ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИ ВНИЙ СУД міста КИЄВА
01001, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
Іменем України
м. Київ
30 листопада 2010 року 13:50 год. № 2а-12383/10/2670
Окружний адміністратив ний суд міста Києва у складі с удді Костенка Д.А.,
при секретарі судового з асідання Тимкович І.О.,
за участю представника поз ивача - Дроздова Д.В.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за позовом Товариства з обмежен ою відповідальністю "Буд-Рит ейл 2" (далі - ТОВ "Буд-Ритейл 2" ) до Державної податкової інс -пекції у Франківському райо ні м. Львова (далі - ДПІ) про в изнання протиправним та скас ування податкового повідомл ення-рішення, визнання проти правними дій,
в с т а н о в и в:
У червні 2010 року ТОВ "Буд -Ритейл 2" звернулося до Львів ського окружного адмі-ністра тивного суду з позовом, у яком у просив визнати протиправни м і скасувати податкове пові домлення-рішення ДПІ від 19 бер езня 2010 року № 0001031540/0, яким визнач ено суму податкового зобов'я зання із земельного податку у розмірі 6947,87 грн. (у т.ч.: 6617,02 грн. - основного платежу, 330,85 грн. - штрафних санкцій).
Ухвалою Львівського окру жного адміністративного суд у від 13 серпня 2010 року (а.с. 52, 53) спр аву передано для розгляду до Окружного адміністративног о суду міста Києва.
З урахуванням заяви, яка над ійшла до суду 8 жовтня 2010 року (а .с. 94-96), позивач просить також в изнати протиправними дії ДПІ щодо нарахування пені у розм ірі 120,04 грн.
Позов обґрунтований тим, що правочин щодо придбання зем ельної ділянки зареєстрован ий 1 грудня 2009 року, тому донара хування податкового зобов'яз ання, нараху-вання штрафу і пе ні по земельному податку за п еріод, коли право власності н а земельну ділянку не було за реєстровано (з 10 по 30 листопада 2009 року), є неправомірним.
Відповідач заперечив прот и позову (а.с. 34) з тих підстав, що державна реєстрація пра-воч инів проводиться шляхом внес ення нотаріусом запису до Де ржавного реєстру правочинів одночасно з його нотаріальн им посвідченням, тому право в ласності на земельну ділянку позивач набув саме 10 листопад а 2009 року, оскільки в цей день п равочин був посвідчений нота ріусом та зареєстрований за № 4414 в Державному реєстрі прав очинів.
Під час розгляду справи пре дставник позивача підтримав вимоги, посилаючись на обста вини, зазначені у позові.
Відповідач додаткових зап еречень і доказів не надав; яв ку представників не забезпе- чив, заява про розгляд справи за його відсутності до суду н е надходила, причин неприбут тя до суду не повідомив. Згідн о із ч. 4 ст. 128 КАС справа розглян ута за відсутності відповіда ча.
Заслухавши пояснення пред ставника позивач, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення ад міністративного позову, вихо дячи з такого.
Судом встановлено, що згідн о із договором купівлі-прода жу земельної ділянки від 10 ли стопада 2009 року (а.с. 18-21) ТОВ "Буд-Р итейл 2" (Покупець) придбало в К омпанії обмеженої акціями "Д К Арден плс" (Продавець) у влас ність земельну ділянку площе ю 1,7338 га кадастровий № 4610136900:09:002:0064 дл я обслуговування торгового ц ентру у м. Львові по вул. Княги ні Ольги, 120.
Вказана земельна ділянка н алежала Продавцю на праві пр иватної власності згідно дер -жавного акта на право власно сті на земельну ділянку сері ї ЯИ № 832087, виданого 6 листо-пада 2009 року Управлінням Держкомз ему у м. Львові та зареєстрова ного в книзі записів реєстра ції державних актів на право власності на землю та на прав о постійного користування зе млею, договорів оренди землі 9 листопада 2009 року за № 02:09:471:00006 кн .02-2 (а.с. 16).
Відповідно до п. 8.1 цього дого вору право власності на земе льну ділянку у Покупця виник ає з моменту державної реєст рації цього права.
10 листопада 2009 року зазначен ий договір посвідчений прива тним нотаріусом Львів-ського міського нотаріального окру гу ОСОБА_2 й у відповіднос ті до ст. 210 Цивільного кодексу України зареєстрований в ре єстрі за № 4414, про що свідчить з апис у договорі та витяг з Дер жавного реєстру правочинів в ід 10 листопада 2009 року № 7936291 (а.с. 110 ).
На державному акті (план меж земельної ділянки), який є дод атком до договору (п. 8.1), приват ним нотаріусом, який посвідч ив правочин, зроблено відміт ку про відчуження земельної ділянки на підставі договору купівлі-продажу земельної д ілянки від 10 листопада 2009 року , за реєстровим № 4414, а також є ві дмітка Управління Держкомзе му у м. Львові про реєстрацію в Поземельній книзі 1 грудня 2009 р оку за реєстровим № 471090020064001.
Із лютого 2010 року зазначена з емельна ділянка не належить на праві власності ТОВ "Буд-Ри тейл 2", що підтверджується до говором від 3 лютого 2010 року про розірвання договору купівлі -продажу земельної ділянки в ід 10 листопада 2010 року за реєст ровим № 4414, актом приймання-пер едачі земельної ділянки від 3 лютого 2010 року, відповідними в ідмітками на державному акті та первісному договорі (а.с. 73-7 9).
У лютому 2010 року ДПІ проведен о камеральну перевірку подат кової декларації ТОВ "Буд-Рит ейл 2" щодо повноти нарахуванн я земельного податку у 2009 році про що складено Акт від 25 люто го 2010 року № 572/15-3/35756615 (а.с. 11-13).
Перевіркою встановлено, що у порушення ст. 2, 14 Закону Укра їни від 3 липня 1992 року № 2535-ХІІ "П ро плату за землю" ТОВ "Буд-Рит ейл 2" проведено нарахування з емель-ного податку з 1 грудня по 31 грудня 2009 року, у той час як необхідно було нараховувати з 10 листопада 2009 року, що призве ло до заниження податкового зобов'язання на 6617,02 грн.
Висновки перевірки ґрунту ється на тому, що згідно із дог овором купівлі-продажу земел ьної ділянки від 10 листопада 2 009 року ТОВ "Буд-Ритейл 2" набуло право користу-вання власною земельною ділянкою з 10 листоп ада 2009 року, що підтверджено за писом приватного нотаріуса у державному акті на право вла сності на земельну ділянку № 832087 від 9 листопада 2009 року, тому є платником в бюджет земельн ого податку.
На підставі Акта від 25 лютог о 2010 року № 572/15-3/35756615 та згідно із пп . "в" пп. 4.2.2 п. 4.2. ст. 4, пп. 17.1.4 п. 17.1 ст. 17 За кону України від 21 грудня 2000 ро ку № 2181-ІІІ "Про порядок погаше ння зобов'язань платників по датків перед бюджетами та де ржавними цільовими фондами" ДПІ прийняла податкове повід омлення-рішення від 19 березня 2010 року № 0001031540/0, яким визначено с уму податкового зобов'язання із земельного податку у розм ірі 6947,87 грн. (у т.ч.: 6617,02 грн. - осно вний платіж, 330,85 грн. - штраф) (а .с. 15).
Позивач звернувся до ДПІ із скаргою від 1 квітня 2010 року № 01 /04-10 на зазначене рішення (а.с. 23-26) , яка рішенням ДПІ від 15 квітня 2010 року № 7055/10/25-005/125 (а.с. 27, 28) залишена без розгляду у зв'язку з поруш енням порядку її подання.
ДПІ було нараховано позива чу пеню у розмірі 120,04 грн. за нес воєчасну сплату земельного п одатку, донарахованого за ос каржуваним податковим повід омленням-рішенням, яка була п огашена, що підтверджується актом звірки від 13 липня 2010 рок у (а.с. 66, 97).
Також у справі містяться ко пія податкового розрахунку з емельного податку (уточню-юч ого) за 2010 рік з відміткою подат кового органу про прийняття (а.с. 84-86) та копії платіжних дору чень від 27 січня 2010 року № 187 на су му 9452,88 грн., від 24 лютого 2010 року № 201 на суму 10010,60 грн., від 1 березня 20 10 року № 204 на суму 2,24 грн. від 30 бе резня 2010 року № 10012,84 грн., від 28 кві тня 2010 року № 229 на суму 10012,84 грн., ві д 28 травня 2010 року № 239 на суму 10012,84 грн. з відмітками банківсько ї установи про прийняття та п роведення платежів (а.с. 67-72).
Спірні правовідносини між сторонами виникли з приводу правомірності визначення ві дповідачем податкового зобо в'язання по земельному подат ку, застосування штрафних са нкцій та пені і стосуються мо менту виникнення права власн ості на земельну ділянку.
Відповідно до ст. 67 Конститу ції України кожен зобов'язан ий сплачувати податки і збор и в порядку і розмірах, встано влених законом.
Згідно із ст. 206 Земельного ко дексу України (далі - ЗК) вик ористання землі в Україні є п латним. Плата за землю справл яється відповідно до закону.
Розміри та порядок плати за використання земельних ресу рсів, а також відповідаль-ніс ть платників та контроль за п равильністю обчислення і спр авляння земельного податку в изначено Законом України від 3 липня 1992 року № 2535-ХІІ "Про плат у за землю" (далі - Закон № 2535-Х ІІ).
Згідно з ст. 2 Закону № 2535-ХІІ п лата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати; власники земельних ділянок сплачують земельний податок.
За змістом ст. 13 названого За кону підставою для нарахуван ня земельного податку є дані державного земельного кадас тру.
Згідно із ч. 1 ст. 15 Закону № 2535-Х ІІ власники землі сплачують земельний податок, з дня ви никнення права власності або права користування земе льною ділянкою.
Статтею 125 ЗК (тут і надалі у р едакції, чинній на момент укл адення договору купівлі-прод ажу земельної ділянки) встан овлено, що право власності на земельну ділянку, а також пра во постійного користування т а право оренди земельної діл янки виникають з моменту д ержавної реєстрації цих прав .
Із вказаним положенням ЗК кореспондується ст. 182 Цивіль ного кодексу України (далі - ЦК), якою передбачено, що прав о власності та інші речові пр ава на нерухомі речі, обмежен ня цих прав, їх виникнення, пер ехід і припинення підлягають державній реєстрації; держа вна реєстрація прав на нерух омість і правочинів щодо нер ухомості є публічною, здійсн юється відповідним органом, який зобов'язаний надавати і нформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядк у, встановленому законом.
Як вказує ч. 2 ст. 126 ЗК, право вл асності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без змі ни її меж, цільового призначе ння, посвідчується, зокрема, ц ивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянк и, укладеною в порядку, встано вленому законом, у разі набут тя права власності на земель ну ділянку за такою угодою.
Частиною 6 цієї статті встан овлено, що при набутті права в ласності на земельну ділянку на підставі документів, визн ачених ч. 2 цієї статті, держав ний акт на право власності на земельну ділянку, що відчужу ється, долучається до докуме нта, на підставі якого відбув ся перехід права власності н а земельну ділянку, в кожному такому випадку відчуження з емельної ділянки. На державн ому акті про право власності на земельну ділянку нотаріу с, який посвідчує (видає) докум ент, та орган, який здійснює де ржавну реєстрацію прав на не рухоме майно та їх обмежень, р облять відмітку про відчужен ня земельної ділянки із зазн аченням документа, на підста ві якого відбулося відчуженн я.
Пунктом 4 Прикінцевих та пер ехідних положень Закону Укра їни від 5 березня 2009 року № 1066-VI "Пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України щодо документів, що посвідчують п раво на земельну ділянку, а та кож порядку поділу та об'єдна ння земельних ділянок" визна чено, що Кабінету Міністрів У країни до набрання чинності цим Законом затвердити поряд ок здійснення відмітки про в ідчуження земельної ділянки нотаріусом та органом, який з дійснює державну реєстрацію земельних ділянок, на держав ному акті на право власності на земельну ділянку.
Порядок здійснення відміт ки про перехід права власнос ті на земельну ділянку, набут у у власність із земель прива тної власності без зміни її м еж та цільового призначення, затверджено постановою Кабі нету Міністрів України від 6 т равня 2009 року № 439.
Пунктом 4 цього Порядку визн ачено, що перехід права власн ості на земельну ділянку зді йснюється з моменту проставл яння територіальним органом Держкомзему на державному а кті відмітки про реєстрацію права власності на неї.
Наведені положення чинног о, на момент придбання позива чем земельної ділянки, закон одавства дають підстави для висновку про те, що день прост авляння територіальним орга ном Держкомзему на державном у акті відмітки про реєстрац ію права власності на неї є юр идичним фактом, з яким законо давець пов'язує виникнення у покупця права власності на з емельну ділянку.
Отже, у контексті обставин ц ієї справи, днем реєстрації п рава власності ТОВ "Буд-Ритей л 2" на земельну ділянку площе ю 1,7338 га кадастровий № 4610136900:09:002:0064 дл я обслуговування торгового ц ентру у м. Львові по вул. Княги ні Ольги, 120, придбану за дого-во ром купівлі-продажу земельно ї ділянки від 10 листопада 2009 ро ку, посвідченим нотарі-усом т а зареєстрованим у Державном у реєстрі правочинів за № 4414, є день проставляння Управлінн ям Держкомзему у м. Львові від мітки про реєстрацію, тобто 1 грудня 2009 року.
Таким чином, з 1 грудня 2009 року у позивача виникло право вла сності на вказану земельну д ілянку, з цього ж дня позивач з обов'язаний нараховувати та сплачувати земельний подато к, а також нести відповідальн ість.
Суд вважає помилковим висн овок ДПІ про те, що день держав ної реєстрації право-чину пр иватним нотаріусом у Державн ому реєстрі правочинів одноч асно із посвідченням цього п равочину та проставлянням ві дмітки про відчуження на дер жавному акті є днем державно ї реєстрації права власності на земельну ділянку, виходяч и з такого.
Випадки обов'язкової держа вної реєстрації правочинів п ередбачаються як ЦК, так і інш ими законами, зокрема, згідно із ст. 657 ЦК і ч. 4 ст. 132 ЗК договір к упівлі-продажу земельної діл янки підлягає державній реєс трації, що було вчинено нотар іусом 10 листопада 2009 року.
Разом з тим, державну реєстр ацію правочину не можна отот ожнювати з державною реєстра цією речових прав на нерухом е майно, позаяк це окремі проц едури, відмінні за своєю сутт ю та правовими наслідками.
Цілком очевидно, що у даному разі, окрім обов'язкової в сил у ст.ст. 210, 334, 657 ЦК і ст. 132 ЗК державн ої реєстрації правочину щодо придбання земельної ділянки , нормами ст. 125 ЗК і ст. 182 ЦК, як сп еціальними до спірних правов ідносин, вимагається також д ержавна реєстрація права вла сності на земельну ділянку.
Крім того, суд вважає за нео бхідне звернути увагу на лис т Державної податкової адмін істрації України від 19 лютого 2010 року № 3361/7/15-0717з "Щодо плати за зе мельну ділянку, яка перебува ла в іпотеці", у якому викладен а аналогічна позиція щодо ві дмітки територіального орга ну Держкомзему.
У відповідності до положен ь ст. 71 КАС сторона має довести суду ті обставини, на яких ґру нтуються її вимоги чи запере чення. Згідно із ч. 2 ст. 71 КАС В ад міністративних справах про п ротиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта влад них повноважень обов'язок що до доказування правомірност і свого рішення, дії чи бездія льності покладається на відп овідача, якщо він заперечує п роти адміністративного позо ву.
Доказів і переконливих арг ументів у підтвердження свої х заперечень відповідач суду не надав, правомірність свог о рішення та дій - не довів.
З огляду на все вищевикладе не і враховуючи приписи ст. 6, 19 Конституції України та ст. 2 КА С, донарахування позивачу по даткового зобов'язання по зе мельному податку за період з 10 по 30 листопада 2009 року, коли пр аво позивача на земельну діл янку не було зареєстровано і застосування до нього штраф них санкцій є неправомірним, а тому податкове повідомлен ня-рішення ДПІ від 19 березня 2010 року № 0001031540/0 слід визнати проти правним та скасувати, а дії що до нарахування пені - проти правними.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 9, 11, 14, 70, 71, 76, 79, 86, 1 58- 163 КАС, суд
п о с т а н о в и в:
1. Задовольнити ад міністративний позов Товари ства з обмеженою відповідаль ністю "Буд-Ритейл 2".
2. Визнати протиправни м та скасувати податкове пов ідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Фран ківському районі м. Львова ві д 19 березня 2010 року № 0001031540/0.
3. Визнати протиправни ми дії Державної податкової інспекції у Франківському ра йоні м. Львова щодо нарахуван ня пені у сумі 120,04 грн.
Присудити на користь Товар иства з обмеженою відповідал ьністю "Буд-Ритейл 2" судові ви трати (державне мито) у розмір і 3,40 грн. з Державного бюджету У країни.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку на апеляційне оскарження.
Постанова може бути оск аржена до Київського апеляці йного адміністративного суд у в порядку та строки, встанов лені ст.ст. 185-187 КАС. Апеляційна с карга на постанову подається до протягом 10 днів з дня отрим ання її копії.
Суддя Д.А. Костенко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2010 |
Оприлюднено | 30.01.2012 |
Номер документу | 21082587 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Костенко Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні