слід здійснювати згідно з ц ією постановою виплати однор азової грошової допомоги у р азі загибелі (смерті), поранен ня (контузії, травми або каліц тва) чи інвалідності осіб ряд ового і начальницького склад у органів та підрозділів цив ільного захисту, що сталися п ісля 1 січня 2007р. за рахунок кош тів, передбачених у державно му бюджеті для утримання Мін істерства.
Відповідач також зазна чає, що у Додатках № 5 до Догово ру № 09\465 від 01.08.2009р. передбачені в идатки за наведеною КЕКВ 1343 у с умі 1 250 грн. на 2009 рік та 9 000 грн. - н а 2010 рік. Таким чином, відповіда ч вважає, що позивач передбач ив в Кошторисі необхідні йом у суми для акумулювання на ві дповідних рахунках.
На думку відповідача, с плата одноразової грошової д опомоги у разі настання інва лідності особам, що звільнен і зі служби не належить до вит рат з утримання Виконавця, ос кільки наведені особи не зна ходяться вже в трудових відн осинах з Виконавцем, не здійс нюють фактичне надання послу г за Договором № 09\465 від 01.08.2009р.
Відповідач також зверн ув увагу суду на те, що не має н іякого співвідношення між хв оробами та травмами ОСОБА_4 та ОСОБА_5, які вони мали протягом задовго до встанов лення стосунків між сторонам и у справі, та послугами Голов ного управління МНС України в Одеській області, що надают ься ПАТ „Лукойл - Одеський наф топереробний завод” за Догов ором № 09\465 від 01.08.2009р.
Відповідач заперечує т акож проти застосування ст.с т. 651, 652 Цивільного кодексу Укра їни у якості обґрунтування в несення змін у Додаток до Дог овору, адже, відповідачем не б уло допущено істотного поруш ення умов Договору № 09\465 від 01.08.2 009р., а також відсутні встановл ені 2. ст. 652 Цивільного кодексу України умови, необхідні для внесення судом змін до догов ору.
Крім того, ПАТ „Лукойл - Одеський нафтопереробний за вод” подало зустрічну позовн у заяву до Головного управлі ння МНС України в Одеській об ласті про тлумачення змісту п. 3.4.8 Договору № 09\465 від 01.08.2009р., укл аденого між Головним управлі нням МНС в Одеській області т а ПАТ „Лукойл - Одеський нафто переробний завод”, шляхом ви значення, що зобов' язання П АТ „Лукойл - Одеський нафтопе реробний завод” здійснювати відшкодування шкоди в разі з агибелі або каліцтва працівн иків виконавця та інші витра ти, згідно з вимогами Закону У країни „Про пожежну безпеку” та законодавства з питань ох орони праці передбачає виклю чно: - зобов' язання по сплаті грошових коштів в якості від шкодування шкоди працівника м Головного управління МНС У країни в Одеській області, що таку шкоду понесли (або непра цездатним особам, що знаходи лися на утриманні такого пра цівника - у випадку його заг ибелі), якщо нормами Закону Ук раїни „Про пожежну безпеку” та законодавства з питань ох орони праці встановлений обо в' язок здійснення такого ві дшкодування; - зобов' язання нести витрати (у грошовій, мат еріальній або нематеріальні й формах), якщо нормами Закону України „Про пожежну безпек у” та законодавства з питань охорони праці встановлений обов' язок несення таких вит рат для кола суб' єктів, до ко трих належить ПАТ „Лукойл - Од еський нафтопереробний заво д”.
В обґрунтування зустр ічного позову ПАТ „Лукойл - Од еський нафтопереробний заво д” посилається на ч. 2 ст. 213 Циві льного кодексу України, згід но якої на вимогу однієї або о бох сторін суд може постанов ити рішення про тлумачення з місту правочину. Згідно част ини 3 цієї статті при тлумачен ні змісту правочину беруться до уваги однакове для всього змісту правочину значення с лів та понять, а також загальн оприйняте у відповідній сфер і відносин значення термінів .
Позивач за зустрічним позовом також зазначає, що за умовами п. 3.4.8 Договору Замовни к прийняв на себе зобов' яза ння здійснювати відшкодуван ня шкоди в разі загибелі або к аліцтва працівників Виконав ця та інші витрати, згідно з в имогами Закону України „Про пожежну безпеку” та законода вства з питань охорони праці . Відповідно до ч. 1 ст. 1195 Цивільн ого кодексу України фізична або юридична особа, яка завда ла шкоди каліцтвом або іншим ушкодженням здоров' я фізич ній особі, зобов' язана відш кодувати потерпілому заробі ток (дохід), втрачений ним внас лідок втрати чи зменшення пр офесійної або загальної прац ездатності, а також відшкоду вати додаткові витрати, викл икані необхідністю посилено го харчування, санаторно-кур ортного лікування, придбання ліків, протезування, сторонн ього догляду тощо. Отже, вислі в „Відшкодування шкоди в раз і загибелі або каліцтва прац івників Виконавця”, на думку позивача за зустрічним позо вом, означає виплату відпові дної компенсації або безпосе редньо особам, які зазначали такої шкоди (у випадку каліцт ва), або непрацездатним особа м, що знаходилися на утриманн і такого працівника (у випадк у загибелі цього працівника) .
За таких обставин, пози вач за зустрічним позовом тл умачить своє зобов' язання „ здійснити відшкодування шко ди в разі загибелі або каліцт ва працівників Виконавця, зг ідно з вимогами Закону Украї ни „Про пожежну безпеку” та з аконодавства з питань охорон и праці „як зобов' язання по сплаті грошових коштів в яко сті відшкодування шкоди :- в ра зі загибелі працівника Голов ного управління МНС України в Одеській області - непрацез датним особам, що знаходилис я на утриманні такого праців ника; - в разі каліцтва працівн иків Головного управління МН С України в Одеській області - безпосередньо такому праці вникові, що потерпів каліцтв о; якщо нормами Закону Україн и „Про пожежну безпеку” та за конодавства з питань охорони праці встановлений обов' яз ок здійснення такого відшкод ування.
Щодо зобов' язання зд ійснювати інші витрати згідн о з вимогами Закону України „ Про пожежну безпеку” та зако нодавства з питань охорони п раці, то ПАТ „Лукойл - Одеський нафтопереробний завод” зазн ачає, що відповідно до п.п. 14.1.27 с т. 14 Податкового кодексу Украї ни витрати - сума будь-яких в итрат платника податку у гро шовій, матеріальній або нема теріальній формах, здійснюва них для провадження господар ської діяльності платника по датку, в результаті яких відб увається зменшення економіч них вигод у вигляді вибуття а ктивів або збільшення зобов' язань, внаслідок чого відбув ається зменшення власного ка піталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або р озподілу власником). Отже, пон яття „втрати” тісно пов' яза но з особою, що зазнає таких ви датків, оскільки витрати пер едбачають зменшення економі чної вигоди саме такої особи , а будь-якого іншого суб' єкт а.
Вислів „згідно з вимог ами Закону України „Про поже жну безпеку” та законодавств а з питань охорони праці”, на д умку позивача, свідчить про о бов' язок здійснення витрат , який прямо передбачений для кола суб' єктів, до яких вход ить ПАТ „Лукойл - Одеський наф топереробний завод”, нормами Закону України Про пожежну б езпеку” та законодавства з п итань охорони праці.
Відповідач за зустріч ним позовом - Головне управлі ння МНС України в Одеській об ласті, проти зустрічного поз ову заперечує та зазначає, що згідно постанови Кабінету М іністрів України № 659 від 17.05.2002р. „Про затвердження переліку г руп власних надходжень бюдже тних установ, вимог щодо їх ут ворення та напрямів використ ання” кошти, які надійшли бюд жетним установам за договора ми як плата за послуги, наданн я яких пов' язане з виконанн ям основних функцій та завда нь, використовуються на покр иття витрат, пов' язаних з ор ганізацією та наданням зазна чених послуг. Отже, усі грошов і кошти, отриманні на виконан ня Договору № 09\465 від 01.08.2009р., зара ховуються до спеціального фо нду Головного управління та використовуються виключно н а оплату заробітної плати та грошового забезпечення усі м працівникам ДПЧ-15 та інших в идатків, передбачених коштор исом до Договору на відповід ний рік.
Відповідач також зазн ачає, що згідно ст. 32 Положення “Про Державну пожежну охоро ну”, затвердженого постаново ю Кабінету Міністрів України від 26 липня 1994 р. № 508 “Про заходи щодо виконання Закону Україн и “Про пожежну безпеку” (в ред акції постанови від 03.02.2010р.) вип лата одноразової грошової до помоги у разі загибелі, поран ення або захворювання чи інв алідності осіб рядового і на чальницького складу державн ої пожежної охорони здійснює ться відповідно до Закону Ук раїни „Про пожежну безпеку” за рахунок видатків, передба чених у державному бюджеті н а утримання державної пожежн ої охорони, а також за рахунок власних надходжень, одержан их згідно з договорами від пі дприємств, установ, організа цій, що охороняються.
Дослідивши матеріали справи в їх сукупності, заслу хавши пояснення представник ів сторін, господарський суд дійшов до такого висновку :
Згідно ч. 1 ст. 509 Цивільно го кодексу України, зобов' я занням є правовідношення, в я кому одна сторона (боржник) зо бов' язана вчинити на корист ь другої сторони (кредитора) п евну дію: передати майно, вико нати роботу, надати послугу, с платити гроші тощо, або утрим атися від певної дії, а кредит ор має право вимагати від бор жника виконання його обов' я зку. Частиною 2 цієї статті вст ановлено, що зобов' язання в иникають з підстав, встановл ених статтею 11 цього Кодексу.
Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу Укр аїни, цивільні права та обов' язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільно го законодавства, а також із д ій осіб, що не передбачені цим и актами, але за аналогією пор оджують цивільні права та об ов' язки. Підставами виникне ння цивільних прав та обов' язків, зокрема, є договори та і нші правочини.
Відповідно до ст. 174 Госп одарського кодексу України о днією з підстав виникнення г осподарського зобов' язанн я є укладання господарського договору та іншої угоди, що пе редбачені законом, а також уг од, не передбачених законом, а ле таких, які йому не супереча ть.
Відповідно до ст. 626 Циві льного кодексу України догов ором є домовленість сторін, с прямована на встановлення , з міну або припинення цивільни х прав та обов' язків.
Згідно ст. 627 Цивільного кодексу України, відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні догов ору, виборі контрагента та ви значенні умов договору з ура хуванням вимог законодавств а, звичаїв ділового обороту, в имог розумності та справедли вості.
Як вбачається з матері алів справи, 01 серпня 2009 року мі ж ПАТ “Лукойл-Одеський нафто переробний завод”(Замовник) та Головним управлінням МНС України в Одеській області (В иконавець) був укладений Дог овір № 09/465 про організацію держ авної пожежної охорони МНС У країни на об' єктах ПАТ „Лук ойл - Одеський нафтопереробн ий завод”, предметом якого є в заємовідносини сторін щодо о рганізації Виконавцем охоро ни від пожеж та здійснення по жежно-технічного обслуговув ання території, будівель і сп оруд Замовника, розташованих за адресою: м. Одеса, вул. Шкодо ва гора, 1/1, Шкодова гора,1, Шкодо ва гора, 16 м. Одеса, вул. Налівна , 15 та Хаджибейська дорога, 4 (об ' єкти), їх права, обов' язки і відповідальність (п. 2.1.Догово ру). Зміни та/або доповнення, д одаткові угоди та додатки до договору є його невід' ємно ю частиною і мають юридичну с илу у разі, якщо вони викладен і у письмовій формі, підписан і уповноваженими представни ками сторін та засвідчені пе чатками підприємств (п. 7.3. Дого вору ).
За умовами п. 3.4.8 Договор у Замовник зобов' язався зді йснювати відшкодування шкод и в разі загибелі або каліцтв а працівників Виконавця та і нші витрати, згідно з вимогам и Закону України “Про пожежн у безпеку” та законодавства з питань охорони праці .
Відповідно до ч. 1 ст. 1195 Ци вільного кодексу України фіз ична або юридична особа, яка з авдала шкоди каліцтвом або і ншим ушкодженням здоров' я ф ізичній особі, зобов' язана відшкодувати потерпілому за робіток (дохід), втрачений ним внаслідок втрати чи зменшен ня професійної або загальної працездатності, а також відш кодувати додаткові витрати, викликані необхідністю поси леного харчування, санаторно -курортного лікування, придб ання ліків, протезування, сто роннього догляду тощо. Отже, в ислів „Відшкодування шкоди в разі загибелі або каліцтва п рацівників Виконавця” означ ає виплату відповідної компе нсації або безпосередньо осо бам, які зазначали такої шкод и (у випадку каліцтва), або неп рацездатним особам, що знахо дилися на утриманні такого п рацівника (у випадку загибел і цього працівника).
Отже, зобов' язання ПА Т „Лукойл - Одеський нафтопер еробний завод” „здійснити ві дшкодування шкоди в разі заг ибелі або каліцтва працівник ів Виконавця, згідно з вимога ми Закону України „Про пожеж ну безпеку” та законодавства з питань охорони праці „ є зоб ов' язанням по сплаті грошов их коштів в якості відшкодув ання шкоди :- в разі загибелі п рацівника Головного управлі ння МНС України в Одеській об ласті - непрацездатним особа м, що знаходилися на утриманн і такого працівника; - в разі к аліцтва працівників Головно го управління МНС України в О деській області - безпосеред ньо такому працівникові, що п отерпів каліцтво; якщо норма ми Закону України „Про пожеж ну безпеку” та законодавства з питань охорони праці встан овлений обов' язок здійснен ня такого відшкодування.
Щодо зобов' язання зд ійснювати інші витрати згідн о з вимогами Закону України „ Про пожежну безпеку” та зако нодавства з питань охорони п раці, то відповідно до п.п. 14.1.27 с т. 14 Податкового кодексу Украї ни витрати - сума будь-яких в итрат платника податку у гро шовій, матеріальній або нема теріальній формах, здійснюва них для провадження господар ської діяльності платника по датку, в результаті яких відб увається зменшення економіч них вигод у вигляді вибуття а ктивів або збільшення зобов' язань, внаслідок чого відбув ається зменшення власного ка піталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або р озподілу власником). Отже, пон яття „втрати” тісно пов' яза но з особою, що зазнає таких ви датків, оскільки витрати пер едбачають зменшення економі чної вигоди саме такої особи , а будь-якого іншого суб' єкт а.
Вислів „згідно з вимог ами Закону України „Про поже жну безпеку” та законодавств а з питань охорони праці” сві дчить про обов' язок здійсне ння витрат, який прямо передб ачений для кола суб' єктів, д о яких входить ПАТ „Лукойл - Од еський нафтопереробний заво д”, нормами Закону України Пр о пожежну безпеку” та законо давства з питань охорони пра ці.
Дійсно, згідно ст. 32 Поло ження “Про Державну пожежну охорону”, затвердженого пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 26 липня 1994 р. № 508 “Про за ходи щодо виконання Закону У країни “Про пожежну безпеку” (в редакції постанови від 03.02.2010 р.) виплата одноразової грошо вої допомоги у разі загибелі , поранення або захворювання чи інвалідності осіб рядово го і начальницького складу д ержавної пожежної охорони зд ійснюється відповідно до Зак ону України „Про пожежну без пеку” за рахунок видатків, пе редбачених у державному бюдж еті на утримання державної п ожежної охорони, а також за ра хунок власних надходжень, од ержаних згідно з договорами від підприємств, установ, орг анізацій, що охороняються. От же, зазначена норма вказує на загальні „власні надходженн я” Державної пожежної охорон и, а не про те, що виплата однор азової грошової допомоги мож е здійснюватися виключно за рахунок конкретного підприє мства, установи чи організац ії. Крім того, зазначений пунк т Положення регулює питання порядку виплат грошової допо моги в Державній пожежній ох ороні, а не встановлює обов' язок для підприємств приватн ого права здійснювати ці вип лати.
Згідно ст. 9 Закону Укра їни „Про охорону праці” відш кодування шкоди, заподіяної працівникові внаслідок ушко дження його здоров' я або у р азі смерті працівника, здійс нюється Фондом соціального с трахування від нещасних випа дків відповідно до Закону Ук раїни „Про загальнообов' яз кове державне соціальне стра хування від нещасного випадк у на виробництві та професій ного захворювання, які сприч инили втрату працездатності ”. Роботодавець може за рахун ок власних коштів здійснюват и потерпілим та членам їх сім ей додаткові виплати відпові дно до колективного чи трудо вого договору.
Одноразова грошова доп омога не є відшкодуванням шк оди здоров' ю працівників, а дже, відповідно до ст. 23 Закону України „Про пожежну безпек у” у разі поранення (контузії , травми або каліцтва), заподія ного особі рядового чи начал ьницького складу державної п ожежної охорони під час вико нання службових обов' язків , а також інвалідності, що наст ала в період проходження слу жби або не пізніше ніж через т ри місяці після звільнення з і служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок з ахворювання або нещасного ви падку, що мали місце в період п роходження служби, пов' язан ого з виконанням службових о бов' язків, залежно від ступ еня втрати працездатності йо му виплачується одноразова г рошова допомога в розмірі до п' ятирічного грошового заб езпечення за останньою посад ою в порядку та на умовах, визн ачених Кабінетом Міністрів У країни.
Законом України „Про п ожежну безпеку” не передбаче но здійснення витрат з випла ти одноразової грошової допо моги за рахунок підприємств, установ та організацій.
Крім того, відповідно д о п. 2 постанови Кабінету Мініс трів України № 908 від 11.07.2007р. „Про затвердження порядку та умо в виплати одноразової грошов ої допомоги у разі загибелі (с мерті), поранення (контузії, тр авми або каліцтва) чи інвалід ності осіб рядового і началь ницького складу органів та п ідрозділів цивільного захис ту” Міністерству з питань на дзвичайних ситуацій та у спр авах захисту населення від н аслідків Чорнобильської кат астрофи слід здійснювати згі дно з цією постановою виплат и одноразової грошової допом оги у разі загибелі (смерті), п оранення (контузії, травми аб о каліцтва) чи інвалідності о сіб рядового і начальницьког о складу органів та підрозді лів цивільного захисту, що ст алися після 1 січня 2007р. за раху нок коштів, передбачених у де ржавному бюджеті для утриман ня Міністерства.
У Додатках № 5 до Договор у № 09\465 від 01.08.2009р. передбачені ви датки за наведеною КЕКВ 1343 у су мі 1 250 грн. на 2009 рік та 9 000 грн. - на 2010 рік. Таким чином, відповідач вважає, що позивач передбачи в в Кошторисі необхідні йому суми для акумулювання на від повідних рахунках.
Сплата одноразової гро шової допомоги у разі настан ня інвалідності особам, що зв ільнені зі служби не належит ь до витрат з утримання Викон авця, оскільки наведені особ и не знаходяться вже в трудов их відносинах з Виконавцем, н е здійснюють фактичне наданн я послуг за Договором № 09\465 від 01.08.2009р.
Слід також звернути ува гу суду на те, що не має ніяког о співвідношення між хвороба ми та травмами ОСОБА_4 та ОСОБА_5, які вони мали протяг ом задовго до встановлення с тосунків між сторонами у спр аві, та послугами Головного у правління МНС України в Одес ькій області, що надаються ПА Т „Лукойл - Одеський нафтопер еробний завод” за Договором № 09\465 від 01.08.2009р.
Крім того, слід зауважи ти, що відповідно до ст. 652 Цивіл ьного кодексу України у разі істотної зміни обставин, яки ми сторони керувалися при ук ладенні договору, договір мо же бути змінений або розірва ний за згодою сторін, якщо інш е не встановлено договором а бо не випливає із суті зобов'я зання. Зміна обставин є істот ною, якщо вони змінилися наст ільки, що, якби сторони могли ц е передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Якщо сторони не досягли зг оди щодо приведення договору у відповідність з обставина ми, які істотно змінились, або щодо його розірвання, догові р може бути змінений за рішен ням суду на вимогу заінтерес ованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в моме нт укладення договору сторон и виходили з того, що така змін а обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинам и, які заінтересована сторон а не могла усунути після їх ви никнення при всій турботливо сті та обачності, які від неї в имагалися; 3) виконання догово ру порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розра ховувала при укладенні догов ору; 4) із суті договору або зви чаїв ділового обороту не вип ливає, що ризик зміни обстави н несе заінтересована сторон а.
З матеріалів справи не вбач ається наявність всіх необхі дних, встановлених законодав ством для внесення змін у Дод аток до Договору, який є його н евід' ємною частиною, умов.
Слід також зауважити, що пор ядок внесення змін до господ арських договорів передбаче ний ст. 188 Господарського коде ксу України, згідно якої стор она договору, яка вважає змін ити або розірвати договір, по винна надіслати пропозиції про це другій стороні за дого вором; сторона договору, яка о держала пропозицію про зміну або розірвання договору, у дв адцятиденний строк після оде ржання пропозиції повідомл яє другу сторону про результ ати її розгляду; у разі якщо ст орони не досягли згоди щодо з міни (розірвання) договору аб о у разі неодержання відпові ді у встановлений строк з ура хуванням часу поштового обіг у, заінтересована сторона ма є право передати спір на вирі шення суду.
Проект кошторису на 2011 рік бу в направлений Головним управ лінням МНС України в Одеські й області на адресу ПАТ „Лук ойл- Одеський нафтопереробни й завод” 30.06.2010р. за № 08-22-1657 та не міс тив сум одноразової грошово ї допомоги. Проект кошторису видатків з включенням сум од норазової грошової допомоги був направлений Головним уп равлінням МНС України в Одес ькій області на адресу ПАТ „Л укойл- Одеський нафтоперероб ний завод” 17.01.2011р. При цьому, 27 с ічня 2011р. сторони підписали До даткову угоду № 3 до Договору б ез включення до кошторису су м одноразової грошової допом оги. Отже, укладання Додатков ої угоди № 3 від 27.01.2011р. з узгоджен им сторонами кошторисом вида тків на 2011 рік без включення су м одноразової грошової допом оги, свідчить про досягнення сторонами згоди щодо ціни До говору. Доказів направлення Головним управлінням МНС Укр аїни в Одеській області на ад ресу ПАТ „Лукойл - Одеський н афтопереробний завод” іншої пропозиції щодо внесення зм ін у кошторис на 2011р. після підп исання сторонами Додаткової угоди №3 від 27.01.2011р. до матеріалі в справи не надано.
Відповідно до ст. 19 Кон ституції України ніхто не мо же бути примушений робити те , що не передбачено законодав ством.
За таких обставин, поз овна заява Головного управлі ння МНС України в Одеській об ласті не підлягає задоволенн ю.
Відповідно до ст. 43 ГПК Укра їни господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім п ереконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об' єктивному розгляді в судовом у процесі всіх обставин спра ви в їх сукупності, керуючись законом.
Судові витрати по спл аті державного мита та витра ти на інформаційно-технічне забезпечення судового проце су покласти на відповідача з а зустрічним позовом.
Керуючись ст.ст. 44,49, 82-85 ГПК Ук раїни, суд -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову Гол овного управління МНС Україн и в Одеській області відмови ти повністю.
2. Позовну заяву Публічного акціонерного товариства „Лу койл - Одеський нафтоперероб ний завод” - задовольнити.
3. Визначити, що п. 3.4.8 Договору № 09\465 від 01.08.2009р., укладеного між Г оловним управлінням МНС в Од еській області та Публічним акціонерним товариством „Лу койл - Одеський нафтоперероб ний завод”, щодо зобов' язан ня Публічного акціонерного т овариства „Лукойл - Одеський нафтопереробний завод” здій снювати відшкодування шкоди в разі загибелі або каліцтва працівників виконавця та ін ші витрати, згідно з вимогами Закону України „Про пожежну безпеку” та законодавства з питань охорони праці передб ачає виключно: - зобов' язанн я по сплаті грошових коштів в якості відшкодування шкоди працівникам Головного управ ління МНС України в Одеській області, що таку шкоду понесл и (або непрацездатним особам , що знаходилися на утриманні такого працівника - у випад ку його загибелі), якщо нормам и Закону України „Про пожежн у безпеку” та законодавства з питань охорони праці встан овлений обов' язок здійснен ня такого відшкодування; - зоб ов' язання нести витрати (у г рошовій, матеріальній або не матеріальній формах), якщо но рмами Закону України „Про по жежну безпеку” та законодавс тва з питань охорони праці вс тановлений обов' язок несен ня таких витрат для кола суб' єктів, до котрих належить ПАТ „Лукойл - Одеський нафтопере робний завод”.
4. Стягнути з Головного упра вління МНС України в Одеські й області (м. Одеса, вул. Прохор івська, 6, код ЄДРПОУ 08588866) на кори сть Публічного акціонерного товариства „Лукойл - Одеськи й нафтопереробний завод (м. Од еса, вул. Шкодова гора,1\1, код ЄД РПОУ 00152282) витрати по сплаті дер жавного мита у сумі 85 грн. та ви трати на ІТЗ судового процес у у сумі 236 грн.
Рішення суду набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скар гу не було подано. У разі подан ня апеляційної скарги рішенн я, якщо його не скасовано, наби рає законної сили після розг ляду справи апеляційним госп одарським судом.
Накази видати після наб рання рішенням законної сили .
Рішення підписане 18 січня 201 2р.
.
Суддя Рога Н. В.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2012 |
Оприлюднено | 24.01.2012 |
Номер документу | 20950193 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Рога Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні