Постанова
від 27.01.2012 по справі 23/154
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний го сподарський суд

27.01.2012

Постанова

Іменем України

24.01.2012 р. справа №23/15 4

Донецький апеляційний г осподарський суд у складі ко легії суддів:

головуючого: Шевкової Т.А.

суддів Бойченка К.І., Черноти Л.Ф.

за участю представникі в сторін :

від позивача: ОСОБА_1 дов. №31 від 01.01.2012р.

від відповідача: не з' явився

розглянувши у відкритом у судовому засіданні апеляці йну скаргу Товариства з обмежено ю відповідальністю «Донбась кий збагачувальний комбінат »м.Торез Донецької області

на рішення господарськог о суду Донецької області

від 20.12.2011р.

у справі № 23/154 (суддя Матюхін В.І.)

за позовом Державного підприємства «Придніпровська залізниця» м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою в ідповідальністю «Донбаськи й збагачувальний комбінат»м .Торез Донецької області

про стягнення 28 850грн.00коп.

В С Т А Н О В И В :

Державне підприємст во «Придніпровська залізниц я»м.Дніпропетровськ зве рнулось до господарського су ду Донецької області з позов ом про стягнення з Товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Донбаський збагачувальн ий комбінат»м.Торез Доне цької області 28 850грн.00коп. суми штрафу за неправильне зазна чення у залізничній накладні й № 50642073 маси вантажу, відправле ного у вагонах №№ 67607465, 65399107.

В обґрунтування своїх вимо г позивач посилався на ст.ст.2, 5, 6, 23, 24, 37, 52, 118, 122, 129 Статуту залізниц ь України, та надав копії залі зничної накладної № 50642073, комер ційного акту АА №037005/177/264 від 15.04.2011р ., акту загальної форми № 1846 від 15.04.2011року, технічного паспорту ваг № 1 станції Чаплино, те леграм № 1232 від 15.04.2011року, № 901 від 16 .04.2011року.

Господарський суд Донецьк ої області рішенням від 20.12.2011р. у справі № 23/154 позовні вимоги з адовольнив у повному обсязі, визнавши їх доведеними та об ґрунтованими матеріалами сп рави. Клопотання відповідача про зменшення розміру штраф у господарським судом залише но без задоволення.

Товариство з обмеженою в ідповідальністю «Донбаськи й збагачувальний комбінат» м.Торез Донецької області, не погоджуючись із рішенням господарського суду від 20.12.2011р . у справі № 23/154, звернулось з апе ляційною скаргою, в якій прос ить рішення господарського с уду скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити у зад оволенні позовних вимог у по вному обсязі.

Крім того, заявник скарги пр осив у разі залишення скарги без задоволення, прийняти но ве рішення, яким зменшити штр аф до суми однієї провізної п лати - 5770грн.00коп.

Заявник скарги вважає, що го сподарським судом при винесе нні рішення не в повному обся зі досліджені всі обставини справи в їх сукупності, що є по рушенням приписів статті 43 ГП К України, зокрема зазначає, щ о судом не прийнятий до уваги п.2.6. Правил оформлення переві зних документів.

Заявник скарги зазначає, що зафіксоване у комерційному акті зменшення маси вантажу на 17,1т. є надто великим і не пом ітити його при прийнятті ван тажу до перевезення було нем ожливо, однак у перевізних до кументах відсутні зауваженн я начальника станції Пелаг іївський при прийманні ван тажу до перевезення. До того ж представники відповідача не брали участь у контрольному зважуванні спірних вагонів, оскільки позивач не повідом ляв відповідача про складенн я комерційного акту.

Крім того, заявник скарги вв ажає можливим задовольнити й ого клопотання про зменшення розміру штрафу, оскільки роз мір штрафу є непомірно велик им у порівняні із вартістю по слуг перевезення, вважає, що г осподарський суд не врахував вимоги ч.1 ст.233 ГК України, а сам е ступінь виконання зобов' я зання боржником, майновий ст ан сторін, які беруть участь у зобов' язанні, тому врахову ючи співвідношення пред' яв лених до стягнення санкцій і наслідків допущеного відпов ідачем порушення, виходячи і з загальних засад, встановле них у ст.3 ЦК України, справедл ивості, добросовісності та р озумності, вважає законним т а обґрунтованим зменшення н алежних до сплати штрафних с анкцій до суми однієї провіз ної плати.

Представник відповідача у судове засідання не з' яви вся, у клопотанні № 6-261 від 20.01.2012ро ку просив розглянути апеляці йну скаргу без участі предст авника відповідача. Враховую чи те, що явка представників с торін у судове засідання не б ула визнана обов' язковою, к олегія суддів вважає за можл иве задовольнити клопотання відповідача та розглянути а пеляційну скаргу без участі представника відповідача.

Представник позивача пові домив, що вважає рішення госп одарського суду Донецької об ласті від 20.12.2011р. у справі № 23/154 за конним та обґрунтованим, том у просив залишити його без зм ін, апеляційну скаргу - без з адоволення.

Колегія суддів Донецьког о апеляційного господарсько го суду, у відповідності до ст .101 Господарського процесуаль ного кодексу України, у проце сі перегляду справи за наявн ими у справі і додатково пода ними доказами повторно розгл ядає справу. Апеляційний гос подарський суд не зв'язаний д оводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґр унтованість рішення місцево го господарського суду у пов ному обсязі.

Відповідно до ст.129 Конститу ції України, статей 44, 811 Господ арського процесуального код ексу України здійснено фікса цію судового процесу технічн ими засобами та складено про токол судового засідання.

Заслухавши пояснення пред ставника позивача, обговорив ши доводи апеляційної скарги , перевіривши юридичну оцінк у обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування с удом першої інстанції норм м атеріального та процесуальн ого права, колегія суддів вст ановила наступне.

Товариство з обмеженою від повідальністю «Донбаський з багачувальний комбінат»м .Торез Донецької області за залізничною накладною № 50642073 у тому числі у вагонах №№ 67607465, 653991 07 зі станції Пелагеевський Донецької залізниці на ста нцію Бердянськ Придніпровсь кої залізниці на адресу Берд янського морського торговог о порту відвантажило антраци т навалом, визначивши у вищев казаних вагонах масу нетто 59 6 00кг та 64 800кг відповідно.

Із даних залізничної накла дної вбачається, що навантаж ення вагону здійснювалось за собами відправника (відповід ача у справі), правильність вн есених до накладної відомост ей підтвердив своїм підписом представник вантажовідправ ника, у відповідності до п.2.3 Пр авил оформлення перевізних д окументів (затверджених нака зом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000р. N644, з ареєстрованих в Міністерств і юстиції України 24.11.2000р. за № 863/508 4).

Згідно з приписами ст. 24 Стат уту залізниць України залізн иця має право перевіряти пра вильність відомостей внесен их до накладній, а також періо дично перевіряти кількість т а масу вантажу, що зазначають ся у накладній.

При перевірці маси вантажу на побіжній станції Чаплин о Придніпровської залізни ці та одночасному зважуванні на 150-тонних вагонних вагах ви явлено, що маса вантажу у ваго ні № 67607465 менше маси вантажу, вка заній у залізничній накладні й на 6 200кг, у вагоні № 65399107 менше на 17 100кг, про що станцією складен ий комерційний акт АА №037005/177/264 ві д 15.04.2011р.

Згідно даних якого наванта ження вантажу у вагонах рівн омірне, нижче бортів на 50-60см, б ез скосів та заглиблень, вант аж маркірований вапном, марк ування не порушено, двері, люк а зачинені, течі вантажу нема є. Комерційний акт підписани й начальником станції, прий омоздавальником, начальни ком вантажного району.

Відповідно до ст. 37 Статуту з алізниць України, п. 5 Правил п риймання вантажів до перевез ення під час здавання вантаж ів для перевезення відправни ком має бути зазначена у накл адній їх маса. Спосіб визначе ння маси зазначається у накл адній.

Відповідно п. 2.1. розділу 2 Пра вил оформлення перевізних до кументів (в редакції чинній н а момент виникнення спірних відносин) графи комплекту пе ревізних документів “Маса ва нтажу в кг, визначена відправ ником” - вказується маса вант ажу у кілограмах, заповнюють ся вантажовідправником.

Як вже зазначалося вище в на кладній № 50642073 правильність вн есених відомостей підтвердж ено підписом представника ві дправника, маса вантажу визн ачена при зважуванні вантажу на 150-тонних вагонних вагах ст анції.

Відповідно до п.10 Правил при ймання вантажів до перевезен ня зважування на вагонних ва гах інших вантажів (до яких ві дноситься вугілля) провадить ся із зупинкою вагонів без ро зчеплення або під час руху на вагонних вагах, призначених для цього способу зважуванн я. Маса тари вагонів у цих випа дках може прийматися за траф аретом на вагоні.

Із комерційного акта АА №037005 /177/264 від 15.04.2011р. слід, що переважув ання на станції Чаплино П ридніпровської залізниці іг Придніпровської залізн иці Ріг проводилося на 150-тони х вагонних вагах.

Таким чином, слід визнати, щ о перевірка маси вантажу зді йснена у порядку, встановлен ому п. 22 Правил видачі вантажі в, відповідно якого перевірк а маси вантажу на станції при значення провадиться, як пра вило, таким самим способом, як им цю масу було визначено на с танції відправлення. Зважува ння вантажів на вагонних ваг ах провадиться в порядку, пер едбаченому Правилами прийма ння вантажів до перевезення.

Статтею 34 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и встановлено, обставини спр ави, які відповідно до законо давства повинні бути підтвер джені певними засобами доказ ування, не можуть підтверджу ватися іншими засобами доказ ування.

Відповідно до ст. 129 Статуту з алізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідально сті залізниці, вантажовідпра вника, вантажоодержувача, па сажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або акта ми загальної форми, які склад ають станції залізниць.

Згідно з 5.5. розділу 5 Правил о формлення перевізних докуме нтів, якщо під час перевезенн я вантажу або на станції його призначення буде виявлено н еправильне зазначення у накл адній відомостей про адресу одержувача, його код, назву ва нтажу, його кількість, то з від правника стягується штраф зг ідно зі статтею 122 Статуту зал ізниць України. Факт неправи льного зазначення відправни ком указаних відомостей засв ідчується актом загальної фо рми, якщо за цим фактом не скла дався комерційний акт.

Відповідно до п.9 Правил скл адання актів (затверджених н аказом Міністерства транспо рту України 28.05.2002р. № 334) у комерці йному акті детально описують ся стан вантажу або багажу і о бставини, за яких виявлена незбереженість, а також обс тавини, які могли бути причин ою виникнення незбережено сті вантажу, багажу чи вант ажобагажу. Ніякі припущення та висновки про причини нез береженості або про вину ві дправника і залізниці до акт а не вносяться. Усі графи блан ка акта мають бути заповнені . Не дозволяється проставле ння рисок та лапок замість повторення необхідних даних . У комерційному акті зазнача ється, чи правильно навантаж ений, розміщений і закріплен ий вантаж, а також про наявніс ть та стан захисного маркува ння для вантажів, що перевозя ться у відкритих вагонах. У ра зі неправильного завантажен ня, розміщення, закріплення в антажу в акті зазначається, я ке порушення було допущено. О соби, які склали або підписал и комерційний акт або акт заг альної форми, що містить дані , які не відповідають дійснос ті, несуть установлену закон одавством відповідальність .

Комерційний акт АА №037005/177/264 ві д 15.04.2011р., який засвідчив невідп овідність маси вантажу даним , зазначеним у транспортній н акладній є складеним у відпо відності до вимог пред' явле них до його складання Правил ами складання актів.

Статтею 24 Статуту залізниць України встановлено, що вант ажовідправники несуть відпо відальність за всі неправиль ності, неточності відомостей зазначених ними в накладній .

Згідно із ст.122 Статуту заліз ниць України за неправильно зазначену у накладній масу в антажу з відправника стягуєт ься штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.

Відповідно до ст.118 Статуту з алізниць України штраф підля гає стягненню у п' ятикратно му розмірі провізної плати з а всю відстань перевезення.

Дослідивши матеріали та обставини справи колегія су ддів Донецького апеляційног о господарського суду дійшла до висновку, що факт невірног о зазначення відправником у залізничній накладній маси в антажу підтверджений матері алами справи, розрахунок штр афу здійснено правильно, у ві дповідності до вимог Статуту залізниць України.

Доводи заявника скарги щ одо зменшення суми штрафу ви знаються судовою колегією не доведеними, з огляду на те, що факт невірного зазначення ві дправником у залізничній нак ладній маси вантажу підтверд жений матеріалами справи, то му вантажовідправник повин ен нести передбачену ст.118, 122 Ст атуту залізниць України відп овідальність у вигляді сплат и штрафу.

Згідно частини 2 статті 233 Гос подарського кодексу України якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим уча сникам господарських віднос ин, суд може з урахуванням інт ересів боржника зменшити роз мір належних до сплати штраф них санкцій.

Відповідно частини 3 статті 83 Господарського процесуаль ного кодексу України господа рський суд, приймаючи рішенн я, має право зменшувати у виня ткових випадках розмір неуст ойки (штрафу, пені), яка підляг ає стягненню зі сторони, що по рушила зобов'язання.

З огляду на те, що відповіда ч не довів суду винятковість даного випадку та не надав ві дповідних документів, підтве рджуючих необхідність зменш ення судом розміру штрафу, ко легія суддів вважає позовні вимоги підлягаючими задовол енню у повному обсязі.

Доводи заявника скарги щод о неприйняття судом до уваги п.2.6. Правил оформлення переві зних документів не є підстав ою для скасування судового р ішення, оскільки редакція пу нкту Правил, на яку посилаєть ся заявник скарги, набрала чи нності з 01.07.2011року, тоді як спір ні взаємовідносини сторін ви никли у квітні 2011року.

Враховуючи наведені вище обставини, колегія суддів До нецького апеляційного госпо дарського суду дійшла виснов ку про те, що позов про стягнен ня штрафу за неправильно заз начену масу вантажу обґрунто ваний матеріалами справи та підлягає задоволенню у заявл еній до стягнення сумі 28 850грн.00коп., рішення господар ського суду Донецької област і від 20.12.2011р. у справі № 23/154 ґрунту ється на всебічному, повному та об' єктивному розгляді в судовому процесі всіх обста вин справи в їх сукупності, ке руючись законом, що відповід ає приписам ст.43 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни, підстав для його скасу вання та задоволення вимог а пеляційної скарги за наведен ими в ній мотивами не вбачаєт ься.

Відповідно до статті 49 Гос подарського процесуального кодексу України судовий збі р покладається на заявника с карги.

Керуючись ст.ст.49, 99, 101, 102, 103, 105 Гос подарського процесуального кодексу України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Това риства з обмеженою відповіда льністю «Донбаський збагачу вальний комбінат»м.Торез Донецької області залишити без задоволення.

Рішення господарського су ду Донецької області від 20.12.2011р . у справі № 23/154 залишити без змі н.

Головуючий Т.А. Ш евкова

Судді К.І. Бойченк о

Л.Ф. Чернота

Надруковано 5 прим:

1 - позивачу 2 - відповідачу

3 - до справи

4 - гос. суду

5 - ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.01.2012
Оприлюднено07.02.2012
Номер документу21207194
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/154

Постанова від 27.01.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Ухвала від 10.01.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Рішення від 20.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Рішення від 29.11.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 16.11.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 27.10.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 22.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Ухвала від 26.07.2011

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 02.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 20.10.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні