Постанова
від 24.01.2012 по справі 7/553-10-5426
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" січня 2012 р. Справа № 7/553-10-5426

Колегія суддів Одеського апеляційного господарськог о суду у складі:

Головуючо го судді: Лашин а В.В.

Судді Єрмілова Г.А .

Воронюка О.Л.

При секретарі: Хом'як О.С.

за участю представників уч асників процесу:

від ліквідатора банкрута Коропка М.В.: Цимбал С.Ю.

від ДПІ у Приморському райо ні м. Одеси: ОСОБА_1 - довір еність № 54457/Д/10-117 від 28.09.2011 р.

Розглянувши у відкритом у судовому засіданні апеляці йну скаргу

Державної податкової інсп екції у Приморському районі м. Одеси

на ухвалу господарсько го суду Одеської області про ліквідацію банкрута та прип инення провадження у справі

від 03.03.2011 р.

по справі № 7/553-10-5426

за заявою боржника: Това риства з обмеженою відповіда льністю „Кадистонн”

про визнання банкрутом

ВСТАНОВИЛА:

Ухвалою господарсько го суду Одеської області від 24 грудня 2010 року за заявою борж ника - Товариства з обмежено ю відповідальністю «Кадисто нн»(далі - ТОВ «Кадистонн») б уло порушено провадження у с праві про банкрутство останн ього за процедурою, передбач еною статтею 51 Закону України «Про відновлення платоспром ожності боржника або визнанн я його банкрутом»(в подальшо му - Закон України про банкр утство).

20 січня 2011 року постановою го сподарського суду Одеської о бласті ТОВ «Кадистонн»визна но банкрутом, відносно нього відкрито ліквідаційну проце дуру та ліквідатором банкрут а призначено голову ліквідац ійної комісії ТОВ «Кадистонн »Коропка М.В., якого зобов' яз ано здійснити ліквідаційні з аходи відповідно до вимог За кону про банкрутство, а також у 5-денний термін подати до оф іційного друкованого органу оголошення про банкрутство цієї юридичної особи.

Ухвалою господарського су ду Одеської області від 03.03.2011 р. (суддя Лепеха Г.А.) затверджен о звіт ліквідатора та ліквід аційний баланс банкрута; юри дичну особу - ТОВ «Кадистонн »та провадження у справі при пинено; кредиторську заборго ваність банкрута списано як безнадійну, а вимоги, незадов олені за відсутністю майна, в изнані погашеними; зобов' яз ано державного реєстратора в нести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припин ення юридичної особи.

Не погоджуючись з цією ухва лою, Державна податкова інсп екція у Приморському районі м. Одеси в апеляційній скарзі просить її скасувати та поно вити провадження у справі, по силаючись на порушення місце вим господарським судом норм матеріального права, оскіль ки ТОВ «Кадистонн»не було до тримано процедури добровіль ної ліквідації, передбаченої ст. ст. 6, 51 Закону про банкрутст во, ч. 4 ст. 105, ч. 3 ст. 110, ч. 1 ст. 111 ЦК Укра їни, а також ст.ст. 60, 61 ГК України .

Обговоривши доводи апеляц ійної скарги, заслухавши поя снення присутніх представни ків сторін, дослідивши матер іали справи та перевіривши п равильність застосування го сподарським судом норм матер іального і процесуального пр ава, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підс тав.

Відповідно до частини 2 стат ті 41 ГПК України, провадження у справах про банкрутство зд ійснюється у порядку, передб аченому цим Кодексом з враху ванням вимог Закону України про банкрутство, норми якого , як спеціальні норми права, пр евалюють у застосуванні над загальними нормами ГПК Украї ни.

Частиною 1 статті 51 Закону Ук раїни про банкрутство встано влено, якщо вартості майна бо ржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про л іквідацію, недостатньо для з адоволення вимог кредиторів , така юридична особа ліквіду ється в порядку, передбачено му цим Законом. У разі виявлен ня зазначених обставин лікві датор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в гос подарський суд із заявою про порушення справи про банкру тство такої юридичної особи.

Спрощена процедура банкру тства, що передбачена вказан ою вище нормою права, виплива є з процедури добровільної л іквідації юридичної особи, т обто ліквідації юридичної ос оби за рішенням її учасників (власників) або органу, уповно важеного на це установчими д окументами, а тому необхідни ми передумовами для зверненн я із заявою про порушення про вадження у справі про банкру тство боржника в порядку ст. 51 Закону про банкрутство є дот римання вимог цивільного та господарського законодавст ва.

Згідно зі ст. 105 ЦК України уч асники юридичної особи, суд а бо орган, що прийняв рішення п ро припинення юридичної особ и, зобов'язані негайно письмо во повідомити про це орган, що здійснює державну реєстраці ю, який вносить до єдиного дер жавного реєстру відомості пр о те, що юридична особа перебу ває у процесі припинення. Уча сники юридичної особи, суд аб о орган, що прийняв рішення пр о припинення юридичної особи , призначають комісію з припи нення юридичної особи (лікві даційну комісію, ліквідатора тощо) та встановлюють порядо к і строки припинення юридич ної особи відповідно до цьог о Кодексу. Виконання функцій комісії з припинення юридич ної особи може бути покладен о на орган управління юридич ної особи. З моменту призначе ння комісії до неї переходят ь повноваження щодо управлін ня справами юридичної особи. Комісія з припинення юридич ної особи поміщає в друкован их засобах масової інформаці ї, в яких публікуються відомо сті про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняє ться, повідомлення про припи нення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кр едиторами вимог до неї. Цей ст рок не може становити менше д вох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи. Комісія вжи ває усіх можливих заходів що до виявлення кредиторів, а та кож письмово повідомляє їх п ро припинення юридичної особ и.

Також, у відповідності до ч. 1 ст. 22 Закону України «Про держ авну реєстрацію юридичних ос іб та фізичних осіб - підпри ємців»інформація про провед ення державної реєстрації пр о прийняття засновниками (уч асниками) або уповноваженим ними органом рішення щодо пр ипинення юридичної особи під лягає обов'язковому опубліку ванню в спеціалізованому дру кованому засобі масової інфо рмації.

Згідно до ст. 1 цього Закону с пеціалізований друкований з асіб масової інформації - вид ання спеціально уповноважен ого органу з питань державно ї реєстрації, в якому відпові дно до цього Закону публікую ться відомості з Єдиного дер жавного реєстру.

Частиною 1 ст. 7 згаданого Зак ону спеціально уповноважени м органом з питань державної реєстрації визначений центр альний орган виконавчої влад и, який забезпечує реалізаці ю державної політики у сфері підприємництва.

Таким органом визначений Д ержавний комітет України з п итань регуляторної політики та підприємництва (п. 1 Положе ння про Державний комітет Ук раїни з питань регуляторної політики та підприємництва, затверджене постановою Кабі нету Міністрів України від 26 к вітня 2007 р. № 667).

Листом від 10.10.2007 р. № 7687 Держкомп ідприємництво повідомило, що спеціалізованим друкованим засобом масової інформації є «Бюлетень державної реєст рації».

За приписами ч.1 ст. 111 ЦК Украї ни ліквідаційна комісія післ я закінчення строку для пред 'явлення вимог кредиторами с кладає проміжний ліквідацій ний баланс, який містить відо мості про склад майна юридич ної особи, що ліквідується, пе релік пред'явлених кредитора ми вимог, а також про результа ти їх розгляду. Проміжний лік відаційний баланс затверджу ється учасниками юридичної о соби або органом, який прийня в рішення про ліквідацію юри дичної особи.

Виходячи з ч. 5 ст. 60 ГК України , яка регулює загальний поряд ок ліквідації суб'єкта госпо дарювання, ліквідаційна комі сія оцінює наявне майно суб'є кта господарювання, який лік відується, і розраховується з кредиторами, складає лікві даційний баланс та подає йог о власнику або органу, який пр изначив ліквідаційну комісі ю.

Частиною 3 ст. 60 ГК України вс тановлений обов' язок лікві даційної комісії або іншого органу, який проводить лікві дацію суб'єкта господарюванн я, повідомлення явних (відоми х) кредиторів, до яких віднося ться, зокрема, органи податко вої служби.

При цьому, зазначеною нормо ю встановлені лише загальні вимоги такого повідомлення, тоді як конкретизація цього положення знаходиться вже у спеціальному податковому за конодавстві, що визначає пор ядок обліку платників податк ів і зборів, зокрема, таке пові домлення про припинення плат ника податків подається за ф . № 8-ОПП (відповідно до пункту 8. 1.1. Порядку обліку платників п одатків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого нак азом Державної податкової ад міністрації України № 80 від 19.02 .1998 р., чинного на момент зверне ння до суду).

Однак, з матеріалів справи в бачається, що ТОВ «Кадистонн »не було дотримано порядку д обровільної ліквідації: не з дійснено публікації у визнач ному законодавством друкова ному засобі масової інформац ії та не здійснено публікаці ї у відповідності до ч. 3 ст. 60 ГК України, а відтак не дотриман ий строк, передбачений ст. 105 ЦК України, та не виконано вимог и щодо визначення активу й па сиву боржника; відсутнє пові домлення органу податкової с лужби та інших кредиторів, не міститься доказів перевірки ліквідаційного балансу на п редмет його достовірності та повноти у відповідності до ч . 5 ст. 60 ГК України; не містять ма теріали справи й витягу чи до відки з Єдиного державного р еєстру щодо публікації про п рийняття засновниками рішен ня про припинення юридичної особи.

Крім цього, відповідно до ч. 2 ст. 51 Закону України про банкр утство, за результатами розг ляду заяви про порушення спр ави про банкрутство юридично ї особи, майна якої недостатн ьо для задоволення вимог кре диторів, господарський суд в изнає боржника, який ліквіду ється, банкрутом, відкриває л іквідаційну процедуру, призн ачає ліквідатора.

У відповідності до ч. 1 ст. 25 За кону про банкрутство ліквіда тор з дня свого призначення з дійснює, зокрема, такі повнов аження: аналізує фінансове с тановище банкрута; вживає за ходів, спрямованих на пошук, в иявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у тр етіх осіб.

Згідно до ч. 1 ст. 26 зазначеног о Закону, усі види майнових ак тивів (майно та майнові права ) банкрута, які належать йому н а праві власності або повног о господарського відання на дату відкриття ліквідаційно ї процедури та виявлені в ход і ліквідаційної процедури, в ключаються до складу ліквіда ційної маси, за винятком об'єк тів житлового фонду, в тому чи слі гуртожитків, дитячих дош кільних закладів та об'єктів комунальної інфраструктури , які в разі банкрутства підпр иємства передаються в порядк у, встановленому законодавст вом, до комунальної власност і відповідних територіальни х громад без додаткових умов і фінансуються в установлен ому порядку.

З матеріалів справи вбачає ться, що з метою пошуку майна б анкрута ліквідатором були на правлені запити лише до УДАІ УМВС України в Одеській обла сті та до КП «Одеське МБТІ та Р ОН»щодо надання відомостей п ро зареєстровані на праві вл асності транспортні засоби т а нерухомість.

Між тим, ліквідатором не бул о виявлено усіх можливих май нових активів ТОВ «Кадистонн », так як не направлялись запи ти до державного земельного кадастру на предмет виявлен ня у банкрута на праві власно сті земельних ділянок; не вчи нено запити до Інспекції дер жавного технічного нагляду з а технічним станом сільськог осподарських машин та обладн ання Одеської обласної держа вної адміністрації; не запит ані дані від державної викон авчої служби щодо наявності у банкрута виконавчих провад жень щодо стягнення кредитор ської чи дебіторської заборг ованості.

До того ж, не перевірено нал ежним чином на підставі дани х органу податкової служби п ро всі відкриті у банківськи х установах рахунки; не отрим ано інформації про майно, що є предметом застави (іпотеки), з гідно з даними Державного ре єстру обтяжень рухомого майн а та Єдиного реєстру заборон відчуження об' єктів нерухо мого майна.

Таким чином, судова колегія вважає, що суд першої інстанц ії, виносячи оскаржувану ухв алу, невірно встановив обста вини справи, а тому надав цим п равовідносинам помилкову юр идичну оцінку.

Доводи представника лікві датора ТОВ «Кадістонн»про ві дсутність права на оскарженн я ухвали господарського суду про припинення провадження у справі про банкрутство з бо ку ДПІ у Приморському районі м. Одеси, судова колегія вважа є помилковими з огляду на так е.

Пункт 8 ч. 3 ст. 129 Конституції У країни встановлює серед осно вних засад судочинства, зокр ема, забезпечення апеляційно го та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, в становлених законом.

Названа конституційна нор ма конкретизована законодав цем в ст. 14 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» , згідно з якою учасники судов ого процесу та інші особи у ви падках і порядку, встановлен их процесуальним законом, ма ють право на апеляційне та ка саційне оскарження судового рішення, а також на перегляд с прави Верховним Судом Україн и.

Отже, реалізація конституц ійного права на апеляційне т а касаційне оскарження судов ого рішення, у відповідності до вказаного Закону, ставить ся в залежність від положень процесуального закону.

Господарський процесуальн ий кодекс України містить ім перативні норми про те, в яких випадках особа має право оск аржити прийняті господарськ им судом рішення (в цьому випа дку - ухвалу місцевого госпо дарського суду) в апеляційно му чи касаційному порядку.

Положеннями частини 1 ст. 91 ГП К України встановлено, що сто рони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали уча сть у справі, якщо господарсь кий суд вирішив питання про ї х права та обов'язки, мають пра во подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господа рського суду, яке не набрало з аконної сили. Ухвали місцево го господарського суду оскар жуються в апеляційному поряд ку окремо від рішення господ арського суду лише у випадка х, передбачених ст. 106 цього Код ексу.

Частиною 6 ст. 106 ГПК України у нормовано, що апеляційні ска рги на ухвали місцевого госп одарського суду можуть подав ати сторони та інші учасники судового процесу, зазначені у цьому Кодексі та Законі Укр аїни «Про відновлення платос проможності боржника або виз нання його банкрутом».

У відповідності до абзаців 6, 22 ст. 1 Закону про банкрутство , органи державної податков ої служби віднесені до учасн иків провадження у справі пр о банкрутство.

До того ж, наслідком припине ння господарської діяльност і боржника є те, що в ліквідаці йній процедурі не виникають зобов'язання по сплаті подат ків та загальнообов'язкових зборів. З таким висновком пог оджується Верховний суд Укра їни у Постанові № 04/153 від 06.04.2004 рок у у справі № 17/124.

Відтак, незаконне визнання боржника банкрутом за спрощ еною процедурою та подальше припинення провадження у спр аві унеможливлює встановлен ня податковим органом зобов' язань по сплаті податків від повідно до податкових повідо млень-рішень.

Наведене дозволяє зробити висновок про право податков ого органу на оскарження пос танов про визнання боржника банкрутом та ухвал про припи нення провадження у справі п ро банкрутство у зв' язку із затвердженням звіту ліквіда тора та ліквідаційного балан су банкрута, як судових актів за наслідком прийняття яких змінюється правовий статус юридичної особи і вона втрач ає статус суб'єкта, щодо якого можуть виникати податкові з обов'язання. Аналогічна прав ова позиція відображена у по становах Вищого господарськ ого суду України від 04.09.2009 р. у сп раві № 01/1273, від 05.10.2010 р. у справі № 15/3 8-б,

Відповідно до ч. 7 ст. 106 ГПК Укр аїни у випадках скасування а пеляційною інстанцією, зокре ма, ухвал про припинення пров адження у справі, справа пере дається на розгляд місцевого господарського суду.

За таких обставин, судова ко легія вважає, що оскаржувана ухвала господарського суду Одеської області не відповід ає обставинам справи та вимо гам закону, а тому підлягає ск асуванню з направленням цієї справи на новий розгляд.

Керуючись ст. ст. 101-106 Господа рського процесуального коде ксу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Держ авної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси задовольнити, а ухвалу госпо дарського суду Одеської обла сті від 03.03.2011 р. по справі № 7/553-10-5426 - скасувати.

Справу передати на новий р озгляд господарському суду О деської області.

Головуючий суддя В.В. Лашин

Суддя Г.А. Єрмілов

Суддя О.Л. Воронюк

Повна постанова складе на 26.01.2012 р.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.01.2012
Оприлюднено07.02.2012
Номер документу21205415
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —7/553-10-5426

Постанова від 26.01.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Постанова від 24.01.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Ухвала від 10.01.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Ухвала від 10.01.2012

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Ухвала від 03.03.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лепеха Г.А.

Постанова від 20.01.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лепеха Г.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні