Ухвала
від 09.02.2012 по справі 2а-5253/11/2670
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 2а-5253/11/2670 Головуючий у 1-й інст анції: Винокуров К.С.

Суддя-доповідач: Костюк Л.О.

У Х В А Л А

Іменем України

"09" лютого 2012 р. м. Київ

Київський апеляційний ад міністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Костюк Л.О.;

суддів: Бужак Н.П ., Твердохліб В.А.;

за участю секретаря: Співак О.В.,

розглянувши у відкритом у судовому засіданні апеляці йну скаргу Державної податко вої інспекції у Святошинсько му районі м.Києва на постанов у Окружного адміністративно го суду м.Києва від 16 травня 2011 р оку у справі за адміністрати вним позовом Державної подат кової інспекції у Святошинсь кому районі м.Києва до Товари ства з обмеженою відповідаль ністю «Ном і Т», третя особа: С вятошинська районна у м.Києв і державна адміністрація про припинення підприємницької діяльності, -

В С Т А Н О В И Л А:

У квітні 2011 року позивач звернувся до Окружного адмі ністративного суду м.Києва з позовом до Товариства з обме женою відповідальністю «Ном і Т», третя особа: Святошинськ а районна у м.Києві державна а дміністрація про припинення підприємницької діяльності . Свої вимоги мотивує тим, що т овариство було створено та з дійснювало фінансово - госп одарську операцію з порушенн ям вимог чинного законодавст ва.

Постановою Окружного адмі ністративного суду м.Києва в ід 16 травня 2011 року позов задов олено частково.

Провадження у справі в част ині визнання недійсними уста новчих документів Товариств а з обмеженою відповідальніс тю «Ном і Т»- закрито.

Припинено юридичну особу - Т овариство з обмеженою відпов ідальністю «Ном і Т»(код ЄДРП ОУ 33262738), адреса: 03162, м.Київ, просп. Перемоги, 136, кім. 34.

Не погоджуючись з зазначен им судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в як ій просить скасувати постано ву суду першої інстанції як т аку, що постановлена з поруше нням норм матеріального та п роцесуального права, та прий няти нову, якою позов задовол ити повністю.

Заслухавши суддю - допові дача, розглянувши доводи апе ляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильні сть застосування судом першо ї інстанції норм законодавст ва, колегія суддів вважає, що а пеляційна скарга підлягає за лишенню без задоволення, а по станова суду - без змін з так их підстав.

Згідно зі ст. 198, п. 1 ч. 1 ст. 200 КАС У країни суд апеляційної інста нції залишає апеляційну скар гу без задоволення, а постано ву суду - без змін, якщо визна є, що суд першої інстанції пра вильно встановив обставини с прави та ухвалив судове ріше ння з додержанням норм матер іального і процесуального пр ава.

Задоволюючи позов частков о суд першої інстанції виход ив з того, що створення товари ства було вчинено за відсутн ості волевиявлення та волі з асновника на затвердження ст атуту з метою створення юрид ичної особи та заняття підпр иємницької діяльності та від сутність юридичної особи за місцезнаходженням є достатн іми підставами для припиненн я юридичної особи. У частині п озовних вимог про визнання н едійсними установчих докуме нтів провадження підлягає за криттю, виходячи з положень с т.157 КАС України, відповідно до пункту 1 частини 1 якої, провад ження по справі підлягає зак риттю, зокрема, якщо певні вим оги не належить розглядати в порядку адміністративного с удочинства.

Колегія суддів по годжується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Як встановлено судом п ершої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальніст ю «Ном і Т»зареєстроване Свя тошинською районною у м. Києв і за адресою: м.Київ, просп. Пер емоги, 136, кім. 34, код ЄДРПОУ 33262738 та зареєстроване в ДПІ у Святош инському районі 21.02.2005 року.

ДПІ у Святошинському райо ні м.Києва під час проведення фінансово-господарської пер евірки товариства було встан овлено, що вказане підприємс тво було створено та здійсню є фінансово-господарську опе рацію з порушенням вимог зак онодавства.

Відповідно до статуту, свід оцтва про державну реєстраці ю та іншими документами засн овником підприємства являєт ься ОСОБА_2.

Під час реєстрації підприє мства ОСОБА_2 не відвідува в державну адміністрацію, по даткову інспекцію Святошинс ького району м.Києва. Дозвіл н а отримання печатки, а також с амих печаток не отримував, ст атутний фонд не розробляв. Фі нансово-господарської діяль ності не здійснював, а також н ікого не уповноважував від с вого імені реєструвати товар иство та вести будь-яку фінан сово-господарську діяльніст ь, складати та підписати перв инні документи.

Згідно наданих пояснень ОСОБА_2, співробітниками по даткової міліції було встано влено, що ТОВ «Ном і Т» йому не відоме, він ніколи не працюва в директором та бухгалтером у вказаній фірмі, не підписув ав документів та не укладав н іяких договорів по даному то вариству і на даний час не зна є де знаходиться дана фірма т а чим займається.

За таких обставин ДПІ у Свят ошинському районі м. Києва вв ажає, що установчі документи та реєстраційні документи Т ОВ "Ном і Т" (статут підприємст ва, установчий договір, свідо цтво про державну реєстрацію , свідоцтво про реєстрацію пл атника податків, свідоцтво п ро реєстрацію платника подат ку на додану вартість) містит ь неправдиві відомості та не відповідають вимогам законо давства.

Отже, створення товариства з обмеженою відповідальніст ю «Ном і Т» було вчинено за від сутністю волі та волевиявлен ня засновника, на затверджен ня статуту з метою створення юридичної особи та заняття п ідприємницької діяльності.

Порядок реєстрації юридич ної особи передбачено Податк овим Кодексом України, Цивіл ьним Кодексом України, Госпо дарським Кодексом України та Законом України "Про державн у реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - суб'єктів пі дприємницької діяльності" .

Відповідно до п.2 ст. 57 Господ арського кодексу України в у становчих документах повинн і бути зазначені найменуванн я та місцезнаходження суб'єк та господарювання, мета і пре дмет господарської діяльнос ті, склад і компетенція його о рганів управління, порядок п рийняття ними рішень, порядо к формування майна, розподіл у прибутків та збитків, умови його реорганізації та лікві дації, якщо інше не передбаче но законом.

Стаття 80 Цивільного Кодексу України визначає, що юридичн ою особою є організація, ство рена і зареєстрована у встан овленому законом порядку.

Згідно ч.3 ст. 8 Закону України "Про державну реєстрацію юри дичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15.05.03р. N"755-ІV уст ановчі документи підписують ся засновником підприємства , а також відповідно до Ч.5 ст.8 в казаного Закону установчі до кументи не повинні містити п оложень, які суперечать зако нодавству.

Так, згідно до ст.87 ЦКУ для ст ворення юридичної особи її у часники (засновники) розробл яють установчі документи, як і викладаються письмово і пі дписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом н е встановлений інший порядок Їх затвердження. Установчим документом товариства є зат верджений учасниками статут або засновницький договір м іж учасниками, якщо інше не вс тановлено законом.

Згідно ст. 92 ЦК України юриди чна особа набуває своїх прав і бере на себе цивільні обов'я зки через свої органи, що діют ь у межах прав, наданих їм зако нодавством, або статутом, тоб то первинна документація та податкові накладні із реквіз итами ТОВ «Ном і Т»не відпові дає вимогам законів України, так як складена та підписана особою, не уповноваженою на ц е та не наділеною правоздатн істю щодо діяльності вказано го підприємства.

В п.1 ст.57 ГКУ встановлено, що « установчими документами суб 'єкта господарювання є рішен ня про його утворення або зас новницький договір, а у випад ках, передбачених законом, ст атут (положення) суб'єкта госп одарювання».

Рішення про створення підп риємства, статут чи установч ий договір повинні були прий матись на підставі внутрішнь ого волевиявлення та доброї волі, але саме ці обставини ві дсутні, що тягне за собою відс утність правових підстав та подальшу неправомірну діяль ність юридичної особи в ціло му.

Ст. 238 Господарського кодекс у України передбачає, що за по рушення встановлених законо давчими актами правил здійсн ення господарської діяльнос ті до суб'єктів господарюван ня можуть бути застосовані у повноваженими органами держ авної влади або органами міс цевого самоврядування адмін істративно -господарські сан кції, тобто заходи організац ійно-правового або майнового характеру, спрямовані на при пинення правопорушення суб'є кта господарювання та ліквід ацію його наслідків.

Ст. 247 Господарського кодекс у України, передбачено, що у ра зі здійснення суб' єктом гос подарювання діяльності, що с уперечить закону чи установч им документам, до нього може б ути застосовано адміністрат ивно - господарську санкцію у вигляді скасування його де ржавної реєстрації.

Згідно п.1 ст.110 Цивільного ко дексу України юридична особа ліквідується за рішенням су ду про визнання судом недійс ною державної реєстрації юри дичної особи через допущені при її створенні порушення, я кі не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом.

Підставами для визнання ус тановчих документів недійсн ими можуть бути вчинення при оформлені цих документів по рушення чинного законодавст ва, які позбавляють їх юридич ної сили; невідповідність фа ктичним обставинам зазначен их в установчих документах в ідомостей.

Відповідно до п.п.20.l.l2. п.20.1 ст.20 П одаткового Кодексу України о ргани державної податкової с лужби мають право звертатися до суду щодо припинення юрид ичної особи та підприємницьк ої діяльності фізичної особи - підприємця про визнання нед ійсними установчих (засновни цьких) документів суб'єктів г осподарювання.

Відповідний позов може бут и поданий державним органом, що згідно з чинним законодав ством здійснює контроль за д іяльністю товариства.

За таких обставин Державна податкова інспекція у Свято шинському районі м. Києва, яка і є контролюючим органом вва жає, що установчі та реєстрац ійні документи не можуть вва жатися дійсними та не відпов ідають вимогам діючого закон одавства і підлягають скасув анню.

Частиною другою статті 38 За кону України № 755-IV передбачені підстави для постановлення судового рішення щодо припин ення юридичної особи, що не по в'язано з банкрутством юриди чної особи, якими, зокрема, є:

- визнання недійсним запису про проведення державної ре єстрації через порушення зак ону, допущені при створенні ю ридичної особи, які не можна у сунути;

- провадження нею діяльност і, що суперечить установчим д окументам, або такої, що забор онена законом.

Відповідно до Закону Украї ни від 16.07.199р. № 996 «Про бухгалтерс ький облік та фінансову звіт ність в Україні», від 03.04.1997р. № 168/97 «Про податок на додану варті сть»первинні бухгалтерські документи (видаткові та пода ткові накладні, акти прийому -здачі виконаних робіт, тощо) п овинні мати обов'язкові рекв ізити, а саме вказувати на пос аду особи, відповідальної за здійснення господарської оп ерації і правильності її офо рмлення, особистий підпис аб о інші дані, що дає змогу ідент ифікувати особу, яка брала уч асть у здійсненні операції.

За ЦК України правочином є д ія особи, спрямована на набут тя, зміну або припинення циві льних прав та обов'язків і не м оже суперечити нормам самого кодексу, іншим актам законод авства і моральним засадам с успільства. Правочин (догові р) має бути спрямовано на реал ьне настання правових наслід ків, обумовлених ним. Тобто, до говір є дійсним, якщо його укл адено з конкретною законною метою реального набуття прав і обов'язків. Установчий дого вір ТОВ «Ном і Т» укладено без наміру здійснювати підприєм ницьку діяльність.

Вимогу про застосування на слідків недійсності нікчемн ого правочину може бути пред 'явлено будь-якою заінтересо ваною особою, а не лише учасни ком правочину.

Законодавством виділено п оняття "фіктивного правочину ". Фіктивним є правочин, учинен ий без наміру створення прав ових наслідків, котрі обумов лювалися цим правочином. Фік тивний правочин визнається с удом недійсним. Слід також зв ернути увагу на те, що нікчемн ий правочин, або правочин, виз наний судом недійсним, стают ь недійсними з моменту їхньо го вчинення.

Згідно п. 4 ч. 1 ст. 17 КАС України компетенція адміністративн их судів поширюється на спор и за зверненням суб'єкта влад них повноважень у випадках, в становлених законом.

Право органу державної под аткової служби звертатися до суду з заявою (позовною заяво ю) про скасування державної р еєстрації суб'єкта підприємн ицької діяльності (припиненн я юридичної особи) передбаче не п. 17 ст. 11 Закону України "Про д ержавну податкову службу в У країні".

Таким чином, суд першої інст анції правильно прийшов до в исновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає за н еобхідне їх задовольнити і п рипинити юридичну особу з мо менту прийняття судового ріш ення у даній справі.

Разом з тим, позивачем були заявлені вимоги про визнання недійсними установчі (засно вницькі) документи ТОВ «Ном і Т», які не можуть бути самості йними позовними вимогами, ос кільки в силу положення стат ті 38 Закону України «Про держа вну реєстрацію юридичних осі б та фізичних осіб-підприємц ів», установчі документи під лягають правовій оцінці у сп раві з іншими позовними вимо гами, зокрема у справі про при пинення юридичної особи. Виз нання нечинними зазначених д окументів законом не вимагає ться.

Таким чином, підстав для зад оволення апеляційної скарги немає, а її доводи спростовую ться вище наведеним.

Зі змісту ст. 159 КАС України , судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. За конним є рішення, ухвалене су дом відповідно до норм матер іального права при дотриманн і норм процесуального права, обґрунтованим - ухвалене су дом на підставі повного та вс ебічного з' ясування обстав ин в адміністративній справі , підтверджених доказами, дос лідженими в судовому засідан ні.

З урахуванням вище виклад еного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інс танції правильно встановлен і обставини справи, судове рі шення ухвалено з додержанням норм матеріального та проце суального права і підстав дл я його скасування не вбачаєт ься.

Керуючись ст.ст. 2, 160, 167, 1 95, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, колегія суддів, -

у х в а л и л а:

Апеляційну скаргу Дер жавної податкової інспекції у Святошинському районі м.Ки єва - залишити без задоволенн я, а постанову Окружного адмі ністративного суду м.Києва в ід 16 травня 2011 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошен ня, проте на неї може бути пода на касаційна скарга до Вищог о адміністративного суду Укр аїни протягом двадцяти днів з дня складення цієї ухвали у повному обсязі, тобто з 14 люто го 2012 року.

Головуючий суддя Костюк Л.О.

Судді: Бужак Н.П.

Твер дохліб В.А.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2012
Оприлюднено07.03.2012
Номер документу21763214
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-5253/11/2670

Ухвала від 13.04.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

Ухвала від 09.02.2012

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Костюк Л.О.

Постанова від 16.05.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні