ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.10.08 Справа № 10/594/08
Суддя Алейникова Т.Г.
За позовом: Приватне підприємство «Еліон», м. Макіївка Центрально-міського району Донецької області
До відповідача: Мелітопольської районної державної адміністрації, м. Мелітополь Запорізької області
Суддя Алейникова Т. Г.
Представники
від позивача: Іванус Д.О. дов. від 01.10.08
від відповідача: не з'явився
В судовому засіданні 01.10.2008р. господарським судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення.
Розглядаються позовні вимоги про визнання права Приватного підприємства «Еліон»на отримання в оренду земельній ділянки площею 0,07 га за рахунок земель Служби автомобільних доріг у Запорізької області (смуга відведення автошляху Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта) на території Новенської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області для розміщення автозаправної станції та кафе строком на 5 років шляхом підписання прямого договору оренди з Мелітопольською районною державною адміністрацією в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України “Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення ПП «Еліон»із заявою до голови Мелітопольської районної державної адміністрації.
Ухвалою від 24.09.2008р. позовна заява прийнята до провадження, слухання справи № 10/594/08 призначено на 01.10.2008р.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі. В обґрунтування позову зазначив, що ПП «Еліон»має право на отримання земельної ділянки площею 0,07 га за рахунок земель Служби автомобільних доріг у Запорізької області (смуга відведення автошляху Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта) на території Новенської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області для розміщення автозаправної станції та кафе в оренду строком на 5 років на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України “Про оренду землі”, про що органами місцевого самоврядування та іншими державними органами надані на це відповідні згоди. Однак, ПП «Еліон», звернувшись до відповідача із заявою про надання в оренду спірної земельної ділянки, було відмовлено, що, на думку позивача, є необґрунтованим та незаконним, чим порушуються його майнові права, гарантовані Конституцією України та Земельним кодексом України. Просить позовні вимоги задовольнити.
Відповідач свого представника в судове засідання не направив, але надіслав клопотання, яким просив відкласти розгляд справи за причини знаходження юриста Мелітопольської районної державної адміністрації у відрядженні. Суд не знаходить підстав для відкладення розгляду справи та вважає клопотання відповідача необґрунтованим, оскільки перебування юриста Мелітопольської районної державної адміністрації у відрядженні не робить неможливим направлення іншого представника в судове засідання. А тому, згідно зі ст. 75 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення сторін, суд
В С Т А Н О В И В :
07.05.2007 року позивач звернувся до голови Мелітопольської районної державної адміністрації Запорізької області із заявою про надання в оренду строком на 10 років земельної ділянки для розміщення автозаправної станції та кафе за адресою: автошлях Харків-Сімферополь (частина земельної ділянки за рахунок смуги відведення площею 681, 48 кв.м, а частина земельної ділянки –318, 20 кв.м за рахунок земель Новенської сільської ради) на території Новенської сільської ради. Звернення забезпечувалося листом Погодження місця розташування земельної ділянки, скріпленої підписами посадових осіб та печатками КП “Облводоканал”, Мелітопольський центр електрозв'язку № 5, Цехом ідейно-кабельних споруджень № 6, Начальником району електричних мереж, ТОВ “Мелітопольгаз”, Мелітопольські високовольтні електричні мережі ВАТ “Запоріжжяобленерго”.
27.06.2007 року листом Мелітопольської районної державної адміністрації Запорізької області № 835 ПП «Еліон»було повідомлено про надання згоди на збір матеріалів попереднього погодження з передачі в оренду строком на 5 років бажаної земельної ділянки після представлення ПП “Еліон” відмови від вищенаведеної земельної ділянки Служби автомобільних доріг у Запорізької області.
18.10.2007 року Державна служба автомобільних доріг України (Укравтодор) листом № 3/7.3-5-12098/04 проінформувала ПП «Еліон»про відсутність заперечень вилучення земельній ділянки за вказаною адресою із складу земель автомобільного транспорту і передачу її ПП “Еліон” в довгострокову оренду для будівництва і експлуатації автозаправної станції.
30.07.2007 року комісією у складі заступника голови райдержадміністрації, головного спеціаліста районного відділу земельних ресурсів, начальника районного відділу земельних ресурсів, начальника відділу містобудування, архітектури і ЖКГ райдержадміністрації, начальника міжрайонної державної екологічної інспекції, головного державного санітарного лікаря Мелітопольської районної СЕС, начальника відділу культури райдержадміністрації позивачу було надано акт вибору та обстеження земельної ділянки, передбаченої для розміщення автозаправної станції та кафе на території Новенської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області. За висновками комісії обстежену земельну ділянку можливе передати в оренду строком на 5 років для розміщення автозаправної станції та кафе за рахунок земель смуги відведення автошляху Харків-Сімферополь на території Новенської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області.
22.11.2007 року Новенською сільською радою Мелітопольського району Запорізької області прийнято рішення “Про погодження місця розташування земельної ділянки ПП “Еліон” № 11, згідно якого вирішено погодити місце розташування земельної ділянки площею 0,07 га за рахунок земель Служби автомобільних доріг у Запорізької області (смуга відведення автошляху Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта) на території сільської ради з подальшою передачею в оренду строком на 5 років для розміщення АЗС та кафе.
Поряд з цим, позивачем були отримані наступні позитивні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту:
- висновок Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Мелітопольської районної державної адміністрації № 617 від 12.09.2007 р.;
- висновок Мелітопольського районного відділу земельних ресурсів № 39 від 31.07.2007 р.;
- висновок ДЗ «Мелітопольська районна СЕС Запорізької області»№ 273 від 11.09.2007 р.;
- висновок Мелітопольського сектору регулювання природокористування № 616/1 від 22.08.2007 р.
Отже з урахування викладеного, суд встановив, що позивач має всі підстави для отримання права оренди на земельну ділянку орієнтовною площею 0,07 га для розміщення автозаправної станції та кафе га за рахунок земель державної служби автомобільних доріг (смуга відведення автошляху Харків-Сімферополь) на території Новенської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області.
У червні 2008 року ПП “Еліон” звернулося з клопотанням до Відділу з питань врегулювання земельних відносин Мелітопольської районної державної адміністрації з проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,07 га за рахунок земель державної служби автомобільних доріг (смуга відведення автошляху Харків-Сімферополь) на території Новенської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області для розміщення АЗС та кафе.
Однак, Мелітопольська районна державна адміністрація повідомила ПП «Еліон»про неможливість надання згоди на погодження проекту землеустрою та передачі в оренду спірної земельної ділянки. Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди відповідачем вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України “Про оренду землі” отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державної або комунальної власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.
Слід вказати, що земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 13 Конституції України встановлено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст. 142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управляння якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності зі ст. 10 Земельного кодексу України до повноважень районних рад у галузі земельних відносин на території району належить розпорядження землями на праві спільної власності відповідних територіальних громад; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок із земель державної власності, що проводяться органами виконавчої влади.
Також за ст. 116 Земельного Кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст. 123, 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України «Про оренду землі».
Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 123 цього Кодексу юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подачі відповідної заяви до районної ради.
Згідно зі ст. 16 Закону України «Про оренду землі»в редакції, яка була чинна на момент звернення позивача до Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.
Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007 р. № 107-VІ до ст. 16 Закону України «Про оренду землі»та ст. 124 Земельного кодексу України набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Однак, за ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
На підставі ч. 2 ст. 5 Цивільного кодексу України акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом'якшує або скасовує цивільну відповідальність особи.
Також відповідно до рішення Конституційного Суду України у справі про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів за № 1-7/99 від 09.02.1999 р. дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.
Але, виходячи з положень Земельного кодексу України та вимог Закону України «Про оренду землі», надання зворотної дії в часі чинним законодавством не передбачено.
Відтак, посилання відповідача у своїй відмові на неможливість надання в оренду спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін Законом України від 28.12.2007 р. № 107-VІ є необґрунтованим та таким, що порушують права позивача на отримання оренду земельної ділянки. А тому, завершення позивачем процесу набуття права оренди спірної земельної ділянки повинно здійснюватися відповідно до Земельного кодексу України та Закону України «Про оренду землі»в редакції, яка була чинна на момент звернення позивача до Мелітопольської районної державної адміністрації з проханням погодження місця розташування земельної ділянки.
Відповідно до п. 21 ст. 34, ч. 2 ст. 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушення права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст. 152 земельного Кодексу України. Зокрема, згідно з вказаною статтею цього Кодексу захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється у тому числі шляхом визнання прав.
З урахуванням положень вказаних нормативно-правових актів, господарський суд при визначені підвідомчості цієї справи виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки. Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду, носять договірний характер.
При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських правовідносин.
Судові витрати у справі покласти на позивача.
Керуючись ст.ст. 49, 75, 82, 84 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати право Приватного підприємства “Еліон” (86125, Донецька область, Центрально-міський район, м. Макіївка, вул. Куйбишева, буд. 17; код ЄДРПОУ 13529156) на отримання земельної ділянки, загальною площею 0,07 га, за рахунок земель Служби автомобільних доріг у Запорізької області (смуга відведення автошляху Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта) на території Новенської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області для розміщення автозаправної станції та кафе строком на 5 років шляхом підписання прямого договору оренди з Мелітопольською районною державною адміністрацією в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України “Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення Приватного підприємства “Еліон” (86125, Донецька область, Центрально-міський район, м. Макіївка, вул. Куйбишева, буд. 17; код ЄДРПОУ 13529156) із заявою до голови Мелітопольської районної державної адміністрації.
Суддя Алейникова Т. Г.
Рішення підписане 06.10.08
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2008 |
Оприлюднено | 27.10.2008 |
Номер документу | 2176801 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Алейникова Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні