УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 серпня 2011 р. Справа № 2а-1670/3865/11
Колегія суддів Харківськ ого апеляційного адміністра тивного суду
у складі: головуючого судді : Курило Л.В.
суддів: Рєзнікової С.С.
Ральченка І.М.
розглянувши у порядку пи сьмового провадження в примі щенні Харківського апеляцій ного адміністративного суду адміністративну справу за а пеляційною скаргою Харківс ького обласного відділення Ф онду соціального захисту інв алідів на постанову Полтавсь кого окружного адміністрати вного суду від 23.06.2011 р. по справі № 2-а-1670/3865/11
за позовом Полтавсько го обласного відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів
до Сільськогосподарсь кого товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок »
про стягнення адмініс тративно-господарських санк цій та пені,
ВСТАНОВИЛА:
Позивач, Полтавське обл асне відділення Фонду соціал ьного захисту інвалідів, зве рнувся до Полтавського окруж ного адміністративного суду з адміністративним позовом до Сільськогосподарського т овариства з обмеженою відпов ідальністю «Світанок», в яко му просив стягнути з Сільськ огосподарського товариства з обмеженою відповідальніст ю «Світанок» на користь Полт авського обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-г осподарські санкції у розмір і 45003,42 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністрат ивно-господарських санкцій у розмірі 351,00 грн.
Постановою Полтавського о кружного адміністративного суду від 23.06.2011 р. у задоволені п озову Полтавського обласног о відділення Фонду соціально го захисту інвалідів відмовл ено.
Позивач, не погодившись з рі шенням суду першої інстанції , подав апеляційну скаргу, в як ій просить скасувати оскаржу вану постанову та прийняти н ову, якою задовольнити позов ні вимоги позивача.
В обґрунтування вимог апел яційної скарги позивач посил ається на порушення судом пе ршої інстанції норм матеріал ьного права, а саме: ст.ст. 18, 19, 20 З акону України "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні", а також на непов не з' ясування обставин, що м ають значення для вирішення справи.
Відповідач, скориставшись своїм правом, подав заперече ння на апеляційну скаргу поз ивача, в який, наполягаючи на з аконності і обґрунтованості рішення суду першої інстанц ії, просить відмовити у задов олені апеляційної скарги поз ивача, а рішення суду першої і нстанції залишити без змін.
Представники сторін у судо ве засідання суду апеляційно ї інстанції не з' явились, пр о дату, час та місце апеляційн ого перегляду справи повідом лені своєчасно та належним ч ином, представник відповідач а про причини неявки не повід омив. Представник позивача п росив справу слухати за його відсутності.
За таких обставин, суд апел яційної інстанції, у відпові дності до ч. 1 ст. 197 КАС України, р озглядає справу у порядку пи сьмового провадження за наяв ними у справі доказами.
Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарг и, дослідивши письмові доказ и, колегія суддів вважає, що ап еляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підс тав.
Судом першої інстанції вст ановлено та підтверджено у с уді апеляційної інстанції, щ о відповідно до даних звіту п ро зайнятість за 2010 рік, середн ьооблікова чисельність штат них працівників складу Сільс ькогосподарського товарист ва з обмеженою відповідальні стю «Світанок» у 2010 році стано вила 88 осіб, тобто відповідач у 2010 р. повинен був створити 4 ро бочих місяць для працевлашту вання інвалідів.
Середньооблікова чисельні сть фактично працюючих на пі дприємстві інвалідів за звіт ній період склала фактично 1 о собу (а. с.4).
Відповідачем визначено, що середньорічна заробітна пла та штатного працівника за 2010 р ік становила 15001,00 грн. (а. с. 4).
Як свідчать копії Звітів пр о наявність вакансій Форми 3-П Н, у 2010 році відповідачем до Луб енського міськрайонного цен тру зайнятості кожного місяц я надавалась інформація про наявні вакантні робочі місця для працевлаштування інвалі дів (а. с. 103-114).
Відповідно до відомостей, н аданих Лубенським міськрайо нним центром зайнятості, зві ти про наявність вільних роб очих місць для інвалідів Сіл ьськогосподарським товарис твом з обмеженою відповідаль ністю «Світанок» надавались протягом 2010 року за формою 3-ПН . Відмов з боку підприємства в працевлаштуванні інвалідів не було (а.с. 67-69, 118).
Відмовляючи у задоволені п озовних вимог позивача, суд п ершої інстанції виходив з то го, що позивачем не надано на лежних доказів на підтвердже ння факту направлення компет ентними органами, які займаю ться направленням інвалідів для працевлаштування, інвал ідів для працевлаштування на підприємство відповідача, я к і не надано доказів відмови відповідачем в працевлаштув анні інвалідів за їх безпосе реднім зверненням.
Колегія суддів погоджуєть ся з такими висновками суду п ершої інстанції, виходячи з н аступного.
Статтею 18 Закону України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні» вс тановлено, що забезпечення п рав інвалідів на працевлашту вання та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про викон ання роботи вдома, здійснює ться шляхом їх безпосередн ього звернення до підприємс тв, установ, організацій чи до державної служби зайн ятості.
Підбір робочого місця здій снюється переважно на підпри ємстві, де настала інвалідні сть, з урахуванням побажань і нваліда, наявних у нього проф есійних навичок і знань, а так ож рекомендацій медико-соціа льної експертизи.
Підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов'язані виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця, створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально-економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством, надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Відповідно до ст. 19 вищевказ аного закону для підприємств , установ, організацій, у тому числі підприємств, організац ій громадських організацій і нвалідів, фізичних осіб, які в икористовують найману працю , установлюється норматив ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів у розмірі чот ирьох відсотків середньообл ікової чисельності штатних п рацівників облікового склад у за рік, а якщо працює від 8 до 2 5 осіб. - у кількості одного роб очого місця. Підприємства, ус танови, організації, у тому чи слі підприємства, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичні особи, які ви користовують найману працю, самостійно розраховують кіл ькість робочих місць для пра цевлаштування інвалідів від повідно до нормативу, встано вленого частиною першою цієї статті, і забезпечують праце влаштування інвалідів.
Статтею 20 Закону України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні" пере дбачено, що підприємства, уст анови, організації, у тому чис лі підприємства, організації громадських організацій інв алідів, фізичні особи, які вик ористовують найману працю, д е середньооблікова чисельні сть працюючих інвалідів менш а, ніж установлено нормативо м, передбаченим статтею 19 цьог о Закону, щороку сплачують ві дповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалід ів адміністративно-господар ські санкції, сума яких визна чається в розмірі середньої річної заробітної плати на в ідповідному підприємстві, ус танові, організації, у тому чи слі підприємстві, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичної особи, яка в икористовує найману працю, з а кожне робоче місце, признач ене для працевлаштування інв аліда і не зайняте інвалідом .
Аналіз вищевказаних норм з акону дає підстави дійти до в исновку, що на підприємства, у станови, організації, у тому ч ислі підприємства, організац ії громадських організацій і нвалідів, фізичні особи, які в икористовують найману працю покладено обов'язок по перше : виділити та створювати робо чі місця для працевлаштуванн я інвалідів, по друге: надават и державній службі зайнятост і інформацію, необхідну для о рганізації працевлаштуванн я інвалідів, і звітувати Фонд у соціального захисту інвалі дів про зайнятість та працев лаштування інвалідів у поряд ку, встановленому Кабінетом Міністрів України, по третє: я кщо середньооблікова чисель ність працюючих інвалідів ме нша, ніж установлено нормати вом, сплатити відповідним ві дділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністр ативно-господарські санкції .
При цьому обов'язок підприє мства щодо створення робочих місць для інвалідів не супро воджується його обов'язком п ідбирати і працевлаштовуват и інвалідів на створені робо чі місця. Такий обов'язок покл адається на органи працевлаш тування, що перелічені в част ині першій ст. 18 Закону Україн и "Про основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні" .
Як встановлено матеріалам и справи, Сільськогосподарсь ке товариство з обмеженою ві дповідальністю «Світанок» п еребуває на обліку в Полтавс ькому обласному відділенні Ф онду соціального захисту інв алідів, як підприємство, яке в своїй діяльності використов ує найману працю.
Згідно форми 10-ПІ "Звіту про зайнятість та працевлаштува ння інвалідів" за 2010 рік, що над аний відповідачем до Полтавс ького обласного відділення Ф онду соціального захисту інв алідів, середньооблікова чис ельність штатних працівникі в облікового складу підприєм ства у 2010 році становила 88 осіб (а.с. 4).
Відповідно до ст. 19 Закону Ук раїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні», у Сільськогосподарськ ому товаристві з обмеженою в ідповідальністю «Світанок» у 2010 році норматив для працевл аштування інвалідів склав 4 р обочих місця. Фактично, згідн о даних, наданих відповідаче м у звіті, середньооблікова ч исельність інвалідів - штатн их працівників на підприємст ві становить - 1 особа (а.с.4).
Із звітів відповідача, пода них до Лубенського міськрайо нного центру зайнятості, за ф ормою статистичної звітност і №3-ПН, затвердженої наказом Д ержавного комітету статисти ки № 420 від 19.12.05 року, вбачається, що підприємство в 2010 році нале жним чином інформувало центр зайнятості про наявність ві льних робочих місць на підпр иємстві та потребу у направл енні йому центром зайнятості інвалідів для працевлаштува ння (а.с. 103-114).
Центром зайнятості інших і нвалідів для працевлаштуван ня на підприємство відповіда ча не направлялося. Фактів ві дмови підприємства в працевл аштуванні інвалідів, центром зайнятості не зафіксовано (а . с. 116, 118).
Викладене свідчить про вик онання відповідачем вимог що до створення робочих місць в ідповідно до нормативів вста новлених ст. 19 Закону України „Про основи соціальної захищ еності інвалідів" та належне інформування центру зайнято сті про наявність вільних ро бочих місць на його підприєм стві та потребу у направленн і йому центром зайнятості ін валідів для працевлаштуванн я.
Згідно ч. 1 ст. 217 ГК України, го сподарськими санкціями визн аються заходи впливу на прав опорушника у сфері господарю вання, в результаті застосув ання яких для нього настають несприятливіекономічні та/а бо правові наслідки.
Відповідно до ч. 1 ст. 218 ГК Укра їни, підставою господарсько- правової відповідальності у часника господарських відно син є вчинене ним правопоруш ення у сфері господарювання.
Частиною 2 наведеної статті встановлено, зокрема, що учас ник господарських відносин в ідповідає за невиконання або неналежне виконання господа рського зобов'язання чи пору шення правил здійснення госп одарської діяльності, якщо н е доведе, що ним вжито усіх зал ежних від нього заходів для п ропущення господарського пр авопорушення.
Статтею 238 Господарського к одексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської ді яльності до суб'єктів господ арювання можуть бути застосо вані уповноваженими органам и державної влади або органа ми місцевого самоврядування адміністративно-господарсь кі санкції, тобто заходи орга нізаційно-правового або майн ового характеру, спрямовані на припинення правопорушенн я суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Таким чином, адміністратив но-господарські санкції можу ть бути застосовані до учасн ика господарських відносин з а порушення ним правил, встан овлених законодавчими актам и, при наявності в діях суб'єкт у господарювання вини у вчин енні такого порушення та якщ о ним не приймались заходи, сп рямовані на недопущення госп одарського правопорушення.
Колегією суддів встановле но, що відповідачем були вико нані вимоги Закону України "П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні" щод о прийняття заходів для прац евлаштування інвалідів.
Доказів того, що підприємст во не створило робочі місця д ля інвалідів, відмовляло інв алідам у прийнятті на роботу , несвоєчасно надавало держа вній службі зайнятості інфор мацію, необхідну для організ ації працевлаштування інвал ідів, або несвоєчасно звітув ало Фонду соціального захист у інвалідів про зайнятість т а працевлаштування інваліді в у порядку, встановленому Ка бінетом Міністрів України по зивачем не представлено, а то му у суду немає жодних підста в для застосування до відпов ідача адміністративно-госпо дарських санкцій.
Відповідно до ст. 159 Кодексу а дміністративного судочинст ва України судове рішення по винно бути законним і обґрун тованим.
Постанова суду першої інст анції від 23.06.2011 р. відповідає ви могам ст. 159 КАС України, а тому відсутні підстави для її ска сування та задоволення вимог позивача.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 Кодекс у адміністративного судочин ства України, суд апеляційно ї інстанції залишає апеляцій ну скаргу без задоволення, а п останову або ухвалу суду - б ез змін, якщо визнає, що суд пе ршої інстанції правильно вст ановив обставини справи та у хвалив судове рішення з доде ржанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, ко легія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інст анції, вважає, що суд дійшов ви черпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосува в до спірних правовідносин с торін норми процесуального п рава.
Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростову ють.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 197, ч. 1 ст. 20 0, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністратив ного судочинства України, ко легія суддів
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу П олтавського обласного відді лення Фонду соціального захи сту інвалідів залишити без з адоволення.
Постанову Полтавськ ого окружного адміністратив ного суду від 23.06.2011 р. по справі № 2-а-1670/3865/11 за позовом Полт авського обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів до Сільсько господарського товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок»про стягнення адм іністративно-господарських санкцій та пені залишити без змін.
Ухвала набирає закон ної сили через п'ять днів післ я направлення її копії особа м, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхо м подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адмі ністративного суду України п ротягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя < підпис > Курило Л.В.
Судді < підпис >
< підпис > Рєзнікова С.С.
Раль ченко І.М.
< Список > < Текст >
< повний текст > < Дата > < р. >
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2011 |
Оприлюднено | 24.01.2012 |
Номер документу | 20977343 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Рєзнікова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні