ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИ Й ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" грудня 2011 р. Справа № 2a-3958/11/09 70
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський о кружний адміністративний су д у складі:
судді Главача І.А.,
за участю секретаря судов ого засідання - Зарицької Н.М.,
за участю представників с торін:
від позивача - Попович Я.С .,
від відповідача - Управлін ня Пенсійного фонду України в м. Коломиї та Коломийському районі - Коршовська У.Д.,
розглянувши у відкритом у судовому засіданні в примі щенні суду адміністративну с праву
за позовом: Товарис тва з обмеженою відповідальн істю "Гуцульське подвір'я"
до відповідача: Управління Пенсійного фонд у України в м. Коломиї та Коло мийському районі
про визнання нечинни м рішення № 979 від 14.10.2011 року,-
ВСТАНОВИВ:
23.11.2011 року Товариств о з обмеженою відповідальніс тю "Гуцульське подвір'я" зве рнулося до суду з адміністра тивним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківські й області, Управління Пенсій ного фонду України в Коломий ському районі про визнання н ечинними рішень № 7530/06 від 14.11.2011 ро ку та № 979 від 14.10.2011 року.
Згідно Ухвали Івано-Франкі вського окружного адміністр ативного суду від 13.12.2011 року зам інено відповідача - Управлін ня Пенсійного фонду України в Коломийському районі на йо го правонаступника - Управлі ння Пенсійного фонду України в м. Коломиї та Коломийськом у районі.
Ухвалою Івано-Франківсько го окружного адміністративн ого суду від 13.12.2011 року провадже ння у справі за позовом Товар иства з обмеженою відповідал ьністю "Гуцульське подвір'я" д о Головного управління Пенсі йного фонду України в Івано-Ф ранківській області, Управлі ння Пенсійного фонду України в м. Коломиї та Коломийському районі у частині визнання не чинним рішення першого засту пника начальника Головного у правління Пенсійного фонду У країни у Івано-Франківській області № 7530/06 від 14.11.2011 року - за крито на підставі пункту 2 час тини 1 статті 157 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни.
Представник позивача в су довому засіданні позовні вим оги підтримав. Суду пояснив, щ о згідно рішення Управління Пенсійного фонду України в К оломийському районі № 979 від 14.1 0.2011 року до позивача застосова но фінансові санкції у розмі рі 4 614,16 грн. та нараховано пеню у розмірі 15 296,63 грн. у зв' язку і з несвоєчасною сплатою єдини х внесків за період з 20.08.2011 року по 13.10.2011 року. Вказав при цьому, щ о при винесенні оскаржуваног о рішення начальник Управлін ня Пенсійного фонду України в Коломийському районі керув ався пунктом 2 частини 9 статті 106 Закону України “Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування”, яка з 01.01.2011 року виключена на підставі З акону України “Про збір та об лік єдиного внеску на загаль нообов' язкове державне соц іальне страхування”. Вважає, що правових підстав для заст осування норми матеріальног о права, яка скасована, у відпо відача не було, оскільки це су перечить основним конституц ійним принципам. Просив позо в задовольнити.
Представник Управління Пе нсійного фонду України в м. Ко ломиї та Коломийському райо ні у судовому засіданні прот и позову заперечила, суду поя снила, що при складанні оскар жуваного рішення № 979 від 14.10.2011 ро ку допущено помилку - вказан о період з якого нараховано ф інансову санкцію та пеню з 20.08.2 011 року, проте фактично штрафн і санкції нараховані з 20.08.2010 рок у, що підтверджується розрах унком фінансової санкції та пені по особовому рахунку 4%, 32%, 42% позивача та карткою особов ого рахунку платника. Вказал а при цьому, що заборгованіст ь Товариства з обмеженою від повідальністю "Гуцульське по двір'я" по сплаті страхових вн есків виникла за період липе нь-грудень 2010 року включно, пог ашена ним 13.10.2011 року, у зв' язку з чим Управлінням Пенсійног о фонду України в Коломийськ ому районі у відповідності д о вимог пункту 7 Прикінцевих т а перехідних положень Закону України “Про збір та облік єд иного внеску на загальнообов ' язкове державне соціальне страхування” згідно оскаржу ваного рішення № 979 від 14.10.2011 року і було застосовано до позива ча штрафні санкції у розмірі 4 614,16 грн. та нараховано останнь ому пеню у розмірі 15 296,63 грн. Вва жає позовні вимоги необґрунт ованими та безпідставними, п росила у задоволенні позову відмовити.
Вислухавши представника позивача, представника відп овідача, дослідивши матеріал и справи, суд прийшов до висно вку про обґрунтованість позо вних вимог з наступних мотив ів.
Судом встановлено, що 14.10.2011 ро ку начальником Управління Пе нсійного фонду України в Кол омийському районі Тодорів Я.Г. винесено рішення № 979 від про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахуванн я) або несвоєчасну сплату (нес воєчасне перерахування) стра хувальниками страхових внес ків, у тому числі донарахован их страхувальниками або орга ном Пенсійного фонду, згідно якого до Товариства з обмеже ною відповідальністю "Гуцуль ське подвір'я" застосовано фі нансові санкції, а саме накла дено штраф у розмірі 4 614,16 грн. т а нараховано пеню у розмірі 15 296,63 грн.
Із вказаного рішення вбача ється, що відповідачем на під ставі пункту 2 частини 9 статті 106 Закону України “Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування”за неспла ту (неперерахування) або несв оєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальни ками страхових внесків, у том у числі донарахованих страху вальниками або органом Пенсі йного фонду, за період з 20.08.2011 ро ку по 13.10.2011 року застосовано до позивача фінансові санкції т а нараховано останньому пеню .
Згідно пункту 2 частини 9 ста тті 106 Закону України “Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування” у ред акції, чинній до 01.01.2011 року, за не сплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєч асне перерахування) страхува льниками страхових внесків, у тому числі донарахованих с трахувальниками або територ іальними органами Пенсійног о фонду, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасн о не сплачених сум. Одночасно на суми своєчасно не сплачен их (не перерахованих) страхов их внесків і фінансових санк цій нараховується пеня в роз мірі 0,1 відсотка зазначених су м коштів, розрахована за кожн ий день прострочення платежу .
Згідно підпункту 12 пункту 11 р озділу VIII Прикінцевих та пере хідних положень Закону Украї ни “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов' язк ове державне пенсійне страху вання” внесено зміни до Зако ну України “Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування”, зокрема, виключ ено частини першу-дев'яту ста тті 106.
Частиною 5 статті 94 Конститу ції України встановлено, що з акон набирає чинності через десять днів з дня його офіцій ного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законо м, але не раніше дня його опубл ікування.
Пунктом 1 розділу VIII Прикінце вих та перехідних положень З акону України “Про збір та об лік єдиного внеску на загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування”встановл ено, що Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2011 року, крім підпункту 8 частини першої ст атті 1, підпунктів 7 та 8 (в части ні пред'явлення посвідчення застрахованої особи), 9 частин и другої статті 6, абзацу друго го підпункту 1 частини третьо ї статті 20, статті 22 цього Закон у, які набирають чинності з 1 с ічня 2014 року.
З урахуванням наведеного с уд приходить до висновку про те, що станом на 14.10.2011 року - дату винесення начальником Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Коломийському районі Т одорів Я.Г. оскаржуваного р ішення № 979, норма, що передбача ла відповідальність за неспл ату (неперерахування) або нес воєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальни ками страхових внесків, у том у числі донарахованих страху вальниками або територіальн ими органами Пенсійного фонд у, та підстави для нараховува ння пені, а саме пункт 2 частин и 9 статті 106 Закону України “Пр о загальнообовязкове держав не пенсійне страхування”, вт ратила чинність.
Частиною 1 статті 58 Конститу ції України встановлено, що З акони та інші нормативно-пра вові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, кол и вони пом'якшують або скасов ують відповідальність особи .
У відповідності до вимог ча стини 2 статті 19 Конституції У країни органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування, їх посадові особи з обов'язані діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та законами України.
Частиною 3 статті 2 Кодексу а дміністративного судочинст ва України передбачено, що у с правах щодо оскарження рішен ь, дій чи бездіяльності суб' єктів владних повноважень а дміністративні суди перевір яють, чи прийняті (вчинені) во ни, зокрема, на підставі, у меж ах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією т а законами України (пункт 1); об ґрунтовано, тобто з урахуван ням усіх обставин, що мають з начення для прийняття рішен ня (вчинення дії) (пункт 3).
Таким чином, суд приходить д о висновку про те, що підстави для застосування до позивач а фінансових санкцій - штрафу у розмірі 4 614,16 грн. та нарахува ння останньому пені у розмір і 15 296,63 грн. у зв' язку з несвоєч асною сплатою єдиного внеску на загальнообов"язкове держ авне соціальне страхування з а період з 20.08.2011 року по 13.10.2011 року згідно пункту 2 частини 9 статт і 106 Закону України “Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування” відсутн і, а тому рішення начальника У правління Пенсійного фонду У країни в Коломийському район і № 979 від 14.10.2011 року про застосув ання фінансових санкцій та н арахування пені за несплату (неперерахування) або несвоє часну сплату (несвоєчасне пе рерахування) страхувальника ми страхових внесків, у тому ч ислі донарахованих страхува льниками або органом Пенсійн ого фонду є недійсним з момен ту його прийняття.
При цьому суд зазначає, що в ідповідальність платників є диного внеску за неспла ту (неперерахування) або несв оєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеск у встановлена Законом Україн и “Про збір та облік єдиного в неску на загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання”.
Суд також не приймає до уваг и доводи представника відпов ідача з приводу того, що при ск ладанні оскаржуваного рішен ня № 979 від 14.10.2011 року допущено по милку - вказано період, за як ий до позивача застосовано ф інансову санкцію та нарахова но пеню з 20.08.2011 року, тоді як факт ично штрафні санкції та пеня нараховані з 20.08.2010 року, суд не п риймає до уваги з наступних п ідстав.
Згідно підпункту 9.3.2 пункту 9 .3 Інструкції про порядок обчи слення і сплати страхувальни ками та застрахованими особами внесків на загально обов' язкове державне пенсі йне страхування до Пенсійног о фонду України, затверджено ї Постановою правління Пенсі йного фонду України № 21-1 від 19.12. 2003 року, зареєстрованої у Міні стерстві юстиції України № 64/8 663 від 16.01.2004 року, за несплату (неп ерерахування) або несвоєчасн у сплату (несвоєчасне перера хування) страхувальниками ст рахових внесків, у тому числі донарахованих страхувальни ками або територіальними орг анами Пенсійного фонду, накл адається штраф у розмірі 10 від сотків своєчасно не сплачени х сум.
При цьому складається ріше ння за формою згідно з додатк ом 14.
Розрахунок цієї фінансово ї санкції здійснюється на пі дставі даних картки особовог о рахунку платника.
Пунктом 10.5 цієї Інструкції в становлено, що рішення про на рахування пені посадові особ и органів Пенсійного фонду в иносять одночасно з прийнятт ям рішення про застосування фінансових санкцій, зазначен их у підпункті 9.3.2 пункту 9.3 цієї Інструкції, за формою згідно з додатком 14 цієї Інструкції, яке протягом трьох робочих д нів із дня його винесення над силається страхувальнику з п овідомленням про вручення.
Як вбачається із додатку 14 д о підпункту 9.3.2 пункту 9.3 та пунк ту 10.5 даної Інструкції, посадо вою особою, яка приймає рішен ня про застосування фінансов их санкцій та нарахування пе ні за несплату (неперерахува ння) або несвоєчасну сплату (н есвоєчасне перерахування) ст рахувальниками страхових вн есків, у тому числі донарахов аних страхувальниками або ор ганом Пенсійного фонду, одні єю з умов при його винесенні є зазначення періоду, за який д о страхувальника застосован о фінансові санкції та/або на раховано пеню.
З оскаржуваного рішення № 97 9 від 14.10.2011 року чітко вбачаєтьс я, що до позивача застосовано фінансові санкції та нарахо вано останньому пеню у зв' я зку з несплатою Товариством з обмеженою відповідальніст ю "Гуцульське подвір'я" страхо вих внесків за період з 20.08.2011 ро ку по 13.10.2011 року.
Відповідно до частин 1, 2 стат ті 71 Кодексу адміністративно го судочинства України, кожн а сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтують ся її вимоги та заперечення, к рім випадків, встановлених с таттею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справа х про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт а владних повноважень обов' язок щодо доказування правом ірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він запе речує проти адміністративно го позову.
Однак, у судовому засіданні представником Управління Пе нсійного фонду України в м. Ко ломиї та Коломийському район і не представлено суду доказ про те, що відповідачем стано м на 13.12.2011 року внесено зміни до оскаржуваного рішення № 979 ві д 14.10.2011 року у частині періоду, з а який до Товариства з обмеже ною відповідальністю "Гуцуль ське подвір'я" застосовано фі нансові санкції та нарахован о останньому пеню.
При цьому, суд вважає за нео бхідне звернути увагу на осо бливості обраного позивачем способу захисту, на його думк у, порушених прав.
Товариство з обмеженою від повідальністю "Гуцульське по двір'я" звернулося до суду з ад міністративним позовом до Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Коломийському районі про визнання рішення № 979 від 14.10.2011 року нечинним.
Статтею 105 КАС України пере дбачені безпосередні способ и захисту, за допомогою яких о соба може захистити своє пор ушене, невизнане або оспорен е право, одним з яких є скасува ння або визнання нечинним рі шення відповідача - суб' єк та владних повноважень повні стю чи окремих його положень .
Разом з тим, деякі із встано влених у статтях 105 та 162 Кодекс у адміністративного судочин ства України способи захисту порушеного права носять обм ежений характер і не можуть б ути застосовані при виникнен ні будь-якого спору у сфері пу блічних правовідносин, зокре ма, вимога про визнання нечин ним акта може стосуватися ли ше нормативно-правового акта , а про визнання протиправним ? лише індивідуального акта.
При цьому слід зазначити, що нечинність нормативно-право вого акта виникає після набр ання рішенням суду законної сили, а недійсність індивіду ального акта ? з моменту його п рийняття.
Вимога про визнання протип равним (недійсним, незаконни м, неправомірним) рішення (акт а), протиправною (незаконною, н еправомірною) дії або бездія льності виключає вимогу про скасування цього ж акта проя ву волі, оскільки правові нас лідки застосування обох згад аних вимог в даному випадку с півпадають. Окрім того, вимог а про скасування не може заст осовуватись до дій, бездіяль ності, оскільки їх не можна ск асувати.
Вимоги про визнання протип равним, недійсним, незаконни м, неправомірним, скасування індивідуального акта не міс тять різних способів захисту , а є одним і тим же способом, сф ормульованим у різних словес них формах.
Таким чином, у тих випадках, коли предметом спору є індив ідуальний акт, дія або бездія льність, що має місце в даному випадку, позовною вимогою за правилами Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и має бути визнання такого ак та, дії чи бездіяльності прот иправними.
З урахуванням наведеного, с уд приходить до переконання про необхідність виходу за м ежі повноважень у порядку ча стини 2 статті 11 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни.
За таких обставин, позов під лягає до задоволення.
На підставі ст. 124 Конституц ії України, керуючись ст. ст. 158- 163, 167 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд ,-
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити п овністю.
Визнати протиправни м та скасувати рішення начал ьника Управління Пенсійного фонду України в Коломийсько му районі № 979 від 14.10.2011 року про з астосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гуцульське подвір"я" фінансо вих санкцій та нарахування п ені за несплату (неперерахув ання) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарах ованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду.
Стягнути з Державног о бюджету України на користь Товариства з обмеженою відп овідальністю "Гуцульське под вір"я" (78200, Івано-Франківська об ласть, Коломийський район, с. М атеївці, вул. Грушевського, 2, к од ЄДРПОУ - 35982827) 28 (двадцять віс ім) грн. 23 коп. судового збору.
Постанова може бути оскар жена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодек су адміністративного судочи нства України, апеляційна ск арга на постанову суду першо ї інстанції подається протяг ом десяти днів з дня отр имання копії постанови.
Апеляційна скарга подаєть ся до Львівського апеляційно го адміністративного суду че рез Івано-Франківський окруж ний адміністративний суд.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодекс ом адміністративного судочи нства України, якщо таку скар гу не було подано.
Суддя Главач І.А.
Постанова складен а в повному обсязі 19.12.2011 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2011 |
Оприлюднено | 27.02.2012 |
Номер документу | 21579187 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Главач І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні