37/175пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
30.09.08 р. Справа № 37/175пн
Господарський суд Донецької області у складі судді Попкова Д.О.,
присекретарі Паліводі Ю.В., розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД”, м. Слов'янськ, ідентифікаційний код 34520720
до Відповідача: Святогірської міської ради, м. Святогірськ, ідентифікаційний код 04053001
про: визнання права на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту шляхом укладення договору оренди,
за участю:
представника Позивача – Афромеєв Є.М. (за довіреністю № 3 від 29.09.2008р.);
представника Відповідача – Сильченко О.В. (за довіреністю № 1783-02-31 від 29.09.2008р.)
Відповідно до вимог ст.4-4 ГПК України, п.7 ст. 129 Конституції України судовий розгляд здійснювався з фіксацією технічними засобами аудиозапису.
СУТЬ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД”, м. Слов'янськ (далі – Позивач) звернулось до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Святогірської міської ради, м. Святогірськ (далі – Відповідач) про визнання права на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту, шляхом укладення договору оренди.
В обґрунтування позовних вимог Позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент його звернення з заявкою до Святогірської міської ради, внаслідок здійснення певних дій, спрямованих на набуття земельної ділянки, передбачених відповідним законодавством, чинним на момент їх здійснення. У якості доказу заперечення та невизнання такого права з боку Відповідача Позивач посилається на лист № 1589-02-31 від 26.08.2008р., наявність якого, на думку Позивача, і зумовило виникнення права на позов у розумінні ст. 15 Цивільного кодексу України та ст. 1 Господарського процесуального кодексу України.
Нормативно свої вимоги Позивач обґрунтовує ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини 1950р., ратифікованої Законом України від 17.07.1997р. та практикою її застосування Європейським судом з прав людини, ст.ст. 8, 13, 22, 41, 55, 58, 142-144 Конституції України, ст.ст. 12, 116, 123, 124 Земельного кодексу України, ст. 16 Закону України „Про оренду землі”, ст.20 Господарського кодексу України, ст. 13 Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини 1950р., ст.ст. 1,2,15,49,82 Господарського процесуального кодексу України, ст.ст. 15,16 Цивільного кодексу України.
На підтвердження належності обраного способу судового захисту Позивач посилається на приписи ст. 13 Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини, п.1 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України, ч.2 ст. 20 Господарського кодексу України.
Обґрунтовуючи підвідомчість та підсудність спору Господарському суду Донецької області Позивач посилається на невідповідність розглядуваного спору критеріям, визначеним п. 1 ч. 1 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутність серед встановлених ст. 162 зазначеного Кодексу повноважень адміністративного суду застосовувати для наявного порушення прав Позивача обраний спосіб судового захисту, правові позиції Вищого господарського суду України, сформульовані в Рекомендаціях Президії „Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам” від 27.06.2007р. № 04-5/120, положення ст.ст. 15, 16 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідач надав відзив на позовну заяву № 1784-02-31 від 29.09.2008р., в якому підтвердив свою позицію, викладену у листі від № 1589-02-31 від 26.08.2008р., відносно відсутності у Позивача спірного права внаслідок законодавчих змін, запроваджених до Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі” Законом України від 03.06.2008р. № 309-VI.
Представники сторін у судовому засіданні підтримали свою позицію, викладену письмово.
Суд вважає за можливе розглянути спір за наявними в справі матеріалами, оскільки їх цілком достатньо для правильної юридичної кваліфікації спірних правовідносин.
Вислухавши у судовому засіданні представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши надані суду сторонами докази в порядку ст. 43 ГПК України, суд
ВСТАНОВИВ:
10.09.2007р. Позивач звернувся до міського голови м. Святогірська з клопотанням (а.с. 13) про узгодження міста розташування об'єкту для будівництва і обслуговування будинку відпочинку сімейного типу та надати дозвіл на виконання проекту відводу земельної ділянки площею 2,8000 га по вул. Камишева, 23 в м. Святогірську.
Рішенням від 26.09.2007р. №8-ХVI-5 Святогірська міська рада (а.с. 14) затвердила Позивачу матеріали погодження місця розташування об'єкту будівництва будинку відпочинку сімейного типу на земельній ділянці площею2,8000 га по вул. Камишева, 23 та надала згоду на розробку землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтованою площею 2,8000га для будівництва і функціонування будинку відпочинку сімейного типу по вул. Камишева, 23 із земель рекреаційного призначення Святогірської міської ради.
Товариством з обмеженою відповідальністю „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД”, м. Слов'янськ були отримані наступні дозволи та погодження державних органів та установ:
- висновок Слов'янської міжрайонної СЕС від 22.10.2007р. № 03.2/73 (а.с. 15);
- висновок Державного управління охорони навколишнього середовища в Донецькій області, відділ регуляторної політики від 22.10.2007р. №15/250-п (а.с.16);
- висновок Управління архітектури і містобудування м. Слов'янська Донецької області від 26.10.2007р. №207 (а.с. 17);
- висновок Відділу культури і туризму Слов'янської міської ради від 22.10.2007р. № б/н (а.с.18);
- висновок Слов'янського міського відділу земельних ресурсів від 21.11.2007р. № б/н (а.с.19);
- погодження Святогірського лісопаркового господарства від 23.10.2007р. №225 (а.с.20) з актом технічного обстеження зелених насаджень на території Святогірської міської ради, розрахунком збитків при передачі земельної ділянки в оренду від 23.10.2007р. №231, відомістю перерахунку дерев та відомістю матеріально-грошової оцінки, відомістю розрахунку відновлювальної вартості дерев (а.с.а.с.22-27);
- акт встановлення на місцевості та погодження меж земельної ділянки ТОВ„СЛАВПРОМТОРГ ЛТД” по вул. Камишева, 23 в м. Святогірську (а.с.28);
- висновок ДП „Наукова спілка Донбасу” ДП „ Науково-дослідний центр „Охоронна археологічна служба України” Інституту археології Національної Академії Наук України” від 18.05.2007р. №67 та звіт 367 від18.05.2007р. (а.с.а.с.29-35);
22.02.2008р. отримано Висновок державної експертизи землевпорядної документації №3-08. (а.с.а.с.36-38)
З метою завершення процедури набуття в оренду земельної ділянки 22.08.2008р. Позивач листом № 4 (а.с.39) звернувся до голови м. Святогірська про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 2,8000 га для будівництва і функціонування будинку відпочинку сімейного типу по вул. Камишева, 23 із земель рекреаційного призначення Свято гірської міської ради.
Листом від 26.08.2008р. № 1589-02-31 (а.с.40) Відповідач в особі міського голови повідомив Позивачу, що у зв'язку із законодавчими змінами до Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі” виділення земельної ділянки для будівництва і функціонування будинку відпочинку сімейного типу можливо тільки при проведенні аукціону.
Як вказує Позивач, зазначена позиція органів місцевого самоврядування порушує його права на набуття земельної ділянки в оренду та майнові інтереси, що полягають у бажанні на законних підставах користуватися земельною ділянкою та отримувати прибуток від ведення господарської діяльності шляхом здійснення ним на такій земельній ділянці будівництва і подальшого функціонування будинку відпочинку сімейного типу.
Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві № 1784-02-31 від 29.09.2008р.
Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги Позивача до Відповідача такими, що підлягають задоволенню у повному обсягу, враховуючи наступне:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Порядок надання земельних ділянок юридичним особам в оренду визначений ст. 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Позивача до Світогірського міського голови (10.09.2007р.), особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви, що і було здійснено Позивачем.
В свою чергу, відповідно до ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України на процедуру отримання земельної ділянки в оренду розповсюджується порядок, передбачений ст.123 цього Кодексу щодо отримання юридичними особами земельних ділянок у постійне користування. Беручи до уваги вказані норми, суд дійшов висновку, що зустрічне волевиявлення орендодавця опосередковується певною процедурою погоджень за участю уповноважених органів та посадових осіб, яка (процедура) передбачена Порядком вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженим Постановою КМУ від 31.03.2004р. № 427, і завершується прийняттям рішення про укладання договору оренди.
Оскільки спірна земельна ділянка знаходиться на території Святогірської міської ради, таке рішення мало прийматися саме Відповідачем.
За висновком суду, наявні в матеріалах справи належні докази здійснення відносно Позивача у передбаченому законодавством порядку заходів в межах процедури набуття визначеної земельної ділянки в оренду, факт чого (здійснення заходів) не спростований Відповідачем, однозначно вказують на виникнення правовідносин між Позивачем та Відповідачем, спрямованих на укладання договору оренди.
Виходячи із загальних положень права, змістом правовідносин є певні кореспондуючі права та обов'язки його учасників. Отже, внаслідок здійснення Позивачем процедур, встановлених законодавством, спрямованих на набуття земельної ділянки в оренду, та враховуючи, що за змістом матеріалів справи відсутні підстави для застосування положень ч.6 ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на час подачі Позивачем заявки на оренду землі, щодо проведення відповідними органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки (Відповідачем не надані докази надходження інших заявок відносно цієї ділянки), у Позивача виникли обґрунтовані сподівання на отримання земельної ділянки в оренду та пов'язаний із такими сподіваннями законний майновий інтерес щодо отримання результатів господарської діяльності, пов'язаної із реалізацією права оренди.
У світлі прецедентної практики Європейського суду з прав людини (п. 38 Рішення Суду у справі „Полтораченко проти України” від 18.01.2005р.) застосування ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини 04.11.1950р., ратифікованої Законом України від 17.07.1997р., яка (практика) відповідно до ст. 17 Закону „Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини” від 23.02.2006р., ст. 46 Конвенції є джерелом права для національних судів, зазначені сподівання та майновий інтерес Позивача, пов'язані із набуттям земельної ділянки в оренду, мають кваліфікуватися як об'єкт захисту гарантією щодо забезпечення мирного володіння своїм майном.
Тотожність за придатністю до судового захисту майнових інтересів та прав вбачається і із ст. 15 Цивільного кодексу України та п. 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004р. № 18-рп/2004, статус якого як обов'язкового закріплений ч. 2 ст. 150 Конституції України та ст. 69 Закону України „Про Конституційний Суд України”.
Отже, невизнання Відповідачем зазначених права та інтересів Позивача зумовлює виникнення у останнього права на судовий захист у відповідний спосіб у розумінні ст. 55 Конституції України, ст.ст. 15, 16 Цивільного кодексу України, ст. 20 Господарського кодексу України.
Посилання Відповідача, викладені у листі від 26.08.2008р. № 1589-02-31, та відзиві № 1784-02-31 від 29.09.2008р на виділення спірної земельної ділянки лише у разі проведення аукціону, судом не приймаються з огляду на таке.
Виходячи з дати формулювання Відповідачем зазначеної позиції, вона (позиція) була зумовлена змінами до ст. 16 Закону України „Про оренду землі” та ст. 124 Земельного кодексу України, запровадженими Законом України від 03.06.2008р. № 309-VІ.
Дійсно, внаслідок прийняття Закону України від 03.06.2008р. № 309-VІ набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні.
Однак, за приписами ч.2 ст. 22 Конституції України при прийнятті нових або внесенні змін до діючих законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод. Відповідно до абз. 6 п. 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 11.10.2005р. № 8-рп/2005. звуження змісту прав і свобод означає зменшення ознак, змістовних характеристик можливостей особи, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права. Звуження обсягу прав і свобод - це зменшення кола суб'єктів, розміру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.
Відтак, позиція Відповідача щодо кваліфікації змін, запроваджених Законом України від 03.06.2008р. № 309-VІ, як таких, що унеможливлюють набуття земельної ділянки в оренду шляхом продовження розпочатої до таких змін процедури, оцінюється судом як безпідставне звуження змісту та обсягу правомірно набутих прав ТОВ „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД” до їх повного анулювання.
Відповідно до ст. 8 Конституції України її норми мають вищу юридичну силу та є нормами прямої дії. Згідно із ч. 1 ст. 91 ЦК України юридична особа здатна мати такі ж цивільні права та обов'язки, як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати лише людині. В цьому аспекті, є всі підстави стверджувати, що будь-які подальші зміни у законодавстві, що регулює порядок набуття права оренди, не можуть призводити до звуження змісту і обсягу, а тим більше, до скасування вже існуючих на момент таких змін прав господарюючих суб'єктів. Крім того, вказівок про таке скасування наявних прав не містить і сам Закон України від 03.06.2008р. № 309-VІ.
Суд також враховується, що Закон України від 03.06.2008р. № 309-VІ. не вказує на наявність у нього зворотної сили (ретроспективної дії). Враховуючи приписи ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти за загальним правилом не мають зворотної дії в часі.
Відповідно до абз. 4 п. 3 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. № 1- рп/99 норми ст. 58 Конституції України можуть розповсюджуватися і на юридичних осіб.
За висновками суду, порушені права Позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України, ст. 16 Цивільного кодексу України та ст. 20 Господарського кодексу України.
За змістом вказаних статей захист прав юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, у тому числі, шляхом визнання прав.
При визначені підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що суб'єктивний склад сторін відповідає вимогам ст. 1 Господарського процесуального кодексу України і між сторонами існує спір про право Позивача на отримання в оренду земельної ділянки.
Тобто правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у Позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком наявних між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, Відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкти господарських відносин, що за змістом ч. 1 ст.2 , п.п. 1, 6, 7 ч. 1 ст. 3, п. 1 ч. 1 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України унеможливлює віднесення цього спору до компетенції адміністративного суду.
Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду, що узгоджується із правовою позицією Верховного Суду України, викладеною в Інформаційному листі Верховного Суду України від 26.12.2005р. № 3.2.-2005, та позицією Вищого господарського суду України, викладеною в п.п. 5.2., 5.3., 15 Рекомендації Президії „Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам” від 27.06.2007р. № 04-5/120.
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД”, м. Слов'янськ до Святогірської міської ради про визнання права на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту, шляхом укладення договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД” до Святогірської міської ради з клопотанням від 10.09.2007р., є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на Відповідача повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 4, 4-2 - 4-6, 33, 34, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД”, м. Слов'янськ (ідентифікаційний код 34520720) до Святогірської міської ради, м. Святогірськ (ідентифікаційний код 04053001) задовольнити повністю.
2.Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД” (84110, м. Слов'янськ, вул. Дибенка, 2 А, ідентифікаційний код 34520720) на набуття земельної ділянки в оренду земельної ділянки площею 2,8000 га із земель рекреаційного призначення Святогірської міської ради Донецької області, розташованої за адресою: м. Святогірськ, вул. Камишева, 23, для будівництва і функціонування будинку відпочинку сімейного типу, шляхом прямого укладення договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД” до Святогірської міської ради з клопотанням від 10.09.2007р.
3.Стягнути з Святогірської міської ради (84130, м. Святогірськ, вул. Героїв Сталінграду, 8, ідентифікаційний код 04053001) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „СЛАВПРОМТОРГ ЛТД” (84110, м. Слов'янськ, вул. Дибенка, 2 А, ідентифікаційний код 34520720) витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення 10-ти денного строку з дня його прийняття, а у разі подання апеляційної скарги або внесення апеляційного подання протягом зазначеного строку – після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо рішення не буде скасовано.
За згодою сторін у судовому засіданні 30.09.2008р. оголошено вступну та резолютивну частину судового рішення.
Повний текст рішення підписано 30.09.2008р.
5. Рішення може бути оскаржене через Господарський суд Донецької області в апеляційному порядку протягом десяти днів з дня його прийняття або в касаційному порядку протягом одного місяця з дня набрання рішенням законної сили.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2008 |
Оприлюднено | 13.10.2008 |
Номер документу | 2114434 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Попков Д.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні