ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
04.09.08 Справа №2-а-717/08
Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим у складі головуючо ї судді Трещової О.Р., при сек ретарі Марущенко О.О., за участ ю
представника позивача - С винобаєвої Олени Сергіївни,
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу
за позовом Кримського рес публіканського відділення Ф онда соціального захисту інв алідів
до сільськогосподарсько го виробничого кооперативу " Таврія"
про стягнення адмінітрати вно-господарських санкій.
Сутність спору. До окружног о адміністративного суду Авт ономної Республіки Крим звер нулася з позовом Кримське ре спубліканське відділення Фо нду соціального захисту інва лідів до сільськогосподарсь кого виробничого кооператив у “Таврія” про стягнення адм іністративно-господарських санкцій в розмірі 5798 гривень.
У судовому засіданні предс тавник позивача позов підтри мав у повному обсязі, заявив с уду, що відповідач відповідн о до Закону України “Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні” зобов' яз аний виконувати норматив роб очих місць для працевлаштува ння інвалідів. Якщо середньо облікова чисельність працюю чих інвалідів менша, ніж уста новлено нормативом, відповід ач зобов' язаний сплатити ві дповідним відділенням фонду адміністративно-господарс ькі санкції, які дорівнюють с ередньорічній заробітній пл аті роботодавця за кожне роб оче місце, призначене для пра цевлаштування інвалідів та н е зайняте ними. Приймаючи до у ваги, що відповідач повинен б ув забезпечити у 2007 році праце влаштування 7 інвалідів на да ному робочому місці, в нього ф актично працювало 4 інваліда , що підтверджується відомос тями наданого відповідачем з віту за формою № 10-ПІ. Отже, відп овідач повинен сплатити адмі ністративно-господарську са нкцію в розмірі 17853 гривень, що дорівнює трьом середньорічн им заробітним платам робото давця на підприємстві.
У судове засідання, признач ене на 12.08.2008 року представник в ідповідача не з' явився, про місце, дату та час розгляду сп рави повідомлений належним ч ином, надіслав клопотання пр о відкладення розгляду справ и. У судове засіданні, признач ене на 04 вересня 2008 року відпов ідач також не з' явився, про д ату та час розгляду справи по відомлений належним чином, н адіслав заяву про розгляд сп рави за його відсутністю, буд ь-яких доказів, пояснень, запе речень проти позову суду не н адав.
В зв'язку з тим, що необхідни х для вирішення спору доказі в, наявних в матеріалах справ и достатньо, суд вважає можли вим розглядати справу за від сутністю представника відпо відача за наявними в ній мате ріалами.
Вислухавши пояснення пред ставника позивача, дослідивш и в судовому засіданні всі ма теріали справи, оцінив наявн і доказі в їх сукупності, суд,
ВСТАНОВИВ:
Згідно з частиною 1 ста тті 2 КАС України завданням ад міністративного судочинств а є захист прав, свобод та інте ресів фізичних осіб, прав та і нтересів юридичних осіб у сф ері публічно-правових віднос ин від порушень з боку органі в державної влади, органів мі сцевого самоврядування, їхні х посадових і службових осіб , інших суб' єктів при здійсн енні ними владних управлінсь ких функцій на основі законо давства, в тому числі на викон ання делегованих повноважен ь.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.17 КАС Ук раїни компетенція адміністр ативних судів поширюється на спори за зверненнями суб' є кта владних повноважень у ви падках, встановлених законом .
Пунктом 7 частини 1 статті 3 К АС України дано визначення с уб' єктів владних повноваже нь, до яких належать орган дер жавної влади, орган місцевог о самоврядування, їхня посад ова чи службова особа, інший с уб' єкт, який здійснює владн і управлінські функції на ос нові законодавства, в тому чи слі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до частини 7 стат ті 20 Закону України “Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні” від 21.03.1991 року № 875 контроль за виконанням но рмативів робочих місць та пе ревірки підприємств, установ , організацій, у тому числі під приємств, організацій громад ських організацій інвалідів , фізичних осіб, які використо вують найману працю, щодо їх р еєстрації у Фонді соціальног о захисту інвалідів, його від діленнях, подачі щорічного з віту та сплати ними адмініст ративно-господарських санкц ій, а також надання державній службі зайнятості інформаці ї, необхідної для організаці ї працевлаштування інваліді в, визначаються Кабінетом Мі ністрів України.
Правовий статус, повноваже ння та умови діяльності зазн ачено Фонду визначені Положе нням про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го Постановою Кабінету Мініс трів України від 26.09.2002 року № 1434.
Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26.09.2002 N 1434, Фонд є урядовим органом державного управління, який діє у складі Міністерства праці та соціа льної політики і підпорядков ується йому.
Пунктом 3 Положення про Фонд соціального захисту інвалід ів встановлені основні завд ання Фонду, до яких відносять ся реалізація у межах своєї к омпетенції державної політи ки у сфері соціального захис ту інвалідів; контроль за вик онанням підприємствами, уста новами, організаціями, у тому числі підприємствами і орга нізаціями громадських орган ізацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю (далі - підприєм ства), нормативу робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів, установленого Законом України "Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні"
Згідно з пунктом 9 зазначено го Положення для реалізації покладених на Фонд завдань з а погодженням з Мінпраці утв орюються територіальні відд ілення Фонду в межах граничн ої чисельності його працівни ків.
Правовий статус Кримськог о республіканського відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів визначений Полож енням про Кримське республік анське відділення Фонду соці ального захисту інвалідів, з атвердженого Наказом директ ора Фонду соціального захист у інвалідів № 16 від 01.03.2007 року. Пу нктом 1 Положення встановлен о, що відділення являється те риторіальним органом Фонду с оціального захисту інваліді в, а відповідно до пункту 12 Пол оження відділення має стату с юридичної особи, та реалізу є завдання, визначені пусток 3 Положення, до яких належать здійснення контролю за додер жанням підприємствами, устан овами, організаціями, фізичн ими особами, які використову ють найману працю, нормативу робочих місць для працевлаш тування інвалідів.
Отже, судом встановлено, що Кримське республіканське ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів являється територіальним органом Фон ду соціального захисту інвал ідів, яке визнано урядовим ор ганом державного управління .
Відповідно до частини 8 стат ті 20 Закону України “Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні” від 21.03.1991 року № 875 відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів з мет ою контролю за виконанням но рмативу робочих місць, мають право в порядку, передбачено му Кабінетом Міністрів Украї ни, здійснювати перевірки пі дприємств, установ, організа цій, у тому числі підприємств , організацій громадських ор ганізацій інвалідів, фізични х осіб, які використовують на йману працю, щодо реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, подачі ними звіті в про зайнятість та працевла штування інвалідів, виконанн я нормативу робочих місць, пр изначених для працевлаштува ння інвалідів, у тому числі шл яхом зарахування, та сплати н ими адміністративно-господа рських санкцій.
З метою реалізації зазначе них завдань пунктом 5 Положен ня про Фонд соціального захи сту інвалідів Фонд наділений правами проводити перевірк у підприємств щодо реєстраці ї, подання ними звітів про зай нятість і працевлаштування і нвалідів, виконання норматив у робочих місць для працевла штування інвалідів та сплати адміністративно-господарсь ких санкцій і пені, цільового використання наданих Фондом коштів. Фонд також відповідн о до покладених на нього завд ань здійснює контроль за спл атою роботодавцями адмініст ративно-господарських санкц ій і пені (підпункт 3 пункту 4 за значеного Положення).
Таким чином, судом встановл ено, що Кримське республікан ське відділення Фонду соціал ьного захисту інвалідів, реа лізуючи свої завдання та фун кції у відносинах з фізичним и та юридичними особами явля ється органом виконавчої вла ди та, відповідно, суб' єктом владних повноважень.
Частиною дев'ятою, десятою с татті 20 Закону України “Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 21.03.1991 року № 875 встановлено, що спори , які виникають із правовідно син за статтями 19, 20 Закону, вир ішуються відділеннями Фонду в судовому порядку. Фонд соці ального захисту інвалідів, й ого відділення мають право з ахищати свої права та законн і інтереси, у тому числі в суді . Отже, позивачами у зазначен ій категорії справ виступают ь відділення Фонду.
Таким чином, Кримське респу бліканське відділення Фонду соціального захисту інвалід ів є органами державної влад и, які у правовідносинах з роб отодавцям, зокрема у зв'язку і з здійсненням контролю за пе рерахуванням штрафних санкц ій, передбачених статтею 20 Зак ону України “Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні” від 21.03.1991 року № 875, ре алізують владні управлінськ і функції, а право відділень Ф онду на звернення до суду у ві дповідних відносинах визнач ено в законодавчому порядку частиною 9 статті 20 Закону.
Відповідно до частини 1 стат ті 55 Господарського кодексу України суб' єктом господар ювання визнаються учасники г осподарських відносин, які з дійснюють господарську діял ьність, реалізуючи господарс ьку компетенцію (сукупність господарських прав та обов' язків), мають відокремлене ма йно і несуть відповідальніст ь за своїми зобов' язаннями в межах цього майна, крім випа дків встановлених законом. З гідно з п. 1 частини 2 статті 55 ГК України юридичні особи, ство рені відповідно до Цивільног о кодексу України, підприємс тва, створені відповідно до Г осподарського кодексу Украї ни та зареєстровані в устано влено законом порядку визнаю ться суб' єктами господарюв ання.
Судом встановлено, що сільс ькогосподарський виробничи й кооператив “Таврія” (далі С ВК “Таврія”) 28.03.2000 року зареєст ровано у якості юридичної ос оби Нижньогірською районною державною адміністрацією АР К, ідентифікаційний номер 00854280 , що підтверджується довідко ю з ЄДРПОУ № 05.3-5/1482 від 13.05.2008 року.
Таким чином, судом встановл ено, що СВК “Таврія” являєтьс я суб' єктом господарювання , юридичною особою, зобов' яз ане виконувати обов' язки, п окладені на нього законами у зв' язку зі здійсненням гос подарської діяльності.
Відповідно до ст. 67 Конститу ції України, кожен зобов'язан ий сплачувати податки і збор и в порядку і розмірах, встано влених законом.
Порядок, підстави та умови участі суб' єктів господарю вання в реалізації державни й гарантій для забезпечення інвалідів рівними правами з іншими громадянами регулюєт ься Законом України “Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні” від 21.03.1991 ро ку № 875.
Відповідно до статті 19 Зако ну України “Про основи соціа льної захищеності інвалідів в Україні” від 21.03.1991 року № 875 для підприємств, установ, органі зацій, у тому числі підприємс тв, організацій громадських організацій інвалідів, фізич них осіб, які використовують найману працю, установлюєть ся норматив робочих місць дл я працевлаштування інваліді в у розмірі чотирьох відсотк ів середньооблікової чисель ності штатних працівників об лікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кілько сті одного робочого місця.
Підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичні особи, які використов ують найману працю, самостій но розраховують кількість ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів відповідно до нормативу, встановленого ча стиною першою цієї статті, і з абезпечують працевлаштуван ня інвалідів. При розрахунка х кількість робочих місць ок руглюється до цілого значенн я.
Підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичні особи, які використов ують найману працю, самостій но здійснюють працевлаштува ння інвалідів у рахунок норм ативів робочих місць виходяч и з вимог статті 18 цього Закон у. Виконанням нормативу робо чих місць у кількості, визнач еній згідно з частиною першо ю цієї статті, вважається пра цевлаштування підприємство м, установою, організацією, у т ому числі підприємством, орг анізацією громадських орган ізацій інвалідів, фізичною о собою, яка використовує найм ану працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.
Відповідно до частини 9 ста тті 19 Закону України “Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні” від 21.03.1991 рок у № 875 підприємства, установи , організації, у тому числі під приємства, організації грома дських організацій інваліді в, фізичні особи, в яких за осн овним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у в ідповідних відділеннях Фонд у соціального захисту інвалі дів за своїм місцезнаходженн ям і щороку подають цим відді ленням звіт про зайнятість т а працевлаштування інваліді в.
Відповідно до частини 1 стат ті 20 Закону України “Про основ и соціальної захищеності інв алідів в Україні” від 21.03.1991 року № 875 підприємства, установи, о рганізації, у тому числі підп риємства, організації громад ських організацій інвалідів , фізичні особи, які використо вують найману працю, де серед ньооблікова чисельність пра цюючих інвалідів менша, ніж у становлено нормативом, перед баченим статтею 19 цього Закон у, щороку сплачують відповід ним відділенням Фонду соціал ьного захисту інвалідів адмі ністративно-господарські са нкції, сума яких визначаєтьс я в розмірі середньої річної заробітної плати на відпові дному підприємстві, установі , організації, у тому числі під приємстві, організації грома дських організацій інваліді в, фізичної особи, яка викорис товує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для під приємств, установ, організац ій, у тому числі підприємств, о рганізацій громадських орга нізацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 о сіб, розмір адміністративно- господарських санкцій за роб оче місце, призначене для пра цевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначаєт ься в розмірі половини серед ньої річної заробітної плати на відповідному підприємств і, в установі, організації, у т ому числі підприємстві, орга нізації громадських організ ацій інвалідів, у фізичної ос оби, яка використовує найман у працю. Положення цієї части ни не поширюється на підприє мства, установи і організаці ї, що повністю утримуються за рахунок коштів державного а бо місцевих бюджетів.
Частиною 4 статті 20 Закону вс тановлено, що адміністративн о-господарські санкції розра ховуються та сплачуються під приємствами, установами, орг анізаціями, у тому числі підп риємствами, організаціями гр омадських організацій інвал ідів, фізичними особами, зазн аченими в частині першій ціє ї статті, самостійно в строк д о 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося пору шення нормативу, встановлено го частиною першою статті 19 ць ого Закону. При цьому до право відносин із стягнення адміні стративно-господарських сан кцій, передбачених цим Закон ом, не застосовуються строки , визначені статтею 250 Господа рського кодексу України.
Відповідно до частини 8 стат ті 20 Закону Порядок сплати адм іністративно-господарських санкцій і пені до відділень Ф онду соціального захисту інв алідів, їх акумуляції, обліку , а також з урахуванням пропоз ицій всеукраїнських громадс ьких організацій інвалідів - використання цих коштів зат верджується Кабінетом Мініс трів України.
Відповідно до пункту 2 Поря дку сплати підприємствами, у становами, організаціями та фізичними особами, що викори стовують найману працю, суми адміністративно-господарсь ких санкцій та пені за невико нання нормативу робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів, затвердженого Постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 31 січня 2007 року № 70 роботод авці сплачують суму адмініст ративно-господарських санкц ій відділенням Фонду соціаль ного захисту інвалідів до 15 кв ітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів .
Обчислення суми адміністр ативно-господарських санкці й проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядко м заповнення звіту про зайня тість і працевлаштування інв алідів, затвердженим Мінпрац і за погодженням з Держкомст атом.
Судом встановлено, що відпо відач СВК “Таврія” використ овує найману працю, та відпов ідно до Закону подає Кримськ ому республіканському відді ленню Фонду соціального захи сту інвалідів звіт про зайня тість та працевлаштування ін валідів.
Відповідно до звіту про зай нятість та працевлаштування інвалідів за 2007 рік середньоо блікова кількість штатних пр ацівників обліково складу СВ К “Таврія” складає 164 особи. От же, відповідно до частини 1 ста тті 19 Закону для відповідача в становлюється норматив робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів у кількості сьо мі робочих місць (164 працівник а х 4%).
Судом встановлено, що за дан ими звіту на підприємстві у 200 7 році працювало чотири праці вника, якім відповідно до чин ного законодавства встановл ена інвалідність.
Судом встановлено, що відпо відач не повідомляв центр за йнятості про наявність вака нтних місць для працевлаштув ання інвалідів, що підтвердж ується листом Нижньогірсько го районного центру зайнятос ті від 08.08.2008 року № 20/03-1389, ніяких ді й, направлених на працевлашт ування інвалідів у 2007 році не з дійснив.
Таким чином, відповідач від повідно до частини 1 статті 20 З акону повинен сплатити Фонду адміністративно-господарсь кі санкції, сума яких визнача ється в розмірі середньої рі чної заробітної плати на від повідному підприємстві за ко жне не створене робоче місце .
Судом встановлено, що в 2007 ро ці середньорічна заробітна п лата на СВК “Таврія” складає 5951 гривень (загальний розмір Ф онду оплати праці 976000 : кількіс ть працівників 164), що також під тверджується звітом відпові дача про зайнятість та праце влаштування інвалідів.
Приймаючи до уваги, що серед ньооблікова кількість штатн их працівників СВК “Таврія” у 2007 році складала 164 особи, відп овідач зобов' язаний сплати ти санкцію у повному розмірі середньорічної заробітної п лати за кожне нестворене роб оче місце, тобто в розмірі 17853 г ривень (3 робочих місця х 5951 сер едньорічна заробітна плата), що також підтверджується зв ітом відповідача та розрахун ком суми позову КРВ Фонду соц іального захисту інвалідів.
Судом встановлено, що на від повідача не поширюється піль га передбачена частиною 1 ста тті 20 Закону, яка встановлює с плату санкції в розмірі 50% сер едньорічної заробітної плат и, оскільки така пільга перед бачена виключно для підприєм ств, на яких працює від 8 до 15 ос іб.
Таким чином, відповідач був повинен до 15 квітня 2008 року сам остійно визначити та сплатит и адміністративно-господарс ьку санкцію за невиконання н ормативу робочих місць для п рацевлаштування інвалідів в розмірі 17853 гривень.
Судом встановлено, що у визн ачений Законом строк відпові дачем адміністративно-госпо дарська санкція не сплачена, тому СВК “Таврія” порушило в имоги статей 19, 20 Закону Україн и “Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні ” від 21.03.1991 року № 875, отже позов К римського республіканськог о відділення Фонду соціально го захисту інвалідів є обґру нтованим та підлягає задовол енню у повному обсязі.
Згідно з частиною 4 статті 94 К АС України у справах, у яких по зивачем є суб' єкт владних п овноважень, і відповідачем - фізична чи юридична особа, су дові витрати, здійснені пози вачем, з відповідача не стягу ються. Тому судові витрати по справі не підлягають стягне нню з відповідача.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 158, 159, 160, 163 КАС Ук раїни,
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги зад овольнити.
2. Стягнути з сільськог осподарськоговиробничого к ооперативу “Таврія” (ідентиф ікаційний номер 00854280) на корист ь Кримського республікансь кого відділення Фонду соціал ьного захисту інвалідів (іде нтифікаційний номер 20701802) адмі ністративно-господарські са нкції в розмірі 17853 гривень.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її пр оголошення, у разі неподання заяви про апеляційне оскарж ення (апеляційної скарги).
Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеля ційна скарга не подана, поста нова набуває законної сили ч ерез 20 днів після подання заяв и про апеляційне оскарження.
Протягом 10 днів з дня прогол ошення постанови до Севастоп ольського апеляційного адмі ністративного суду через Окр ужний адміністративний суд А втономної Республіки Крим мо же бути подана заява про апел яційне оскарження, після под ачі якої, протягом 20 днів може бути подана апеляційна скар га.
Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться в строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Суддя Окружного
адміністративного суду
Автономної Республіки Кри м Трещова О.Р.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2008 |
Оприлюднено | 06.11.2009 |
Номер документу | 2134487 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Трещова О.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні