Копія
Справа № 2270/13821/11
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2011 року
м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі:
головуючого-судді
Фелонюк Д.Л.
при секретарі
Гуцулу С.І.
за участі:
представників позивача - Вознюк С.П. керівник, ОСОБА_4 за дорученням №267 від 13.12.2011 року
представника відповідача - ОСОБА_5 за довіреність від 09.02.2011р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Підприємства "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради до Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Хмельницькій області про зобов'язання вчинити певні дії, -
У судовому засіданні проголошено вступну і резолютивну частини постанови згідно ст. 160 КАС України
В С Т А Н О В И В:
Підприємство "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради звернулось в суд з позовом до Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Хмельницькій області про зобов'язання внести зміни до дозволу на спеціальне водокористування №002025 від 31.10.2008 року, а саме в додаток №1 зазначивши при цьому, що категорія водокористування водного об'єкта - господарсько-побутова (комунально-побутова).
В обгрунтування позовних вимог зазначає, що Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Хмельницькій області відповідно до поданих позивачем документів було видано дозвіл на спеціальне водокористування №002025 від 31.10.2008 року, але у додатку №1 до вказаного дозволу, а саме у гранично-допустимому скиді речовин (ГДС), які поступають у водний об'єкт із зворотними водами установи невірно зазначено місце скиду – за межами населеного пункту та категорію водокористування водного об'єкт – рибогосподарська 2-ї категорії.
Зазначає, що у відповідності до п.7 Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 року №465 (далі - Правила), нормування якості води водного об'єкта здійснюється шляхом встановлення сукупності допустимих значень показників її складу та властивостей, у межах яких забезпечуються безпечні умови водокористування і які встановлюються для води, що використовується для задоволення питних, господарсько-побутових і рекреаційних потреб, а також потреб рибного господарства. На ділянках водних об'єктів, які знаходяться в межах населених пунктів, незалежно від цілей водокористування нормативи встановлюються як для води, що використовується для задоволення господарсько-побутових потреб.
Звертує увагу на те, що оскільки скид зворотних вод у водний об'єкт позивачем здійснюється у межах населеного пунтку смт.Віньківці, не можливе застосування величини затвердженої допустимої концентрації, яка встановлена у відповідності до Узагальненого переліку гранично допустимих концентрацій шкідливих речовин для води рибогосподарських водойм.
Вказує на те, що з метою врегулювання таких розбіжностей позивач звернувся до відповідача з листом про внесення змін до дозволу на спеціальне водокористування №002035 від 31.10.2008 року, а саме в додаток №1 зазначивши при цьому, місце скиду – в межах населеного пункту смт.Віньківці та категорія водокористування водного об'єкта - господарсько-побутова (комунально-побутова), на який отримав відмову.
Представники позивача в судовому засіданні позов підтримали та підтвердили обставини на які посилаються у позовній заяві, просять суд задоволити позовні вимоги в повному обсязі.
Повноважний представник відповідача проти позову заперечує. Вказує, що у відповідності до Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №116 від 15.12.1994 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.12.1994 року за №313/523 "Про затвердження Інструкції про порядок розробки та затвердження гранично допустимих скидів (ГДС) речовин у водні об'єкти із зворотними водами" до комунально-побутового використання належить використання водних об'єктів для купання, заняття спортом і відпочинку населення, вимоги до якості води, встановлені для комунально-побутового водокористування, поширюються на водні об'єкти або їх ділянки, які знаходяться в межах населених пунктів. До рибогосподарських водних об'єктів належать водотоки, водойми або їх окремі ділянки, що використовуються (можуть використовуватись) для промислового добування риби та інших об'єктів водного промислу або мають значення для відтворення їх запасів. Види та категорії водокористування на водних об'єктах встановлюються за поданням органів Держрибгоспрому України та МОЗ України.
Перелік промислових ділянок рибогосподарських водних об'єктів (їх частин) визначається Кабінетом Міністрів України. Так, згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 22.05.1996 року №552 "Про перелік промислових ділянок рибогосподарських водних об'єктів (їх частин)" до таких ділянок відносяться басейн р.Дністер з водосховищами та лиманами (р.Калюс відноситься до басейну р.Дністер).
Вказує на те, що на підставі поданих КП «Комунальник» документів, а також вищеперерахованих нормативно-правових актів, Держуправлінням видано дозвіл на спеціальне водокористування №002025 від 31.10.2008 року (строк дії якого закінчився 31.10.2011 року).
Заслухавши представників позивача, представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку і сукупності, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити в повному обсязі з наступних підстав.
Суд встановив, що Підприємство "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради як суб'єкт підприємницької діяльності - юридична особа зареєстроване 26.11.2003 року Віньковецькою районною державною адміністрацією Хмельницької області (код ЄДРПОУ - 32481423), що підтверджується довідкою відділу статистики у Віньковецькому районі Головного управління статистики у Хмельницькій області серії АБ №148945 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ).
Видами діяльності підприємства за КВЕД є: збирання, очищення та розподілення води (41.00.0); водопровідні, каналізаційні та протипожежні роботи (45.33.2); технічне обслуговування та ремонт автомобілів (50.20.0); діяльність автомобільного вантажного транспорту (60.24.0); здавання в оренду власного нерухомого майна (70.20.0); прибирання сміття, боротьба з забрудненням та подібні види діяльності (90.03.0).
Відповідно до ліцензії серії АВ №146999 виданої Хмельницькою обласною державною адміністрацією відповідно до рішення №28 позивач здійснює централізоване водопостачання та водовідведення, строк дії ліцензії з 12.07.2007р. по 12.07.2012р..
31.10.2008 року позивачем було отримано дозвіл на спеціальне водокористування №002025, який видано Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Хмельницькій області.
Питання спеціального водокористування регулюються Водним кодексом України (далі-ВКУ).
Відповідно до ст.3 Водного кодексу України (дала - ВКУ) передбачено, що усі води (водні об'єкти) на території України становлять її водний фонд.
Згідно частині 1 ст.42 ВКУ водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства.
Згідно ст.46 ВКУ, водокористування може бути двох видів - загальне та спеціальне.
Статтею 48 ВКУ визначено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.
Згідно п.9 ст.44 ВКУ водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Нормами статті 49 ВКУ встановлено, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.
Дозвіл на спеціальне водокористування видається: державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів загальнодержавного значення; Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими Радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища - у разі використання води водних об'єктів місцевого значення.
Видача дозволу на спеціальне водокористування здійснюється за клопотанням водокористувача з обґрунтуванням потреби у воді, погодженим з державними органами водного господарства, - в разі використання поверхневих вод, державними органами геології - в разі використання підземних вод та державними органами охорони здоров'я - в разі використання водних об'єктів, віднесених до категорії лікувальних.
Згідно Дозволу №002025 позивач є водокористувачем підземних вод для господарсько-побутових потреб населення за рахунок експлуатації одного капт.колодязя,однієї водозабірної свердловини (2 інші перебувають в резерві) розташованих на території смт.Віньківці Хмельницької області.
Відповідно до ст.49 ВКУ видача зазначеного дозволу на спеціальне водокористування погоджено Подільською гідрогеологічною партією (державний орган геології на території Хмельницької та Вінницької областей) – погодження спеціального водокористування №228 від 17.08.2006 року. (терміном дії з 17.08.2006р. по 17.08.2009р.).
Відповідно до ст.50 ВКУ строки спеціального водокористування встановлюються органами, які видали дозвіл на спеціальне водокористування. Спеціальне водокористування може бути короткостроковим (до трьох років) або довгостроковим (від трьох до двадцяти п'яти років). У разі необхідності строк спеціального водокористування може бути продовжено на період, що не перевищує відповідно короткострокового або довгострокового водокористування. Продовження строків спеціального водокористування за клопотанням заінтересованих водокористувачів здійснюється державними органами, що видали дозвіл на спеціальне водокористування.
Суд враховує, що Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища у Хмельницькій області позивачу видано дозвіл на спеціальне водокористування №002025 від 31.10.2008 року строком дії до 31.10.2011 року. На момент звернення позивача до суду з позовом (08.11.2011 року) про внесення змін до дозволу на спеціальне водокористування №002025 від 31.10.2008 року, а саме в додаток №1, строк дії дозволу закінчився.
Відповідно до п.7 Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 року №465 нормування якості води водного об'єкта здійснюється шляхом встановлення сукупності допустимих значень показників її складу та властивостей, у межах яких забезпечуються безпечні умови водокористування і які встановлюються для води, що використовується для задоволення питних, господарсько-побутових і рекреаційних потреб,а також потреб рибного господарства.
На ділянках водних об'єктів, які знаходяться в межах населених пунктів, незалежно від цілей водокористування нормативи встановлюються як для води, що використовується для задоволення господарсько-побутових потреб.
Відповідно до п.1.1 Інструкції про порядок розробки та затвердження гранично допустимих скидів (ГДС) речовин у водні об'єкти із зворотними водами затв. Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №116 від 15.12.1994р. та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.12.1994р. за №313/523 (далі-Інструкція) норми якості води являють собою сукупність встановлених допустимих значень показників складу і властивостей води водних об'єктів, в межах яких надійно відвертається шкода здоров'ю населення, забезпечуються нормальні умови водокористування і екологічне благополуччя водного об'єкта.
Згідно п.1.2. Інструкції норми якості води в поверхневих та морських водних об'єктах встановлюються для господарсько-питного, комунально-побутового і рибогосподарського видів водокористування. До господарсько-питного водокористування належить використання водних об'єктів як джерел господарсько-питного водопостачання, а також для водопостачання підприємств харчової промисловості. До комунально-побутового водокористування належить використання водних об'єктів для купання, заняття спортом і відпочинку населення; вимоги до якості води, встановлені для комунально-побутового водокористування, поширюються на водні об'єкти або їх ділянки, які знаходяться в межах населених пунктів. До рибогосподарських водних об'єктів (відповідно належать водотоки, водойми або їх окремі ділянки, що використовуються (можуть використовуватись) для промислового добування риби та інших об'єктів водного промислу або мають значення для відтворення їх запасів. Вони підрозділяються на 3 категорії.
До вищої категорії належать ділянки водних об'єктів в місцях розташування нерестилищ, зимувальних ям і масового нагулу особливо цінних видів риб, мешкання промислових водних ссавців, а також охоронних зонах господарств будь-якого типу для штучного розведення та вирощування цінних видів риб, водних тварин і рослин.
До першої категорії належать водні об'єкти, які використовуються для збереження і відтворювання цінних видів риб, що мають високу чутливість до вмісту кисню.
До другої категорії належать водні об'єкти, що використовуються для інших рибогосподарських потреб.
Види та категорії водокористування на водних об'єктах встановлюються за поданням органів Держрибгосппрому України та МОЗ України.
Статтею 26 Закону України “Про тваринний світ” визначено, що до рибогосподарських водних об'єктів належать усі поверхневі, територіальні і внутрішні морські води, які використовуються (можуть використовуватися) для промислового добування, вирощування чи розведення риби та інших об'єктів водного промислу або мають значення для природного відтворення їх запасів, а також виключна (морська) економічна зона та акваторія у межах континентального шельфу України.
Із загальної кількості річок Хмельницької області (3733) до вищої категорії з наявністю нерестилищ, зимувальних ям і масового нагулу особливо цінних видів риб належать ділянки р.Південний Буг (140 м у межах області), р.Дністер (150 км у межах області); до першої категорії річок, які використовуються для збереження і відтворення цінних видів риб, що мають високу чутливість до вмісту кисню, належать р.Збруч (247 км у межах області), р.Случ (119 км у межах області), р.Горинь (150 км у межах області); до другої категорії належать інші малі річки області, що використовуються для інших рибогосподарських потреб, що підтверджується листом Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Хмельницькій області від 25.10.2011 року №1-5-5/5360.
Перелік промислових ділянок рибогосподарських водних об'єктів (їх частин) визначається Кабінетом Міністрів України. Зокрема, р.Калюс відноситься до басейну р.Дністер, яка, в свою чергу разом з лиманами та водосховищами, згідно Переліку промислових ділянок рибогосподарських водних об'єктів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.1996 року №552 відноситься до рибогосподарських водних об'єктів.
Отже, враховуючи вищевикладене, категорія водокористування, а саме з рибогосподарської на комунально-побутову, не може бути змінена.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Завданням адміністративного судочинства, згідно ч.1 ст.2 КАС України, є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Разом з тим, відповідно до ст.ст. 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об‘єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідачем правомірно, на підставі поданих позивачем документів, відповідно до вищезазначених нормативно-правових актів визначено категорію водного об'єкта (рибогосподарська) при видачі дозволу на спеціальне водокористування позивачу. Крім того судом враховується, що строк дії дозволу позивача на спеціальне водокористування закінчився 31.10.2011 року, а тому немає підстав для внесення змін до нього взагалі. Відповідно у задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись ст.ст. 6, 7, 8, 9, 11, 14, 71, 86, 104, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд –
П О С Т А Н О В И В:
В адміністративному позові Підприємства "Комунальник" комунальної власності Віньковецької селищної ради до Державного управління охорони навколишнього природного середовища у Хмельницькій області про зобов'язання внести зміни до дозволу на спеціальне водокористування №002025 від 31.10.2008р., а саме в додаток №1 зазначивши при цьому, категорія водокористування водного об'єкта - господарсько-побутова (комунально-побутова) - відмовити.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 16 грудня 2011 року
< чи набрала законної сили >
Суддя
/підпис/
< Суддя >
"Згідно з оригіналом" Суддя
Д.Л. Фелонюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2011 |
Оприлюднено | 31.01.2012 |
Номер документу | 21081563 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Фелонюк Д.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні