КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІ СТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 грудня 2011 року 2а-5562/11/1070
Київський окружний адм іністративний суд у складі: г оловуючого - судді Пан ової Г.В., при секретарі судово го засідання: Петренка В.А.,
за участю представників сторін:
від позивача - Кириченк о В.В.,
від відповідача - Гавр иленко Л.В.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни у м. Білій Церкві Київсь кої області
до Пуб лічного акціонерного товари ства «Трібо»
про стягнення заборгованості,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звер нулось Управління Пенсійног о фонду України у м. Білій Церк ві Київської області з позов ом до Публічного акціонерног о товариства «Трібо» про стя гнення заборгованості по вип латі пільгових пенсій за спи ском № 1 та списком № 2 в сумі 417765,54 грн.
В обґрунтування позовних в имог позивач зазначив, що згі дно з даними особового рахун ку страхувальника у відповід ача утворився борг з відшкод ування фактичних витрат на в иплату та доставку пенсій, пр изначених на пільгових умова х особам, які працювали на під земних роботах, на роботах з о собливо шкідливими і важкими умовами праці за списком № 1 т а списком № 2, за серпень-жовте нь 2011 року. Посилаючись на част ину другу Прикінцевих положе нь Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я» та пункт 6 Інструкції про по рядок обчислення і сплати ст рахувальниками та застрахов аними особами внесків на заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування до Пенсій ного фонду України, затвердж еної постановою Пенсійного ф онду України від 19.12.2003 № 21-1, зареє строваної в Міністерстві юст иції України 16.01.2004 за № 64/8663, позив ач просить суд стягнути суму заборгованості з відповідач а.
Територіальні органи Пенс ійного фонду України в силу з акону здійснюють функції з к онтролю за правильністю, пов нотою нарахування і своєчасн істю сплати страхувальникам и внесків на загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування, а також стягнення за боргованості за страховими в несками, тому позивач зверну вся до суду з позовом про стяг нення з відповідача сум вказ аної заборгованості.
У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав у повному обсяз і, просив суд позов задовольн ити.
Відповідач проти позову за перечував. В обґрунтування з аперечень проти позову відпо відач зазначив, що докази пон есення позивачем фактичних в итрат на виплату і доставку п енсій пенсіонерам відсутні, розрахунок витрат позивачем складено за неповного з' яс ування фактичних обставин, щ о впливають на визначення су м таких витрат, з порушенням в имог чинного законодавства. Тому, на думку позивача, позов є необґрунтованим, безпідст авним і не підлягає задоволе нню.
Так, до розрахунку включено осіб, яким призначено пенсії до 1 січня 2004 року, тобто, до набр ання чинності Законом Україн и від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування». Позивач вважа є, що законодавчі підстави дл я відшкодування фактичних ви трат на виплату і доставку пе нсій на користь таких осіб ві дсутні.
До розрахунку також включе но осіб, які мають статус пост раждалих внаслідок Чорнобил ьської катастрофи, яким зако ном надано певні пільги: вік ї х виходу на пенсію знижено на п' ять років. Витрати, пов' я зані з наданням пільг особам , які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи, в силу закону здійснюються за рахунок державного бюджету і не можуть покладатися на від повідача.
Крім того, відповідач зазна чив, що фактичні витрати на ви плату і доставку пенсій за сп иском № 1 визначено позивачем виходячи не тільки з розміру основної пенсії, призначено ї кожному пенсіонеру, але й з у рахуванням додаткових пенсі й, доплат, надбавок та підвище нь, що здійснюються відповід но до законодавства. На думку відповідача, суми вказаних д оплат, надбавок та підвищень не підлягають відшкодуванню відповідачем, а мають відшко довуватись за рахунок коштів Державного бюджету України.
В частині позовних вимог що до стягнення сум пільгових п енсій, які призначені за спис ком № 2 представником відпові дача було вказано на наявніс ть арифметичної помилки в ро зрахунку боргу, який додано д о позовної заяви, оскільки су ма боргу 417765,54, яку просить стягн ути позивач, включає згідно д аних розрахунку лише суми, що визначені у списку № 1, у свою ч ергу, суми по списку № 2 до розм іру позовних вимог не включе ні.
У судовому засіданні предс тавник відповідача просив су д відмовити в задоволенні по зову.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов задоволен ню не підлягає, з таких підста в.
Публічне акціонерне товар иство «Трібо» є страхувальни ком в системі загальнообов' язкового державного пенсійн ого страхування в Україні, як платник страхових внесків н а загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування пе ребуває на обліку в Управлін ні Пенсійного фонду України у м. Білій Церкві Київської об ласті.
Позивачем на підставі розр ахунків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, пр изначених відповідно до пунк ту «а» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (список № 1), відповідно до част ини другої Прикінцевих полож ень Закону України від 09.07.2003 № 1058 -IV «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня» визначено розмір витрат, які підлягають відшкодуванн ю за рахунок відповідача у зв ' язку з виплатою та доставк ою пенсій:
за серпень 2011 року в сумі 190725,03 г рн., з яких: 185596,47 грн. - витрати н а виплату і доставку пенсій п енсіонерам, які перебувають на обліку в Управлінні Пенсі йного фонду України в м. Білій Церкві Київської області; 5128,56 грн. - витрати Пенсійного фо нду України на виплату і дост авку пенсій пенсіонерам, які перебувають на обліку в інши х територіальних підрозділа х Пенсійного фонду (іногород ні);
за вересень 2011 року в сумі 224953,6 3 грн., з яких: 219381,60 грн. - витрати на виплату і доставку пенсій пе нсіонерам, які перебувають н а обліку в Управлінні Пенсій ного фонду України в м. Білій Ц еркві Київської області; 5572,03 г рн. - витрати Пенсійного фонду України на виплату і доставк у пенсій пенсіонерам, які пер ебувають на обліку в інших те риторіальних підрозділах Пе нсійного фонду (іногородні);
за жовтень 2011 року в сумі 2086,88 г рн. - витрати Пенсійного фонд у України на виплату і достав ку пенсій пенсіонерам, які пе ребувають на обліку в інших т ериторіальних підрозділах П енсійного фонду (іногородні) .
Під час судового розгляду в становлено, що позивачем до р озрахунку витрат на виплату і доставку пенсій включено о сіб, яким пенсії призначено д о 1 січня 2004 року (до набрання чи нності Законом України від 09.0 7.2003 № 1058-IV «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування»); осіб, які мають стату с постраждалих внаслідок Чор нобильської катастрофи, вік виходу на пенсію яких знижен о на п' ять років; розмір витр ат позивачем розраховано з у рахуванням основної пенсії, додаткових пенсій, доплат, на дбавок та підвищень, що здійс нюються відповідно до законо давства.
Крім того, позивачем на підс таві розрахунків фактичних в итрат на виплату і доставку п енсій, призначених згідно з п унктами «б» - «з» статті 13 Зако ну України «Про пенсійне заб езпечення» (список № 2), відпов ідно до частини другої Прикі нцевих положень Закону Украї ни від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування», визначено р озмір витрат, які підлягають відшкодуванню за рахунок ві дповідача у зв' язку з випла тою та доставкою пенсій:
за вересень 2011 року в сумі 6004,60 грн., з яких: 4689,84 грн. - витрати на виплату і доставку пенсій пе нсіонерам, які перебувають н а обліку в Управлінні Пенсій ного фонду України в м. Білій Ц еркві Київської області; 1314,76 г рн. - витрати Пенсійного фонду України на виплату і доставк у пенсій пенсіонерам, які пер ебувають на обліку в інших те риторіальних підрозділах Пе нсійного фонду (іногородні);
за жовтень 2011 року в сумі 829,99 гр н. - витрати Пенсійного фонду України на виплату і доставк у пенсій пенсіонерам, які пер ебувають на обліку в інших те риторіальних підрозділах Пе нсійного фонду (іногородні).
Надаючи правової оцінки ві дносинам, що виникли між пози вачем та відповідачем, суд за значає наступне.
Згідно з частиною другою П рикінцевих положень Закону У країни від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування» покриття ви трат на виплату і доставку пе нсій, що призначені особам, як і працювали або працюють на п ідземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особ ливо важкими умовами праці з а списком № 1 та на інших робот ах із шкідливими і важкими ум овами праці за списком № 2 виро бництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених К абінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення п енсії за віком на пільгових у мовах або за вислугу років, як і відповідно до законодавств а, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умова х або за вислугу років, до запр овадження пенсійного забезп ечення через професійні та к орпоративні фонди, здійснюєт ься в порядку, що діяв до набра ння чинності цим Законом (до 01 .01.2004).
Коло осіб, які мають право н а пенсію на пільгових умовах , визначено статтею 13 Закону У країни від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсі йне забезпечення».
Так, згідно з підпунктом «а» частини першої статті 13 Закон у України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пен сійне забезпечення» мають пр аво на пенсію за віком, незале жно від місця останньої робо ти працівники, зайняті повни й робочий день на підземних р оботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важки ми умовами праці, - за списком № 1 виробництв, робіт, професій , посад і показників, затвердж уваним Кабінетом Міністрів У країни, і за результатами ате стації робочих місць: чолові ки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 ро ків, з них не менше 10 років на за значених роботах; жінки - післ я досягнення 45 років і при ста жі роботи не менше 15 років, з ни х не менше 7 років 6 місяців на з азначених роботах.
До 15.03.2000 згідно з частиною дру гою статті 13 Закону України ві д 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забез печення» (в редакції Закону У країни від 16.05.96 р. N 198/96-ВР) підприє мства та організації з кошті в, призначених на оплату прац і, вносять до Пенсійного фонд у України плату, що покриває в итрати на виплату і доставку пенсій відповідно до пункті в «б» - «з» цієї статті до дося гнення працівником пенсійно го віку, передбаченого статт ею 12 цього Закону, в розмірі 50 п роцентів по пенсіях, признач ених у 1991 році, 60 процентів - у 1992 р оці, 70 процентів - у 1993 році, 80 проц ентів - у 1994 році, 90 процентів - у 19 95 році і 100 процентів - з 1996 року.
У лютому 2000 року частину друг у статті 13 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне з абезпечення» виключено згід но із Законом України від 17.02.2000 № 1461-III. Цим же Законом, внесено з міни до Закону України від 26. 06.1997 № 400/97-ВР «Про збір на обов'язк ове державне пенсійне страху вання», згідно з якими фактич ні витрати на виплату і доста вку пенсій, призначених відп овідно до пунктів «б» - «з» ста тті 13 Закону України «Про пенс ійне забезпечення» до досягн ення працівниками пенсійног о віку, передбаченого статте ю 12 Закону України «Про пенсій не забезпечення», віднесено до об'єкту оподаткування збо ром на обов' язкове державне пенсійне страхування.
До січня 2004 року порядок відш кодування підприємствами фа ктичних витрат Пенсійного фо нду України на виплату і дост авку пенсій, призначених від повідно до пунктів «б» - «з» ст атті 13 Закону України «Про пен сійне забезпечення» до досяг нення працівниками пенсійно го віку, передбаченого статт ею 12 Закону України «Про пенсі йне забезпечення», визначавс я пунктом 3.1 Інструкції про по рядок обчислення і сплати пі дприємствами, установами, ор ганізаціями та громадянами з бору на обов'язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, а також обліку їх на дходження до Пенсійного фонд у України, затвердженої пост ановою правління Пенсійного фонду України від 19.10.2001 за № 16-6, за реєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.11.2001 за № 998/6189.
Щодо осіб, які працювали на роботах з особливо шкідливим и і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та мають п раво на пенсію за віком на піл ьгових умовах відповідно до підпункту «а» частини першої статті 13 Закону України від 05.1 1.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпеч ення», то до набрання чинност і Законом України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування» (тобто, до 01.01.2004) витрати Пенсійн ого фонду України на виплату та доставку пільгових пенсі й цим особам підприємствами не відшкодовувались.
Аналогічна правова позиці я висловлена Вищим адміністр ативним судом України в ухва лі від 04.11.2008, що постановлена за результатами розгляду касац ійної скарги УПФУ в м. Борисла ві Львівської області на пос танову Господарського суду Л ьвівської області від 20.12.2006 та у хвалу Львівського апеляційн ого господарського суду від 27.03.2007 у справі № 2/1492-10/233 за позовом В АТ «Галлак» до УПФУ в м. Бориславі, а також в ухвалі Вищого адміністративного су ду України від 21.05.2008 по справі К -35237/06.
Така ж оцінка положень част ини другої Прикінцевих полож ень Закону України від 09.07.2003 № 1058 -IV оприлюднена Пенсійним фонд ом України в листі від 27.06.2006 № 8215/03 -20.
Це означає, що правові підст ави для відшкодування фактич них витрат на виплату і доста вку пенсій особам, які працюв али на роботах з особливо шкі дливими і особливо важкими у мовами праці за списком № 1, та отримали право на пенсію за в іком на пільгових умовах від повідно до підпункту «а» час тини першої статті 13 Закону Ук раїни від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсій не забезпечення» до 01.01.2004, відсу тні. Таким чином, суми витрат П енсійного фонду на виплату і доставку пенсій вказаним ос обам до розрахунку включені безпідставно і відшкодуванн ю за рахунок відповідача не п ідлягають.
Щодо осіб, які працювали на роботах з особливо шкідливим и і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та отрима ли право на пенсію з 01.01.2004, то, поч инаючи з 01.01.2004 згідно з абзацом п' ятим частини другої Прикі нцевих положень Закону Украї ни від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування» підприємства т а організації з коштів, призн ачених на оплату праці, внося ть до Пенсійного фонду плату , що покриває фактичні витрат и на виплату і доставку пенсі й особам, які були зайняті пов ний робочий день на підземни х роботах, на роботах з особли во шкідливими і особливо важ кими умовами праці за списко м № 1 виробництв, робіт, профес ій, посад і показників, затвер джених Кабінетом Міністрів У країни, крім тих, що були безпо середньо зайняті повний робо чий день на підземних робота х (включаючи особовий склад г ірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, ру ди та інших корисних копалин , на будівництві шахт та рудни ків за списком робіт і профес ій, затвердженим Кабінетом М іністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим З аконом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щ ороку на 10 відсотків до 100-відсо ткового розміру відшкодуван ня фактичних витрат на випла ту і доставку цих пенсій до на буття права на пенсію за віко м відповідно до цього Закону .
Таким чином, починаючи з 01.01.200 4 законом покладено на відпов ідача обов' язок відшкодову вати фактичні витрати на вип лату і доставку пенсій, що вип лачуються на користь вказани х вище осіб, з поступовим збіл ьшенням таких витрат до набу ття особою права на пенсію за віком відповідно до Закону У країни від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування».
Проте, вік, з якого особи наб увають право на пенсію, визна чається не лише Законом Укра їни від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування», але й іншими за конами з питань пенсійного з абезпечення, при тому, що Конс титуція України не встановлю є пріоритету одного закону п еред іншими.
Суд зазначає, що терміни пен сійний вік, вік виходу на пенс ію, вік призначення пенсії, пр аво на пенсію у законодавств і не визначено. Із системного аналізу статей 12, 14 Закону Укра їни від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення», положень ста тті 26 і Прикінцевих положень З акону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування», ста тті 55 Закону України від 28.02.1991 № 7 96-XII «Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи» вбачається, що в сі зазначені терміни стосуют ься однієї певної дати, із нас танням якої законодавство по в' язує настання передбачен их наслідків - право особи н а отримання пенсії за віком. П ри чому, дата набуття особою п рава на отримання пенсії виз начається в кожному випадку окремо по відношенню до кожн ої особи.
Відповідно до статті 55 Зако ну України від 28.02.1991 № 796-XII «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи» особам, які працювали аб о проживали на територіях ра діоактивного забруднення, пе нсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановлен ого для одержання державних пенсій в залежності від кате горії особи. Призначення та в иплата пенсій цим категоріям провадиться відповідно до З акону України «Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування» і цього Закону .
Так, особи, які постійно про живали або постійно проживаю ть чи постійно працювали або постійно працюють у зоні пос иленого радіологічного конт ролю (постраждалі від Чорноб ильської катастрофи 4 катего рії) з урахуванням положень с татті 55 Закону України від 28.02.199 1 № 796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи», набувають пр аво на пенсію: чоловіки - в 55 рок ів; жінки - в 50 років.
При цьому, згідно із статтею 63 Закону України від 28.02.1991 № 796-XII «П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи» фінансування витра т, пов'язаних з реалізацією ць ого Закону, здійснюється за р ахунок коштів державного бюд жету, коштів, які враховуютьс я при визначенні міжбюджетни х трансфертів, та інших джере л, не заборонених законодавс твом.
Це означає, що фінансування витрат Пенсійного фонду Укр аїни на виплату і доставку пе нсій, призначених на пільгов их умовах, на користь осіб, яки м пенсійний вік знижено як по страждалим внаслідок Чорноб ильської катастрофи, у зв' я зку з таким зниженням має зді йснюватись за рахунок коштів державного бюджету. Включен ня Пенсійним фондом таких ви трат до розрахунку з метою їх відшкодування за рахунок ві дповідача, є неправомірним і безпідставним.
Крім того, згідно з частиною шостою Прикінцевих положень Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «П ро загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування» до прийняття відповідного зако ну до пенсій, передбачених ци м Законом, установлюються на дбавки та здійснюється їх пі двищення згідно із Законом У країни «Про пенсійне забезпе чення». Зазначені надбавки т а підвищення встановлюються в розмірах, що фактично випла чувалися на день набрання чи нності цим Законом з наступн ою індексацією відповідно до законодавства про індексаці ю грошових доходів населення . Виплата їх здійснюється за р ахунок коштів Державного бюд жету України.
Відповідно до пункту 6.6 Інст рукції про порядок обчисленн я і сплати страхувальниками та застрахованими особами вн есків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня до Пенсійного фонду Украї ни, затвердженої постановою Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1, зареєстрованої в Міні стерстві юстиції України 16.01.200 4 за № 64/8663, додаткові пенсії, дод аткові витрати на виплату пі двищеного розміру пенсії від повідно до статті 8 Закону Укр аїни «Про підвищення престиж ності шахтарської праці», до плати, надбавки та підвищенн я призначені відповідно до з аконодавства України, не вкл ючаються до розміру фактични х витрат на виплату та достав ку пільгових пенсій, що підля гають відшкодуванню.
Це означає, що на страхуваль ників, законом покладено обо в' язок здійснювати відшкод ування фактичних витрат на в иплату і доставку сум основн ої пенсії. Відшкодування вит рат на виплату і доставку дод аткових пенсій, доплат, надба вок та підвищень, призначени х відповідно до законодавств а України понад розмір основ ної пенсії, не можуть поклада тися на страхувальників, тим більше, що джерелом таких вип лат закон визначив Державний бюджет України.
Аналогічна правова позиці я висловлена Вищим адміністр ативним судом України в ухва лі від 22.11.2011 ( № к-12669/11, № к-14374/11) у справ і за позовом прокурора м. Біла Церква Київської області в і нтересах Управління Пенсійн ого фонду України у м. Біла Цер ква Київської області до ВАТ «Трібо» про стягнення забор гованості по відшкодуванню ф актичних витрат на виплату т а доставку пенсій, призначен их на пільгових умовах.
Таким чином, включення до ро зрахунку витрат на виплату д одаткових пенсій, доплат, над бавок та підвищень з метою їх відшкодування за рахунок ві дповідача, є неправомірним т а безпідставним.
Відповідно до статті 19 Конс титуції України органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування, їх посадо ві особи зобов'язані діяти ли ше на підставі, в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною третьою с татті 4 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння» виключно законами про п енсійне забезпечення визнач аються види пенсійного забез печення, джерела формування коштів, що спрямовуються на п енсійне забезпечення, умови, норми та порядок пенсійного забезпечення.
Як вже зазначалось судом, пі дстави для відшкодування фак тичних витрат на виплату і до ставку пенсій, призначених н а пільгових умовах, встановл ено частиною другою Прикінце вих положень Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування».
Відповідно до пунктів 6.4 та 6. 5 Інструкції про порядок обчи слення і сплати страхувальни ками та застрахованими особа ми внесків на загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування до Пенсійного фонду України, затвердженої постан овою Пенсійного фонду Україн и від 19.12.2003 № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції Україн и 16.01.2004 за № 64/8663, розмір сум до відш кодування на поточний рік ви значається відділами надход ження доходів органів Пенсій ного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витра т на виплату та доставку піль гових пенсій, призначених ві дповідно до частини 2 Прикінц евих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаю ться підприємствам до 20-го січ ня поточного року та протяго м 10 днів з новопризначених (пе рерахованих) пенсій. Розраху нки складаються на підставі відомостей відділів з призна чення пенсій органів Пенсійн ого фонду України, які подают ься згідно з додатком 8 до 1 січ ня поточного року та протяго м 10 днів з дня прийняття рішен ня про призначення нової пен сії.
Проте, у частині другій Прик інцевих положень Закону Укра їни від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування» покриття витра т на виплату і доставку пенсі й використовується термін «п окриття витрат на виплату і д оставку», «фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам».
Це також вбачається із зміс ту пункту 6.8 вказаної Інструкц ії, згідно з яким підприємств а щомісяця до 25-го числа внося ть до Пенсійного фонду зазна чену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на вип лату та доставку пенсій, приз начених на пільгових умовах.
Це означає, що витрати Пенсі йного фонду на виплату і дост авку пенсій мають бути факти чними, тобто такими, що були ре ально понесені, адже за своїм економічним змістом відшкод ування фактичних витрат на в иплату і доставку пенсій не в ідноситься до податків чи зб орів, які сплачуються усіма с уб' єктами, в рівній мірі в за лежності від результатів еко номічної діяльності та за ст авками, встановленими законо м.
Суд також звертає увагу на т е, що витрати Пенсійного фонд у складаються з витрат на без посередню виплату пенсій та витрат на доставку цих пенсі й, і що відповідно до Закону ві дшкодуванню підлягають лише фактичні витрати.
Доставка пенсій здійснюєт ься Пенсійним фондом України через банківську систему аб о через мережу відділень Укр аїнського державного підпри ємства поштового зв' язку «У крпошта».
Згідно з пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 № 1596 «Про захо ди щодо виконання статті 3 Ука зу Президента України від 4 ли пня 1998 року № 734» операції з відк риття поточних рахунків, зар ахування і виплати пенсій та грошової допомоги з них (у том у числі з доставкою додому) зд ійснюються уповноваженими б анками безоплатно.
Тобто, у разі доставки пенсі й пенсіонерам на їх пенсійні рахунки через банківську си стему Пенсійний фонд жодних витрат не несе.
Згідно з наказом Міністерс тва транспорту та зв' язку У країни від 19.09.2007 № 828, зареєстрова ного в Міністерстві юстиції України 25.09.2007 за № 1090/14357, тарифи на оплату послуг, пов'язаних з ви платою і доставкою державних пенсій та грошової допомоги , застосовуються підприємств ами (операторами) поштового з в'язку, що надають ці послуги, встановлено в таких розмірах , у відсотках від суми: у місті - 0,8 %, у селі (с.м.т.) - 1,95 %.
Розрахунки фактичних витр ат на виплату та доставку пен сій, що складені позивачем зг ідно з додатком 7 до пункту 6.4 Ін струкції про порядок обчисле ння і сплати страхувальникам и та застрахованими особами внесків на загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання до Пенсійного фонду Укр аїни, не містять інформації п ро витрати Пенсійного фонду на виплату пенсії (розмір осн овної пенсії та інших витрат - додаткової пенсії, доплат, н адбавок чи підвищень, призна чених відповідно до законода вства України), а також про вит рати на доставку таких пенсі й. Крім того, такі розрахунки н е можуть вважатися доказами понесення фактичних витрат.
За таких обставин страхува льник, який не тільки сплачує страхові внески до солідарн ої системи загальнообов' яз кового пенсійного страхуван ня, але й на якого законом покл адено тягар додатково компен сувати фактичні витрати суб' єкта владних повноважень (Пе нсійного фонду) на виплату і д оставку пенсій, враховуючи т у обставину, що компенсація т аких витрат повинна здійснюв атись з різних джерел в залеж ності від виду пенсійних вип лат (за певних обставин з держ авного бюджету), повинен мати інформацію про обґрунтовані сть і розмір таких витрат.
Згідно із статтею 11 Кодексу адміністративного судочинс тва України розгляд і виріше ння справ в адміністративних судах здійснюються на засад ах змагальності сторін та св ободи в наданні ними суду сво їх доказів і доведенні перед судом їх переконливості.
Під час судового розгляду п озивачем не доведено належни ми та достатніми доказами ро зміру та складу фактичних ви трат органу Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсі й, а також правомірності їх на рахування, тому підстав для с тягнення коштів по відшкодув анню фактичних витрат на вип лату та доставку пенсій, приз начених на пільгових умовах за списком № 1 з відповідача ві дсутні.
Щодо стягнення витрат на ви плату та доставку пенсій за с писком № 2, суд зазначає наступ не.
Як вже вказувалось судом та вбачається із розрахунку бо ргу, який додано до позовної з аяви (а.с.-7), позивач визначає су му до сплати по виплаті та дос тавці пільгових пенсій за сп иском № 1 за серпень-вересень 2 011 року 404978,07 грн. - витрати на випл ату і доставку пенсій пенсіо нерам, які перебувають на обл іку в Управлінні Пенсійного фонду України в м. Білій Церкв і Київської області та за сер пень - жовтень 2011 року 12787,47 грн. - ви трати Пенсійного фонду Украї ни на виплату і доставку пенс ій пенсіонерам, які перебува ють на обліку в інших територ іальних підрозділах Пенсійн ого фонду (іногородні). При цьо му, в сумі дані цифри складают ь 417765,54 грн., тобто суму позову.
У свою чергу, у графі «списо к № 2» розрахунку позивач вказ ує, що сума до сплати за вересе нь складає 4689,84 грн. - витрати на виплату і доставку пенсій пе нсіонерам, які перебувають н а обліку в Управлінні Пенсій ного фонду України в м. Білій Церкві Київської обл асті та за серпень-вересень 201 1 року - 2144,75 грн., в сумі 6834,59 грн. О тже, згідно даного розрахунк у в сумі цифри за списком № 1 та списком № 2 мають складати 424600, 13 грн., що не відповідає сумі по зову.
У графі «борг» розрахунку п озивач зазначає наступні циф ри: за серпень 2011 року по списку №1 та № 2 - 190725,03 грн., за вересень 2 011 року по списку № 1 та списку № 2 - 230958,23 грн. та за жовтень 2011 рок у по списку № 1 та № 2 - 2 916,87 грн. В сумі дані цифри складають 424600,1 3 грн., що також не відповідає с умі, яку просить стягнути поз ивач з відповідача.
Враховуючи викладене, суд з апропонував позивачу надати відповідні пояснення щодо р озбіжностей у розрахунку, а т акож уточнити позовні вимоги . Проте, позивач пояснень з при воду арифметичних помилок не надав та просив суд стягнути з відповідача заборгованіст ь у сумі, що зазначена у позовн ій заяві.
Таким чином, судом встановл ено, що розрахунок боргу на ви плату та доставку пільгових пенсій складено позивачем не вірно, з арифметичними помил ками. Вказані недоліки не бул и усунуті позивачем під час с удового розгляду.
Відповідно до статті 71 Коде ксу адміністративного судоч инства України кожна сторона повинна довести ті обставин и, на яких ґрунтуються її вимо ги та заперечення.
Позивачем не доведено суду правильність складання розр ахунку покладеного в основу позовних вимог.
З огляду на те, що суд під час здійснення правосуддя надає правову оцінку рішенням (дія м) суб' єкта владних повнова жень та не може підміняти цьо го суб' єкта в реалізації ни м його компетенції, зокрема, щ одо визначення витрат на вип лату і доставку пільгових пе нсій, позовні вимоги в цій час тині задоволенню також не пі длягають.
Відповідно до частини перш ої статті 94 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и, якщо судове рішення ухвале не на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноваже нь, суд присуджує всі здійсне ні нею документально підтвер джені судові витрати з Держа вного бюджету України (або ві дповідного місцевого бюджет у, якщо іншою стороною був орг ан місцевого самоврядування , його посадова чи службова ос оба). Доказів понесення яких-н ебудь судових витрат відпові дач суду не надав, вимог про їх відшкодування не заявляв.
Таким чином, судові витрати присудженню на користь відп овідача з Державного бюджету України не підлягають.
Керуючись статтями 11, 14, 69, 70 , 71, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністрати вного судочинства України, с уд
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адмініс тративного позову, - відмовит и.
Постанова набирає зак онної сили в порядку, встанов леному статтею 254 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Апеляційна скарга на поста нову суду подається до Київс ького апеляційного адмініст ративного суду через Київськ ий окружний адміністративни й суд.
Згідно з частиною другою с татті 186 Кодексу адміністрати вного судочинства України ап еляційна скарга на постанову суду першої інстанції подає ться протягом десяти днів з д ня її проголошення, а у разі пр оголошення лише вступної та резолютивної частини постан ови або прийняття постанови у письмовому провадженні, - пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.
Суддя Панова Г. В.
Дата виготовлення та підписання повного тексту п останови - 30 грудня 2011 року.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2011 |
Оприлюднено | 30.01.2012 |
Номер документу | 21075073 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні